Kaasuautot ovat selvästi halvempia hankkia ja samoin myös polttoainekulut, joten vaikea uskoa että vetyautot pärjäävät kaasuautoille kun noin 60 tankkausasemaa kaasuautoille jo löytyy suomessa. Kaasuverkostoa laajennetaan yhä joka on merkki siitä ettei kaasuautot suostu taantumaan suomessa sijoittajien mielestä. Voi olla vaikeata vakuuttaa vetyverkoston rakentajaa suomessa jos ei saa merkittävää yhteiskunnan tukea taakseen, sillä muuten voi olla todella vaikeata rakentaa lähes nollasta vetyverkostoa pystyyn kun sähköautot ja kaasuautot ovat kovia kilpailijoita.
https://biokierto.fi/tiedote-biometaanin-tuotanto-on-monikertaistumassa/?fbclid=IwAR2qnr_9LLXqiwDhwZVja60sc6rU6xCoVTXlIJpgMUlQQN40mbpRo4SHOwQ
https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tulevat-tankkausasemat/
Kaasuautojen infran laajeneminen on myös vetyautojen uhka SUOMESSA.
10
298
Vastaukset
- Anonyymi
Kaasun hinnoista linkki. Yksityisillä asemilla (melko vähän) voi olla halvemmat hinnat. Kuitenkin kaasuautolla 100km ajo maksaa noin 7e ja vedyllä arviolta noin 10e.
https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkaushinnat/ - Anonyymi
Jos kaasuhenkilöauto on niin hyvä, halpa ajaa ja ilmastoystävällinen, niin miksi ihmiset ei osta niitä?
- Anonyymi
Täällä myös pohdintaa miksi kaasuautot ei mene kaupaksi. Voiko tästä vetää johtopäätöksiä että myös vetyautoja vierastetaan suomessa tulevaisuudessa rankasti.... ei vain ainoastaan vetytankkausasemien ja huoltoketjujen puutteen takia.
https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=253316&tstart=25 - Anonyymi
Jos ihmisiä arveluttaa että kaasua pitää useinmiten lähteä hakemaan kauempaa kun bensaa ja dieseliä saa useinmiten ihan matkan varrelta korkeintaan pari kilometriä sivuun? Kaasun hakemiseen menee aikaa ja rahaa (edestakaisin ajelu). Kuvitelkaa minkälaista hakemista se on sitten vedyn kanssa kun vetyasemat maksaa paljon eikä niitä kovinkaan paljoa haluta ensimmäisinä vuosina pystyttää kun vedystä maksavia vetyautoilijoita on kovin vähän. Kestää KAUAN ennenkuin vetytankkausverkosto laajenee ja turvallisuus byrokratia (räjähdysvaara) ei sitä helpota eikä fiksua tonttia välttämättä asemalle tällöin löydy sijainnin näkökulmasta.
- Anonyymi
ja VW lopetti kaasuautonen kehittämisen?
mistä siis saa kaasuautoja kun kukaan ei valmista niitä?- Anonyymi
Niin lopetti kaasuautojen kehittämisen, ei valmistusta. Autoja saa edelleen uutena ja käytettynä. Jos tankkausasema löytyy sopivalta etäisyydeltä kotoa tai päivittäisen työ- tai muun matkan varrelta niin vaikea on keksiä tällä hetkellä järkevämpää tapaa autoilla,
Täällä Jyäskylässä Mustankorkean biokaasu maksaa 1.40 €/kg. Seatti kuluttaa pienimmillään maantieajossa 2,7 kg/100km, sekevan ajon pitkän ajan keskiarvo näyttää olevan 3,2 kg/100kg.
Eli kaasutankilla naurattaa, tällä hetkellä aivan hervottomasti koska autossa on kahden vuoden ilmaiskaasutarjous vielä päällä.
Hankkikaa ihmeessä niitä kaasuautoja, kaasua saa ja asemat vain lisääntyy. - Anonyymi
Minkä tahansa bensa-auton voi konvertoida kaasuautoksi myös jälkikäteen. Parin tonnin homma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä tahansa bensa-auton voi konvertoida kaasuautoksi myös jälkikäteen. Parin tonnin homma.
Jälkikonvertointi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Ainoa ongelma taitaa olla ne jälkiasennus-kaasutankit jotka henkilöautossa vie käytännössä koko tavaratilan ja farkussakin pilaa sen farmariominaisuuden. Eli takapenkkien alaskääntö ei enää tuota isoa esteetöntä kuljetustilaa. Mutta jos tämä ei häiritse niin siitä vaan, polttoainekulut putoaa bensakoneeseen verrattuna alle puoleen ja biokaasulla auto muuttuu käytännössä nollapäästöiseksi.
- Anonyymi
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on tehnyt tänään
6. toukokuuta 2021 periaatepäätöksen suunnitelmasta kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi eli ns. fossiilittoman liikenteen tiekartasta.
Suunnitelman toimet perustuvat muun muassa yli 700 000 sähköiseen ja 130 000 kaasuautoon vuoteen 2030 mennessä.
https://www.is.fi/autot/art-2000007961996.html
Uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2020 1841 kappaletta (-14% edellisvuoteen verrattuna).
Keväällä 2020 Suomeen oli rekisteröitynä noin 10 400 kaasuautoa.
Joten siinä numeroita ja jos yhdeksässä vuodessa pitää saada rekisteriin vielä
120 000 kaasuautoa, niin kiire tulee...
Eihän se tee kuin reilu 13 000 kaasuautoa joka vuosi. - Anonyymi
Ilkka Herlin tukee (raskaskaluston) kaasuautoilun infraa. Näkee järkevämmäksi tähdätä kaasuun kuin vetyyn suomessa.
"Polttoaine tuotetaan ottamalla hiilidioksidia ilmasta tai teollisuusprosesseista ja yhdistämällä sitä vedyn kanssa. Tämä biologinen metanointi on power-to-x-teknologiaa synteettisen metaanin tuottamiseksi.
Koska jo olemassa olevat raskaan liikenteen rekat pystyvät käyttämään P2X-teknologialla tuotettua metaania eli puhtaasti tuotettua kaasupolttoainetta, yhtiö aloittaa siitä.
Samalla se rakentaa valmiutta ja infrastruktuuria puhtaan vedyn tuotantoon tulevaisuuden liikenteen tarpeisiin. Tulevaisuudessa Nordic Ren-Gas tuottaisi siis sekä P2X-metaania että vihreää vetyä.
”Toistaiseksi ei ole ollut vihreän vedyn tuotantoa, kysyntää eikä infrastruktuuria. KANNATAN ratkaisuja, joissa voidaan KÄYTTÄÄ OLEMASSA OLEVAA infrastruktuuria. Siinä METAANI on hyvä, koska sillä on jo INFRAA. Vihreälle vedylle ne kaikki pitää rakentaa. Samalla ilmastonmuutos etenee, eikä meillä ole aikaa odottaa”, Herlin sanoo."
https://www.hs.fi/visio/art-2000008474653.html?fbclid=IwAR3ocldaYQIKbTlSslgtE9NFOWFsgX4I-BMpPTkyyyM746ElRvfnzX0cvmQ
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku655235Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel302306Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1102197HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a1201895Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v151839- 1111760
Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma531194Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa
Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p2571155Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.481051- 69966