Lainvinkujat ovat liikeellä Jouluna.

Rakkaat !! Ne yrittävät vietellä sinua lain alle saadakseen sinua elää Vanha Liittoa että et voi antaa kunnia Herrallemme Jeesusta Kristusta joka syntyi seimeneessä kaikkein kylmin aika ja kaikken pimein aikana Jouluna. 24.12
Iloitkaamme ja riemuitkaamme siitä !!

https://www.youtube.com/watch?v=7Yxayfoq1Y0

108

738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos olet rakas judaisti tai lainoppinut ja vaati että kansa ei söisi possua. ?
      Aivan Mooseksen lain mukaan !

Silloin sun tulis muistaa kivittää niitä jotka eivät syö aivan Jumalan Lain mukaan !
      Sinun tulis pitää kaikki lähes tuhat muista laki pykälät silloin koska jos rikot yhden vastaan niin silloin rikot kaikkia lait vastaan ja Jumala.

Jaak. 2:10

Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.

• Anonyymi

Sika on saastainen eläin. Paavalin mukaan Herra Jeesus ei ota vastaan sellaisia ihmisiä, jotka koskevat saastaiseen. Paavalin opetuksen mukaan lihan puhtaus on tärkeä asia, minä takia sinä et voi pelastua, koska saastutat itsesi joulukinkulla ja purat lakia.

5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.

2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

• Anonyymi

"Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä." (Matt 7:6)

• Anonyymi

Siinäpä savis tempasi itteensä Herran etes mittapaikal - ihan tuomitun ossaan.
        Jaak. 2:10
        Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.

ts. jos kehhuu samassa, että elän jumalaisesti omillani, silloon voi tavallaan rikkoa, jotain joka on se yksi - onkin pakanallisesti syypää kaikissa kohdin.

Eli Herra - sinun Jumalasi ei olekaan rakas. Sen mukana meni kaikki.
        tätähän se pakanuus on. Palvotaan epäjumalia, sitä, mikä hyväntiedonpuulla on omalla valtajakkaralla. Ja sehän olikin Jumalan valta-aluetta.

Siinähän se rienaajakin eksy - taevaassa. Himohti Jumalan paikkaa, ja halusi, että hän pääsisi sitten kumarrettavan asemaan.
        Nyt käärme on metaforamaisesti tuotu hyvän ja pahantiedon puulle nähtäväksi.
        Eli joka on Jumalan aluetta ainoastaan, hallita hyvää ja pahaa.
        Siinä ihminen alkaa samaa -himmooomaan.
        Omat käskyt on paras ja mennään sen puun taakse, kuin yhden leiviskän ukko, pelekee viärällä tavalla ja piilottaa luottamuksen Jumalan voimaan.

Jos Jumala kutsuu olemaan samanmielinen - eli lain päämäärä on rakkaus - Jeesus toteutti sen esimerkillä ja kehotti seuaamaan itseään.
        ja kas - Luojan työ on Valtakunta ja valtakunnassa on juuri tuon perustella julistettu lepo- lepopäivä. Jumala tekee, antaa voiman, sekä näyttää tien.
        Ei siinä tarvii leivisköjään panna piiloon, vaan elää Pyhän Hengen voimasta Jumalan tahdossa. Se pelaa, kun armonkansalainen - armoistuimen edessä, Hengen voimasta elää.
        Pyhä Henki meissä toteuttaa tahtomisen ja tekemisen.

Jos alkaa pelkuriksi eikä Jumalan tahtoa halua pelon takia toteuttaa, rikon kuitenkin yhtä kohtaa kohden, olen syypää kaikessa. No, niinhän se on.
        Siis miksi lähteä rikkomaankaan, ei vanhurskautta perillä luoeta epäluottaville, jotka omin voimin ja lakeineen tulee Herran eteen - herrottelemaan.

Kaikki meni - Eli savis, taisit lukeakin vanhurskautesi tuomion alaiseksi.
        Rakkaus Herraan puuttui, ja sen mukana kaikki - eikös kannattaisi levätäkin Jumalan työssä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sika on saastainen eläin. Paavalin mukaan Herra Jeesus ei ota vastaan sellaisia ihmisiä, jotka koskevat saastaiseen. Paavalin opetuksen mukaan lihan puhtaus on tärkeä asia, minä takia sinä et voi pelastua, koska saastutat itsesi joulukinkulla ja purat lakia.

5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.

2 Kor 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
        18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
        7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

Ai, nytkö sika onkin kymmenenkäskyn laissa?

• Anonyymi kirjoitti:

Ai, nytkö sika onkin kymmenenkäskyn laissa?

Rakas !!!!! Hyvä Huomio ja Komentti !!!!

• Anonyymi kirjoitti:

Valehtelet taas ,kuten aina.Paavali sanoo nimenomaan ,että voimme vapaasti syödä lihaa.
        Se on uudenliiton fakta.
        Lopeta tuo valehteleminen jo.Kukaan ei usko valheitasi.

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Valehtelet taas ,kuten aina.Paavali sanoo nimenomaan ,että voimme vapaasti syödä lihaa.
        Se on uudenliiton fakta.
        Lopeta tuo valehteleminen jo.Kukaan ei usko valheitasi.

>>>Valehtelet taas ,kuten aina.Paavali sanoo nimenomaan ,että voimme vapaasti syödä lihaa.<<<

Sinä valehtelet ja purat laki omaksi kadotukseksi.

Paavali ei anna missään lupaa syödä sianlihaa vaan opettaa Jumalan tuomioista niille, jotka saastaista lihaa syövät.

Paavali siteeraa Jesajan kirjan lukua 66, jossa Herra Jeesus tullessaan takaisin tuhoaa sianlihan syöjät. Uuden liiton opetus on, että saastaisen lihan syöjät joutuvat turmioon.

2 Tess 1:7 kun Herra Jeesus väkevien enkeleittensä kanssa ilmestyy taivaasta
        8 tulenlieskojen keskellä ja rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä suostu olemaan kuuliaisia Herramme Jeesuksen evankeliumille.
        9 Heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus, ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta,

Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä. [2. Tess. 1:8]
        16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
        17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.

• Anonyymi kirjoitti:

>>>Valehtelet taas ,kuten aina.Paavali sanoo nimenomaan ,että voimme vapaasti syödä lihaa.<<<

Paavali ei anna missään lupaa syödä sianlihaa vaan opettaa Jumalan tuomioista niille, jotka saastaista lihaa syövät.

Paavali siteeraa Jesajan kirjan lukua 66, jossa Herra Jeesus tullessaan takaisin tuhoaa sianlihan syöjät. Uuden liiton opetus on, että saastaisen lihan syöjät joutuvat turmioon.

8 tulenlieskojen keskellä ja rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä suostu olemaan kuuliaisia Herramme Jeesuksen evankeliumille.
        9 Heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus, ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta,

Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä. [2. Tess. 1:8]
        16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
        17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.

Älä valehtele ja selitä ....paavali sanoi selvästi asian.
        Meillä on lupa syödä vapaasti lihaa..ilman jaottelua.
        Veri on ainoa asia.
        Tämä on Totuus .Haluatko taas valehdella feikki judaisti.

• Anonyymi kirjoitti:

Kun uutta Testamenttin Vapaus tulee vastaan sua . Niin joudut mennä sito,aam itseä uudestaan Laissa ja ottaa vauhti Mooseksen kanssa Vanhasta Testamenttista Voi voi rakas minne olet menossa ilman Jeesusta joka on Lain Loppu !!!!

• Sinä joka et syö Joulukinkkua Mooseksen Lain mukaan tulet pitää kaikki muut Moseksen Lait .

Siis 3. Moos. 6:9

"Käske Aaronia ja hänen poikiansa ja sano: Tämä on laki polttouhrista. Polttouhri olkoon alttarin liedellä koko yön aamuun asti, ja tulta pidettäköön siten vireillä alttarilla.

3. Moos. 6:14

Ja tämä on laki ruokauhrista: Aaronin pojat tuokoot sen Herran eteen, alttarin ääreen.

3. Moos. 6:25

"Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Tämä on laki syntiuhrista. Siinä paikassa, missä polttouhri teurastetaan, teurastettakoon myös syntiuhri Herran edessä; ja se on korkeasti-pyhä.

3. Moos. 7:1

"Ja tämä on laki vikauhrista. Se on korkeasti-pyhää.

3. Moos. 7:7

Mitä on säädetty syntiuhrista, koskee vikauhriakin; laki on sama molemmista. Se olkoon sen papin oma, joka sillä sovituksen toimittaa.

3. Moos. 7:11

Ja tämä on laki yhteysuhrista, joka Herralle tuodaan:

3. Moos. 7:37

Tämä on se laki polttouhrista, ruokauhrista, syntiuhrista, vikauhrista, vihkiäisuhrista ja yhteysuhrista,

3. Moos. 11:46

Tämä on laki nelijalkaisista eläimistä ja linnuista ja kaikista elollisista, joita vedessä vilisee, ja kaikista olennoista, joita maassa liikkuu,

3. Moos. 12:7

Ja tämä tuokoon ne Herran eteen ja toimittakoon hänelle sovituksen, niin hän on puhdas verenvuodostansa. Tämä on laki lapsensynnyttäjästä, olipa hän synnyttänyt poika-tai tyttölapsen.

3. Moos. 13:59

Tämä on laki pitalitarttumasta vaatekappaleessa, villaisessa tai pellavaisessa, tai kudotussa tai solmustetussa kankaassa tai missä nahasta tehdyssä esineessä tahansa, laki niiden puhtaiksi tai saastaisiksi julistamisesta.

3. Moos. 14:2

"Tämä olkoon laki pitalitautisen puhdistamispäivästä. Hänet tuotakoon papin eteen,

3. Moos. 14:32

Tämä on laki pitalitautia sairastavasta, joka ei saa hankituksi puhdistukseensa sitä, mikä on säädetty.

3. Moos. 14:54

Tämä on laki kaikkinaisesta pitalitaudista ja syyhelmästä,

3. Moos. 14:57

neuvoksi siitä, milloin mikin on saastainen, milloin puhdas. Tämä on laki pitalista.

3. Moos. 15:32

Tämä on laki miehestä, joka sairastaa vuotoa, ja miehestä, jolla on siemenvuoto ja joka tulee siitä saastaiseksi,

3. Moos. 24:22

Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne."

4. Moos. 5:29

Tämä on laki luulevaisuudesta. Jos vaimo pettää miehensä ja saastuttaa itsensä,

4. Moos. 6:21

Tämä on laki nasiirista, joka tekee lupauksen, ja hänen uhrilahjastaan, jonka hän uhraa Herralle vihkiytymisensä tähden, sen lisäksi, mitä hän muuten saa hankituksi. Tekemänsä lupauksen mukaan hän menetelköön näin, noudattaen vihkiytymistään koskevaa lakia."

4. Moos. 15:15

Seurakunnassa olkoon laki sama teillä kuin muukalaisellakin, joka asuu teidän luonanne. Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen. Se, mikä koskee teitä, koskekoon myös muukalaista Herran edessä.

4. Moos. 15:16

Sama laki ja sama oikeus olkoon sekä teillä että muukalaisella, joka asuu teidän luonanne."

4. Moos. 15:29

Sama laki olkoon sekä maassa syntyneillä israelilaisilla että muukalaisella, joka asuu heidän keskellänsä, kun joku rikkoo erehdyksestä.

4. Moos. 19:14

Tämä on laki: Kun joku kuolee telttamajassa, niin jokainen, joka menee siihen majaan, ja jokainen, joka on siinä majassa, olkoon saastainen seitsemän päivää.

• Anonyymi

Tässä on Herran Jeesuksen käsky laista ja profeetoista:

• Anonyymi

En syö possua jouluna, tai söisin jos joku tarjoaisi. Ei kuitenkaan tule tarjoamaan joten jää syömättä tällä kertaa.

• Miksi et syö Rakas ? Onko saatana päässyt sua sitomaan Lain alle Juutalaisten kanssa?

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Miksi et syö Rakas ? Onko saatana päässyt sua sitomaan Lain alle Juutalaisten kanssa?

En tukehdu possuun mutta nauruun, senkin saviksen inkarnaatio. Happi loppuu…

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Miksi et syö Rakas ? Onko saatana päässyt sua sitomaan Lain alle Juutalaisten kanssa?

Rakkaus ja rakkaaksi kutsuminen on kokenut inflaation. Ihmiset rakastaa nykyään ruokia, autoja ja suomi24-palstan kommentoijia, joita he kutsuvat rakkaaksi. Rakas-sanalla ei ole enää merkitystä kun sitä turhaan ja tarpeettomasti toistetaan, kuten sinä savis teet.

Sanon paskalleeni rakas, kun työnnän sen pönttöön. Ja hyvästi rakas, kun vedän pytyn.

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Nykyään on todettu, että possun-/sianliha sisältää haitallisia aineksia. Sika on kaikkiruokainen ja varmasti se näkyy sen lihassakin. Myöskään eläinrasva ei ole hyväksi ihmiselle ja nasussahan rasvaakin on paljon.

Se on varmasti ollut syy, miksi raamatussa Jumala on nimittänyt sen "saastaiseksi" ja "epäpyhäksi". Ei kai Jumala turhaan jotain sellaiseksi kutsu. Kysymys ei ole mistään judaismista ja lain alla olemisesta, koska ihan yhtä epäterveellinen se sianliha ja rasva on tänäkin päivänä kuin se oli vanhan liiton aikana.

• Anonyymi kirjoitti:

Rakkaus ja rakkaaksi kutsuminen on kokenut inflaation. Ihmiset rakastaa nykyään ruokia, autoja ja suomi24-palstan kommentoijia, joita he kutsuvat rakkaaksi. Rakas-sanalla ei ole enää merkitystä kun sitä turhaan ja tarpeettomasti toistetaan, kuten sinä savis teet.

Sanon paskalleeni rakas, kun työnnän sen pönttöön. Ja hyvästi rakas, kun vedän pytyn.

Minulle Rakas on lähimmäiset rakkaampi kuin koirat!
        Jotka jotkut uskovat suorastaan palvovat. Sitä rakkaus sanoisin rakkauden inflaatio.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyään on todettu, että possun-/sianliha sisältää haitallisia aineksia. Sika on kaikkiruokainen ja varmasti se näkyy sen lihassakin. Myöskään eläinrasva ei ole hyväksi ihmiselle ja nasussahan rasvaakin on paljon.

Se on varmasti ollut syy, miksi raamatussa Jumala on nimittänyt sen "saastaiseksi" ja "epäpyhäksi". Ei kai Jumala turhaan jotain sellaiseksi kutsu. Kysymys ei ole mistään judaismista ja lain alla olemisesta, koska ihan yhtä epäterveellinen se sianliha ja rasva on tänäkin päivänä kuin se oli vanhan liiton aikana.

"Se on varmasti ollut syy, miksi raamatussa Jumala on nimittänyt sen "saastaiseksi" ja "epäpyhäksi". "

Ihan itse keksittyä selittelyä, joka ei perustu Raamattuun.

Raamattu ei lähde saastaisten asioiden jaottelussa terveellisyydestä. Jos lähtisi, niin mitä tekevät joukossa ne monet terveyteen liittymättömät rituaaliset saastumiset ja niiden rituaaliset puhdistusmenot, joilla ei ole oikean hygienian kanssa mitään tekemistä?

Esimerkiksi näillä laeilla ei ole mitään tekemistä ihmisen terveyden kanssa, mikä todistaa sen, ettei saastaisuus laeissa ole kysymys oikeasti ihmisen terveydestä:

3. Mooseksen kirja 12:2
        "”Sano israelilaisille: Kun nainen on hedelmöitynyt ja synnyttää poikalapsen, hän on sen jälkeen saastainen seitsemän päivää, niin kuin hän on saastainen kuukautistensa aikana. "

3. Mooseksen kirja 12:5-7
        "5. Jos hän synnyttää tyttölapsen, hän on kaksi viikkoa saastainen samalla tavoin kuin kuukautistensa aikana. Hänen on pysyteltävä kotona kuusikymmentäkuusi päivää puhdistavan verenvuodon aikana. 6. Kun hänen puhdistautumispäivänsä pojan tai tyttären syntymän jälkeen ovat kuluneet, hänen tulee viedä papille ilmestysmajan portille vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja kyyhkysenpoika tai metsäkyyhkynen syntiuhriksi. 7. Pappi tuokoon ne Herran eteen ja toimittakoon naiselle sovituksen, niin tämä puhdistuu verenvuodostaan. Tämä on laki poika- tai tyttölapsen synnyttäjästä."

Jos kyse olisi hygieniasta, olisi synnyttänyt likainen yhtä kauan sekä poikalapsesta että tyttölapsesta. Lisäksi, vaiika kuukautisia pidetään saastuttavina, synnyttämisen jälkeen kuluneen kahden viikon jälkeen kuukautiset ovakin puhdistava asia. Tällä ei ole mitään tekemistä edes hygienian kanssa!

...jatkuu...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Se on varmasti ollut syy, miksi raamatussa Jumala on nimittänyt sen "saastaiseksi" ja "epäpyhäksi". "

Ihan itse keksittyä selittelyä, joka ei perustu Raamattuun.

Raamattu ei lähde saastaisten asioiden jaottelussa terveellisyydestä. Jos lähtisi, niin mitä tekevät joukossa ne monet terveyteen liittymättömät rituaaliset saastumiset ja niiden rituaaliset puhdistusmenot, joilla ei ole oikean hygienian kanssa mitään tekemistä?

Esimerkiksi näillä laeilla ei ole mitään tekemistä ihmisen terveyden kanssa, mikä todistaa sen, ettei saastaisuus laeissa ole kysymys oikeasti ihmisen terveydestä:

3. Mooseksen kirja 12:2
        "”Sano israelilaisille: Kun nainen on hedelmöitynyt ja synnyttää poikalapsen, hän on sen jälkeen saastainen seitsemän päivää, niin kuin hän on saastainen kuukautistensa aikana. "

3. Mooseksen kirja 12:5-7
        "5. Jos hän synnyttää tyttölapsen, hän on kaksi viikkoa saastainen samalla tavoin kuin kuukautistensa aikana. Hänen on pysyteltävä kotona kuusikymmentäkuusi päivää puhdistavan verenvuodon aikana. 6. Kun hänen puhdistautumispäivänsä pojan tai tyttären syntymän jälkeen ovat kuluneet, hänen tulee viedä papille ilmestysmajan portille vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja kyyhkysenpoika tai metsäkyyhkynen syntiuhriksi. 7. Pappi tuokoon ne Herran eteen ja toimittakoon naiselle sovituksen, niin tämä puhdistuu verenvuodostaan. Tämä on laki poika- tai tyttölapsen synnyttäjästä."

Jos kyse olisi hygieniasta, olisi synnyttänyt likainen yhtä kauan sekä poikalapsesta että tyttölapsesta. Lisäksi, vaiika kuukautisia pidetään saastuttavina, synnyttämisen jälkeen kuluneen kahden viikon jälkeen kuukautiset ovakin puhdistava asia. Tällä ei ole mitään tekemistä edes hygienian kanssa!

...jatkuu...

...jatkuu...

Samoin seuraavakin kohta on vailla järjen häivääkään ja liittyy miesten kieroutuneeseen aivotyöskentelyyn kun he pelkäävät naisten seksuaalisuutta:

3. Mooseksen kirja 15:6
        "Samoin se, joka istuu johonkin, missä vuotoa sairastava on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti."

Mikään ei ole sen hygienisempää kuin siemenneste. Tämäkin on terveyden kannalta täyttä huuhaata:

3. Mooseksen kirja 15:16
        "Kun miehellä on ollut siemensyöksy, hänen tulee pestä itsensä kokonaan vedessä ja hän on saastainen iltaan asti. "

Sama koskee seuraavaa:

3. Mooseksen kirja 15:17-18
        "17. Jokainen vaate ja jokainen nahka, johon siemennestettä on tullut, pestäköön vedessä, ja se on saastainen iltaan asti. 18. Kun mies on maannut naisen kanssa ja saanut siemensyöksyn, molempien tulee peseytyä vedessä, ja olkoot he saastaisia iltaan asti. "

Siemenneste kuivuu muutamassa tunnissa vaatteelta eikä ole terveysriski lainkaan. Ei myöskään se, jos mies makaa vaimonsa kuukautisten aikana:

3. Mooseksen kirja 15:24
        "Jos mies makaa naisen kanssa ja tämän kuukautisverta tulee häneen, mies on saastainen seitsemän päivää, ja jokainen vuode, jossa hän makaa, saastuu."

Eikä missään tapauksessa pelkkä veden pirskottaminen poista saastuneesaa kuolleessa ihmisessä olevia bakteereita, joten tämäkään laki ei liity mitenkään ihmisen terveyteen vaan on ihan selkeästi pelkkä rituaalinen puhdistautuminen.

4. Mooseksen kirja 19:13
        "Jokainen, joka koskee vainajaan, kuolleen ihmisen ruumiiseen, eikä puhdistaudu, saastuttaa Herran asumuksen, ja hänet tulee poistaa Israelista, koska puhdistusvettä ei ole pirskotettu hänen päälleen. Hän on saastainen. Hänen saastaisuutensa on yhä hänessä. "

Sitten tämä seuraava. On ihan käsittämätöntä, että kun joku on kuolemansairaan ihmisen kanssa samassa teltassa, kukaan ei ole saastainen mutta sen sekunnin jälkeen kun henki on sairaasta lähtenyt, muuttuu teltassa olija saastaiseksi. Tässä ei ole hygieniamielessä mitään järkeä. Jälleen esimerkki siitä, etteivät saastumiseen liittyvät lait olleet olemassa terveydellisistä syistä. Eikä edes kuoleman syistä ole mitään tässä lueteltuina, mikä vaikuttaisi todellisuudessa mahdolliseen saastumiseen ja sen kestoon ja sitä kautta ihmisen terveyteen. Vain yksi sekunti määrää kuka on saastunut!

4. Mooseksen kirja 19:14
        "Tämä on laki siitä, kun joku kuolee teltassa: Jokainen, joka on siinä teltassa tai joka menee siihen telttaan, on saastainen seitsemän päivää. "

Sitten vielä yksi mielenkiintoinen huomio. Seuraavassa ympärileikkaus ja saastaisuus rinnastetaan toisiinsa sen suhteen, kuinka vakavia aioita ne Jumalan edessä ovat.

Jesaja 52:1
        "Herää, herää, pukeudu voimaasi, Siion! Pukeudu juhlapukuusi, Jerusalem, sinä pyhä kaupunki! Sillä ei koskaan enää astu sinun sisällesi ympärileikkaamaton eikä saastainen."

Kun Paavali poisti ympärileikkauksen ja sen te olette valmiit hyväksymään mennen tullen, niin miksi te hyväksy sitä kun Jumala itse poisti saastaisuuden sanoen Paavalille, ettei ketään saa sanoa saastaiseksi? Ja sitä, kun Paavali sanoo:

"Ja hän jatkoi: ”IHMISEN SAASTUTTAA SE, MIKÄ TULEE HÄNESTÄ ULOS. Sisältä, ihmisen sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahnehtimiset, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuopuus, jumalanpilkka, ylpeys ja mielettömyys.KAIKKI TÄMÄ PAHA lähtee sisältä ja saastuttaa ihmisen.”"

Mutta ruokaa hän ei mainitse tuossa kertaakaan. Sen sijaan hän sanoo ruoasta:

"Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ETTEI MIKÄÄN OLE SINÄNSÄ EPÄPYHÄÄ. Ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, se on epäpyhää. 15. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruuastasi, sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut. 16. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi, 17. sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä."

Lisäksi, jos kyse on siitä, että saastaisuus liittyy terveellisyyteen, miksei saastaisuus laeissa mainita myrkyllisiä kasveja tai epidemioita ja infektioita aiheutavia asioita?

Kyllä joku logiikka pitää olla Raamatun tulkitsemisessakin!

