Meinasin lähteä Via Balticaa pitkin kohti Keski-Eurooppaa toukokuussa, mutta onneksi selvittelin latausasioita etukäteen. Virossa chademo-liitin on yleisin tyyppi, eikä sellaisella latausasemalla voi ladata schuko-pistokkeella varustettua autoa kuin 8A teholla.
Lisäksi joka maassa on omat operaattorit, jotka vaativat oman älypuhelinsovelluksen. Roaming-maksujen vuoksi yksi lataus voisi ilman operaattorin asiakkaaksi liittymistä maksaa jopa useita satoja euroja.
Kaikkein helpointa olisi, jos latauspisteet voisi tunkea vaikka kahden euron kolikon, jolla auto sitten latautuisi kahden euron arvosta. Ei tarvitsisi kymmeniä sovelluksia älypuhelimeen eikö tarvitsisi välittää roaming-maksuista, koska välissä ei olisi operaattoria.
Todella typerää ja hankalaa siis.
Minkä ihmeen takia latauspisteet ei voi toimia kolikoilla?
31
53
Vastaukset
- Anonyymi
mjo,o se on sitä sähkäristä maksamisen autuutta ja ihanuutta- nauti nyt
- Anonyymi
Tosin ei suurin osa bensa-automaateistakaan toimi kolikoilla eikä edes seteleillä. Ja uusissa parkkiautomaatitkaan ei toimi enää kolikoilla.
- Anonyymi
Lisään… Siis suuri osa suurien kaupunkien keskustoissa asioivista maksaa pysäköintinsä sovelluksella. Toki pankkikorttikin toimii, mutta kolikoilla ei pysäköintiä voi maksaa.
- Anonyymi
Onneksi suurin osa bensa-automaateista toimii pankkikortilla . Moniko latausasema toimii pankkikortilla ? 0
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi suurin osa bensa-automaateista toimii pankkikortilla . Moniko latausasema toimii pankkikortilla ? 0
Osa toimii pankkikorteilla, osa ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään… Siis suuri osa suurien kaupunkien keskustoissa asioivista maksaa pysäköintinsä sovelluksella. Toki pankkikorttikin toimii, mutta kolikoilla ei pysäköintiä voi maksaa.
Kyllä voi maksaa kolikoilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa toimii pankkikorteilla, osa ei.
Kerropa missä Suomessa on bensa-automaatti joka ei toimi pankki/luottokortilla.
Ei missään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi maksaa kolikoilla
Aika harvassa voi ja vähenee kokoajan.
- Anonyymi
Kas kun ei oravan nahkoilla, hihii!
- Anonyymi
Joo luotto/pankkikortti on nykyaikaa, muu keskiaikaa tai surkeita viritelmiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo luotto/pankkikortti on nykyaikaa, muu keskiaikaa tai surkeita viritelmiä.
Ainoa nykyaikainen järjestelmä on automaattinen maksu, kun lataaminen aloitetaan. Kaikki muu on surkeita viritelmiä, mukaanlukien luottokortit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa nykyaikainen järjestelmä on automaattinen maksu, kun lataaminen aloitetaan. Kaikki muu on surkeita viritelmiä, mukaanlukien luottokortit.
Eli auto ja laturi keskenään neuvottelevat maksun.
- Anonyymi
Osta Tesla, ei tarvitse ihmetellä appeja eikä muita maksuvälineitä, pistoke kiinni superilla ja virtaa tulee ja pääset supereilla ladaten euroopan joka kolkkaan. Teslalla osataan asiat hoitaa joustavasti.
- Anonyymi
Volkkarin seuraa Teslaa ja ottaa käyttöön automaattisen tunnistuksen ja veloituksen. Piuha kiinni ja kaikki toimii automaattisesti.
- Anonyymi
Ainoa mikä Teslassa joustaa on kori, näkkileivästäkin saisi tehtyä tukevamman ajokin.
VAI MITÄ URPO? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volkkarin seuraa Teslaa ja ottaa käyttöön automaattisen tunnistuksen ja veloituksen. Piuha kiinni ja kaikki toimii automaattisesti.
Miten kuvittelet tuon onnistuvan eri palveluntarjoajilla. Volkkarilla ei ole omaa latausverkostoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa mikä Teslassa joustaa on kori, näkkileivästäkin saisi tehtyä tukevamman ajokin.
VAI MITÄ URPO?Ottaako Teslakateus koville... Mene töihin niin saat joskus sinäkin Teslan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten kuvittelet tuon onnistuvan eri palveluntarjoajilla. Volkkarilla ei ole omaa latausverkostoa.
Volkkari omistaa osan Ionitystä ja se on tehnyt sopmimuksia myös muiden operaattorteiden kanssa. Tuosta automaattisesta tunnistautumisesta ja maksamisesta tulee hyvin nopeasti standardi kaikissa sähköautoissa ja latauspisteissä.
