Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa sähköauton

Anonyymi

39

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etkä sinä mahda sille yhtään mitään. Et niin yhtään mitään. Et mitään.

      • Anonyymi

        Kyselyt on kyselyitä .


      • Anonyymi

        ” Etkä sinä mahda sille yhtään mitään. Et niin yhtään mitään. Et mitään.”
        Minä olen tavallinen persaukinen perheellinen perusduunari, eikä minun tuloillani mitään Teslaa osteta. Siksi minun on ollut tyytyminen tonnin-parin työmatkakulkineisiin, ja siinä hintaluokassa ei sähköisiä vaihtoehtoja ole eikä tule.
        Etkä sinä mahda sille yhtään mitään. Et niin yhtään mitään. Et mitään.


      • Anonyymi

        "Etkä sinä mahda sille yhtään mitään."

        Taas mies, joka ei mahda koskaaan millekkään m itään!


    • Anonyymi

      Vetypelle. Lopeta. Lue tuo aloitus.

    • Anonyymi

      Ostan korkeintaan sähköpyörän.

      • Anonyymi

        Ostan korkeintaan sähköpyörän.

        ********

        Kannattaisiko anopille ostaa vain sähkötuoli?


    • Anonyymi

      Minäkin ostan heti sähköauton, kun sellaisen saa suomen teillä kulkevan auton keskihinnalla :-) (noin 3500€)

    • Anonyymi

      Aloittaja hiukan narrasi kuitenkin.
      Jutussa ei sanota mitään aikomisesta.
      Haaveilu on ihan eri asia;)

      • Anonyymi

        Suomalaiset todennäköisesti ostavat auton. Jos polttomoottoriautoja ei ole myynnissä tai niistä tehdään tavalla jos toisella mahdottomia hankkia, ostavat suomalaiset auton joita on myynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset todennäköisesti ostavat auton. Jos polttomoottoriautoja ei ole myynnissä tai niistä tehdään tavalla jos toisella mahdottomia hankkia, ostavat suomalaiset auton joita on myynnissä.

        Koska akkujen rajallisen käyttöiän ja korkean hinnan vuoksi halpoja käytettyjä sähköautoja ei markkinoilla ole eikä tule, meidän köyhempien on pakko siirtyä hevosiin ja muuleihin tai kulkea kävellen, unohtaa työssäkäynti ja ruveta kotitarveviljelijöiksi, tai sitten bunkata työnantajan nurkissa kuten asia oli 100-200 vuotta sitten.
        Että tämmöistä ”kehitystä”.


    • Pieninkin teko on suurempi kuin suurin aikomus, on vanha sanonta.
      Elokuu 2021 Henkilöautoja ostettiin 7 906 kpl, joista sähköautoja 802 on 10%.
      Syyskuu 2021 henkilöautoja ostettiin 6535 kpl , joista sähköautoja 734 kpl on 11%.
      Lokakuu 2021 henkilöautoja ostettiin 6613, joista sähköautoja 1193 kpl on 18%.
      Marraskuu 2021 henkilöautoja ostettiin 6676, joista sähköautoja 957 kpl on 14%.
      Kaukana on toteutunut tutkimuksesta.

      • Anonyymi

        Tällaiset asiat tuppaavat seuraamaan logistista S-käyrää. Niin täyssähköautojen yleistyminen onkin tehnyt pidemmän aikaa.

        Muutama vuosi sitten yli 10% osuus uusmyynnistä olisi kuulostanut utopistiselta. Nyt se on täyttä totta kuukaudesta toiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tällaiset asiat tuppaavat seuraamaan logistista S-käyrää. Niin täyssähköautojen yleistyminen onkin tehnyt pidemmän aikaa.

        Muutama vuosi sitten yli 10% osuus uusmyynnistä olisi kuulostanut utopistiselta. Nyt se on täyttä totta kuukaudesta toiseen.

