Automaattivaihteiston käyttö

Nainen vm70

Hei osaisko joku auttaa?
En ole koskaan ajanut automaattivaihteisella autolla ja nyt pitäis ajaa yhtä 4 nopeuksista automaattia.
Kun siinä on niitä kirjaimia..mitä ne tarkoittaa?
Auttaakaa joku..
Kiitokset etukäteen

T: Nainen

73

73232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dee,dee

      Pistät N,kun käynnistät ja D kun lähet ajammaan.Maailman paras vaihteisto on automaatti.
      Niin se toinen polin on jarru.Että sikälis.

      • Autokoulun käynyt

        sitten käytä vasenta jalkaa milläkään polkimella ajon aikana, eli kaasutus ja jarrutus aina oikealla jalalla kuten manuaalilaatikollakin.

        Provohan tämä alkuperäinen oli, mutta olkoon.


      • Ves
        Autokoulun käynyt kirjoitti:

        sitten käytä vasenta jalkaa milläkään polkimella ajon aikana, eli kaasutus ja jarrutus aina oikealla jalalla kuten manuaalilaatikollakin.

        Provohan tämä alkuperäinen oli, mutta olkoon.

        Miksi arvelet kysymyksen olleen provon?

        Kysymys oli ihan asiallinen ja tarpeellinen. Jokainen, joka ensimmäistä kertaa ajaa automaatilla, tuntee jonkinlaista epävarmuutta tai jopa pelkoa. Varsinkin naisväki, vaikka juuri he automaattia eniten osaavat arvostaa, kun ovat kerran kokeilleet.
        Ymmärrän kysyjää oikein hyvin.

        Ei ole pakko nähdä mörköjä aina ja kaikkialla. Eikö elämä ole vähän rasittavaa, jos niin tekee?


      • Nainen vm70
        Ves kirjoitti:

        Miksi arvelet kysymyksen olleen provon?

        Kysymys oli ihan asiallinen ja tarpeellinen. Jokainen, joka ensimmäistä kertaa ajaa automaatilla, tuntee jonkinlaista epävarmuutta tai jopa pelkoa. Varsinkin naisväki, vaikka juuri he automaattia eniten osaavat arvostaa, kun ovat kerran kokeilleet.
        Ymmärrän kysyjää oikein hyvin.

        Ei ole pakko nähdä mörköjä aina ja kaikkialla. Eikö elämä ole vähän rasittavaa, jos niin tekee?

        Kiitos Ves!
        Asia on todellakin noin, kuin arvelit. Se on kumma, että aina löytyy noita jotka vääntävät joka asiasta kinastelun aihetta. Ehkä olen tumpelo, mutta viitsin ainakin kysyä neuvoa.
        T: Nainen


      • Tane_k
        Ves kirjoitti:

        Miksi arvelet kysymyksen olleen provon?

        Kysymys oli ihan asiallinen ja tarpeellinen. Jokainen, joka ensimmäistä kertaa ajaa automaatilla, tuntee jonkinlaista epävarmuutta tai jopa pelkoa. Varsinkin naisväki, vaikka juuri he automaattia eniten osaavat arvostaa, kun ovat kerran kokeilleet.
        Ymmärrän kysyjää oikein hyvin.

        Ei ole pakko nähdä mörköjä aina ja kaikkialla. Eikö elämä ole vähän rasittavaa, jos niin tekee?

        Kenellekään ei taida auto tipahtaa taivaasta, vaan se saadaan joltain. Jos auto ostetaan, sen luovuttaa automyyjä, joka kertoo, miten autoa ajetaan. Jos auto ostetaan käytettynä yksityiseltä, neuvoa voi kysyä auton myyneeltä henkilöltä. Jos auton saa lainaksi, lainaaja antaa ohjeet. jne. jne.

        Missä normaalissa tilanteessa autolla ajamiseen pitää kysyä neuvoa netistä? Jossain hätätilanteessa voi joutua ajamaan tuntemattomalla autolla ilman neuvontaa, mutta silloin tuskin on aikaa kirjoitella nettiin.


      • kukaties1

        No miksei sitä neuvoa voi kysyätäällä? Ei ole pakko vastata.


      • Anonyymi
        Ves kirjoitti:

        Miksi arvelet kysymyksen olleen provon?

        Kysymys oli ihan asiallinen ja tarpeellinen. Jokainen, joka ensimmäistä kertaa ajaa automaatilla, tuntee jonkinlaista epävarmuutta tai jopa pelkoa. Varsinkin naisväki, vaikka juuri he automaattia eniten osaavat arvostaa, kun ovat kerran kokeilleet.
        Ymmärrän kysyjää oikein hyvin.

        Ei ole pakko nähdä mörköjä aina ja kaikkialla. Eikö elämä ole vähän rasittavaa, jos niin tekee?

        no eikai kukaan niin tyhmä ole ettei osaa automaattia ajaa jos kuitenkin on manuaalia ajanut? :D


      • Anonyymi

        Käynnistys tehdään P-asennossa, kuten moottorin sammutuskin. Silloin auto ei lähde valumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no eikai kukaan niin tyhmä ole ettei osaa automaattia ajaa jos kuitenkin on manuaalia ajanut? :D

        pitääkö tässä miettiä mitään manuaali kuvakaaviolla on ihmisen aivoille paljon yksinkertaisempi kuin automaatti, jossa pitää osata tietää englantiakin.


      • Anonyymi

        Käynistys ja sammutus , p-kirjaimella niin auto ei lähde valumaan.


    • Ves

      Automaattivaihteella ajaminen on niin helppoa, että kun pääset makuun, haluat itsellesi aina sellaisen.

      Vaihdevalitsimen asennoista täytyy tietää ainoastaan nämä:

      P = PARKING eli parkkeerausasento. Se lukitsee pyörät, eikä autoa voi edes työntää. Kun käynnistät moottorin, valitsin on tässä asennossa. Kun pysäytät moottorin, siirrä valitsin tähän asentoon.

      R = REVERSE eli peruutusvaihde. Kun peruutat, valitsin laitetaan tähän asentoon.

      D = DRIVE eli ajoasento. Kun lähdet ajaman, laita tämä asento, eikä muusta tarvitse enää huolehtia.

      N = NEUTRAL eli vapaa-asento. Jos autoa pitää työntää/hinata, tämä valitaan.

      Joissakin valitsimissa on myös numerollisia kohtia 1-2-3, mutta niistä ei tarvitse välittää. (Ne tarkoittavat, että vaihde ei vaihda itsestään isommalle kuin sille vaihteelle, mikä on valittu.)

      Vaihteen valitsinta siirretään vain silloin, kun auto on pysähdyksissä.

      Vinkkinä, kun ajat ensimmäistä kertaa automaatilla: Vasen jalkasi haluaa vaistomaisesti painaa kytkinpoljinta tilanteissa, joissa sitä käsivaihteisessa normaalisti painetaan. Tyypillisesti risteystä lähestyttäessä ja pysähdyttäessä. Kytkinpoljinta ei automaatissa ole, mutta koska jarrupoljin on tavallista leveämpi, vasen jalka osuu helposti siihen, ja "kytkimen painallus" saa aikaan tiukan jarrutuksen. Kaikille käy näin ekoilla kerroilla.

      Laita siksi vasen jalkasi jonkinlaiseen koukkuun mahdollisimman kauas polkimista - aluksi, kunnes olet oppinut, että vasemmalla jalalla ei ole hommia. Sitä ei tarvitse tehdä kauaa, vaan opit sen kyllä nopeasti. Kun jalka on kaukana polkimista, ehdit eri tilanteissa muistamaan, että vasemman jalan ei tarvitsekaan tehdä mitään.

      Kun lähdet liikkeelle: paina oikealla jalalla jarrua, ja siirrä vaihteenvalitsin asentoon D. Sitten nostat jalan jarrulta, ja auto lähtee kauniisti ja hitaasti liikkeelle. Ja sitten vain kaasua ja jarrua tilanteiden mukaan.

      Kun pysähdyt liikennevaloihin, jarrutat, kunnes auto pysähtyy. Mutta unohda kytkin ja vaihdekepin veivaaminen. Ja paina jarrua, kunnes valot vaihtuvat/edellä oleva auto lähtee liikkeelle. Kun siirrät jalan jarrulta kaasulle, taas mentiin. Kauniisti ja helposti.

      Kuulostaako monimutkaiselta? Se ei sitä ole, vaan hoksaat nopeasti, miten helppoa automaatilla on ajaa. Oma vaimoni ei enää suostu ajamaan millään muulla. Eikä hän ole ainoa.

      • Nainen vm70

        Kauniit kiitokset sinulle Ves todella kattavasta vastauksesta. Enköhän minä nyt uskalla lähteä liikkeelle sillä autolla ja harjoittelemaan ajamista.
        T:Nainen


      • Utelias.
        Nainen vm70 kirjoitti:

        Kauniit kiitokset sinulle Ves todella kattavasta vastauksesta. Enköhän minä nyt uskalla lähteä liikkeelle sillä autolla ja harjoittelemaan ajamista.
        T:Nainen

        Millainen tilanne oli oikein kyseessä. ?

        Yleensähän ihmiset autoaan lainatessa muistavat valistaa jopa liiankin kanssa ja tuskin olet ostanut autoa jos et edes tiedä kuinka sitä ajetaan.


      • Ves
        Utelias. kirjoitti:

        Millainen tilanne oli oikein kyseessä. ?

        Yleensähän ihmiset autoaan lainatessa muistavat valistaa jopa liiankin kanssa ja tuskin olet ostanut autoa jos et edes tiedä kuinka sitä ajetaan.

        Arvaukseni: kyseessä on autoilu Vappuna. Auton vakiokuski istuu vieressä tai takapenkillä ;-)


      • Utelias.
        Ves kirjoitti:

        Arvaukseni: kyseessä on autoilu Vappuna. Auton vakiokuski istuu vieressä tai takapenkillä ;-)

        Mahtaako auton omistaja tai muut kyydissäolijat olla mykkiä tai muuten ilmaisukyvyttömiä jos valitsinkaavion käyttöä pitää kysyä.

        Eipä tule mieleen muuta tilannetta kuin että kortiton pentu ei saa varastettua autoo, kun ei osaa käyttää vaihteita ja kysyy täältä neuvoo.

        Todennäköisin vaihtoehto on että kyseessä on provo.

        Jokainen ajokortin suorittanut, tai vähääkään autoa ajanut tietää kyllä, mitä ne valitsimen kirjaimet meinaa, sanoitpa asiasta mitä hyvänsä, ellet sitten ole itse kirjoittanut kysymystä omaa vastaustasi varten.


      • Janne
        Nainen vm70 kirjoitti:

        Kauniit kiitokset sinulle Ves todella kattavasta vastauksesta. Enköhän minä nyt uskalla lähteä liikkeelle sillä autolla ja harjoittelemaan ajamista.
        T:Nainen

        Vesin kirjoitus oli melko tyhjentävä, mutta yksi unohtui: automaatin valitsinvipu ei yleensä liiku, ellei samalla paina kevyesti jarrua. Vaihdevivussa voi olla myös painike, jota pitää painaa vipua siirrettäessä.


      • Ves
        Utelias. kirjoitti:

        Mahtaako auton omistaja tai muut kyydissäolijat olla mykkiä tai muuten ilmaisukyvyttömiä jos valitsinkaavion käyttöä pitää kysyä.

        Eipä tule mieleen muuta tilannetta kuin että kortiton pentu ei saa varastettua autoo, kun ei osaa käyttää vaihteita ja kysyy täältä neuvoo.

        Todennäköisin vaihtoehto on että kyseessä on provo.

        Jokainen ajokortin suorittanut, tai vähääkään autoa ajanut tietää kyllä, mitä ne valitsimen kirjaimet meinaa, sanoitpa asiasta mitä hyvänsä, ellet sitten ole itse kirjoittanut kysymystä omaa vastaustasi varten.

        Ihan ystävyydellä: mistä vainoharhaisten hoitolaitoksesta olet mahtanut päästä vappulomalle?

        Eihän tuollainen kirjoittelu niin hirveästi häiritsekään, mutta jotenkin toivoisi, että nämä häiriköt pysyisivät omia ongelmiaan purkamassa jossakin muualla kuin asia-aiheiden piirissä.

        Provoilija olet sinä itse, joka vaihtuvilla nimimerkeillä yrität vääntää adrenaliinia. Tietyllä tavalla huvittavaa ja kiinnostavaa seurata. Mutta myös säälittävää.


      • Janne kirjoitti:

        Vesin kirjoitus oli melko tyhjentävä, mutta yksi unohtui: automaatin valitsinvipu ei yleensä liiku, ellei samalla paina kevyesti jarrua. Vaihdevivussa voi olla myös painike, jota pitää painaa vipua siirrettäessä.

        missä merkissä sellainen? (Sitä kyllä taitaa painaa aina vaistomaisesti).Nappi kepissä/ rattivipua itseenpäin(jos rattivaihde),ennenkuin liikkuu kyllä ovat tuttuja ja vesillä oli tosi hyvät ohjeet,valitettavasti kaikki ei "ymmärrä"
        neuvomista.
        Hauskaa Vappua! Kaikille


      • Automaatilla ajanut

        Ei auton tarvitse olla pysähdyksissä kun vaihdetaan D:tä kolmoselle, kakkoselle ja ykköselle. Oletkohan itse ajanut ikinä automaatiila, tais olla kirkatietoa.


      • jotkut sntän jaksaa

        hemmetin hyvät ohjeet että tyhmäkin ymmärtää noin ystävälisi ihmisi vois olla enemmän :)


      • uilniuyby8u7
        Janne kirjoitti:

        Vesin kirjoitus oli melko tyhjentävä, mutta yksi unohtui: automaatin valitsinvipu ei yleensä liiku, ellei samalla paina kevyesti jarrua. Vaihdevivussa voi olla myös painike, jota pitää painaa vipua siirrettäessä.

        siis tarkoitit varmaan ettei liiku P-asennosta pakille, muissa väleissä ei kyllä tarvii jarrua painaa


      • Olet hönö
        uilniuyby8u7 kirjoitti:

        siis tarkoitit varmaan ettei liiku P-asennosta pakille, muissa väleissä ei kyllä tarvii jarrua painaa

        Vastaakohan kawasaki yhdeksän vuoden takaa?


      • ei ole todellista

        Kuule esim. bussinkuljettajat saattavat joutua ajamaan päivittäin automaatti sekä manuaalivaihteisilla autoilla, löytyy täysin mekaanisia manuaaleja, joissain on puolittaja jota täytyy käyttää, joissain ei, sitten sähkökeppiautoja, sitten automaatteja esim. volvo i-shift jne.

        niin miten se voi olla niin vaikeaa vaihtaa manuaaliautosta automaattiautoon että täytyy oikein miettiä ettei paina vahingossa jarruja pohjaan kun luulee kytkintä käyttävän?

        eihän ammattiliikenne pyörisi ollenkaan jos jokaiseen autotyyppiin pitäisi olla omat kuskit ja muita ei voi ajaa. herranjumala opetelkaa nyt ajamaan sitä autoa saatana!


      • Anonyymi

        😍Kiitos selkeästä ohjeistuksesta.👍


      • Anonyymi

        Tuo kaikki on tietysti ihan ok. Itse olen jo parikymmentä vuotta ajanut ajatuksella " kaksi poljinta---kaksi jalkaa. Eli, kun lähdetään liikkeelle, painetaan vasemmalla jalalla jarrua, ikäänkuin kytkintä. Oikealla jalalla painetaan kaasua ja vasen jalka nostaa jarrupolkimen ylös, ikäänkuin kytkimen nostaisi.
        Erityisesti pysäköitäessä peruuttaminen on tarkkaa kun jalkoja ei tarvitse siirrellä polkimelta toiselle.


      • Anonyymi

        Juuri oikeat neuvot.


      • Anonyymi
        Nainen vm70 kirjoitti:

        Kauniit kiitokset sinulle Ves todella kattavasta vastauksesta. Enköhän minä nyt uskalla lähteä liikkeelle sillä autolla ja harjoittelemaan ajamista.
        T:Nainen

        Ehkä sellainen asia pitäisi vielä mainita, että vaihteen valitsinta ei noin vain voi liikuttaa. Pitää painaa siinä vaihdekepissä se nappi alas ennenkuin siirtää vaihdekeppiä oikeaan asentoon.

        JokuVaan


    • kiki

      D:llä tai isoimmalla numerolla mennään eespäin ja ässällä pysährytään

    • Tanttu

      Jättäkää koko kööri automaatilla ajaminen, jos ette ton enempää tiedä. Rikotte vielä laatikon tolla menolla. You know...pikku D, iso D...1 ja 2,,,ei ne turhaan siel oo.

    • kaikkis11

      Just pitäis lähtee firman autolla tsombailemaan, ja kyllä minä, joka en ole eläissäni automaattivaihteista autoa ajanut koen nämä neuvot hyvinkin arvokkaiksi. Paljon tuossa oli sellaisia juttuja mitä ei työkaveri neuvonut, hän kun vain selitti kirjaimista (jotka toki unohtuivat heti siltä istumalta).

    • Pasissakin on A

      Ne 1-2-3 vaihteetkin on hyvä tietää. Se estää vaihtamasta isommalle vaihteelle kuin minkä on valinnut (pienemmälle vaihtuu kyllä), ja se on hyvä mäkisellä ja mutkaisella tiellä. Tai tiukoissa liittymissä voi vaihtaa kolmosen valmiiksi jos nelonen on liian laiska vaihde.

      Talvella omissa autoissani on ollut vaihtoehtona lumihiutaleen kuva joka tarkoitti että vaihteisto käytti ainoastaan 3-4 vaihteita. Nykyisessä autossani jossa itse voi vaihtaa pitää valita kakkosvaihde ykkösen sijaan jos ajaa lumisella tiellä.

      S-nappi tarkoittaa sport-asentoa, eli vaihde vaihtuu helpommin alaspäin ja ylöspäin vaihtuu vasta korkeammilla kierroksilla. Tämä valinta näkyy kalliimpana bensalaskuna.

      • 87k

        Entäpä mitä meinaa vaihde S entä vaihde L, entä vaihde o entäs nappula O/D off entäpäs ja -, tai sitten kohta A

        Kato automaattejja on niin montaa erilaista, että tyhjentävää ohjetta ei voi antaa ellei tiedä auton merkkiä, ja mallia


      • ajokortti 42v.
        87k kirjoitti:

        Entäpä mitä meinaa vaihde S entä vaihde L, entä vaihde o entäs nappula O/D off entäpäs ja -, tai sitten kohta A

        Kato automaattejja on niin montaa erilaista, että tyhjentävää ohjetta ei voi antaa ellei tiedä auton merkkiä, ja mallia

        Eiköhän ne tule sinulle joskus sitten tutuksi jos yleensä ajokorttia tulet koskaan saamaan, epäilen vahvasti.
        Plasto-volvosi onkin vaan yksivaihteinen.


