Uskotaanko kristinuskossa psyyken olemassaoloon eli psykologiaan?

Anonyymi

Onko psyyke materiaa, osa ruumista?

Onko sielu sama kuin psyyke?

Onko sielu materiaa?

Se on selvää että henki ei ole osa ruumista eikä materiaa?

Miten on sielun ja /tai psyyken laita?

16

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Psyyke (kreik. ψυχή, psykhē elämä; henki; sielu) on käännetty Raamatussa sanalla "sielu". Aikaisemmin psykologiaa sanottiinkin "sielutieteeksi", kunnes tiedeyhteisö halusi tehdä pesäeron uskontoihin. Psykologit ja mielenterveyshoitajat eivät nykyisin yleensä suostu keskustelemaan Jumalasta asiakkaittensa kanssa julkisissa terveydenhoitopalveluissa. Kristillisissä seurakunnissa on tarjolla "sielunhoitopalvelua" pastorien ja paimenten taholta, joilla monella on jopa psykologian koulutustakin. Palvelun taso vaihtelee kovasti, valitettavasti, kuten psykologienkin taso vaihtelee. Mielestäni Raamatun pelastussanoma on balsamia psyykelle tämän ajan ahdistuksissa, vaikka moni tällä palstalla toisin väittääkin. Psalmit mm. on hyvää sielun lääkettä.

      " Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli." Psalmit 34:18

      Terv.serious

    • Anonyymi

      Ei kaikkiin kohtiin.
      Sinun kannattaa lukea jotain kirjallisuutta aiheista jos olet noin pihalla.

    • Oikeastaan sekoitat sanoja, joilla on aivan eri lähtökohdat. Toinen on hengellistä sanastoa ja toinen enemmän tieteellistä.

      • Anonyymi

        Mania on tila jossa henki ilmestyy kuvaan 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mania on tila jossa henki ilmestyy kuvaan 🤣

        Eikä mikään ihme, jos sekoittaa. UT puhuu suoraan ihmisen kolminaisuudesta. On fyysinen ihminen (kr. söma, sarx), sielu (psyche) ja henki (noma). Kaksi jälkimmäistä ovat eri asia em. Tessalonikalaiskirjeen mukaan. Paavalin ajatuksen taustalla kummittelee Platon. Hän jakoi ihmisen kolmeen osaan: ruumis (söma), sielu (psyche) ja mieli (nous).

        Idea on suurinpiirtein sama, mutta ihmisyyden ydin on Paavalille jumalallinen ja käsittämätön, siinä missä Platonille se oli ihmisen järki ja logiikka.

        Paavali selkeästi näkee psyyken (sielun) sisältävän ihmisen persoonallisuuden . Miten muuten ihminen olisi edelleen samanlainen sekä materiaalisessa että henkisessä maailmassa eli taivaassa? (Lutherilta löytyy sama opetus ja sama viittaus Paavalin kirjeeseen...)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä mikään ihme, jos sekoittaa. UT puhuu suoraan ihmisen kolminaisuudesta. On fyysinen ihminen (kr. söma, sarx), sielu (psyche) ja henki (noma). Kaksi jälkimmäistä ovat eri asia em. Tessalonikalaiskirjeen mukaan. Paavalin ajatuksen taustalla kummittelee Platon. Hän jakoi ihmisen kolmeen osaan: ruumis (söma), sielu (psyche) ja mieli (nous).

        Idea on suurinpiirtein sama, mutta ihmisyyden ydin on Paavalille jumalallinen ja käsittämätön, siinä missä Platonille se oli ihmisen järki ja logiikka.

        Paavali selkeästi näkee psyyken (sielun) sisältävän ihmisen persoonallisuuden . Miten muuten ihminen olisi edelleen samanlainen sekä materiaalisessa että henkisessä maailmassa eli taivaassa? (Lutherilta löytyy sama opetus ja sama viittaus Paavalin kirjeeseen...)

        ”UT puhuu suoraan ihmisen kolminaisuudesta. On fyysinen ihminen (kr. söma, sarx), sielu (psyche) ja henki (noma). Kaksi jälkimmäistä ovat eri asia em. Tessalonikalaiskirjeen mukaan.”


        Niin, nuo ovat oman aikansa käsitteitä. Ihmisen aivoja, mieltä sekä sen osa-alueita on tutkittu vasta aika vähän aikaa.

        Mitä enemmän on tietoa, sitä vähemmän voidaan tehdä mitään ehdottomia jakoja vaan oikeastaan kaikki vaikuttaa kaikkeen. Fyysiset ilmiöt, kuten aivojen eri välittäjäaineet sekä hormonit vaikuttavat psyykkiseen eli meidän henkiseen toimintaamme ja päinvastoin. Henkinen toiminta puolestaan liittyy uskonnollisiin kokemuksiin sekä ajattelun hahmottamiseen, joka on hengellisyyden perustaa.

        Nämä jaot ovat siis aika mielivaltaisia, mutta toisaalta kiehtovia ajatuskudelmia.


      • Anonyymi

        "Hengellinen sanasto" on lähtökohtaisesti sellaista, että sillä ei ole mitään konkreettista merkitystä uskonnollisen puheen ulkopuolella. "Sielusta" voidaan siis jaaritella uskonnossa ja teologiassa, mutta jos halutaan konkreettisesti ymmärtää ihmisten ja ihmisen psyykkeen toimintaa, niin "sielu" on diiba-daabaa, jolla ei ole mitään sisältöä.


    • Anonyymi

      Kristinuskossa toki nähdään ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena, mutta kristinuskon kontekstissa ei määritellä tai pohdta ihmisen mieltä lääketieteellisten mittapuiden mukaan. Sen sijaan kristinuskossa kuvitellaan, että ihmisessä asuu henki eli sielu, joka on ihmisen kuolematon osa.

      Monet kristityt ajattelevat ihmisen koostuvan ruumiista ja hengestä (sielu) ilman tarvetta erilliselle mielen (psyyke) käsitteelle.

    • Ymmärtääkseni sielu on kristinuskon mukaan kuolematon vain Jumalan avustamana. Itsessään sielu ei ole kuolematon.

      • Anonyymi

        Voihan se olla, että kotona ja kouluissa kymmenien vuosien aikana opetettu kuvitelma, että sielu päätyy joko taivaaseen tai helvettiin, onkin erilainen kuin kristinuskon virallinen kuvitelma.


    • Anonyymi

      Tarkasti ottaen, tulee esiin eka Mooseksen kirjan alussa, Jumala antoi Henkensä luodulleen. Jumala loi ihmisen mullasta kuten jokainen tiedämme tulleemme. Ensin Jumala kasvattaa ruokaa mullasta ja tästä ruoasta sitten muodostuu ihminen. Ja tähän mullasta syntyneeseen kehoon liitetään Jumalalta saatu henki niin muodostuu elävä sielu eli psyyke eli elävä ihminen. Kun sitten henki jättää ihmisen ja jäljelle jää vain kuollut keho, mikä lopulta palaa mullaksi jälleen.

      • Anonyymi

        Eli selvästi psyyke tuli kristinuskoon kvarkkipuurosta, josta tuli protoneja ja elektroneja, joista tuli vetyä, josta tuli palloja, joissa alkoi fuusio, ja jotka viimein luhistuivat ja räjähtivät niin, että oli erilaisia alkuaineita, joista kasaantui tähtiä ja planeettoja, joille tuli vettä ja multaa, josta tuli ruokaa kun Jumala keksi tehdä erilaisia eliöitä ja puhaltaa vähän henkeä. :-)


    • Anonyymi

      Mielenkiintoisia kysymyksiä.

      Kyselet uskotaanko kristinuskossa psyyken (= mieli, järki) olemassaoloon eli psykologiaan.

      Kun kristityt evl. pappimme käyttävät sielunhoidossa tieteen kehittämää kliinistä psykologiaa, niin toki uskovat.

      Kristinuskon mukaan psyyke siis sijaitsee vain atomeista koostuvista aivoissa.

      Lääketiede on tarkastellut psyyken (sielu) ja sooman (ruumis) välistä yhteyttä kautta historiansa.
      On syntynyt käsite somaattiset sairaudet, joista lääketiede on sitä mieltä, että somatisaatiohäiriö tulisi havaita potilaalla ajoissa, koska ko. potilas jatkossa tulee käyttämään tarpeettomasti sairaanhoidon resursseja, eli lääkäri määrää jatkumona tarpeettomia laboratorio- ja röntgentutkimuksia.

      Tosin lääketiede tuntee sellaiset käsitteet kuin plasebo (lumevaikutus), joka tarkoittaa sitä, että mikä tahansa lääkärin antama hoito tai lääke voi jopa parantaa, vaikka se ei pohjaudu lääketiedefaktaan.

      Tuntee myös nosebon, joka tarkoittaa, että kielteiset odotukset lääkärin määräämään hoitoon mitätöivät hoidon tai voivat tuottaa jopa haitallisia terveysvaikutuksia.

      Mielellä näyttää olevan siis salattuja voimia, jotka voimat selviävät Jumalan Sanasta.

      Sanassahan todetaan, että niin kuin uskot, niin sinulle tapahtuu.
      -jeesusfani-

      • Anonyymi

        Sielu - ruumis -jaottelu on todellakin lääketieteen taikauskoista muinaishistoriaa. Ainakin vuosisadan on ollut selvää, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, eli toiminnallisesti "psykologiaa" ei voi erottaa fyysisestä eikä päinvastoin.


      • "Lääketiede on tarkastellut psyyken (sielu) ja sooman (ruumis) välistä yhteyttä kautta historiansa."

        Ja tutkinut asiaa monin tavoin. Muun muassa neropsykologia tutkii ihan fyyisiä asioita aivojen toiminnasta, josta on löytynyt juuri se yhteys, missä mieli vaikuttaa fysiikkaan ja fyysinen siihen mieleen. Näitä ei voi erottaa täysin toisistaan.


    • Anonyymi

      Jumala luodessaan ihmisen, puhalsi häneen elävän hengen. Ihminen sai siis sisimpäänsä osan jumalaista luontoa. Erotuksensa eläimistä. Mikä ero on selkeä, tosi selkeä, eikä yksikään eläin tule lähenemään ihmistä vaikka miten paljon aikaa annettaisiin, koska meihin on luotu osaksi Jumalaa ja voimme tuntea sen sisimmässämme ja Jumala voi Hengellään vaikuttaa meihin. Juuri siksi olemme ihmisinä sellaisia kuin olemme. Siksi meidän mielemme on sellainen kuin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe