Mitä suosittelette kokemuksienne perusteella? En ole aikoihin paistanut. Rasva tulee toki talteen isossa vuoassa.
Kinkun paisto - pussissa vaiko ilman?
40
1808
Vastaukset
- Anonyymi
Pussissa ajattelin paistaa,ei ole kokemusta ilman,neuvoja otetaan vastaan.
- Anonyymi
Pussi on ainakin paloturvallisempi vaihtoehto. Rasva saattaa syttyä tuleen kun saa runsaasti happea. Itse en nykyään syö kuin kalaa ja kanaa, mutta lapsuudesta muistan että aina isovanhemmat ja vanhemmat laittoivat paistopussiin, ja rasvat sai turvallisesti kaadettua kulhoon jäähtymään.
Penskana kastettiin paahtoleipää kuumaan rasvaan ja hyvää oli. - Anonyymi
Minä paistan aina pussissa. Pussin kulmista leikkaan pienet palat pois, jotta höyry pääsee ulos. Sen verran iso pussi, että nesteen mahtuu sinne. Laitan ritilälle ja pelti ritilän alle. Pussi takaa, että tulee murea. En käytä rasvaa, koska usein liian suolaista.
Nosta kinkun uunista ritälän ja pellin päällä yhtäaikaa, ettei tule palovammoja, jos pussi menee rikki. Rasvan valutan astiaan, jähmetän ja heitän sekajätteeseen. - Anonyymi
Jos haluaa kuivaa pahvia pureksia, niin ilman pussia sitten.
- Anonyymi
Kari Kape Aihinen sanoi IS:ssa, että hän paistaa pussitta.
- Anonyymi
Älkää ny mitään surkeaa kinkkua paistako. Kalkkunaa sen olla pitää, vieläpä suoraan palvaamolta lämpimänä. A vot..
- Anonyymi
Silloinko se ei ole niin kuivaa? Olli Ihamäki suositteli radiossa savukalkkunaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloinko se ei ole niin kuivaa? Olli Ihamäki suositteli radiossa savukalkkunaa.
minkälaiset mausteet radioon laitetaan?
- Anonyymi
Joo-o..olen nyt itsekin päätynyt pussiin....ja paistomittarin lukemaksi ajatellut n. 75 C, josko tulisi sopivan kostea,,,
Mullakin aukko sivistyksessä, en oo koskaan paistanut. Paitsi tänä vuonna. :)
Mikä ero on siinä että mittarin lukemat 75 tai 80? Mä itse tykkään enempi ylikypsästä että oisko tuo 80c parempi. Mulle.- Anonyymi
Timmyy kirjoitti:
Mikä ero on siinä että mittarin lukemat 75 tai 80? Mä itse tykkään enempi ylikypsästä että oisko tuo 80c parempi. Mulle.Kyllä 82 pitää olla, jos haluaa kunnollisen kinkun.
- Anonyymi
Timmyy kirjoitti:
Mikä ero on siinä että mittarin lukemat 75 tai 80? Mä itse tykkään enempi ylikypsästä että oisko tuo 80c parempi. Mulle.Kypsyydellä ei ole mitään tekemistä lämpötilan kanssa, vaan sen että kuinka kauan pidät uunissa! :P
Jos olis, niin kinkkua ei tarttis pitää 1000 asteisessa uunissa kuin minuutti että se olis kypsää! :D 🤪 - Anonyymi
Timmyy kirjoitti:
Mikä ero on siinä että mittarin lukemat 75 tai 80? Mä itse tykkään enempi ylikypsästä että oisko tuo 80c parempi. Mulle."Virallisen" paistoajan ja lämpötilan jälkeen sammuta uuni ja jätä jälkilämpöön muhimaan tunniksi pariksi.
Anonyymi kirjoitti:
Kypsyydellä ei ole mitään tekemistä lämpötilan kanssa, vaan sen että kuinka kauan pidät uunissa! :P
Jos olis, niin kinkkua ei tarttis pitää 1000 asteisessa uunissa kuin minuutti että se olis kypsää! :D 🤪Ok. :)
Anonyymi kirjoitti:
"Virallisen" paistoajan ja lämpötilan jälkeen sammuta uuni ja jätä jälkilämpöön muhimaan tunniksi pariksi.
Kiitti vinkistä..
- Anonyymi
Timmyy kirjoitti:
Kiitti vinkistä..
Pöh! Ku JUST päinvastoin!
Tunti per kilo ja viimenen tunti uuni kuumemmaks et saat pinnan kunnon ruskeeks! Sinappihuntu makuasia.
- Anonyymi
Ei pussia, uunipelti ritilän alle jossa vettä johon rasva valuu, tai no joo, joakinen tehkööt miten haluaa, vuoten päästä taas meitä neuvotaan kunkun paistossa.
- Anonyymi
En herkuttele sian pyllyä mussuttaen, jodta on pitkät paksut karvat ajeltu pois ja veret laskettu.
Olen käynyt myös jaakobin painin asian suhteen, ja tullut tulokseen että ihminen on lihan syöjä. Näin ajattelen vuonna 2021.
- Anonyymi
Pussissa paistetaan. Esimerkiksi jos on noin 5 kilon kinkku, niin ensin tunti 200 asteessa ja sitten 150 asteseen, ja siinä noin kolme tuntia tai vähän yli. Kuitenkin yhteensä ainakin vähän alle viisi tuntia, tai mielummin lähempänä neljää tuntia. Ei koskaan mitään mittaria. Tapoja on varmasti monia ja missä lämpötiloissa. Mutta kokemus opettaa.
- Anonyymi
Tänävuonna kinkut pitää syödä raakana koska sähköä ei saada riittävästi!
Kylmän paistamattoman kinkun kylkeen sopii porkkanaraaste ja lantturaaste. Koko komeus voidaan sitten huuhtoa kurkusta alas kossulla jonka sekaan on laitettu rusina tuomaan jouluista makua.
Kiitos marinin hallitus ja hyvää joulua teillekkin!- Anonyymi
Kotimaista sairaalabakteeritonta ja hyvin suolattua kinkkua voi varmaan syödä raakanakin. Tai voihan sitä tehdä suolalihaa jääkaapissa tönkkösuolaamalla. Menee kyllä joulun yli loppukevääseen saakka että kypsyy kunnolla.
- Anonyymi
Meilahdessa ei toimi edes varavoimalat ja kinkkua vaan tekkee mieli?🎄🎄🎄
- Anonyymi
Ilman pussia, tietysti.
- Anonyymi
Illalla pellin päälle uuniin ja aamulla tarkistetaan palovaroitin, jos herätään tulikuuman kinkun hajuisesta unesta.
- Anonyymi
Pussi pussi! Ehottomasti! Tulee liian kuivaa muuten.
- Anonyymi
Pussiin kinkku
- Anonyymi
Ilman pussia ja kypsäksi läpiharmaaksi, ei mehukkaaksi eli vertatirskuvaksi kumipalloksi.
🥱 - Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=WqFb6cm5knA
Pussitkin voi paistaa - Anonyymi
Oikein hyvä kinkku tulee ruistaikinakuoressa.
- Anonyymi
Tuo minullakin kävi mielessä , vanhanajan "tekniikkaa". Muistaakseni äiteekin 70-luvulla vielä valmisti ruistaikinakuoren...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo minullakin kävi mielessä , vanhanajan "tekniikkaa". Muistaakseni äiteekin 70-luvulla vielä valmisti ruistaikinakuoren...
Ei soo enää kinkku, se on sianlihasta tehty kalakukko!
- Anonyymi
Paistakaa vaan muovia kinkun ympärille 😁
- Anonyymi
Sun kandee vaihtaa kaupankassista tehdyt kinkkupussis oikeisiin kinkkupusseihin jos sul tuppaa jäämään ne kiinni!? Mul ei o jääny ainakaan IKINÄ!
- Anonyymi
Pussilla saa mehevän ja uuni pysyy siistinä.
- Anonyymi
Verkossa, sähköverkossa.
- Anonyymi
No ei taatusti ainakaan muovipussissa. Siitä erittyy aivan varmasti myrkyllisiä kaasuja lihaan. Kunnon valurautapata on ainoa oikea kypsennys tapa.
- Anonyymi
Olen ajatellut kurillani rapata kinkun sittenkin ruistaikinalla , koska ei se paljoa maksa ja tällainen nolo kokki kai osaa sekoittaa vettä ja ruisjauhoa sopivaksi taikinaksi. Siitähän voi pöydällä muotoilla semmoisen maton, joka nostetaan kinkun päälle ja reunoja taitetaan sinne pellille päin.
Jossakin sanottiin että alas pitäisi jättää hieman rakoa, jottei se ruisvaippa halkeilisi paiston aikana..
Myös neuvottiin uunia alussa kuumennettavaksi maksimille jopa 300 C hetkeksi, jotta se taikina jähmettyy heti eikä ala valua kinkun päältä pois.
Katellaan!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3702878Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201569Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan131101Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571017Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28988En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849