"Toinen vuonna 2022 esitelty uusi ominaisuus on uusi julkisen veloituksen todennusprosessi. VW kertoo että "salattu ja suojattu viestintä... alkaa auton ja latausaseman välillä heti, kun asiakas kytkee latauskaapelin". Plug & Charge -nimisen prosessin sanotaan kestävän muutaman sekunnin, ja sen avulla vältetään tarve skannata jäsenkortteja tai pankkikortteja latauksen aloittamiseksi. Se on mahdollista Ionity-, Aral-, BP- ja EON-verkoissa kaikkialla Euroopassa ensi vuonna, ja keskustelut muiden verkostojen kanssa jatkuvat."
https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/id3/356897/volkswagen-roll-out-faster-charging-update-id3-and-id - Anonyymi
Ato ja ajon maksaminen on pidettävä erillään.
Toinen henkilö kuin omistaja ajaa autoa ja maksaa omat ajonsa silloin on hyvä pystyä maksamaan muutenkin kuin auton piikkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ato ja ajon maksaminen on pidettävä erillään.
Toinen henkilö kuin omistaja ajaa autoa ja maksaa omat ajonsa silloin on hyvä pystyä maksamaan muutenkin kuin auton piikkin.Kyllä Teslan ja VW:n systeemeissä tuokin on mahdollista jos tarvetta on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ato ja ajon maksaminen on pidettävä erillään.
Toinen henkilö kuin omistaja ajaa autoa ja maksaa omat ajonsa silloin on hyvä pystyä maksamaan muutenkin kuin auton piikkin.Kun tehdään sopimus tuosta automaattisesta laskutuksesta, niin silloin määritellään maksaja ja lasku ohjautuu sen mukaan. Samoin toimii esim. Moovy pysäköinnin laskutus. Kännykästä kuitataan pysäköinnin aloitus tai parkkitaloon ajaessa luetaan rekisterikilpi ja kun pysäköinti lopetetaan, niin kuittaat kännykästä tai parkkitalosta ulosajaessa luetaan rekisterikilpi ja laskutus katkeaa siihen ja lasku lähtee ihan kenelle tahansa joka on määritelty ohjelmaan ja annettu laskutustiedot.
- Anonyymi
Tosin ei toimi kaikilla asemilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottaako Teslakateus koville... Mene töihin niin saat joskus sinäkin Teslan.
Mistä tuon nyt keksit, menikö ihon alle kun olet ostanut heikosti viimeistellyn ylihintaisen auton joka on Teslan hallinnassa ja arvo putoaa niin nopeasti että viuhuna käy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tehdään sopimus tuosta automaattisesta laskutuksesta, niin silloin määritellään maksaja ja lasku ohjautuu sen mukaan. Samoin toimii esim. Moovy pysäköinnin laskutus. Kännykästä kuitataan pysäköinnin aloitus tai parkkitaloon ajaessa luetaan rekisterikilpi ja kun pysäköinti lopetetaan, niin kuittaat kännykästä tai parkkitalosta ulosajaessa luetaan rekisterikilpi ja laskutus katkeaa siihen ja lasku lähtee ihan kenelle tahansa joka on määritelty ohjelmaan ja annettu laskutustiedot.
Mutta kun tämä lataus nyt ei ole mikään Moovy-pysäköinti, Latauksessa voi halutessaan valita toisen maksutavan kuin tämä automaattinen tunnistus.
Eihän tämä edes toimi kuin sellaisten operaattoreiden kanssa joilla on sopimus VW:n tai Teslan kanssa.
- Anonyymi
Joillakin ihmisillä on tapana rikkoa paikat ja ryöstää kaikki rahat, oli niitä vähän tai paljon.
- Anonyymi
Via balticalla ynnä muualla voisi kulkea latausrekkoja. Tuollainen rekka ajaisi sähköauton persiiseen kiinni ja robottikäsivarsi kiinnittäisi latauskaapelin autoon. Siinä junaltais peräkkäin sen aikaa kun auto olisi ladattu.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sähköauto ei liiku, jos ladataan.
Hinaamalla vois ladata sähköautoa.
- Anonyymi
Käteisestä rahasta pyritään pääsemään pois, koska sen pyörittäminen aiheuttaa turhia kuluja. Tarvitaan joku joka kiertää ja tyhjentää kolikot ja vie ne pankkiin tms... eikö kuulusta nykyaikana tyhmältä toiminnalta?
- Anonyymi
Toi Eestin juttu on muuten todella ihmeellinen koska maa on pullollaan latauspisteitä, mutta ne on eri standardilla. Tartussa kävin kerran ja ghademoita oli liioittelematta joka nurkalla mutta sukoja ei ainuatakaan.
- Anonyymi
Kannatettava ajatus tuo automaattiin maksaminen. Lisäksi näistä operaattoreista on päästävä eroon, jotta latauskustannukset tulevat kohtuullisiksi. Paras vaihtoehto olisi, että huoltoasema myisi omasta latauspisteestään ostamaansa sähköä ulos ilman operaattoritoimintaa. Näin hinnoittelu saataisiin läpinäkyväksi ja kylttiin voisi laittaa sähkön hinnan per kWh samalla tavalla kuin bensiinin hinnan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563141Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541807- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193961- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810