Olenko Suomen jäykin?

Anonyymi

En koko aikuiselämästäni muista, että olisin pystynyt istumaan maassa selkä suorana ja jalat suorana edessä. Kun yritän istua näin niin alasekääni tulee kyhmy tms, olen siis käsittääkseni niin jäykkä että se vetää selän pakostakin kumaraan eli ei ns. selkä suorana. Olen venytellyt vuosia, mutta en ole silti saavuttanut tilaa jossa pystyisin istumaan selkäsuorana ja jalat suorana, jotain kehitystä on tapahtunut kyllä ja nyt olen alkanut venytellä reilusti enemmän lähes joka päivä. Lisää kehitystä on tullut, mutta silti pieni kyhmy tulee alaselän tienoille kun suoristan jalkani. En anna periksi vaan laitan kaiken likoon, että joku päivä pystyisin istumaan kuvaamassani asennossa.

Tuo venytys (jonka kai moni olettaa takareisien venytykseksi) ei tunnu minulla lainkaan takareisissä vaan polvitaipeessa. Koukistamalla polvea saan venytyksen tuntumaan takareisissä (fysioterapeutti opasti tähän).

Usein kun katselee venyttely/jooga videoita niin kaikki istuvat selkä suorassa jalat edessä tai haara-asennossa. En ole eläissäni nähnyt ketään vastaavaa, että ei pystyisi istumaan suorassa polvet ojennettuina jalat suorina edessä.

Onko täällä ketään jolla olisi sama "ongelma"? Minulla on ehkä vähän ns. notkoselän vikaa, en tiedä liittyykö tuo asiaan.

Tämä jäykkyys on harmittanut minua vuosikausia ja nyt tosiaan olen päättänyt että laitan kaiken peliin. Haaveenani on tullu notkeaksi, tehdä jopa spagaatti jossain vaiheessa ellei ole jotain geneettisiä juttuja että se ei ole mahdollista minun kohdallani. Kehitystä on tapahtunut esim ns. sivupotkussa jossa en ennen saanut jalkaa edes 90 asteen kulmaan. Nyt se nousee avustettuna jo varmaan 120 asteen kulmaan eikä tunnu vielä edes tuskaiselta. Silti tuo istuma-asento ei onnistu. Toki tässä on kyseessä ihan eri paikkojen notkeudesta.

8

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuinkas moni mies on jäykistynyt vaimosi kanssa?

    • Anonyymi

      Mulla on sama kuin sulla. Fysioterapeuttini kuitenkin sanoi että en ole jäykkä. Pääsen vaivatta syväkyykkyyn selkä täysin suorana ja saan sormet lattiaan jalkoja koukistamatta, Mutta lattialla istuen jalat suorana selkää en tahdo millään pysymään suorassa. En voi käsittää miten joku saa siitä rintansa jalkoihin kiinni.

      • Anonyymi

        Jep, tässä esim tämä jätkä tekee just tuolleen, että menee melkein pannukakkuun mikä tuntuu itselle mahdottomalta savuttaa kun ei pysty edes istumaan suoraan. Tavote on kyllä tulevaisuudessa ensin siis pystyä istumaan selkä suorassa ja sitten alkaa jopa taivuttamaan vartaloa eteenpäin. Tavotteena myös saada potkut korkeaksi. Potkuissa tulee treenattua dynaamista notkeutta joka osaltaan lisää liikkuvuutta ja on yksi venyttelykeino.

        Muistaakseni staattiset venytykset ja PNF venytystekniikka tuovat tieteen mukaan nopeiten notkeutta, mutta joku hyvä ohjelma olisi syytä olla. Tilasin tällasen kirjan jotta oppisi mahdollsimman paljon tieteellistä puolta venyttelystä:
        Stretching Scientifically: A Guide to Flexibility Training

        Ja että venyttelystä tulisi järkevää, jotta kehitystä tulisi mahdollsimman nopeasti vaikka toki ajatuksena onkin venytellä loppuelämä jossain määrin.

        Itsekin olen varmaan jostain muualta notkea kuten esim uskon että etureiteni/lonkankoukistajien notkeus on hyvä.

        Jostain syystä venyttelystä minulle tulee pientä särkyä joskus polvien, joskus longan alueelle. Kai venyttelen jotenkin väärin ja siksi tuo kirjankin tilasin että hommaan tulisi järkeä. Venyttelystäkin on vissiin syytä palautua kuten punttitreenistäkin ja venytellä välillä kevyemmin ja taas kovempia päiviä väliin jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, tässä esim tämä jätkä tekee just tuolleen, että menee melkein pannukakkuun mikä tuntuu itselle mahdottomalta savuttaa kun ei pysty edes istumaan suoraan. Tavote on kyllä tulevaisuudessa ensin siis pystyä istumaan selkä suorassa ja sitten alkaa jopa taivuttamaan vartaloa eteenpäin. Tavotteena myös saada potkut korkeaksi. Potkuissa tulee treenattua dynaamista notkeutta joka osaltaan lisää liikkuvuutta ja on yksi venyttelykeino.

        Muistaakseni staattiset venytykset ja PNF venytystekniikka tuovat tieteen mukaan nopeiten notkeutta, mutta joku hyvä ohjelma olisi syytä olla. Tilasin tällasen kirjan jotta oppisi mahdollsimman paljon tieteellistä puolta venyttelystä:
        Stretching Scientifically: A Guide to Flexibility Training

        Ja että venyttelystä tulisi järkevää, jotta kehitystä tulisi mahdollsimman nopeasti vaikka toki ajatuksena onkin venytellä loppuelämä jossain määrin.

        Itsekin olen varmaan jostain muualta notkea kuten esim uskon että etureiteni/lonkankoukistajien notkeus on hyvä.

        Jostain syystä venyttelystä minulle tulee pientä särkyä joskus polvien, joskus longan alueelle. Kai venyttelen jotenkin väärin ja siksi tuo kirjankin tilasin että hommaan tulisi järkeä. Venyttelystäkin on vissiin syytä palautua kuten punttitreenistäkin ja venytellä välillä kevyemmin ja taas kovempia päiviä väliin jne.

        Niin se video tässä: https://www.youtube.com/watch?v=ZvD7qhtODxE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se video tässä: https://www.youtube.com/watch?v=ZvD7qhtODxE

        Katsoin jonkun dokumentin Okinawan vanhoista ihmisistä. Siellä moni kasikymppinenkin on yhtä notkea. Järkevä kevyt liikunta tekee ihmeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin jonkun dokumentin Okinawan vanhoista ihmisistä. Siellä moni kasikymppinenkin on yhtä notkea. Järkevä kevyt liikunta tekee ihmeitä.

        Okinawassa on ihan normaalia että kaduilla, bussipysäkeillä jne tehdään sumokyykkyjä ja muita venytysharjoituksia. Se kun on lapsena opetettu kansanperinteenä niin jälki on sen mukaista


    • Anonyymi

      Minulla on maailman jäykin. Suoraan verrannollinen rautakankeen.

    • Anonyymi

      ei mullakkaan ole mitään mahollisuutta istua selkäsuorana lattialle en pysy ees selkä kaarella pystyssä ilman käsiä. enkä pääse kyykkyyn, tuskin saan edes kädet polveen osumaan jalat suorina olen sinuakin jäykempi. kävellä sentäs pystyn

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe