Kaasuautot ovat selvästi halvempia hankkia ja samoin myös polttoainekulut, joten vaikea uskoa että vetyautot pärjäävät kaasuautoille kun noin 60 tankkausasemaa kaasuautoille jo löytyy suomessa. Kaasuverkostoa laajennetaan yhä joka on merkki siitä ettei kaasuautot suostu taantumaan suomessa sijoittajien mielestä. Voi olla vaikeata vakuuttaa vetyverkoston rakentajaa suomessa jos ei saa merkittävää yhteiskunnan tukea taakseen, sillä muuten voi olla todella vaikeata rakentaa lähes nollasta vetyverkostoa pystyyn kun sähköautot ja kaasuautot ovat kovia kilpailijoita.
https://biokierto.fi/tiedote-biometaanin-tuotanto-on-monikertaistumassa/?fbclid=IwAR2qnr_9LLXqiwDhwZVja60sc6rU6xCoVTXlIJpgMUlQQN40mbpRo4SHOwQ
https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tulevat-tankkausasemat/
Kaasuautojen infran laajeneminen on myös vetyautojen uhka SUOMESSA.
10
233
Vastaukset
- Anonyymi
Kaasun hinnoista linkki. Yksityisillä asemilla (melko vähän) voi olla halvemmat hinnat. Kuitenkin kaasuautolla 100km ajo maksaa noin 7e ja vedyllä arviolta noin 10e.
https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkaushinnat/ - Anonyymi
Jos kaasuhenkilöauto on niin hyvä, halpa ajaa ja ilmastoystävällinen, niin miksi ihmiset ei osta niitä?
- Anonyymi
Täällä myös pohdintaa miksi kaasuautot ei mene kaupaksi. Voiko tästä vetää johtopäätöksiä että myös vetyautoja vierastetaan suomessa tulevaisuudessa rankasti.... ei vain ainoastaan vetytankkausasemien ja huoltoketjujen puutteen takia.
https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=253316&tstart=25 - Anonyymi
Jos ihmisiä arveluttaa että kaasua pitää useinmiten lähteä hakemaan kauempaa kun bensaa ja dieseliä saa useinmiten ihan matkan varrelta korkeintaan pari kilometriä sivuun? Kaasun hakemiseen menee aikaa ja rahaa (edestakaisin ajelu). Kuvitelkaa minkälaista hakemista se on sitten vedyn kanssa kun vetyasemat maksaa paljon eikä niitä kovinkaan paljoa haluta ensimmäisinä vuosina pystyttää kun vedystä maksavia vetyautoilijoita on kovin vähän. Kestää KAUAN ennenkuin vetytankkausverkosto laajenee ja turvallisuus byrokratia (räjähdysvaara) ei sitä helpota eikä fiksua tonttia välttämättä asemalle tällöin löydy sijainnin näkökulmasta.
- Anonyymi
ja VW lopetti kaasuautonen kehittämisen?
mistä siis saa kaasuautoja kun kukaan ei valmista niitä?- Anonyymi
Niin lopetti kaasuautojen kehittämisen, ei valmistusta. Autoja saa edelleen uutena ja käytettynä. Jos tankkausasema löytyy sopivalta etäisyydeltä kotoa tai päivittäisen työ- tai muun matkan varrelta niin vaikea on keksiä tällä hetkellä järkevämpää tapaa autoilla,
Täällä Jyäskylässä Mustankorkean biokaasu maksaa 1.40 €/kg. Seatti kuluttaa pienimmillään maantieajossa 2,7 kg/100km, sekevan ajon pitkän ajan keskiarvo näyttää olevan 3,2 kg/100kg.
Eli kaasutankilla naurattaa, tällä hetkellä aivan hervottomasti koska autossa on kahden vuoden ilmaiskaasutarjous vielä päällä.
Hankkikaa ihmeessä niitä kaasuautoja, kaasua saa ja asemat vain lisääntyy. - Anonyymi
Minkä tahansa bensa-auton voi konvertoida kaasuautoksi myös jälkikäteen. Parin tonnin homma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä tahansa bensa-auton voi konvertoida kaasuautoksi myös jälkikäteen. Parin tonnin homma.
Jälkikonvertointi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Ainoa ongelma taitaa olla ne jälkiasennus-kaasutankit jotka henkilöautossa vie käytännössä koko tavaratilan ja farkussakin pilaa sen farmariominaisuuden. Eli takapenkkien alaskääntö ei enää tuota isoa esteetöntä kuljetustilaa. Mutta jos tämä ei häiritse niin siitä vaan, polttoainekulut putoaa bensakoneeseen verrattuna alle puoleen ja biokaasulla auto muuttuu käytännössä nollapäästöiseksi.
- Anonyymi
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on tehnyt tänään
6. toukokuuta 2021 periaatepäätöksen suunnitelmasta kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi eli ns. fossiilittoman liikenteen tiekartasta.
Suunnitelman toimet perustuvat muun muassa yli 700 000 sähköiseen ja 130 000 kaasuautoon vuoteen 2030 mennessä.
https://www.is.fi/autot/art-2000007961996.html
Uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2020 1841 kappaletta (-14% edellisvuoteen verrattuna).
Keväällä 2020 Suomeen oli rekisteröitynä noin 10 400 kaasuautoa.
Joten siinä numeroita ja jos yhdeksässä vuodessa pitää saada rekisteriin vielä
120 000 kaasuautoa, niin kiire tulee...
Eihän se tee kuin reilu 13 000 kaasuautoa joka vuosi. - Anonyymi
Ilkka Herlin tukee (raskaskaluston) kaasuautoilun infraa. Näkee järkevämmäksi tähdätä kaasuun kuin vetyyn suomessa.
"Polttoaine tuotetaan ottamalla hiilidioksidia ilmasta tai teollisuusprosesseista ja yhdistämällä sitä vedyn kanssa. Tämä biologinen metanointi on power-to-x-teknologiaa synteettisen metaanin tuottamiseksi.
Koska jo olemassa olevat raskaan liikenteen rekat pystyvät käyttämään P2X-teknologialla tuotettua metaania eli puhtaasti tuotettua kaasupolttoainetta, yhtiö aloittaa siitä.
Samalla se rakentaa valmiutta ja infrastruktuuria puhtaan vedyn tuotantoon tulevaisuuden liikenteen tarpeisiin. Tulevaisuudessa Nordic Ren-Gas tuottaisi siis sekä P2X-metaania että vihreää vetyä.
”Toistaiseksi ei ole ollut vihreän vedyn tuotantoa, kysyntää eikä infrastruktuuria. KANNATAN ratkaisuja, joissa voidaan KÄYTTÄÄ OLEMASSA OLEVAA infrastruktuuria. Siinä METAANI on hyvä, koska sillä on jo INFRAA. Vihreälle vedylle ne kaikki pitää rakentaa. Samalla ilmastonmuutos etenee, eikä meillä ole aikaa odottaa”, Herlin sanoo."
https://www.hs.fi/visio/art-2000008474653.html?fbclid=IwAR3ocldaYQIKbTlSslgtE9NFOWFsgX4I-BMpPTkyyyM746ElRvfnzX0cvmQ
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672794
- 2012057
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.501812- 711766
- 921648
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91501- 811214
- 811070
- 951029
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes1961010