Etkä sinä mhtanut sille yhtään mitään. Et yhtään mitään. Eikä sinulla tule olemaan mitään vaikutusta sähköautojen ensirekisteröintimääriin.
Joulukuussa ensirekisreröitiin 44 % ladattabia autoja
87
64
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköutot vyöryvät.
- Anonyymi
Suomessa on ennenkin ostettu sutta ja sekundaa, ei siis mikään ihme, nämä prosentit.
- Anonyymi
Sähköautot ovat yksinkertaisuudessaan luotettavuudeltaan valovuosia edellä monimutkaisia ja paljon huoltoa vaativia polttiksia.
Tämä on hyvä suunta kuluttajan kannalta. Huonompi juttu autokorjaamoille.- Anonyymi
> Sähköautot ovat yksinkertaisuudessaan luotettavuudeltaan valovuosia edellä monimutkaisia ja paljon huoltoa vaativia polttiksia.
Ja tästä syystä valtaosassa sähköautoja on pieni akku ja iso polttomoottori? - Anonyymi
” Sähköautot ovat yksinkertaisuudessaan luotettavuudeltaan valovuosia edellä monimutkaisia ja paljon huoltoa vaativia polttiksia.”
No sitä ei vielä tiedä, kun sähkikset ovat vielä niin uusia. Paitsi Elcatit, joista ei alkuperäisellä tekniikalla liiku varmaan enää yksikään.
”Monimutkaisen ja paljon huoltoa vaativan” 20-vuotiaan ja 310tkm ajetun polttiksen kanssa olen pärjännyt oikein hyvin ihan omin nokkineni, katsotaan sitten aikanaan kun saan vastaavan sähkiksen jostain irti. Voi mennä sormi suuhun jos tulee vika.
Tuossa olisi ollut myytävänä 2012 mallin Leaf hintaan 8000€, mutta a) sekin on neljä kertaa enemmän kuin olen ikinä autosta maksanut ja b) se oli jo niin romussa kunnossa, ettei kulkenut enää kuin 70km latauksella. Hädin tuskin töihin ja takaisin minun tapauksessani. Näyttää siis kovasti siltä, ettei sähköautoista koskaan tule koko kansan kulkineita polttomoottoriautojen tapaan.
- Anonyymi
Se että pitää käyttää termiä "ladattava" kun kehuskelee rekisteröintitilastoilla, kertoo suoraan sen että täyssähköjen osuus niin säälittävän pieni ettei sitä viitsi edes ääneen sano.
"Ladattavsita" suurin osa on kuitenkin plugari-polttiksia jossa sähkö välilä vähän avustaa, mutta ilman polttomoottoria kukaan ei ostaisia niitä.
Eli aloittajan viestistä voi päätellä että täyssähköjen osuus edelleenkin olematon.- Anonyymi
Vaan aloittaja käyttää termiä "ladattaba", eli puhuukin jostain ihan muusta. Kenties vetyautoista?
- Anonyymi
On täyssähköjen myyntimäärät kuitenkin paljon suurempia kuin dieseleillä. Joulukuussa ensirekisteröitiin diesel-henkilöautoja vaivaiset 435 autoa ja hybridit mukaan laskien 595 autoa. Täyssähköjä rekisteröitiin 1579 eli 2,5 kertaa enemmän kuin dieseleitä vaikka dieseleihin laskettaisiin hybridit. Eli jos täyssähköjen myynti on säälittävän pientä niin dieseliä voi nimittää kuolleeksi tekniikaksi.
Ja muuten, joulukuussa myytiin enemmän täyssähköjä kuin ladattavia hybrideitä. Täyssähköjen osuus myynneistä oli 24%. Anonyymi kirjoitti:
On täyssähköjen myyntimäärät kuitenkin paljon suurempia kuin dieseleillä. Joulukuussa ensirekisteröitiin diesel-henkilöautoja vaivaiset 435 autoa ja hybridit mukaan laskien 595 autoa. Täyssähköjä rekisteröitiin 1579 eli 2,5 kertaa enemmän kuin dieseleitä vaikka dieseleihin laskettaisiin hybridit. Eli jos täyssähköjen myynti on säälittävän pientä niin dieseliä voi nimittää kuolleeksi tekniikaksi.
Ja muuten, joulukuussa myytiin enemmän täyssähköjä kuin ladattavia hybrideitä. Täyssähköjen osuus myynneistä oli 24%.Joulukuussa 2021 tuotiin käytettynä 1 720 kpl dieseleitä ulkomailta.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Joulukuussa 2021 tuotiin käytettynä 1 720 kpl dieseleitä ulkomailta.