        Sähköautoja ostettiin 2020 15 kertainen määrä verrattuna vuoteen 2016. Ladattavia hybridejä ostettiin 2020 11 kertainen määrä verrattuna vuoteen 2016.
        Silti sähköautoja ostettiin 2020 4 404 kpl ja ladattavia 13 271kpl.
        Ei ne prosentit, vaan määrät.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Sähköautoja ostettiin 2020 15 kertainen määrä verrattuna vuoteen 2016. Ladattavia hybridejä ostettiin 2020 11 kertainen määrä verrattuna vuoteen 2016.
        Silti sähköautoja ostettiin 2020 4 404 kpl ja ladattavia 13 271kpl.
        Ei ne prosentit, vaan määrät.

        Sähköautotuotannon tuplaus laskee kustannuksia n. 15%. Kun tämä siirretään hintoihin, ostajien määrä kasvaa nopeasti saturaatiopisteeseen saakka.

        Tuotannon tuplauksia on jäljellä vielä 3 tai 4. 4 tuplausta tarkoittaisi n. 50% halvempia tuotantokustannuksia, joka siirtynee kilpailun vuoksi lähes kokonaan kuluttajien eduksi.

        Positiivinen noidankehä siis kyseessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautotuotannon tuplaus laskee kustannuksia n. 15%. Kun tämä siirretään hintoihin, ostajien määrä kasvaa nopeasti saturaatiopisteeseen saakka.

        Tuotannon tuplauksia on jäljellä vielä 3 tai 4. 4 tuplausta tarkoittaisi n. 50% halvempia tuotantokustannuksia, joka siirtynee kilpailun vuoksi lähes kokonaan kuluttajien eduksi.

        Positiivinen noidankehä siis kyseessä.

        Oletatko tosissas, että sähköauton valmistuskustannusten lasku tulisi kokonaan kuluttajien eduksi?? Akkujen hinnat on jo pudonneet ja auton rungon osathan (jouset, iskarit, jarrut, vetoakselit, hytin osat, jne) on samoja kuin polttomoottoriautoissa, joissa hinnat on vakiintuneet. Akkujen hinnoissa korotuspaineita, koska niitä ei ole tarpeeksi


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Oletatko tosissas, että sähköauton valmistuskustannusten lasku tulisi kokonaan kuluttajien eduksi?? Akkujen hinnat on jo pudonneet ja auton rungon osathan (jouset, iskarit, jarrut, vetoakselit, hytin osat, jne) on samoja kuin polttomoottoriautoissa, joissa hinnat on vakiintuneet. Akkujen hinnoissa korotuspaineita, koska niitä ei ole tarpeeksi

        "Oletatko tosissas, että sähköauton valmistuskustannusten lasku tulisi kokonaan kuluttajien eduksi??"

        En usko että se heti täysin tulee, mutta jossain 2040 korvilla viimeistään. Jossain vaiheessa kaikki valmistajat pääsevät suunnilleen samanlaisiin kuluihin ja samanlaiseen suorituskykyyn. Silloin jää lähinnä vain hinta kilpailuvaltiksi.

        "Akkujen hinnat on jo pudonneet"

        Akkujen hinnat ovat pudonneet ja tulevat putoamaan. 1 kg akun raaka-aineet ovat alle 10€, joten pudotusvaraa on vielä roimasti.

        "auton rungon osathan (jouset, iskarit, jarrut, vetoakselit, hytin osat, jne) on samoja kuin polttomoottoriautoissa, joissa hinnat on vakiintuneet. "

        No noissa ei varmaan ole suuria pudotuksia, mutta sentti täältä toinen sieltä. Mm. korkean hyötysuhteen sähkömoottorit ja tehoelektroniikka maksaa yhä kohtuullisen paljon.

        Maailma ei ole valmis valmistusmenetelmien osalta, esimerkiksi rungon kustannuksista voidaan säästää, saaden siitä samalla vahvempi tinkimättä korjattavuudesta. Teslan mega casting esimerkkinä. Mega casting video: https://www.youtube.com/watch?v=kzXYZngXGyE

        "Akkujen hinnoissa korotuspaineita, koska niitä ei ole tarpeeksi"

        Markkinahäiriöt ja trendit ovat kaksi eri asiaa. Hinnat ovat pomppineet aina, mutta suunta on selvä. Akkujen hinnat ovat laskeneet jo kymmenesosaan 10 vuoden aikana. Kysyntä voi nostaa hintoja tilapäisesti, mutta ei pidä unohtaa että valmistuskapasiteettia on valmistumassa suuri määrä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Oletatko tosissas, että sähköauton valmistuskustannusten lasku tulisi kokonaan kuluttajien eduksi??"

        En usko että se heti täysin tulee, mutta jossain 2040 korvilla viimeistään. Jossain vaiheessa kaikki valmistajat pääsevät suunnilleen samanlaisiin kuluihin ja samanlaiseen suorituskykyyn. Silloin jää lähinnä vain hinta kilpailuvaltiksi.

        "Akkujen hinnat on jo pudonneet"

        Akkujen hinnat ovat pudonneet ja tulevat putoamaan. 1 kg akun raaka-aineet ovat alle 10€, joten pudotusvaraa on vielä roimasti.

        "auton rungon osathan (jouset, iskarit, jarrut, vetoakselit, hytin osat, jne) on samoja kuin polttomoottoriautoissa, joissa hinnat on vakiintuneet. "

        No noissa ei varmaan ole suuria pudotuksia, mutta sentti täältä toinen sieltä. Mm. korkean hyötysuhteen sähkömoottorit ja tehoelektroniikka maksaa yhä kohtuullisen paljon.

        Maailma ei ole valmis valmistusmenetelmien osalta, esimerkiksi rungon kustannuksista voidaan säästää, saaden siitä samalla vahvempi tinkimättä korjattavuudesta. Teslan mega casting esimerkkinä. Mega casting video: https://www.youtube.com/watch?v=kzXYZngXGyE

        "Akkujen hinnoissa korotuspaineita, koska niitä ei ole tarpeeksi"

        Markkinahäiriöt ja trendit ovat kaksi eri asiaa. Hinnat ovat pomppineet aina, mutta suunta on selvä. Akkujen hinnat ovat laskeneet jo kymmenesosaan 10 vuoden aikana. Kysyntä voi nostaa hintoja tilapäisesti, mutta ei pidä unohtaa että valmistuskapasiteettia on valmistumassa suuri määrä.

        Tänä vuonna on ensirekisteröity 28 000 ladattavaa autoa. Jotta päästäisiin edes tavoitteeseen 600 000 ladattavaa 2030, niin aika paljon saa myynti nousta Suomessakin.
        Mahtaako akkuvalmistus pysyä perässä? Sitten on vielä matkaa siihen, että puolet Suomen autoista olisi ladattavia. Meillä on liikennekäytössä 3 291 263 autoa joista ladattavia 89 620 kpl. Jotta puolet autoista olisi ladattavia vaikka 2040-50 niin nousun täytyisi olla hurjaa
        1 700 000 ladattavaa. Kyllä akuille on kysyntää, joten en usko, että akun hinnat kovasti romahtavat.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Tänä vuonna on ensirekisteröity 28 000 ladattavaa autoa. Jotta päästäisiin edes tavoitteeseen 600 000 ladattavaa 2030, niin aika paljon saa myynti nousta Suomessakin.
        Mahtaako akkuvalmistus pysyä perässä? Sitten on vielä matkaa siihen, että puolet Suomen autoista olisi ladattavia. Meillä on liikennekäytössä 3 291 263 autoa joista ladattavia 89 620 kpl. Jotta puolet autoista olisi ladattavia vaikka 2040-50 niin nousun täytyisi olla hurjaa
        1 700 000 ladattavaa. Kyllä akuille on kysyntää, joten en usko, että akun hinnat kovasti romahtavat.

        Varmasti matkan varrella on akkutuotannossa haasteita, mutta nyt kaikki näyttää hyvältä n. vuoden 2026 jälkeen. Litiumin ja nikkelin tuotanto on otettu tosissaan. Kaivostuotantoa ja akkumateriaalitehdaskapasiteettia on tulossa melkoiset määrät.