      • 87k
        ajokortti 42v. kirjoitti:

        Eiköhän ne tule sinulle joskus sitten tutuksi jos yleensä ajokorttia tulet koskaan saamaan, epäilen vahvasti.
        Plasto-volvosi onkin vaan yksivaihteinen.

        Ei ei ei ei ei ei, nyt ei ollut kyse mistään MUN autoista, tai MUN ajokortteist, vaan ihan yleinen kysysmys, eli kerros nyt mit noin muut kirjaimet meinaa, kun kerran automaatista tiedät niin paljon....


      • pysy vaan laatikolla
        87k kirjoitti:

        Ei ei ei ei ei ei, nyt ei ollut kyse mistään MUN autoista, tai MUN ajokortteist, vaan ihan yleinen kysysmys, eli kerros nyt mit noin muut kirjaimet meinaa, kun kerran automaatista tiedät niin paljon....

        No ei nyt mennä vielä niihin kirjaimiin, sitten vasta kun lopetat joutavan lässytyksen "MUN autoista tai MUN ajokorteista". Kaikkihan sen tietää että sinulla ei ole kumpiakaan, ainut edelleenkin Plasto-volvo hiekkalaatikolla jolla naapurin Elmerin kanssa leikit.


      • 87k
        pysy vaan laatikolla kirjoitti:

        No ei nyt mennä vielä niihin kirjaimiin, sitten vasta kun lopetat joutavan lässytyksen "MUN autoista tai MUN ajokorteista". Kaikkihan sen tietää että sinulla ei ole kumpiakaan, ainut edelleenkin Plasto-volvo hiekkalaatikolla jolla naapurin Elmerin kanssa leikit.

        Onko sulla lukihäiriö, sanoin että kyse EI siis EI ole mun autosta tai ajokortista, koita nyt ymmärtää, ja vastaa kysymykseen ;)


      • vänkääjälle tietoon
        87k kirjoitti:

        Onko sulla lukihäiriö, sanoin että kyse EI siis EI ole mun autosta tai ajokortista, koita nyt ymmärtää, ja vastaa kysymykseen ;)

        Niin kyllähän se tiedetään että ei ole sinulla autoa, paitsi Plasto-volvo ja korttia tuskin ikinä edes saat. Kysymykseen on jo vastattu, mutta vastataan vielä kerran, sinä et sillä tiedolla tee yhtään mitään, koita nyt idiootti ymmärtää vihdoinkin.


      • Pöh
        87k kirjoitti:

        Entäpä mitä meinaa vaihde S entä vaihde L, entä vaihde o entäs nappula O/D off entäpäs ja -, tai sitten kohta A

        Kato automaattejja on niin montaa erilaista, että tyhjentävää ohjetta ei voi antaa ellei tiedä auton merkkiä, ja mallia

        S = Sport - saksalaisissa muka-automaateissa käytetty merkkintä sille että vaihteiston ohjaus toimii muka tehollisen alueen paremmalla puoliskolla. Saa kulutuksen kasvamaan ja moottorin äänen kovemmaksi. Ei vaikutusta ajo-ominaisuuksiin.

        L = Low - Toiminta riippuu valmistajasta ja automallista. Voi olla max 2 vaihde, vetopyörästön lukko, tehokkaampi regeneratiivinen jarrutus, jne. Vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, tarkista ohjekirjasta.

        /- = Vaihde isommalle/pienemmälle - Saksalaisten lelujen kepinheilutusleikki moodi. Ainoa käyttö levin huipulta laskeuduttaessa jäätävän tihkusateen aikana kun voi moottorijarruttaa alastullessa.

        A = Saman leikkivaihteiston ilmaisin joka kertoo ettei tarvitse leikkiä, vaan manuaalivaihteet vaihdetaan automaattisesti.

        O/D off - Over-Drive off. Vaihteen valitsin nappi, jolla poistetaan ne vaihteet pois toiminnasta millä moottori ei tehonsa puolesta voi saavuttaa maksimikierroslukua kyseisen ajoneuvon ja välityssuhteen kanssa.


    • ihme isottelijat

      Huoh. Joku kuvittelee olevansa tosi hauska... Vaikee kuvitella että ajokortti ois ollu 42v. kun käytös on hiekkalaatikolla Plasto-Volvoilevan penskan tasoa...

