köyhän saaliskalastus

Kyllä se on niin että köyhän ei kannata pilkkimiseen hirveästi tuhlata (ruuan vuoksi) aikaa. Saalis saattaa jäädä tulematta. Ennemmin maksaa katiskasta/ katiskoista ja luvista.

Ruokaa voi saada ilmaiseksi. Halpaa ruoka on riippuen mitä ostaa ja mistä ostaa. Jalostaako itse tarvikkeet ruoaksi. Halvalla voi syödä eineksiä ja valmisjuttuja mutta tuleeko se halvemmaksi?? Ei välttämättä. Monesti..TUSKIN. Omat kokkaustaidot.

Siinä on muutama tosiasia. Niin ja se että kaikkee sopivasti. Turhaa öyhöttömistä lihansyöjien, sekasyöjien, vegaanien, lakto-octovegetaristien, cannibalistien ja muiden välillä.

Netti on selkeästikin käytettävissä niin siitä etsimään ravintotietoutta, ohjeita, reseptejä, neuvoja ja mistä saa ilmaista ruokaa ja miten tehdä makoisaa.

Tieto on valtaa tässäkin asiassa.

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on ollut jo vuosia hankittuna kolme kokoon taittuvaa katiskaa ja olen niillä kalastanut ruokakalaa omaan käyttöön, sekä hieman ylimääräisistä naapureille. Ne katiskat on olleet minulla jo 20 vuotta ja varmaan ne kestää minun aikani. Viime keväänä ja kesänä kalastin vain kahdella katiskalla, kun niilläkin tuli niin paljon kalaa, että vieläkin on pakastimessa haukifilettä.

      Eineksiä me ei paljoa ostella, kun osataan tehdä ruokaa itse. Tarjouksista saa hyvin edullisesti ruokaa ja paljon saa ilmaiseksi, joten osaavalle ei ruoka tule maksamaan paljoakaan. Juuri tein lihamakaronilaatikon, ei paljoa maksanut, kun jauhoin jauhelihan itse ilmaiseksi saaduista lihoista. Juustoakin saatiin yhdestä myymälän lopettajaisista iso erä, siitä raastoin Kreiviä pienen palan siihen sekaan ja hieman vielä päälle.

      Pilkillä en ole koskaan saanut kalaa, enkä ole siitä innostunut. Mato-ongella ollaan lasten kanssa käyty kesällä ja kyllä mato-ongella kalaa saa. Joskus sain tosi isoja särkiä Kainuussa yhdestä joesta mato-ongella, kun minulla ei ollut siihen jokeen mitään lupia ostettuna.

    • Anonyymi

      Katiska ihan hyvä ja käy katsomassa onko sinne uinut kaloja. Typeryyttä se jo on kun vartavasten alkaa kalastaan ja ottaa stressiä siitä kun perämoottoriin täytyy ostaa bensaa ja sitten se prkl vene. Kalastaa ja sitten mukamas tullut iso saalis ja ostaa kaljaa. Vihoviimeinen on alkoholiongelmainen joka kalastaa ja hän sitten tekee mukamas järkevästi.Yksinkertaisesti katiska se on millä kaloja tulee ja jos mielenkiintoa niin mikäs siinä käy pilkillä mutta ettei sekään että työ.

      • Anonyymi

        Eikös katiskalle joudu tekemään melko ison avannon näin talviaikaan että sen katiskan saa ylös ja katsottua on siellä sopivaa saalista. Tuleeko sieltä kivikosta mateita?


    • Anonyymi

      Katiskalla kalastusta lähinnä sulanveden aikaan heh heh talvella ni oma työ pitää reikää.

      • Anonyymi

        Mikä työ on mukamas pitää avantoa talvella? Siihen riittää sopiva styrox levy, niin pysyy auki se avanto, mistä sitä katiskaa uittelee.
        Ja verkot on helppo laittaa talvella jään alle yhdestä avannosta, jos verkoilla kalastaa.

        Sulan veden aikaan minä enempi kalastelen ja rannalta sitäkin, kun pitkällä riu'ulla laitan katiskat veteen. Venettä en ole vuosiin pitänyt vesillä. Kalaa tulee yli oman tarpeen näinkin.


    • Anonyymi

      Ei kannata mennä kalaan vaan kelaan.

      • Anonyymi

        Kumpikin kannattaa.


    • Anonyymi

      Kelaan ja sillon tällön ostaa muikkua,silakkaa...sillipurkki ja pääsee paljon helpommalla.

      • Anonyymi

        Totta. 👍


      • Pääsee helpommalla?..ehkä ja tervetuloa raihnaus...ja aikainen vanhuus. ihmiset EI ajattele tulevaisuutta.


      • Anonyymi

        Helppoa. No joo mutta köyhää, pistää mielen vieläkin matalammaksi. Henkisesti köyhäksi. Helppoa rahaa? Joo ja köyhä köyhtyy myös mieleltään. Oi voi.


      • Anonyymi
        pervokki kirjoitti:

        Pääsee helpommalla?..ehkä ja tervetuloa raihnaus...ja aikainen vanhuus. ihmiset EI ajattele tulevaisuutta.

        On monta muutakin tapaa harrastaa liikuntaa kuin kalastus. Minäkin teen melkein joka päivä 5-7 km:n rollaattorilenkin.


    • Anonyymi

      Katiska on ihan hyvä varmistus, jos tahtoo varmaa saalista. Yleensä niihin tulee nyt ainakin jotain kalaa omiksi tarpeiksi. Verkot kanssa on hyvä, mutta nehän tarvitsee myös veneen, jotta ne saa vietyä paikalle.
      Kalastus on muuten on hyvä tapa viettää aikaa, mistä nyt kuitenkin usein tulee saalistakin, jos vähänkään osaa "lukea" ympäristöään, että missä kalat viihtyvät esim. talvella ja mistä sitä kautta saa todennäköisemmin saalista.
      Tuo moottorivenekalastus on ainakin vapaa-ajan kalastuksena ihan naurettavaa puuhaa.

      • Anonyymi

        Kyllä kalastus hyvä harrastus on mutta joku mainitsee tällä palstalla kuinka työlästä kalastaminen on ja polttoainekuluja helvetti lopettaa kalastamisen sitten samaan hengenvetoon kalja ei maksa mitään. Menee tuosta vaan pilkille jos sikseen tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kalastus hyvä harrastus on mutta joku mainitsee tällä palstalla kuinka työlästä kalastaminen on ja polttoainekuluja helvetti lopettaa kalastamisen sitten samaan hengenvetoon kalja ei maksa mitään. Menee tuosta vaan pilkille jos sikseen tulee.

        No en juo kaljaa kovinkaan usein, kuten en juo muutakaan alkoholia.
        Tuo vaan huvittaa, kun tuollaisella 7-10 litraa tunnissa bensaa polttavalla kipolla surrataan jotain uistinta tuntikausia päivässä ja ollaan tohkeissaan, jos sillä nyt saadaan vaikka nyt edes 2-3kg kalaa. Että kannatti oikein..:D
        SIllä polttoaineeseen palaneella rahalla olisi saanut kaupasta jo ison kasan kalaa, huomattavasti enempikin jopa kuin tuolla päivän pörräämisellä.
        Se kalastuksen vaatima vaivannäkö itsessään nyt ei ole paljon mitään.


    • Anonyymi

      En ole tänä talvena juuri pilkillä käynyt koska asun aika kaukana eikä ole ollut autokyytiä. Mutta joskus pilkillä tullut paljonkin ahvenia aikaisempina vuosina. Keväällä sitten kun jäät lähteneet niin laitan veneen veteen.

      Minulla pieni 440 metrii pitkä vene jossa 6 hv moottori. Verkkoja vaan mereen ja käyn sitte joka päivä siikaa onkimassa. Siikaa kannattaa käydä onkimassa koska siikaa voi onkia lähes missä vaan meren rannalla. Kalastus voi ola työlästä mutta jos tulee paljon kalaa niin siinä säästää rahaa. Itse kalastan sitten kesällä joka päivä ja myyn ahvenia niin tienaan rahaa.

      Ahvenia voi tulla 10 kg helposti parissa tunnissa kun löytää parven ja jigillä niitä nostelee. Viime vuosi oli todella hyvä vuosia ja ahventa tuli koko ajan joka reissulla.
      Katista ei ole minusta hyvä koska ei sillä saa isoja ahvenia eikä kovin paljon Katiskan hinnalla ostaa kalaverkkoja 2-3 ja niillä tulee sitten enemmän kalaa. Pitää tietenkin vene olla kuten itsellä. Veneeseen säästin vuosia rahaa mutta se kannattaa koska veneellä voi tienata sitten rahaa paljon enemmän kun saa kalaa. Minun vene maksoi tonnin.

      • Anonyymi

        Minä en ole vuosiin pitänyt venettä missään vesistössä, rannalta olen kalastellut. Nyt ajattelin jäälle mennä tekemään avantoa katiskoille.
        Veneen ostin käytettynä, maksoi 130€, on tosi hyvä Terhi. Moottorin ostin käytetyn Evinruden, sekään kovin kallis ollut, mutta en ole sitäkään käyttänyt pitkään aikaan. Vene ja moottori on olleet varastossa säilytyksessä.
        On minulla verkkoja, mutta katiskoilla tulee kätevästi kalaa, kun pistää pitkällä riu'ulla vaan ne veteen. Ei nuo kokoon taittuvat katiskat niin mahdottomasti maksa ja kestävät vuosia, verkot tuppaa repeilemään. Monasti kerralla tulee kolmella katiskalla 15kg kalaa, siitä riittää fileerattavaksi ihan hyvin pakastimeen ja osan savustelen. Särkiä voi tehdä säilykkeeksi, tulee hyvää säilykekalaa.


    • Anonyymi

      Omiin tarpeisiin kalastaminen riittää ja just toi että vene maksaa,verkot,luvat,polttoaineet.Justiin toi prkl tekemällä alkaa tekeen jotain kun harrastus pohjalta pitäisi mennä. Mikä ihme porilaisia vaivaa.

      • Anonyymi

        Verkko lupa maksaa 4 euroa. Kalastuslupa 45 euroa. Itsellä on ollut 30 vuoden aikana kaksi kertaa kalastuslupa ostettuna.
        Bensa veneeseen maksaa muutamia euroja mutta kalaa kyllä tulee yleensä hyvin että saa ruokaa moneksi päiväksi sitten. Kaalaverkkoja saa 10 eurolla. Itsellä on 15 kalaverkkoa. Käytän yleensä 4-5 verkkoa kerralla.


    • Anonyymi

      Saa sitä ruokaa kaupastakin ostettua vai eikö sulla tuloja ollenkaan. Justiin juu taitaa tilanne olla niin että johonki muuhun uppoo rahaa ja sitten täytyy kitkutella kalastaen.

      • Anonyymi

        Miksi ostella kalaa kaupasta, kun sitä saa itse kalastettuna yli oman tarpeen. Juuri jauhoin lihamyllyllä ison satsin hauki- ja suutarifilettä pakastimesta ja paistoin kalapihvejä uunissa. Tuli monta uunipellillistä niitä kalapihvejä, ei maksaneet käytännössä, kuin tekemisen vaivan, hieman mausteita, ilmaiseksi saatua kermaviiliä kolme purkkia ja kananmunia puoli rasiaa 0,40€. Näistä syödään taas pitkään!
        Rahaa tietty tulee meillekin, mutta vähät rahat riittää muuhunkin, kun ei törsää ruokaan ylettömiä.
        Perunoita haen huomenissa kellarista, itse kasvattelin niitäkin. Teen perunamuusia taikka keittelen vaan tai teen ranskalaisia. Katsoo nyt, että mitä tulee tehtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ostella kalaa kaupasta, kun sitä saa itse kalastettuna yli oman tarpeen. Juuri jauhoin lihamyllyllä ison satsin hauki- ja suutarifilettä pakastimesta ja paistoin kalapihvejä uunissa. Tuli monta uunipellillistä niitä kalapihvejä, ei maksaneet käytännössä, kuin tekemisen vaivan, hieman mausteita, ilmaiseksi saatua kermaviiliä kolme purkkia ja kananmunia puoli rasiaa 0,40€. Näistä syödään taas pitkään!
        Rahaa tietty tulee meillekin, mutta vähät rahat riittää muuhunkin, kun ei törsää ruokaan ylettömiä.
        Perunoita haen huomenissa kellarista, itse kasvattelin niitäkin. Teen perunamuusia taikka keittelen vaan tai teen ranskalaisia. Katsoo nyt, että mitä tulee tehtyä.

        Helpommalla saa kaupasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpommalla saa kaupasta.

        No se on totta ja tietysti jos ei muutenkaan halua tai viitsi nähdä vaivaa asioiden eteen, niin ilman muuta se kaupan kalatiski on sellaisen vaihtoehto.
        Mutta kalastuksessa nyt on vähän muutakin lisänä, mitä kaupan kalatiskiltä ei saa ja koskee ihan mato-onkintaakin.
        Eli kalastaessa saa olla ulkona raittiissa ilmassa ja tulee siinä ehkä hieman liikuntaakin, kun menee kalastuspaikalle. Olettaen että vesistöä on lähellä ja vaikkei olisikaan, niin harvaan rantaan nyt pääseekään autolla. Eli vaatii hieman myös kävelemistä.
        Ja jos ja kun siitä hyvästä saa vielä kalaa, niin hyvähän se vaan on.


    • Anonyymi

      jaa

    • Anonyymi

      Tervemenoa vaan pilkille tuonne lumipyryyn ja pilkille heh itse keitän perunoita ja avaan sillipurkin kannen. Huh jotain haukea joku syö niin mitä surkein kala kun ei edes sisällä hyviä rasvoja.Jos sikseen tulee niin kalapuikotkin menee.

      • Anonyymi

        Euroopassa haukea ylistetään. Huono kokki jos ei saa maukkaaksi. Lihaa sekin on vaikkei parasta. Fiksu kuitenkin kokkaa senkin maukkaaksi. karppejakin syödään tuolla euroopassa. Tsekin mutalammikoilta ja kulttuuri on paljon parempaa kuin suomen tuhottu(50-70luku),,(ei sota) ddr rakennuskulttuuri. Hyytävänä esimerkkinä. Syökää särkeä se kasvattaa järkeä. Tosiasia.


