Suomen teillä on pian miljoona sähköautoa

Anonyymi

Jos 42 prosenttia ottaa ladattavan auton liikkumisvälineekseen, nousisi niiden määrä vuosikymmenen lopulla yli miljoonaan autoon.

Kyselyn mukaan 42 prosenttia ajokortillisista suomalaisista ennakoi, että vuoteen 2030 mennessä sähkö- tai hybridiauto on omassa taloudessa liikkumisvälineenä.

https://yle.fi/uutiset/3-12234283

102

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      11 miljoonaa kilowattia sähköä.. Arvaatkaapa nouseeko sähkönhinta ja verkosto kaipaa remonttia että muuntajat sekä kaapeli kestää...samaan aikaan talot muuntuu sähkölämmitykselle..

      • Anonyymi

        Ei nouse. Se on kirjoitettu ja sanottu kaikkialla.


      • Anonyymi

        Vaikka kaikki Suomen autot olisivat sähköautoja niin sähköä kuluisi Suomessa silti vähemmän kuin mitä kulutuksen huippuvuosina. Suomen sähkönkulutus on laskenut jo monia monia vuosia.

        IS:" huoli sähköenergian riittämisestä on turha.

        – Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.

        Uhkakuva sähkön loppumisesta sähköautojen latausten lisääntyessä on siis todellakin vain urbaani legenda.

        Kysymys on aiheellinen, mutta huoli sähköenergian riittämisestä on turha.

        – Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.

        Uhkakuva sähkön loppumisesta sähköautojen latausten lisääntyessä on siis todellakin vain urbaani legenda."


        https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kaikki Suomen autot olisivat sähköautoja niin sähköä kuluisi Suomessa silti vähemmän kuin mitä kulutuksen huippuvuosina. Suomen sähkönkulutus on laskenut jo monia monia vuosia.

        IS:" huoli sähköenergian riittämisestä on turha.

        – Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.

        Uhkakuva sähkön loppumisesta sähköautojen latausten lisääntyessä on siis todellakin vain urbaani legenda.

        Kysymys on aiheellinen, mutta huoli sähköenergian riittämisestä on turha.

        – Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.

        Uhkakuva sähkön loppumisesta sähköautojen latausten lisääntyessä on siis todellakin vain urbaani legenda."


        https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

        "Sähkönkulutuksen lisäys olisi vuodessa noin yksi terawattitunti. Kahdeksan viime vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin kahdeksan terawattituntia, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa henkilöautoa olisivat yhtäkkiä sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007. Koska niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneet kyseisen vuoden jälkeen, uskon, että piuhat keskimäärin kestävät, Jäppinen taustoittaa.

        Sähköautojen voimakaskaan lisääntyminen ei siis todellisuudessa aiheuttaisi Suomen sähkötuotannolle tai -jakelulle suurempia ongelmia."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nouse. Se on kirjoitettu ja sanottu kaikkialla.

        "Ei nouse. Se on kirjoitettu ja sanottu kaikkialla."
        Etteikö sähkön hinta olisi kovasti nousussa jo varsin piakkoin, uskoo ken tahtoo.
        Tosiasiassa kaikissa tuuteissa, ministeriä myöten on kerrottu sähkön hinnan tramaattisesti nousevan aivan lähitulevaisuudessa mm. huonon vesitilanteen ja reippaiden pakkasjaksojen seurauksena.
        Sähköautojen reipas lisääntyminen osaltaan on sähkön hintaa nostava tekijä, josta kärsijöinä on kaikki, niin autoilijat kuin autottomat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nouse. Se on kirjoitettu ja sanottu kaikkialla.

        Ei nouse polttoaineenkaan hinta, senkin on sanonut itse Timo Harakka. Luuletko, että on uskomista siihen mitä virkamiehet ja poliitikot sanovat?
        Pakko valtion ne verot jostain on repiä, mitä polttoaineissa tulevaisuudessa menetetään.


    • Anonyymi

      Ihan täyttä haihattelua. Nykyisin ihmisten elintaso laskee sitä kytiä, ettei uusiin kalliisiin sähköautoihin tavallisilla ihmisillä ole varaa. Vanhojen polttomoottoriropposten hintakin vain tulee nousemaan, koska uusia ei enää valmisteta. Jollakin värkillä ihmisten pitää liikkua, ja hevosen käyttö tulee kaikkein kalleimmaksi.

      • Anonyymi

        Siinä sitä on kerrakseen uskoa, toivoa ja kuvitelmia. Tietoa ei ensinkään.


    • Anonyymi

      Autoja ei voi vain ottaa, ne täytyy maksaakin.

      • Anonyymi

        Ei kovin moni toista sähköautoa osta kun kuulee uuden akun hinnan.


    • Anonyymi

      Mistähän ne maailmanlaajuisesti tarvittavat sadat miljoonat sähköautot tulevat, kun nyt on jo komponentti- ja raaka-ainepulaa.

      • Anonyymi

        Pulaa on ainoastaan mikrosiruista ja niitä tarvitaan kaikkien autojen rakentamiseen. Myös polttisten. Syksyllä oli isot uutiset kun Toyota joutui leikkaamaan tuotannostaan 40% pois sirupulan takia ja Toyota tekee pelkästään polttiksia.
        Sirupula johtuu siitä että tehtaita suljettiin koronan takia ja yksi iso tehdas paloi. Tuotannonn nostaminen on yksinkertainen juttu, mutta vie hetken aikaa kuroa vaje kiinni.

        https://www.nytimes.com/2021/09/10/business/toyota-production-chip-shortage.html

        Akkujen raaka-aineista ei ole pulaa. Lisäksi uudet Solid State akut tulevat korvaamaan litiun akut ja ne tarvitsevat vähemmän raaka-aineita kun nykyiset akut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulaa on ainoastaan mikrosiruista ja niitä tarvitaan kaikkien autojen rakentamiseen. Myös polttisten. Syksyllä oli isot uutiset kun Toyota joutui leikkaamaan tuotannostaan 40% pois sirupulan takia ja Toyota tekee pelkästään polttiksia.
        Sirupula johtuu siitä että tehtaita suljettiin koronan takia ja yksi iso tehdas paloi. Tuotannonn nostaminen on yksinkertainen juttu, mutta vie hetken aikaa kuroa vaje kiinni.

        https://www.nytimes.com/2021/09/10/business/toyota-production-chip-shortage.html

        Akkujen raaka-aineista ei ole pulaa. Lisäksi uudet Solid State akut tulevat korvaamaan litiun akut ja ne tarvitsevat vähemmän raaka-aineita kun nykyiset akut.

        Solid state akut tulevat jos tulevat tavissähkiksiin vasta vuosikymmenen lopulla.


      • Anonyymi

        Maailmassa on reilusti yli miljardi henkilöautoa, repikää siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Solid state akut tulevat jos tulevat tavissähkiksiin vasta vuosikymmenen lopulla.

        Tässähän puhutaankin tilanteesta vuonna 2030 ja myynnistä silloin. Siinä vaiheessa kun suuret massat ostavat sähköautoja niin Lion-akut ovat korvattu muilla ratkaisuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa on reilusti yli miljardi henkilöautoa, repikää siitä!

        Ei autojen sähköistyminen tarkoita uusien autojen lisämyyntiä. Autoja ostetaan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta polttisten myyntoi loppuu ja nooden SIJASTA ostetaan sähköautoja. Ei polttisten LISÄKSI.

        Norjassakin autojen myynti sähköautoihin sirryttäessä on pysynyt suurinpiirtein samassa kuin ennenkin. Hidas, mutta vääjäämätön prosessi. Polttisten uusmyynti loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän puhutaankin tilanteesta vuonna 2030 ja myynnistä silloin. Siinä vaiheessa kun suuret massat ostavat sähköautoja niin Lion-akut ovat korvattu muilla ratkaisuilla.

        Tässähän puhutaankin tilanteesta vuonna 2030 ja myynnistä silloin. Siinä vaiheessa kun suuret massat ostavat sähköautoja niin Lion-akut ovat korvattu muilla ratkaisuilla.

        *********

        Jos tämä meno jatkuu, niin vuonna 2030 suuret massat saavat ruokarahansa sossun luukulta. Eivät ne kiltit sossun tädit köyhälle kansalle sähköautojen ostolupia anna ilmaiseksi. Polttisautolla ne köyhät ajelevat sossun luukulta ruokakauppaan ja sitten kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän puhutaankin tilanteesta vuonna 2030 ja myynnistä silloin. Siinä vaiheessa kun suuret massat ostavat sähköautoja niin Lion-akut ovat korvattu muilla ratkaisuilla.

        Ai että parissa vuodessa myydään lähes miljoona sähköautoa???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että parissa vuodessa myydään lähes miljoona sähköautoa???

        Ladattavien autojen osuus on jo nyt 37% uusien autojen myynnistä. Tuo prosessi on alkanut jo. Täyssähköautojen myynti syö muiden myyntiä ja vuosikymmenen lopulla polttisten myynti on kuihtunut kokonaan pois. Niinkuin Norjassakin kävi.
        uusilla akkuratkaisuilla on iso rooli siinä että tämän vuosikymmenen loppupuolella myös (uusien) pienten sähköautojen hinta on sellainen ettei kukaan osta polttiksia vaikka niitä tarjolla olisikin.

        Miljoona sähköautoa liikenteessä 2030 on mielestäni yläkanttiin kun ottaa huomioon että vuosina 2022-2030 Suomessa tullaan ostamaan yhteensä vain vähän reilut miljoona uutta autoa. ehkä joku 600.000-700.000 olisi reaistisempi lukema. Joka tapauksessa latauskelvottomien polttisten myynti on aika nollissa 2030 eli jo paljon niiden myyntikieltoa aikaisemmin.


      • Anonyymi

        Nuo "pulat" johtuvat lähinnä koronasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulaa on ainoastaan mikrosiruista ja niitä tarvitaan kaikkien autojen rakentamiseen. Myös polttisten. Syksyllä oli isot uutiset kun Toyota joutui leikkaamaan tuotannostaan 40% pois sirupulan takia ja Toyota tekee pelkästään polttiksia.
        Sirupula johtuu siitä että tehtaita suljettiin koronan takia ja yksi iso tehdas paloi. Tuotannonn nostaminen on yksinkertainen juttu, mutta vie hetken aikaa kuroa vaje kiinni.

        https://www.nytimes.com/2021/09/10/business/toyota-production-chip-shortage.html

        Akkujen raaka-aineista ei ole pulaa. Lisäksi uudet Solid State akut tulevat korvaamaan litiun akut ja ne tarvitsevat vähemmän raaka-aineita kun nykyiset akut.

        "Pulaa on ainoastaan mikrosiruista ja niitä tarvitaan kaikkien autojen rakentamiseen. Myös polttisten."
        Ei minun polttiksessani ole ensimmäistäkään sirua, enkä kaipaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavien autojen osuus on jo nyt 37% uusien autojen myynnistä. Tuo prosessi on alkanut jo. Täyssähköautojen myynti syö muiden myyntiä ja vuosikymmenen lopulla polttisten myynti on kuihtunut kokonaan pois. Niinkuin Norjassakin kävi.
        uusilla akkuratkaisuilla on iso rooli siinä että tämän vuosikymmenen loppupuolella myös (uusien) pienten sähköautojen hinta on sellainen ettei kukaan osta polttiksia vaikka niitä tarjolla olisikin.

        Miljoona sähköautoa liikenteessä 2030 on mielestäni yläkanttiin kun ottaa huomioon että vuosina 2022-2030 Suomessa tullaan ostamaan yhteensä vain vähän reilut miljoona uutta autoa. ehkä joku 600.000-700.000 olisi reaistisempi lukema. Joka tapauksessa latauskelvottomien polttisten myynti on aika nollissa 2030 eli jo paljon niiden myyntikieltoa aikaisemmin.

        Toivottavasti ladattavien huijaushybridien hinnat romahtaa jo ennen vuotta 2025, on niissä niin järjetön kulutus, verrattuna ilmoitettuihin.
        Mukava kuitenkin päästellä polttiksella Lappiin , kun hiihtolomalaiset etelästä jonottavat samaan aikaan latureihin, jotta pääsevät perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pulaa on ainoastaan mikrosiruista ja niitä tarvitaan kaikkien autojen rakentamiseen. Myös polttisten."
        Ei minun polttiksessani ole ensimmäistäkään sirua, enkä kaipaakaan.

        Sinun autossa ei siis ole kärjetöntä sytytystä , eikä polttoaineen ruiskutusta . Ajat ilmeisesti museoikäisellä autolla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autojen sähköistyminen tarkoita uusien autojen lisämyyntiä. Autoja ostetaan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta polttisten myyntoi loppuu ja nooden SIJASTA ostetaan sähköautoja. Ei polttisten LISÄKSI.

        Norjassakin autojen myynti sähköautoihin sirryttäessä on pysynyt suurinpiirtein samassa kuin ennenkin. Hidas, mutta vääjäämätön prosessi. Polttisten uusmyynti loppuu.

        No ei lopu. Liki kaikki japanilaiset automerkit ja pari prätkämerkkiä käsittävä koalitio miljardeineen on kehittämässä vedyllä toimivaa polttomoottoria.

        Mukana on mm. maailman suurin autovalmistaja Toyota.

        https://www.autonews.com/technology/toyota-unveils-hydrogen-burning-engine-plan-fight-ev-mania


    • Anonyymi

      Galluppeihin on helppo vastailla mitä vaan, miellyttääkseen kysyjää. Toisaalta ihmiset pakotetaan siirtymään sähköautoihin, kun polttoaineiden hintoja nostetaan ja polttisautojen käyttömaksuja nostetaan.

      • Anonyymi

        Ladattavien autojen nousu eturiviin ei ole pelkkä galluppi-juttu vaan suomalaiset ovat ostaneet niitä jo isoja määriä. Viime kuussakin niiden osuus oli jo 37% koko myynnistä.
        Sähköien aika on jo täällä. Nyt vain odotellaan polttisten kuolemista pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavien autojen nousu eturiviin ei ole pelkkä galluppi-juttu vaan suomalaiset ovat ostaneet niitä jo isoja määriä. Viime kuussakin niiden osuus oli jo 37% koko myynnistä.
        Sähköien aika on jo täällä. Nyt vain odotellaan polttisten kuolemista pois.

        Ladattava hybrid on typerä keksintö. Itse joutuisin lataamaan 2-3 kertaa päivässä, jos hyödyntäisin sähköajoa. Motariajoa suurin osa. Talvellahan taas noilla hybridillä ei tee mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattava hybrid on typerä keksintö. Itse joutuisin lataamaan 2-3 kertaa päivässä, jos hyödyntäisin sähköajoa. Motariajoa suurin osa. Talvellahan taas noilla hybridillä ei tee mitään.

        "Itse joutuisin lataamaan 2-3 kertaa päivässä, jos hyödyntäisin sähköajoa. "

        Et ole nähtävästi oikein sisäistänyt plugarin ideaa. LOL.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattava hybrid on typerä keksintö. Itse joutuisin lataamaan 2-3 kertaa päivässä, jos hyödyntäisin sähköajoa. Motariajoa suurin osa. Talvellahan taas noilla hybridillä ei tee mitään.

        Ladattava hybrid on typerä keksintö. Itse joutuisin lataamaan 2-3 kertaa päivässä, jos hyödyntäisin sähköajoa. Motariajoa suurin osa. Talvellahan taas noilla hybridillä ei tee mitään.

        *********

        Ladattava hybridiauto on tosiaan typerä keksintö. Tämä autotyyppi olisi pitänyt jäädä syntymättä, sillä sehän on aivan järjenvastainen konstruktio. Monet autotehtaat näitä ladattavia hybridiautoja kuitenkin tekivät, koska osaaminen ei riittänyt Toyotan kaltaisten itselataavien hybridiautojen valmistamiseen. Itselataava hybridi-Toyota on edelleen automarkkinoilla kunkku, jota muut autotehtaat eivät pysty edes kopioimaan.


    • Anonyymi

      Hybridiautojen kohdalla tullaan näkemään erittäin suuri pomppaus vioissa kun ikää tulee autoille ja niitä on enemmän. Niitä on jo x5 sarjan bemareilla erinäisiä sähkövikoja, akun kennostojen vikaantumisia ja myös hybridimersuilla, volvo v60 yksi. Järkevä ei hanki hybridiä itselleen.

      Sähköajolla on tyyppihyväksytty hybridit autot ja 23km wltp testi ja akun tai elektroniikan vikaantuminen antaa vikavaloa ja koodia.

      Eli korjauttaminen on pakollisesta jos meinaa saada leiman auton. Esim liian huono akku tai vikaantunut kenno antaa vikakoodia.

      Itse ajan vuonna 2030 kuin bensa autolla.

      On ollut viimeiset 6 vuotta päivittäisessä ajossa 2000-2021 vw konsernin paras hinta/laatuisin/viattomin eli iv golf. Pitää kehua että 17 vuoden lähes päivittäinen käyttö kaikki huollot, korjaukset, osat jääneet tämän kohdalla 1500eur nurkille. Yli 300tkm jo mittarissa ja bensa.

      Tiedän mitä ihmiset laittavat uusien autojen korjauksiin ja huoltoihin rahaa niin se summa on aivan älytön

      Järkevä perhe, ihminen omistaa varman ja edullisen bensa-auton ja pitää sitä.

      Ostan yhden halvan bensa-auton ja sitten on loppuelämälle autot 30 vuodeksi

      Sanon vielä että moni menettää isoja summia ja ostaessaan hybridin tai sähköauton, tekevät auton käytöstä hankalampaa latauksien takia.

      • Anonyymi

        "tekevät auton käytöstä hankalampaa latauksien takia."

        Eihän mikään ole niin helppoa kuin kytkeä auto lataukseen kotona pari kertaa viikossa yöksi. Paljon helpompaa hommaa kuin käydä jossain bensiksellä erikseen tankkaamassa.
        Aivan sama kuin kävisi maksamassa laskunsa pankissa sen sijaan että hoitaisi homman kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tekevät auton käytöstä hankalampaa latauksien takia."

        Eihän mikään ole niin helppoa kuin kytkeä auto lataukseen kotona pari kertaa viikossa yöksi. Paljon helpompaa hommaa kuin käydä jossain bensiksellä erikseen tankkaamassa.
        Aivan sama kuin kävisi maksamassa laskunsa pankissa sen sijaan että hoitaisi homman kotona.

        Moni ajaa alle 2000.e autolla siinä hinta luokassa sähkö autoja saa vain joista on akku säkö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tekevät auton käytöstä hankalampaa latauksien takia."

        Eihän mikään ole niin helppoa kuin kytkeä auto lataukseen kotona pari kertaa viikossa yöksi. Paljon helpompaa hommaa kuin käydä jossain bensiksellä erikseen tankkaamassa.
        Aivan sama kuin kävisi maksamassa laskunsa pankissa sen sijaan että hoitaisi homman kotona.

        Dieseliä tankkiin kerran kuukaudessa matkan varrelta ja se on siinä n. 15 000 km vuosiajolla. Eipä tarvitse latauspiuhoja suoristella ja voi ajaa surutta ilmaa pelkoa pääseekö seuraavallee latauspaikallie tai perille mihinkin onkin .


    • Anonyymi

      Järki käteen. Suomessa myydään tänä vuonna vain 1,1 % EU-alueen uusista autoista. Jotta Suomeen saataisiin miljoona sähköautoa, koko EU-alueella pitäisi samaan aikaan myydä ainakin 150 milj sähköautoa, sillä me olemme sähköautojen myynnissä pahasti jo jäljessä. Mistä nuo autot tulevat. Turha edes väittää, että käytettynä, mistä?

      • Anonyymi


    • Anonyymi

      Ai että pian, no ei todellakaan ellei latausmahdollisuudet parane huomattavasti. Auto pitää pystyä lataamaan kotonaan ja vasta sitten ne alkavat yleistymään kunnolla.

      • Anonyymi

        Asuntovelkaisten suomalaisten huonolla ostovoimalla ei ostella miljoonaa sähköautoa tällä vuosikymmenellä, se on satavarmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuntovelkaisten suomalaisten huonolla ostovoimalla ei ostella miljoonaa sähköautoa tällä vuosikymmenellä, se on satavarmaa.

        Edelleenkään ei sähköautoa osteta mitenkään ylimääräisenä ostoksena. Se ostetaan polttiksen SIJAAN. Autokauppa ei lisäänny mutta polttisten kauppa tyrehtyy.
        Näin tämä homma oikeasti menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkään ei sähköautoa osteta mitenkään ylimääräisenä ostoksena. Se ostetaan polttiksen SIJAAN. Autokauppa ei lisäänny mutta polttisten kauppa tyrehtyy.
        Näin tämä homma oikeasti menee.

        Suomessa ei tulla ostamaan yhteensä enää edes miljoonaa autoa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä, tuskin nekään kaikki ovat sähköisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei tulla ostamaan yhteensä enää edes miljoonaa autoa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä, tuskin nekään kaikki ovat sähköisiä.

        Juuei. Ei tule miljoonaa täyssähköautoa mutta pitää muistaa että näissä tilastoissa lasketaan mukaan myös plugarit ja ladattavia ostetaan jo nyt sellaiset 40.000kpl vuodessa.
        Miljoona on yläkanttiin mutta 600.000-700.000 on täysin realistinen ennuste vuodeksi 2030.
        Se taitaa olla se virallinen ennustekin. Tuo miljoona on jonkun omasta kristallipallosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkään ei sähköautoa osteta mitenkään ylimääräisenä ostoksena. Se ostetaan polttiksen SIJAAN. Autokauppa ei lisäänny mutta polttisten kauppa tyrehtyy.
        Näin tämä homma oikeasti menee.

        Että siis sen sijaan, että ostan Nettiautosta tonnin-parin hintaisen 15 vuotta vanhan polttomoottorikäyttöisen työmatkarassin, tulevaisuudessa ostankin saman sähkökäyttöisenä?
        Ei kuule valitettavasti ole mahdollista. Jos sähkis on niin vanha että se on sopivan halpa, sen akku on jo sökö. Uusi akku maksaa paljon, ei tavan duunarilla semmoisia rahoja ole. Eli alemmissa tuloluokissa tullaan polttiksia pitämään hengissä vuosikymmeniä kuten Kuubassa ikään, eliitti tietenkin ajelee Tesloillaan, i-Paceillaan ja Taycaneillaan. Jyrkkä kansan kahtiajako tässä on kaiken aikaa valmisteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että siis sen sijaan, että ostan Nettiautosta tonnin-parin hintaisen 15 vuotta vanhan polttomoottorikäyttöisen työmatkarassin, tulevaisuudessa ostankin saman sähkökäyttöisenä?
        Ei kuule valitettavasti ole mahdollista. Jos sähkis on niin vanha että se on sopivan halpa, sen akku on jo sökö. Uusi akku maksaa paljon, ei tavan duunarilla semmoisia rahoja ole. Eli alemmissa tuloluokissa tullaan polttiksia pitämään hengissä vuosikymmeniä kuten Kuubassa ikään, eliitti tietenkin ajelee Tesloillaan, i-Paceillaan ja Taycaneillaan. Jyrkkä kansan kahtiajako tässä on kaiken aikaa valmisteilla.

        "Ei kuule valitettavasti ole mahdollista. Jos polttis on niin vanha että se on sopivan halpa, sen moottori on jo sökö. Uusi moottori maksaa paljon, ei tavan duunarilla semmoisia rahoja ole."

        Kuulostaako hölmöltä? Ihan yhtä hölmöä, kuin sinun akkusepustuksesi.


    • Anonyymi

      Pitikö sen ministeri Harakankin mennä taas halpaan, TYHMÄ!

    • Anonyymi

      Polttisautojen arvo laskee kuulemma nollaan. Silloinhan ajaminen on tarvisautoilijalle (max 18 tkm/a) halpaa, jos bensa ei maksa yli 3 euroa litra.

      • Anonyymi

        Vähän ajava joutuu ajamaan samalla autolla yli 10 vuotta ennenkuin uusi sähköauto tulee uutta polttisautoa edullisemmaksi yli 10000 euron hintaerolla. Sähkön hinnaksi kannattaa tuskin laskea 15 snt/kWh.


    • Anonyymi

      Kuinkahan valta eli päävirran sitten käynee.

    • Anonyymi

      Aina voi haaveilla.

    • Anonyymi

      Haha haa ku naurattaa, unen näkemistä...bensa palaa kirkkaasti paremmin! Tehoputki tilattu! Kohta kulkee kiesi. Sähkö ja suomen ilmasto, huono combo.

      99:ä tankkiin

    • Anonyymi

      Toivottavasti tulevat veronmaksajat ymmärtävät häipyä Suomesta, täällä ei ole tiedossa kuin kallista vihreää siirtymää ja työttömyyttä.

    • Anonyymi

      Tässä vähän realistisempaa tulosten tulkint aa
      "Hieman ristiriitaisesti 60 prosenttia kaupunkien keskustoissa asuvista ilmoittaa kuitenkin, että sähköauto ei ole heille todellinen vaihtoehto tulevaisuudessa. Kaupunkien lähiöissä tilanne on sama.

      Taajamissa jo 71 prosenttia sulkee sähköauton pois tulevaisuuden suunnitelmistaan ja maaseudulla prosentti nousee 75:een.

      Käänteisesti suomalaisista reilu kolmannes, 36 prosenttia, sanoo täyssähköauton voivan tulla heille kyseeseen tulevaisuudessa."

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b0e775d7-e704-40f5-9217-9c948ee05f36

      • Anonyymi

        "– Näkymä ei viittaa sellaiseen, että täyssähköt aidosti yleistyisivät Suomessa vielä aikoihin."

        Niinpä niin. 😊


    • Anonyymi

      Onhan se sähköauto kiva, jos ostaa 40000 euron halliosakkeen latausmahdollisuudella.

      • Anonyymi

        "Ei nouse. Se on kirjoitettu ja sanottu kaikkialla"

        Silloin kun nimeltämainitsemattomat kokoomus ja vihervasuripolitikot myivät sähkönsiirtolinjat carunalle niin ei pitänyt olla mitään vaikutusta siirtohintoihin. Toisin kävi ja niin tulee käymään sähkönkin hinnan kanssa jos ei ole kilpailevia energiamuotoja. Onneksi on vety tulossa ja bensallakin mennään vielä kauan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei nouse. Se on kirjoitettu ja sanottu kaikkialla"

        Silloin kun nimeltämainitsemattomat kokoomus ja vihervasuripolitikot myivät sähkönsiirtolinjat carunalle niin ei pitänyt olla mitään vaikutusta siirtohintoihin. Toisin kävi ja niin tulee käymään sähkönkin hinnan kanssa jos ei ole kilpailevia energiamuotoja. Onneksi on vety tulossa ja bensallakin mennään vielä kauan.

        Ei nouse edelleenkään. Sähkön kokonaiskulutuksesta sähköautojen osuus tulee kuitenkin olemaan hyvin pieni, ei sillä tule olemaan vaikutusta hinnoitteluun. Normaalit kuluttaja-asiakkaat ja varsinkin teollisuus pitää kyllä huolen siitä että sähkön hinnan pitää pysyä kilpailukykyisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei nouse. Se on kirjoitettu ja sanottu kaikkialla"

        Silloin kun nimeltämainitsemattomat kokoomus ja vihervasuripolitikot myivät sähkönsiirtolinjat carunalle niin ei pitänyt olla mitään vaikutusta siirtohintoihin. Toisin kävi ja niin tulee käymään sähkönkin hinnan kanssa jos ei ole kilpailevia energiamuotoja. Onneksi on vety tulossa ja bensallakin mennään vielä kauan.

        Ei ole vety henkilöautoihin tulossa .


    • Anonyymi

      Sille kun eivät negatiiviset tekstinsä tähän ketjuub kirjoittaneet voi mitään, että SUOMEN teillä on vuonna 2030 miljoona sähköautoa.

      • Anonyymi

        Lyötkö vetoa sen miljoona euroa?


      • Anonyymi

        Vaikka vuoden 2022 alusta jokainen Suomessa myyty auto olisi sähköauto , niin miljoonaan ei päästä . Ei ole laskenta vahvuuksiasi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka vuoden 2022 alusta jokainen Suomessa myyty auto olisi sähköauto , niin miljoonaan ei päästä . Ei ole laskenta vahvuuksiasi !

        Suurin osa on varmasti sitten eurooppalaisten kertaalleen hylkäämiä tuontiautoja.


    • Anonyymi

      Tuossa ennusteessa on mukana myös vetysähköauto.
      Luultavasti vuonna 2030 enemistönä onkin juuri nimenomaan vetyautot.

      • Anonyymi

        Sitten kun sähköautot ovat autokannan valtavirtaa, vetyautoja voi olla peräti 1-2% parhaimmassa tapauksessa.


      • Anonyymi

        On sulla kuvitelmia, uskoa ja toivoa. Tietoa ei ensinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun sähköautot ovat autokannan valtavirtaa, vetyautoja voi olla peräti 1-2% parhaimmassa tapauksessa.

        Ja aikaa siihen kyllä tulee menemään, sillä tällä hetkellä Suomen autokannasta ei täyssähköautoja ole edes prosenttia.


    • Anonyymi

      Mihin paikkakunnalle kannattaa esim 4-tien varteen rakentaa iso latauskeskus, kun sadat tuhannet stadilaiset sähköautoilijat lähtevät vuonna 2030 joulunviettoon, hiihtolomalle tai juhannuksen viettoon ja kaikilla alkaa olemaan akkumittari punaisella.

      • Anonyymi

        Nythän sen voisi nähdä, mihin sähköautot ovat simahtaneet.


    • Anonyymi

      Maksaako valtio ne kaikki.
      Köyhä tai järkevä eivät koskaan osta uutta autoa.
      Uuden auton arvo laskee jopa 30 % vuodessa.
      Käytetty polttisbensa pitää hyvin arvonsa.

      • Anonyymi

        Suomessa on ostettu ja ostetaan jatkossakin reilut 100.000 uutta autoa vuodessa. Nyt niistä on 37% ladattavia ja osuus nousee jatkuvasti. Muutaman vuoden kuluessa polttisten myynti hiipuu kokonaan pois ja kaikki myytävät autot ovat ladattavia. Vanhat polttikset tapetaan pikkuhiljaa pois käyttömaksuilla ja sillä tavalla Suomesta tulee 20 vuodessa polttisvapaa maa.
        Näin on käynyt Norjassa ja Suomi on samalla polulla muutaman vuoden jäljessä.

        Ei tämä ole kovin monimutkainen eikä mullistava juttu. Aivan samalla tavalla kuin kaikkiin Suomen autoihin tuli turvavyt tai katalysaattori. Pikkuhiljaa uusmyynnin kautta. Ei mitään ryntäystä mihinkään vaan yksi uusi auto ja yksi vanhan paalaus kerrallaan. hitaasti mutta väistämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on ostettu ja ostetaan jatkossakin reilut 100.000 uutta autoa vuodessa. Nyt niistä on 37% ladattavia ja osuus nousee jatkuvasti. Muutaman vuoden kuluessa polttisten myynti hiipuu kokonaan pois ja kaikki myytävät autot ovat ladattavia. Vanhat polttikset tapetaan pikkuhiljaa pois käyttömaksuilla ja sillä tavalla Suomesta tulee 20 vuodessa polttisvapaa maa.
        Näin on käynyt Norjassa ja Suomi on samalla polulla muutaman vuoden jäljessä.

        Ei tämä ole kovin monimutkainen eikä mullistava juttu. Aivan samalla tavalla kuin kaikkiin Suomen autoihin tuli turvavyt tai katalysaattori. Pikkuhiljaa uusmyynnin kautta. Ei mitään ryntäystä mihinkään vaan yksi uusi auto ja yksi vanhan paalaus kerrallaan. hitaasti mutta väistämättä.

        Suomea on turha verrata ikinä Norjaan. Norjassa valtio tukee sähköautoilua auton elinkaaren aikana keskimäärin noin 20 000 eurolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomea on turha verrata ikinä Norjaan. Norjassa valtio tukee sähköautoilua auton elinkaaren aikana keskimäärin noin 20 000 eurolla.

        Suomessa keskihintainen täyssähköauto maksaa Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 52 500 euroa sen jälkeen, kun keskimäärin 1 500  euron suuruinen autovero poistui lokakuun alussa. Ruotsissa vastaavan täyssähköauton hinta on 47 650 euroa ja Norjassa 40 125 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa keskihintainen täyssähköauto maksaa Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 52 500 euroa sen jälkeen, kun keskimäärin 1 500  euron suuruinen autovero poistui lokakuun alussa. Ruotsissa vastaavan täyssähköauton hinta on 47 650 euroa ja Norjassa 40 125 euroa.

        Teillä on nyt väärä logiikka. Ei Suomessa sähköauton tarvitse olla yhtä halpa kuin Norjassa jotta jengi ostaisi niitä. Riittää että uuden sähköauton ostaminen on järkevämpää kuin uuden polttiksen. Suomessa porkkana sähköautolle on pieni, mutta isompi raippa polttikselle hoitaa loput.
        Työsuhde-autoissa homma on jo melko pitkälti hoidettu. Ladattavien verokohtelu on tehnyt niistä erittäin suosittuja työsuhdeautoina ja se näkyy uusrekisteröinneissä. Yksityispuolella bensan hinta on nousussa ja nousee edelleen. Ei sähköautot uusina ilmaisia ole, mutta kun polttiksien käyttämisestä tehdään tarpeeksi kallista niin kalliskin sähköauto lähtee kaupasta mukaan.
        Tämä on se suomalainen tapa.

        Suomessa iso juttu tulee olemaan myös käytettyjen sähköautojen tuonti. Kun käyttökustannusten ero sähkön eduksi on valtava niin halvemmista sähköautomaista alkaa virtamaan käytettyjä sähköautoja Suomeen. Odottakaa pari vuotta niin näette rekkoja rajoilla täynnä käytettyjä Tesloja ja MEBejä eri merkkisinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on nyt väärä logiikka. Ei Suomessa sähköauton tarvitse olla yhtä halpa kuin Norjassa jotta jengi ostaisi niitä. Riittää että uuden sähköauton ostaminen on järkevämpää kuin uuden polttiksen. Suomessa porkkana sähköautolle on pieni, mutta isompi raippa polttikselle hoitaa loput.
        Työsuhde-autoissa homma on jo melko pitkälti hoidettu. Ladattavien verokohtelu on tehnyt niistä erittäin suosittuja työsuhdeautoina ja se näkyy uusrekisteröinneissä. Yksityispuolella bensan hinta on nousussa ja nousee edelleen. Ei sähköautot uusina ilmaisia ole, mutta kun polttiksien käyttämisestä tehdään tarpeeksi kallista niin kalliskin sähköauto lähtee kaupasta mukaan.
        Tämä on se suomalainen tapa.

        Suomessa iso juttu tulee olemaan myös käytettyjen sähköautojen tuonti. Kun käyttökustannusten ero sähkön eduksi on valtava niin halvemmista sähköautomaista alkaa virtamaan käytettyjä sähköautoja Suomeen. Odottakaa pari vuotta niin näette rekkoja rajoilla täynnä käytettyjä Tesloja ja MEBejä eri merkkisinä.

        Tuleeko Suomesta myös käytettyjen sähköautojen kaatopaikka kuten isoista dieseleistäkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko Suomesta myös käytettyjen sähköautojen kaatopaikka kuten isoista dieseleistäkin?

        Tuontiautot ovat noin 3-6 vuotiaita joten "kaatopaikka" on hieman harhaanjohtava termi.
        Mutta joo. Tuon ikäisiä sähköautoja tulee Suomeen isoja määriä lähivuosina. Yhä kohoava bensanhinta ja kasvava käytettyjen sähköautojen tarjonta Euroopassa johtaa vääjäämättä siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on ostettu ja ostetaan jatkossakin reilut 100.000 uutta autoa vuodessa. Nyt niistä on 37% ladattavia ja osuus nousee jatkuvasti. Muutaman vuoden kuluessa polttisten myynti hiipuu kokonaan pois ja kaikki myytävät autot ovat ladattavia. Vanhat polttikset tapetaan pikkuhiljaa pois käyttömaksuilla ja sillä tavalla Suomesta tulee 20 vuodessa polttisvapaa maa.
        Näin on käynyt Norjassa ja Suomi on samalla polulla muutaman vuoden jäljessä.

        Ei tämä ole kovin monimutkainen eikä mullistava juttu. Aivan samalla tavalla kuin kaikkiin Suomen autoihin tuli turvavyt tai katalysaattori. Pikkuhiljaa uusmyynnin kautta. Ei mitään ryntäystä mihinkään vaan yksi uusi auto ja yksi vanhan paalaus kerrallaan. hitaasti mutta väistämättä.

        Mutta samanlaista käytettyjen autojen markkinaa ei sähköautoille tule koskaan kuin polttomoottoriautoilla on nyt. Siitä pitää akkujen rajallinen kestoikä ja korkea hinta huolen. Ja se, etteivät sähköautot ole enää tee-se-itse -miesten korjattavissa.
        Jos vanhemmat ja halvemmat autot poistuvat markkinoilta, tarkoittaa se myös sitä, että hyvinvointierot kasvavat, taloudellinen ja alueellinen epätasa-arvo lisääntyy ja alemmissa tuloluokissa työssäkäynnin ja hyvän elämän edellytykset tulevat heikkenemään pysyvästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on nyt väärä logiikka. Ei Suomessa sähköauton tarvitse olla yhtä halpa kuin Norjassa jotta jengi ostaisi niitä. Riittää että uuden sähköauton ostaminen on järkevämpää kuin uuden polttiksen. Suomessa porkkana sähköautolle on pieni, mutta isompi raippa polttikselle hoitaa loput.
        Työsuhde-autoissa homma on jo melko pitkälti hoidettu. Ladattavien verokohtelu on tehnyt niistä erittäin suosittuja työsuhdeautoina ja se näkyy uusrekisteröinneissä. Yksityispuolella bensan hinta on nousussa ja nousee edelleen. Ei sähköautot uusina ilmaisia ole, mutta kun polttiksien käyttämisestä tehdään tarpeeksi kallista niin kalliskin sähköauto lähtee kaupasta mukaan.
        Tämä on se suomalainen tapa.

        Suomessa iso juttu tulee olemaan myös käytettyjen sähköautojen tuonti. Kun käyttökustannusten ero sähkön eduksi on valtava niin halvemmista sähköautomaista alkaa virtamaan käytettyjä sähköautoja Suomeen. Odottakaa pari vuotta niin näette rekkoja rajoilla täynnä käytettyjä Tesloja ja MEBejä eri merkkisinä.

        ” Ei Suomessa sähköauton tarvitse olla yhtä halpa kuin Norjassa jotta jengi ostaisi niitä. Riittää että uuden sähköauton ostaminen on järkevämpää kuin uuden polttiksen. Suomessa porkkana sähköautolle on pieni, mutta isompi raippa polttikselle hoitaa loput.”
        Niin, ja juuri tämä seikka hoitaa myös sen, että köyhemmiltä loppuu kaikkinainen autolla liikkuminen. Työssäkäynti, harrastukset jne. Ne, joilla ei ole sähköautoon varaa, tulevat kärsimään polttomoottoriautoilun raipoista eniten, eli juuri ne, joilla ei vaihtoehtoja ole. Suomesta ei voi tulevaisuudessa enää puhua oikeusvaltiona.


    • Anonyymi

      Onko Lapissakin kaikkien pakko vaihtaa
      ———-veroporkkana kepittää—-
      sähköauton ja sähkmoottorikelkkaan ?
      Tehdäänkö sähköporkkanasta liian kallis valtiolle ?

      • Anonyymi

        Eihän autonvalinta koskaan mikään pakko ole. Jokainen valitsee sen mikä itselleen paras on.
        Suomessa on aina ollut autoissa erilaisia käyttövoimia eri tarpeisiin. Niin on jatkossakin ja sähkö on vain yksi vaihtoehdoista.


    • Anonyymi

      Itse päädyin ostamaan uuden dieselin, kun niitä vielä saa, ilman mitään sähkövatkaimia.
      S&S on, mutta sitäkään en haluaisi olevan.
      Yli 1000 km tankkauksella ja lämmitys Webastolla, niin ei tarvitse mitään johtorumbaa harrastaa.
      Katsotaan sitten asiaa uudestaan, kun autot lataantuvat itsestään aurinkokennoilla, siihen asti polttomoottorin voimin.
      Auton pakkaus huomenna ja keskiviikkona kohti lappia. Hyvää joulua!

      • Anonyymi

        Puolet joulunpyhistä ratin takana. Voihan sitä lomansa noinkin viettää.


    • Anonyymi

      Tällä palstalla riehuu sähköautojen vastainen pikkulapsi.

      • Anonyymi

        Polttomoottorivastaisia pikkulapsia täällä riehuu enemmän.
        Itseäni huolettaa tämän (pakko)sähköautoistamisen yhteiskunnalliset vaikutukset. Sähköautouskovaiset luulevat ettei se heitä kosketa, ovathan he yleensä sitä paremmin toimeen tulevaa luokkaa. Mutta kyllä yhteiskuntarauhan rikkoutuminen liikenneköyhyyden seurauksena tulee vielä heitäkin pahasti haittaamaan.


    • Anonyymi

      Miljoona sähköautoa on 300 milj kg tulevaa sähköromua. Kenelle kelpaa, kun uusia akkumateriaalieja saa halvemmalla ja materiaalitkin muuttuvat koko ajan.

      • Anonyymi

        Itsensä kusettamista olisi ostaa sähköauto ennen kuin kehitys on kehittynyt ja hinnat järkeistyneet. Norjalaisiin vertaaminen on kuin vertaisi köyhiä rikkaisiin. Norjalaiset kulkee omia polkujaan kun ovat vielä itsenäisiä eikä tarvi luovuttaa rahojaan EU molokin kitaan niinkuin suomalaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsensä kusettamista olisi ostaa sähköauto ennen kuin kehitys on kehittynyt ja hinnat järkeistyneet. Norjalaisiin vertaaminen on kuin vertaisi köyhiä rikkaisiin. Norjalaiset kulkee omia polkujaan kun ovat vielä itsenäisiä eikä tarvi luovuttaa rahojaan EU molokin kitaan niinkuin suomalaiset.

        Norjalaiset myyvät kallista öljyä ulkomaille ja ajavat itse halvalla sähköllä tukiaisten avulla ostetuilla sähköautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsensä kusettamista olisi ostaa sähköauto ennen kuin kehitys on kehittynyt ja hinnat järkeistyneet. Norjalaisiin vertaaminen on kuin vertaisi köyhiä rikkaisiin. Norjalaiset kulkee omia polkujaan kun ovat vielä itsenäisiä eikä tarvi luovuttaa rahojaan EU molokin kitaan niinkuin suomalaiset.

        Milloin Suomessa nähdään joulukuun rekisteröintitilaston (21.12 mennessä) kärjessä kaksi Teslaa, Model 3 ja Model Y kuten Norjassa.

        https://ofv.no/registreringsstatistikk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjalaiset myyvät kallista öljyä ulkomaille ja ajavat itse halvalla sähköllä tukiaisten avulla ostetuilla sähköautoilla.

        Niin, mitä sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsensä kusettamista olisi ostaa sähköauto ennen kuin kehitys on kehittynyt ja hinnat järkeistyneet. Norjalaisiin vertaaminen on kuin vertaisi köyhiä rikkaisiin. Norjalaiset kulkee omia polkujaan kun ovat vielä itsenäisiä eikä tarvi luovuttaa rahojaan EU molokin kitaan niinkuin suomalaiset.

        Rokotetta ei uskalleta ostaa, mutta Korealaiset ja Ranskalaiset sähköautot kelpaavat?

        Hybridinyhveröt ovat hauskoja.
        Insinöörit tekivät Volkswagenista maailman parhaimman auton ja saivat maalaistollot uskomaan, että Seat ja Skoda ovat täysin samoja autoja. Hei, suomalainen paella ei ole samaa, mitä tarjotaan aurinkorannalla eikä Pirkka-bisse vedä vertoja Tsekkiläiselle oluelle.

        Koska olette nähneet Toyota Land Cruiserin tai normi-RAV4:sen hyytyneenä tienposkeen?

        Noloa, sanon minä.


    • Anonyymi

      Voi sinua.Puhut sähkö- tai hybridiautosta.Toinen kulkee pelkästään sähköllä,toinen kuluttaa polttoainetta.Älä sotke näitä ajoneuvoja.Minun hybridi näyttää 6-7 litraa keskikulutus tässä kuussa.Mitä kylmempää,niin bensaa menee enemmän.

      • Anonyymi

        Molemmat sekä ladattavat hybridit että täyssähköautot luetaan kaikkialla maailmassa sähköautoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmat sekä ladattavat hybridit että täyssähköautot luetaan kaikkialla maailmassa sähköautoiksi.

        Ladattava hybridi on täysin välimallin puuhastelua.

        Tottakai pitää viedä homma päätyyn saakka ja hankkia täyssähkö.

        Jotta ladattavasta hybridissä saisi parhaan hyödyn, sitä pitää ahkerasti ladata. Okei, hyvä, mutta miksi kuljettaa polttomoottoria turhan panttina mukana.


    • Anonyymi

      Tänään oli yksi, joka seisoi keskellä liikenneympyrää Espoossa. Toyota RAV4 oli levinnyt, ja ainoa mikä autossa vielä toimi olivat hätävilkut.

      Onneksi olkoon 50000 euron auto, ja leviää pikkupakkasella.

    • Anonyymi

      Lisää kallista ja suht lyhytaikaista tekniikkaa, josta tulee lopulta ongelmajätettä. Sekö pelastaa ilmaston ja luonnonvarat.

    • Anonyymi

      No niin,kyllä kansa tietää,miljoonia,jopa allekin.
      Satoja kiloja erittäin ongelmallista jätettä per kulkine.
      Myös satoja tuhansia litroja vettä menee per patteristo.

    • Anonyymi

      Kaivosteollisuus on yksi maailman pahimpia saastuttajia. Sähköautojen mukana tulee uudet ja erittäin vaaralliset myrkyt keskuuteemme. Sen lisäksi latausverkoston ylläpitäminen on todella vaativa rasti. Se on myös sairaille viher-woke-ideologioille ja terroristiselle toiminnalle altis. Autokannan liian nopea sähköistäminen sisältää todella paljon vakavia riskejä, joista osa tulee jo tänä talvena konkretisoitumaan. Sähköautot eivät ole vielä läheskään tuotteina valmiita. Niiden toiminta Suomen talvessa on aivan jotakin muuta kuin luotettavaa. Vielä menee ainakin viisi vuotta ennen kuin sähköautojen akkutekniikka ja ympäristöturvallisuus ovat siedettävälla tasolla. Nythän kasikymppinen akusto painaa 500 kg. Se on ehdottomasti liikaa ja vaarallista luonnonvarojen tuhlausta.

      • Anonyymi

        Siinä sitä on. Kuvitelmaa.


      • Anonyymi

        Rahalla voi ostaa kurjuutta.


    • Anonyymi

      "Pian = vuosikymmenen päästä " ?

    • Anonyymi

      Yhtä uutta autoa kohti Suomessa myydään kuusi käytettyä autoa.

    • Anonyymi

      Suomi täyttyy sähköautoista.

      • Anonyymi

        Mullakin on tuollainen haave uuden vuoden toiveena, mutta tuskin saa toive täyttymystään...😆


      • Anonyymi

        Vanhoista tuontiromuista.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3525
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      2828
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1907
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1132
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1121
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      203
      1069
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      889
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      880
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      105
      877
    Aihe