    • TH 350

      Kysyjä halusi vastauksen yksinkertaiseen ongelmaan, mutta suurin osa vastaajista vaan sekoili. Eihän ensikertalaisen tarvi opetella muuta kuin jarrun ja kaasun käyttö sekä vaihteiston perusasiat kuten P - R - N - D . Muista nippeleistä ja vaihteista ei tarvi välittää, ne kyllä oppii sitten aikanaan.
      JOs haluaa mennä paikasta a paikkaan b niin valitsin vain D ja hanaa !
      Aika vanhaan kyselyyn tosin täällä on alettu vastailemaan, mutta toisaalta maailma on täynnä ihmisiä joilla on vähän kokemusta automaatista.

      • Vito

        Tietysti automaattia voi joutua ajamaan ilman opastusta!

        Lähden kohta hakemaan vaimon firman pakua ja sain vain osoitteen ja avaimen. Sekä ohimennen tiedon, että kyseessä on automaatti.

        En ole ikinä sellaista ajanut, vaikka ajokortti ja auto on ollut jo 30 vuotta. Siksi etsin täältä vastausta yksinkertaiseen kysymykseen, missä asennossa valitsin pitää olla startatessa ja miten toimitaan liikennevaloissa.

        Onneksi ne löytyivät. Kiitos siitä!


      • velvet drive
        Vito kirjoitti:

        Tietysti automaattia voi joutua ajamaan ilman opastusta!

        Lähden kohta hakemaan vaimon firman pakua ja sain vain osoitteen ja avaimen. Sekä ohimennen tiedon, että kyseessä on automaatti.

        En ole ikinä sellaista ajanut, vaikka ajokortti ja auto on ollut jo 30 vuotta. Siksi etsin täältä vastausta yksinkertaiseen kysymykseen, missä asennossa valitsin pitää olla startatessa ja miten toimitaan liikennevaloissa.

        Onneksi ne löytyivät. Kiitos siitä!

        Startatessa (mulla aisin) asentona P tai N . Lähtee käyntiin molemmilla, mutta on myös niitä lootia, mitkä salliin käynnistyksen vain toisella näistä. Startin jälkeen kevyesti jarrua ja haluttu vaihde päälle R tai D . Jarrun vapautus ja auto lähtee ryömimään hiljakseen. Kaasulla vain lisää vauhtia. Risteyksissä ja valoissa vain kevyesti jarrua niin auto pysyy paikallaan. EI tarvi laittaa vaihdetta vapaalle.
        JOs joudut seisomaan paikallaa pitkiä aikoja kone käynnissä, niin vapaalle (N) tai peräti P asentoon. Perillä N asentoon ja käsäri päälle. JOs haluat vielä varmistaa paikalla pysymisen niin laitat käsärin lisäksi myös valitsimen P-asentoon.
        Automaatilla ajo on helppoa kuin heinänteko !


    • pakkovaihteita?

      Jos autossasi on ns. pakkovaihdejärjestelmä kuten monissa busseissa, tulee vaihdot tehdä tässä kaavassa:

      1---//_______O---2-------II >>>>3___________OO

      Muussa tapauksessa kardaanin kitkalaakeri hajoaa.

    • malmi tulille

      Mutta vanhassa El Caminossa oli paljon yksikertaisempaa: D ja hanaa !!!!! Se meni 1. 90 km/h, 2. 160 ja 3. 190 . Sehän on suomen teillä tarpeeksi.
      Ne 3 vaihdetta riitti hyvin sellaisessa äijäpelissä .
      Nämä reistailevat 7-vaihteiset ovat puppelipoikien leluja.

      • 13001255

        delta 88 kulki ykkösellä 110 ja kolmosella 225


      • saastepannu
        13001255 kirjoitti:

        delta 88 kulki ykkösellä 110 ja kolmosella 225

        Semmonen lulla ei pysy tiellä enään 160 jälkeen.


      • delta 88
        saastepannu kirjoitti:

        Semmonen lulla ei pysy tiellä enään 160 jälkeen.

        Ethän sinä edes tiedä, että minkälaisesta ja minkä ikäisestä autosta on kyse.

        "enään" on väärin kirjoitettu, oikein kirjoitettuna, enää.


    • Kiutaköngäs

      Mersun automaateilla vuodesta 2002.
      P- asennolla käyntiin ja D-asennolla eteenpäin ajat sitten 1 tai 210 km tunnissa.
      R- on pakkivaihde.
      Kun sammutat, niin laita valitsin asentoon P.
      Muita asentoja et käytännössä tarvitse jos et sitten vedä todella painavaa kärryä pienitehoisella moottorilla.