        Litium ei ollut aiemmin kovin merkittävä kaivannainen, koko maailman litiumbisnes oli kauan vuositasolla vain miljardin euron luokkaa. Nyt asia on toisin, esiintymien etsimisestä ja menetelmien tehostamisesta (ja ympäristöhaittojen minimoimisessa!) on menty harppauksin eteenpäin.

        Nikkelin osalta voi vielä olla haasteita, mutta toisaalta LFP-akut ovat koko ajan lupaavampia, eikä niihin nikkeliä tarvita. Kansanautojen akut tulevat olemaan kaikki LFP:tä.


    • Anonyymi

      Aloittaja jakaa tuota typerää klikkiotsikko missä hybridit laskettu tässähköihin.

      55% ostaisi siis HYBRIDIN tai täyssähkön, näistä ehkä vain 10% täyssähkön, muut haluaa polttiksen hybridiavustuksella.

      Eli voisi sanoa että 90% haluaa polttomoottorin. Artikkeli on Carunan mainos joten ei edes avattu täyssähköjen osuutta.

      • Anonyymi

        Pysypäs totuudessa ja puhu edes ladattavista hybrideistä.


      • Anonyymi

        "Suomalaisista 55 prosenttia valitsisi uudeksi autokseen ladattavan mallin eli täyssähköauton tai lataushybridin."


    • Anonyymi

      Kysyttiinkö, että kenen pitää ne autot myös maksaa?

    • Anonyymi

      Nämä kyselyjen tulokset on niin hauskoja ja vastaukseksi saadaan sen suuntaisia vastauksia kun haetaan ja suomalainen ei kerro noissa sitä oikeaa mielipidettään jos se ääneen sanoa. Hyvä esimerkki on kun kysytään oletko tyytyväinen omaan palkkaasi tai mielipidettä maahanmuutosta, aina palkkaan ollaan tyytyväisiä ja maahanmuutto on hieno asia.

    • Anonyymi

      Kuinka moni oli aikonut muuttaa maalle Maaseudun Tulevaisuuden kyselyssä muutama vuosi sitten.
      Oliko se 80 prosenttia tai jotain.

      Ei ainakaan tämä meidän kaupunki ole vielä autioitunut.
      Joten kai ne kyselyyn vastanneet vielä tovin aikoo...

    • Anonyymi

      Aikominen ja todellinen ostopäätös on kaksi eri asiaa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on todellisuus. Ladattavien autojen osuus uusmyynnistä on jo kolmannes.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ladattavien-autojen-kysynta-kasvanut-nopeasti-uusien-autojen-kaupasta-niiden-osuus-on-jo-lahes-kolmannes/015c3a54-f38d-4d54-9f9e-42f3ee89c6ce

        Se että käytettyjen autojen kauppa käy vielä pitkään polttiksilla on aivan eri juttu. Suomen autokanta rakennetaan uuskaupalla. Se että käytetty siirtyy yhden risaperseen pihasta toisen risaperseen pihaan ei vaikuta yhtään mihinkään.

        2021 ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä on 26.%, henkilöautoista 30%


    • Anonyymi

      Aikomus on vielä kovin kaukana hankinnasta.

    • Anonyymi

      Kaikki ostaa sähköauton tulevaisuudessa jos muuta ei ole myynnissä. Autonvalmistajat hieroo tyytyväisenä käsiään ja suunnittelee jo sähköautojen romuttamista ja siirtymistä vetyautoihin. Lunoto tykkää kun uutta tullee ja romutetaan vanhaa ja paljon. Voi hyvä jysäys miten luontoystävällistä lähilaseilla katsottuna.

    • Anonyymi

      Puolet suomalaista ei osta mitään uutta autoa koskaan.

      • Anonyymi

        Tällä pelkästään käytettyjä ostavalle puolikkaalla on kuitenkin tällä palstalla hirvittävän paljon sanottavaa uuskauppaan johon heillä ei ole mitään mahdollisuutta. Se että ilmoittaa joka päivä että usealla Suomalaisella ei ole rahaa ostaa uutta autoa eikä varsinkaan sähköautoa ei ole mikään uutinen. Suomen autokannan tulevaisuuden ratkaisevat ne joilla on varaa ostaa uusia autoja.

        Käytetyillä ajavat pelkästään kierrättävät niitä autoja jotka joku muu on uusina ostanut ja tuonut Suomen tai jonkun muun maan autokantaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä pelkästään käytettyjä ostavalle puolikkaalla on kuitenkin tällä palstalla hirvittävän paljon sanottavaa uuskauppaan johon heillä ei ole mitään mahdollisuutta. Se että ilmoittaa joka päivä että usealla Suomalaisella ei ole rahaa ostaa uutta autoa eikä varsinkaan sähköautoa ei ole mikään uutinen. Suomen autokannan tulevaisuuden ratkaisevat ne joilla on varaa ostaa uusia autoja.

        Käytetyillä ajavat pelkästään kierrättävät niitä autoja jotka joku muu on uusina ostanut ja tuonut Suomen tai jonkun muun maan autokantaan.

        Rummuttavatkohan samat janttarit kännyppä palstalla ei kaikilla ole varaan uuteen Appleen ? Jos eivät sitäkin toistele niin miksi toistelevat ettei kaikilla ole varaa uuteen sähköautoon?

        Onko heidän mielestää kuitenkin kaikill avaraa uuteen polttomoottoriautoon?


    • Anonyymi

      Mietitäänpäs miten uutinen on otsikoitu ja kuka on tettänyt tukimuksen. Melkoinen nollatutkimus taas jälleen kerran.

      Suomessa on noin 5,5 miljoona asukasta. Puolet heistä eli siis 2,75 miljoonaa aikoo ostaa sähköauton. Henkilöautoja on tällä hetkellä 2,82 miljoonaa. Eli nämäkö muka nyt sitten uusitaan ihan just sähköautoihin. Aika kaukaa haettua tavaraa taas tämäkin tutkimus.

      Meillä kävi aikoinaan pölyimurikauppias. Kehui heidän tuotettaan että se imee 98% kodin pölyistä. Pyysin häntä perustelemaan. On kuulemma tutklttua tietoa. Heitin äijän ulos ja totesin että pidän vanhan imurin. Kauppaamallanne imurilla minähän hukun kymmenessä vuodessa pölyyn kun aina jää kaksi prosenttia imuroimatta. Silloinhan pölyn määrä vain lisääntyy.

      • Anonyymi

        Sannan poppoo nyt tunkee tuota pakkosähköistystä koska Sannan kaverit viherosastolla haluaa päästä pätemään eurooppa foorumeilla kuinka heidän ajamana suomi lopetti ykistyisautoilun ja siirtyi käyttämään hevosia.

        Suomi on suvereniteetti jopa EUn sisällä. Ei meidän ole pakko täyttää kaikkia mahdollisia ehtoja joka käänteessä eikä ainakaan ensimmäisenä.
        Suomi on kuitenkin reaalisesti köyhä maa. Se näyttää rikkaalta mutta totuus on se että meidät on verotettu henkihieveriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sannan poppoo nyt tunkee tuota pakkosähköistystä koska Sannan kaverit viherosastolla haluaa päästä pätemään eurooppa foorumeilla kuinka heidän ajamana suomi lopetti ykistyisautoilun ja siirtyi käyttämään hevosia.

        Suomi on suvereniteetti jopa EUn sisällä. Ei meidän ole pakko täyttää kaikkia mahdollisia ehtoja joka käänteessä eikä ainakaan ensimmäisenä.
        Suomi on kuitenkin reaalisesti köyhä maa. Se näyttää rikkaalta mutta totuus on se että meidät on verotettu henkihieveriin.

        Veronmaksaijain Keskusliiton tutkimus on osoitettu täysin paikkansa pitämättömäksi. Verotus on Suomessa muita maita alempaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      99
      4474
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      27
      2375
    3. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      108
      2184
    4. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      200
      2169
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

      Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      402
      1891
    6. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      169
      1493
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      100
      1269
    8. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

      Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      32
      1065
    9. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

      Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      976
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      79
      850
    Aihe