• Anonyymi

Puhtausjärjestelmä sisälsi ajatuksen siitä, että Jahve oli elämän Jumala ja erossa kuolemasta. Monet epäpuhtaat eläimet olivat petoja tai asuivat pimeissä luolissa. Sika yhdistettiin Lähi-Idän epäjumalanpalvelukseen. Spitaali eli lepra sai ihmisen muuttumaan pikkuhiljaa ruumiiksi. Kehonnesteiden menetys sai ihmisen voimat ja elämän heikkenemään ja sai ihmisen näin lähemmäs kuolemaa. Tämän johdosta ihminen oli lähempänä kuolemaa ja syntiä. Nämä rituaaliset saastumiset johtivat ihmisen kauemmas elämän Jumalasta kohti kuoleman tilaa. Puhdistuminen taas johti takaisin elämän Jumalan pyhyyteen veden, veren rituaalien puhdistavan vaikutuksen johdosta. Rituaalisesti saastunut on siis sama kuin epäpyhä, Pyhän vastakohta.

Kilin keittäminen äitinsä maidossa ei ollut kielletty siksi, että se olisi ollut pakanallinen käytäntö vaan siksi, että elämän symbolin (äidinmaito) yhdistäminen elämän antaneen maidon kautta kuolemaan ei ollut soveliasta, ei varsinkaan temppelijuhlien aikana, jotka ylistivät Jumalan elämää antavaa voimaa.

Puhtauslaeilla on myös satunnaisia yhteyksiä hygieniaan ja kansanterveyteen. Lepran tai tippurin sairastaja ovat saastaisia. Raatoihin, ysköksiin ja ulosteisiin koskeminen aiheuttavat saastaisuutta. Rituaaliset kylpemiset puolestaan edesauttaisivat hygieniaa. Tiettyjen saastaisten eläinten tiedetään tartuttavan ihmisiin sairauksia. Eläinrasvojen tiedetään aiheuttavan ihmiselimistössä monenlaisia sairauksia.

Hygienia ei ole kuitenkaan se syy, miksi puhtaus-järjestelmä oli olemassa. Raamattu ei mainitse lainkaan tartuntatauteja. Jotkut välttelevät kamelinliha vaikkei kamelien tiedetä aiheuttavaan minkänlaisia sairauksia ihmiseen. Toisaalta, myrkkykasvit voivat vaarantaa ihmisen terveyden, muttei niistä ole mainintaakaan Raamatussa. Syntien anteeksi saaminen tapahtui vasta parantumisen jälkeen mutta jos puhtauslait olisivat olleet olemassa hygienia syistä, olisi parantumisen pitänyt tapahtua ensin ja sitten synnit olisi annettu anteeksi. Puhtauslakien merkitus on siten enempi symbolinen.

Uudessa testamentissa saastaisuus-käsite laajenee. Uudessa testamentissa saastaisuus on enempi moraalista saastumista.  Mutta myös Uuden testamentin aikana harjoitettiin rituaalista puhdistautumista ja siitä on useita esimerkkejä Raamatussa. Jeesus piti useassa kohden moraalista puhtautta rituaalista tärkeämpänä. Hän ei välittänyt puhtausrituaalilaeista kun hän koski leprapotilaita, syntistä prostituoitua, kuolleita ja verenvuototautista, jotka tekivät hänet saastuneeksi eikä hän millään kerralla puhdistautunut saastaisuudestaan. Mutta hän käski noudattaa puhtauslakia, jossa leprasta parantuneen on näytettävä itsensä parantumisen jälkeen papille. Uudessa testamentissa tietysti juutalaiset ohjeistava toisia juutalaisia noudattamaan puhtauslakeja mutta siinä ei ole kyseessä uuden liiton laki vaan ohje siitä, miten juutalaisveljien ja sisarten kanssa tulee toimia.

Ratkaisevaa on myös se, että ennen niin tiukka, jopa kuolemaan johtavan puhtauslain rikkominen heitetään romukoppaan. Kun ennen Israelin kansan ulkopuoliset olivat saastaisia ja vain Israelilaiset olivat puhtaita, niin Uudessa liitossa ei ole enää tekijöitä, jotka erottelisivat ei-juutalaiset juutalaisista Jumalan puhtaana kansana. Nyt ei ole enää tarvetta puhtauslaeille tai rituaaleille, jotka rituaalisesti puhdistaisivat Jumalan omia, koska kaikki uskovat ovat Uudessa liitossa pyhiä. He ovat Jeesuksen verellä kertakaikkisesti puhtaaksi pestyjä ja kasteen vesi on merkkinä Jumalan kansaan kuulumisesta. Kaste ei ole rituaali vaan symboli, jossa vesi vertauskuvallisesti pelastaa.

Mutta verta ei edelleenkään saa syödä, sillä se edustaa elämän antavaa Jumalaa. Edelleen Jumalan omat ovat Jumalan itselleen erottamia mutta enää erottamiseen ei käytetä maallista kansalaisuutta.

Tämän kaiken perusteella kaikki puhtauslait ovat tarpeettomana jääneet pois Uuden liiton kansalaisilta. Vanhan testamentin saastaisuudesta on jäljellä enää nimitys. Uuden liiton uskoville kyseessä on moraalisesta saastumisesta kertova sana, ei rituaalisesta puhtaudesta kertova sana. Rituaalista puhtautta ei enää tarvita. Paavali vielä todistaa asiasta:

Roomalaiskirje 14:13-17
        "13. Älkäämme sen tähden enää tuomitko toisiamme. Päättäkää pikemminkin olla panematta veljenne eteen loukkauksen aihetta tai viettelystä. 14. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ETTEI MIKÄÄN OLE SINÄNSÄ EPÄPYHÄÄ. Ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, se on epäpyhää. 15. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruuastasi, sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut. 16. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi, 17. sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä."

..,jatkuu...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhtausjärjestelmä sisälsi ajatuksen siitä, että Jahve oli elämän Jumala ja erossa kuolemasta. Monet epäpuhtaat eläimet olivat petoja tai asuivat pimeissä luolissa. Sika yhdistettiin Lähi-Idän epäjumalanpalvelukseen. Spitaali eli lepra sai ihmisen muuttumaan pikkuhiljaa ruumiiksi. Kehonnesteiden menetys sai ihmisen voimat ja elämän heikkenemään ja sai ihmisen näin lähemmäs kuolemaa. Tämän johdosta ihminen oli lähempänä kuolemaa ja syntiä. Nämä rituaaliset saastumiset johtivat ihmisen kauemmas elämän Jumalasta kohti kuoleman tilaa. Puhdistuminen taas johti takaisin elämän Jumalan pyhyyteen veden, veren rituaalien puhdistavan vaikutuksen johdosta. Rituaalisesti saastunut on siis sama kuin epäpyhä, Pyhän vastakohta.

Kilin keittäminen äitinsä maidossa ei ollut kielletty siksi, että se olisi ollut pakanallinen käytäntö vaan siksi, että elämän symbolin (äidinmaito) yhdistäminen elämän antaneen maidon kautta kuolemaan ei ollut soveliasta, ei varsinkaan temppelijuhlien aikana, jotka ylistivät Jumalan elämää antavaa voimaa.

Puhtauslaeilla on myös satunnaisia yhteyksiä hygieniaan ja kansanterveyteen. Lepran tai tippurin sairastaja ovat saastaisia. Raatoihin, ysköksiin ja ulosteisiin koskeminen aiheuttavat saastaisuutta. Rituaaliset kylpemiset puolestaan edesauttaisivat hygieniaa. Tiettyjen saastaisten eläinten tiedetään tartuttavan ihmisiin sairauksia. Eläinrasvojen tiedetään aiheuttavan ihmiselimistössä monenlaisia sairauksia.

Hygienia ei ole kuitenkaan se syy, miksi puhtaus-järjestelmä oli olemassa. Raamattu ei mainitse lainkaan tartuntatauteja. Jotkut välttelevät kamelinliha vaikkei kamelien tiedetä aiheuttavaan minkänlaisia sairauksia ihmiseen. Toisaalta, myrkkykasvit voivat vaarantaa ihmisen terveyden, muttei niistä ole mainintaakaan Raamatussa. Syntien anteeksi saaminen tapahtui vasta parantumisen jälkeen mutta jos puhtauslait olisivat olleet olemassa hygienia syistä, olisi parantumisen pitänyt tapahtua ensin ja sitten synnit olisi annettu anteeksi. Puhtauslakien merkitus on siten enempi symbolinen.

Uudessa testamentissa saastaisuus-käsite laajenee. Uudessa testamentissa saastaisuus on enempi moraalista saastumista.  Mutta myös Uuden testamentin aikana harjoitettiin rituaalista puhdistautumista ja siitä on useita esimerkkejä Raamatussa. Jeesus piti useassa kohden moraalista puhtautta rituaalista tärkeämpänä. Hän ei välittänyt puhtausrituaalilaeista kun hän koski leprapotilaita, syntistä prostituoitua, kuolleita ja verenvuototautista, jotka tekivät hänet saastuneeksi eikä hän millään kerralla puhdistautunut saastaisuudestaan. Mutta hän käski noudattaa puhtauslakia, jossa leprasta parantuneen on näytettävä itsensä parantumisen jälkeen papille. Uudessa testamentissa tietysti juutalaiset ohjeistava toisia juutalaisia noudattamaan puhtauslakeja mutta siinä ei ole kyseessä uuden liiton laki vaan ohje siitä, miten juutalaisveljien ja sisarten kanssa tulee toimia.

Ratkaisevaa on myös se, että ennen niin tiukka, jopa kuolemaan johtavan puhtauslain rikkominen heitetään romukoppaan. Kun ennen Israelin kansan ulkopuoliset olivat saastaisia ja vain Israelilaiset olivat puhtaita, niin Uudessa liitossa ei ole enää tekijöitä, jotka erottelisivat ei-juutalaiset juutalaisista Jumalan puhtaana kansana. Nyt ei ole enää tarvetta puhtauslaeille tai rituaaleille, jotka rituaalisesti puhdistaisivat Jumalan omia, koska kaikki uskovat ovat Uudessa liitossa pyhiä. He ovat Jeesuksen verellä kertakaikkisesti puhtaaksi pestyjä ja kasteen vesi on merkkinä Jumalan kansaan kuulumisesta. Kaste ei ole rituaali vaan symboli, jossa vesi vertauskuvallisesti pelastaa.

Mutta verta ei edelleenkään saa syödä, sillä se edustaa elämän antavaa Jumalaa. Edelleen Jumalan omat ovat Jumalan itselleen erottamia mutta enää erottamiseen ei käytetä maallista kansalaisuutta.

Tämän kaiken perusteella kaikki puhtauslait ovat tarpeettomana jääneet pois Uuden liiton kansalaisilta. Vanhan testamentin saastaisuudesta on jäljellä enää nimitys. Uuden liiton uskoville kyseessä on moraalisesta saastumisesta kertova sana, ei rituaalisesta puhtaudesta kertova sana. Rituaalista puhtautta ei enää tarvita. Paavali vielä todistaa asiasta:

Roomalaiskirje 14:13-17
        "13. Älkäämme sen tähden enää tuomitko toisiamme. Päättäkää pikemminkin olla panematta veljenne eteen loukkauksen aihetta tai viettelystä. 14. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ETTEI MIKÄÄN OLE SINÄNSÄ EPÄPYHÄÄ. Ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, se on epäpyhää. 15. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruuastasi, sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut. 16. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi, 17. sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä."

..,jatkuu...

...jatkuu...

Epäpyhyys eli rituaalinen saastaisuus, josta VT puhuu on siis todella menneen talven lumia. SIKSI siitä ei puhuta enää Uudessa testamentissakaan samassa merkityksessä kuin Vanhassa testamentissa.

Joku voi tietysti väittää, ettei tätä asiaa ole tutkittu tarpeeksi perinpohjaisesti. Katsotaanpa siis läpi kaikki loputkin saastaisuuteen liittyvät raamatuntermit.

Hesekiel 22:10
        "Sinussa, Jerusalem, häpäistään isän aviovuode ja tehdään väkivaltaa naiselle, joka on epäpuhdas kuukautistensa tähden."

Apostolien teot 10:28
        "Hän sanoi heille: ”Te tiedätte, että juutalaisen miehen on lainvastaista seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen luokseen. Jumala on kuitenkin osoittanut minulle, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi tai saastaiseksi."

Jumala jos kuka tietää, ettei Vanhaan testamentin saastaisuutta ole enää olemassa. Vanhan testamentin aikaan ihmisiä kutsuttiin saastaisiksi jos he rituaalisesti saastuivat jostakin, kuten esim kuolleista tai saastaiseen koskemisesta, saastaisten eläinten syömisestä tai niihin käsin koskemisesta. MUTTA ei enää Uuden testamentin aikana. Eikö tämä vielä riitä todisteeksi siitä, ettei mikään eläin tee kenestäkään saastaista?

Epäpyhähän tarkoittaa saastaista mutta millaista on epäpyhä käytös. Se on mm. Jumalan tahdon vastaisten tarujen kertomista, tarujen, joilla niiden kertoja ei harjoita Jumalan pelkoa eli Jumalan kunnioitusta. Näin sanoo Timoteuksen 1. kirje:

1. kirje Timoteukselle 4:6-8
        "6. Kun opetat tätä veljille, olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija ja tulet ravituksi uskon ja sen hyvän opin sanoista, jota olet noudattanut. 7. Karta epäpyhiä ämmien taruja. Harjoita itseäsi jumalanpelkoon, 8. sillä ruumiin harjoittamisesta on hyötyä vain vähään, mutta jumalanpelosta on hyötyä kaikkeen, koska siihen liittyy lupaus sekä nykyisestä että tulevasta elämästä."

1. Timoteuskirje jatkaa ja sanoo epäpyhien puheiden olevan valhetietoa eli Jumalan kannalta tyhjiä puheita:

1. kirje Timoteukselle 6:20
        "Timoteus, säilytä se, mikä sinulle on uskottu. Pysy erossa epäpyhistä ja tyhjistä puheista ja vastaväitteistä, joita tiedon nimellä kulkeva valhetieto saa aikaan."

Hän jatkaa edelleen, että epäpyhien puheiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pidemmälle:

2. kirje Timoteukselle 2:16-18
        "16. Pysy erossa epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälle 17. ja heidän puheensa leviää kuin syöpä. Heitä ovat Hymenaios ja Filetos, 18. jotka ovat eksyneet pois totuudesta sanoessaan, että ylösnousemus on jo tapahtunut. Näin he turmelevat joidenkin uskon."

...jatkuu...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...jatkuu...

Epäpyhyys eli rituaalinen saastaisuus, josta VT puhuu on siis todella menneen talven lumia. SIKSI siitä ei puhuta enää Uudessa testamentissakaan samassa merkityksessä kuin Vanhassa testamentissa.

Joku voi tietysti väittää, ettei tätä asiaa ole tutkittu tarpeeksi perinpohjaisesti. Katsotaanpa siis läpi kaikki loputkin saastaisuuteen liittyvät raamatuntermit.

Hesekiel 22:10
        "Sinussa, Jerusalem, häpäistään isän aviovuode ja tehdään väkivaltaa naiselle, joka on epäpuhdas kuukautistensa tähden."

Apostolien teot 10:28
        "Hän sanoi heille: ”Te tiedätte, että juutalaisen miehen on lainvastaista seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen luokseen. Jumala on kuitenkin osoittanut minulle, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi tai saastaiseksi."

Jumala jos kuka tietää, ettei Vanhaan testamentin saastaisuutta ole enää olemassa. Vanhan testamentin aikaan ihmisiä kutsuttiin saastaisiksi jos he rituaalisesti saastuivat jostakin, kuten esim kuolleista tai saastaiseen koskemisesta, saastaisten eläinten syömisestä tai niihin käsin koskemisesta. MUTTA ei enää Uuden testamentin aikana. Eikö tämä vielä riitä todisteeksi siitä, ettei mikään eläin tee kenestäkään saastaista?

Epäpyhähän tarkoittaa saastaista mutta millaista on epäpyhä käytös. Se on mm. Jumalan tahdon vastaisten tarujen kertomista, tarujen, joilla niiden kertoja ei harjoita Jumalan pelkoa eli Jumalan kunnioitusta. Näin sanoo Timoteuksen 1. kirje:

1. kirje Timoteukselle 4:6-8
        "6. Kun opetat tätä veljille, olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija ja tulet ravituksi uskon ja sen hyvän opin sanoista, jota olet noudattanut. 7. Karta epäpyhiä ämmien taruja. Harjoita itseäsi jumalanpelkoon, 8. sillä ruumiin harjoittamisesta on hyötyä vain vähään, mutta jumalanpelosta on hyötyä kaikkeen, koska siihen liittyy lupaus sekä nykyisestä että tulevasta elämästä."

1. Timoteuskirje jatkaa ja sanoo epäpyhien puheiden olevan valhetietoa eli Jumalan kannalta tyhjiä puheita:

1. kirje Timoteukselle 6:20
        "Timoteus, säilytä se, mikä sinulle on uskottu. Pysy erossa epäpyhistä ja tyhjistä puheista ja vastaväitteistä, joita tiedon nimellä kulkeva valhetieto saa aikaan."

Hän jatkaa edelleen, että epäpyhien puheiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pidemmälle:

2. kirje Timoteukselle 2:16-18
        "16. Pysy erossa epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälle 17. ja heidän puheensa leviää kuin syöpä. Heitä ovat Hymenaios ja Filetos, 18. jotka ovat eksyneet pois totuudesta sanoessaan, että ylösnousemus on jo tapahtunut. Näin he turmelevat joidenkin uskon."

...jatkuu...

...jatkuu...

Epäpyhä puhe siis on puhetta totuutta vastaan eli se on siis valehtelemista. Tässä tapauksessa se on valhetta Jumalan todistajien sanaa vastaan. Sellaisten puhujat menevät sen tähden jumalattomuudessa yhä pidemmälle.

Timoteuksen kirjoituksista voimme päätellä, että evankeliumin pitäminen valheena on epäpyhää eli Vanhan testamentin sanoin: saastaista. Mutta saastaista se ei enää ole Uuden testamentin kielenkäytössä. Silti se tarkoittaa epäpuhdasta ja epäpyhää, joka oli VT kielenkäytössä aiemmin nimellä saastainen. Näin ajattelee myös Paavali:

Heprealaiskirje 10:28-29
        "28. Joka hylkää Mooseksen lain, sen on armotta kuoltava kahden tai kolmen todistajan sanan nojalla. 29. Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

Sitten mielenkiintoinen kohta siitä, mikä on saastuttavaa, haureutta ja epäpyhää Paavalin mielestä:

Heprealaiskirje 12:15-17
        "15. Pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta eikä mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä ja monet sen vuoksi saastu, 16. ja ettei kukaan ole haureellinen tai epäpyhä niin kuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa. 17. Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin tahtoi periä siunauksen, hänet hylättiin, eikä hän saanut mahdollisuutta muutokseen, vaikka hän sitä kyynelin pyysi."

Eli katkeruus on saastumista. Lisäksi hän kutsuu haureelliseksi tai epäpyhäksi sitä, että Eesau petti isänsä. Tässä Paavali sanoo, että valehtelua voidaan kutsua haureelliseksi tai epäpyhäksi muttei molemmiksi. Kumpaa Paavali tarkoittaa, sitä hän ei tässä sano mutta hänen muut aiemmat kommenttinsa kertovat, että epäpyhässä kyse on todennäköisesti valehtelusta/pettämisestä.

Kaikki tämä aiempi selittää Ilmestyskirjan sanomaa:

Johanneksen ilmestys 21:22-27
        "22. Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, ja Karitsa. 23. Kaupunki ei tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. 24. Kansat vaeltavat sen valossa, ja maan kuninkaat tuovat sinne loistonsa. 25. Sen portteja ei suljeta päivällä, ja yötä siellä ei ole. 26. Sinne tuodaan kansojen loisto ja kalleudet. 27. Eikä sinne pääse mitään epäpyhää, ei ketään iljettävyyksien tekijää eikä valehtelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan."

Sitä sanomaa, jonka myös Ilmestyskirja vahvistaa: epäpyhä rinnastetaan iljettävyyksien tekemiseen ja valehtelemiseen ja näistä sanotaan, että niiden harjoittajat eivät pääse uuteen maahan. Iljettäviksi VT kutsuu saastaisia. Uusi testamentti kutsuu iljettäviä ihmisiä valehtelijoiksi ja pettäjiksi.

Otettakoon vielä yksi esimerkki rituaaleista. Erikseen UT kertoo rituaalisesta käsienpesusta, joka ei ole osa puhtauslakeja vaan perinnäissääntö.

Markus 7:3
        "Fariseukset kuten muutkaan juutalaiset eivät näet syö, ennen kuin ovat tarkoin pesseet kätensä noudattaen vanhinten perinnäissääntöä."

Mutta tämä ei siis liity lakeihin saastaisuudesta puhdistumiseen.

Kaikkein selvimmin Uuden testamentin saastumis käsitettä kuvaa Markuksen evankeliumi:

Markus 7:18-23
        "18. Hän sanoi heille: ”Näinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ETTEI MIKÄÄN, mikä tulee ihmiseen ulkoapäin, voi häntä saastuttaa? 19. Eihän se mene hänen sydämeensä vaan vatsaan, ja se ulostetaan.” Näin hän julisti kaikki ruuat puhtaiksi. 20. Ja hän jatkoi: ”IHMISEN SAASTUTTAA SE, MIKÄ TULEE HÄNESTÄ ULOS. 21. Sisältä, ihmisen sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, 22. aviorikokset, ahnehtimiset, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuopuus, jumalanpilkka, ylpeys ja mielettömyys. 23. KAIKKI TÄMÄ PAHA lähtee sisältä ja saastuttaa ihmisen.”"

Tässä on siis kerrottu mitä saastaisuus merkitsee Uudessa testamentissa. Se merkitsee pahaa, ei rituaalista saastumista!

...jatkuu...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...jatkuu...

Epäpyhä puhe siis on puhetta totuutta vastaan eli se on siis valehtelemista. Tässä tapauksessa se on valhetta Jumalan todistajien sanaa vastaan. Sellaisten puhujat menevät sen tähden jumalattomuudessa yhä pidemmälle.

Timoteuksen kirjoituksista voimme päätellä, että evankeliumin pitäminen valheena on epäpyhää eli Vanhan testamentin sanoin: saastaista. Mutta saastaista se ei enää ole Uuden testamentin kielenkäytössä. Silti se tarkoittaa epäpuhdasta ja epäpyhää, joka oli VT kielenkäytössä aiemmin nimellä saastainen. Näin ajattelee myös Paavali:

Heprealaiskirje 10:28-29
        "28. Joka hylkää Mooseksen lain, sen on armotta kuoltava kahden tai kolmen todistajan sanan nojalla. 29. Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

Sitten mielenkiintoinen kohta siitä, mikä on saastuttavaa, haureutta ja epäpyhää Paavalin mielestä:

Heprealaiskirje 12:15-17
        "15. Pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta eikä mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä ja monet sen vuoksi saastu, 16. ja ettei kukaan ole haureellinen tai epäpyhä niin kuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa. 17. Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin tahtoi periä siunauksen, hänet hylättiin, eikä hän saanut mahdollisuutta muutokseen, vaikka hän sitä kyynelin pyysi."

Eli katkeruus on saastumista. Lisäksi hän kutsuu haureelliseksi tai epäpyhäksi sitä, että Eesau petti isänsä. Tässä Paavali sanoo, että valehtelua voidaan kutsua haureelliseksi tai epäpyhäksi muttei molemmiksi. Kumpaa Paavali tarkoittaa, sitä hän ei tässä sano mutta hänen muut aiemmat kommenttinsa kertovat, että epäpyhässä kyse on todennäköisesti valehtelusta/pettämisestä.

Kaikki tämä aiempi selittää Ilmestyskirjan sanomaa:

Johanneksen ilmestys 21:22-27
        "22. Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, ja Karitsa. 23. Kaupunki ei tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. 24. Kansat vaeltavat sen valossa, ja maan kuninkaat tuovat sinne loistonsa. 25. Sen portteja ei suljeta päivällä, ja yötä siellä ei ole. 26. Sinne tuodaan kansojen loisto ja kalleudet. 27. Eikä sinne pääse mitään epäpyhää, ei ketään iljettävyyksien tekijää eikä valehtelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan."

Sitä sanomaa, jonka myös Ilmestyskirja vahvistaa: epäpyhä rinnastetaan iljettävyyksien tekemiseen ja valehtelemiseen ja näistä sanotaan, että niiden harjoittajat eivät pääse uuteen maahan. Iljettäviksi VT kutsuu saastaisia. Uusi testamentti kutsuu iljettäviä ihmisiä valehtelijoiksi ja pettäjiksi.

Otettakoon vielä yksi esimerkki rituaaleista. Erikseen UT kertoo rituaalisesta käsienpesusta, joka ei ole osa puhtauslakeja vaan perinnäissääntö.

Markus 7:3
        "Fariseukset kuten muutkaan juutalaiset eivät näet syö, ennen kuin ovat tarkoin pesseet kätensä noudattaen vanhinten perinnäissääntöä."

Mutta tämä ei siis liity lakeihin saastaisuudesta puhdistumiseen.

Kaikkein selvimmin Uuden testamentin saastumis käsitettä kuvaa Markuksen evankeliumi:

Markus 7:18-23
        "18. Hän sanoi heille: ”Näinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ETTEI MIKÄÄN, mikä tulee ihmiseen ulkoapäin, voi häntä saastuttaa? 19. Eihän se mene hänen sydämeensä vaan vatsaan, ja se ulostetaan.” Näin hän julisti kaikki ruuat puhtaiksi. 20. Ja hän jatkoi: ”IHMISEN SAASTUTTAA SE, MIKÄ TULEE HÄNESTÄ ULOS. 21. Sisältä, ihmisen sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat, 22. aviorikokset, ahnehtimiset, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuopuus, jumalanpilkka, ylpeys ja mielettömyys. 23. KAIKKI TÄMÄ PAHA lähtee sisältä ja saastuttaa ihmisen.”"

Tässä on siis kerrottu mitä saastaisuus merkitsee Uudessa testamentissa. Se merkitsee pahaa, ei rituaalista saastumista!

...jatkuu...

...jatkuu...

Näiden lisätodisteiden valossa on siis ihan selvää, ettei saastaisuus tarkoita Uudessa testamentissa enää samaa kuin Vanhassa testamentissa. Uuden testamentin saastainen ei ole enää sama asia kuin Vanhan testamentin rituaalisesti saastainen. Koko VT saastaisuuden terminologia on Uudessa testamentissa hylätty. Eikä saastaisia kutsuta UT:ssa millään uudellakaan nimellä. Niistä ei yksinkertaisesti puhuta enää UT:ssa vaikka sielläkin olisi mahdollisuus käyttää näitä termejä myös niissä tapauksissa, joissa tehdään samoja tekoja kuin VT:ssa tehtiin kutsuen niitä saastaisiksi teoiksi. Siksi saastaisuutta koskevat Vanhan testamentin ohjeet ja määräyksetkään eivät ole enää Uudessa testamentissa voimassa. Niitä ei yksinkertaisesti enää arvosteta. Ja Jumala on kieltänyt kutsumasta ketään enää saastaiseksi. Siinä on jo tarpeeksi syytä hylätä asiat, joita aiemmin kutsuttiin rituaaliseksi saastumiseksi. Näihin kuuluivat myös aiemmin saastaisina eläiminä tunnetut eläinlajit, joiden syöjiä ei enää yksinkertaisesti saa kutsua saastaisiksi. Miksi? Koska he eivät enää ole saastaisia.

• Anonyymi kirjoitti:

...jatkuu...

Näiden lisätodisteiden valossa on siis ihan selvää, ettei saastaisuus tarkoita Uudessa testamentissa enää samaa kuin Vanhassa testamentissa. Uuden testamentin saastainen ei ole enää sama asia kuin Vanhan testamentin rituaalisesti saastainen. Koko VT saastaisuuden terminologia on Uudessa testamentissa hylätty. Eikä saastaisia kutsuta UT:ssa millään uudellakaan nimellä. Niistä ei yksinkertaisesti puhuta enää UT:ssa vaikka sielläkin olisi mahdollisuus käyttää näitä termejä myös niissä tapauksissa, joissa tehdään samoja tekoja kuin VT:ssa tehtiin kutsuen niitä saastaisiksi teoiksi. Siksi saastaisuutta koskevat Vanhan testamentin ohjeet ja määräyksetkään eivät ole enää Uudessa testamentissa voimassa. Niitä ei yksinkertaisesti enää arvosteta. Ja Jumala on kieltänyt kutsumasta ketään enää saastaiseksi. Siinä on jo tarpeeksi syytä hylätä asiat, joita aiemmin kutsuttiin rituaaliseksi saastumiseksi. Näihin kuuluivat myös aiemmin saastaisina eläiminä tunnetut eläinlajit, joiden syöjiä ei enää yksinkertaisesti saa kutsua saastaisiksi. Miksi? Koska he eivät enää ole saastaisia.

NIIN RAKAS !!

EI TULLAAN Saastaiseksi että syödään vaan se joka on saastainen saastetaan lisä puhumalla koska se mikä käy ulos saastaa edelleen ja emme ole saastaisuuteen kutsutt vaan että me pyhittyy !!!

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

NIIN RAKAS !!

EI TULLAAN Saastaiseksi että syödään vaan se joka on saastainen saastetaan lisä puhumalla koska se mikä käy ulos saastaa edelleen ja emme ole saastaisuuteen kutsutt vaan että me pyhittyy !!!

Jos syöt sianlihaa, tulet saastaiseksi etkä pelastu.

• Anonyymi

Katselin messiaanisen One for Israel-järjestön tekemää videota Beetlehem Efratan provinssin maisemista, Migdal Ederistä.

https://www.youtube.com/watch?v=M5R4wOymh5Q

Videolla selvisi, että kasher-uhrilammas, jonka pappi kävi katsastamassa ja hakemassa tuolta seudulta, tarkastettiin seimessä ja käärittiin liinoihin, jotta se ei vahingossakaan saisi vammoja matkalla Jerusalemiin. Herrallehan ei saanut uhrata mitään viallista.

Samoin Jeesus, Jumalan Karitsa ja Uhrilammas, laitettiin seimeen ja käärittiin kapaloihin samaisella Beetlehemin uhrilampaitten seudulla.

Miika 5:2 (5:1) Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.

• Ei kannattaa katsoa ja uskoa kaikki mitä töllöstä tulee- Ei se mikä Jumala vaikka monet nykyään pitää Jumalana. Kannattaa lukea Pyhä Raamattu ja pysyä Uudessa Liitossa ja täyttyä Pyhällä Hengellä joka ohjaa Jeesukseen joka ei tarvitsee mitään uhrilahjoja ja yrjöö niitten päälle.

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Ei kannattaa katsoa ja uskoa kaikki mitä töllöstä tulee- Ei se mikä Jumala vaikka monet nykyään pitää Jumalana. Kannattaa lukea Pyhä Raamattu ja pysyä Uudessa Liitossa ja täyttyä Pyhällä Hengellä joka ohjaa Jeesukseen joka ei tarvitsee mitään uhrilahjoja ja yrjöö niitten päälle.

Jeesuksesta juurikin oli puhe kommentissa.

Opettele sinä suomenkieli ensi töiksesi.

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Ei kannattaa katsoa ja uskoa kaikki mitä töllöstä tulee- Ei se mikä Jumala vaikka monet nykyään pitää Jumalana. Kannattaa lukea Pyhä Raamattu ja pysyä Uudessa Liitossa ja täyttyä Pyhällä Hengellä joka ohjaa Jeesukseen joka ei tarvitsee mitään uhrilahjoja ja yrjöö niitten päälle.

Joulu ei ole kristillinen juhla!

Alkuseurakunnan kristityt eivät viettäneet joulua, koska Raamatussa ei ole käskyä viettää joulua eikä Jeesus edes syntynyt joulukuussa. Jeesus syntyi syksyllä, kun paimenet olivat vielä kedolla ja karjatallit tyhjillään. Joulukuussa ei olisi Joosefille ja Marialle ollut tilaa karjatalleissa, koska silloin karja on sisällä talven kylmyyden ja maaperän vetisyyden takia.

Kristinusko muuttui 300-luvulla messiaanisesta juutalaisuudesta roomalaiseksi klassiseksi kristinuskoksi, mikä otti joulujuhlan Sol Invictus -epäjumalan syntymäjuhlasta 25.12. ja samalla siirsi sapatin roomalaisten auringonepäjumalan lepopäivälle sunnuntaille (sun-day, Sol Invictus). Sana joulu tulee muinaisgermaanisesta pakanajuhlasta yulesta. Pakanauskonnoissa uhrattiin keskitalvella sikoja, mistä on tullut traditio syödä joulukinkkua. Katoliset papit sitten väänsivät väkisin erilaisia selityksiä sille, miksi joulu on Jeesuksen syntymäjuhla.

Netissä on paljon julkaisuja, joissa juutalaiset lainopettajat selittävät, miksi juutalaiset eivät usko Jeesukseen (why jews reject Jesus). Yksi keskeinen syy on, että Tooran mukaan Messias ei syö joulukinkkua. Messias ei tule kumoamaan lakia vaan saattamaan koko maailman noudattamaan Tooraa, joten hän ei ole roomalainen sianlihan syöjä eikä joulun juhlija. Todellisuudessa Jeesus ei syönyt sianlihaa eikä myöskään rikkonut sapattikäskyjä. Juutalaisten väärinkäsitys tulee klassisen kristinuskon opetuksista ja Paavalin kirjeiden vääristä tulkinnoista.

Tämä on syy, miksei juutalaisuus ja klassinen kristinusko tule koskaan viettämään yhdessä joulujuhlaa Jeesuksen syntymän muistoksi. Juutalaisia ei paaduta vain heidän oma epäuskonsa vaan myös klassinen kristinusko, joka julistaa toista Jeesusta.

2 Kor 11:3 Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.
        4 Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte.

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Ei kannata uskoa kaikkea mitä saviksen kynästä lähtee !

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kannata uskoa kaikkea mitä saviksen kynästä lähtee !

Ei kannattaa uskoa ilman että tarkistat Jumalasta kaikki .

Tämä tietysti päde kaikkien saarnajien ja harhajohtajien kynästä kirjoituksia...

• Anonyymi

Mikäs se semmoinen "seimenee" on? Onko se joku siemenen ja seimen yhdistelmä?

Ei Maria siellä seimessä kyllä synnytyspuuhissa ollut. Vaan Jeesus laitettiin seimeen makaamaan sen jälkeen, kun hän oli syntynyt.

• Anonyymi

Jos ei ole Mooseksen lain alla, varmasti sietää kuunnella.

Himlen i min famn. -Carola Häggkvist.

Hyvää ja rauhallista Joulua.

LS

• Anonyymi

Tai sitten ne tuntevat Jumalan sanaa paremmin kuin sinä. Jossakin kulkee se kultainen keskitie, jolla sinä et vielä ole.

• Rakas !
        Ei ole mikään kultainen keskitie olemassa !!

On vain olemassa Oikea Jeesuksen Kristuksen Tie olemassa !!!

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Rakas !
        Ei ole mikään kultainen keskitie olemassa !!

On vain olemassa Oikea Jeesuksen Kristuksen Tie olemassa !!!

Sinä et ymmärrä raamattua niin paljon, että olisit kelvollinen opettamaan sitä muille. Et puhu edes suomea niin, että sitä ymmärtäisi.

• Anonyymi

lainkiivailijat:

"lain teoistako saitte Pyhän Hengen, vai uskosta kuulemisesta"
      "NIINKÖ älyttömiä te olette ?" Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
      Gal: 3: 2-3

"HÄNESSÄ meillä on lunastus ja syntien anteeksisaaminen"
      Kol: 1: 14

• Aivan näin Ralas Hengellinen !!!!

• Ihan käytännön syistä jokainen voi miettiä ,montako eläintä tarvittaisiin uhraamiseen jos vanha juutalaisille tarkoitettu liitto olisi voimassa.
      Jumala kun antoi pelastuksen kaikille ihmisille tällä maapallolla.
      Tietysti Jumala järjesti asian toisin ja antoi yhden ikuisen uhrin ,mutta ei juutalaiset sitä hyväksy tälläkään hetkellä paitsi ne messiaaniset ,jotka todella on tulleet kristityiksi ja he ei edes yhden aakkosen puhu vanhanliiton uhreista.

• Anonyymi

Tie taivaaseen on kapea ja portti ahdas. Vain hyvin harvat kristityt pelastuvat.

Kaksi faktaa uudesta liitosta:

1. Jeesus ei koskaan kieltänyt uhraamasta vaan käski uhraamaan. Uhraaminen siis kuuluu uuteen liittoon. Et löydä yhtäkään jaetta, jossa uhraaminen olisi kielletty.

Matt 8:4 Jeesus sanoi hänelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna Mooseksen määräämä uhrilahja, todisteeksi parantumisesta."

2. Apostolien teoissa kerrotaan, miten alkuseurakunta kokoontui Jerusalemin temppeliin ja uhrasi apostolien johdolla laissa säädetyt uhrit mukaan lukien myös Paavali, joka uhrasi ja noudatti lakia. Uhraaminen jatkui 40 vuoden ajan Jeesuksen jälkeen, kunnes temppeli tuhoutui ja se vasta lopetti uhraamisen, koska laissa kielletään muualla uhraamasta. Jeessus ei siis lopettanut uhraamista, eikä apostolit tallanneet Kristuksen sovitusverta maahan uhratessaan, koska he noudattivat lakia. Uhraamisen tarkoitus on olla esikuvana ja yhteytenä Krituksen antamaan kertakaikkiseen uhriin.

1 Kor 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
        17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
        18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?

Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.
        ----
        46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
        ----
        21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
        ----
        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ----
        17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
        18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.
        ---
        25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
        ---
        28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.

• Anonyymi kirjoitti:

Tie taivaaseen on kapea ja portti ahdas. Vain hyvin harvat kristityt pelastuvat.

Kaksi faktaa uudesta liitosta:

1. Jeesus ei koskaan kieltänyt uhraamasta vaan käski uhraamaan. Uhraaminen siis kuuluu uuteen liittoon. Et löydä yhtäkään jaetta, jossa uhraaminen olisi kielletty.

Matt 8:4 Jeesus sanoi hänelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna Mooseksen määräämä uhrilahja, todisteeksi parantumisesta."

2. Apostolien teoissa kerrotaan, miten alkuseurakunta kokoontui Jerusalemin temppeliin ja uhrasi apostolien johdolla laissa säädetyt uhrit mukaan lukien myös Paavali, joka uhrasi ja noudatti lakia. Uhraaminen jatkui 40 vuoden ajan Jeesuksen jälkeen, kunnes temppeli tuhoutui ja se vasta lopetti uhraamisen, koska laissa kielletään muualla uhraamasta. Jeessus ei siis lopettanut uhraamista, eikä apostolit tallanneet Kristuksen sovitusverta maahan uhratessaan, koska he noudattivat lakia. Uhraamisen tarkoitus on olla esikuvana ja yhteytenä Krituksen antamaan kertakaikkiseen uhriin.

1 Kor 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
        17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
        18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?

Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.
        ----
        46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
        ----
        21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
        ----
        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
        ----
        17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
        18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut, väkeä ei ollut koolla eikä mellakasta tietoakaan.
        ---
        25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
        ---
        28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne.

Ihan suoraan..... et edelleenkään tajua asiaa ja yrität nostaa sellaisia jakeita ,jotka ei ole olemassa.
        Jeesus puhui silloin lainvoimaisille ,jotka olivat lain alla kun Jeesus eli vielä.
        Silloin oli vielä kansalla tietoisuudessa laki ,mutta kun Jeesus kuoli niin uhraaminen loppui paitsi se mikä uhri on voimassa eli ns huulten uhri eli rukous.
        Paavali toimi ulkokultaisesti ,kuten pietarikin ja osittain siksi ,että pelkäsi kiihko juutalaisia ja yritti mielistellä eli oli juutalaisille kuin juutalainen jne.
        Jumala teki viimeisen silauksen asiaan ,mikä on selvä ,että eläinuhrit loppui kun temppeli hävitettiin.
        Koskaan kristityt eivät uhraa vaan eksyneet juutalaiset ,jotka kulkevat laput silmillä ,kuten on kirjoitettu.
        Haluaako joku laskea olisiko maailmassa eläimiä ,joita uhrata kaikkien ihmisten puolesta....voin helpottaa Ei ole eikä tule olemaan ainoastaan saatanan synagoogalla on eli juutalaisilla ,jotka pysyvät eksyneinä paitsi se jäännös.Se tulee näkemään valon.

• Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

Ihan suoraan..... et edelleenkään tajua asiaa ja yrität nostaa sellaisia jakeita ,jotka ei ole olemassa.
        Jeesus puhui silloin lainvoimaisille ,jotka olivat lain alla kun Jeesus eli vielä.
        Silloin oli vielä kansalla tietoisuudessa laki ,mutta kun Jeesus kuoli niin uhraaminen loppui paitsi se mikä uhri on voimassa eli ns huulten uhri eli rukous.
        Paavali toimi ulkokultaisesti ,kuten pietarikin ja osittain siksi ,että pelkäsi kiihko juutalaisia ja yritti mielistellä eli oli juutalaisille kuin juutalainen jne.
        Jumala teki viimeisen silauksen asiaan ,mikä on selvä ,että eläinuhrit loppui kun temppeli hävitettiin.
        Koskaan kristityt eivät uhraa vaan eksyneet juutalaiset ,jotka kulkevat laput silmillä ,kuten on kirjoitettu.
        Haluaako joku laskea olisiko maailmassa eläimiä ,joita uhrata kaikkien ihmisten puolesta....voin helpottaa Ei ole eikä tule olemaan ainoastaan saatanan synagoogalla on eli juutalaisilla ,jotka pysyvät eksyneinä paitsi se jäännös.Se tulee näkemään valon.

>>>yrität nostaa sellaisia jakeita ,jotka ei ole olemassa.<<<

Kyllä ne ovat olemassa ja uuden liiton aikana voimassa. Sinä vastustat lakia, koska sinä MrPahis olet eksyttäjä ja väärä profeetta.

• Anonyymi kirjoitti:

>>>yrität nostaa sellaisia jakeita ,jotka ei ole olemassa.<<<

Kyllä ne ovat olemassa ja uuden liiton aikana voimassa. Sinä vastustat lakia, koska sinä MrPahis olet eksyttäjä ja väärä profeetta.

Sinä olet kirouksen lapsi ja täysi huijari .Olet jäänyt valheistasi jo kiinni.

• Anonyymi

Eikö olekin mielenkiintoista: ”lain vinkuja”

• Anonyymi

Nimen omaan lain vinkujat. Vinkuvat lain noudattamista, mutta eivät itse noudata, vaan heillä on selityksen valmiina: ei voi, ei ei uhrata, ei ole sitä ei tätä, ei ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimen omaan lain vinkujat. Vinkuvat lain noudattamista, mutta eivät itse noudata, vaan heillä on selityksen valmiina: ei voi, ei ei uhrata, ei ole sitä ei tätä, ei ei.

Laissa kielletään uhraamasta muualla kuin Jerusalemin temppelissä leeviläisten pappien kanssa. Koska kumpaakaan ei ole, niin uhraaminen on kielletty. Kristittyjen uhriateriana on tällä hetkellä ehtollinen.

• Anonyymi

1.) Paavali noudatti Mooseksen lakia, eikä hän ollut sen takia lakiliitossa, ei vanhassa liitossa, eikä edes lain alla. Lain tuomiosäädösten alla ovat ne, jotka eivät lakia noudata. Paavali oli armon alla.

Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: ”Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan.”

Room 6:14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.
      15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki!
      16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

2.) Raamatussa ei ole sellaista käsitettä kuin lakiliitto. On olemassa vain vanha liitto, joka purkautui, koska Israel ei liiton ehtoja noudattanut. Sen takia Israelin kanssa tuli solmia liitto uudestaan, mutta laki ei ole liitoissa mihinkään muuttunut. Laki on edelleen sama. Uudessa liitossa Toora kirjoitetaan sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin.

Heb 8:7 Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista.
      8 Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: — Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
      9 Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. He eivät pysyneet minun liitossani, ja siksi en minäkään välittänyt heistä, sanoo Herra.
      10 Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

3.) Israel ei voinut tulla vanhurskaaksi lain kautta, koska se ei noudattanut laissa olevaa käskyä uskoa Kristusta. Paavali ei opeta sellaista, etteikö lakia tarvitse noudattaa, vaan nimenomaan vaatii kaikkien lain käskyjen noudattamista.

Room 9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
      32 Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
      33 niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".

4.) Evankeliumin mukaan parannuksen teko laittomuudesta on armon saamisen ehto. Vanhurskaus edellyttää sekä uskoa Jeesukseen Kristukseen että lain noudattamista. Ota näistä toinen pois, niin et ole vanhurskas etkä pyhä.

Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.”

5.) Jeesuksen käsky kaikille kristityille on noudattaa lakia ja opettaa sitä seurakunnalle. Joka niin tekee, hän on Jeesuksen valtakunnassa suuri.

Matt 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

• Anonyymi

Laittomuuden harjoittaja, sodomia luterilainen judaisti: Mooseksen laissa ei ole määräystä uhrata Jerusalemin temppelissä. Eikä Mooseksen käskyt ole koskaan ulottuneet Suomeen asti!!!!

• Etkö sinä tajua ,että käskyt on eriasia kuin mitä yrität valheella syöttää...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laittomuuden harjoittaja, sodomia luterilainen judaisti: Mooseksen laissa ei ole määräystä uhrata Jerusalemin temppelissä. Eikä Mooseksen käskyt ole koskaan ulottuneet Suomeen asti!!!!

>>>Mooseksen laissa ei ole määräystä uhrata Jerusalemin temppelissä.<<<

Roskapostitat tuota vahetta kuin papukaija. Laissa on kielto uhrata muualla kuin Jerusalemin temppelissä

2 Kun 21:7 Herra oli sanonut Daavidille ja hänen pojalleen Salomolle: "Tästä temppelistä ja Jerusalemista, jonka olen Israelin heimojen kaikista kaupungeista valinnut, minä teen nimeni ikuisen asuinsijan.

5 Moos 12:11 Silloin teidän tulee viedä siihen paikkaan, jonka Herra, Jumalanne, valitsee nimensä asuinsijaksi, ne uhrit, joista olen antanut teille ohjeet: polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne ja uhrilahjanne sekä kaikki, minkä valitsette Herralle tuotavaksi lupausuhriksi.
        ----
        13 "Varokaa uhraamasta polttouhreja missään itse valitsemassanne paikassa.
        14 Niitä saatte uhrata vain yhdessä ainoassa paikassa, siinä, jonka Herra valitsee jonkin teidän heimonne alueelta. Siellä teidän on tehtävä kaikki se, mistä olen antanut teille määräykset.

>>>>Eikä Mooseksen käskyt ole koskaan ulottuneet Suomeen asti<<<<

Tuota valhetta sinä hoet myös koko ajan kuin papukaija. Paavali kirjoitti, ettei Jumala tee eroa pakanoiden ja juutalaisten kesken. Sama laki koskee kaikkia.

Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

• Jos jättää jouluna possun syömättä, tekeekö se ihmisestä automaattisesti Jeesuksen vastustajan? Savis-nimimerkin mustavalkoisen tulkinnan mukaan tekee.

• Anonyymi

Jeesus itse ei opeta, että lait kumoutui kun Kristillinen kaste tuli uuden liiton merkiksi.

Kyllä ne ihmiset uskoivat Jumalaan jo vanhan liiton aikana, ei Jeesus mitään uutta uskontoa perustanut, eikä kumonnut Jumalan lakeja pienintäkään osaa niistä.

Jumalan lait ja muut hengelliset totuudet ovat voimassa riippumatta siitä mitä liitttoa kulloinkin eletään.

Vanhan liiton aikana vanhemmat uskoivat Jumalaan ja tottelivat sanaa ja ympärileikkasivat pojat 8 pv. ikäisinä ja uhrasivat tytöistä kaksi kyyhkysenpoikasta syntiuhrina kuten Jumala oli käskenyt heidän tehdä.

Uuden liiton Kristityt vanhemmat uskovat Jumalaan ja Jeesuksen käskyyn ja kastavat lapsensa uuden liiton jäseniksi ja Jeesuksen opetuslapsiksi, kuten Jumalan sana määrää tehtäväksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus itse ei opeta, että lait kumoutui kun Kristillinen kaste tuli uuden liiton merkiksi.

Kyllä ne ihmiset uskoivat Jumalaan jo vanhan liiton aikana, ei Jeesus mitään uutta uskontoa perustanut, eikä kumonnut Jumalan lakeja pienintäkään osaa niistä.

Jumalan lait ja muut hengelliset totuudet ovat voimassa riippumatta siitä mitä liitttoa kulloinkin eletään.

Vanhan liiton aikana vanhemmat uskoivat Jumalaan ja tottelivat sanaa ja ympärileikkasivat pojat 8 pv. ikäisinä ja uhrasivat tytöistä kaksi kyyhkysenpoikasta syntiuhrina kuten Jumala oli käskenyt heidän tehdä.

Uuden liiton Kristityt vanhemmat uskovat Jumalaan ja Jeesuksen käskyyn ja kastavat lapsensa uuden liiton jäseniksi ja Jeesuksen opetuslapsiksi, kuten Jumalan sana määrää tehtäväksi.

>>> Jeesus itse ei opeta, että lait kumoutui...

Jeesus ei tetenkään puhunut suoraan, että laki on kumottu. Jeesus todisti sen välillisesti teollain.

>>> Uuden liiton Kristityt vanhemmat uskovat Jumalaan ja Jeesuksen käskyyn ja kastavat lapsensa uuden liiton jäseniksi

Minkä liiton kristittyjä olivat Apostolien teoissa mainitut pakanat, jotka olivat saaneet PH ennen kristillistä kastetta?

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

>>> Jeesus itse ei opeta, että lait kumoutui...

Jeesus ei tetenkään puhunut suoraan, että laki on kumottu. Jeesus todisti sen välillisesti teollain.

>>> Uuden liiton Kristityt vanhemmat uskovat Jumalaan ja Jeesuksen käskyyn ja kastavat lapsensa uuden liiton jäseniksi

Minkä liiton kristittyjä olivat Apostolien teoissa mainitut pakanat, jotka olivat saaneet PH ennen kristillistä kastetta?

Vakavasti harhaoppisten tulkintaa, että Roomalaisten sotilaisen suorittama Jeesuksen murha/tappotuomio olisi poistanut Jumalan säätämät lait,missään ei Jeesus edes siihen viittaa piiruakaan,
        koska Jeesus ei niitä lakeja kumonnut, ja tuskin hänellä oli siihen edes valtuuksia, koska lait on säätänyt ja antanut kiveen kirjoitettuna itse Jumala.

Ei ihminen voi Jumalan käskyjä kumota ja tehdä sitä omalla järjenpäätelmällään.

Paavalin puheisiin ei kannata autuuttaan rakentaa. Todistajia pitäisi olla vähintään kolme joka asiassa. Pelkät Paavalin runoilut eivät riitä.

Room. 3:7

Sillä jos Jumalan totuus tulee minun VALHEENI kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vakavasti harhaoppisten tulkintaa, että Roomalaisten sotilaisen suorittama Jeesuksen murha/tappotuomio olisi poistanut Jumalan säätämät lait,missään ei Jeesus edes siihen viittaa piiruakaan,
        koska Jeesus ei niitä lakeja kumonnut, ja tuskin hänellä oli siihen edes valtuuksia, koska lait on säätänyt ja antanut kiveen kirjoitettuna itse Jumala.

Paavalin puheisiin ei kannata autuuttaan rakentaa. Todistajia pitäisi olla vähintään kolme joka asiassa. Pelkät Paavalin runoilut eivät riitä.

Sillä jos Jumalan totuus tulee minun VALHEENI kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan.

Matt. 5:18

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luuk. 16:17

Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

Jos Paavalin voimalla Jumalan käskyt olisi kumottu Jeesuksen kuolemassa, niin eihän Johannes olisi näin Ilmestyskirjassa kirjottanut.
        Johanne oli ainoa, joka säilytti oikean uskon, siksi muu alkuseurakunta karkotti hänet Patmos-nimiselle saarelle pois alkuseurakunnasta, jonka antikristukset ottivat haltuunsa aikoja sitten. Yksikin pariskunta tapettiin rahan takia siellä ja syy laitettiin Pyhän Hengen piikkiin. Ei tunnu kovin uskottavalta selitykseltä.
        Pääepäilty on ammattitappaja Saulus T.

Ainoa oikean uskon säilyttänyt Johannes käski pitämään kaikki Jumalan käskyt.
        Ei niitä mitkään rakkauden julistukset kumonnut yhtään mihinkään.
        Ihminen haluaa vain kiertää lakeja niin silloin kun nytkin.

Ilm. 14:12

"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. "

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luuk. 16:17

Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

Jos Paavalin voimalla Jumalan käskyt olisi kumottu Jeesuksen kuolemassa, niin eihän Johannes olisi näin Ilmestyskirjassa kirjottanut.
        Johanne oli ainoa, joka säilytti oikean uskon, siksi muu alkuseurakunta karkotti hänet Patmos-nimiselle saarelle pois alkuseurakunnasta, jonka antikristukset ottivat haltuunsa aikoja sitten. Yksikin pariskunta tapettiin rahan takia siellä ja syy laitettiin Pyhän Hengen piikkiin. Ei tunnu kovin uskottavalta selitykseltä.
        Pääepäilty on ammattitappaja Saulus T.

Ainoa oikean uskon säilyttänyt Johannes käski pitämään kaikki Jumalan käskyt.
        Ei niitä mitkään rakkauden julistukset kumonnut yhtään mihinkään.
        Ihminen haluaa vain kiertää lakeja niin silloin kun nytkin.

Ilm. 14:12

"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. "

Kristittyjen kasteellakin pitää olla kolme samanlailla yhtä aikaa todistavaa eri todistajaa.

Kristittyjen kasteen kolme varmaa todistajaa:

7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
        7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
        8 And there are three that bear witness in earth, the Spirit, and the water, and the blood: and these three agree in one.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristittyjen kasteellakin pitää olla kolme samanlailla yhtä aikaa todistavaa eri todistajaa.

Kristittyjen kasteen kolme varmaa todistajaa:

7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
        7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
        8 And there are three that bear witness in earth, the Spirit, and the water, and the blood: and these three agree in one.

Kannattaa varoa uskonkulttien tuntematonta ja ihmisiä kaatavaa "irtohenkeä"....

• Anonyymi kirjoitti:

Kuten totesin aiemmin, Jeesus ei kumonnut lakia suoraan, vaan välillisesti. Tulkintani ei myöskään perustu Paavalin opetuksiin, joten aivan turhaan yrität vetää hänet (Paavalin) tähän keskusteluun mukaan.

>>> Ei ihminen voi Jumalan käskyjä kumota ja tehdä sitä omalla järjenpäätelmällään

Väite kumoaa Jeesuksen jumaluuden. Joten varmistan vielä varmuuden vuoksi: oliko mielestäsi Jeesus järjetön ihminen. jolla ei ole/ollut valtaa kumota lakia?

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Kuten totesin aiemmin, Jeesus ei kumonnut lakia suoraan, vaan välillisesti. Tulkintani ei myöskään perustu Paavalin opetuksiin, joten aivan turhaan yrität vetää hänet (Paavalin) tähän keskusteluun mukaan.

>>> Ei ihminen voi Jumalan käskyjä kumota ja tehdä sitä omalla järjenpäätelmällään

Väite kumoaa Jeesuksen jumaluuden. Joten varmistan vielä varmuuden vuoksi: oliko mielestäsi Jeesus järjetön ihminen. jolla ei ole/ollut valtaa kumota lakia?

>>>Kuten totesin aiemmin, Jeesus ei kumonnut lakia suoraan, vaan välillisesti.<<<

Jeesus ei kumonnut lakia edes välillisesti. Jeesus nimenomaan sanoo, ettei tullut kumoamaan lakia vaan noudattamaan sitä. Siis lakia ei ole kumottu ja se velvoittaa maailman kaikkia ihmisiä loppuun asti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>>Kuten totesin aiemmin, Jeesus ei kumonnut lakia suoraan, vaan välillisesti.<<<

Jeesus ei kumonnut lakia edes välillisesti. Jeesus nimenomaan sanoo, ettei tullut kumoamaan lakia vaan noudattamaan sitä. Siis lakia ei ole kumottu ja se velvoittaa maailman kaikkia ihmisiä loppuun asti.

"Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te
        olette langenneet pois armosta"
        Gal: 5: 4

Kristusta meidän tulee koroittaa.

laki ja armo, ja ymmärrystä erottaa ne toisistaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Raamatun mukaan Jeesus sanoi: Minä olen! ja näin ollen iski viimeisen naulan lain arkkuun. Mitä Jeesus tarkoitti omilla sanoilla? Sitä lainoppineet rotat voivat pohtia seuraavaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te

Otat jakeen irti asiayhteystä. Paavali moittii niitä juutalaisia, jotka eivät halunneet uskoa Jeesukseen Kristukseen. Mitä tulee kristittyihin, niin Paavalin mukaan vain lakia noudattavat kristityt ovat vanhurskaita. Jos joku ei halua lakia noudattaa, hän ei ole vanhurskas, eikä hän pelastu.

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

• Anonyymi kirjoitti:

Rakkaat !! Hienoa että ymmärrätte lain ja Armon eron. !!

• Anonyymi kirjoitti:

Otat jakeen irti asiayhteystä. Paavali moittii niitä juutalaisia, jotka eivät halunneet uskoa Jeesukseen Kristukseen. Mitä tulee kristittyihin, niin Paavalin mukaan vain lakia noudattavat kristityt ovat vanhurskaita. Jos joku ei halua lakia noudattaa, hän ei ole vanhurskas, eikä hän pelastu.

4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.

5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
        6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.

5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
        6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.

Mutta armoa ei anneta niille, jotka eivät lakia halua noudattaa. Sinunlaiset lain purkajat ja lain vastustajat saavat tuomion tuliseen järveen.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta armoa ei anneta niille, jotka eivät lakia halua noudattaa. Sinunlaiset lain purkajat ja lain vastustajat saavat tuomion tuliseen järveen.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Tehkää niin kuin on mielestänne oikein. Tulokset arvioidaan myöhemmin.

• Anonyymi kirjoitti:

Lainpurkaaja yrität minusta tehdä Rakas ??

No eipäs kun olen Lain täyttäjä ja noudatta tuon kautta >>

Gal. 5
        14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

• Anonyymi

Eri pariset vetimet kutimissa pannut päälleen.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Kunnioita isääsi ja äitiäsi käsky kuuluu kokonaisuudessaan:

Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
        niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
        ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari'.
        Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
        niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
        ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari'.
        Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.

Jep. Hienoa. Ja jos mies keräsi sapattina polttopuita, niin hänet piti tappaa. Upeaa! Mahtavaa!

On ne vaan ihan helvetin hyviä ne Mooseksen lain monet käskyt. YK:n ihmisoikeuksien julistus, kansainväliset sopimukset ja Suomen lainsäädäntö kalpenevat sen rinnalla. :)

• Anonyymi kirjoitti:

Niin se kuuluu kokonaisuudessa Rakastaa Lähimmäinen,, että täyttää kymmenen käskyt !!

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Niin se kuuluu kokonaisuudessa Rakastaa Lähimmäinen,, että täyttää kymmenen käskyt !!

Savis, mielestäsi lähimmäisen rakastaminen on sitä, että kivität hänet!!!! Täytät siis myös tämän käskyn: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Savis, mielestäsi lähimmäisen rakastaminen on sitä, että kivität hänet!!!! Täytät siis myös tämän käskyn: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.

Savis, eikö mitenkään kalloosi mahdu se, että ns. kymmenen käskyä on osa Mooseksen lakia? Jeesus opetti uudesta viitasta ja vanhasta viitasta. Jos otat jotain vanhasta liitosta ja paikkaa sillä uutta liittoa, niin viittasi eli vanhurskautesi on paikattu eikä ole enää täydellinen.

• Anonyymi kirjoitti:

Savis, eikö mitenkään kalloosi mahdu se, että ns. kymmenen käskyä on osa Mooseksen lakia? Jeesus opetti uudesta viitasta ja vanhasta viitasta. Jos otat jotain vanhasta liitosta ja paikkaa sillä uutta liittoa, niin viittasi eli vanhurskautesi on paikattu eikä ole enää täydellinen.

Joo Rakas ja kymmenen käskyn toteuttumaamme kun me Rakastamme Lähimmäinen niinkuin Jeesus sanoi. !!!

• Anonyymi kirjoitti:

Ja jokaisen kiven päälle lukee minä Rakastan sinua ja sentakia kivitän sinua Totuuden kanssa. Jos noin voi vertauskallisesti ilmaista itteni ,, mitä Rakkaus tekee !!

• Anonyymi kirjoitti:

>>> Kunnioita isääsi ja äitiäsi käsky kuuluu kokonaisuudessaan...

Jeesus purki tämänkin käskyn, kun sanoi, että vanhempiaan täytyy vihata, jos haluaa taivaaseen.

• Henki kirjoitti:

>>> Kunnioita isääsi ja äitiäsi käsky kuuluu kokonaisuudessaan...

Jeesus purki tämänkin käskyn, kun sanoi, että vanhempiaan täytyy vihata, jos haluaa taivaaseen.

Rakas . Laki

laki laki sä vingut mikä rakasta enemmän kuin Jeesusta ja mihin sä luulet sillä rakkaudella joutuvan ???
        Tottele Jeesusta !!! >>>
        Luuk. 14:26

"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

• Savis kirjoitti:

Rakas . Laki

laki laki sä vingut mikä rakasta enemmän kuin Jeesusta ja mihin sä luulet sillä rakkaudella joutuvan ???
        Tottele Jeesusta !!! >>>
        Luuk. 14:26

"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

Mitä halusit sanoa? En tajunnut mitään hölynpölystäsi.

• Henki kirjoitti:

Mitä halusit sanoa? En tajunnut mitään hölynpölystäsi.

Niinpä Rakas !! Ja sitä mä todella ihmettelen ???????

• Savis kirjoitti:

Niinpä Rakas !! Ja sitä mä todella ihmettelen ???????

Taidat olla aivan sekaisin, kun et edes omaa räpellystä ymmärrä.

• Anonyymi

Joulusta on pajon polemiikkia.
      Kivet lentävät - puolin ja toisin.
      Jos joulu on ok. totuus, mikä varmistaa sen, että olen ymmärtänyt totuuden olemassaolon.

Jos joulu onkin pakanallinen juhla, niin miksi minun Herran omana- Kristuksessa pitäisi tuota viettää? Kuka pakottaa, ja miksi pakottaa, sitäkin joudun pohtimaan.

Kun Turku julistaa joulurauhaa- perinne on pitkä, mutta tekeekö se joulun seimisanomasta "taivaallisen toduuden" vai onko se kirkollinen väittämä.

No, nyt hutkikaa toisianne tosissaan ja veljellisessä rakkaudessa, mutta älkää nyt kuitenkaan tappako toisianne.
      Eli onko seimessä kiviä, jolla kivitetään, onko seimilapsi jokavuosi vauva, ja aina näytellään valokuvia seimilapsesta, kuinka ihana vaavi se on.
      Käydäänkö Jeesuksellekin jouluisin esittämässä, että tässä sinä olet.
      odottaako Jeesus, että ihmiset jo oppisivat näkemään hänet vauvan sijasta Ylimmäisenä Pappina? 2000- vuottako on vauvaa esitetty, vai onko albumi tehty vasta myöhemmin.

Mihin sydän on kiintynyt. tässä hieman johdannaisia - perinteistä ja ilman perinteitä

• Hyvä kirjoitus Rakas Anonyymi !!

Ainakin minä juhliin Jouluna meidän mega-giga synttärisankari Jouluna pakanoitten vuoksi että jos mahdollista joku pelastuisi !!

Enkä Juhlii joulu joulun vuoksi joulupukki tonttuineen joka on Jeesuksen pilkka..

<joulupukki tuo vain hyvien lapsille lahja mutta Jeesus tuo kaikkille myös tuhmille Pelastuksen lahja joka on niin paljon suurempi lahja kuin kaikken maailman krääsä ja tavara !!!!

• Anonyymi
      • Mutta muistakaamme Rakkaat että Pawsonkin on vain tavallinen kuolevainen.

No tosiaan voi olla niinkin että Pyhä Henki opettaa hänet ja kun emme sitä tiedä niin on parasta aina kysyä Jumalalta mitä Pawson opettaa ??
        Koska sieltäkin kaikkein parhaista opettajista voi joskus tulla astian maku ja hairahdus syvältä opetus. Ja sentakia kannattaa aina olla varovainen Rakas !!!

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Mutta muistakaamme Rakkaat että Pawsonkin on vain tavallinen kuolevainen.

No tosiaan voi olla niinkin että Pyhä Henki opettaa hänet ja kun emme sitä tiedä niin on parasta aina kysyä Jumalalta mitä Pawson opettaa ??
        Koska sieltäkin kaikkein parhaista opettajista voi joskus tulla astian maku ja hairahdus syvältä opetus. Ja sentakia kannattaa aina olla varovainen Rakas !!!

en kuuntele Pawsonia, enkä ketään joka esiintyy tai esiintynyt tv 7.ssä.
        tv 7:ssä niin paljon eksytystä, etten viitti, kun max 1 % löytyy aitoa kristinuskoa.

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Mutta muistakaamme Rakkaat että Pawsonkin on vain tavallinen kuolevainen.

Siis tarkoitus viestissäsi on se, että me savolaisina tiedämme kaiken ja väärässäkin toisten on tehtävä oikeasta historiasta parannus ja kuolevaisina uskottava meitä.
        Okei, tätähän se on. Meinaan se harhan ruokkiminen sukupolvelta toiselle.
        Jumala on me ja muut pakanoita.

Ei savis, hyvän ja pahantiedonpuun valtajakkaralla kannata istua, jos pakanuus on siinä jalansijansa saanut.

Me esim. raamatunkielessä olemme savolaisia. Meillä on talollisina viärät leuvat ja eikä Hebreakaan ole käsitteenä taipunut savolaisnäkyvyyteen. Näin jopa joulukäsitteisiin on tuotu sanoja, että jotain tajuttaisiin.
        Juuri tänäjouluna valtiokirkon, vai oliko ortodoksikirkon edustaja - jolle oli hebrea ja se sana tuttu - kertoi tämän kielikäännösten kukkaset.

Eli pawson on viisaampi, kuin palstalaisten piätelmät ja pakkaset ja joulu sekä paimenet juuri mennööö savolaisiin, kuin häkään.

Jeesus on syntynyt lehtimajanjuhlan aikaan ja pakanauskonnon jeesustelu jouluna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tv 7:ssä niin paljon eksytystä, etten viitti, kun max 1 % löytyy aitoa kristinuskoa.

Niin eihän sitä pidäkään kuunnella, siinä käy pian niin, että hokaa olevansa pakanana todella pakana - eli epäjumalanpavelija. Ei sitä milllään pidä kuunnella, sitä voi tulla vaikka uskoon.
        Parempi kuunnella vain Turun joulujulistusta ja tuomitota, että jos viärin jouluraahaa häerihtöö.
        Ei sitä millään, rätti vain silimillä ja on autuaan näkösenä- Siinä sitä savolaista fariseusta on kyllin ja vyö pitkällä, sekä pappien saarnat haovalla kehhuuu hyväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin eihän sitä pidäkään kuunnella, siinä käy pian niin, että hokaa olevansa pakanana todella pakana - eli epäjumalanpavelija. Ei sitä milllään pidä kuunnella, sitä voi tulla vaikka uskoon.
        Parempi kuunnella vain Turun joulujulistusta ja tuomitota, että jos viärin jouluraahaa häerihtöö.
        Ei sitä millään, rätti vain silimillä ja on autuaan näkösenä- Siinä sitä savolaista fariseusta on kyllin ja vyö pitkällä, sekä pappien saarnat haovalla kehhuuu hyväksi.

lahkojen ja fundamentalismin jälkeen, löysin: e v a n k e l i u m i n, nimenomaan luterilaisuudessa.
        kiitti vaan: "kaikki koettu !!

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä Rakas !!

Viisasti tehty !!

• Anonyymi kirjoitti:

Siis tarkoitus viestissäsi on se, että me savolaisina tiedämme kaiken ja väärässäkin toisten on tehtävä oikeasta historiasta parannus ja kuolevaisina uskottava meitä.
        Okei, tätähän se on. Meinaan se harhan ruokkiminen sukupolvelta toiselle.
        Jumala on me ja muut pakanoita.

Ei savis, hyvän ja pahantiedonpuun valtajakkaralla kannata istua, jos pakanuus on siinä jalansijansa saanut.

Me esim. raamatunkielessä olemme savolaisia. Meillä on talollisina viärät leuvat ja eikä Hebreakaan ole käsitteenä taipunut savolaisnäkyvyyteen. Näin jopa joulukäsitteisiin on tuotu sanoja, että jotain tajuttaisiin.
        Juuri tänäjouluna valtiokirkon, vai oliko ortodoksikirkon edustaja - jolle oli hebrea ja se sana tuttu - kertoi tämän kielikäännösten kukkaset.

Eli pawson on viisaampi, kuin palstalaisten piätelmät ja pakkaset ja joulu sekä paimenet juuri mennööö savolaisiin, kuin häkään.

Jeesus on syntynyt lehtimajanjuhlan aikaan ja pakanauskonnon jeesustelu jouluna.

Siis Rakas !!
        Minun tarkoitus viestissäni on tarkoitus saada kaikki uskovaiset kysynään kaikki Jumalalta eikä itsesi ja oma liha.

• Anonyymi kirjoitti:

lahkojen ja fundamentalismin jälkeen, löysin: e v a n k e l i u m i n, nimenomaan luterilaisuudessa.
        kiitti vaan: "kaikki koettu !!

Minulle on käynyt samoin Rakas !

Vain sen eroon että en ole koskaan Lutheria voinut hyväksyä !!

• Savis kirjoitti:

Minulle on käynyt samoin Rakas !

Vain sen eroon että en ole koskaan Lutheria voinut hyväksyä !!

Ja sentakia olen jäänyt Jeesuksen Seurakunnassa Hänen Uskossa !!!

• Anonyymi

Ei Jeesuksen kuolema ja Jeesukseen uskominen lakien voimassaoloa kumonnut, kuten harhaoppiset helluntailaiset opettaa, kun eivät halua elää Jumalan säätämää elämää. Haluavat vain hillua ja kaatuilla villitsevien henkien voimasta.

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

• Anonyymi

Luterilainen judaisti, et noudat lakia. Oppisi on pelkkää jumalattoman ihmisen tyhjänjauhantaa.

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Ja sentakia tulisimme Rakas !!!!!!!
        Rakastakaa lähimmäinen ja Jumala joka antaa Voima meille Rakastaa Vihollinen joka on meidän Lähimmäinen !!

https://www.youtube.com/watch?v=XhrpR2b8pAY

Vastusta Perkelettä, niin se sinusta pakenee ja jättää sinut rauhaan joksikin aikaa.

Älä rakasta Perkelettä ja sen valhetta puhuvia apulaisia. (lahkolaisia)

Älä tee Pirun kanssa mitään sopimuksia, kauppoja tai liittoja. Vaikka se lupaisi sinulle siunauksia ja menestystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastusta Perkelettä, niin se sinusta pakenee ja jättää sinut rauhaan joksikin aikaa.

Älä rakasta Perkelettä ja sen valhetta puhuvia apulaisia. (lahkolaisia)

Älä tee Pirun kanssa mitään sopimuksia, kauppoja tai liittoja. Vaikka se lupaisi sinulle siunauksia ja menestystä.

Piru ei tule ihmistä vastaan sarvet päässä ja hiilihanko kainalossa.

Se tulee sinua vastaan hyvin pukeutuneen lahkosaarnaajan hahmossa, jolla on kainalossa nahkakantinen "Raamattu kansalle" -kirja ja se pyytää sinua mukaansa ja sanoo: tutkitaan yhdessä Raamattua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piru ei tule ihmistä vastaan sarvet päässä ja hiilihanko kainalossa.

Se tulee sinua vastaan hyvin pukeutuneen lahkosaarnaajan hahmossa, jolla on kainalossa nahkakantinen "Raamattu kansalle" -kirja ja se pyytää sinua mukaansa ja sanoo: tutkitaan yhdessä Raamattua.

Raamattu varoittaa karismaattisista eksyttäjilta monessa kohtaa ja monella eri tavalla.
        2.Kor.11
        13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        14 Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Raamattu varoittaa karismaattisista eksyttäjilta monessa kohtaa ja monella eri tavalla.
        2.Kor.11
        13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
        14 Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

Aivan rakas,, näin varoitta Pyhä Raamattu !!!

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2705
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2375
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2270
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1846
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1600
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      167
      1324
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      277
      1138
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1014
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1004
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      930
    Aihe