Vetyauto kannattaa ostaa vasta 2030-luvulla.

Anonyymi

... kun sen on ensin MUUT testanneet ja suuremmat ihmisjoukot kertoneet että miten se toimii SUOMESSA (naapurimaissa). Talvi voi olla seikka mistä on vähemmän tietoa maailmalla kun vetyautoja on käytössä enemmän lämpimissä maissa. Saadaan siihen mennessä aidosti faktatietoa (mittaustuloksia) myös eri autolehtien testien kautta ja oikeasta elämästä eikä vain kauppiaiden ja fanien hypettämistä että miten se auto sitten oikeasti toimii SUOMESSA. Omat epäilykseni on että jos paljon pätkäajoa kylmissä oloissa, niin selvästi pakkasella olevan polttokennoston esilämmittäminen ennen liikkeelle lähtöä ja määränpäässä lopputuuletus sisäisesti vedestä (jäätymisen tuhojen estäminen) vie energiaa ja lisää hieman vedyn kulutusta talvella.... vaikka väitetään ettei vetyautoilussa vähene toimintasäde talvella. Samoin minua askarruttaa kuinka tehokas vetyauton lämmitys on kun on -20c eli riittääkö polttokennon hukkalämpö aidosti auton lämmittämiseen? Kysymysmerkki on miten tekniikka kestää esim. 10 vuotta vaihtelevissa suomen sääoloissa kuten korkeapaine vetykomponenttien (tiivisteiden) tiiveys.... joten antaa ensin muiden testata vetyautot. Jostain syystä vetyautojen valmistajat ei kovinkaan yksityiskohtaisesti halua puhua talviautoilun osalta vaikka talvitestejä ovat tehneet, sillä luulisi tämän nimenomaan olevan valtti vetyautoja myydessä suomeen.

Löytääkö joku Ruotsin ja Norjan vetyautoilusta autotestejä? Ei ehkä ole enään tämän päivän tekniikan testejä vaan vanhempia?

15

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyauto on kovin keskeneräinen kokonaisuus jonka suurin puute on älyttömän kallis jakeluverkosto ja vedyn tuotanto joka kuluttaa sähkö 4-5 kertaa enemmän kuin sähköauton kulutus.

    • Anonyymi

      Samoin täyssähkö auto kannattaa ostaa vasta noin kymmenen vuoden kuluttua. Ehkä jo silloin nuo valmistajan toimintamatkat arki ajoissa saattavat pitää jopa paikkansa.

      • Anonyymi

        Tyhmä, mitä tuolla on merkitystä ja miten sen meinasit toteuttaa?


      • Anonyymi

        Valmistajat eivät ilmoita tai lupaa toimintamatkoja. Valmistajat ilmoittavat WLTP-standardin mukaisen arvon, jotta autoja voi verrata keskenään. Näin määrää laki.


      • Anonyymi

        Samoin kannattaa odotella latausverkoston kehittymistä noin kymmenen vuotta. Ehkä niitä sitten on jo riittävästi maanteiden varsilla, ettei tarvitse jonottaa tuntikausia laittaakseen jonkin piuhan autoonsa, ja odottaa siinä vielä se toinen mokoma latausta odotellessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistajat eivät ilmoita tai lupaa toimintamatkoja. Valmistajat ilmoittavat WLTP-standardin mukaisen arvon, jotta autoja voi verrata keskenään. Näin määrää laki.

        No se on ihan sama, kuka sen ilmoittaa. Paikkaansa eivät vaan pidä toimintamatkat tällä hetkellä missään merkissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se on ihan sama, kuka sen ilmoittaa. Paikkaansa eivät vaan pidä toimintamatkat tällä hetkellä missään merkissä.

        "Paikkaansa eivät vaan pidä toimintamatkat tällä hetkellä missään merkissä."

        Syytä lainsäätäjiä? Ei WLTP ole mikään lupaus mistään muusta kuin toimintamatkassa WLTP-syklissä. Tämä arvo on tarkoitettu autojen vertailuun keskenään, ei mihinkään muuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paikkaansa eivät vaan pidä toimintamatkat tällä hetkellä missään merkissä."

        Syytä lainsäätäjiä? Ei WLTP ole mikään lupaus mistään muusta kuin toimintamatkassa WLTP-syklissä. Tämä arvo on tarkoitettu autojen vertailuun keskenään, ei mihinkään muuhun.

        En minä ole syyttämässä ketään, tai mitään. Totean vain sen karun tosiasian, että sähkäreillä ei ajeta sitä matkaa, mitä ilmoituksessa lupaavat, kun toimintamatkat ovat arkiajossa onnettomat. Opettele sinä puolestasi ymmärtämään lukemaasi tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ole syyttämässä ketään, tai mitään. Totean vain sen karun tosiasian, että sähkäreillä ei ajeta sitä matkaa, mitä ilmoituksessa lupaavat, kun toimintamatkat ovat arkiajossa onnettomat. Opettele sinä puolestasi ymmärtämään lukemaasi tekstiä.

        "Totean vain sen karun tosiasian, että sähkäreillä ei ajeta sitä matkaa, mitä ilmoituksessa lupaavat"

        Eli et vieläkään ymmärtänyt. WLTP ei ole minkäänlainen lupaus toimintamatkasta.


    • Anonyymi

      Haloo! Suomessa ei saa vetyä tankattua autoon missään, joten miksi jauhaa mahdottomasta vedystä varteen otettavana vaihtoehtona? Lukekaa miten mahdotonta vihreän vedyn tuottaminen on ylimääräisen sähkön puutteen vuoksi. Tai ihan sama.

    • Anonyymi

      Vety on kiva juttu, mutta ei nykytekniikalla vielä valmis henkilöautokäyttöön.
      Sitten kun vihreää vetyä on saatavilla kohtuulliseen hintaan, niin katsellaan uudestaan.

      Antaa muiden touhuta sen vedyn kanssa ja katsellaan me täällä suomessa, että miten homma lähtee luistamaan.
      Jos näyttää siltä, että hommassa on oikeasti potenttiaalia, niin hypätään sitten mukaan.

      Muutaman vuoden myöhästyminen vetybuumin kuumimmalta aallonharjalta tuskin syöksee suomea perikadon porteille.
      Voi olla niin, että hetken odottelu säästää roimasti yhteiskunnan varoja.

      Olemme vähäväkinen, ostovoimaltaan heikohto ja laajalle alueelle levittäynyt kansa.
      Jo nämä kolme syytä hankaloittaa kummasti vedyn käyttöä henkilöautoissa.

      Kun vetyä aletaan yleisemmin käyttämään, niin henkilöautoliikenne, varsinkaan suomen henkilöautoliikenne ei todellakaan ole jonon ensimmäisenä.
      Siellä on paljon tärkeämpiä käyttökohteita vedylle odottelemassa, joilla saadaan ilmastotekoja paljon kustannustehokkaammin kuin sitä vetyä tankattaisiin henkilöautoihin.

    • Anonyymi

      Polttokennoauto (vetyauto, FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle Suomen olosuhteisiin.

      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km ja uusimmilla malleilla jo yli 800 km yhdellä vetytankillisella.

      Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
      Akkusähköauton lataaminen pikalatureilla lyhentää akkujen elinikää vielä nopeutetulla aikataululla.
      Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.

      Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.

      Vihreän vedyn hankkeita on Suomessa tällä hetkellä jo 14 kpl.

      Neste aloittaa massiivisen vihreän vedyn tuotannon Suomessa ja myös Harjavaltaan rakennetaan vihreän vedyn tuotantolaitos.

      • Anonyymi

        Onkohan tässä yhtään lausetta, joka olisi totta? Ehkä hankkeiden määrä, mutta toteutuma jää nähtäväksi.

        Vetyauton toimintamatka kärsii pahasti talvella, mutta se ei johdu lämmityksestä. Arvaako täällä joku syyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tässä yhtään lausetta, joka olisi totta? Ehkä hankkeiden määrä, mutta toteutuma jää nähtäväksi.

        Vetyauton toimintamatka kärsii pahasti talvella, mutta se ei johdu lämmityksestä. Arvaako täällä joku syyn?

        Ei ole vetyä?


    • Anonyymi

      "Vetyauton toimintamatka kärsii pahasti talvella, mutta se ei johdu lämmityksestä. Arvaako täällä joku syyn?"

      Jostain luin että polttokennoa pitää talvella ensin lämmittää ennenkuin sitä voi aidosti käynnistää. Eli jos on talvella paljon pätkäajoa, niin esilämmitys tyhjentää pientä ajoakkua, jota pitää taas reilummin vedyllä ladata? Toisinsanoen kaupunkiajossa talvella lyhyitä matkoja ajettaessa todella epätaloudellista ajoa koska polttokennon lämmittäminen vie melko paljon energiaa? Onko päätelmäni oikein? Tätä seikkaa halutaan autotehtaiden toimesta salata?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe