Lääninrovasti Jouko Koistinen kirjoittaa Patmoksen blogissa: "No, jos aivan sanatarkasti otamme tuon kohdan, niin Jeesushan vain sanoo, että sitä päivämäärää ja hetkeä eli tuntia ei tiedä kukaan muu kuin Isä! Sitä vastoin, kun tutkimme Jeesuksen kokonaissanomaa, huomaamme, että Hän jopa kehottaa seuraamaan ajan merkkejä ja valvomaan." https://www.patmos.fi/blogit/adventti
Paavali toisti tämän saman opetuksen, mutta lisäsi, ettei Kristuksen seurakunta elä pimeydessä, joten meille Herran Jeesuksen paluu ei tule täysin yllätyksenä.
1 Tess 5:2 sillä te tiedätte itse aivan hyvin, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä.
3 Juuri kun ihmiset sanovat: ”Kaikki on hyvin, ei mitään hätää”, tuho kohtaa heidät äkkiarvaamatta niin kuin synnytyspoltot raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon.
4 Mutta te, ystävät, ette elä pimeydessä, eikä tuo päivä pääse yllättämään teitä kuin varas.
Itse asiassa Herran Jeesuksen paluun tarkka aikataulu on ilmoitettu Danielin kirjan luvussa 9, jossa on profetia 70 vuosiviikosta. Miksi Jeesus sitten sanoi, ettei kukaan tiedä hänen palunsa ajankohtaa paitsi Isä taivaassa?
Danielin profetian 70 vuosiviikon, siis 490 vuoden kello lähtee käyntiin, kun käsky Jerusalemin jälleenrakentamisesta annetaan. Monet ovat kuvitelleet väärin, että profetia toteutui Jeesuksen ensimmäisessä tulemuksessa, mutta profetian Antikristuksesta kertova viimeinen vuosiviikko [Dan 9:27] ei toteutunut, joten kyse oli vasta profetian esitäyttymyksestä. Profetian lopullinen täyttymys tapahtuu vasta Jeesuksen toisessa tulemuksessa. Jeesus ei siis silloin tiennyt, milloin myöhemmin tuhottu Jerusalemin kaupunki tullaan jälleenrakentamaan. Se tapahtui vuosina noin 1538-1541, jolloin Suleman Suuri käski jälleenrakentaa Jerusalemin muurit ja kaupungin. Tämän mukaan viimeinen vuosiviikko ajoittuisi jo noin 2023 – 2030 paikkeille, jolloin täyttyy tasan 2000 vuotta kun Jeesus Kristus sovitti synnit Golgatalla pääsiäisenä vuonna 30 jaa.
Niin taitaa kuitenkin olla, ettei sitä tarkkaa päivämäärää ja kellonlyömää tästäkää selville saa, koska vuosiviikko on 7 vuoden mittainen aikayksikkö. Tärkeä aikain merkki onkin se, milloin Hesekielin kirjan mukaista kolmatta temppeliä aletaan rakentamaan Jerusalemiin. Jeesus muuten sanoi, että hajottakaa tämä temppeli, niin hän rakentaa sen kolmessa päivässä, minkä opetuslapset arvelivat tarkoittavan Kristuksen ylösnousemusta, mutta voisiko se tarkoittaa myös temppelin rakentamista kolmessa päivässä? Eiköhän taivaallinen puuseppä osaa rakentaa temppelin kolmessä päivässa, kuten eräissä televisio-ohjelmissa tehdään suuria remontteja muutamissa päivissä.
Kun temppeli ilmestyy Jerusalemin Temppelivuorelle, siitä alkaa 7 vuoden kello, jonka aikataulu menee näin:
1.) Juuri valmistuneeseen temppeliin tulee Herran kirkkaus, kuten asia on kuvattu Hesekielin kirjan jakeissa 43:1-7. Temppelin pihalla laulaa 144000 messiaanisen juutalaisen seurakunta Karitsan edessä samalla, kun Elia julistaa evankeliumia kaikille kansoille ja kehottaa tulemaan kumartamaan Herraa Jeesusta [Ilm 14:1-7].
2.) 3,5 vuoden päästä seurakunta lähtee Karitsan häihin Herransa kanssa ja temppelistä tulee tyhjä talo, jolloin Antikristusta pidättävä tekijä poistuu. Antikristus tulee temppeliin kauhistuksen siivillä ja Googin sotavoiman avustamana.
3.) Kun 7 vuotta on kulunut, Herramme Jeesus palaa takaisin ratsunaan valkoinen hevonen pyhiensä kanssa. Jerusalemista pakenee hänen oma jäännöksensä Öljymäen halkeamaa pitkin, kuten lukee Sakarjan kirjan jakeissa 14:3-5. Goog kukistuu Israelin vuorille ja Antikristuksen loput joukot Harmageddonin kentällä.
Danielin profetian mukaan Herran Jeesuksen paluu alkaa olla jo aika lähellä
105
983
Vastaukset
- Anonyymi
Somessa on paljon kiivasta keskustelua, tapahtuuko tempaus ennen vai jälkeen Antikristuksen ajan.
Keskustelu on usein poissa raiteiltaan väärinkäsityksen takia, mitä Paavali tarkoitti Herran Jeesuksen omien kokoamisella yhteen kohdassa 2 Tess 2:1. Se ei tarkoita tempausta vaan kaikkien elossa olevien ja Jeesuksen kanssa takaisin tulleitten pyhien kokoamista yhteen Jeesuksen luokse Jerusalemiin hakemalla heidät erilaisilla kulkuneuvoilla, kuten Jesajan kirja kertoo Herran omien kokoamisesta yhteen.
"Otamme nyt puheeksi Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemisen ja sen, että meidät kootaan hänen luokseen. Me pyydämme, veljet," (2 Tess 2:1)
"Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni. Ja heidän keskellään minä teen ihmeen ja heidän joukostaan lähetän eloon jääneitä vieraiden kansojen luo Tarsisiin, Putiin, Ludiin, Mesekiin, Tubaliin ja Javaniin, kaukaisille saarille ja rannikoille, jotka eivät ole kuulleet minusta puhuttavan eivätkä nähneet minun kirkkauttani. Nuo, jotka lähtevät, kertovat vieraiden kansojen keskuudessa minun kirkkaudestani. He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen." (Jes 66:18-20)
Sakarjan kirjasta saamme tietää, kun Herra Jeesus tulee valkoisella hevosella sotimaan Jerusalemiin ja hän seisoo Öljymäellä, niin elossa olevaa jäännöstä ei temmata enää mihinkään, vaan he pakenevat Öljymäen halkeamaa pitkin Jerusalemista pois sotatoimia turvaan. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ketään enää temmata Antikristuksen aja lopulla.
"Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi." (Sak 14:3-5)
MIKÄ ON JOHTOPÄÄTÖS KAIKESTA TÄSTÄ?
Viittaan aloittajan esittämään aikatauluun:
1.) 144000 messiaanista juutalaista ja mahdollisesti muitakin messiaanisia temmataan tuuliin ja pilviin temmataan vastaanottokomiteaksi, kun Herra Jeesus tullee kerubien kantamalla valtaistuimelle temppeliin (huom Hes 44:9). Tempaus ei vie heitä taivaaseen. Kuten Jeesus sanoo, hänen tulonsa on kuin korppikotkien kokoontuminen haaskalle ja maailmalle yllätys kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tämä ilmaan lentänyt joukko laskeutuu Jerusalemin temppeliin syömään juhla-ateriaa.
2.) 3,5 vuoden päästä poikalapsi temmataan Jumalan valtaistuimen eteen Karitsan häihin ja tässäkin kohtaa Ilmestyskirja myös viittaa Jesajan kirjaan. Herran kirkkaus poistuu temppelistä ja siitä tulee tyhjä talo. Kristuksen morsian otetaan pois Antikristuksen alta (1 Tess 5:9; Ilm 3:10).
"Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo," (Ilm 12:5)
"Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa." (Jes 66:7,8) - Anonyymi
Suleiman Suuri antoi käskyn Jerusalemin kaupungin ja muurien jälleenrakentamiseksi islamin vuonna 945 (1538/39 jKr), mikä on kirjoitettu kahteen porttiin muurissa. Danielin profetiassa 70 vuosiviikosta ei sanota, milloin temppeli rakennetaan, mutta sanotaan, mihin mennessä Antikristus tulee temppeliin ja lakkauttaa uhraamisen. Se on 1539 483 3,5 = 2025. Temppeli voi tulla Jerusalemiin periaatteessa koska tahansa, mutta uhraaminen lakkaa viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä.
Toinen merkittävä ajan merkki on Antikristuksen kuolema ja herättäminen kuolleista. Ilmestyskirjan mukaan Antikristuksen kutsuu esille ja ilmeisesti myös herättää kuolleista kuusisiipinen leijona, joka saattaa tarkoittaa profeetta Eliaa. Jumalan palvelija herättää Antikristuksen kuolleista, koska Antikristus on Jumalan maailmaan lähettämä vitsaus. Tämän jälkeen Antikristus alkaa tehdä ihmeitä ja saa houkuteltua monet kansat liittoon hänen kanssaan.
Johanneksen ilmestys:
4:6 ... Valtaistuimen edessä ja ympärillä oli neljä olentoa, jotka sekä edestä että takaa olivat täynnä välkehtiviä silmiä.
7 Yksi muistutti leijonaa, toinen nuorta härkää, kolmannella oli kuin ihmiskasvot, ja neljäs näytti lentävältä kotkalta.
...
6:1 Minä näin, kuinka Karitsa avasi ensimmäisen seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden neljästä olennosta sanovan ukkosen tavoin jylisevällä äänellä: "Tule!"
2 Ja siinä samassa näin valkoisen hevosen, ja sillä, joka istui hevosen selässä, oli jousi. Hänelle annettiin seppele, ja seppelöitynä voittajana hän lähti uusia voittoja kohti.
...
13:1 ... Minä näin, kuinka merestä nousi peto. Sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja kaikissa kymmenessä sarvessa oli kruunu ja jokaiseen päähän oli kirjoitettu herjaava nimi.
...
3 Minä näin, että yksi pedon päistä oli saanut surmaniskun mutta haava oli parantunut. Koko maailma ihmetteli petoa ja lähti seuraamaan sitä,
4 ja kaikki kumarsivat lohikäärmettä, joka oli antanut pedolle sellaisen vallan. He kumarsivat myös petoa ja sanoivat: -- Kuka on pedon vertainen, kuka pystyy taistelemaan sitä vastaan?
5 Pedolle annettiin suu, joka herjaa ja puhuu suuria sanoja, ja se sai tämän vallan neljänkymmenenkahden kuukauden ajaksi. - Anonyymi
Jos pitää antikristusta koko Raamatun kaikkein tärkeimpänä olentona ja pyöriin antikristuksen ympärillä, niin taatusti eivät profetiat avaudu. Sillä Sana sanoo: Jerusalemin asukkaat ja heidän hallitusmiehensä eivät Jeesusta tunteneet. Antikristuksen ja temppelin odottajat eivät tunne Jeesusta.
Danielin kirjan profetia on helppo ymmärtää. Kahteen tuhanteen vuoteen ei ole uhrattu Mooseksen lain mukaisia eläin-ja ruokauhreja. Voidaan sanoa teurasuhrin ja ruokauhrin olleen lakkautetun koko viimeisten päivien ajan.
Absurdia ylipäätään meuhkata 3,5 vuodessa, jolloin ei uhreja toimiteta.
Evankeliumin sanoma on: ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista". Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
Jos joku aloittaa lain mukaiset uhritoimitukset uudelleen, niin hän kieltää Jeesuksen uhrin ja tallaa jalkoihin Jumalan Pojan. Jumala ilmoittaa selkeästi: "uhria synnin edestä enää tarvita".
Jeesus lopetti yhdellä ainoalla, täydellisellä uhrilla eläinten uhraamiset. Danielin profetia kertoo: Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
"And he shall confirm a covenant" Jeesus vahvisti uuden liiton omalla verellään. "in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease" Jeesu kuoli keskellä sekä viikkoa että vuosiviikkoa. Jeesuksen maanpäällinen palvelustehtävä kesti kolme ja puoli vuotta. "and in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease" Jeesus kuoli keskellä viikkoa. Keskiviikosta uutislyhteen heilutukseen, lauantai-iltaan, on kolme päivää ja kolme yötä. Jeesus nousi esikoisena kuoloon nukkuneista. "hän toimittakoon sen lyhteen heilutuksen Herran edessä, että hänen mielisuosionsa tulisi teidän osaksenne; sapatin jälkeisenä päivänä pappi toimittakoon sen heilutuksen".
Myös Jeesuksen mainitsema hävityksen kauhistus on jo tapahtunut:
Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon. Hävityksen kauhistus oli merkki vuorille paon ajankohdasta. Siis vuorille pako on jo tapahtunut, siis myös hävityksen kauhistus on toteutunut temppelin tuhoamisen yhteydessä.
Myös Danielin mainitsema hoviteltta-profetia on toteutunut. Pilatuksen palatsi oli itse asiassa teltta.- Anonyymi
"Myös Jeesuksen mainitsema hävityksen kauhistus on jo tapahtunut:"
Ei ole!
Jeesus puhui erikseen sotajoukkojen piirittämästä Jerusalemista, joka toteutui vuonna 70 jaa. Toisessa paikassa Jeesus puhui nimenomaan lopun ajoilla tulevasta Hävittäjästä, joka tulee kauhistuksen siivillä, mikä ei ole vielä tapahtunut.
TÄMÄ ON TOTEUTUNUT YHDEN KERRAN:
"Kun te näette Jerusalemin olevan sotajoukkojen piirittämä, silloin tiedätte, että sen hävitys on lähellä. Silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. Niiden, jotka ovat kaupungissa, on lähdettävä sieltä, eikä maaseudulla olevien pidä tulla kaupunkiin. Sillä ne päivät ovat koston päiviä: kaikki, mitä on kirjoitettu, käy toteen. Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät! Tähän maahan tulee suuri hätä, ja tätä kansaa kohtaa viha. Monet surmataan miekan terällä, toiset viedään vangiksi kaikkien kansojen sekaan, ja vieraat kansat polkevat Jerusalemia, kunnes niille annettu aika täyttyy." (Luuk 20:20-24)
TÄMÄ EI OLE VIELÄ TOTEUTUNUT JA SE TOTEUTUU ANTIKRISTUKSEN AIKANA:
"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." (Dan 9:27)
"Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule." (Matt 24:15-21)
" -- Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan." (Dan 12:1) Kristityt eivät tule koskaan uhraamaan mitään.
Se olisi häväistys.
Se on varma se.Eksyneet juutalaiset saattaa sitä tehdä ,mutta ei yksikään kenessä Jumalan Henki asuu.
Eli Jumalan oma.Anonyymi kirjoitti:
"Myös Jeesuksen mainitsema hävityksen kauhistus on jo tapahtunut:"
Ei ole!
Jeesus puhui erikseen sotajoukkojen piirittämästä Jerusalemista, joka toteutui vuonna 70 jaa. Toisessa paikassa Jeesus puhui nimenomaan lopun ajoilla tulevasta Hävittäjästä, joka tulee kauhistuksen siivillä, mikä ei ole vielä tapahtunut.
"Kun te näette Jerusalemin olevan sotajoukkojen piirittämä, silloin tiedätte, että sen hävitys on lähellä. Silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. Niiden, jotka ovat kaupungissa, on lähdettävä sieltä, eikä maaseudulla olevien pidä tulla kaupunkiin. Sillä ne päivät ovat koston päiviä: kaikki, mitä on kirjoitettu, käy toteen. Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät! Tähän maahan tulee suuri hätä, ja tätä kansaa kohtaa viha. Monet surmataan miekan terällä, toiset viedään vangiksi kaikkien kansojen sekaan, ja vieraat kansat polkevat Jerusalemia, kunnes niille annettu aika täyttyy." (Luuk 20:20-24)
"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." (Dan 9:27)
"Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule." (Matt 24:15-21)
" -- Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan." (Dan 12:1)Kirjoitit oikein...minä en voi kirjoittaa puhelimellani pitkiä kirjoituksia kun ohjelma herjaa ,mutta siis totta tuo mitä kirjoitit.
- Anonyymi
MrHyvis kirjoitti:
Kristityt eivät tule koskaan uhraamaan mitään.
Se olisi häväistys.
Se on varma se.Eksyneet juutalaiset saattaa sitä tehdä ,mutta ei yksikään kenessä Jumalan Henki asuu.
Eli Jumalan oma.>>>Kristityt eivät tule koskaan uhraamaan mitään.<<<
Sinä jankutat tuota valhetta väittämättä yhtää siitä, mitä Raamattussa lukee. Alkuseurakunta uhrasi apostolien johdolla laissa määrätyt uhrit temppelissä mukaan lukien myös Paavali.
Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.
----
46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
----
21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
----
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
----
17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
---
28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne. Anonyymi kirjoitti:
>>>Kristityt eivät tule koskaan uhraamaan mitään.<<<
Sinä jankutat tuota valhetta väittämättä yhtää siitä, mitä Raamattussa lukee. Alkuseurakunta uhrasi apostolien johdolla laissa määrätyt uhrit temppelissä mukaan lukien myös Paavali.
Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.
----
46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
----
21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
----
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
----
17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
---
28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.Paavali oli juutalaisille kuin juutalainen jne.... nyt sen jälkeen ei enää ollut.
Nyt ei enää koskaan uhrata kristittyjen toimesta eläinuhreja sillä se on häpäisy Kristusta kohtaan.
Jokainen Suomessa joka on opettajan tehtävässä tajutkoon tämän asian.
Eläinuhreja ei uhraa yksikään kristitty koskaan sillä se häpäisee Kristuksen veren joka on Pyhin ,mitä voi olla eli Jumalan Pojan sovitusveri.
Jos joku Suomen niemellä ei tajua tätä asiaa niin olkaa ihmeessä vaiti ,ettette tee muiden tuhon lisäksi tuhoa itsellenne.- Anonyymi
MrHyvis kirjoitti:
Paavali oli juutalaisille kuin juutalainen jne.... nyt sen jälkeen ei enää ollut.
Nyt ei enää koskaan uhrata kristittyjen toimesta eläinuhreja sillä se on häpäisy Kristusta kohtaan.
Jokainen Suomessa joka on opettajan tehtävässä tajutkoon tämän asian.
Eläinuhreja ei uhraa yksikään kristitty koskaan sillä se häpäisee Kristuksen veren joka on Pyhin ,mitä voi olla eli Jumalan Pojan sovitusveri.
Jos joku Suomen niemellä ei tajua tätä asiaa niin olkaa ihmeessä vaiti ,ettette tee muiden tuhon lisäksi tuhoa itsellenne.Uhraaminen ei ole koskaan häpäissyt Kristusta, mutta uhraamisen vastustaminen loukkaa Kristuksen käskyjä vastaan. Kun tuollaisia haastat, sinä et ole Kristuksessa.
“Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:19-20, FinPR) Anonyymi kirjoitti:
Uhraaminen ei ole koskaan häpäissyt Kristusta, mutta uhraamisen vastustaminen loukkaa Kristuksen käskyjä vastaan. Kun tuollaisia haastat, sinä et ole Kristuksessa.
“Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:19-20, FinPR)Kuten arvasin..feikki valhe juutalainen se siellä juutalaisuutta ja valhetta taas levittää.
Uhraaminen häpäisee Jeesuksen sovitusveren ja kysykää jokainen itseltänne kun tutkitte raamattua ...kenelle pitäisi eläinuhreja uhrata ja miksi,vai onko niin ,että ne juutalaiset sekoilee eli se osa joka menee kadotukseen ...
Tutkikaa ja oppikaa raamatusta ja älkää tyhmyydeksenne sitä lukeko.- Anonyymi
MrHyvis kirjoitti:
Kuten arvasin..feikki valhe juutalainen se siellä juutalaisuutta ja valhetta taas levittää.
Uhraaminen häpäisee Jeesuksen sovitusveren ja kysykää jokainen itseltänne kun tutkitte raamattua ...kenelle pitäisi eläinuhreja uhrata ja miksi,vai onko niin ,että ne juutalaiset sekoilee eli se osa joka menee kadotukseen ...
Tutkikaa ja oppikaa raamatusta ja älkää tyhmyydeksenne sitä lukeko.Uudessa testamentissa ei ole yhtäkään jaetta, jonka mukaa uhraaminen häpäisisi Kristusta. Sen sijaan on monta jaetta, jotka kertovat mm. Paavalin uhranneen laissa säädetyt uhrit.
Anonyymi kirjoitti:
Uudessa testamentissa ei ole yhtäkään jaetta, jonka mukaa uhraaminen häpäisisi Kristusta. Sen sijaan on monta jaetta, jotka kertovat mm. Paavalin uhranneen laissa säädetyt uhrit.
Vastaappa minulle kenen kanssa paavali uhrasi ja miksi.?
Toinen asia...Jos tässä maailmassa joku uhraisi niin kenelle ja miksi..?????????????
Vastaappa noihin kysymyksiin.- Anonyymi
MrHyvis kirjoitti:
Vastaappa minulle kenen kanssa paavali uhrasi ja miksi.?
Toinen asia...Jos tässä maailmassa joku uhraisi niin kenelle ja miksi..?????????????
Vastaappa noihin kysymyksiin.Olet niin paatunut, ettet kykene enää käsittämään kirjoitettua tekstiä.
Alkuseurakunta uhrasi apostolien Pietarin, Johanneksen ja Jeesuksen veljen Jaakobin johdolla laissa määrätyt uhrit temppelissä mukaan lukien myös Paavali.
----
----
----
----
---
---
28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne. Anonyymi kirjoitti:
Olet niin paatunut, ettet kykene enää käsittämään kirjoitettua tekstiä.
Alkuseurakunta uhrasi apostolien Pietarin, Johanneksen ja Jeesuksen veljen Jaakobin johdolla laissa määrätyt uhrit temppelissä mukaan lukien myös Paavali.
----
----
----
----
---
---
28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.Niin..kyllä minä raamatun osaan.Vastasitko kysymyksiini.
Turha raamatunkohtia laittaa jos ei tajua A mitä on tapahtunut B miksi on tapahtunut.
Siis vastaappa miksi kristitty uhraisi ja kenelle.
Vastaa nyt ihan reippaasti.
MIKSI UHRAISI
KENELLE UHRAISI tämä asia tulee nimittäin eroittelemaan porukkaa myös lopussa.
Sanon tämän tässä...erittäin kova eksytys asia väärä uhraaminen mutta vastaappa...ei ole vaikkeita kysymyksiä..MrHyvis kirjoitti:
Niin..kyllä minä raamatun osaan.Vastasitko kysymyksiini.
Turha raamatunkohtia laittaa jos ei tajua A mitä on tapahtunut B miksi on tapahtunut.
Siis vastaappa miksi kristitty uhraisi ja kenelle.
Vastaa nyt ihan reippaasti.
MIKSI UHRAISI
KENELLE UHRAISI tämä asia tulee nimittäin eroittelemaan porukkaa myös lopussa.
Sanon tämän tässä...erittäin kova eksytys asia väärä uhraaminen mutta vastaappa...ei ole vaikkeita kysymyksiä..Tämä uhraus on lopunajan eksytys ja rankka sellainen.
Kukaan kristitty ,mitä minä kohtaan ei varmasti mene uhraamaan ja häpäisemään Kristusta...
Juutalaiset kyllä ,mutta ei kristityt..tai ne uivat jossain sellaisessa järvessä ,missä vesi on lämmintä.- Anonyymi
Käskyn Jerusalemin ja temppelin jälleenrakentamisesta antoi Kyyros.
2Aika36:23. "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: Herra, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. Kaikkien teidän, jotka kuulutte hänen kansaansa, tulee lähteä sinne. Olkoon Herra, teidän Jumalanne, teidän kanssanne!"
Esran ja Nehemian kirjoissa kerrotaan varsin yksityiskohtaisesti temppelin rakentamisesta 49 vuoden aikana.
Israelin kanssa sai silloin vielä uuden mahdollisuuden 490 vuoden ajaksi.
"Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi". Dan9:24
69 vuosiviikon jälkeen Jeesus aloitti julkisen toimintansa.
Jeesus vahvisti liiton monien kanssa maallisen toimintansa aikana ja vielä 3,5 vuoden akana Pyhän Hengen vahvan vaikutuksen kautta kuolemansa jälkeenkin, kun suuri joukko juutalaisia tuli uskoon. Tätä jatkui Stefanoksen kuolemaan asti.
Viimeisen viikon puolivälissä Jeesus antoi sovitusuhrina henkensä Golgatan ristillä.
Samalla temppelin esirippu repesi ja maallinen temppelipalvelus menetti merkityksensä.
Jeesushan on se todellinen Jlan Karitsa, joka otti pois maailman synnin.
Mitään maallisia uhrimenoja ei sen jälkeen ole tarvittu.
Eikä maallista temppeliä. Senhän roomalainen sotaväli tuhosi v 70.
Ja juutalaiset karkotettiin pakolaisiksi.
Sarvista nouseva pieni sarvi eli kauhea peto tuli vasta rooman valtakunnan häviämisen jälkeen. Se vainosi ankarasti Jeesusta ja Jeesukseen uskovia.
Lutherille ja uskonpuhdistajille oli selvää Danielin kirjan perusteella, että tämä vainoava valta oli paavinvalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudessa testamentissa ei ole yhtäkään jaetta, jonka mukaa uhraaminen häpäisisi Kristusta. Sen sijaan on monta jaetta, jotka kertovat mm. Paavalin uhranneen laissa säädetyt uhrit.
"Uudessa testamentissa ei ole yhtäkään jaetta, jonka mukaa uhraaminen häpäisisi Kristusta. Sen sijaan on monta jaetta, jotka kertovat mm. Paavalin uhranneen laissa säädetyt uhrit."
Jeesus on se Jlan Karitsa, joka otti pois maailman synnin. Joh1:29
Uhrikaritsa viittasi Jeesukseen.
Uhraamalla itsensä Jlan Karitsana Jeesus täytti lain - lain temppelipalveluksesta ja syntiuhrista.
Jos alamme uudelleen uhrana eläimiä, kiellämme Jeesuksen uhrin.
Hebr10:10. Tämän tahdon perusteella meidät on pyhitetty Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkisesti.
11. Jokainen pappi seisoo päivittäin palvelemassa ja uhraa toistuvasti samoja uhreja, jotka eivät koskaan voi poistaa syntejä.
12. Kristus sen sijaan on uhrannut yhden ainoan uhrin syntien vuoksi ja istuutunut ikuisiksi ajoiksi Jumalan oikealle puolelle.
14. sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
19. Meillä on siis, veljet, rohkea luottamus siihen, että Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkeinpyhimpään
20. uutta ja elävää tietä myöten, jonka hän on vihkinyt meille esiripun, oman lihansa, kautta.
- Anonyymi
Aika kulahtanut mainoslause.
Hölmöimmät uskoo siihen yhä huijatakseen itseään.- Anonyymi
80-luvulla helluntailaiset laittelivat katuvalopylväisiin julisteita "Jeesus tulee, oletko valmis". Tämä johtui siitä, että helluntailaiset olivat tehneet sellaisen tulkinnan, että Jeesus tulee 40 vuoden päästä Israelin itsenäisyydestä 1948. Mm. Keijo Lindeman kierteli ympäri maata autolla julistamalla, että Jeesus tulee 80-luvun loppuun mennessä, eikä uskonut häntä varoittavia tahoja ollenkaan. Danielin profetiasta ei voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että Jeesus tulisi 40 vuoden päästä Israelin perustamisesta. Tuo on täysin hatusta heitetty teoria.
Voi olla, että monet ovat pettyneet näihin aikaennusteisiin, eivätkä sen takia viitsi ollenkaan kuunnella niitä enään. Se saattaa ollakin näiden pieleen menneiden ennustusten tarkoitus, etteivät ihmiset enää uskosi totuutta. Vain pieni joukko ymmärtää, miten asiat menevät, ja suurin osa paatuu väärien ennustusten takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
80-luvulla helluntailaiset laittelivat katuvalopylväisiin julisteita "Jeesus tulee, oletko valmis". Tämä johtui siitä, että helluntailaiset olivat tehneet sellaisen tulkinnan, että Jeesus tulee 40 vuoden päästä Israelin itsenäisyydestä 1948. Mm. Keijo Lindeman kierteli ympäri maata autolla julistamalla, että Jeesus tulee 80-luvun loppuun mennessä, eikä uskonut häntä varoittavia tahoja ollenkaan. Danielin profetiasta ei voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että Jeesus tulisi 40 vuoden päästä Israelin perustamisesta. Tuo on täysin hatusta heitetty teoria.
Voi olla, että monet ovat pettyneet näihin aikaennusteisiin, eivätkä sen takia viitsi ollenkaan kuunnella niitä enään. Se saattaa ollakin näiden pieleen menneiden ennustusten tarkoitus, etteivät ihmiset enää uskosi totuutta. Vain pieni joukko ymmärtää, miten asiat menevät, ja suurin osa paatuu väärien ennustusten takia.Eikö kukaan ole huomannut, ettei Jerusalemissa ole ollut temppeliä pariin tuhanteen vuoteen? Eikö kukaan ole huomananut, että pako vuorille tapahtui jo pari tuhatta vuotta sitten? Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
Siis Rooman sotajoukot olivat hävittäjiä ja kauhistuksia eli saastaisia pakanoina.
Nykyajan sotajoukkoja on aivan tyhjän kanssa ja turhaa paeta vuorille.
Raamattu ilmoittaa:
minä kutsun häntä vastaan kaikille vuorilleni miekan, sanoo Herra, Herra: toisen miekka on oleva toista vastaan. Minä kuljetan sinua, talutan sinua, nostatan sinut pohjan periltä ja annan sinun hyökätä Israelin vuorille. Tulevassa googin sodassa vuoret eivät ole turvallinen paikka.
Mutta Herra Jeesus tulee takasin: te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö kukaan ole huomannut, ettei Jerusalemissa ole ollut temppeliä pariin tuhanteen vuoteen? Eikö kukaan ole huomananut, että pako vuorille tapahtui jo pari tuhatta vuotta sitten? Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
Siis Rooman sotajoukot olivat hävittäjiä ja kauhistuksia eli saastaisia pakanoina.
Nykyajan sotajoukkoja on aivan tyhjän kanssa ja turhaa paeta vuorille.
Raamattu ilmoittaa:
minä kutsun häntä vastaan kaikille vuorilleni miekan, sanoo Herra, Herra: toisen miekka on oleva toista vastaan. Minä kuljetan sinua, talutan sinua, nostatan sinut pohjan periltä ja annan sinun hyökätä Israelin vuorille. Tulevassa googin sodassa vuoret eivät ole turvallinen paikka.
Mutta Herra Jeesus tulee takasin: te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti."Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;"
Tämä ei ole vielä toteutunut.
Jeesus puhui sotajoukkojen piirittämästä Jerusalemista, joka toteutui vuonna 70 jaa. Toisessa paikassa Jeesus puhui nimenomaan lopun ajoilla tulevasta Hävittäjästä, joka tulee kauhistuksen siivillä, mikä ei ole vielä tapahtunut. Tässä on kaksi eri tapahtumaan, mitä, sinä pyrit sekoittamaan tahallaan toisiinsa.
" -- Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan." (Dan 12:1)
- Anonyymi
Yhtä asiaa en ymmärrä, eikö temppelin rakentaminen tarkoita myös uhrimenojen alkamista ja eikö se ole väärin, koska Kristus on meidän kallis uhrimme?
- Anonyymi
Uhraamista ajaa antikristus: Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.
Tulen lankeaminen taivaasta liityi vanhan liiton aikaan uhraamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uhraamista ajaa antikristus: Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.
Tulen lankeaminen taivaasta liityi vanhan liiton aikaan uhraamiseen.>>>Uhraamista ajaa antikristus<<<
Olet väärässä. Jopa Petri Paavola opettaa nykyään, että Antikristus lopettaa uhraamisen. Antikristus vastustaa kiivaasti Mooseksen lakia ja uhraamista temppelissä, minkä vuoksi Antikristusta kutsutaan laittomuuden ihmiseksi.
Dan 7:25 Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulen lankeaminen taivaasta liityi vanhan liiton aikaan uhraamiseen."Uhraamista ajaa antikristus:"
Julistat jatkuvasti väärää tietoa somessa. Antikristus ei aloita uhraamaan vaan lopettaa uhraamisen Jumalan temppelissä.
"Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten. Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan. Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!" Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." (Dan 8:11-14)
"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." (Dan 9:27) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Uhraamista ajaa antikristus:"
Julistat jatkuvasti väärää tietoa somessa. Antikristus ei aloita uhraamaan vaan lopettaa uhraamisen Jumalan temppelissä.
"Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten. Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan. Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!" Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." (Dan 8:11-14)
"Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse." (Dan 9:27)Herrasi antikristusko on syntisesi sovitus?
Et vieläkään näe totuutta!!!!!!!
Uhraaminen loppui jo pari tuhatta vuotta siten?
Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
Hebrealiskirjeen kirjoitmiseen aikaan temppelissä suoritetttiin vielä jonkilaisia uhrimenoja. Mutta kun roomalaiset tuhosivat temppelin, niin uhraaminen loppui.
LUULETKO, ETTÄ SARKOLAN JUTUT VOIVAT PIMITTTÄÄ HISTORIAN TOTUUDET? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Herrasi antikristusko on syntisesi sovitus?
Et vieläkään näe totuutta!!!!!!!
Uhraaminen loppui jo pari tuhatta vuotta siten?
Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
Hebrealiskirjeen kirjoitmiseen aikaan temppelissä suoritetttiin vielä jonkilaisia uhrimenoja. Mutta kun roomalaiset tuhosivat temppelin, niin uhraaminen loppui.
LUULETKO, ETTÄ SARKOLAN JUTUT VOIVAT PIMITTTÄÄ HISTORIAN TOTUUDET?>>>Mutta kun roomalaiset tuhosivat temppelin, niin uhraaminen loppui.<<<
Tämä johtui siitä, että Mooseksen laki kieltää uhraamasta muualla kuin Jerusalemin temppelissä. Kun ei ollut enää temppeliä eikä leeviläisiä pappeja, niin uhraamista ei saanut enää suorittaa, mutta kiristityillä säilyi kiitosuhrina ehtollinen. Laissa on säädökset ruoka- ja juomauhreista, millainen ehtollinen on myös. Kun kolmas temppeli tulee, niin Herra Jeesus ottaa uudelleen uhrit vastaan, kuten Malakian kirja ennustaa, mikä Jeesus vahvisti todeksi. Pekka Sartola on ihan oikeassa.
Mal 3:1 -- Minä lähetän sanansaattajani raivaamaan edelläni tietä. Ja aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, jota te odotatte, ja Liiton enkeli, jota te kaipaatte. Hän saapuu, sanoo Herra Sebaot.
2 Kuka voi kestää sen päivän, jolloin hän tulee, kuka voi seistä horjumatta, kun hän ilmestyy? Sillä hän on kuin ahjon hehku, hän puhdistaa kuin vahvin lipeä.
3 Silloin Herra toimii kuin metallinsulattaja ja hopeankiillottaja. Hän puhdistaa leeviläiset, ja he tulevat puhtaiksi kuin kulta ja hopea, joista kuona on poltettu pois. He uhraavat jälleen Herralle virheettömät uhrit, säädösten mukaan.
4 Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat ovat Herralle mieleen, niin kuin ne olivat entisinä aikoina, jo kauan sitten.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Kristityt eivät uhraa mitään ,sillä Pyhin uhri on Kristus ja muuta ei ole.
Juutalaiset ja muut eksyneet toki uhraavat ,mutta tuhokseen..Niin..Jeesus kun eli niin silloin oli vt juhlat ja säännöt.Sitten kun Jeesus kuoli niin uusiliitto tuli ja uhraaminen loppui ja viimeisenä niittinä jerusalemin temppelin hävitys...siinä ei enää keekuiltu turhia hommia.
Paavali puhuu tästä testamentin vahvistamisesta eli asia tuli voimaan vasta kun Jeesus kuoli ja testamentti vahvistettiin silloin.- Anonyymi
MrHyvis kirjoitti:
Kristityt eivät uhraa mitään ,sillä Pyhin uhri on Kristus ja muuta ei ole.
Juutalaiset ja muut eksyneet toki uhraavat ,mutta tuhokseen..Tässä keskustelussa sinulle on siteerattu lukuisia kertoja niitä jakeita, jotka kertovat täysin kiistattomasti, että alkuseurakunnan kristittyt uhrasivat lain säätämät uhrit Jerusalemin temppelissä apostolien Pietarin, Johanneksen ja Jeesuksen veljen Jaakobin johdolla. Uhraajien joukossa oli myös Paavali. He eivät loukanneet millään tavalla Herraa Jeesusta, koska Jeesus käski noudattamaan lakia ja lain mukaan Herraa kunnoitetaan uhraamalla säädetyt uhrit.
3 Moos 21:6 He olkoot Jumalallensa pyhät älköötkä häväiskö Jumalansa nimeä, sillä he uhraavat Herran uhreja, Jumalansa leipää; sentähden he olkoot pyhät.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. - Anonyymi
MrHyvis kirjoitti:
Niin..Jeesus kun eli niin silloin oli vt juhlat ja säännöt.Sitten kun Jeesus kuoli niin uusiliitto tuli ja uhraaminen loppui ja viimeisenä niittinä jerusalemin temppelin hävitys...siinä ei enää keekuiltu turhia hommia.
Paavali puhuu tästä testamentin vahvistamisesta eli asia tuli voimaan vasta kun Jeesus kuoli ja testamentti vahvistettiin silloin.>>>kun Jeesus kuoli niin uusiliitto tuli ja uhraaminen loppui <<<
Väitteesi ei pidä paikkansa, että uhraaminen olisi loppunut. Sellaista tietoa ei ole missään kohtaa Raamtussa, mutta on lukuisia kohtia, joiden mukaan alkuseurakunta jatkoi uhraamista. Jeesus ei koskaan kieltänyt uhraamista vaan käski noudattaa lakia kunnen tai as ja maa luodaan uudeksi. Anonyymi kirjoitti:
Tässä keskustelussa sinulle on siteerattu lukuisia kertoja niitä jakeita, jotka kertovat täysin kiistattomasti, että alkuseurakunnan kristittyt uhrasivat lain säätämät uhrit Jerusalemin temppelissä apostolien Pietarin, Johanneksen ja Jeesuksen veljen Jaakobin johdolla. Uhraajien joukossa oli myös Paavali. He eivät loukanneet millään tavalla Herraa Jeesusta, koska Jeesus käski noudattamaan lakia ja lain mukaan Herraa kunnoitetaan uhraamalla säädetyt uhrit.
3 Moos 21:6 He olkoot Jumalallensa pyhät älköötkä häväiskö Jumalansa nimeä, sillä he uhraavat Herran uhreja, Jumalansa leipää; sentähden he olkoot pyhät.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.Vastaa nyt kysymykseen...kenen kanssa ja miksi ja mitä pitää uhrata.
Anonyymi kirjoitti:
>>>kun Jeesus kuoli niin uusiliitto tuli ja uhraaminen loppui <<<
Väitteesi ei pidä paikkansa, että uhraaminen olisi loppunut. Sellaista tietoa ei ole missään kohtaa Raamtussa, mutta on lukuisia kohtia, joiden mukaan alkuseurakunta jatkoi uhraamista. Jeesus ei koskaan kieltänyt uhraamista vaan käski noudattaa lakia kunnen tai as ja maa luodaan uudeksi.Jeesus kun eli niin vanhanliiton juutalaiset elivät vanhaa liittoa ,mutta kun Jeesus kuoli niin tuli uusiliitto.
Jumala vielä varmisti adian ,että hävitti jerusalemin temppelin.Uhraaminen loppui todella kun tempoelikin hävitettiin eikä paavalin ulkokultainen käytös jatkunut eikä kenenkään muidenkaan.
Vastaa nyt kysymykseen..kenelle uhrataan ja mitä uhrataan.
Oletko sinä niin tyhmä ,että tajua ,miten järjetöntä olisi uhrata...?
Kenelle uhrata...tarviiko Jeesus uhria ...vai ihminen eli Jeesuksen uhri olisi mitätöity!!!!!!!!!Haloooooo- Anonyymi
MrHyvis kirjoitti:
Uhraaminen loppui todella kun tempoelikin hävitettiin eikä paavalin ulkokultainen käytös jatkunut eikä kenenkään muidenkaan.
Vastaa nyt kysymykseen..kenelle uhrataan ja mitä uhrataan.
Oletko sinä niin tyhmä ,että tajua ,miten järjetöntä olisi uhrata...?
Kenelle uhrata...tarviiko Jeesus uhria ...vai ihminen eli Jeesuksen uhri olisi mitätöity!!!!!!!!!HalooooooEdelleen puhut roskaa. Näyttää siltä, että sinulta on hävinnyt todellisuuden taju. Et pysty ymmärtämään kirjoitettua tekstiä.
Esim. Ap.t 21:ssä kerrotaan, miten neljä kristittyä lähtivät temppeliin uhraamaan Paavalin kanssa, koska apostolit Pietari, Johannes ja Jeesuksen veli Jaakob sellaista heiltä pyysivät. Paavali suostui, koska uhraaminen oli vanhurskasta ja lain mukaista. Jeesus ei koskaan kieltänyt uhraamasta vaan käski noudattaa lakia mitään siitä muuttamatta.
Ap.t 21:23 "Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen.
24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti.
Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." - Anonyymi
MrHyvis kirjoitti:
Jeesus kun eli niin vanhanliiton juutalaiset elivät vanhaa liittoa ,mutta kun Jeesus kuoli niin tuli uusiliitto.
Jumala vielä varmisti adian ,että hävitti jerusalemin temppelin.Kun Jeesus asetti uuden liiton, laki ei muuttunut mihinkään.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Anonyymi kirjoitti:
Edelleen puhut roskaa. Näyttää siltä, että sinulta on hävinnyt todellisuuden taju. Et pysty ymmärtämään kirjoitettua tekstiä.
Esim. Ap.t 21:ssä kerrotaan, miten neljä kristittyä lähtivät temppeliin uhraamaan Paavalin kanssa, koska apostolit Pietari, Johannes ja Jeesuksen veli Jaakob sellaista heiltä pyysivät. Paavali suostui, koska uhraaminen oli vanhurskasta ja lain mukaista. Jeesus ei koskaan kieltänyt uhraamasta vaan käski noudattaa lakia mitään siitä muuttamatta.
Ap.t 21:23 "Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen.
24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti.
Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."Kyllä...siinä oli virhe ja Jumalakin puuttui tuohon ,että mitään ei kristityt uhraa vaan juutalaiset uhraa tietämättömyyttään ja muut eksyneet ,jotka ei tunnusta Kristuksen verta.
Sitten kaikki loppui ja temppeli hävitettiin.
Haluatko vastata...Ottaako Jumala uhrauksen vastaan taivaassa kun Jeesus on uhrina Jumalan luona kristittyjen esirukoilijana meidän puolesta.
VASTAA VAAN RENNOSTI.
TURHAAN SINÄ RAAMATUNKOHTIA NOSTAT JOS ET YMMÄRRÄ ,MITÄ ON TAPAHTUNUT.Anonyymi kirjoitti:
Kun Jeesus asetti uuden liiton, laki ei muuttunut mihinkään.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.Taidat olla hieman ..... nuo raamatunkohdat on läpikäyty ja ne todistaa juuri siitä ,että vanhaliitto on kumottu..esim hebr 10/28 ja kaikki muutkin kun tutkitaan oikein asia eikä irroiteta lauseita..
Jatkat sitä valehtelua ,mikä on osoitettu.- Anonyymi
"Yhtä asiaa en ymmärrä, eikö temppelin rakentaminen tarkoita myös uhrimenojen alkamista ja eikö se ole väärin, koska Kristus on meidän kallis uhrimme?"
Hyviä kysymyksiä!
On tärkeää osata tehdä oikeita kysymyksiä.
"Ei kysyvä tieltä eksy".
Danielin kirjan 9. luvun kuvaus temppelin rakentamisesta tapahtui jo kauan sitten kuningas Kyyroksen sekä Daarejaveksen käskyjen mukaan, kun juutalaiset saivat palata Babylonian 70 vuoden pakkosiirtolaisuudesta.
Lue Esran ja Nehemian kirjat.
Kun temppeli saatiin valmiiksi, niin silloin aloitettiin myös uhritoimitukset ja vietettiin pitkästä aikaa pääsiäisjuhlaa.
Kaikkeinpyhin voideltiin silloin, kun Jeesus kastettiin ja Jla voiteli hänet Pyhällä Hengellä.
Jeesus sovitti maailman synnit.
Jeesus vahvisti myös liiton monien juutalaisten kanssa viimeisen vuosiviikon aikana (ei pelkästään yhdeksi vuosiviikoksi). Ensin ollessaan maan päällä ja kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen lähettämällä Pyhän Hengen vaikuttamaan väkevästi apostolien todistuksen kautta.
Viimeisen vuosiviikon puolivälissä Jeesus lopetti uhritoimitukset, kun hän kuoli ristillä Jlan Karitsana, joka otti pois maailman synnin. Merkkinä uhritoimitusten loppumisesta ja maallisen temppelin merkityksen loppumisesta oli temppelin esiripun repeytyminen.
Sitten vuonna 70 Rooman armeija sotapäällikkö, prinssi Tiituksen johdolla hävitti temppelin ja Jerusalemin sekä karkoitti juutalaiset. Näin kaupunki ja kansa hävitettiin maastakarkotuksessa (tulva tarkoittaa myös karkotusta).
Dan9:24. Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi. Sitten loppuu lain rikkominen, synnistä tehdään loppu ja pahat teot sovitetaan. Iankaikkinen vanhurskaus saatetaan voimaan, näky ja profeetta (=profetia) vahvistetaan sinetillä ja kaikkeinpyhin (=Jeesus) voidellaan.
25. Tiedä ja käsitä: Siitä ajasta, jolloin tuli sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava (=Kyyroksen käsky), kuluu voideltuun ruhtinaaseen (=Jeesukseen) asti seitsemän viikkoa ja kuusikymmentäkaksi viikkoa. Kaupunki jälleen rakennetaan toreineen ja vallihautoineen, mutta keskellä ahtaita aikoja. (Lue ahtaista ajoista Esran ja Nehemian kirjoista).
26. Kuudenkymmenenkahden viikon kuluttua voideltu tuhotaan (=Jeesus ristiinnaulitaan), eikä häneltä jää ketään (oppilaatkin jättivät Jeesuksen). Kaupungin (Jerusalemin) ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki (=Tiitus Rooman armeijan päällikkönä), mutta hän itse saa loppunsa tulvassa (=Kaupunki saa loppunsa karkotuksessa). Loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
27. Hän tekee lujan liiton (vahvistaa liiton) monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi (=yhden vuosiviikona kuluessa), mutta viikon puolivälissä hän(=Jeesus) lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin, ja hävittäjä tulee iljetysten siivin. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän yli."
Temppelin esiripun repeytyminen oli merkkinä siitä, että silloin meille jokaiselle avautui tie suoraan kaikkein pyhimpään armoistuimen luokse Jeesuksen sovituksen perusteella. Lue Hebr kirjeestä nämä.
Palaaminen maalliseen temppeliin ja uhrijärjestelmään on Jeesuksen uhrin ja sovituksen mitätöimistä.
Jeesushan on se todellinen temppeli Joh2:19-22.
Jeesus on se todellinen syntiuhri Karitsa, joka uhrattiin aamu- ja iltauhrin aikaan.
Jeesus on se elämän leipä, jota papit söivät aamuin illoin pyhässä.
Jeesus on se maailman valo, joka valaisi tien kaikkeinpyhimpään seitsenhaaraisesta lampusta pyhässä.
Jeesus on se joka rukoilee puolestamme, tätä suitsutus pyhässä kuvasi.
Jeesus on armoistuin kaikkeinpyhimmässä, jonka luokse meillä on nyt pääsy suoraan Rm3:25.
Hebr9:10. Nämä menot, kuten ruoat, juomat ja erilaiset pesutkin, ovat vain lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Hebr9:12. hän meni, ei pukkien eikä mullikoiden veren kautta vaan oman verensä kautta kertakaikkisesti kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. (=Jeesus on myös ylipappi temppelissä, joka suurena sovituspäivänä meni kaikkeinpyhimpään. 3Ms16)
Hebr10:10. Tämän tahdon perusteella meidät on pyhitetty Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkisesti.
11. Jokainen pappi seisoo päivittäin palvelemassa ja uhraa toistuvasti samoja uhreja, jotka eivät koskaan voi poistaa syntejä.
12. Kristus sen sijaan on uhrannut yhden ainoan uhrin syntien vuoksi ja istuutunut ikuisiksi ajoiksi Jumalan oikealle puolelle.
14. sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
19. Meillä on siis, veljet, rohkea luottamus siihen, että Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkeinpyhimpään
20. uutta ja elävää tietä myöten, jonka hän on vihkinyt meille esiripun, oman lihansa, kautta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Mutta kun roomalaiset tuhosivat temppelin, niin uhraaminen loppui.<<<
Tämä johtui siitä, että Mooseksen laki kieltää uhraamasta muualla kuin Jerusalemin temppelissä. Kun ei ollut enää temppeliä eikä leeviläisiä pappeja, niin uhraamista ei saanut enää suorittaa, mutta kiristityillä säilyi kiitosuhrina ehtollinen. Laissa on säädökset ruoka- ja juomauhreista, millainen ehtollinen on myös. Kun kolmas temppeli tulee, niin Herra Jeesus ottaa uudelleen uhrit vastaan, kuten Malakian kirja ennustaa, mikä Jeesus vahvisti todeksi. Pekka Sartola on ihan oikeassa.
Mal 3:1 -- Minä lähetän sanansaattajani raivaamaan edelläni tietä. Ja aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, jota te odotatte, ja Liiton enkeli, jota te kaipaatte. Hän saapuu, sanoo Herra Sebaot.
2 Kuka voi kestää sen päivän, jolloin hän tulee, kuka voi seistä horjumatta, kun hän ilmestyy? Sillä hän on kuin ahjon hehku, hän puhdistaa kuin vahvin lipeä.
3 Silloin Herra toimii kuin metallinsulattaja ja hopeankiillottaja. Hän puhdistaa leeviläiset, ja he tulevat puhtaiksi kuin kulta ja hopea, joista kuona on poltettu pois. He uhraavat jälleen Herralle virheettömät uhrit, säädösten mukaan.
4 Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat ovat Herralle mieleen, niin kuin ne olivat entisinä aikoina, jo kauan sitten.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut." Kun kolmas temppeli tulee, niin Herra Jeesus ottaa uudelleen uhrit vastaan, kuten Malakian kirja ennustaa, mikä Jeesus vahvisti todeksi"
Kolmannen temppelin rakensi mies nimeltä Vesa eli Jeesus.
Jeesus on se todellinen temppeli, jota maallinen temppeli kuvasi Joh1:19-22.
Sak6:12. ja sano hänelle: Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Hän versoo omalta pohjaltaan, ja hän on rakentava Herran temppelin.
13. Hän rakentaa Herran temppelin. Hän kantaa valtasuuruutta. Hän istuu ja hallitsee valtaistuimellaan. Hän istuu myös pappina valtaistuimellaan, ja rauhaisa yhteisymmärrys vallitsee molempien tehtävien välillä.
Syntyessään ihmiseksi Jeesus tuli "äkisti temppeliinsä" Jlan Poikana Joh1_19-22, johon Malakia viittaa Mal3:1.
Elia tuli hieman ennen Jeesusta, josta Malakia myös ennusti Mal3:23-24. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun Jeesus asetti uuden liiton, laki ei muuttunut mihinkään.
Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan."Kun Jeesus asetti uuden liiton, laki ei muuttunut mihinkään. "
Ei muuttunut.
Mutta lakia tulee osata tulkita oikein.
Evankeliumeissa tulee selvästi esiin, miten Jeesus jatkuvasti opetti, miten Vanhan Testamentin kirjoituksia ja lakia tuli tulkita oikein.
Johannes Kastaja todisti: Katso Jlan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin. Joh1:19-22
Jeesus on siis se temppelissä uhrattava syntiuhrikaritsa, joita uhrattiin aamu- ja iltauhreina sekä ihmiset uhrasivat omien syntiensä sovittamiseksi. Niitä uhrattiin myös kansan syntien sovittamiseksi. Mutta Jeesuksen uhri oli kertakaikkinen. Enää ei tarvita toistoja.
Laki temppelipalveluksesta viittasi Jeesukseen.
Laki syntiuhrikaritsasta viittasi Jeesukseen.
Jeesus uhrasi itsensä Jlan Karitsana, joka otti pois maailman synnin.
Näin Jeesus täytti kaiken lain.
Mutta Jeesuksen uhri oli kertakaikkinen. Enää ei tarvita toistoja.
20. uutta ja elävää tietä myöten, jonka hän on vihkinyt meille esiripun, oman lihansa, kautta.
>>Kun lasketaan Raamatun ilmoittama sukupolven mitta 70 vuotta viikunapuun merkkiin, päädymme laskutoimituksella 1948 70 vuoteen 2018. Psalmin jakeen mukaan jos Kristuksen seurakunnan voima kestää, mahdollisesti viimeinen sukupolvi elää jopa 80 vuotta, eli vuoteen 2028 asti.>>
13 vuorokautta ja tämäkin profetia menee pieleen.- Anonyymi
Miten niin muka? 31.12.2021 ei ole mikään Jeesuksen tulemuksen takaraja.
Kyllä se vaan on koska pitää olla seitsemän vuoden valerauha sitä ennen.
https://www.amazon.com/Rapture-2021-Case-Church-ebook/dp/B099ZHPVBW- Anonyymi
Hörhöiltä ovat mennet ajat sekaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hörhöiltä ovat mennet ajat sekaisin.
Jos ei uhrata, niin eikö se tarkoita, että uhraaminen on lopettu?
- Anonyymi
>>>Kyllä se vaan on koska pitää olla seitsemän vuoden valerauha sitä ennen.<<<
Puhutaan valerauhasta ja 7 vuoden rauhansopimuksesta. En ole sellaista kohtaa Raamatusta löytänyt.
Daniel puhuu Antikristuksen vahvistamasta 7 vuoden liitosta, joka tarkoittaa 10 kuninkaan liittoa, jonka johtajana on Antikristus.
Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
Dan 7:24 Ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka tulevat hallitsemaan sitä valtakuntaa. Heidän jälkeensä nousee vielä yksi. Hän on erilainen kuin edelliset ja kukistaa kolme kuningasta.
25 Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhutaan valerauhasta ja 7 vuoden rauhansopimuksesta. En ole sellaista kohtaa Raamatusta löytänyt.
Daniel puhuu Antikristuksen vahvistamasta 7 vuoden liitosta, joka tarkoittaa 10 kuninkaan liittoa, jonka johtajana on Antikristus.
Dan 9:27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
Dan 7:24 Ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka tulevat hallitsemaan sitä valtakuntaa. Heidän jälkeensä nousee vielä yksi. Hän on erilainen kuin edelliset ja kukistaa kolme kuningasta.
25 Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.Danielin kirjaa on tulkittu ja väännetty ja käännetty, niin että alkuperäinen sanoma on hiukan piilossa. Historian totuuksia ovat: Jeesus poisti jokapäiväisen uhrin. Roomalaisten sotajoukko tuhosi temppelin. Hävityksen kauhistus on myös jo toteutunut; hävityksen kauhistus oli vuorille paon ajankohdan merkki. te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
Teltta pystytetettiin: plant the tents of his palace between the sea and the mountain of holy beauty;
Meren ja Pyhän vuoren välille.
Tekee liiton raskaaksi voi kääntää myös ’vahvistaa liiton’ eli keskellä viikkoa tai vuosiviikkoa tuhotaan voideltu. Keskiviikosta lyhteitten heiluksen alkuun on kolme päivää ja kolme yötä.
Googin sodassa ei mainita temppeliä. Vaikkakin jonkin kaltaista uhraamista näyttää lopun aikoina olevan: saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden. Uhrituli? Ihmisiäkö uhraavat? kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Danielin kirjaa on tulkittu ja väännetty ja käännetty, niin että alkuperäinen sanoma on hiukan piilossa. Historian totuuksia ovat: Jeesus poisti jokapäiväisen uhrin. Roomalaisten sotajoukko tuhosi temppelin. Hävityksen kauhistus on myös jo toteutunut; hävityksen kauhistus oli vuorille paon ajankohdan merkki. te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
Teltta pystytetettiin: plant the tents of his palace between the sea and the mountain of holy beauty;
Tekee liiton raskaaksi voi kääntää myös ’vahvistaa liiton’ eli keskellä viikkoa tai vuosiviikkoa tuhotaan voideltu. Keskiviikosta lyhteitten heiluksen alkuun on kolme päivää ja kolme yötä.
Googin sodassa ei mainita temppeliä. Vaikkakin jonkin kaltaista uhraamista näyttää lopun aikoina olevan: saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden. Uhrituli? Ihmisiäkö uhraavat? kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa.>>>Jeesus poisti jokapäiväisen uhrin. <<<
Raamatussa ei ole yhtä ainoatakaan jaetta, jossa sanottaisiin näin. Jeesus sen sijaan käski jatkamaan uhraamista ja sanoi, että käsky on voimassa kunnen taivas ja maa luodaan uudeksi.
Mark 1:43 Jeesus lähetti hänet pois ja varoitti häntä ankarasti:
44 "Katso, ettet puhu tästä kenellekään mitään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna puhdistumisestasi se uhri, jonka Mooses on määrännyt, todisteeksi heille."
Matt 8:4 Jeesus sanoi hänelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna Mooseksen määräämä uhrilahja, todisteeksi parantumisesta."
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Danielin kirjaa on tulkittu ja väännetty ja käännetty, niin että alkuperäinen sanoma on hiukan piilossa. Historian totuuksia ovat: Jeesus poisti jokapäiväisen uhrin. Roomalaisten sotajoukko tuhosi temppelin. Hävityksen kauhistus on myös jo toteutunut; hävityksen kauhistus oli vuorille paon ajankohdan merkki. te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
Googin sodassa ei mainita temppeliä. Vaikkakin jonkin kaltaista uhraamista näyttää lopun aikoina olevan: saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden. Uhrituli? Ihmisiäkö uhraavat? kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa."Hävityksen kauhistus on myös jo toteutunut; hävityksen kauhistus oli vuorille paon ajankohdan merkki"
Sinä massapostitat tätä jaarittelua lukuisia kertoja, vaikka sinun opetukseksi on todistettu sekä puutteelliseksi että vääräksi. Profetia kauhistuksen siivillä saapuvasta Hävittäjästä ei ole vielä toteutunut. Koita uskoa tämä asia.
Jeesus puhui sotajoukkojen piirittämästä Jerusalemista, joka toteutui vuonna 70 jaa. Toisessa paikassa Jeesus puhui nimenomaan lopun ajoilla tulevasta Hävittäjästä, joka tulee kauhistuksen siivillä, mikä ei ole vielä tapahtunut. Tässä on kaksi eri tapahtumaan, mitä, sinä pyrit sekoittamaan tahallaan toisiinsa.
" -- Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan." (Dan 12:1) Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesus poisti jokapäiväisen uhrin. <<<
Raamatussa ei ole yhtä ainoatakaan jaetta, jossa sanottaisiin näin. Jeesus sen sijaan käski jatkamaan uhraamista ja sanoi, että käsky on voimassa kunnen taivas ja maa luodaan uudeksi.
Mark 1:43 Jeesus lähetti hänet pois ja varoitti häntä ankarasti:
44 "Katso, ettet puhu tästä kenellekään mitään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna puhdistumisestasi se uhri, jonka Mooses on määrännyt, todisteeksi heille."
Matt 8:4 Jeesus sanoi hänelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna Mooseksen määräämä uhrilahja, todisteeksi parantumisesta."
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.Kyse on käskyistä ja ne ,jotka ovat lain alka he lain alla tuomitaan ,mutta ne ,jotka pysyvät Kristuksessa kuoleman ja synninlaki on kukistettu ja tilalla on elämänlaki.
Se on Kristuksessa.
Toki jotkut luopuu uskostaan ja elää siten ,että elämänlaki ei ole voimassa.Silloin joutuu lainalka tutkittavaksi kuten muutkin.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
25 Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi."Daniel puhuu Antikristuksen vahvistamasta 7 vuoden liitosta, joka tarkoittaa 10 kuninkaan liittoa, jonka johtajana on Antikristus."
Danielin kirjassa puhutaan Voidellun eli Messiaan eli Jeesuksen vahvistamasta liitosta.
Dan9:24. Seitsemänkymmentä viikkoa (=7x70 =490 vuotta) on säädetty sinun kansallesi (=juutalaisille) ja pyhälle kaupungillesi (=Jerusalemille). Sitten loppuu lain rikkominen, synnistä tehdään loppu ja pahat teot sovitetaan (Jeesus sovittaa). Iankaikkinen vanhurskaus saatetaan voimaan, näky ja profeetta (=profetia) vahvistetaan sinetillä ja kaikkeinpyhin (=Jeesus) voidellaan.
25. Tiedä ja käsitä: Siitä ajasta, jolloin tuli sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava (=Kyyroksen käsky), kuluu voideltuun ruhtinaaseen (=Jeesus eli Messsias) asti seitsemän viikkoa (49 vuotta) ja kuusikymmentäkaksi viikkoa (434 v). Kaupunki (=Jerusalem) jälleen rakennetaan toreineen ja vallihautoineen, mutta keskellä ahtaita aikoja. (Lue ahtaista ajoista Esran ja Nehemian kirjoista).
26. Kuudenkymmenenkahden viikon kuluttua voideltu (=Jeesus eli Messias) tuhotaan, eikä häneltä jää ketään (oppilaatkin jättivät hänet). Kaupungin (=Jerusalemin) ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki (=Tiitus Rooman armeijan päällikkönä), mutta hän itse saa loppunsa tulvassa (=Kaupunki saa loppunsa karkotuksessa). Loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
27. Hän (=Jeesus eli Messias) tekee lujan liiton (=vahvistaa liiton) monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi (=yhden vuosiviikon kuluessa), mutta viikon puolivälissä hän (=Jeesus) lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin, ja hävittäjä tulee iljetysten siivin. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän yli."
- Anonyymi
Toistuuko raamattu syklisesti? Niin että se on ikuinen teos? Tämän ajan 10 sarvea voisi olla entiset Neuvostotasavallat joista on Ukrainasta alkaen menossa kädenvääntö.
Ilias teos laskee sen varaan että Venäjä saa takaisin tasavaltansa, mutta Ramayana teos katsoo niiden joutuvan Yhdysvaltojen haltuun. Yhdysvallat olisi Ravana 10 sarvinen hirviö, joka vainoaa hurskaita ja anteliaita.
Kumpi voittaa Ilias teoksen profeetta Salih vai Visnun inkarnaatio Rama. Venäjä vai Yhdysvallat?- Anonyymi
Raamatun ennustukset voivat olla sisäkkäisiä.
Ja niillä neljällä näytti olevan sama muoto, niinkuin olisi ollut sisäkkäin pyörä pyörässä. Uskosta osattomat eivät voi ymmärtää profetioita. Anonyymi kirjoitti:
Raamatun ennustukset voivat olla sisäkkäisiä.
Ja niillä neljällä näytti olevan sama muoto, niinkuin olisi ollut sisäkkäin pyörä pyörässä. Uskosta osattomat eivät voi ymmärtää profetioita.Ettehän tekään ymmärrä, kun ette osaa sanoa milloin jotain tapahtuu. Ja jos luulette osaavanne, väärin menee aina.
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Ettehän tekään ymmärrä, kun ette osaa sanoa milloin jotain tapahtuu. Ja jos luulette osaavanne, väärin menee aina.
Täytyypä nyt antaa Repelle 'propsit'.
On se kumma , että nämä spekulaatiot Jumalan pelastushistorian aikatauluista kiinnostavat suurta osaa helluntaiseurakuntiin kuuluvista (ja enemmistöä täällä S24 helluntaipalstalle kirjoittavista) enemmän kuin Kristuksen sisäinen tunteminen. Ilmestyskirjan sinetit, pasuunat ja hevoset vaikuttavat olevan paljon mielenkiintoisempia kuin ilmestyskirjan päähenkilö: Karitsa.
- Anonyymi
"Hesekielin kirjan mukaista kolmatta temppeliä aletaan rakentamaan Jerusalemiin. Jeesus muuten sanoi, että hajottakaa tämä temppeli, niin hän rakentaa sen kolmessa päivässä, minkä opetuslapset arvelivat tarkoittavan Kristuksen ylösnousemusta, "
Miten niin opetuslapset arvelivat?
Ilmeisesti Raamatun sanaan ei sitten voi luottaa:
“Jeesus vastasi heille: ”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä.” Niin juutalaiset sanoivat: ”Neljäkymmentäkuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?” Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.” (Joh 2:19-21, FinRK)- Anonyymi
Raamatun profetiat toteutuvat usein kahdesti. Opetuslapset yhdistivät Jeesuksen ylösnousemuksen kolemn päivän päästä kuolemasta Jeesuksen sanoihin temppelin rakentamiseen, minkä sopii esikuvaksi myös ylösnousemukselle.
Raamatun mukaan Daavidin Vesa rakentaa temppelin itselleen, siis Messias rakentaa itselleen temppelin. Tämän takia juutalaiset kirjanoppineet pitävät merkkinä Messiaan tulosta sitä, että Hesekielin kirjan profetian mukainen temppeli nousee Jerusalemin Temppelivuorelle. Tosin kirjanoppineet eivät ole uskoneet, että kyseessä olisi sama Jeesus, joka sovitti 2000 vuotta sitten synnit Golgatalla, mutta kyseessä on todellakin sama Messias Jeesus. Sakarja sanoo jopa Jeesuksen hebrealaisen nimen Jeshua, joka on käännetty Joosua.
Sak 3:8 Näin sanoo Herra: "Kuule, Joosua, ylipappi! Sinä ja papit, jotka kokoontuvat sinun johdollasi, olette ennusmerkkinä siitä, että minä lähetän palvelijani. Hän on Uusi Verso.
9 Näettekö kiven, jonka olen pannut Joosuan eteen? Siinä yhdessä kivessä on seitsemän silmää! -- Katsokaa, minä kaiverran siihen kirjoitukseni, sanoo Herra Sebaot. Yhdessä hetkessä minä otan pois tämän maan synnin.
Sak 6:11 ja ota vastaan hopea ja kulta, tee kruunu ja pane se ylimmäisen papin Joosuan, Joosadakin pojan, päähän
12 ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.
13 Herran temppelin hän on rakentava, ja valtasuuruutta hän on kantava, ja hän on istuva ja hallitseva valtaistuimellansa; hän on oleva pappi valtaistuimellansa, ja rauhan neuvo on vallitseva niitten molempien välillä.
14 Ja kruunu on oleva muistona Herran temppelissä Helemistä ja Tobiasta ja Jedajasta ja Sefanjan pojan suosiollisuudesta.
15 Ja kaukana asuvaiset tulevat ja rakentavat Herran temppeliä. Ja te tulette tietämään, että Herra Sebaot on lähettänyt minut teidän tykönne. Näin on tapahtuva, jos te hartaasti kuulette Herran, teidän Jumalanne, ääntä."
Ilm 11:1 Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat.
2 Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan.
Matt 5:18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. - Anonyymi
Jeesus ei puhunut Jerusalemin temppelin rakentamista. Hesekielin näky temppelistä on jo toteutunut: Jumalan näyissä hän vei minut Israelin maahan ja laski minut hyvin korkealle vuorelle, jolla oli ikäänkuin kaupunki rakennettuna, etelään päin.
Nykyisestä Jerusalemista ei voi mitenkään sanoa: "kaupunki rakennettuna, etelään päin". Hesekiel näki näyssä sekä pakkosiirtolaisuuden jälkeen Jerusalemiin rakennattavan temppelin, (jota Hedores laajensi) että hengellisen temppelin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ei puhunut Jerusalemin temppelin rakentamista. Hesekielin näky temppelistä on jo toteutunut: Jumalan näyissä hän vei minut Israelin maahan ja laski minut hyvin korkealle vuorelle, jolla oli ikäänkuin kaupunki rakennettuna, etelään päin.
Nykyisestä Jerusalemista ei voi mitenkään sanoa: "kaupunki rakennettuna, etelään päin". Hesekiel näki näyssä sekä pakkosiirtolaisuuden jälkeen Jerusalemiin rakennattavan temppelin, (jota Hedores laajensi) että hengellisen temppelin.>>>Jeesus ei puhunut Jerusalemin temppelin rakentamista.<<<
Tuo on valhetta.
Ilmestyskirja kertoo lopun ajoilla Jerusalemissa olevasta temppelistä, jonka pihalla 144000 vanhurskasta messiaanista juutalaista rukoilevat. Messiaan temppeli siis rakennetaan ja lain purkajat tuomitaan helvettiin.
Ilm 11:1 Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat.
2 Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan.
Ilm 14:1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
2 Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua.
3 Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä.
4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle.
5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä. - Anonyymi
Matt 5:18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesus ei puhunut Jerusalemin temppelin rakentamista.<<<
Tuo on valhetta.
Ilmestyskirja kertoo lopun ajoilla Jerusalemissa olevasta temppelistä, jonka pihalla 144000 vanhurskasta messiaanista juutalaista rukoilevat. Messiaan temppeli siis rakennetaan ja lain purkajat tuomitaan helvettiin.
Ilm 14:1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
2 Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua.
3 Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä.
4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle.
5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä.Jaa, sinä valhejuutalainen kuulut joukkoon: "pihalla 144000 vanhurskasta messiaanista juutalaista rukoilevat". HAHAH HEEHHEE
- Anonyymi
"“Jeesus vastasi heille: ”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä.” Niin juutalaiset sanoivat: ”Neljäkymmentäkuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu. Sinäkö pystyttäisit sen kolmessa päivässä?” Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.” (Joh 2:19-21, FinRK)"
Jo Salomolle oli selvää, ettei maallinen temppeli ole Jlalle oleellinen.
Vanhassa Testamentissä eri puolilla tulee selväksi, että uhritoimitukset eivät ole se oliillisin asia Jlan palvelemisessa.
Sakarias ennusti, että kolmannen temppelin tulee rakentamaan mies nimeltä Vesa eli Jeesus.
Sak6:12. ja sano hänelle: Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Hän versoo omalta pohjaltaan, ja hän on rakentava Herran temppelin.
13. Hän rakentaa Herran temppelin. Hän kantaa valtasuuruutta. Hän istuu ja hallitsee valtaistuimellaan. Hän istuu myös pappina valtaistuimellaan, ja rauhaisa yhteisymmärrys vallitsee molempien tehtävien välillä.
Joh2:19-22 osoittaa varsin selvästi, että Jeesus on todellinen temppeli, jota Jeesus arvosti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jeesus ei puhunut Jerusalemin temppelin rakentamista.<<<
Tuo on valhetta.
5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä." Messiaan temppeli siis rakennetaan"
Aivan.
Jeesus rakensi tämän temppelin syntyessään tänne maailmaan ihmiseksi Jlan Poikana Joh2:19-22.
Jeesus on se todellinen temppeli.
Siitä kertoo sekä apostoli Johannen Joh2:19-22 että Ilmestyskirja.
Uudessa Jerusalemissa on vain se oleellinen temppeli eli Jeesus - ei mitään varjoa todellisesta temppelistä.
Ilm21:22. Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, ja Karitsa.
- Anonyymi
Ilmestuskirjasta löytyy varmaan yhtä monta tulkintaa kuin on kirkkokuntiakin. Joka ikinen Ilmestyskirjan tulkitsija joutuu tekemään oletuksia, sivuuttamaan joitakin tekstejä tai mitätöimään niitä, päästäkseen haluamaansa lopputulokseen. Jos haluaa olla rehellinen Ilmestyskirjan opettaja, on kerrottava myös, mitä kirjoituksia mitätöi ja mitä valitsee tulkintaansa, jotta kuulijat voivat arvioida sanoman uskottavuutta. Sinä et tuonut esille mitään noista. Esittämäsi tulkinta on siis sellaisenaan jo valhetta.
Mikä tekee sinusta juuri tästä tulkinnasta muita uskottavamman? Kertoisitko mitkä Raamatun kohdat hylkäsit päästäksesi haluamaasi lopputulokseen?- Anonyymi
Jos joutuu oman oppinsa takia sivuuttamaan Ilmestyskirjan kirjoituksia, niin oppi ei ole oikea. Aloitus ei tee kompromissia Ilmestyskirjan suhteen, eikä muidenkaan Raamatun kirjojen osalta.
>>>Esittämäsi tulkinta on siis sellaisenaan jo valhetta.<<<
Tuo on pelkästään sinun lihallinen mielipiteesi, mitä et ole perustellut eikä se myöskään perustu Raamattuun. Sinä et vain kestä kuulla totuutta, minkä takia lauot edesvastuuttomia mielipiteitäsi, jotka eivät rakenna mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos joutuu oman oppinsa takia sivuuttamaan Ilmestyskirjan kirjoituksia, niin oppi ei ole oikea. Aloitus ei tee kompromissia Ilmestyskirjan suhteen, eikä muidenkaan Raamatun kirjojen osalta.
Tuo on pelkästään sinun lihallinen mielipiteesi, mitä et ole perustellut eikä se myöskään perustu Raamattuun. Sinä et vain kestä kuulla totuutta, minkä takia lauot edesvastuuttomia mielipiteitäsi, jotka eivät rakenna mitään.Kolmen ja puolen vuoden, heidän herransa antukristuksen, ajasta kiihkoilevat nimen omaan: joutuu oman oppinsa takia sivuuttamaan Ilmestyskirjan kirjoituksia"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmen ja puolen vuoden, heidän herransa antukristuksen, ajasta kiihkoilevat nimen omaan: joutuu oman oppinsa takia sivuuttamaan Ilmestyskirjan kirjoituksia"
Miten niin muka joutuu sivuuttamaan kirjoituksia? Mitä ihmettä oikein väität?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on pelkästään sinun lihallinen mielipiteesi, mitä et ole perustellut eikä se myöskään perustu Raamattuun. Sinä et vain kestä kuulla totuutta, minkä takia lauot edesvastuuttomia mielipiteitäsi, jotka eivät rakenna mitään.Höpöhöpö! Sinä et tiedä asiasta yhtään mitään. Paljastit sen juuri. Katsopas tuolta jäljempää (19.12.2021 klo 9:39) kirjoittamani julkaisu aiheesta, niin asia aukeaa sinullekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin muka joutuu sivuuttamaan kirjoituksia? Mitä ihmettä oikein väität?
Katsopas tuolta jäljempää (19.12.2021 klo 9:39) kirjoittamani julkaisu aiheesta, niin asia aukeaa sinullekin. Ilmestyskirjan tulkinta on jatkuvaa valintojen tekemistä. Se on jatkuvaa asioiden sivuuttamista. Niitä valintoja on tehty jo ennen kuin on edes avattu Ilmestyskirjaa ensimmäistä kertaa, ja niiden valintojen tekeminen jatkuu kun tulkitaan itse ilmestyskirjaa.
- Anonyymi
Raamattu ei tunne seitsenvuotista vaivanaikaa. Kolmet ja puolet vuodetkin ovat menneitä.
Tässä vaan mennä körötellään, ja vuodet vaihtuvat, seuratessa viimeisiä vitsauksia. On sotia vainoja, vaivoja vihoja tasaseen tahtiin. Viimeinen vaino tulee ennen Jeesuksen toista tulemista kun peto saa vallan ja voiman YHDEKSI HETKEKSI. Vainoojina ovat peto ja pedon palvelijat. Näissä vainoissa tuleva viimeiset marttyyrit, ennen Jeesuksen toista tulemista.
1234567---- Anonyymi
Ja sinäkö toimitat pahuudellasi viimeset marttyyrit, numerorivi?
- Anonyymi
Joo paaluun vaan jos sitä hiipparia vielä näkyy, kuin varas yöllä.
- Anonyymi
Ensimmäinen asia Ilmestyskirjan tulkinnassa on se, että pitää tehdä valinta siitä, pitääkö Uuden testamentin VT lainauksissa (joista jotkut ovat profetioita) puhua VT teksteistä kirjaimellisessa muodossa vai onko niitä tulkittava kuvainnollisesti. Jos valitsee kirjaimellisen tavan, päätyy eri tulkintaan kuin jos valitsee kuvainnollisen tavan.
Jos taas tutkii huolella sitä, miten Uuden testamentin kirjoittajat käsittelivät ja tulkitsivat Vanhan testamentin tekstejä, huomataan, että he käyttävät kumpaakin tapaa: kirjaimellista ja kuvainnollista. Jos valitsee käyttää molempia tapoja, pitää tietää milloin tulkinnan pitää olla kirjaimellista ja milloin kuvainnollista. Mistä tietää kumpaa tapaa käytetään milloinkin? Ja päteekö esim. kirjaimellinen tulkinta koko lukuun vai vain jakeeseen, jota Vanhasta testamentista lainataan. Joskus se pätee vain jakeen osaan. Miksi?
Esim. Hoosea 11:1 ei ole edes profetia vaan viittaa menneeseen. Se ei viittaa edes Hoosean ajan tulevaisuuteen.
”Kun Israel oli nuori, minä rakastin sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.” (Hoos 11:1, FinRK)
Silti Matteus käyttää sitä kuvaamaan omaa aikaansa eli Hoosean näkökulmasta puhuttaisiin tulevaisuudesta.
"Herättyään Joosef otti lapsen ja hänen äitinsä ja lähti yötä myöten Egyptiin. Hän viipyi siellä Herodeksen kuolemaan asti. Näin toteutui se, minkä Herra oli puhunut profeetan kautta, joka sanoo: ”Egyptistä minä kutsuin poikani.” " (Matt 2:14-15, FinRK)
Milloin jotakin VT tekstiä tulkitaan kirjaimellisena profetiana? Sinun on tehtävä päätös siitä, jotta voit edes aloittaa Ilmestyskirjan tulkinnan. Näin olet tehnyt ensimmäisen valintasi siitä mikä vaihtoehto ohitetaan ja mikä valitaan. Jos käytät molempia tapoja, teet useita valintoja jatkuvasti.
Tulkintaan vaikuttaa myös se oletko pre-millenialisti vai a-milleanialisti.
Premilleniaalisessa tulkinnassa on seurakunnan aika ja sen jälkeen Jeesus saapuu. Mitään ylöstempausta ei ole. Sitten on tuhatvuotiskausi ja iankaikkinen elämä. Miksi?
Koska on tehty tiettyjä valintoja, jotta on päästy näihin tulkintoihin.
Toinen tapa tulkita on se, että nyt eletään ns. seurakunnan aikaa, sitten tulee on ylöstempaus, sitten 7 vuoden koettelemusten aika/ahdistus ja sitten uusi Jeesuksen paluu, jonka jälkeen on 1000 vuotiskausi, jonka jälkeen tulee uusi taivas ja uusi maa ja iankaikkinen elämä. Miksi?
Kolmannen tulkinnan mukaan seurakunnan aika on nyt ja se on samalla taivasten valtakunnan aikaa maanpäällä. Sitten Jeesus palaa ja iankaikkinen elämä alkaa. Miksi?
Erään postmilleniaalisen tulkintavan mukaan elämme nyt taivasten valtakunnan aikaa, jossa maapallo muuttuu pikkuhiljaa hyväksi Jeesuksen saapua hallitsemaan omiaan mutta vasta kun me olemme tehneet oman osamme ja valmistaneet maailman hänelle. Meillä on siihen aikaa tuhat vuotta seurakunnan ajan päälle. Näin siis jos on tehty tiettyjä valintoja Raamatun tulkinnassa.
Sitten on kaksi eri tapaa tulkita ajan merkkejä. Toisen tulkinnan mukaan osa profetioista on vielä täyttymättä. Toisen tulkinnan mukaan kaikki profetiat ovat jo täyttyneet. Kolmannen mukaan kaikki profetiat ovat täyttyneet mukaan lukien Jeesuksen paluu.
Miksi?
Mikään näistä edellä esitetyistä ei löydy suoraan Raamatusta. Joka ikiseen päästäkseen on tehtävä valintoja, mitä tekstejä painotetaan ja mitä sivuutetaan. Tavalliset uskovat kertovat sinulle ne helpot raamatunpaikat ja ne vaikeimmat jätetään todellisille teologeille, jotka kirjoittavat niistä tuhansia sivuja pitkät sepustukset ja sen perusteella omat helppolukuisemmat kirjansa uskovaisille. Näissä jälkimmäisissä kirjoissa ei kerrota miten kyseiseen tulkintaan on päädytty ja kaikki tekstissä näyttää hyvältä, uskottavalta ja aukottomalta. Ja sinä uskot näitä kirjoja ymmärtämättä edes miksi. Niin tekevät muuten kaikki kirkkokunnat.
Sitten on vielä uskovaisia, jotka poimivat parhaista tulkinnoista ne itselleen parhaiten sopivat, eivätkä osaa edes kertoa, miten he päätyivät omaan lopulliseen tulkintaansa. Todisteena he käyttävät raamatunpaikkoja, jotka näennäisesti muka todistavat heidän kantansa näihin asioihin, aivan kuten tällä palstalla, mutta todellisuudessa kukaan muu kuin he itse ei näe noissa raamatunpaikoissa mitään todistetta heidän esittämilleen väitteille.
Miksi? Koska jälleen on tehty tiettyjä valintoja, jotta voidaan antaa teksteille haluttuja merkityksiä. Ja näin tekevät kaikki Ilmestyskirjaa tulkitsevat, sillä mitään Ilmestyskirjan tulkintaa ei löydy kokonaisuudessaan suoraan Raamatusta.
...jatkuu...- Anonyymi
...jatkuu...
Miksi sinä olet valinnut jonkun tietyn Ilmestyskirjan tulkinnan, johon uskoa? Koska se on tuntunut luotettavimmalta? Parhaalta? Raamatullisimmalta? Koska siitä puhutaan eniten? Oli vastauksesi näistä mikä tahansa, olet silloin sanomassa, että valintasi perustuu tunteisiin. Et siis osaa perustella uskoasi teologisesti oikeaksi. "Musta vaan tuntuu, että tämä on se, johon uskoa." Näin tekevät kaikki ne uskovaiset, jotka eivät pysty kertomaan mitä raamatunkohtia heidän on sivuutettava päästäkseen esittämäänsä tulkintaan.
Esimerkkiksi lopun ajan koettelemusten ajan/ahdistuksen kestoa ei ole mainittu missään kohtaa Raamatussa. Päästäkseen edes johonkin ajan kestoon on tehtävä oletus. Monet tekevät sen oletuksen, että kesto on Danielin kirjan 70 vuosiviikkoa. Mutta missään kohtaa Raamatussa ei sanota, että koettelemusten kesto olisi 70 vuosiviikkoa. Se on ihmisten oletus.
Miksi? Koska jälleen kerran, on tehty valintoja siitä, miten tulkita.
Jos tämän oletuksen tekee, monikin asia loksahtaa paikoilleen mutta sen jälkeen on jälleen tehtävä oletuksia. Kyse on siis arvauksista. Kaikki tulkitsijat tekevät näitä arvauksia jossakin kohden omaa tulkitsemistaan ja siten saavat muut Ilmestyskirjan ja/tai Danielin kirjan osat sopimaan toisiinsa.
Eikä tässä ole itseasiassa tehty vain yhtä oletusta vaan vähintäänkin kaksi. Ensinnä on haluttu valita, että kahdella raamatunpaikalla on jokin yhteys toisiinsa vaikkei teksti itsessään sano niin. Sitten tehdään vielä oletus, että millä tavalla tekstit liittyvät toisiinsa, esim, että vuosiviikko on sama kuin yksi vuosi.
Joku toinen on taas osoittanut teologisesti, ettei vuosiviikon voi Vanhan testamentin perustella olettaa tarkoittavan vuotta per vuosiviikko; ja täysin teologisesti oikein. Mutta siinäkin on tehty jonkin sortin omaa tulkintaa.
Pari kohtaa on siis hieman hataralla pohjalla mutta kun lopputulkinta näyttäisi osuvan kohdalleen, niin ei sen sitten niin väliä. Ollaan tyytyväisiä.
Jotta voidaan tulkita taivasten valtakunnan sijaitsevan taivaassa, on myös tehtävä valintoja. Jeesus ei koskaan sano taivasten valtakunnan sijaitsevan taivaassa. Sen sijaan Raamattu puhuu taivasten valtakunnasta maan päällä ja ihmisessä itsessään.
“Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, hänen, jossa meillä on lunastus, syntien anteeksi saaminen.” (Kol 1:13-14, FinRK)
Tämän edellisen mukaan meidät on jo Jeesuksen kuoleman yhteydessä siirretty Jumalan valtakuntaan.
Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi heille: ”Ei Jumalan valtakunta tule silmin nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ’Se on täällä’ tai ’Se on tuolla’, sillä Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.” (Luukas 17:20-21)
Jeesus itse on taivasten valtakunta, joka on läsnä opetuslasten keskellä. Jeesuksen itse vertaa esimerkeissään taivasten valtakuntaa ihmiseen, joka tekee hyvää.
Mutta puhuuko Raamattu jotain muutakin taivasten valtakunnasta? Onko kyseessä kirjaimellinen valtakunta vai kuvainnollinen kielikuva?
Jälleen on siis tehty valintoja, suuntaan tai toiseen, että on päästy haluttuun tulkintaan.
...jatkuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Miksi sinä olet valinnut jonkun tietyn Ilmestyskirjan tulkinnan, johon uskoa? Koska se on tuntunut luotettavimmalta? Parhaalta? Raamatullisimmalta? Koska siitä puhutaan eniten? Oli vastauksesi näistä mikä tahansa, olet silloin sanomassa, että valintasi perustuu tunteisiin. Et siis osaa perustella uskoasi teologisesti oikeaksi. "Musta vaan tuntuu, että tämä on se, johon uskoa." Näin tekevät kaikki ne uskovaiset, jotka eivät pysty kertomaan mitä raamatunkohtia heidän on sivuutettava päästäkseen esittämäänsä tulkintaan.
Esimerkkiksi lopun ajan koettelemusten ajan/ahdistuksen kestoa ei ole mainittu missään kohtaa Raamatussa. Päästäkseen edes johonkin ajan kestoon on tehtävä oletus. Monet tekevät sen oletuksen, että kesto on Danielin kirjan 70 vuosiviikkoa. Mutta missään kohtaa Raamatussa ei sanota, että koettelemusten kesto olisi 70 vuosiviikkoa. Se on ihmisten oletus.
Miksi? Koska jälleen kerran, on tehty valintoja siitä, miten tulkita.
Jos tämän oletuksen tekee, monikin asia loksahtaa paikoilleen mutta sen jälkeen on jälleen tehtävä oletuksia. Kyse on siis arvauksista. Kaikki tulkitsijat tekevät näitä arvauksia jossakin kohden omaa tulkitsemistaan ja siten saavat muut Ilmestyskirjan ja/tai Danielin kirjan osat sopimaan toisiinsa.
Eikä tässä ole itseasiassa tehty vain yhtä oletusta vaan vähintäänkin kaksi. Ensinnä on haluttu valita, että kahdella raamatunpaikalla on jokin yhteys toisiinsa vaikkei teksti itsessään sano niin. Sitten tehdään vielä oletus, että millä tavalla tekstit liittyvät toisiinsa, esim, että vuosiviikko on sama kuin yksi vuosi.
Joku toinen on taas osoittanut teologisesti, ettei vuosiviikon voi Vanhan testamentin perustella olettaa tarkoittavan vuotta per vuosiviikko; ja täysin teologisesti oikein. Mutta siinäkin on tehty jonkin sortin omaa tulkintaa.
Pari kohtaa on siis hieman hataralla pohjalla mutta kun lopputulkinta näyttäisi osuvan kohdalleen, niin ei sen sitten niin väliä. Ollaan tyytyväisiä.
Jotta voidaan tulkita taivasten valtakunnan sijaitsevan taivaassa, on myös tehtävä valintoja. Jeesus ei koskaan sano taivasten valtakunnan sijaitsevan taivaassa. Sen sijaan Raamattu puhuu taivasten valtakunnasta maan päällä ja ihmisessä itsessään.
“Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, hänen, jossa meillä on lunastus, syntien anteeksi saaminen.” (Kol 1:13-14, FinRK)
Tämän edellisen mukaan meidät on jo Jeesuksen kuoleman yhteydessä siirretty Jumalan valtakuntaan.
Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi heille: ”Ei Jumalan valtakunta tule silmin nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ’Se on täällä’ tai ’Se on tuolla’, sillä Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.” (Luukas 17:20-21)
Jeesus itse on taivasten valtakunta, joka on läsnä opetuslasten keskellä. Jeesuksen itse vertaa esimerkeissään taivasten valtakuntaa ihmiseen, joka tekee hyvää.
Mutta puhuuko Raamattu jotain muutakin taivasten valtakunnasta? Onko kyseessä kirjaimellinen valtakunta vai kuvainnollinen kielikuva?
Jälleen on siis tehty valintoja, suuntaan tai toiseen, että on päästy haluttuun tulkintaan.
...jatkuu......jatkuu...
Entä tarvitaanko Jumalan valtakunnassa temppeliä? Jumala sanoo, ettei asu temppeleissä. Uhraustakaan ei enää ole. Paavalin mukaan taivaassa ei ole käsintehtyä temppeliä. Jeesus kutsuu omaa ruumistaan temppeliksi ja meitä ihmisiä Pyhän hengen temppeleiksi. Ilmestyskirjan mukaan Uuden Jerusalemin temppelinä on Jeesus ja Jumala. Ilmestyskirja perustuu noin 70 prosenttisesti Vanhaan testamenttiin. Mitä VT sanoo tulevaisuuden temppelistä?
“Herra Sebaot pitäkää pyhänä, pelätkää ja kauhistukaa häntä. Hän on oleva PYHÄKKÖ. Hänestä tulee loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille kuningashuoneille, loukku ja ansa Jerusalemin asukkaille. Monet heistä kompastuvat, kaatuvat ja ruhjoutuvat, monet joutuvat ansaan ja jäävät kiinni.” (Jes 8:13-15, FinRK)
Sijaitseeko temppeli maassa vai taivaassa! Vai molemmissa? Onko temppeli kuvainnollinen asia vai kirjaimellinen rakennus? Kuvainnollinen temppeli ei tarkoita, etteikö temppeli olisi todellinen.
Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? Jerusalemissa?
Entäpä Uusi Jerusalem? Missään kohtaa Raamatussa ei sanota, että Uusi Jerusalem, joka laskeutuu maahan, laskeutuisi juuri Israeliin. Mutta monet olettavat niin. Miten kaikkien maiden kaikista sukukunnista, koko maailman olemassaoloajalta, pelastetut edes mahtuisivat jonnekin Israelin kaupunkiin, jonka nimi sattuu olemaan myös Jerusalem? Ei mitenkään. Mutta niin monet olettavat. Jerusalem rupeaa olemaan täynnä juutalaisia mutta esim. New Yorkissa asuu tällä hetkellä paljon enemmän juutalaisia kuin Jerusalemissa. Kuvittele miten he ja kaikki muut maailman juutalaiset mahtuisivat Jerusalemiin. Ei mitenkään!
Entä lukeeko Raamatussa jossain, että Jumalan omilla tulee olemaan jossakin luvattu maa? Abram sai lupauksen eikö? Israelin kansahan sai tuon maan. Ja kahteen kertaan vielä! Mutta missään ei sanota, että Jumalan lapsia odottaa edelleen tuo Abramille luvattu maa. Se on vain oletusta. Monet olettaa niin. Toiset eivät, sillä heidän Raamatussaan lukee, että Jumala varoitti Israelia, että jos he palvelevat muita Jumalia, heidät karkoitetaan tuosta maasta. Ja niin siinä Raamatun mukaan kävi: Israel tuli karkotetuksi. Jumala lupaus oli ehdollinen. Silti Jumala vielä kerran kasasi omansa ja auttoi heidät maahansa palvelemaan häntä. Mutta jälleen he palvelivat muita jumalia. Ehdollinen lupaus rikottiin toistamiseen, ja uudestaan ja uudestaan. Mutta sekin on tulkintaa. Sen luvatun maan koko ja sijainti kerrotaan tarkasti Vanhassa testamentissa. Se ei ole lähelläkään Jerusalemia. Vai kerrotaanko sittenkään, jos ajatellaan kuvainnollisesti?
1.Kuningasten kirjan 4. luku kertoo, että Israelilaiset saivat maansa mutta onko kyse kirjaimellisesti siitä vaiko kuvainnollisesti? Onko Abramin kanssa tehty liitto vielä voimassa? Riippuu tulkintatavasta.
Mitään uutta luvattua maata ei siis tule Israelilaisille olemaan. Vai tuleeko? Jos tulee, miksi? Missä kohden niin lukee? Ehkä lukeekin. Kyse on siitä luetaanko VT kirjoituksia kirjaimellisesti vai kuvainnollisesti.
Kolmas vaihtoehto on, että maailmanlaajuinen Jumalan kansa peri Israelin kansan aseman Jumalan omaisuuskansana. Lukeeko jossain kohtaa Raamatussa niin? Vai lukeeko siellä, että sekä pakanauskovat että juutalaiset tulevat palvomaan yhdessä Jumalaa? Kyllä lukee. Riippuu tuliitaanko kirjaimellisesti vai kuvannollisesti. Tarvitaanko siihen uutta maata? Uutta valtakuntaa? Temppeliä? Monet tulkitsevat, että tarvitaan. Monet tulkitsevat, että ei tarvita. Raamattu ei suoraan kerro, miten asiat ovat. On tehtävä valintoja, jotta pääseen haluttuun tulkintaansa.
“Minä annan asumukseni (eli temppelin) olla teidän keskellänne enkä inhoa teitä. Minä vaellan teidän keskellänne ja olen teidän Jumalanne, ja te olette minun kansani. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. ” (3Moos 26:11-12, FinRK)
Näin oli Vanhassa testamentissa. Paavali kertoo miten on uuden liiton aikana:
Paavali lainaa 3.Moos. kirjan kohtaa ja kertoo missä Jumala ilmenee. Ei missään käsintehdyissä temppelissä vaan uskovissa itsessään:
“Miten sopivat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: ”Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.”” (2Kor 6:16, FinRK)
Puhuuko Paavali tässä kuvainnollisesti vai kirjaimellisesti?
Paavali puhuu myös tulevasta Israelista. Puhuuko hän Israelin maasta? Vai puhuuko hän koko maailmaan jakautuneesta Jumalan kansasta? Jälleen on tehtävä valintoja. Monet ajattelevat, että kyse on maasta nimeltä Israel. Joidenkin mukaan pienestä kansasta nimeltä Israel. Ja monet ajattelevat, että tuo Israel on Jumalan kansaa, jota on paljon ympäri maapallon.
On tärkeää ymmärtää, että se, miten tämän asian tulkitsee, vaikuttaa suoraan Uuden testamentin tulkintaan. Nyt tehdyt valinnat vievät sinut tiettyyn suuntaan, jota et enää myöhemmin pysty muuttamaan. Eikä vielä ole edes päästy Uuden testamentin puolelle.
Palataan myöhemmin asiaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Entä tarvitaanko Jumalan valtakunnassa temppeliä? Jumala sanoo, ettei asu temppeleissä. Uhraustakaan ei enää ole. Paavalin mukaan taivaassa ei ole käsintehtyä temppeliä. Jeesus kutsuu omaa ruumistaan temppeliksi ja meitä ihmisiä Pyhän hengen temppeleiksi. Ilmestyskirjan mukaan Uuden Jerusalemin temppelinä on Jeesus ja Jumala. Ilmestyskirja perustuu noin 70 prosenttisesti Vanhaan testamenttiin. Mitä VT sanoo tulevaisuuden temppelistä?
“Herra Sebaot pitäkää pyhänä, pelätkää ja kauhistukaa häntä. Hän on oleva PYHÄKKÖ. Hänestä tulee loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille kuningashuoneille, loukku ja ansa Jerusalemin asukkaille. Monet heistä kompastuvat, kaatuvat ja ruhjoutuvat, monet joutuvat ansaan ja jäävät kiinni.” (Jes 8:13-15, FinRK)
Sijaitseeko temppeli maassa vai taivaassa! Vai molemmissa? Onko temppeli kuvainnollinen asia vai kirjaimellinen rakennus? Kuvainnollinen temppeli ei tarkoita, etteikö temppeli olisi todellinen.
Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? Jerusalemissa?
Entäpä Uusi Jerusalem? Missään kohtaa Raamatussa ei sanota, että Uusi Jerusalem, joka laskeutuu maahan, laskeutuisi juuri Israeliin. Mutta monet olettavat niin. Miten kaikkien maiden kaikista sukukunnista, koko maailman olemassaoloajalta, pelastetut edes mahtuisivat jonnekin Israelin kaupunkiin, jonka nimi sattuu olemaan myös Jerusalem? Ei mitenkään. Mutta niin monet olettavat. Jerusalem rupeaa olemaan täynnä juutalaisia mutta esim. New Yorkissa asuu tällä hetkellä paljon enemmän juutalaisia kuin Jerusalemissa. Kuvittele miten he ja kaikki muut maailman juutalaiset mahtuisivat Jerusalemiin. Ei mitenkään!
Entä lukeeko Raamatussa jossain, että Jumalan omilla tulee olemaan jossakin luvattu maa? Abram sai lupauksen eikö? Israelin kansahan sai tuon maan. Ja kahteen kertaan vielä! Mutta missään ei sanota, että Jumalan lapsia odottaa edelleen tuo Abramille luvattu maa. Se on vain oletusta. Monet olettaa niin. Toiset eivät, sillä heidän Raamatussaan lukee, että Jumala varoitti Israelia, että jos he palvelevat muita Jumalia, heidät karkoitetaan tuosta maasta. Ja niin siinä Raamatun mukaan kävi: Israel tuli karkotetuksi. Jumala lupaus oli ehdollinen. Silti Jumala vielä kerran kasasi omansa ja auttoi heidät maahansa palvelemaan häntä. Mutta jälleen he palvelivat muita jumalia. Ehdollinen lupaus rikottiin toistamiseen, ja uudestaan ja uudestaan. Mutta sekin on tulkintaa. Sen luvatun maan koko ja sijainti kerrotaan tarkasti Vanhassa testamentissa. Se ei ole lähelläkään Jerusalemia. Vai kerrotaanko sittenkään, jos ajatellaan kuvainnollisesti?
1.Kuningasten kirjan 4. luku kertoo, että Israelilaiset saivat maansa mutta onko kyse kirjaimellisesti siitä vaiko kuvainnollisesti? Onko Abramin kanssa tehty liitto vielä voimassa? Riippuu tulkintatavasta.
Mitään uutta luvattua maata ei siis tule Israelilaisille olemaan. Vai tuleeko? Jos tulee, miksi? Missä kohden niin lukee? Ehkä lukeekin. Kyse on siitä luetaanko VT kirjoituksia kirjaimellisesti vai kuvainnollisesti.
Kolmas vaihtoehto on, että maailmanlaajuinen Jumalan kansa peri Israelin kansan aseman Jumalan omaisuuskansana. Lukeeko jossain kohtaa Raamatussa niin? Vai lukeeko siellä, että sekä pakanauskovat että juutalaiset tulevat palvomaan yhdessä Jumalaa? Kyllä lukee. Riippuu tuliitaanko kirjaimellisesti vai kuvannollisesti. Tarvitaanko siihen uutta maata? Uutta valtakuntaa? Temppeliä? Monet tulkitsevat, että tarvitaan. Monet tulkitsevat, että ei tarvita. Raamattu ei suoraan kerro, miten asiat ovat. On tehtävä valintoja, jotta pääseen haluttuun tulkintaansa.
“Minä annan asumukseni (eli temppelin) olla teidän keskellänne enkä inhoa teitä. Minä vaellan teidän keskellänne ja olen teidän Jumalanne, ja te olette minun kansani. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. ” (3Moos 26:11-12, FinRK)
Paavali lainaa 3.Moos. kirjan kohtaa ja kertoo missä Jumala ilmenee. Ei missään käsintehdyissä temppelissä vaan uskovissa itsessään:
“Miten sopivat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: ”Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.”” (2Kor 6:16, FinRK)
Paavali puhuu myös tulevasta Israelista. Puhuuko hän Israelin maasta? Vai puhuuko hän koko maailmaan jakautuneesta Jumalan kansasta? Jälleen on tehtävä valintoja. Monet ajattelevat, että kyse on maasta nimeltä Israel. Joidenkin mukaan pienestä kansasta nimeltä Israel. Ja monet ajattelevat, että tuo Israel on Jumalan kansaa, jota on paljon ympäri maapallon.
On tärkeää ymmärtää, että se, miten tämän asian tulkitsee, vaikuttaa suoraan Uuden testamentin tulkintaan. Nyt tehdyt valinnat vievät sinut tiettyyn suuntaan, jota et enää myöhemmin pysty muuttamaan. Eikä vielä ole edes päästy Uuden testamentin puolelle.
Palataan myöhemmin asiaanVetää kyllä hiljaiseksi. Turhaan kiistelevät tässäkin ketjussa Ilmestyskirjan aikajanoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Palataan myöhemmin asiaan"Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? "
Temppeli sijaitsee siellä, missä Jeesus asuu.
Kun Jeesus syntyi tänne maan päälle ihmiseksi Jlan Poikana, hänestä tuli temppeli eli pyhäkkö.
Joh1:14. Sana tuli lihaksi ja asui (=pystytti pyhäkkötelttansa) meidän keskellämme. Me katselimme hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainutsyntyisellä Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. Joh2:19-22.
Pyhäkkö tarkoittaa paikkaa, jossa Jla ja Jeesus asuvat:
Kun Jeesus tulee asumaan uskovan sydämeen, niin sydämestä tulee Jlan pyhäkkö.
Joh14:23. Jeesus vastasi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan.
Uskovat, joiden sydämessä Jeesus asuu muodostavat pyhäkön.
Ef2:20. apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus.
21. Hänessä koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa.
22. Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä.
1Kor3:16. Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
Myös Pietari kehottaa Jeesukseen uskovia rakentumaan hengelliseksi huoneeksi eli pyhäköksi eli temppeliksi.
1Piet2:5. Rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhrataksenne hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? "
Kun Jeesus syntyi tänne maan päälle ihmiseksi Jlan Poikana, hänestä tuli temppeli eli pyhäkkö.
Joh1:14. Sana tuli lihaksi ja asui (=pystytti pyhäkkötelttansa) meidän keskellämme. Me katselimme hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainutsyntyisellä Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. Joh2:19-22.
Joh14:23. Jeesus vastasi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan.
Ef2:20. apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus.
21. Hänessä koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa.
22. Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä.
1Kor3:16. Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
Myös Pietari kehottaa Jeesukseen uskovia rakentumaan hengelliseksi huoneeksi eli pyhäköksi eli temppeliksi.
1Piet2:5. Rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhrataksenne hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia."Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? "
” Temppeli sijaitsee siellä, missä Jeesus asuu.
Kun Jeesus syntyi tänne maan päälle ihmiseksi Jlan Poikana, hänestä tuli temppeli eli pyhäkkö.”
Jeesus temppelinä oli ennustettu useissa Vanhan Testamentin kirjoissa.
Uuden Testamentin kirjoittajat tunsivat hyvin tulkinnan Jeesuksesta temppelinä.
Jes8: 13. Herra Sebaot pitäkää pyhänä, pelätkää ja kauhistukaa häntä. 14. Hän on oleva pyhäkkö. Hänestä tulee loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille kuningashuoneille, loukku ja ansa Jerusalemin asukkaille. 15. Monet heistä kompastuvat, kaatuvat ja ruhjoutuvat, monet joutuvat ansaan ja jäävät kiinni.
Sak6: 12. ja sano hänelle: Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Hän versoo omalta pohjaltaan, ja hän on rakentava Herran temppelin. 13. Hän rakentaa Herran temppelin. Hän kantaa valtasuuruutta. Hän istuu ja hallitsee valtaistuimellaan. Hän istuu myös pappina valtaistuimellaan, ja rauhaisa yhteisymmärrys vallitsee molempien tehtävien välillä.
Mal3:1. Katso, minä lähetän sanansaattajani, hän raivaa tien minun eteeni. Ja äkkiä tulee temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te kaipaatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. - Anonyymi
>>>Jos taas tutkii huolella sitä, miten Uuden testamentin kirjoittajat käsittelivät ja tulkitsivat Vanhan testamentin tekstejä, huomataan, että he käyttävät kumpaakin tapaa: kirjaimellista ja kuvainnollista. Jos valitsee käyttää molempia tapoja, pitää tietää milloin tulkinnan pitää olla kirjaimellista ja milloin kuvainnollista. Mistä tietää kumpaa tapaa käytetään milloinkin?<<<
Pääsääntöisesti Uusi testamentti tulkitsee Vanhaa testamenttia kirjaimeillisesti. Jos asiayhteydestä ja tekstistä käy aivan selvästi ilmi, että kyse olisi jostain vertauksesta tai kielikuvasta, niin tietenkin se liittyy sitten johonkin.
Raamatun lukija ei voi mielivaltaisesti väittää jonkin Vanhan testamentin kirjoituksen olevan vain vertauskuvaa. Uudessa testamentissa ilmoitetaan milloin kyse on vertauksesta esim. "oppikaa vertaus". Jos tällaista lisäystä ei ole, kyse on kirjaimellisesta ilmoituksestsa EI VERTAUKSESTA.
Danielin profetia 70 vuosiviikosta on kirkaimellinen ilmoitus, mitä tulee tapahtumaan. Samoin Vanhan testamentin profetiat Messiaan temppelistä ja maailmanlaajuisesta rauhanvaltakunnasta ovat nekin kirjaimellinen ilmoitus, mistä profetoi myös Ilmestyskirja. Jotkut saarnaajat eivät näitä profetoita hyväksy, joten he ovat lähteneet vertauskuvallistamaan selvää kirjaimelista ilmoitusta ja siten kumonneet Jumalan sanaa omaksi kadotuksekseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Palataan myöhemmin asiaan>>>Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? Jerusalemissa?<<<
Tästä asiasta ei ole mitään epäselvyyttä. Kolmas temppeli rakennetaan Temppelivuorelle Jerusalemiin ja sitä kutsutaan Jumalan temppeliksi, jossa 144000 messiaanista juutalaista käyvät kumartamassa Herraa Jeesusta. Tämä on kirjaimellista ilmoitusta:
---
14:1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? "
1Piet2:5. Rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhrataksenne hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.""Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? "
Kun Jeesus tulee asumaan uskovan sydämeen, niin sydämestä tulee Jlan pyhäkkö."
Niin, siinä on taas yksi tulkinta, johon päästäkseen on pitänyt tehdä valintoja. Ehdotapa tuota esim adventisteille, niin eivät usko, koska taivaassa on heidän mielestään oltava konkrettinen pyhäkkörakennus, jossa Jeesus käy töissä. Itse taas päädyin samaan johtopäätökseen kuin sinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jos taas tutkii huolella sitä, miten Uuden testamentin kirjoittajat käsittelivät ja tulkitsivat Vanhan testamentin tekstejä, huomataan, että he käyttävät kumpaakin tapaa: kirjaimellista ja kuvainnollista. Jos valitsee käyttää molempia tapoja, pitää tietää milloin tulkinnan pitää olla kirjaimellista ja milloin kuvainnollista. Mistä tietää kumpaa tapaa käytetään milloinkin?<<<
Pääsääntöisesti Uusi testamentti tulkitsee Vanhaa testamenttia kirjaimeillisesti. Jos asiayhteydestä ja tekstistä käy aivan selvästi ilmi, että kyse olisi jostain vertauksesta tai kielikuvasta, niin tietenkin se liittyy sitten johonkin.
Raamatun lukija ei voi mielivaltaisesti väittää jonkin Vanhan testamentin kirjoituksen olevan vain vertauskuvaa. Uudessa testamentissa ilmoitetaan milloin kyse on vertauksesta esim. "oppikaa vertaus". Jos tällaista lisäystä ei ole, kyse on kirjaimellisesta ilmoituksestsa EI VERTAUKSESTA.
Danielin profetia 70 vuosiviikosta on kirkaimellinen ilmoitus, mitä tulee tapahtumaan. Samoin Vanhan testamentin profetiat Messiaan temppelistä ja maailmanlaajuisesta rauhanvaltakunnasta ovat nekin kirjaimellinen ilmoitus, mistä profetoi myös Ilmestyskirja. Jotkut saarnaajat eivät näitä profetoita hyväksy, joten he ovat lähteneet vertauskuvallistamaan selvää kirjaimelista ilmoitusta ja siten kumonneet Jumalan sanaa omaksi kadotuksekseen.Miten sellainen voi olla kirjaimellinen, jossa Vanhan testamentin profeetta puhuu menneistä asioista, joista Uuden testamentin kirjoittaja vetääkin johtopäätöksen, että puhutaankin tulevaisuudesta? Sen on pakko olla silloin kuvainnollinen, kuten Matteus käyttää Hoosea 1:11 kohtaa. Samoin Jes 7:14, joka puhuu menneestä mutta monet kristinuskon tulkitsijat väittävät sen olevan kirjaimellinen profetia Jeesuksesta. Samoin Jes. 9:5, jonka tekstistä käy helposti ilmi, että Jesajan mainitsemat asiat on jo aikoja sitten tapahtuneet. Näiden on pakko olla kuvainnollisia, jopa allegorisia tulkintoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Jos tuleva temppeli on maanpäällä, niin missä se temppeli sijaitsee? Jerusalemissa?<<<
Tästä asiasta ei ole mitään epäselvyyttä. Kolmas temppeli rakennetaan Temppelivuorelle Jerusalemiin ja sitä kutsutaan Jumalan temppeliksi, jossa 144000 messiaanista juutalaista käyvät kumartamassa Herraa Jeesusta. Tämä on kirjaimellista ilmoitusta:
---
14:1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle.Niin, tuohonkin tulkintaan päästäkseen on oltava tehty melkoinen määrä oletuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tuohonkin tulkintaan päästäkseen on oltava tehty melkoinen määrä oletuksia.
Oletuksia ei tarvita, sillä viitatut Raamatun kohdat ovat yksiselitteisiä. Yritä vain uskoa totuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sellainen voi olla kirjaimellinen, jossa Vanhan testamentin profeetta puhuu menneistä asioista, joista Uuden testamentin kirjoittaja vetääkin johtopäätöksen, että puhutaankin tulevaisuudesta? Sen on pakko olla silloin kuvainnollinen, kuten Matteus käyttää Hoosea 1:11 kohtaa. Samoin Jes 7:14, joka puhuu menneestä mutta monet kristinuskon tulkitsijat väittävät sen olevan kirjaimellinen profetia Jeesuksesta. Samoin Jes. 9:5, jonka tekstistä käy helposti ilmi, että Jesajan mainitsemat asiat on jo aikoja sitten tapahtuneet. Näiden on pakko olla kuvainnollisia, jopa allegorisia tulkintoja.
Sinun selityksesi viittaamista jakeista on väärä. En lähde enempää nyt asiaa oikomaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Palataan myöhemmin asiaanPelastuneet Adventisit ovat 1000 vuotta taivaassa, ei täällä tuhoon tuomitun maanpäällä.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletuksia ei tarvita, sillä viitatut Raamatun kohdat ovat yksiselitteisiä. Yritä vain uskoa totuus.
Sinä et näe muita vaihtoehtoja, koska olet päättänyt uskoa omaan tulkintaasi. Luulet, että muutkin näkevät sinun tavoin Raamatun lauseissa juuri tuon sinun tulkintasi mutta näin ei ole, koska sinä olet antanut Raamatun paikoillesi sen merkityksen, jonka katsot niissä olevan. Muut ovat antaneet niille toisen merkityksen, jota sinä et näe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun selityksesi viittaamista jakeista on väärä. En lähde enempää nyt asiaa oikomaan.
Näinhän se on sellaisen mielestä, joka ajattelee oman tulkintansa vaatimalla tavalla. Muut taas tulkitsevat samoja tekstejä eri tavalla. Ei siinä ole mitään merkillistä. Maailmassa on kymmeniä miljoonia ihmisiä, jotka uskovat mainitut asiat eri tavalla kuin sinä.
- Anonyymi
Ai Patmos on ennustanut tämän lähimmän lopun. Tämä ei yllätä yhtään.
Ja kun mitään ei tapahdukkaan niin idiootit jatkavat noiden valheiden uskomista.
Nyrkkisääntönä kannattaa pitää se, että Patmoksessa valehdellaan ihan kaikesta. >>26. Kuudenkymmenenkahden viikon kuluttua voideltu (=Jeesus eli Messias) tuhotaan, eikä häneltä jää ketään (oppilaatkin jättivät hänet).>>
Paitsi pari miljardia kristittyä.- Anonyymi
Sinulla viippaa yläkerrassa. Jeesuksen kuollessa oli muka "pari miljardia kristittyä".
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla viippaa yläkerrassa. Jeesuksen kuollessa oli muka "pari miljardia kristittyä".
Tällä hetkellä on pari miljardia kristittyä, joista osa nimikristittyjä. Jos lasketaan kaikki Jeesuksen jälkeen eläneet, ns. oikeiden kristittyjen lukumäärä voi olla sama tai vielä korkeampi.
"Ei Häneltä jää ketään." (Kirjoitetaan isolla alkukirjailmella.)
>>Daniel puhuu Antikristuksen vahvistamasta 7 vuoden liitosta, joka tarkoittaa 10 kuninkaan liittoa, jonka johtajana on Antikristus.>>
Aivan sama puhutaanko valerauhasta vai liitosta. Sellainen täytyy olla ennen Jeesuksen näkyvää paluuta.- Anonyymi
Voihan sitä noinkin ajatella.
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä noinkin ajatella.
Baruck Korman ajattelee näin.
http://www.heinola.org/~patato/korman.gif- Anonyymi
PasiToivonen2 kirjoitti:
http://www.heinola.org/~patato/korman.gifEi ole kaukana totuudesta.
- Anonyymi
PasiToivonen2 kirjoitti:
http://www.heinola.org/~patato/korman.gifKormannin mukaa:
1. Temppeli toiminnassa ensimmäiset 3,5 vuotta.
2. Sen jälkeen 144000 temmataan pois
3. Antikristus tulee temppeliin seuraavaksi 3,5 vuodeksi.
4. Jeesus palaa takaisin, Harmageddon - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kormannin mukaa:
1. Temppeli toiminnassa ensimmäiset 3,5 vuotta.
2. Sen jälkeen 144000 temmataan pois
3. Antikristus tulee temppeliin seuraavaksi 3,5 vuodeksi.
4. Jeesus palaa takaisin, HarmageddonJa sitten on yli 22 miljoonaa uskovaa, jotka uskovat, että tuo 3,5 3,5 vuotta toteutui Jeesuksen toimikauden alusta Stefanoksen kivittämiseen, jonka puolivälissä Jeesus kuoli.
- Anonyymi
Jos ei ymmärrä Raamatun sanomaa, niin profetiat siirrettää tulevaisuuteen.
kun Jumala lupauksen perillisille vielä tehokkaammin tahtoi osoittaa, että hänen päätöksensä on muuttumaton, vakuutti hän sen valalla,
mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iankaikkisesti'" - - Anonyymi
On se niin huvittavaa nähdä kun isot miehet riitelee kuvitteellisista tulkinnoista, kuin kakarat. Ei noilla teidän tulkinnoillanne ole mitään merkitystä pelastuksen kannalta eikä tavallinen uskovainen tee niillä yhtään mitään.
Raamatun mukaan Jeesuksen tulo ei yllätä uskovaisia vaan se yllättää ateistit!- Anonyymi
Danielin profetian liiton vahvistamista on totetutunut. "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1823655
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten5132843Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!391661Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?1031434- 501310
Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?221281Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti521172Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3431169Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1251088Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.411029