    • ZAZ-xxx

      Ohjekirjasta kohta "auton pysäyttäminen":

      Hidasta vauhtia jarrupolkimella kunnes auto on täysin pysähtynyt. Pidä jalka jarrulla, kun kytket seisontajarrun. Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P. Nyt voit vapauttaa jalkajarrun ja sammuttaa moottorin. Nouse autosta ja aseta pysäytyskiilat pyörien taakse tai eteen sen mukaan, mihin suuntaan maasto viettää. Jos olet epävarma maaston vaikutuksesta, käytä pysäytyskiiloja molemmin puolin.

    • ---

      kuka vittu käyttää jotai pysäköintikiiloja

      • käsis ei pidä

        Mm. karavaanarit käyttää niitä, tosin vaan vaunussa kaltevassa maastossa. Myös useiden kuorma-autojen perävaunuissa ja hinattavissa laitteissa on sellaiset, siis ne pyöräkiilat.
        Varovainen ja huolellinen käyttävät niitä. Eipä karkaa perävaunut eikä laitteet omille teilleen.


      • Anonyymi

        Nuoret bemaripojat kun ei ole äitiä auttamassa...


    • kaikkiasitä....

      Ooooh! Oletpa tosi miehekäs kun olet KOKO ikäsi ajanut uusia bemareita ja vielä manuaaleja! Ja nyt lähet tosta vaan hakemaan toistaitoiselle emännällesi käytetyn bemun ihan toiselta puolen Suomea. Aika hurjimus olet! Oikea miesten mies!

      • automatique

        Mutta jos tämä toistaitoinen muutaman päivän päästä kyykyttää teidän kinnerinne, niin pääseekö onnettomilta nyyhkiviltä puppelipojilta taas itku.


    • Anonyymi

      Molemmilla jaloilla pitää yhtä aikaa painaa polkimia

      • Anonyymi

        Kannattaisi nukkua 04 aikaan, niin olisi aamulla virkeämmät ajatukset.


    • Anonyymi

      Äitini painaa aina jarrua automaatissa vasemmalla jalalla. Ei ongelmaa. Käsittääkseni rallikuskitkin tekevät niin.

    • Anonyymi

      Itsekin kun laitoin polkupyörään apupyörät, on ollut niin helppoa ja vaivatonta etten vaihtaisi niitä enää pois! Esim risteyksiin tullessa ei tarvi laskeutua satulalta ja laittaa toista jalkaa maahan, voihin jaktaa istumista.

      Eli vähän kuten automaatilla, kun kerran vaihtaa apupyöriin, ei halua polkupyöräillä ilman!

    • Anonyymi

      VES : n neuvoihin kysäri: jarrua painetaan kun N->D siirto tapahtuu eli onko uhkana että auto liikkuu ilman jarrun painamista vaikka kaasua ei paineta?

      • Anonyymi

        Kyllä se automaatti lähtee ryömimään, jos ei paina kevyesti jarrua. Esim. itse lähden ajamaan parkkipaikalta siten että ensin jarrua kevyesti ja sen jälkeen R ja jarrun vapautus. Auto tulee kaasuun koskematta pois ruudusta ja kevyesti taas jarrua ja suunnan vaihto eli R---D .
        Kun vapauttaa jarrun niin auto ryömii parkkipaikalta portille asti hiljakseen.
        Kaasua tarvitaan tasamaalla vasta kun nokka on kadulla ja tarvitsee kiihdyttää sinne liikenteen sekaan . Tietysti, jos on mäkeä tai pitkä matka portille, niin voi antaa kevyesti kaasua jo aikaisemmin. Taajamassa ja ruuhkassa automaatilla ajo on suorastaan herkuttelua.


    • Anonyymi

      Mää ole ajanu 7500 km ykkösvaihteel miten tää keppivaihe vaihdetaa kakkosel?

    • Anonyymi

      Jos on kyseessä kansanvaunkonsernin dsg-kyhäelmä olisi aluksi syytä käyttää henkilökohtaista niskatukea, jottei pääsisi vammoja tulemaan nykimisen seurauksena.
      Automaatilla oppii nopeasti ajamaan ja painamaan kaasupoljinta vain tarvittava määrä, joka tuottaa halutun nopeuden.
      On myös huomattava, että moottorijarrutusta ei juuri ole ellei käytä vakionopeuden säädintä.

      • Anonyymi

        > On myös huomattava, että moottorijarrutusta ei juuri ole ellei käytä vakionopeuden säädintä.

        On myös huomattava, että automaatit ovat kehittyneet. Mikä on voinut jäädä huomaamatta, jos ei vielä ole päässyt ajamaan tämän vuosituhannen puolella valmistettuja autoja.


    • Anonyymi

      Dacian automaattia ei kutsuta automaatiksi vaan soseboksiksi.

