Sukon kautta on rajoituksia.
Autossa olevat laturit ottavat voimapistokkeen kautta enemmän virtaa.
Voimavirtapistoketta hyödyksi
33
202
Vastaukset
- Anonyymi
Voimavirtapistokkeen ja auton Type 2 -liittimen väliin tarvitaan säädin, joka kertoo autolle sen tarvitsemat tiedot. Tällaisia saa verkkokaupoista alkaen noin 400 €.
- Anonyymi
On muutoin aika outua miksi tarvitaan ylimääräinen 400eur maksava säädin, eikö tuo voisi olla osa autoa ja autossa vain standardi komevaiheliitin. Betonimyllykään ei tarvitse mitään ylimääräistä säädintä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On muutoin aika outua miksi tarvitaan ylimääräinen 400eur maksava säädin, eikö tuo voisi olla osa autoa ja autossa vain standardi komevaiheliitin. Betonimyllykään ei tarvitse mitään ylimääräistä säädintä.
Olisiko tuo ainakin osaksi turvallisuuskysymys? Pitää varmaankin olla ”puheyhteys” auton ja latauskaitteen välillä ennen kuin latausjännite kytkeytyy. Ihan hyvä juttu kun otetaan huomioon että noita pistokkeita käsitellään sateessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko tuo ainakin osaksi turvallisuuskysymys? Pitää varmaankin olla ”puheyhteys” auton ja latauskaitteen välillä ennen kuin latausjännite kytkeytyy. Ihan hyvä juttu kun otetaan huomioon että noita pistokkeita käsitellään sateessa.
Jep tämä on yksi syys. Toinen syy on että auton täytyy tietää paljonko sitä virtaa ottaa.
Se ns. latauslaite on vain kontaktori ja pieni prossu (ilman voi tehdä) mikä osaa kertoa pulssin leveysmoduloituna autolle mikä on maksimi virta.
Ohjaussignaalia käytetään toki myös lataussekvenssin hallittuun käynnistämiseen ja katkaisuun.
- Anonyymi
Betonimyllyssä ei myöskään ole akkua jota pitää suojella liian suurilta virroilta kun akku on lähes täynnä, liian kylmä tai liian kuuma.
Niinpä ja se 3-vaihevirta täytyy muuttaa tasavirraksi auton laturissa ja sen adapterin täytyy "keskustella" auton laturin kanssa, eli suojellaan auton laturia, ei akkuja.
Latausta rajoittaa kuitenkin pääsulakkeiden koko, omakotitaloissa yleensä 3x25A pääsulakkeet.- Anonyymi
Se laturi voisi olla osa autoa, eikä mikään ylimääräinen mötti.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Niinpä ja se 3-vaihevirta täytyy muuttaa tasavirraksi auton laturissa ja sen adapterin täytyy "keskustella" auton laturin kanssa, eli suojellaan auton laturia, ei akkuja.
Latausta rajoittaa kuitenkin pääsulakkeiden koko, omakotitaloissa yleensä 3x25A pääsulakkeet.Ymmärtääkseni auton laturi osaa suojella itse itseään. Sille voi tarjota vaikka kuinka paljon ampeereja mutta se ei ota enempää vastaan kuin on terveellistä sille tai mitä on auton asetuksissa määritelty..
- Anonyymi
Ns. latauslaite ei suojele mitään muuta kuin ihmistä sähköiskulta. Auto ottaa sitä virtaa sen mitä haluaa niissä rajoissa mitä ns. latauslaite kertoo olevan mahdollista.
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärtääkseni auton laturi osaa suojella itse itseään. Sille voi tarjota vaikka kuinka paljon ampeereja mutta se ei ota enempää vastaan kuin on terveellistä sille tai mitä on auton asetuksissa määritelty..
Siksi niissä 3-vaihe-johdoissa on se mötikkä, joka säätelee sitä virtaa ja se "keskustelee" auton laturin kanssa.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Siksi niissä 3-vaihe-johdoissa on se mötikkä, joka säätelee sitä virtaa ja se "keskustelee" auton laturin kanssa.
Ei se mötikkä mitään virtaa säädä tai edes ole laturi, kytkee vain sähköt kun liitin on kiinni ja kertoo autossa olevalle laturille paljonko virtaa saa max ottaa. Mötikkä suojelee käyttäjää ja sähköliittymää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se laturi voisi olla osa autoa, eikä mikään ylimääräinen mötti.
Niinhän se onkin. Autossa on omna laturi ja se möntti on rajoitin joka rajaa kuinka paljon auto laturi voi maksimissaan otta tehoa talon sähköverkosta.
Anonyymi kirjoitti:
Ei se mötikkä mitään virtaa säädä tai edes ole laturi, kytkee vain sähköt kun liitin on kiinni ja kertoo autossa olevalle laturille paljonko virtaa saa max ottaa. Mötikkä suojelee käyttäjää ja sähköliittymää.
No aika monessa mötikässä on säätö latausvirralle, muuten en niiden sielunelämää tunne.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
No aika monessa mötikässä on säätö latausvirralle, muuten en niiden sielunelämää tunne.
Mutta se rajoitus on autosta verkkoon päin. Auton voi kytkeä suoraan verkkoon eikä auto ota enempää kuin se haluaa vaikka verkossa olisi tarjolla ampeereja kuinka paljon.
Mötikkä rajoittaa sen ettei auto pysty ottamaan verkosta enempää virtaa kuin halutaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se laturi voisi olla osa autoa, eikä mikään ylimääräinen mötti.
Autossahan se varsinainen laturi onkin. Tuo johdon mötikkä vain kertoo, minkälaista virtaa on tarjolla. Siksi auton laturi tietää, onko virta tulossa shukolta 1-vaiheisena vaihtovirtana vai 150kW latauspisteeltä tasavirtana, ja säätää asetukset kohdilleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autossahan se varsinainen laturi onkin. Tuo johdon mötikkä vain kertoo, minkälaista virtaa on tarjolla. Siksi auton laturi tietää, onko virta tulossa shukolta 1-vaiheisena vaihtovirtana vai 150kW latauspisteeltä tasavirtana, ja säätää asetukset kohdilleen.
Nyt on vähän pimeetä tarinaa. Autossa on eri pistokkeet AC:lle ja DC:lle. Ei sen kertomiseen mitään mötikkää tarvita.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
No aika monessa mötikässä on säätö latausvirralle, muuten en niiden sielunelämää tunne.
Niin on mutta ei se mötikkä hoida sitä virran rajoitusta vaan auto mötikän ohjeiden mukaan.
Anonyymi kirjoitti:
Niin on mutta ei se mötikkä hoida sitä virran rajoitusta vaan auto mötikän ohjeiden mukaan.
Niinpä ja siksi se mötikkä on tarpeen, pelkkä johto ei riitä.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Niinpä ja siksi se mötikkä on tarpeen, pelkkä johto ei riitä.
"Niinpä ja siksi se mötikkä on tarpeen, pelkkä johto ei riitä."
Auton kannalta pelkkä johto riittää. Jos auton asetuksissa on määritelty maksimi latausteho oikein niin kaikki toimii ilman mötikkää myös talon kannalta katsottuna.
Mötikkä on lisävakuutus sille ettei auto saa pyydettyä talon verkosta enempää virtaa kuin mitä halutaan. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Niinpä ja siksi se mötikkä on tarpeen, pelkkä johto ei riitä.
"auto mötikän ohjeiden mukaan."
Mötikkä ei ohjeista autoa. Auto pyytää mötikästä huolimatta sen tehon mitä autolle on määritelty. Mötikkä vain rajaa maksimi ampeerimäärän joka voi kulkea mötikän läpi talosta autoon päin.
Miten voi näin yksinkertainen asia olla vaikea ymmärtää? Anonyymi kirjoitti:
"Niinpä ja siksi se mötikkä on tarpeen, pelkkä johto ei riitä."
Auton kannalta pelkkä johto riittää. Jos auton asetuksissa on määritelty maksimi latausteho oikein niin kaikki toimii ilman mötikkää myös talon kannalta katsottuna.
Mötikkä on lisävakuutus sille ettei auto saa pyydettyä talon verkosta enempää virtaa kuin mitä halutaan.Kaikissa ladattavissa autoissa ei voi auton päästä säätää latausvirtaa. Useimmissa kaapeleissa (3-vaihepistotulpalla) on se mötikkä.
Anonyymi kirjoitti:
"auto mötikän ohjeiden mukaan."
Mötikkä ei ohjeista autoa. Auto pyytää mötikästä huolimatta sen tehon mitä autolle on määritelty. Mötikkä vain rajaa maksimi ampeerimäärän joka voi kulkea mötikän läpi talosta autoon päin.
Miten voi näin yksinkertainen asia olla vaikea ymmärtää?Mötikkä ja auto kuitenkin "keskustelee" keskenään ja se pääasia, molempia tarvitaan.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mötikkä ja auto kuitenkin "keskustelee" keskenään ja se pääasia, molempia tarvitaan.
"Mötikkä ja auto kuitenkin "keskustelee" keskenään "
Ei keskustele. Molemmissa on asetettu rajat maksimi ampereereille ja kumpikin vain vahtii omia rajojaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mötikkä ja auto kuitenkin "keskustelee" keskenään "
Ei keskustele. Molemmissa on asetettu rajat maksimi ampereereille ja kumpikin vain vahtii omia rajojaan.Jos auto ei osaa sopeuttaa virranpyyntiääön verkkoon päin niin silloin se ei voi kottaa komentoja vastaan mötikältä.
Silloin mötikköä rajoittaa ampeereja. Rajoittaminen ei ole keskustelua.
Jokaisen naimisissa olvan miehen pitäisi ymärtää tämä perusasia. Herää KAHA. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"auto mötikän ohjeiden mukaan."
Mötikkä ei ohjeista autoa. Auto pyytää mötikästä huolimatta sen tehon mitä autolle on määritelty. Mötikkä vain rajaa maksimi ampeerimäärän joka voi kulkea mötikän läpi talosta autoon päin.
Miten voi näin yksinkertainen asia olla vaikea ymmärtää?Se mötikkä ei sisällä kuin kytkimen/kontaktorin joka kytkee sähköt päälle tai pois, muuta se ei kykene sähkölle tekemään. Jos et usko niin kytkennät kyllä löytyy nettiä selaamalla. Toinen toiminto mötikkä on että se osaa kertoa max virran autolle datayhteydensä kautta ja osaa ottaa vastaan komennon sähköjen kytkemiseksi. Varsin yksinkertainen laite siis, kontaktori tai FET kytkin ja vähän älyä.
Anonyymi kirjoitti:
"Mötikkä ja auto kuitenkin "keskustelee" keskenään "
Ei keskustele. Molemmissa on asetettu rajat maksimi ampereereille ja kumpikin vain vahtii omia rajojaan.No hyvä, nyt minäkin tiedän. Mutta jos niillä ei ole mitään yhteistä (mötikkä ja auto), niin miksi on se mötikkä? Jos auto kykenee täysin hoitamaan latauksen, niin se mötikkähän on turha?
Kun kerta tiedät, niin kerro mulle yksinkertaisesti, että mitä se mötikkä tekee ja mitä auto.
Mulla auto naksuu ensin ja sitten mötikkä kun pistää lataukseen.
- Anonyymi
Ainakin Teslassa ja VW:ssä tulee mukana piuha joka käy suoraan kolmivaihetöpseliin. Ei tarvii mitään ostaa.
- Anonyymi
Auto ei voi tietää minkä kokoiset sulakkeet siinä ryhmässä on.
- Anonyymi
Sen takia tuo mötikkä on siinä välissä. Mötikkä näyttää kämmentä jos auto haluaa enemmän ampeereja kuin mitä mötikälle on herrottu että se saa autolle antaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen takia tuo mötikkä on siinä välissä. Mötikkä näyttää kämmentä jos auto haluaa enemmän ampeereja kuin mitä mötikälle on herrottu että se saa autolle antaa.
parasta on jos kotona on kiinteä latauslaite seinässä ja sähkökeskuksessa mittausyksikkö mikä kertoo latauslaitteelle mikä on talon pääsulakkeiden yli menevä virta. Näin latauslaite pystyy optimoimaan latauksen niin että sulakkeet ei hajoa mutta samalla virta on aina mahdollisimman iso.
Itelläkin on tällainen systeemi ja hyvin toimii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
parasta on jos kotona on kiinteä latauslaite seinässä ja sähkökeskuksessa mittausyksikkö mikä kertoo latauslaitteelle mikä on talon pääsulakkeiden yli menevä virta. Näin latauslaite pystyy optimoimaan latauksen niin että sulakkeet ei hajoa mutta samalla virta on aina mahdollisimman iso.
Itelläkin on tällainen systeemi ja hyvin toimii."latauslaite pystyy optimoimaan latauksen niin että sulakkeet ei hajoa mutta samalla virta on aina mahdollisimman iso."
Juurikin näin. Ja KAHAnkin olisi pikkuhiljaa alkaa tajuamaan että tämä tapahtuu rajoittamalla autolle tarjottavaa virtaa. Ei niin että talon latauslaite kertoisi autolle kuinka paljon auto voi pyytää talolta ampeereita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"latauslaite pystyy optimoimaan latauksen niin että sulakkeet ei hajoa mutta samalla virta on aina mahdollisimman iso."
Juurikin näin. Ja KAHAnkin olisi pikkuhiljaa alkaa tajuamaan että tämä tapahtuu rajoittamalla autolle tarjottavaa virtaa. Ei niin että talon latauslaite kertoisi autolle kuinka paljon auto voi pyytää talolta ampeereita.Puhut pehmosia. Se seinässä oleva mötikkä ei kykene mitenkään rajoittamaan virtaa.
- Anonyymi
AC-latauksessa laturi on aina autossa ja sillä on joku maksimiteho eli maksimivirta, minkä se voi ottaa 230VAC verkosta (1 tai 3 vaiheisesti).
Esim. 11kW AC-laturi ottaa verkosta 3*16A. Mutta jos latauspisteessä onkin 10A johdonsuojat niin lataus katkeaa heti niiden lauetessa => ei hyvä.
Siksi tarvitaan tuo "mötikkä", joka type2-liittimen signaalipiuhoilla kertoo auton laturille, että "tästä latauspisteestä ei sitten saa ottaa enempää kuin 10A" => laturi lataakin vain 3*10A virralla eli n. 7kW teholla ja kaikki hyvin.
Lisäksi noilla signaalipiuhoilla varmistetaan, että type2-liitin on oikein kytketty autoon ja latauskaapeliin kytketään sähköt vasta sen jälkeen. Ja siinä mötikässä on myös tasavirtaan reagoiva vikavirtasuojakatkaisin. Eli hoitaa myös latauspisteen sähköturvallisuuteen liittyvät asiat.
Ja sitten on vielä älykkäitä latauspisteitä, jotka voivat lisäksi tehdä myös sähköverkon kuormituksen hallintaa (ohjaavat latauksen aikana auton laturia ottamaan vain sen verran virtaa kuin muulta kuormitukselta liikenee).
Nipsa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333433Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382693Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202428Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .362302- 1151830
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141492Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741478Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661228