Ja tutustuin naiseen joka käy Kauniausten opistolla. Mielestäni naisella ja ehkä opetuksessa on outoja totuuksia, joita en luterilaisena ole ennen kuullut
Raamattuun on uskottava sellaisenaan se on kokonaan oikeassa
Maailma on 6000v
Lisäksi nainen ei ota koronarokotusta.
Olin todella ällistynyt. Onko tämä 5. herätysliikettä
Luin Raamattuopiston opetuksia
73
71
Vastaukset
Todella huono trollaus taas viidesläisiä vastaan. 😹😹😹
- Anonyymi
Näinhän noissa viidesläisporukoissa ajatellaan. Tiedän sen entisenä viidesläisenä oikein hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän noissa viidesläisporukoissa ajatellaan. Tiedän sen entisenä viidesläisenä oikein hyvin.
Minä taas tiedän entisenä ateistina, että sinä olet trolli!
Taisin käydä Raamattuopistossa 1976. Se oli järkyttävä kokemus; siinä ei ollut mitään järkeenkäyvää.
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Taisin käydä Raamattuopistossa 1976. Se oli järkyttävä kokemus; siinä ei ollut mitään järkeenkäyvää.
Kaijapeittosi on kuonan saastuttama kuten koko rotankolosi!
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Sinä ja sinun järkesi. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Anonyymi kirjoitti:
Kaijapeittosi on kuonan saastuttama kuten koko rotankolosi!
Mutta eikös ole mahtava juttu käydä vaikka missä ja saada omaa kokemusta!
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Mutta eikös ole mahtava juttu käydä vaikka missä ja saada omaa kokemusta!
Ethän sinä missään käy. Kaiket päivät kyyhötät pienessä rotankolossasi.
Anonyymi kirjoitti:
Ethän sinä missään käy. Kaiket päivät kyyhötät pienessä rotankolossasi.
On tässä käyty elämän vaikka missä saunasta Madridiin ja oltu uskovien keskuudessa kymmeniä vuosia.
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
On tässä käyty elämän vaikka missä saunasta Madridiin ja oltu uskovien keskuudessa kymmeniä vuosia.
Kämpässäsi sinä nyhjätä koska aina tällä palstalla jankutat!
- Anonyymi
Mahtavat pakarat ovat myös välissä.
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Olet väärässä. Voisi sanoa, että päinvastoin. Ei sinne päinkään.
Itse olet pyytänyt pientä perääsi!
Anonyymi kirjoitti:
Itse olet pyytänyt pientä perääsi!
Siitä alkaa olla jo 12 vuotta. Vaikka ei voinut pyytää, kun oli liian suuri.
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Peräsi on kuin seltsemän leivän uuni ja pyydät pientä!
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Tunsin ennen kymmeniä uskovia, mutta he olivat täysin erilaisia kuin täällä olevat.
He ovat iloisia kun häivyit!
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
”helsinkijokkeri
16.09.2014 20:44
Ei koolla tosiaan ole kovinkaan suurta merkitystä. Ei minullakaan iso ole, mutta kumppanin olen saanut ja vaihtanutkin.
Jotkut siis pitävät pienemmästä, ja itsekin tykkään imeä ja saada peppuun, jos on vähän pienempi.” - Anonyymi
torre5 kirjoitti:
”
helsinkijokkeri
13.06.2011 08:56
Juu, onhan se ihanaa, kun pyydän että "antaisisko pyllyä, rakas., niin aina saan. Ei sitä aina, muuta joskus tekee pyllyä mieli niin paljon.
Jos sen puute häiritsee ja korventaa, niin saattaa jossain vaiheessa käydä niin, että sitä lähtee hakemaan muualta. Saattaa, riippuu ihmisestä.” - Anonyymi
Kylläpä sua helposti oksettaa. Keskustelisit asiasta lääkärisi kanssa.
- Anonyymi
Samoja tylsiä, vanhoja junttien keksimiä nimityksiä käytät, kun et yhtään älykkäämpää keksi.
