Sähköautoja on rummutettu ja lobattuu osatotuuksin ja suoranaisin valheeellisen aivopesullisin markkinalausein ympäristöystävällisinä, puhtaina ja jopa nollapäästöisinä ja autoina, jotka pelastavat planeetan autoilun ympäristöoneglmista.
Mutta kaikesta tuosta vuosia jatkuneesta lobauksesta ja valtiontuista huolimatta sähköautoja on vain noin 0,52% henkilöautokannasta.
Hybrideissä puolestaan yhdistyy polttarin ja sähköauton huonot puolet yhdessä ja samassa paketissa.
Olisi kiinnostava saada lukea fakta-infoa ja tilastoa siitä ketkä siis ostavat sähköautoja ja mihin käyttöön ja millaisin prosentein eri ostajakunnat jakautuvat.
1) Yksityishnekiöt vs. yritykset.
2) Monellako on latausmahdollisuus kotona ja mahdollisesti sen lisäksi vielä työpaikalla.
3) Moniko ostajista ostaa s-auton ainoaksi autoksi vs. kakkosauto kohta 2
4) Millaiseen ajosuoritteeseen se ostetaan.
*
"Kesäkuun 2021 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä yhteensä 14 682 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja niiden osuus kaikista henkilöautoista oli 0,52%. "
- https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/q2-2021-lopussa-suomessa-oli-tieliikennkayttoon-rekisteroityna-lahes-15-000-sahkokayttoista-henkiloautoa
ps. Kun otetaan huomioon, että Suomessa keskimääräinen autoa ostavan budjetti on muistaakseni noin 5700 euroa, niin millä logiikalla ja matemitaakalla heidät kaikki saadaan ostamaan s-auto pseudo-pelastamaan Suomi-planeetta autoilun ympäristöongelmilta.
Vanhat ja sittemmin halvat säkärin ovat pelkkää ympäristöjätettä, eli niistä ei ole pers' aukisille massoille avuksi.
Sähköautoja vain 0,52% : Kuka ostaa ja mihin käyttöön?
95
894
Vastaukset
- Anonyymi
Pakkasten aikaan sähköautoja oli liikenteessä 0,000001 % autokannasta.
- Anonyymi
Mistä tuon sait selville? Jotain faktaa voisit linkittää asiasta.
- Anonyymi
Sähköautot pelastavat maailman, ja nastarenkaat tekevät talvesta kesän. Näin se vaan on!
- Anonyymi
Niin no tämä asia ei tähän kuulu, mutta sen vain sanon, että ihminen joka hankkii paikallisesti päästöttömään sähköautoonsa asfalttipurua pöllyttävät nastarenkaat alle, ei ole kyllä lainkaan linjassa itsensä kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin no tämä asia ei tähän kuulu, mutta sen vain sanon, että ihminen joka hankkii paikallisesti päästöttömään sähköautoonsa asfalttipurua pöllyttävät nastarenkaat alle, ei ole kyllä lainkaan linjassa itsensä kanssa.
Ei olla vielä keksitty parempia renkaita, sulla on varmaan jotain parempaa tietoa?
- Anonyymi
"Olisi kiinnostava saada lukea fakta-infoa ja tilastoa siitä ketkä siis ostavat sähköautoja ja mihin käyttöön ja millaisin prosentein eri ostajakunnat jakautuvat."
Facebook "sähköautot Nyt!" ryhmästä vain kyselemään tietoa. Saat vielä jopa paljon kommentteja niiltä ihmisiltä joita niitä sähköautoja käyttävät.- Anonyymi
"Facebook "sähköautot Nyt!" ryhmästä vain kyselemään tietoa. Saat vielä jopa paljon kommentteja niiltä ihmisiltä joita niitä sähköautoja käyttävät."
Tuliskohan tuon marginaalisen fanituskerhon nimi muuttaa paremmin realiteettejä vastaten muotoon: "sähköautoto Nyt ... 0,52 %"
;-)
Mutta mutulla arvioin, että hyvin harva noista muutenkin vähistä pupuista on henkilön tai perheen ainoina autoina.
Käytännössä se voisi toimia sellaisille joilla on latauspaikka kotona ja jotka ajelevat suht' lyhyitä matkoja tyyliin duuniin, kauppaan ja kotiin.
Tuskimpa yksi ainoakaan on ostanut sähkäriä parkkeerattavaksi kadun varteen hankeen ilman omaa latauspistettä ja vieläpä ainoaksi autokseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Facebook "sähköautot Nyt!" ryhmästä vain kyselemään tietoa. Saat vielä jopa paljon kommentteja niiltä ihmisiltä joita niitä sähköautoja käyttävät."
Tuliskohan tuon marginaalisen fanituskerhon nimi muuttaa paremmin realiteettejä vastaten muotoon: "sähköautoto Nyt ... 0,52 %"
;-)
Mutta mutulla arvioin, että hyvin harva noista muutenkin vähistä pupuista on henkilön tai perheen ainoina autoina.
Käytännössä se voisi toimia sellaisille joilla on latauspaikka kotona ja jotka ajelevat suht' lyhyitä matkoja tyyliin duuniin, kauppaan ja kotiin.
Tuskimpa yksi ainoakaan on ostanut sähkäriä parkkeerattavaksi kadun varteen hankeen ilman omaa latauspistettä ja vieläpä ainoaksi autokseen.Mutu on arvotonta paskaa. Mutulla voi kerroilla kaikenlaista huuhaata. Ja valtaosa suomalaisten matkoista on alle 50 km ja sähköautot kulkevat satoja kilometrejä. Latauspaikkoja alkaa olla jo siellä täällä, joten matkalla lataaminenkaan ei enää ole ongelma.
Ja viimeisen osalta olet väärässä, pieni määrä on jopa ostanut sähköauton ilman latauspaikkaa kotonaan ja ainoaksi autokseen. Harvinaista, mutta näitäkin on.
Ylipäätään tällaiset sähköautojen vastaiset tekstit kuulostaa kateellisten idioottien aivottomalta rääkymiseltä. Aivan kuin se, että joku omistaa sähköauton muka haittaa heitä. Ei minua ainakaan haittaa yhtään vaikka naapurini omistaisi sähköauton tai Ferrarin. Anonyymi kirjoitti:
"Facebook "sähköautot Nyt!" ryhmästä vain kyselemään tietoa. Saat vielä jopa paljon kommentteja niiltä ihmisiltä joita niitä sähköautoja käyttävät."
Tuliskohan tuon marginaalisen fanituskerhon nimi muuttaa paremmin realiteettejä vastaten muotoon: "sähköautoto Nyt ... 0,52 %"
;-)
Mutta mutulla arvioin, että hyvin harva noista muutenkin vähistä pupuista on henkilön tai perheen ainoina autoina.
Käytännössä se voisi toimia sellaisille joilla on latauspaikka kotona ja jotka ajelevat suht' lyhyitä matkoja tyyliin duuniin, kauppaan ja kotiin.
Tuskimpa yksi ainoakaan on ostanut sähkäriä parkkeerattavaksi kadun varteen hankeen ilman omaa latauspistettä ja vieläpä ainoaksi autokseen.Hyvin harvalla sähköauto ainoana ja yli 70% sähköautoista on pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.
Anonyymi kirjoitti:
Mutu on arvotonta paskaa. Mutulla voi kerroilla kaikenlaista huuhaata. Ja valtaosa suomalaisten matkoista on alle 50 km ja sähköautot kulkevat satoja kilometrejä. Latauspaikkoja alkaa olla jo siellä täällä, joten matkalla lataaminenkaan ei enää ole ongelma.
Ja viimeisen osalta olet väärässä, pieni määrä on jopa ostanut sähköauton ilman latauspaikkaa kotonaan ja ainoaksi autokseen. Harvinaista, mutta näitäkin on.
Ylipäätään tällaiset sähköautojen vastaiset tekstit kuulostaa kateellisten idioottien aivottomalta rääkymiseltä. Aivan kuin se, että joku omistaa sähköauton muka haittaa heitä. Ei minua ainakaan haittaa yhtään vaikka naapurini omistaisi sähköauton tai Ferrarin."Lisäksi liikennekäyttöön rekisteröidyllä henkilöautolla ajetaan joka päivä keskimäärin 41 kilometriä ja autoilevien suomalaisten päivittäinen ajosuorite on puolestaan 51 km vuorokaudessa."
Jos joka päivä ajetaan keskimäärin 50 km ja koska kukaan ei aja joka päivä, niin jos ajetaan joka toinen päivä, niin matka onkin jo 100 km ja koska kaikki ei aja sitä 100 km, niin;
"Traficomin julkaiseman selvityksen mukaan Suomessa tehtävistä automatkoista noin 28 prosenttia on alle kolmen kilometrin mittaisia. Lisäksi yli 40 prosenttia matkoista on mitaltaan alle viisi kilometriä."
Summasumarum aika monella (60%) päivittäinen matka onkin sitten jo aika pitkä.
- Anonyymi
Valehtelusta ja liioittelusta se kaikki alkaa...
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17233769/vetytalouden-kannattaminen-narsismin-piirteilla- - Anonyymi
Kovin hiljaista syntyi kun laitettiin todellisia prosenttilukuja näkyville ja avoimen kysymyksen kautta ajatuksia siitä ketkä tai mitkä tahot ja mihin käyttöön ostavat sähköautoja.
Suomessa 0,52 %
Teslan kotimaassa USA:ssa suuresta sähköauto-rummutuksesta ja subvetoinneista huolimatta siellä on vain vaivaiset 2,5 % sähköautoja.
USA:ssa 2,5 %- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sähköautoja nyt 0,58% autokannasta.
"Sähköautoja nyt 0,58% autokannasta."
Tuo on kieltämättä aivan hurja saavutus .... 0,58% ;-)
Mikähän prosentiosuus tuosta pienestä prosenttiosuudesta on lähinnä yrityksien urbaaniin käyttöön hankittuja. Anonyymi kirjoitti:
"Sähköautoja nyt 0,58% autokannasta."
Tuo on kieltämättä aivan hurja saavutus .... 0,58% ;-)
Mikähän prosentiosuus tuosta pienestä prosenttiosuudesta on lähinnä yrityksien urbaaniin käyttöön hankittuja.Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset osoittavat, että uuden auton ostaja on useimmiten yli 50-vuotias mies. Naisia uuden auton ostajista on noin kolmannes.
Uskoisin, että yritykset ostavat uusia autoja paljon.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset osoittavat, että uuden auton ostaja on useimmiten yli 50-vuotias mies. Naisia uuden auton ostajista on noin kolmannes.
Uskoisin, että yritykset ostavat uusia autoja paljon.Muistaakseni Suomessa autoa ostavan keskibudjetti kulkineen hankintaan on suunnilleen 5700 euroa, eli sillä ei pahemmin sähkäreitä osteta, eikä Suomen _paikallista_ ilmaa niillä pelasteta.
Todellisuudessa hyvin harvojen huvia tai seikkailua / kokeilua nuo sähköautot ja ilmeisesti huomattavan usein talouden ei-ainoaksi autoiksi hankittuja. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sähköautoja nyt 0,58% autokannasta.
Eli autokanta on 3,1 miljoonaa autoa? Kuulostaa liian suurelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni Suomessa autoa ostavan keskibudjetti kulkineen hankintaan on suunnilleen 5700 euroa, eli sillä ei pahemmin sähkäreitä osteta, eikä Suomen _paikallista_ ilmaa niillä pelasteta.
Todellisuudessa hyvin harvojen huvia tai seikkailua / kokeilua nuo sähköautot ja ilmeisesti huomattavan usein talouden ei-ainoaksi autoiksi hankittuja.Jos nykyiset myyntiluvut pysyvät niin tulevaisuudessa niin nuo 5 tonnin autotkin ovat sähköautoja. Et taida ymmärtää, että uusien autojen ostajat määrittelevät millä käytettyjen autojen ostajat kulkevat, koska joka ainoa käytetty auto on alun perin ostettu uutena.
Esimerkiksi pelkkiä täyssähköautoja myydään uutena 2 kertaa enemmän kuin diesel-autoja. Tämä tarkoittaa, että seuraavien vuosien aikana dieselien hitaasti vähenee myös käytetyissä ja sähköautojen määrä puolestaan kasvaa. Jossain vaiheessa sähköautoja on enemmän kuin dieseleitä myös käytettyjen autojen puolella. Anonyymi kirjoitti:
Eli autokanta on 3,1 miljoonaa autoa? Kuulostaa liian suurelta.
Suomessa tieliikennekäytössä on 3 291 263 autoa ja 2 821 851 henkilöautoa.
Jos et usko, niin käy Traficomin sivuilla.Anonyymi kirjoitti:
Jos nykyiset myyntiluvut pysyvät niin tulevaisuudessa niin nuo 5 tonnin autotkin ovat sähköautoja. Et taida ymmärtää, että uusien autojen ostajat määrittelevät millä käytettyjen autojen ostajat kulkevat, koska joka ainoa käytetty auto on alun perin ostettu uutena.
Esimerkiksi pelkkiä täyssähköautoja myydään uutena 2 kertaa enemmän kuin diesel-autoja. Tämä tarkoittaa, että seuraavien vuosien aikana dieselien hitaasti vähenee myös käytetyissä ja sähköautojen määrä puolestaan kasvaa. Jossain vaiheessa sähköautoja on enemmän kuin dieseleitä myös käytettyjen autojen puolella."Jossain vaiheessa sähköautoja on enemmän kuin dieseleitä myös käytettyjen autojen puolella."
Ei ole pelkoa dieseleiden loppumisesta ihan lähiaikoina;
Käytettynä on tuotu Suomeen tänä vuonna sähköautoja 3036 kpl ja dieseleitä 15 781 kpl.
"Esimerkiksi pelkkiä täyssähköautoja myydään uutena 2 kertaa enemmän kuin diesel-autoja."
Mutun sijasta faktaa; marraskuussa ensirekisteröitiin dieseleitä 1689 kpl ja sähköautoja 1008 kpl.
Se, että vääristelee faktoja, ei tee sähköautosta parempaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli autokanta on 3,1 miljoonaa autoa? Kuulostaa liian suurelta.
Rekisterissä on n. 3,1 miljoonaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nykyiset myyntiluvut pysyvät niin tulevaisuudessa niin nuo 5 tonnin autotkin ovat sähköautoja. Et taida ymmärtää, että uusien autojen ostajat määrittelevät millä käytettyjen autojen ostajat kulkevat, koska joka ainoa käytetty auto on alun perin ostettu uutena.
Esimerkiksi pelkkiä täyssähköautoja myydään uutena 2 kertaa enemmän kuin diesel-autoja. Tämä tarkoittaa, että seuraavien vuosien aikana dieselien hitaasti vähenee myös käytetyissä ja sähköautojen määrä puolestaan kasvaa. Jossain vaiheessa sähköautoja on enemmän kuin dieseleitä myös käytettyjen autojen puolella.Väärä olettamus, koska sähköautosta ei koskaan tule halpaa tavisduunarin ajoneuvoa, kuten vanhoista polttomoottoriautoista on tullut. Ensinkään, sähköautojen akut eivät kestä pitkään. Sitten kun sähköautot olisivat ikänsä puolesta köuhille sopivia eli tuon viiden tonnin (tai alle) hintaisia, ne tarvitsevatkin jo uuden ajoakuston, joka nostaisi hinnan jälleen köyhän ulottumattomiin.
Moni tavisduunari ajelee työmatkaansa tonnin-parin hintaisella koslalla.
Itse ajan autolla, josta kolme vuotta sitten maksoin 700€. Vaimon edellinen kulkine hajosi kuukausi sitten niin, ettei kannattanut enää korjata. Hän osti 1900€ hintaisen auton tilalle. Tätä on se todellisuus, missä moni joutuu elämään. Sitä eivät vain kultalusikka suussa syntyneet Teslatyypit tiedä tai tahdo tajuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärä olettamus, koska sähköautosta ei koskaan tule halpaa tavisduunarin ajoneuvoa, kuten vanhoista polttomoottoriautoista on tullut. Ensinkään, sähköautojen akut eivät kestä pitkään. Sitten kun sähköautot olisivat ikänsä puolesta köuhille sopivia eli tuon viiden tonnin (tai alle) hintaisia, ne tarvitsevatkin jo uuden ajoakuston, joka nostaisi hinnan jälleen köyhän ulottumattomiin.
Moni tavisduunari ajelee työmatkaansa tonnin-parin hintaisella koslalla.
Itse ajan autolla, josta kolme vuotta sitten maksoin 700€. Vaimon edellinen kulkine hajosi kuukausi sitten niin, ettei kannattanut enää korjata. Hän osti 1900€ hintaisen auton tilalle. Tätä on se todellisuus, missä moni joutuu elämään. Sitä eivät vain kultalusikka suussa syntyneet Teslatyypit tiedä tai tahdo tajuta."Sitten kun sähköautot olisivat ikänsä puolesta köuhille sopivia eli tuon viiden tonnin (tai alle) hintaisia, ne tarvitsevatkin jo uuden ajoakuston, joka nostaisi hinnan jälleen köyhän ulottumattomiin."
Jotain todistetta tuolle väitteelle, kiitos. Köyhät tulevat ajamaan vanhoilla LFP-akullisilla autoilla, ja niissä kestää akku monta kertaa pidempään kuin muu auto. Puhutaan 50 vuodesta. Anonyymi kirjoitti:
"Sitten kun sähköautot olisivat ikänsä puolesta köuhille sopivia eli tuon viiden tonnin (tai alle) hintaisia, ne tarvitsevatkin jo uuden ajoakuston, joka nostaisi hinnan jälleen köyhän ulottumattomiin."
Jotain todistetta tuolle väitteelle, kiitos. Köyhät tulevat ajamaan vanhoilla LFP-akullisilla autoilla, ja niissä kestää akku monta kertaa pidempään kuin muu auto. Puhutaan 50 vuodesta.Oletko nähnyt 50 vuotiaita toimivia akkuja, oletko nähnyt edes 25 vuotiaita toimivia akkuja? Uskotko itse tuohon väitteeseesi?
Yli 10 vuotiaisista läppäreistä akku enää 50% uudesta.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Oletko nähnyt 50 vuotiaita toimivia akkuja, oletko nähnyt edes 25 vuotiaita toimivia akkuja? Uskotko itse tuohon väitteeseesi?
Yli 10 vuotiaisista läppäreistä akku enää 50% uudesta.Läppäreissä ei ole ollut LFP-akkuja. Liki 10 vuotta vanhassa läppärissä (Macbook Pro) alkuperäisestä akusta on yhä 90% jäljellä. Ehkä joissain kiinalaisissa Lenovoissa ja Acereissa ei akut toimi kauan, ihmisien omaa hölmöyttä kun romuja ostavat.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Oletko nähnyt 50 vuotiaita toimivia akkuja, oletko nähnyt edes 25 vuotiaita toimivia akkuja? Uskotko itse tuohon väitteeseesi?
Yli 10 vuotiaisista läppäreistä akku enää 50% uudesta.Eipä LFP-akkuja ole niin kauan vielä ollut olemassa. Nopeutettuja kulutustestejä niille on tehty paljonkin, testejä jotka simuloivat myös kalenteri-ikääntymistä. Toki viime kädessä olemme viisaampia sitten 40-50 vuoden kuluttua.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Jossain vaiheessa sähköautoja on enemmän kuin dieseleitä myös käytettyjen autojen puolella."
Ei ole pelkoa dieseleiden loppumisesta ihan lähiaikoina;
Käytettynä on tuotu Suomeen tänä vuonna sähköautoja 3036 kpl ja dieseleitä 15 781 kpl.
"Esimerkiksi pelkkiä täyssähköautoja myydään uutena 2 kertaa enemmän kuin diesel-autoja."
Mutun sijasta faktaa; marraskuussa ensirekisteröitiin dieseleitä 1689 kpl ja sähköautoja 1008 kpl.
Se, että vääristelee faktoja, ei tee sähköautosta parempaa."Mutun sijasta faktaa; marraskuussa ensirekisteröitiin dieseleitä 1689 kpl ja sähköautoja 1008 kpl."
Väärin, henkilöautojen puolella ensirekisteröitiin vain 425 dieselautoa ja 957 täyssähköautoa. Vaikka mukaan laskettaisiin dieselhybridit, joita on yhteensä 200 kpl niin silti sähköautoja myydään enemmän kuin dieseleitä.
Linkki: https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutun sijasta faktaa; marraskuussa ensirekisteröitiin dieseleitä 1689 kpl ja sähköautoja 1008 kpl."
Väärin, henkilöautojen puolella ensirekisteröitiin vain 425 dieselautoa ja 957 täyssähköautoa. Vaikka mukaan laskettaisiin dieselhybridit, joita on yhteensä 200 kpl niin silti sähköautoja myydään enemmän kuin dieseleitä.
Linkki: https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastotJa tämä dieselien hidas kuolema näkyy kaikkialla Euroopassa. Dieselien myynnit ovat romahtaneet täysin kaikkialla.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Jossain vaiheessa sähköautoja on enemmän kuin dieseleitä myös käytettyjen autojen puolella."
Ei ole pelkoa dieseleiden loppumisesta ihan lähiaikoina;
Käytettynä on tuotu Suomeen tänä vuonna sähköautoja 3036 kpl ja dieseleitä 15 781 kpl.
"Esimerkiksi pelkkiä täyssähköautoja myydään uutena 2 kertaa enemmän kuin diesel-autoja."
Mutun sijasta faktaa; marraskuussa ensirekisteröitiin dieseleitä 1689 kpl ja sähköautoja 1008 kpl.
Se, että vääristelee faktoja, ei tee sähköautosta parempaa."Käytettynä on tuotu Suomeen tänä vuonna sähköautoja 3036 kpl ja dieseleitä 15 781 kpl."
Joku on aina ostanut käytetyn uutena, joten kokonaisuuden kannalta käytettyjen myynnillä ei ole suurta merkitystä. Lisäksi noillakin luvuilla sähköautojen osuus maanteillä kasvaisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutun sijasta faktaa; marraskuussa ensirekisteröitiin dieseleitä 1689 kpl ja sähköautoja 1008 kpl."
Väärin, henkilöautojen puolella ensirekisteröitiin vain 425 dieselautoa ja 957 täyssähköautoa. Vaikka mukaan laskettaisiin dieselhybridit, joita on yhteensä 200 kpl niin silti sähköautoja myydään enemmän kuin dieseleitä.
Linkki: https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastotOk, korjaan hieman itseäni. Jos lasketaan mukaan pakettiautot, jos diesel hallitsee niin sitten diesel myy edelleen enemmän. Mutta henkilöautoissa sähköautot ovat jo edellä.
Anonyymi kirjoitti:
Läppäreissä ei ole ollut LFP-akkuja. Liki 10 vuotta vanhassa läppärissä (Macbook Pro) alkuperäisestä akusta on yhä 90% jäljellä. Ehkä joissain kiinalaisissa Lenovoissa ja Acereissa ei akut toimi kauan, ihmisien omaa hölmöyttä kun romuja ostavat.
Liki 10 vuotta vanha ja 50 vuotias on ihan eri juttu. Palataan asiaan sitten kun sun läppärin akku on 15-20 vuotias, niin kerrot montako prosenttia on jäljellä tehosta.
Anonyymi kirjoitti:
Eipä LFP-akkuja ole niin kauan vielä ollut olemassa. Nopeutettuja kulutustestejä niille on tehty paljonkin, testejä jotka simuloivat myös kalenteri-ikääntymistä. Toki viime kädessä olemme viisaampia sitten 40-50 vuoden kuluttua.
Wikipedia:
"LiFePO4-akun kehitti John Goodenoughin tutkijaryhmä Teksasin yliopistossa 1996".
Anna sinä linkkiä väitteeseesi "Eipä LFP-akkuja ole niin kauan vielä ollut olemassa. "- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Liki 10 vuotta vanha ja 50 vuotias on ihan eri juttu. Palataan asiaan sitten kun sun läppärin akku on 15-20 vuotias, niin kerrot montako prosenttia on jäljellä tehosta.
Läppärien ja autojen akut ovat hieman eri asia. Ja aika harva ajaa 50 vuotta vanhalla autolla. Ja jos ajaakin niin suuri osa sen osista on vaihdettu.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Wikipedia:
"LiFePO4-akun kehitti John Goodenoughin tutkijaryhmä Teksasin yliopistossa 1996".
Anna sinä linkkiä väitteeseesi "Eipä LFP-akkuja ole niin kauan vielä ollut olemassa. "LFP akkuja ei tosiaan ole ollut olemassa 50 vuotta. Sitä tarkoitin. Anteeksi etten ollut spesifisempi.
LFP patentit raukeavat ensi vuonna ja sen jälkeen niitä tulee jokaisesta torvesta ja tuutista. Anonyymi kirjoitti:
"Mutun sijasta faktaa; marraskuussa ensirekisteröitiin dieseleitä 1689 kpl ja sähköautoja 1008 kpl."
Väärin, henkilöautojen puolella ensirekisteröitiin vain 425 dieselautoa ja 957 täyssähköautoa. Vaikka mukaan laskettaisiin dieselhybridit, joita on yhteensä 200 kpl niin silti sähköautoja myydään enemmän kuin dieseleitä.
Linkki: https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastotKommentoin dieseleitä ja sähköautoja, ei pelkästään diesel/sähkö henkilöautoja. Tästä erot johtuu.
Anonyymi kirjoitti:
"Käytettynä on tuotu Suomeen tänä vuonna sähköautoja 3036 kpl ja dieseleitä 15 781 kpl."
Joku on aina ostanut käytetyn uutena, joten kokonaisuuden kannalta käytettyjen myynnillä ei ole suurta merkitystä. Lisäksi noillakin luvuilla sähköautojen osuus maanteillä kasvaisi.Käytettyinä tuodut 15 781 kpl dieseleitä ja 3036 kpl sähköautoja lisää sähköautojen osuutta???? Mihin laskuoppiin tämä perustuu?
Anonyymi kirjoitti:
LFP akkuja ei tosiaan ole ollut olemassa 50 vuotta. Sitä tarkoitin. Anteeksi etten ollut spesifisempi.
LFP patentit raukeavat ensi vuonna ja sen jälkeen niitä tulee jokaisesta torvesta ja tuutista.Patenttien raukeaminen ei vielä lisää akkujen määrää. Tarvitaan vielä kehitystyötä, että saadaan siitä patentoidusta akusta tehtyä kaupallinen malli ja niitä kaupallisia akkuja valmistavia tehtaita.
Tämä saattaa viedä useita vuosia. Monestakin syystä kaikkia keksintöjä ei saada edes kaupallistettuaAnonyymi kirjoitti:
Läppärien ja autojen akut ovat hieman eri asia. Ja aika harva ajaa 50 vuotta vanhalla autolla. Ja jos ajaakin niin suuri osa sen osista on vaihdettu.
Kommentoin "Köyhät tulevat ajamaan vanhoilla LFP-akullisilla autoilla, ja niissä kestää akku monta kertaa pidempään kuin muu auto. Puhutaan 50 vuodesta." tuohon kommenttiin.
Täällä on hankala kommentoida, kun kaikki minua lukuun ottamatta ovat "anonyymejä".
Suomessa autojen romutuskeski-ikä on yli 20 vuotta.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Patenttien raukeaminen ei vielä lisää akkujen määrää. Tarvitaan vielä kehitystyötä, että saadaan siitä patentoidusta akusta tehtyä kaupallinen malli ja niitä kaupallisia akkuja valmistavia tehtaita.
Tämä saattaa viedä useita vuosia. Monestakin syystä kaikkia keksintöjä ei saada edes kaupallistettuaLFP-akullisia autoja liikkuu jo Suomenkin teillä. CATL tuottaa.
LFP-linjoja on voitu suunnitella jo pidemmän aikaan, siinä ei ole varsinaisesti uutta. Tuotanto tosin tulee käynnistymään Kiinan ulkopuolella vasta ensi vuonna, patenttejen raukeamista odotetaan. Anonyymi kirjoitti:
LFP-akullisia autoja liikkuu jo Suomenkin teillä. CATL tuottaa.
LFP-linjoja on voitu suunnitella jo pidemmän aikaan, siinä ei ole varsinaisesti uutta. Tuotanto tosin tulee käynnistymään Kiinan ulkopuolella vasta ensi vuonna, patenttejen raukeamista odotetaan.Ei se LFP-akku nyt kuitenkaan mikään taika-akku ole, samat ongelmat kuin muillakin akkutyypeillä, eli lataus kestää liian kauan.
- Anonyymi
Usassa ja Intiassa sekä Kiinassa junat kulkevat dieselillä.
- Anonyymi
Jostain se alkaa ja nyt se on alkanut. Sähköautoja tulee kokoajan lisää ja niitä ostaa ihan tavallinen autoilija, tosin niitä parempia ja kalliimpia varakkaat ja yritykset jne... Ihan samaan tapaan kuin muitakin autoja on ostettu.
- Anonyymi
"Ihan samaan tapaan kuin muitakin autoja on ostettu."
Niin, olisi kiinnostava saada jostakin tilasto-faktaa sen suhteen ketkä ja mitkä tahot ostavat sähköautoja ja mihin käyttöön.
Monien käytännön ongelmien vuoksi sähkäriä ei todellakaan voi ostaa "kuten muitakin."
Tuskin yksi ainoakaan vaikkapa kaupungissa kerrostalossa asuva ostaa sähkäriä parkkeeratakseen sen tavisinkin pakkasissa kadun varteen ilman omaa latauspakkaa.
ps. Mites sitten toimitaan kun pitkän, vaikkapa Thaimaan talviloman jälkeen kotiin palatessa auton akku on tyhjä, eikä ole omaa latauspaikkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ihan samaan tapaan kuin muitakin autoja on ostettu."
Niin, olisi kiinnostava saada jostakin tilasto-faktaa sen suhteen ketkä ja mitkä tahot ostavat sähköautoja ja mihin käyttöön.
Monien käytännön ongelmien vuoksi sähkäriä ei todellakaan voi ostaa "kuten muitakin."
Tuskin yksi ainoakaan vaikkapa kaupungissa kerrostalossa asuva ostaa sähkäriä parkkeeratakseen sen tavisinkin pakkasissa kadun varteen ilman omaa latauspakkaa.
ps. Mites sitten toimitaan kun pitkän, vaikkapa Thaimaan talviloman jälkeen kotiin palatessa auton akku on tyhjä, eikä ole omaa latauspaikkaa.Et sinä tilastofaktaa ainakaan täältä löydä.
Mitä ne ”monet käytännön ongelmat” ovat? Pidemmillä matkoilla kannattaa vähän miettiä etukäteen missä ja milloin lataa, mutta siinäpä se.
Ja omaan autooni ei jostain syystä ole tyyppihyväksytty vetokoukkua. Rinnakkaismalleihin olisi, mutta ovat omaan käyttötarkoitukseen muuten turhan suuria ja kalliita. Kun perheessä on muitakin autoja niin käytetään niitä sitten tarvittaessa kärryn vetoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä tilastofaktaa ainakaan täältä löydä.
Mitä ne ”monet käytännön ongelmat” ovat? Pidemmillä matkoilla kannattaa vähän miettiä etukäteen missä ja milloin lataa, mutta siinäpä se.
Ja omaan autooni ei jostain syystä ole tyyppihyväksytty vetokoukkua. Rinnakkaismalleihin olisi, mutta ovat omaan käyttötarkoitukseen muuten turhan suuria ja kalliita. Kun perheessä on muitakin autoja niin käytetään niitä sitten tarvittaessa kärryn vetoon."Kun perheessä on muitakin autoja niin käytetään niitä sitten tarvittaessa kärryn vetoon."
Niinpä, polttaria tarvitaa sen kaikin puolin toimivuuden ja ongelmattomuuden vuoksi.
Harvoilla on oma latauspaikkaa ja prosentuaalisesti lukemattomissa talouksisa latauspaikan rakentaminen on kohtuuttoman kallis ja / tai suorastaan mahdoton rakennettavaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kun perheessä on muitakin autoja niin käytetään niitä sitten tarvittaessa kärryn vetoon."
Niinpä, polttaria tarvitaa sen kaikin puolin toimivuuden ja ongelmattomuuden vuoksi.
Harvoilla on oma latauspaikkaa ja prosentuaalisesti lukemattomissa talouksisa latauspaikan rakentaminen on kohtuuttoman kallis ja / tai suorastaan mahdoton rakennettavaksi.”Niinpä, polttaria tarvitaa sen kaikin puolin toimivuuden ja ongelmattomuuden vuoksi.”
Tai ehkä niitä oli talossa jo ennestään. Selvästi eniten meillä ajetaan sillä sähköautolla, se kun on varsinkin pakkasilla selvästi nöyrempi ja mukavampi käyttää.
Suomi on täynnä omakotitaloja ja rivareita joihin on helppo tarvittaessa järjestää latauspaikka. Jos ei pysty kotona lataamaan niin sitten ajaa jollain muulla käyttövoimalla. Eräs työkaveri tosin otti sähköauton vaikka ei kotonaan olekaan latausmahdollisuutta. Minä en ottaisi, mutta kukin tavallaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Niinpä, polttaria tarvitaa sen kaikin puolin toimivuuden ja ongelmattomuuden vuoksi.”
Tai ehkä niitä oli talossa jo ennestään. Selvästi eniten meillä ajetaan sillä sähköautolla, se kun on varsinkin pakkasilla selvästi nöyrempi ja mukavampi käyttää.
Suomi on täynnä omakotitaloja ja rivareita joihin on helppo tarvittaessa järjestää latauspaikka. Jos ei pysty kotona lataamaan niin sitten ajaa jollain muulla käyttövoimalla. Eräs työkaveri tosin otti sähköauton vaikka ei kotonaan olekaan latausmahdollisuutta. Minä en ottaisi, mutta kukin tavallaan."Selvästi eniten meillä ajetaan sillä sähköautolla, se kun on varsinkin pakkasilla selvästi nöyrempi ja mukavampi käyttää."
Silloin kun sen saa oman lataukseen ja silloinkin pakkasilla varaus laskee nopeammin ja ajomatka myöskin.
Avauksessa oli juurikin pointtina se, että ketkä ja mihin käyttöön säkärin hommaavat. Kovin ovat harvassa ovat ne haasteiden hakuiset joilla ei ole omaa latauspaikka ja jotka ostavat sen kodin ainoaksi autoksi.
"Suomi on täynnä omakotitaloja ja rivareita joihin on helppo tarvittaessa järjestää latauspaikka."
Suurin osa populasta asuu kaupungeissa ja niiden lähiöissä kerrostaloissa. Ohessa hieman infoa latauspaikan asentamisen haasteista.
.
* SK: Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen – ”Emme tiedä vielä”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008386888.html
* Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html
. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Selvästi eniten meillä ajetaan sillä sähköautolla, se kun on varsinkin pakkasilla selvästi nöyrempi ja mukavampi käyttää."
Silloin kun sen saa oman lataukseen ja silloinkin pakkasilla varaus laskee nopeammin ja ajomatka myöskin.
Avauksessa oli juurikin pointtina se, että ketkä ja mihin käyttöön säkärin hommaavat. Kovin ovat harvassa ovat ne haasteiden hakuiset joilla ei ole omaa latauspaikka ja jotka ostavat sen kodin ainoaksi autoksi.
"Suomi on täynnä omakotitaloja ja rivareita joihin on helppo tarvittaessa järjestää latauspaikka."
Suurin osa populasta asuu kaupungeissa ja niiden lähiöissä kerrostaloissa. Ohessa hieman infoa latauspaikan asentamisen haasteista.
.
* SK: Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen – ”Emme tiedä vielä”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008386888.html
* Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html
.Kerrostaloissa asuvista useilla ei ole autoa. Ja Helsingissä kerrostalossa asuvista usein yli puolet on autottomia. Ja autottomien ei tarvitse välittää latauksesta.
Valtaosa suomalaisten autoista on kuitenkin OK-taloissa ja rivitaloissa asuvilla. Eikä heidän tarvitse piitata paskaakaan kerrostaloissa asuvien ongelmista. Ei vaikuta heidän elämäänsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrostaloissa asuvista useilla ei ole autoa. Ja Helsingissä kerrostalossa asuvista usein yli puolet on autottomia. Ja autottomien ei tarvitse välittää latauksesta.
Valtaosa suomalaisten autoista on kuitenkin OK-taloissa ja rivitaloissa asuvilla. Eikä heidän tarvitse piitata paskaakaan kerrostaloissa asuvien ongelmista. Ei vaikuta heidän elämäänsä.Ja kummasti sähköautojen latauspaikkoja on viime aikoina ilmestynyt kerrostaloihinkin. Uusissa kerrostaloissa sellaiset on aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Selvästi eniten meillä ajetaan sillä sähköautolla, se kun on varsinkin pakkasilla selvästi nöyrempi ja mukavampi käyttää."
Silloin kun sen saa oman lataukseen ja silloinkin pakkasilla varaus laskee nopeammin ja ajomatka myöskin.
Avauksessa oli juurikin pointtina se, että ketkä ja mihin käyttöön säkärin hommaavat. Kovin ovat harvassa ovat ne haasteiden hakuiset joilla ei ole omaa latauspaikka ja jotka ostavat sen kodin ainoaksi autoksi.
"Suomi on täynnä omakotitaloja ja rivareita joihin on helppo tarvittaessa järjestää latauspaikka."
Suurin osa populasta asuu kaupungeissa ja niiden lähiöissä kerrostaloissa. Ohessa hieman infoa latauspaikan asentamisen haasteista.
.
* SK: Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen – ”Emme tiedä vielä”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008386888.html
* Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”
- https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html
."Silloin kun sen saa oman lataukseen ja silloinkin pakkasilla varaus laskee nopeammin ja ajomatka myöskin."
Niin, kuten sanottu pitää olla paikka missä ladata. Ei venettäkään kannata ostaa jos asuu Saharassa.
Ajomatkan pienenemisellä on näin perheelliselle työssäkäyvälle merkitystä aika harvana päivänä vuodessa. Enimmäkseen sillä autolla ajellaan töihin, kauppaan, salille, uimahallille, kavereille, sukulaisiin jne. ja mihinkään näistä ei vaikuta minkään vertaa vaikka olisi 20 astetta pakkasta. Illalla tullaan kotiin ja laitetaan auto laturiin, ja aamulla on taas akku täynnä. Sitten jos viikoittain painaa Suomea päästä päähän niin pitää miettiä muita ratkaisuja, tai vähintäänkin isoakkuista autoa.
"Ohessa hieman infoa latauspaikan asentamisen haasteista."
Omalla kohdallani "haasteet" olivat siinä, että tilasin eBaysta käytetyn latausaseman muistaakseni 170 eurolla ja ruuvasin sen katokseen autolämmityspistorasian tilalle. Siinä se nyt kuudetta vuotta latailee. Kaikissa tapauksissa ei homma käy näin helposti, mutta se taas ei vaikuta minun autonvalintaani millään tavalla. Anonyymi kirjoitti:
Et sinä tilastofaktaa ainakaan täältä löydä.
Mitä ne ”monet käytännön ongelmat” ovat? Pidemmillä matkoilla kannattaa vähän miettiä etukäteen missä ja milloin lataa, mutta siinäpä se.
Ja omaan autooni ei jostain syystä ole tyyppihyväksytty vetokoukkua. Rinnakkaismalleihin olisi, mutta ovat omaan käyttötarkoitukseen muuten turhan suuria ja kalliita. Kun perheessä on muitakin autoja niin käytetään niitä sitten tarvittaessa kärryn vetoon."Kun perheessä on muitakin autoja niin käytetään niitä sitten tarvittaessa kärryn vetoon."
Hyvin yleistä, että perheessä on sähköauton lisäksi polttomoottoriauto, kun sillä sähköautolla pelkästään ei pärjää. Taasen suurimmassa osassa perheitä on pelkästään polttomoottoriauto ja hyvin pärjää.
Itsellä ladattava plugari ja pärjää hyvin, täyssähköllä en pärjäis.Anonyymi kirjoitti:
Kerrostaloissa asuvista useilla ei ole autoa. Ja Helsingissä kerrostalossa asuvista usein yli puolet on autottomia. Ja autottomien ei tarvitse välittää latauksesta.
Valtaosa suomalaisten autoista on kuitenkin OK-taloissa ja rivitaloissa asuvilla. Eikä heidän tarvitse piitata paskaakaan kerrostaloissa asuvien ongelmista. Ei vaikuta heidän elämäänsä.Täyttä höpöä on juttusi!
"Hyvin harva suomalainen pärjäisi arjessa ilman autoa. Tuore tutkimus paljastaa suomalaisten olevan kaikesta huolimatta yhä autoilijakansaa."
"Suomi kaupungistuu ja maaseutu autioituu jatkuvasti, mutta maamme ei silti ole muuttumassa metropolien täyttämäksi joukkoliikenneunelmaksi.
"Tuore tutkimus paljastaa, että suomalalaisten perheiden ja myös niin sanottujen sinkkujen käytössä olevat henkilöautot ovat omistajilleen erittäin tärkeitä."
https://www.is.fi/autot/art-2000005140642.html
Maksumuurin takana; "Autottomat ovat lähteneet autokaupoille – syy on korona"- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Kun perheessä on muitakin autoja niin käytetään niitä sitten tarvittaessa kärryn vetoon."
Hyvin yleistä, että perheessä on sähköauton lisäksi polttomoottoriauto, kun sillä sähköautolla pelkästään ei pärjää. Taasen suurimmassa osassa perheitä on pelkästään polttomoottoriauto ja hyvin pärjää.
Itsellä ladattava plugari ja pärjää hyvin, täyssähköllä en pärjäis.En minä sinun tai muiden pärjäämisestä tiedä, mutta itse pärjäisin hyvin pelkällä sähköautollakin. Ei vaan huvittanut maksaa autosta enempää jotta saisi siihen vetokoukun, kun perheessä on jo ennestään vetokoukullinen polttomoottoriauto. Jos ei olisi, niin olisin valinnut koukullisen sähköauton.
Siihen polttikseen taas tulee tällä hetkellä niin vähän kilometrejä ettei sitä ole järjellistä vaihtaa sähköautoon jossa olisi pienet muuttuvat ja suuret kiinteät kulut. Sen hukkaaminenkaan ei ole vaihtoehto, koska siitä on joskus ajoittain ihan hyötyäkin kun tarvitaan useampaa autoa samaan aikaan.
Perheen pari muuta autoa ovat enempi leikkikaluja ja kumpikaan ei ole tällä hetkellä ajokunnossa, joten ne eivät liikkumistarpeeseen vaikuta oikein minkään vertaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrostaloissa asuvista useilla ei ole autoa. Ja Helsingissä kerrostalossa asuvista usein yli puolet on autottomia. Ja autottomien ei tarvitse välittää latauksesta.
Valtaosa suomalaisten autoista on kuitenkin OK-taloissa ja rivitaloissa asuvilla. Eikä heidän tarvitse piitata paskaakaan kerrostaloissa asuvien ongelmista. Ei vaikuta heidän elämäänsä.” Valtaosa suomalaisten autoista on kuitenkin OK-taloissa ja rivitaloissa asuvilla.”
Kyllä. Ja nämä autot ovat keskimäärin 12,1 vuotta vanhoja ja niiden hinta on keskimäärin 3600 €.
Tässä se suurin syy on, miksi sähköautoja ei ole enempää. Niihin on vain harvoilla varaa. Anonyymi kirjoitti:
Kerrostaloissa asuvista useilla ei ole autoa. Ja Helsingissä kerrostalossa asuvista usein yli puolet on autottomia. Ja autottomien ei tarvitse välittää latauksesta.
Valtaosa suomalaisten autoista on kuitenkin OK-taloissa ja rivitaloissa asuvilla. Eikä heidän tarvitse piitata paskaakaan kerrostaloissa asuvien ongelmista. Ei vaikuta heidän elämäänsä."Ja Helsingissä kerrostalossa asuvista usein yli puolet on autottomia."
Uudella maalla asukkaita 1,7 mlj. ja autoja 864 195 kpl. Autoja olisi yli 1 kpl, vaikka kaikki asuisivat yksin.
Tarkoittaa, että kyllä aika monessa taloudessa on auto tai kaksi.kaha53 kirjoitti:
"Ja Helsingissä kerrostalossa asuvista usein yli puolet on autottomia."
Uudella maalla asukkaita 1,7 mlj. ja autoja 864 195 kpl. Autoja olisi yli 1 kpl, vaikka kaikki asuisivat yksin.
Tarkoittaa, että kyllä aika monessa taloudessa on auto tai kaksi." Autoja olisi yli 1 kpl, vaikka kaikki asuisivat yksin."
Tarkoitin, että yli joka toisella olisi auto, vaikka kaikki asuisivat yksin- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Ja Helsingissä kerrostalossa asuvista usein yli puolet on autottomia."
Uudella maalla asukkaita 1,7 mlj. ja autoja 864 195 kpl. Autoja olisi yli 1 kpl, vaikka kaikki asuisivat yksin.
Tarkoittaa, että kyllä aika monessa taloudessa on auto tai kaksi.Uusimaa ja Helsinki ovat eri asioita ja kirjoitin, että Helsingissä. On ihan tilastollisesti todettu, että puolet kotitalouksista Helsingin keskusta-alueella ovat autottomia. Aivan kuten yli puolet asuu vuokra-asunnoissa (omistusasujat ovat vähemmistöä Helsingissä). Kehyskunnissa on autoja paljonkin, mutta ei Helsingissä.
Anonyymi kirjoitti:
Uusimaa ja Helsinki ovat eri asioita ja kirjoitin, että Helsingissä. On ihan tilastollisesti todettu, että puolet kotitalouksista Helsingin keskusta-alueella ovat autottomia. Aivan kuten yli puolet asuu vuokra-asunnoissa (omistusasujat ovat vähemmistöä Helsingissä). Kehyskunnissa on autoja paljonkin, mutta ei Helsingissä.
Sori. Helsingissä on matkailu- ja henkilöautoja 227 974 ja asukkaita on 658 339, puuttuu kuitenkin muut autot, kun en löytänyt tilastoa, niin en usko, että kerrostaloissa asuvista yli puolet olisi autottomia. Aika suuri osa Helsingissä asuu käsittääkseni kerrostaloissa
- Anonyymi
Hauskasti aina tuplaantuu joka vuosi.
- Anonyymi
Jatkuvasti tuplaantuu.
- Anonyymi
Nollaprosenteista lähtiessä on helppoa ja itsepetoksellisesti elvistellä kasvuprosenteilla, mutta kokonaisuus on kaikesta julkisesta vouhkaamisesta ja rummutuksesta huolimatta se 0,58 %.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nollaprosenteista lähtiessä on helppoa ja itsepetoksellisesti elvistellä kasvuprosenteilla, mutta kokonaisuus on kaikesta julkisesta vouhkaamisesta ja rummutuksesta huolimatta se 0,58 %.
Kyllä, mutta luku kasvaa nopeasti. Parin vuoden päästä luku onkin jo yli 2%, sitten 7-8 vuoden päästä 20% jne. Muutos on hidas, mutta koko autokanta tulee muuttumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nollaprosenteista lähtiessä on helppoa ja itsepetoksellisesti elvistellä kasvuprosenteilla, mutta kokonaisuus on kaikesta julkisesta vouhkaamisesta ja rummutuksesta huolimatta se 0,58 %.
Ja jo vuodenvaihteessa luku on 0,7% ja vuoden 2022 lopussa 1,5% ja 2023 lopussa 3%. Luvut ovat vielä pieniä, mutta ei enää 10 vuoden päästä.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta luku kasvaa nopeasti. Parin vuoden päästä luku onkin jo yli 2%, sitten 7-8 vuoden päästä 20% jne. Muutos on hidas, mutta koko autokanta tulee muuttumaan.
Nousuprosentit voi olla hurjia, mutta jos lähtöarvot on pieniä, niin todellakin määrät jäävät pieniksi.
Täyssähköautoja oli liikennekäytössä 30.09.2019 4 204 kpl ja plugareita oli 20 823 kpl. 30.09.2021 täyssähköjä 18 088 kpl ja plugareita 70 433 kpl.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Nousuprosentit voi olla hurjia, mutta jos lähtöarvot on pieniä, niin todellakin määrät jäävät pieniksi.
Täyssähköautoja oli liikennekäytössä 30.09.2019 4 204 kpl ja plugareita oli 20 823 kpl. 30.09.2021 täyssähköjä 18 088 kpl ja plugareita 70 433 kpl.Tosin noilla nousuprosenteilla määrät nousee suuriksi jo parissa vuodessa. Nimittäin jos 2019 - 2021 nousu jatkuisi vuosina 2021 - 2023 niin 30.9.2023 olisi täyssähköjä noin 80 000 kpl ja plugareita 250 000 kpl. Nimittäin 2019 - 2021 täyssähköjen määrä 4,5-kertaistui ja plugarien 3,5 kertaistui. Tällaisella tahdilla kaikki autot olisivat sähköautoja jo ennen vuosikymmenen loppua. Tietenkään nousu ei ole noin suurta, mutta kertoo paljon, että määrät nousevat nopeasti.
Pelkästään nykyisillä myynneillä täyssähköjä olisi 40 000 kpl jo vuoden 2022 lopussa. Anonyymi kirjoitti:
Tosin noilla nousuprosenteilla määrät nousee suuriksi jo parissa vuodessa. Nimittäin jos 2019 - 2021 nousu jatkuisi vuosina 2021 - 2023 niin 30.9.2023 olisi täyssähköjä noin 80 000 kpl ja plugareita 250 000 kpl. Nimittäin 2019 - 2021 täyssähköjen määrä 4,5-kertaistui ja plugarien 3,5 kertaistui. Tällaisella tahdilla kaikki autot olisivat sähköautoja jo ennen vuosikymmenen loppua. Tietenkään nousu ei ole noin suurta, mutta kertoo paljon, että määrät nousevat nopeasti.
Pelkästään nykyisillä myynneillä täyssähköjä olisi 40 000 kpl jo vuoden 2022 lopussa."Pelkästään nykyisillä myynneillä täyssähköjä olisi 40 000 kpl jo vuoden 2022 lopussa."
Tänä vuonna on rekisteröity 9062 täyssähköautoa.
Täyssähköjä 2020 lopussa 10 235 kpl
Kun täyssähköjä on 2021 lopulla reilu 20 000 kpl, niin myynnin pitäisi suunnilleen 2 kertaistua, jotta 2022 oli 40 000 kpl.
- Anonyymi
Samat, jotka uskovat rokotteisiin propagandan opastamina.
- Anonyymi
Sähköautoja olisi huomattavasti enemmän jos niitä uutena saisi. Tällä hetkellä tilatun uuden sähköauton saa noin kymmenen (10) kuukauden kuluttua. Teslan 3 ja Y- mallit noin 3kk tilauksesta. Eli ei niitä sähköautoja voi olla enempää kun niitä ei tarpeeksi tehdä. Suomen markkinat ovat muutenkin pienet jolloin suomi saa autonsa sitten kun suuret maat ovat autonsa saaneet, kuten nyt Tesla model S ja X kanssa. Kaikki menee jenkkeihin, eurooppaan ei tule yhtään autoa kuin vasta joskus vuoden päästä, sittenkin norja saa ekat jne.
On aivan järjetöntä esittää mitään prosenttilukuja koska tuo luku ei vaan ole mahdollista olla suurempi.
Noihin kysymyksiisi: Omistan sähköauton, lataus löytyy kotoa, ainoa auto, ajan kaikki ajot sillä, ei mitään ongelmaa. Yli 500 km pitkiä ajoja tulee vain loma-aikana, en jaksa ajaa yli neljää tuntia yhtäjaksoisesti millään autolla jolloin ei mitään ongelmaa käyttää sähköautoa, tarvittava lataus onnistuu puolen tunnin tauolla.
Sähköauton näkee ongelmallisena vain se jolla ei niistä ole minkäänlaista kokemusta.
Aikakausilehtien koeajot ovat useimmiten tarkoituksenhakuisia, mennään laturille jonka jokainen sähköautoilija tietää vialliseksi, mennään laturille jolle ei ole maksuvälinettä, ladataan autoa turhaan vaikka akussa on yli 70% virtaa ja ihmetellään latauksen hitautta ja lasketaan nuo ihmisestä johtuvat tauot latausajaksi jne.
Onhan se tietysti harmi ja valitettavaa ettei käytettyjä autoja voi valmistaa. Käytettyjä autoja on mahdollista saada vain kun joku ostaa sen auton ensin uutena... jos et tiennyt.
Ei kukaan vaadi ketään ostamaan uutta sähköautoa, niitä ostavat ne joilla siihen on varaa ja halua. Koko maailma on nyt vaan fossiilisen energian vastustaja tietyistä syistä, ei Suomi siitä voi mitenkään lipsua. Kurja totuus kuitenkin on, että suomalaisen ihmisen hiilijalanjälki on noin kymmenkertainen esim. kiinalaisen tai intialaisen vastaavaan verrattuna joten kyllä tuo ilmastomuutoksen pienentäminen koskee meitäkin, jopa suuressa määrin.
Sähköautoista pystytään jo nyt kierrättämään yli 90% joten väitteesi että ne olisi pelkkää ympäristöjätettä on kuvitelmaa vailla mitään totuuspohjaa.
On todettu usean asiantuntija suulla että akut kestävät auton iän, ja niitä on mahdollisuus korjata kuten muitakin auton osia. - Anonyymi
"Sähköauton näkee ongelmallisena vain se jolla ei niistä ole minkäänlaista kokemusta. "
Lisätään tähän että myös fanaattiset vetyautoilun kannattajat ovat harmissaan sähköautojen suosion kasvusta ja takerrutaan sitten joihinkin yksityiskohtiin todella lujaa irrottautuen reaalimaailmasta.
Aloittaja kysyi tietoa sähköautojen ajoprofiileista. Kun häntä kehoitetaan sitten siirtymään lukemaan sähköautoilijoiden suosituinta palstaa mistä saa tietoa todella laajasti ja pystyy hyviä itseään kiinnostavia kysymyksiäkin esittämään, niin alkaakin pilkkaaminen surkealla prosentilla autokannasta. Tämä selvästi kertoo kateudesta mikä on vetynarsistien ongelma kun sisimmässä vaikea uskoa (ainakin toistaiseksi) sähköautojen voittokulkuun vetyautoihin verrattuna. Hänen taktiikkansa on hiljentää toisia totuuden kirjoittajia henkisellä väkivallalla, koska ei uskalla itse mennä sinne sähköautojen ryhmään kyselemään ja kohtaamaan totuutta, koska se totuuden kohtaaminen sattuu narsistista ihmistä joka pitää sähköautoilua humpuukkina ja oman maailmansa vetyautoilua jumaluutena vaikka todistetusti ihmiset kannattavat sähköautoja ostaen niitä ja autotehtaat pyrkivät tuottamaan uusia sähköautomalleja (enemmän kuin vetyautoja), koska niille on kysyntää.
Toyota on hyvä esimerkki siitä ettei vetyautoilla pelkästään pärjää kilpailussa. Tulee heiltäkin markkinoille useita sähköautoja markkinoille vaikka pitkään halusivat uskoa vetyautojen voittoon. - Anonyymi
"Tuliskohan tuon marginaalisen fanituskerhon nimi muuttaa paremmin realiteettejä vastaten muotoon: "sähköautoto Nyt ... 0,52 %""
Facebook "Sähköautot Nyt!", seuraajia 20 500kpl.
Facebook "Vety" (keskustelua kaikenlaisista vetyajoneuvoista), seuraajia 903kpl.
Vetyautoja on suomessa 1 kappale "liikenteessä" ja ilmeisesti 1 museossa. Paljonko antaisit prosenttiluvut seuraajien määrässä ja autokannassa vedylle?
Kun katsotaan myös kommenttien määrää kummassakin ryhmässä, niin vety puolella on melko hiljaista jos haluaa laajemmin tietoa ja ovat melko lyhyitä lähes kaikki. Lähinnä hypettämistä vain tuo vety postaten uusia ajoneuvoja (projekteja) ja vetyuutisia maailmalta.... ei aitoa keskustelua. - Anonyymi
"Kovin hiljaista syntyi kun laitettiin todellisia prosenttilukuja näkyville ja avoimen kysymyksen kautta ajatuksia siitä ketkä tai mitkä tahot ja mihin käyttöön ostavat sähköautoja."
Johtuu varmaan siitä että sinut tunnistetaan riidanhaastajana ja ajatellaan että turha vaiva kun vastaisuutesi huokuu kirjoituksista eläen omissa maailmoissasi. Vaikka sinulle laitettaisiin kaikenlaisia todisteita että on paljon ihmisiä joille sähköauto sopii, niin et suostu niitä uskomaan. Parempi siis olla vastaamatta.- Anonyymi
"Johtuu varmaan siitä että sinut tunnistetaan riidanhaastajana ja ajatellaan että turha vaiva kun vastaisuutesi huokuu kirjoituksista eläen omissa maailmoissasi."
Jostakin erilkoisesta syystä sinulla on aivan poikkeusellisen voimakas kiima aktivoitua suorastaan foldaamaan vetyauto-palstalla yhden ainoan fundis-aatteen krtistallipallosi kanssa, jonka mukaan nyt alullaan oleva eri valmistajatahojenkin uusi vetyautokiinnostus on jo valmiiksi kuollut ja kuopattu.
"Vaikka sinulle laitettaisiin kaikenlaisia todisteita että on paljon ihmisiä joille sähköauto sopii, niin et suostu niitä uskomaan. Parempi siis olla vastaamatta."
Sinulla on ilmeisiä kroonisoituneita luetun sisäistämisen ongelmia, mistä sitten johtunevatkin, sillä olet toistuvasti aina vain sekoittamassa asioita ja käsitteitä.
Myöskin älyllinen epärehellisyys on peruskauraa tuossa oudossa yhden aatteen fanaattisuudessa.
Jotkut tekevät uskonnon ja identiteettinsä jatkeen milloin mistäkin.
Homman pihvi
Fakta on kuitenkin se, että vuosikausien hyvin voimakkaasta ja eko-valheelisesta lobbauksesta, valtiontuista, sekä tulevasta polttarikieltojen rummutuksesta huolimatta Suomessa on vain vaivaiset 0,58 % sähköautoja ja tuo %-osuus kasvaa tuskaisen hitaasti. Tämä on realiteetti.
Jonkin fb-fanijoukon henkilökohtaiset kokemukset ovat avauksen _tilastollisen ison kuvan hahmottamisessa_ täysin epärelevantteja ... miten näinkin yksikertaisen asian hahmottaminen voi olla älyllisesti noin ylitsepääsemätöntä.
Tarvitaan useampia eri vaihtohtoja ja niiden tutkimusta ja innovaatiota.
Teknologiatieteen tulisi kyetä innovoimaan aidon ekologinen ja toimiva vaihtoehto.
Ympäristöpommi sähköauto, kuin alullaan oleva ja eko-kehityskelpoisempi vety-autokin tulisi voida kuopata historian kaatopaikalle. Planeetta tarvitsee jotakin aidon ekologista vaihtoehtoa.
Mikäli alla oleva hanke realisoituu, niin se olisi _The Game Change_ koko globaalin tason vetytaloudelle kuin nyt alullaan oleville vety-autoillekin.
.
"Oulun yliopistossa tutkitaan teknologiaa nimeltä valokatalyysi. Sen avulla voitaisiin mahdollisesti ratkaista koko maailman energiatalous."
"Hänen mielestään kaikki paukut pitäisikin laittaa aidosti vihreän vedyn tuottamiseen. Eli vedyn tuottamiseen ilman hiilidioksidipäästöjä ja myös ilman sähköä."
"Ja juuri sitä Oulun yliopistossa nyt tehdään."
- https://yle.fi/uutiset/3-12135362
;-)
- Anonyymi
Realiteetti on myös että kysyit apua ja kun sitä sinulle tarjotaan, niin et suostu ottamaan sitä vastaan vaan väheksyt parhaasi mukaan oikean elämän asiantuntijoita kun inhoat sähköautoja, koska ne ovat todella kovaa voittamassa vetyautot. Sitten parhaasi mukaan leimaat tyhmiksi ja aivopestyiksi koska sinua harmittaa ettei sinun vetyauto ihannointia ihmiset halua kannattaa. Sitä se kateus aiheuttaa ja omilla valheillasi sitten koitat kääntää suuntaa. Kuten sanoin, totuuden kohtaaminen tekee sinulle kipeää ja käytös on sen mukaista.
"Oulun keksintöä" vasta tutkitaan, ei mitään takeita saadaanko siitä läpimurto että se todella toimii isossa mittakaavassa taloudellisesti. Sen aika näyttää. - Anonyymi
"Muistaakseni Suomessa autoa ostavan keskibudjetti kulkineen hankintaan on suunnilleen 5700 euroa, eli sillä ei pahemmin sähkäreitä osteta, eikä Suomen _paikallista_ ilmaa niillä pelasteta."
Kuinka moni sitten pystyy ostamaan ihannoimasi vetyauton? - Anonyymi
Narsistille vallan tunne on tärkeää. Sen takia ei voi mennä sähköautojen aktiivisille keskustelupalstalle kun se valta murenee siellä kun ei enään voikkaan olla "oikeassa". Täällä suomi24 (rahattomien) nuorien johtaminen harhaan on paljon helpompaa kuin noin nelikymppisten sähköautojen omistajien, jotka osaa tarvittaessa vastata takaisinkin kun on enemmän tietoa.
- Anonyymi
Löytyy myös tutkimus vielä energialaa aktiivisesti seuraavan Tuukka Heikkilän (työpaikka energiateollisuus ry) postaamana että itseasiassa vetyautoilla olisi hieman kovemmat päästöt. Opiskelee siis jatkuvasti eri lähteistä että mikä on totuus ja on noussut kovaksi asiantuntijaksi käyttövoimien vertailussa.
"Ohessa nostona yksi kuvaaja. Käytännössä on vain kaksi vähäpäästöistä vaihtoehtoa tieliikenteeseen: Akkusähkö ja vety.
Akkusähkön päästöt ovat näistä kahdesta pienemmät, sillä:
1) Akun valmistus tuottaa pienemmät päästöt kuin vetytankin valmistus
2) Oli sähköntuotannon päästöt mitä vain, niin vetyauto tarvitsee sitä samaa sähköä 2,5 - 3 -kertaisesti verrattuna akkusähköauton lataamiseen.
Lisäksi tekstissä mainitaan sähköpolttoaineista (P2X): "Even the most optimistic projections we are aware of estimate that e-fuel cost parity with fossil fuel would not come until 2050, and our analysis suggests this is a hyper-optimistic estimate and unrealistic." ... "In addition, the energy efficiency of battery electric vehicles is 4–7 times higher than for e-fuels"
Mitään uutta tässä kirjoituksessa ei varsinaisesti ollut, mutta olennaiset pointit on esitetty niin tiiviisti ja selkeästi, että laittakaahan eteenpäin tuntemillenne tahoille.
#sähköauto #vetyauto #sähkö #päästöt #ilmasto #vety #P2X #sähköpolttoaine #efuel #synteettinen #akku #valmistus #päästö"
Kuvaa päästöpalkeista en tähän saa, joten sinun pitää klikata linkkiä missä lisää keskustelua aiheesta.
https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/posts/10158691706719685 - Anonyymi
Sähköautojen ryhmä kasvaa kuukausittain muutamalla sadalla kun vety ryhmä kasvaa vain muutamalla kymmenellä. Kertoo paljon siitä mitä kannatettaan ja mistä ollaan kiinnostuneita nopeuttaen prosentuaalista kasvamista.... vetyautoihin verrattuna.
- Anonyymi
Sähkö leluissa on aina patterit finaalissa ja duraselleja tarvii säkillisen, kun alkaa leikkii?😢😢
- Anonyymi
Hävettää asua samassa maassa noin nolojen suunsoittajien kanssa.
- Anonyymi
Voi olla, mutta nykyään leluissakin on usein akut joita ladataan.
- Anonyymi
Olihan idiootin tekemä aloitus. Miten autokanta voisi hetkessä muuttua täysin toiseksi? Auto ei kuitenkaan ole mikään halpa ostos.
Kuinka tyhmä voi olla kun puhuu jostain prosettiosuuksista? - Anonyymi
Sitähän se kybersodan alempi muoto on.... johtaa valheilla tai negatiivisilla viittauksilla isoja massoja tahalleen harhaan edistääkseen omaa asiaansa. Kun katsotte vetyautoilun argumentteja monesta eri ketjusta tehden niistä lopulta yhteenvedon, niin vakuuttavatko ne sinut että vetytalouteen kannattaa sijoittaa omia palkkatulojasi tuhansia euroja vuodessa esim. ostamalla vetyosakkeita? Vai vakuuttavatko sähköautoilijoiden argumentit? Ja kysyn nyt nimenomaan siitä näkökulmasta että voit menettää omaa rahaa eli kuinka vankasti seisot valitsemasi trendin takana etkä vain hypetä netissä "jee vety jee vety uutta tekniikkaa, makeetaaaa!" ?
Eihän moni uskalla alkaa löymään vetoa työpaikan kahvipöydän keskusteluissa edes 10 eurosta, mutta ei myöskään sitten myöntämään että saattaa hävitä näkemyksensä vaan uskoo vahvasti voittavansa.... löymättä vetoa.- Anonyymi
Sana asia oli aikanaan kosketusnäytön kanssa. Ihan turhahan siihen oli pistää rahansa. Ei sitä kukaan käytä eikä tule käyttämään. Näin tuumatiin NMP:llä jota ei enää ole.
- Anonyymi
Salkussa on teknologiaa, mm. Applea ja Microsoftia, joitakin kasvuyrityksiä myös. Snowflaken osakkeet myin juuri pois. Sähköautojen puolelta Teslaa ja nyt Kempoweria.
Öljyosakkeet olen myynyt pois jo kauan sitten. Näiden parhaat vuodet ovat jo kaukana takana.
Vetyosakkeisiin en ole koskenut, ei ole oikein evidenssiä, että homma toimisi. Voin muuttaa mieltäni myöhemmin, mutta nyt siihen ei ole aihetta. En usko vedyn koskaan tulevan merkittäväksi tieliikennepolttoaineeksi. Teollisuuden prosesseihin vety soveltuu paljon paremmin.
- Anonyymi
Se on todella helppoa olla jälkiviisas niissä onnistuneissa osakkeissa tai sitten mitkä meni pahasti pieleen. Kuka uskaltaa puolestaan laittaa rahansa NYT vetyaosakkeisin?
- Anonyymi
"Mutta mutulla arvioin, että hyvin harva noista muutenkin vähistä pupuista on henkilön tai perheen ainoina autoina."
Ensin pyydät faktatietoa ja sitten haluatkin tehdät päätelmät mutuna?
"Käytännössä se voisi toimia sellaisille joilla on latauspaikka kotona ja jotka ajelevat suht' lyhyitä matkoja tyyliin duuniin, kauppaan ja kotiin."
Youtubessa löytyy useampia videoita tehden pidempiä matkoja.... jopa talvella. Vain sähköautovastaiselle se lataus matkan varrella on itse aatanasta.
"Tuskimpa yksi ainoakaan on ostanut sähkäriä parkkeerattavaksi kadun varteen hankeen ilman omaa latauspistettä ja vieläpä ainoaksi autokseen."
Ihme kyllä niitäkin on kyseisen ryhmän perusteella jotka ovat fanaattisia sähköautoilijoita ilman koti tai työpaikkalatausta. En kyllä itse jaksaisi tuota stressiä olla aina julkisten latauspisteiden varassa ja maksaa siitä ilosta selvästi enemmän. Pitää olla useampia julkisia latauspisteitä missä tälläinen autoilija liikkuu jotta siinä olisi edes jotain järkeä ja varsinkin pääkaupunkiseudulla niitä on. Jotkut saavat kovasti sähköautoista kiksejä ja kokevat ettei polttomoottoriautot ole heidän juttunsa enään, jolloin ovat valmiita sietämään latauksen epävarmuutta.
Ongelmasi on edelleen se että kun sinulle tietoa tarjotaan tuhansien käyttäjien voimin, niin et halua sitä hyödyntää? Haluat vain uskoa jotain tilastollisia yhteenvetoja kuin oikeaa sähköautoilijoiden elämää alkamalla seuraamaan sähköautokeskuteluja eri palstoilta?- Anonyymi
Ihminen nyt vaan tuppaa usein olemaan sellainen, että huomioi vain omaa ennakkokäsitystä tukevat argumentit. Jos ei fakta miellytä, ohitetaan fakta. Näin käy varsinkin jos on jostain syystä vahvasti identifioinut itsensä johonkin tiettyyn ryhmään joka on eri mieltä jonkun toiseksi ryhmäksi mieltämänsä porukan kanssa.
Onhan se jokseenkin humoristista, että sähköautokeskustelussa kelpaavat kaikkien muiden paitsi sähköautoilijoiden näkemykset ja kokemukset. "Kun ne ovat niitä fanaatikkoja". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen nyt vaan tuppaa usein olemaan sellainen, että huomioi vain omaa ennakkokäsitystä tukevat argumentit. Jos ei fakta miellytä, ohitetaan fakta. Näin käy varsinkin jos on jostain syystä vahvasti identifioinut itsensä johonkin tiettyyn ryhmään joka on eri mieltä jonkun toiseksi ryhmäksi mieltämänsä porukan kanssa.
Onhan se jokseenkin humoristista, että sähköautokeskustelussa kelpaavat kaikkien muiden paitsi sähköautoilijoiden näkemykset ja kokemukset. "Kun ne ovat niitä fanaatikkoja".Hymähdin. 😁
Niin totta. Lisäksi hysteerisin porukka on juuri sähköautojen vastustajat. Niille tuntuu vastustaminen olevan niin tärkeä.
Minun puolesta kukin ajakoot millä ajaa.
- Anonyymi
Miksi aloittaja ei kysy samoja kysymyksiä siellä missä niitä sähköautoilijoita todella on ja tee itse jotain tilastoa asiasta?
- Anonyymi
Kukapa niitä sähköautoja ristikseen.
- Anonyymi
Sähköautoja on nyt suomessa n. 19000 ja niitä on käytettynä myynnissä 1700 autoa. Se määrä tekee käytettynä olevien määräksi 9 % sähköautomäärästä.
Hubridejä on 80000 autoa ja niitä on käytettynä myynnissä 7000 autoa. Se määrä tekee 8% hybridiauto kannasta.
Bensa ja diesel henkiloautoja on 2700000 suomessa. Käytettynä niitä on myynnissä n.54000 autoa. Se tekee 2% B/D autoista.
Eli käytettyjä sähköautoja on 9% myynnissä sähköauto määrästä
Hybridejä on käytettynä myynissä 8% hybridi automäärästä
B/D autoja on 2% käytettynä myynnissä, B/D automäärästä.
Käytettyjä sähkö ja hybridiautoja on näköjään suhteessa paljon enemmän myynnissä, mitä polttomoottori autoja. - Anonyymi
Niin vähän sähikäisiä
niin kova meteli
niin kova pakkanen
niin hyytyvät ajossa. - Anonyymi
Aloittaja ei halua lukea sähköautoilijoiden facea, koska joutuisi myöntämään ettei sähköautoilu ole monelle oikeasti ongelma? Parempi vain kieltäytyä lukemasta juttuja pitäen silloin oman kantansa?
- Anonyymi
"Aloittaja ei halua lukea sähköautoilijoiden facea, koska joutuisi myöntämään ettei sähköautoilu ole monelle oikeasti ongelma? Parempi vain kieltäytyä lukemasta juttuja pitäen silloin oman kantansa?"
"Fb-fanipoikien NYT! - 0,58% !" on todellakin duracelien haluttavuuden totuuden mittari, luvut sen kertovat ;-)
Mutta kyllähän tilastot kertovat sähköauton todellisesta haluttavuudesta ja toimivaksi kokemisesta ihan omaa kieltään, sillä Suomessa niitä on valtaisasta lobbauksesta huolimatta vaivaiset __ 0,58 % __ henkilöautokannasta ...... samalla kun merkittävällä osalla kansaa on varaa hyvinkin kalliisiin uusiin polttariautoihin ja pienellä joukolla hybrideihin ;-)
Hybridin valinta taasen jo itsessään osittaa ettei s-autoon ole luottoa, sillä muutoinhan sellalisen ostava valitsisi suoraan s-auton.
;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Aloittaja ei halua lukea sähköautoilijoiden facea, koska joutuisi myöntämään ettei sähköautoilu ole monelle oikeasti ongelma? Parempi vain kieltäytyä lukemasta juttuja pitäen silloin oman kantansa?"
"Fb-fanipoikien NYT! - 0,58% !" on todellakin duracelien haluttavuuden totuuden mittari, luvut sen kertovat ;-)
Mutta kyllähän tilastot kertovat sähköauton todellisesta haluttavuudesta ja toimivaksi kokemisesta ihan omaa kieltään, sillä Suomessa niitä on valtaisasta lobbauksesta huolimatta vaivaiset __ 0,58 % __ henkilöautokannasta ...... samalla kun merkittävällä osalla kansaa on varaa hyvinkin kalliisiin uusiin polttariautoihin ja pienellä joukolla hybrideihin ;-)
Hybridin valinta taasen jo itsessään osittaa ettei s-autoon ole luottoa, sillä muutoinhan sellalisen ostava valitsisi suoraan s-auton.
;-)Valtiolle olisi paljon halvempaa tukea biodieseliä ja bioetanolia
kuin kalliita sähikäisiä.
Kaikkien pakko vaihtaa kallis sähikäinen.
Joka puolella Pohjois-Suomeakin, köyhänkin.
Vihreät ovat bärseestä !
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .734258Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503075Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323040Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3952126Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2131231Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111193- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291034- 611022
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973