      • Anonyymi

        Eihän nuo robottivaihteet olekaan oikeita automaatteja vaan robotin ohjaamia manuaaleja.
        Kasoiskytkinlaatikot (esim. DSG) ovat vain kahdella kytkimellä varustettuja manuaaleja jotka nykivät tavattoman ikävästi kahden äkäisen ja kuluneen kytkimen vuoksi. Ei jatkoon.
        Oikea automaatti lähtee liikkeelle ja vaihtaa vaihteita samettisen pehmeästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän nuo robottivaihteet olekaan oikeita automaatteja vaan robotin ohjaamia manuaaleja.
        Kasoiskytkinlaatikot (esim. DSG) ovat vain kahdella kytkimellä varustettuja manuaaleja jotka nykivät tavattoman ikävästi kahden äkäisen ja kuluneen kytkimen vuoksi. Ei jatkoon.
        Oikea automaatti lähtee liikkeelle ja vaihtaa vaihteita samettisen pehmeästi.

        Tosin ne 3-4 vaihteiset mehulingot, mitä moni mustakilpisen auton omistaja kerkisi tässä ketjussa kehumaan, hörppii kaupunkiajossa bensaa pitkälti toistakymmentä litraa ja/tai kiihtyvyys mitataan kaleterilla, jos tällainen on naitettu alle 2 l koneen pariksi. Ei jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin ne 3-4 vaihteiset mehulingot, mitä moni mustakilpisen auton omistaja kerkisi tässä ketjussa kehumaan, hörppii kaupunkiajossa bensaa pitkälti toistakymmentä litraa ja/tai kiihtyvyys mitataan kaleterilla, jos tällainen on naitettu alle 2 l koneen pariksi. Ei jatkoon.

        Hyvinpä tuntuu tuollainen 4-vaihteinen, vanha mehulinko toimivan ja kulkee matka-ajossa 6,1-6,2 kulutuksella, mutta kaupungissa, pelkässä taajama-ajossa on toki kulutus selkeästi suurempi ( 3 litraa.). Aiempi 2,2 bensakone vei pari litraa enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosin ne 3-4 vaihteiset mehulingot, mitä moni mustakilpisen auton omistaja kerkisi tässä ketjussa kehumaan, hörppii kaupunkiajossa bensaa pitkälti toistakymmentä litraa ja/tai kiihtyvyys mitataan kaleterilla, jos tällainen on naitettu alle 2 l koneen pariksi. Ei jatkoon.

        > hörppii kaupunkiajossa bensaa pitkälti toistakymmentä litraa
        > ja/tai kiihtyvyys mitataan kaleterilla, jos tällainen on naitettu
        > alle 2 l koneen pariksi.

        0-100 kiihtyvyys taitaa omalla mehulingolla varustetulla autolla olla jossain karvan alle 10 sekunnin luokkaa. Käytännössä riittävä joka tilanteeseen.

        Kulutus on kaupunkiajossa kyllä kova. Jos maantiellä menee noin 5 l/100, niin kaupungissa voi helposti mennä 20 l/100. Tai 7 l/100, jos ei ole ruuhkaa. Vähän vaihtelee. Manuaali voisi säästää vähän, mutta ei kovin paljoa. Start-stop tuossa jälkimmäisessä tilanteessa voisi olla parempi, mutta ei tänä kesänä olisi käytännössä toiminut, kun ilmastointi on ollut päällä koko ajan.


    • Anonyymi

      Taajamassa asuvalle automaatilla ajaminen on suorastaan herkuttelua.

      • Anonyymi

        Ja kun on asunut kaupungin keskustassa 40 vuotta niin voi vain sylkäistä manuaalin suuntaan ja ajella pehmeästi vaihtavalla oikealla automaatilla , mikä ei ole DSG tai variaattori.


    • Anonyymi

      Automaatti on yksinkertaisesti paskaa.

    • Anonyymi

      Eikö automaatilla pysty moottorijarruttamaan kun tässäkin limusiinionnettomuudessa kuoli 20 ihmistä jarrujen petettyä? Käsivalintaisella voi helposti vaihtaa pienemmälle ja vauhti hidastuu.

      Ainakaan pikkuoottorisessa vaikkakin kohtuutehokkaassa automaatti ei tuntunut kovinkaan järkevältä, vääntävään isoon moottoriin sopii paremmin.

      • Anonyymi

        "New York Timesin mukaan kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan vuoden 2020 raportissa todettiin, että limusiinin jarrujärjestelmä oli lakannut toimimasta. Ajoneuvo oli tämän seurauksena vyörynyt pitkää mäkeä alla olevaan laaksoon ja saavuttanut yli 160 kilometrin tuntivauhdin tullessaan risteykseen."
        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009594570.html

        Tuossa juttu tuosta onnettomuudesta.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      111
      2892
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2344
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1976
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1650
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1365
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1188
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1044
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1034
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1023
    Aihe