    • Anonyymi

      Hauki liian kuivaa ei ei sopiva syötäväksi ja liian isoja ruotoja.Särki on moskakala.Köyhän mitään kannata kalastaa vaan menkää prkl töihin.Idiootti syö haukea huh huh mädäntyneitä paistelee joku 1v ollu pakastimessa. Lohta se täytyy olla missä hyviä kalanrasvoja.

      • Anonyymi

        Hauki on hyvää ja ruodot ei haittaa, jos opettelee vähänkään käsittelemään kalaa. Itse jauhoin eilen ison satsin hauki- ja suutarifilettä, tein niistä kalapihvejä. Ei haittaa ruodot, kun jauhaa ne kalat hieman pakastettuina kohmeisina. Ei ne kalat mihinkään mätäne pakasteena, pakastettua kalaa sinäkin kaupasta ostat, jos kaupasta ostelet. Monasti kaupan kala on tehnyt pitkän reissun, viety pakastettuna Kiinaan ja siellä perattu ja tuodaan tänne käsiteltynä.
        Särki on todella arvokala ja hyvää ruokaa. Kaveri purkittaa särkeä myyntiin, käy ostamassa kokeeksi, löytyy markettien hyllyltä, jos kaupasta kalaa ostelet. Yllätyt positiivisesti!

        Työelämässä tässä ollaan ja töitä riittää enempi mitä ehtii tekemään, mutta mikä pakko on ruokaan tuhlata rahoja, jos vähemmälläkin saa kunnon ruokaa!


      • Anonyymi

        Jauhettuna ihan hyvää, kun laittaa vähän jotain muutakin kalaa sekaan ja maustaa massan makunsa mukaan. Muuten kuivakas kala, en myöskään tykkää sinällään syödä.
        No, keitto tulee myös ihan ok siitä, kun tekee pienestä hauesta.
        Muutenkin paras ruokahauki on max. 2kg painoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauhettuna ihan hyvää, kun laittaa vähän jotain muutakin kalaa sekaan ja maustaa massan makunsa mukaan. Muuten kuivakas kala, en myöskään tykkää sinällään syödä.
        No, keitto tulee myös ihan ok siitä, kun tekee pienestä hauesta.
        Muutenkin paras ruokahauki on max. 2kg painoinen.

        Jauhoin lihamyllyllä nyt viimeksi haukea ja suutaria, tein sitten massasta siitä kalapihvejä. Ihan kermaviilillä, sitruunapippurilla ja tillillä, sekä tietty kananmunia, hieman suolaa lisäksi. Tosi hyvää tuli, kun uunipellillä leivinpaperin päällä uunissa paistelin.

        Suutari on tosi hyvä ruokakala, hieman hankala vaan perata fileiksi, mutta pienellä opettelulla sekin sujuu. Alkukesällä suutareita saa hyvin katiskalla, on helppo kalastaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauhoin lihamyllyllä nyt viimeksi haukea ja suutaria, tein sitten massasta siitä kalapihvejä. Ihan kermaviilillä, sitruunapippurilla ja tillillä, sekä tietty kananmunia, hieman suolaa lisäksi. Tosi hyvää tuli, kun uunipellillä leivinpaperin päällä uunissa paistelin.

        Suutari on tosi hyvä ruokakala, hieman hankala vaan perata fileiksi, mutta pienellä opettelulla sekin sujuu. Alkukesällä suutareita saa hyvin katiskalla, on helppo kalastaa!

        Juu ja säyneestä taas tulee hyvä suolakala. Tai siis graavi. Kannattaa kokeilla.


    • Anonyymi

      Köyhä tulee hetkessä.

    • Anonyymi

      Hauki on ihan hyvä kala ja siitä saa ruodottoman jos vaan alkaa harjoitella käsittelyä. Joskus olen tehnyt pihvejä hauesta jauhamalla ja tosi hyviä on. Nykyään kalastan vain ahventa ja siikaa koska niistä saa parhaan hinnan kun myyn mutta joskus hauen otan mukaan myös koska jotkut ostaa myös haukea ja sitä on helppo saada. Kevät tulee varmaan aika pina ja jäät sulaa niin aion heti laittaa verkot mereen koska siikaa tulee heti jäiden lähdön jälkeen.

    • Anonyymi

      Saakohan Katiska Niko särkeä vankilassa, jotta saisi järkeä😬🕺😴🤭🇫🇮☃️

    • Anonyymi

      Saa särkeä sitten siellä on juna Niko,aarnio,michael penttilä.

      • vatsanpuruja aarniosta nikoista ja penttilästä..ei auta ryöppäys..tosi roskakaloja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe