Kaasuautojen infran laajeneminen on myös vetyautojen uhka SUOMESSA.

Anonyymi

Kaasuautot ovat selvästi halvempia hankkia ja samoin myös polttoainekulut, joten vaikea uskoa että vetyautot pärjäävät kaasuautoille kun noin 60 tankkausasemaa kaasuautoille jo löytyy suomessa. Kaasuverkostoa laajennetaan yhä joka on merkki siitä ettei kaasuautot suostu taantumaan suomessa sijoittajien mielestä. Voi olla vaikeata vakuuttaa vetyverkoston rakentajaa suomessa jos ei saa merkittävää yhteiskunnan tukea taakseen, sillä muuten voi olla todella vaikeata rakentaa lähes nollasta vetyverkostoa pystyyn kun sähköautot ja kaasuautot ovat kovia kilpailijoita.

https://biokierto.fi/tiedote-biometaanin-tuotanto-on-monikertaistumassa/?fbclid=IwAR2qnr_9LLXqiwDhwZVja60sc6rU6xCoVTXlIJpgMUlQQN40mbpRo4SHOwQ

https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tulevat-tankkausasemat/

10

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos kaasuhenkilöauto on niin hyvä, halpa ajaa ja ilmastoystävällinen, niin miksi ihmiset ei osta niitä?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos ihmisiä arveluttaa että kaasua pitää useinmiten lähteä hakemaan kauempaa kun bensaa ja dieseliä saa useinmiten ihan matkan varrelta korkeintaan pari kilometriä sivuun? Kaasun hakemiseen menee aikaa ja rahaa (edestakaisin ajelu). Kuvitelkaa minkälaista hakemista se on sitten vedyn kanssa kun vetyasemat maksaa paljon eikä niitä kovinkaan paljoa haluta ensimmäisinä vuosina pystyttää kun vedystä maksavia vetyautoilijoita on kovin vähän. Kestää KAUAN ennenkuin vetytankkausverkosto laajenee ja turvallisuus byrokratia (räjähdysvaara) ei sitä helpota eikä fiksua tonttia välttämättä asemalle tällöin löydy sijainnin näkökulmasta.

    • Anonyymi

      ja VW lopetti kaasuautonen kehittämisen?

      mistä siis saa kaasuautoja kun kukaan ei valmista niitä?

      • Anonyymi

        Niin lopetti kaasuautojen kehittämisen, ei valmistusta. Autoja saa edelleen uutena ja käytettynä. Jos tankkausasema löytyy sopivalta etäisyydeltä kotoa tai päivittäisen työ- tai muun matkan varrelta niin vaikea on keksiä tällä hetkellä järkevämpää tapaa autoilla,
        Täällä Jyäskylässä Mustankorkean biokaasu maksaa 1.40 €/kg. Seatti kuluttaa pienimmillään maantieajossa 2,7 kg/100km, sekevan ajon pitkän ajan keskiarvo näyttää olevan 3,2 kg/100kg.
        Eli kaasutankilla naurattaa, tällä hetkellä aivan hervottomasti koska autossa on kahden vuoden ilmaiskaasutarjous vielä päällä.
        Hankkikaa ihmeessä niitä kaasuautoja, kaasua saa ja asemat vain lisääntyy.


      • Anonyymi

        Minkä tahansa bensa-auton voi konvertoida kaasuautoksi myös jälkikäteen. Parin tonnin homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä tahansa bensa-auton voi konvertoida kaasuautoksi myös jälkikäteen. Parin tonnin homma.

        Jälkikonvertointi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Ainoa ongelma taitaa olla ne jälkiasennus-kaasutankit jotka henkilöautossa vie käytännössä koko tavaratilan ja farkussakin pilaa sen farmariominaisuuden. Eli takapenkkien alaskääntö ei enää tuota isoa esteetöntä kuljetustilaa. Mutta jos tämä ei häiritse niin siitä vaan, polttoainekulut putoaa bensakoneeseen verrattuna alle puoleen ja biokaasulla auto muuttuu käytännössä nollapäästöiseksi.


    • Anonyymi

      Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on tehnyt tänään
      6. toukokuuta 2021 periaatepäätöksen suunnitelmasta kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi eli ns. fossiilittoman liikenteen tiekartasta.

      Suunnitelman toimet perustuvat muun muassa yli 700 000 sähköiseen ja 130 000 kaasuautoon vuoteen 2030 mennessä.
      https://www.is.fi/autot/art-2000007961996.html

      Uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2020 1841 kappaletta (-14% edellisvuoteen verrattuna).
      Keväällä 2020 Suomeen oli rekisteröitynä noin 10 400 kaasuautoa.

      Joten siinä numeroita ja jos yhdeksässä vuodessa pitää saada rekisteriin vielä
      120 000 kaasuautoa, niin kiire tulee...
      Eihän se tee kuin reilu 13 000 kaasuautoa joka vuosi.

    • Anonyymi

      Ilkka Herlin tukee (raskaskaluston) kaasuautoilun infraa. Näkee järkevämmäksi tähdätä kaasuun kuin vetyyn suomessa.

      "Polttoaine tuotetaan ottamalla hiilidioksidia ilmasta tai teollisuusprosesseista ja yhdistämällä sitä vedyn kanssa. Tämä biologinen metanointi on power-to-x-teknologiaa synteettisen metaanin tuottamiseksi.

      Koska jo olemassa olevat raskaan liikenteen rekat pystyvät käyttämään P2X-teknologialla tuotettua metaania eli puhtaasti tuotettua kaasupolttoainetta, yhtiö aloittaa siitä.

      Samalla se rakentaa valmiutta ja infrastruktuuria puhtaan vedyn tuotantoon tulevaisuuden liikenteen tarpeisiin. Tulevaisuudessa Nordic Ren-Gas tuottaisi siis sekä P2X-metaania että vihreää vetyä.

      ”Toistaiseksi ei ole ollut vihreän vedyn tuotantoa, kysyntää eikä infrastruktuuria. KANNATAN ratkaisuja, joissa voidaan KÄYTTÄÄ OLEMASSA OLEVAA infrastruktuuria. Siinä METAANI on hyvä, koska sillä on jo INFRAA. Vihreälle vedylle ne kaikki pitää rakentaa. Samalla ilmastonmuutos etenee, eikä meillä ole aikaa odottaa”, Herlin sanoo."

      https://www.hs.fi/visio/art-2000008474653.html?fbclid=IwAR3ocldaYQIKbTlSslgtE9NFOWFsgX4I-BMpPTkyyyM746ElRvfnzX0cvmQ

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      167
      2794
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      2057
    3. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      50
      1812
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1766
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1501
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1070
    9. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1029
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      196
      1010
    Aihe