Käytettyjen markkina on eri asia ja myös käytettynä maahantuoduissa autoissa sähköautojen tuonti on nopeassa kasvussa ja dieselautojen laskussa. Mikä on luontaista, koska myös muualla Euroopassa sähköautojen myynti on Suomeakin nopeammassa kasvussa ja dieselautojen myynnit ovat nopeassa laskussa. Eli sähköautot siirtyvät käytettyjen markkinoille hiljalleen.
Joka tapauksessa käytetyt autot, myös maahantuodut käytetyt autot, reagoi myöhemmin uusien autojen ensirekisteröinteihin. Koska sähköautoja on aiemmin myyty vähän niin sähköautoja ei yksinkertaisesti ole paljon myytävänä käytettynä. Nyt sähköautoja myydään enemmän, mutta ne yleensä siirtyvät käytettyihin vasta muutaman vuoden viiveellä.
Ja kasvusta voi kertoa sekin, että vuoden 2020 joulukuussa tuotiin maahan käytettynä vain 103 täyssähköautoa, joulukuussa 2021 täyssähköautoja tuotiin jo 414. Eli määrä nelinkertaistui vuodessa. Anonyymi kirjoitti:
Käytettyjen markkina on eri asia ja myös käytettynä maahantuoduissa autoissa sähköautojen tuonti on nopeassa kasvussa ja dieselautojen laskussa. Mikä on luontaista, koska myös muualla Euroopassa sähköautojen myynti on Suomeakin nopeammassa kasvussa ja dieselautojen myynnit ovat nopeassa laskussa. Eli sähköautot siirtyvät käytettyjen markkinoille hiljalleen.
Joka tapauksessa käytetyt autot, myös maahantuodut käytetyt autot, reagoi myöhemmin uusien autojen ensirekisteröinteihin. Koska sähköautoja on aiemmin myyty vähän niin sähköautoja ei yksinkertaisesti ole paljon myytävänä käytettynä. Nyt sähköautoja myydään enemmän, mutta ne yleensä siirtyvät käytettyihin vasta muutaman vuoden viiveellä.
Ja kasvusta voi kertoa sekin, että vuoden 2020 joulukuussa tuotiin maahan käytettynä vain 103 täyssähköautoa, joulukuussa 2021 täyssähköautoja tuotiin jo 414. Eli määrä nelinkertaistui vuodessa."koska myös muualla Euroopassa sähköautojen myynti on Suomeakin nopeammassa kasvussa"
EU:ssa ainoastaan Norjassa, Ruotsissa ja Hollannissa on enemmän sähköautoja prosentuaalisesti kuin Suomessa.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"koska myös muualla Euroopassa sähköautojen myynti on Suomeakin nopeammassa kasvussa"
EU:ssa ainoastaan Norjassa, Ruotsissa ja Hollannissa on enemmän sähköautoja prosentuaalisesti kuin Suomessa.Kummallista, ainakin yhden uutisen mukaan joulukuussa Tanskassa oli ensirekisteröidyistä autoista 58% ladattavia autoja. Joten myös Tanska on reilusti Suomen edellä. Ja Saksassakin yli kolmasosa autoista on ollut marraskuuhun mennessä ladattavia. Eli suunnilleen samalla tasolla Suomen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista, ainakin yhden uutisen mukaan joulukuussa Tanskassa oli ensirekisteröidyistä autoista 58% ladattavia autoja. Joten myös Tanska on reilusti Suomen edellä. Ja Saksassakin yli kolmasosa autoista on ollut marraskuuhun mennessä ladattavia. Eli suunnilleen samalla tasolla Suomen kanssa.
Korjaus... Siis Saksassa yli kolmasosa marraskuussa myydyistä autoista oli ladattavia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista, ainakin yhden uutisen mukaan joulukuussa Tanskassa oli ensirekisteröidyistä autoista 58% ladattavia autoja. Joten myös Tanska on reilusti Suomen edellä. Ja Saksassakin yli kolmasosa autoista on ollut marraskuuhun mennessä ladattavia. Eli suunnilleen samalla tasolla Suomen kanssa.
Ja edelleen... Kyse oli enemmänkin trendistä, esimerkiksi Saksassa sähköautojen myynti on kasvanut yli 100% vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On täyssähköjen myyntimäärät kuitenkin paljon suurempia kuin dieseleillä. Joulukuussa ensirekisteröitiin diesel-henkilöautoja vaivaiset 435 autoa ja hybridit mukaan laskien 595 autoa. Täyssähköjä rekisteröitiin 1579 eli 2,5 kertaa enemmän kuin dieseleitä vaikka dieseleihin laskettaisiin hybridit. Eli jos täyssähköjen myynti on säälittävän pientä niin dieseliä voi nimittää kuolleeksi tekniikaksi.
Ja muuten, joulukuussa myytiin enemmän täyssähköjä kuin ladattavia hybrideitä. Täyssähköjen osuus myynneistä oli 24%.Mitä sitten ?
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista, ainakin yhden uutisen mukaan joulukuussa Tanskassa oli ensirekisteröidyistä autoista 58% ladattavia autoja. Joten myös Tanska on reilusti Suomen edellä. Ja Saksassakin yli kolmasosa autoista on ollut marraskuuhun mennessä ladattavia. Eli suunnilleen samalla tasolla Suomen kanssa.
Tällaisen löysin "Tanskan 2,7 miljoonasta henkilöautosta vain noin 40.000 on sähkö- tai hybridiautoja" . "Tanskan tavoitteena on 775 000 sähköistettyä autoa vuoteen 2030 mennessä." artikkeli 10.09.2020. Tavoite ainakin lähellä Suomen tavoitetta.
Suomi kuitenkin kärkipäässä, joissakin EU-maissa sähköautoilu vielä aivan marginaalista;
Muun muassa Bulgaria, Viro, Latvia, Kreikka, Tsekki, Slovakia, Slovenia, Puola, Espanja, Irlanti, Romania. Kypros, Malta, Italia.
- Anonyymi
Ei minulla ole mitään vaikutusta sähköautojen rekisteröintimääriin , koska en ole ostamassa sähköautoa ainakaan 5 vuoteen . Sille sinä et voi mitään . Et yhtään mitään .
- Anonyymi
Eipä sillä, että kukaan maailmassa piittaa paskaakaan siitä minkä auton sinä ostat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä sillä, että kukaan maailmassa piittaa paskaakaan siitä minkä auton sinä ostat.
Sama koskee myös sinua !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama koskee myös sinua !
Olet täysin oikeassa, siksi vain kaikki myynnit ratkaisevat. Eikä pelkästään nykyiset myynnit, vaan tulevat myynnit. Ja nykyisen trendin perusteella sähköautoja tullaan myymään vielä paljon enemmän. Ja niitä tuodaan jo nyt melko paljon maahan käytettynäkin, vaikka vähemmistö vielä onkin.
Eli sähköautoja tulee olemaan paljon nykyistä enemmän liikenteessä, tehdään me kaksi mitä tahansa. Se mitä sinä tai minä ostamme autoksi ei merkitse paskaakaan. - Anonyymi
Etkä sinäkään voi yhtään mitään sille, minkä auton naapurisi ostaa. Vaikka ostaisi sähköauton tänä vuonna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä sillä, että kukaan maailmassa piittaa paskaakaan siitä minkä auton sinä ostat.
Patteripetteri jatkaa nyt vaan rauhassa patteriautollaan leikkimistä.
Oikean auton hankkimisesta ei kannata haaveilla ennen ajokortti-ikää.
Patteriautoja on 0,6 % Suomen autokannasta ja ennusteiden mukaan niitä on alle 10 % vielä 2030.
- Anonyymi
"Etkä sinä mhtanut sille yhtään mitään."
Taas aloitus mieheltä, joka ei koskaan mahda millekkään mitään!! - Anonyymi
Lokakuussa sähköautoja 33 % . Marraskuuss 37 %. Joulukuuss 44%. Tammikuussa..........55%.
- Anonyymi
Tuskin sentään, mutta 55% saattaa tapahtua joskus ensi vuonna. Tammikuu on perinteisesti heikko kuukausi. Autovalmistajat keskittävät myyntinsä juuri joulukuuhun saadakseen tulokset näyttämään hyviltä (sijoittajat katsovat kalenterivuoden tuloksia) ja varsinkin sähköautoja laitetaan markkinoille ennen vuoden vaihdetta päästörajoitusten takia. Jos sähköautoja ei saa riittävästi myytyä niin voi joutua ostamaan päästöoikeuksia ja se maksaa paljon.
Eli tammikuu tulee kaikkialla olemaan heikompi kuukausi sähköautojen osalta.
- Anonyymi
Lokakuusss sähköautoja 33%, marraskuussa 37 % , jolukuussa 44%. Tammikussa...........55%.
- Anonyymi
Upeita prosentteja.
- Anonyymi
Suunta on selvä ja eteneminen ripeää. Aika vaikeaa enää kenenkään puhua marginaalista tai isoista kasvuprosenteista pienillä voluumeilla.
Tuo 44% kaikista ensirekisteröinneistä on isoa kasvua ja kasvu tehdään isoilla voluumeilla.
Olemme Norjan ja Ruotsin´jalanjäljissä. Kohta uuden latauskelvottoman ostaminen on marginaalihommaa ja niiden haluttavuus myös 1-4 vuotiaina käytettyinä putoaa pohjamutiin.- Anonyymi
Suomen uusien autojen myynnit ovat ylipäätään pieniä ja suomalaiset ajavat pääosin vanhoilla autoilla. Eikä sähköautot ole uusien autojen kokonaismyyntiä ainakaan nostanut, pikemminkin uusien autojen myynti on laskenut.
Suomessa autojen keski-ikä on 12,5 vuotta (ja keski-ikä on edelleen kasvussa) ja monet ajavat jopa yli 20 vuotta vanhoilla autoilla. Ei ole mitenkään odotettavissa, että suuri osa suomalaisista yhtäkkiä ryntäisi ostamaan sähköautoja. Tätä ei tule tapahtumaan.
Vaikka sähköautot tulevatkin niin niiden tulemiseen kaikille tulee menemään vielä kymmeniä vuosia. Ja muuten, ladattavissa hybrideissä on polttomoottori, joten ne eivät ole sähköautoja. Ladattava hybridi on vähintään puoliksi polttomoottoriauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen uusien autojen myynnit ovat ylipäätään pieniä ja suomalaiset ajavat pääosin vanhoilla autoilla. Eikä sähköautot ole uusien autojen kokonaismyyntiä ainakaan nostanut, pikemminkin uusien autojen myynti on laskenut.
Suomessa autojen keski-ikä on 12,5 vuotta (ja keski-ikä on edelleen kasvussa) ja monet ajavat jopa yli 20 vuotta vanhoilla autoilla. Ei ole mitenkään odotettavissa, että suuri osa suomalaisista yhtäkkiä ryntäisi ostamaan sähköautoja. Tätä ei tule tapahtumaan.
Vaikka sähköautot tulevatkin niin niiden tulemiseen kaikille tulee menemään vielä kymmeniä vuosia. Ja muuten, ladattavissa hybrideissä on polttomoottori, joten ne eivät ole sähköautoja. Ladattava hybridi on vähintään puoliksi polttomoottoriauto."Ei ole mitenkään odotettavissa, että suuri osa suomalaisista yhtäkkiä ryntäisi ostamaan sähköautoja. Tätä ei tule tapahtumaan."
Ei kukaan ole tällaista väittänytkään. On hyvin tiedossa oleva tosiasia että suomaliset eivät ala vaihtamaan polttiksia sähköautoihin vaihtamisen ilosta vaan prosessi etenee niin että uusien autojen myyntiluvut pysyvät suurinpiirtein samoina ja kuluttajat ostavat sähköautoja polttisten SIJAAN.
Polttisten myynti tyrehtyy ja ne korvautuvat uuskaupassa sähköautoilla. Autokanta uusiutuu pikkuhiljaa ja suuret massat saavat näppinsä sähköautoihin käytettynä sitä mukaa kuin niitä tulee käytettynä tarjolle.
Ne samat jampat jotka ovat tähän asti ostaneet käytettyjä polttiksia ostavat jatkossa käyettyjä sähköautoja heti kun niitä on tarjolla, Tässä suhteessa ei mikäänmuutu eikä kukaan ole väittänyt että nämä aina käytettyjä ostaneet yhtäkkiä alkaisivat ostamaan uusia sähköautoja. On kummallinen harhakuva että joku kuvittelee että tällaisia skenarioita olisi edes olemassa. Ei ole valtiovallallakaan. He eivät yritä tyrkyttää sähköautoa vaihtoehdoksi käytetylle, he yrittävät ohjata uuskauppaa pois polttiksista. Kaksi aivan eri asiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei ole mitenkään odotettavissa, että suuri osa suomalaisista yhtäkkiä ryntäisi ostamaan sähköautoja. Tätä ei tule tapahtumaan."
Ei kukaan ole tällaista väittänytkään. On hyvin tiedossa oleva tosiasia että suomaliset eivät ala vaihtamaan polttiksia sähköautoihin vaihtamisen ilosta vaan prosessi etenee niin että uusien autojen myyntiluvut pysyvät suurinpiirtein samoina ja kuluttajat ostavat sähköautoja polttisten SIJAAN.
Polttisten myynti tyrehtyy ja ne korvautuvat uuskaupassa sähköautoilla. Autokanta uusiutuu pikkuhiljaa ja suuret massat saavat näppinsä sähköautoihin käytettynä sitä mukaa kuin niitä tulee käytettynä tarjolle.
Ne samat jampat jotka ovat tähän asti ostaneet käytettyjä polttiksia ostavat jatkossa käyettyjä sähköautoja heti kun niitä on tarjolla, Tässä suhteessa ei mikäänmuutu eikä kukaan ole väittänyt että nämä aina käytettyjä ostaneet yhtäkkiä alkaisivat ostamaan uusia sähköautoja. On kummallinen harhakuva että joku kuvittelee että tällaisia skenarioita olisi edes olemassa. Ei ole valtiovallallakaan. He eivät yritä tyrkyttää sähköautoa vaihtoehdoksi käytetylle, he yrittävät ohjata uuskauppaa pois polttiksista. Kaksi aivan eri asiaa.Asiani onkin, että valtaosa suomalaisista ostaa käytettyjä autoja ja uusien autojen myynti on vähäistä. Täällä koko ajan annetaan mielikuva, että autokanta muuttuisi nopeasti, mutta näin ei tule tapahtumaan. Todellisuudessa autokannan muutokseen menee kymmeniä vuosia.
Esimerkiksi tällä hetkellä liikenteessä olevista autoista vain noin 0,7% on täyssähköautoja ja jopa 10% pääseminen tulee viemään vielä kauan aikaa. Hyvä jos siihen päästään edes tällä vuosikymmenellä. Ja itse en siis pidä ladattavaa hybridiä oikeana sähköautona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei ole mitenkään odotettavissa, että suuri osa suomalaisista yhtäkkiä ryntäisi ostamaan sähköautoja. Tätä ei tule tapahtumaan."
Ei kukaan ole tällaista väittänytkään. On hyvin tiedossa oleva tosiasia että suomaliset eivät ala vaihtamaan polttiksia sähköautoihin vaihtamisen ilosta vaan prosessi etenee niin että uusien autojen myyntiluvut pysyvät suurinpiirtein samoina ja kuluttajat ostavat sähköautoja polttisten SIJAAN.
Polttisten myynti tyrehtyy ja ne korvautuvat uuskaupassa sähköautoilla. Autokanta uusiutuu pikkuhiljaa ja suuret massat saavat näppinsä sähköautoihin käytettynä sitä mukaa kuin niitä tulee käytettynä tarjolle.
Ne samat jampat jotka ovat tähän asti ostaneet käytettyjä polttiksia ostavat jatkossa käyettyjä sähköautoja heti kun niitä on tarjolla, Tässä suhteessa ei mikäänmuutu eikä kukaan ole väittänyt että nämä aina käytettyjä ostaneet yhtäkkiä alkaisivat ostamaan uusia sähköautoja. On kummallinen harhakuva että joku kuvittelee että tällaisia skenarioita olisi edes olemassa. Ei ole valtiovallallakaan. He eivät yritä tyrkyttää sähköautoa vaihtoehdoksi käytetylle, he yrittävät ohjata uuskauppaa pois polttiksista. Kaksi aivan eri asiaa.Vain täydellinen typerys ostaa käytetyn sähköauton, jossa ei akkutakuuta.
Taasen mutu yllättää.
Joulukuussa 2021ensirekisteröitiin 37,6% sähköautoja.
https://trafi2.stat.fi/- Anonyymi
Jos mukaan lasketaan henkilöautojen lisäksi linja-autot, rekat ja pakettiautot. Henkilöautoissa osuus oli 44%.
Anonyymi kirjoitti:
Jos mukaan lasketaan henkilöautojen lisäksi linja-autot, rekat ja pakettiautot. Henkilöautoissa osuus oli 44%.
"os mukaan lasketaan henkilöautojen lisäksi linja-autot, rekat ja pakettiautot."
Miksei laskettaisi, autojahan ne on nekin?- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"os mukaan lasketaan henkilöautojen lisäksi linja-autot, rekat ja pakettiautot."
Miksei laskettaisi, autojahan ne on nekin?Eri käyttötarkoitus ja eri ostajat. Tuskin kukaan ostaa kotiinsa arkikäyttöön linja-autoa tai rekkaa ja harva myöskään pakettiautoa. Siksi yleensä artikkeleissa puhutaan vain henkilöautoista.
Anonyymi kirjoitti:
Eri käyttötarkoitus ja eri ostajat. Tuskin kukaan ostaa kotiinsa arkikäyttöön linja-autoa tai rekkaa ja harva myöskään pakettiautoa. Siksi yleensä artikkeleissa puhutaan vain henkilöautoista.
"Vuonna 2019 kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä noin 94 % muodostui tieliikenteessä. ... Tieliikenteen päästöistä 54 % syntyi henkilöautoista,"
Pelkästään henkilöautojen osittainen muuttuminen vaikka sähköautoiksi ei paljoa auta kasvihuonepäästöjen rajoittamiseen.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"os mukaan lasketaan henkilöautojen lisäksi linja-autot, rekat ja pakettiautot."
Miksei laskettaisi, autojahan ne on nekin?> Miksei laskettaisi, autojahan ne on nekin?
Liian noloja lukuja patteriuskovaisten mielestä. Suomessa rekisteröitiin viime vuonna 2 patterikäyttöistä kuorma-autoa ja nyt niitä on liikenteessä kaikkiaan 9. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Vuonna 2019 kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä noin 94 % muodostui tieliikenteessä. ... Tieliikenteen päästöistä 54 % syntyi henkilöautoista,"
Pelkästään henkilöautojen osittainen muuttuminen vaikka sähköautoiksi ei paljoa auta kasvihuonepäästöjen rajoittamiseen.Mutta henkilöautoa ostavalle on merkitystä vain henkilöautojen tilastoilla.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"os mukaan lasketaan henkilöautojen lisäksi linja-autot, rekat ja pakettiautot."
Miksei laskettaisi, autojahan ne on nekin?Ja risteilyalukset, purjeveneet, moottoriveneet ja soutuveneet ovat kaikki vesialuksia. Joten samalla logiikalla nuokin voi laskea yhteen. Vene mikä vene.
Anonyymi kirjoitti:
Ja risteilyalukset, purjeveneet, moottoriveneet ja soutuveneet ovat kaikki vesialuksia. Joten samalla logiikalla nuokin voi laskea yhteen. Vene mikä vene.
Jos halutaan täysin eroon polttomoottorista, niin sitten täytyy laskea kaikki moottorikäyttöiset aluksetkin, koska niissä on polttomoottori.
- Anonyymi
Tuo tilastointi "ladattavien" mukaisesti on harhaanjohtavaa ja sillä saadaan näppärästi peiteltyä ja hämärrettyä sekä EU- että Suomi-tason poliitikkojen viherhölmöydet ja autoteollisuuden lobbaukset (=kusetukset).
Parempi tilastointitapa olisi ilmoittaa erikseen polttomoottorilliset (sis. myös kaikki hybridit) ja ei-polttomoottorilliset = sähköautot (sis. sekä akku että vety). Tämähän olisi sama asia kuin tilastoida erikseen fossiili-päästöjä aiheuttavat ja paikallispäästöttömät; mikä on juuri se todellinen pointti ja tavoite koko käyttövoima-siirtymässä!
Hybridit ovat puhdas välivaihe tässä siirtymässä, mutta ne kaikki ovat kuitenkin enemmän polttis-autoja kuin sähköautoja. Ei niitä voi rehellisesti tilastoida minään tavoitteeseen pääsynä!- Anonyymi
Miksi plugarit ne on enemmän polttisautoja kuin sähköautoja?
Itse olen ajanut 95% ajoistani sähköllä siis plugarillani ja moni muu tekee aivan samoin.
Ero siihen että minulla olisi sähköauto on sähköisissä ajomäärissä pieni. paljon suurempi merkitys on että aiemmin 100% ajot oli polttiksella ja nyt 5%.
Tuo tilastohan on fakta eli tosiasia kertoo juuri sen mitä kertoo. Miksi se on ongelma?
Onko se ongelma vain siksi koska se ei tue sinun mielipidettäsi?
Ymmärräthän että mielipiteen ja faktan välillä on iso ero. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi plugarit ne on enemmän polttisautoja kuin sähköautoja?
Itse olen ajanut 95% ajoistani sähköllä siis plugarillani ja moni muu tekee aivan samoin.
Ero siihen että minulla olisi sähköauto on sähköisissä ajomäärissä pieni. paljon suurempi merkitys on että aiemmin 100% ajot oli polttiksella ja nyt 5%.
Tuo tilastohan on fakta eli tosiasia kertoo juuri sen mitä kertoo. Miksi se on ongelma?
Onko se ongelma vain siksi koska se ei tue sinun mielipidettäsi?
Ymmärräthän että mielipiteen ja faktan välillä on iso ero.Olet poikkeus, normaalisti ei ajeta noin vähän sähköllä vaan polttomoottorilla ajetaan paljon enemmän. Lisäksi, kovalla pakkasella plugarit yleensä käyttää pelkkää polttomoottoria. Siis ainakin, jos auto on ollut kylmässä.
Ja tuo miten SINÄ käytät plugari on arvoton tieto. Oleellista on, miten muut käyttävät plugaria. Ja fakta on myös se, että osalla plugarin omistajista ei ole mahdollisuutta ladata kotona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet poikkeus, normaalisti ei ajeta noin vähän sähköllä vaan polttomoottorilla ajetaan paljon enemmän. Lisäksi, kovalla pakkasella plugarit yleensä käyttää pelkkää polttomoottoria. Siis ainakin, jos auto on ollut kylmässä.
Ja tuo miten SINÄ käytät plugari on arvoton tieto. Oleellista on, miten muut käyttävät plugaria. Ja fakta on myös se, että osalla plugarin omistajista ei ole mahdollisuutta ladata kotona.Plugari menee sähköllä myös kovilla pakkasilla, ainakin puolet matkasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugari menee sähköllä myös kovilla pakkasilla, ainakin puolet matkasta.
Ei mene , miksi valehtelet ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugari menee sähköllä myös kovilla pakkasilla, ainakin puolet matkasta.
Korean ihmeet kulkee tosiaan kovallakin pakkasella sähköllä, mutta polttomoottori käy koko ajan lämmön tuottamiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugari menee sähköllä myös kovilla pakkasilla, ainakin puolet matkasta.
Se taas riippuu ihan matkan pituudesta ja millä plugarilla ja missä ja mitä nopeutta sen ajaa.
- Anonyymi
Ladattava hybridi on erinomainen sähköauto.
- Anonyymi
Ladattava hybridi ei ole aito sähköauto, vaan puolisähköauto. Siinä on polttomoottori, joten ladattava hybridi on myös polttomoottoriauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ladattava hybridi ei ole aito sähköauto, vaan puolisähköauto. Siinä on polttomoottori, joten ladattava hybridi on myös polttomoottoriauto.
Voi hellanlutuna sentään sinun kanssasi. kerro nyt jo miksi tuo määritelmä "ladattavat" on ongelma äläkä saivartele semantiikan kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hellanlutuna sentään sinun kanssasi. kerro nyt jo miksi tuo määritelmä "ladattavat" on ongelma äläkä saivartele semantiikan kanssa.
Valehtelevien patteriuskisten puheissa lataushybridit muuttuvat sujuvasti täyssähköautoiksi, kun puhutaan myyntimääristä tai julistetaan, miten polttomoottorit katoaa myynnistä 2025 ja ne kielletään kokonaan 2030.
Vaan jos menee mainitsemaan, että hybrideissä on polttomoottori, niin patteriuskisten mielestä "niitä ei lasketa, koska eivät ole oikeita sähköautoja".
- Anonyymi
Luehan lissee.
- Anonyymi
"Täällä koko ajan annetaan mielikuva, että autokanta muuttuisi nopeasti, mutta näin ei tule tapahtumaan."
Pitää olla melko herkät sensorit jos kuvittelee kenenkään väittäneen tuollaista. Itse muista lukeneeni mitään sellaista.
Sekpoitat varmaan siihen että joku on arvioinut että uuskauppa siirtyy nopeasti ladattaviin ja sähköautoihin.
Se että Suomen autokannasta uusiutuu vuodessa vain noin 5% pitää huolen siitä että mitään äkkinäistä EI VOI tapahtua Suomen autokannassa ja se on yhteisesti hyväksytty fakta. Täällä joillakin on vähän yliviritetyt sensorit ja minunkjin suuhiuni on laitettu sanoja joita en todellakaan ole sanonut tai tai tarkoittanut. Ei tässä olla väkisin sähköautoja kaikille tyrkyttämässä eikä kenenkään ole pakko ostaa uutta sähköautoa heti huomenna. Eikä koskaan.
Kehoitan käänntämään hysteria-potikkaa pienemmälle siellä pelastakaa-polttikset leirissä.- Anonyymi
Kyllä se muuttuu. Ensi vuoden lopulla ensirekisteröitään ainoastaan ladattavia eli siis sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se muuttuu. Ensi vuoden lopulla ensirekisteröitään ainoastaan ladattavia eli siis sähköautoja.
Nämä on just sitä netin hörhökohinaa johon kukaan täyspäinen ei lähde mukaan.
Tuollaiseen mukaanlähtemisellä alentaisi oman älykkyytensä. Jäitä hattuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä on just sitä netin hörhökohinaa johon kukaan täyspäinen ei lähde mukaan.
Tuollaiseen mukaanlähtemisellä alentaisi oman älykkyytensä. Jäitä hattuun.Palatan vuoden lopulla asiaan.
- Anonyymi
Vetyautoja on rekisteröity Suomessa tähän mennessä 0,00 %.
- Anonyymi
MIkähän tuo vety höpinä On?
- Anonyymi
Polttomoottoriautot eivät kuitenkaan häviä pitkään aikaan, koska tavallisilla persaukisilla perusduunareilla ei ole varaa ostaa sähköautoja nyt eikä tulevaisuudessa, koska akkujen hinnan ja rajallisen kestoiän takia käytettyjen toimivien sähköautojen hinnat eivät laske lähellekkään polttomoottorihalpisten hintoja.
Ja sille sinä et voi mitään. Et niin yhtään mitään. Et mitään.- Anonyymi
"koska akkujen hinnan ja rajallisen kestoiän takia käytettyjen toimivien sähköautojen hinnat eivät laske lähellekkään polttomoottorihalpisten hintoja."
Miksiköhän se meni noin pahasti meteäänn . Aivan tarkoituksellako?? Vai onko tiedon kohdalla kuvitelmia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"koska akkujen hinnan ja rajallisen kestoiän takia käytettyjen toimivien sähköautojen hinnat eivät laske lähellekkään polttomoottorihalpisten hintoja."
Miksiköhän se meni noin pahasti meteäänn . Aivan tarkoituksellako?? Vai onko tiedon kohdalla kuvitelmia?Pelkää kuvitelmaa näkyy olevan.
- Anonyymi
Se on yhdentekevää millä Petkelikylän Parkkisuolla ajetaan.
- Anonyymi
Ei uusien autojen ostajaa kiinnosta millaisessa kunnossa akut ovat 15 vuoden ikäisenä. Se myy auton eteenpäin 3-6 vuoden iässä ja silloin autossa on akkutakuu päällä eikä akkujen kunto 15 vuoden ikäisenä vaikuta hyvitykseen millään tapaa.
Ja kerrataanpa vielä että käytettynä pystyy ostamaan ainoastaan sellaisia autoyksilöitä jotka on kertaalleen ostettu uutena. - Anonyymi
Ladattavan hybrisin päävoimanlähde on bensakone.
- Anonyymi
Suomalaisen tutkimuksen mukaan plugarilla ajetaan pelkällä sähkömoottorilla yli puolet kilometreistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaisen tutkimuksen mukaan plugarilla ajetaan pelkällä sähkömoottorilla yli puolet kilometreistä.
Niin ajetaan:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.904424
https://yle.fi/uutiset/3-11166546 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaisen tutkimuksen mukaan plugarilla ajetaan pelkällä sähkömoottorilla yli puolet kilometreistä.
Minä olen vuoden ajanut plugarilla ja pelkällä sähköllä on mennyt 90%.
Kolme tai neljä kertaa olen tankannut auton yli vuoden aikana.
- Anonyymi
No ei todellakaan mitään vaikutusta. Mie kun ajelen dieselillä ja pitkään. Ei siis vaikuta minulle mitään.
- Anonyymi
Hieno homma ja oikea suunta. Kokomuslaiset ostaa kallita sähköautoja. Vasurit ja vihreät ajelle vanhoilla diesel autoilla eikö ole kummallinen tilanne? Kokomuslaiset suojelee luontoa.
- Anonyymi
Persuilta loppui polttoaine, vain 11,1 %.
- Anonyymi
"Etkä sinä mhtanut sille yhtään mitään."
Mies, joka ei taaskaan mathtanut millekkään mitään!- Anonyymi
Sinäkö se ole joka ei mahda mitään. Kirjoitajahan kirjoittaa juuri hänelle.
Todellinen luku on 37,6% autoista oli ladattavia.
- Anonyymi
"Ladattavat hybridit mukaan lukien kaikkien ladattavien autojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi noin 44 prosenttiin."
................kirjoittavat kaikki lehdet. Anonyymi kirjoitti:
"Ladattavat hybridit mukaan lukien kaikkien ladattavien autojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi noin 44 prosenttiin."
................kirjoittavat kaikki lehdet.Ladattavia henkilöautoja rekisteröitiin 2021 31% ja ladattavia autoja rekisteröitiin 27% autoista.
- Anonyymi
Ja sinä siis ajelet rekalla töihin. Raskaan liikenteen luvut ovat yksi hailee niille jotka ovat ostavat henkilöauton.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ladattavia henkilöautoja rekisteröitiin 2021 31% ja ladattavia autoja rekisteröitiin 27% autoista.
Raskaan liikenteen ajoneuvojen ja henkilöautojen yhdistäminen on vähän sama kuin yhdistäisi huviveneet ja risteilyalukset. Siinä ei ole mitään järkeä.
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä siis ajelet rekalla töihin. Raskaan liikenteen luvut ovat yksi hailee niille jotka ovat ostavat henkilöauton.
Rekkakin on auto.
Anonyymi kirjoitti:
Raskaan liikenteen ajoneuvojen ja henkilöautojen yhdistäminen on vähän sama kuin yhdistäisi huviveneet ja risteilyalukset. Siinä ei ole mitään järkeä.
Auto kun auto.
- Anonyymi
Kovia nämäkin prosentit. Toimintamatka -40 %
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/335c54c2-6376-42af-a74f-76644f0816e7 - Anonyymi
Tammikuussa 55 %.
- Anonyymi
Toimintamatka vai osuus uusien myynnistä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimintamatka vai osuus uusien myynnistä?
Tiedät kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedät kyllä.
Eli sekä että.
Siihen on syynsä, että patteriautot ovat pienen marginaalivähemmistön juttu vielä 2030.
- Anonyymi
Tiistai on monelle polttomoottori-Petelle itkun päivä. Trafi julkistaa tilaston.
- Anonyymi
"Etkä sinä mhtanut sille yhtään mitään."
Ei tietenkään, koska kukaan ei ymmärrä mitä ovat "ladattabia":t ovat?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi932426Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap262308Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191938Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791556- 1061497
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1621267Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571062- 70981
- 78929
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903