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Tunsin ennen kymmeniä uskovia, mutta he olivat täysin erilaisia kuin täällä olevat.
Täällä onkin myös valeuskovia, kuten tuo yksi pahimmista pilkkaajistasi
Nuo viidesläiset ovat ihan oma änkyrä ryhmittymä. Onneksi ovat niin piskuinen porukka, ettei tuollaiset nyt mitään ihmeitä saa aikaiseksi. Toista se olisi jos niitä olisi vaikka puoli miljoonaa niin miettikääs montako "räsästä" siinä olisi, joka kylään omansa :d
Voisitko ihan asiallisesti kertoa nyt minulle miten viidennen luterilaisen kirkon herätysliikkeet oppi tai toiminta eroaa emokirkon opista tai toiminnasta?
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Voisitko ihan asiallisesti kertoa nyt minulle miten viidennen luterilaisen kirkon herätysliikkeet oppi tai toiminta eroaa emokirkon opista tai toiminnasta?
Mitenkö eroaa. Ihan vaikka sillä, että kirkossa ei ole moisia homo hunttereita, vanhempia naisihmisiä jotka ei muuta ajattele kuin genetaaleja ja miten niitä käytetään. Eikä ole myöskään ihmisiä jotka olisivat eduskuntatalon portailla pönöttämässä vaatien omille syrjiville vihapuheilleen jotain erillisoikeutta ja kun tuo ei onnistu niin sitten uhriudutaan, ei myöskään miehiä joilla ei muuta jäykkää enää kuin käytös vaatimassa abortin totaalikieltoa.
Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Mitenkö eroaa. Ihan vaikka sillä, että kirkossa ei ole moisia homo hunttereita, vanhempia naisihmisiä jotka ei muuta ajattele kuin genetaaleja ja miten niitä käytetään. Eikä ole myöskään ihmisiä jotka olisivat eduskuntatalon portailla pönöttämässä vaatien omille syrjiville vihapuheilleen jotain erillisoikeutta ja kun tuo ei onnistu niin sitten uhriudutaan, ei myöskään miehiä joilla ei muuta jäykkää enää kuin käytös vaatimassa abortin totaalikieltoa.
Kirkon ja viidesläisyyden avioliittokäsitys on täysin sama. Aviliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto,
Minä kysyin sinulta asiallista vastausta kirkon ja viidesläisyyden opillista ja toiminnallisesta eroista ja sinä alat höpöttää minkälaisia suhtautumisia ihmisillä on homouteen.
Yritä vielä kerran!Puhuva_Aasi kirjoitti:
Kirkon ja viidesläisyyden avioliittokäsitys on täysin sama. Aviliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto,
Minä kysyin sinulta asiallista vastausta kirkon ja viidesläisyyden opillista ja toiminnallisesta eroista ja sinä alat höpöttää minkälaisia suhtautumisia ihmisillä on homouteen.
Yritä vielä kerran!Niin sinähän kysyit , että miten toiminta eroaa.
Niin sinähän kysyit , että miten toiminta eroaa.
Kyllä, kirkon tai herätysliikkeet toiminta. Ei yksilöiden mielipiteet tai reaktiot koska niitä et edes kykene tiedostamaan.
- Anonyymi
Alkaako taas iso pyörä heittämään.
Sinulla, kyllä!
- Anonyymi
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Yritä vielä kerran!Viidesläiset tulevat uskoviksi omalla ratkaisullaan. Jumalaa ei siihen tarvita. Jyrkkää fundamentalismia jossa Raamatun kristallipallotulkinta on Pyhästä Hengestä. Historiallisen raamatuntutkimuksen ja teologisen tiedekunnan opetuksen demonisoiminen. Itsetyydytyskin on syntiä. Seksiä ei saa harrastaa ennen avioliittoa, mutta sitten saa kyllä erota ja avioitua uudelleen vaikka kuinka monta kertaa. Heille Jumalan tahto on naispappien ja homojen vihaaminen ja kiusaaminen. Sakramenteilla ei ole mitään merkitystä. Viidesläisyys on vapaakirkon porstua. Tämä on minun kokemukseni viidesläisyydestä.
Anonyymi kirjoitti:
Viidesläiset tulevat uskoviksi omalla ratkaisullaan. Jumalaa ei siihen tarvita. Jyrkkää fundamentalismia jossa Raamatun kristallipallotulkinta on Pyhästä Hengestä. Historiallisen raamatuntutkimuksen ja teologisen tiedekunnan opetuksen demonisoiminen. Itsetyydytyskin on syntiä. Seksiä ei saa harrastaa ennen avioliittoa, mutta sitten saa kyllä erota ja avioitua uudelleen vaikka kuinka monta kertaa. Heille Jumalan tahto on naispappien ja homojen vihaaminen ja kiusaaminen. Sakramenteilla ei ole mitään merkitystä. Viidesläisyys on vapaakirkon porstua. Tämä on minun kokemukseni viidesläisyydestä.
No siinä oli aika hyvä ja tyhjentävä analyysi.
Anonyymi kirjoitti:
Viidesläiset tulevat uskoviksi omalla ratkaisullaan. Jumalaa ei siihen tarvita. Jyrkkää fundamentalismia jossa Raamatun kristallipallotulkinta on Pyhästä Hengestä. Historiallisen raamatuntutkimuksen ja teologisen tiedekunnan opetuksen demonisoiminen. Itsetyydytyskin on syntiä. Seksiä ei saa harrastaa ennen avioliittoa, mutta sitten saa kyllä erota ja avioitua uudelleen vaikka kuinka monta kertaa. Heille Jumalan tahto on naispappien ja homojen vihaaminen ja kiusaaminen. Sakramenteilla ei ole mitään merkitystä. Viidesläisyys on vapaakirkon porstua. Tämä on minun kokemukseni viidesläisyydestä.
Miten sitten ”luterilainen” tulee uskoon jos ei tietoisesti lähde Jeesuksen opetuslapseksi?
Miten esim. sinä itse olet tullut uskoon, vai oletko?
Hyvät moraalisäännöt ovat kaikkien suojaksi, enkä ole havainnut kirkonkaan niitä vastustavan.
Tuo viha ja kiusaaminen on ihan oman pääsi tuotosta. Ilmeisesti haluat uhriutua kun pappeus on Raamatun mukaan vain miehille ja homoseksi syntiä?
Sakramentit ovat aivan samat ja toimitetaan aivan samoin kuin kirkossa.
Viidesläisyys on luterilaisen kirkon oma herätysliike ja toimii kirkon sisällä.
Kokemuksesi ovat sepitettyjä 😹
Voinko vielä jotenkin oikaista käsityksiäsi?Tolkun.Ihminen kirjoitti:
No siinä oli aika hyvä ja tyhjentävä analyysi.
Kelpaa sinullle koska on pelkkää valhetta 😹 olisit kirjoittanut sen
vaan rekatullasi.Puhuva_Aasi kirjoitti:
Kelpaa sinullle koska on pelkkää valhetta 😹 olisit kirjoittanut sen
vaan rekatullasi.En tapaa kirjoitella kuin tällä rekatulla. Kaikki ei näet ole samanlaisia kuin sinä.
En tapaa kirjoitella kuin tällä rekatulla. Kaikki ei näet ole samanlaisia kuin sinä.
Kyllä sinä tapaat. Miksi valehtelit tuon pitkän litanian?
En tapaa kirjoitella kuin tällä rekatulla. Kaikki ei näet ole samanlaisia kuin sinä.
Tässä sinulle ihan henkilökohtainen vastine:
Miten sitten ”luterilainen” tulee uskoon jos ei tietoisesti lähde Jeesuksen opetuslapseksi?
Hyvät moraalisäännöt ovat kaikkien suojaksi, enkä ole havainnut kirkonkaan niitä vastustavan.
Tuo viha ja kiusaaminen on ihan oman pääsi tuotosta. Ilmeisesti haluat uhriutua kun pappeus on Raamatun mukaan vain miehille ja homoseksi syntiä?
Voinko vielä jotenkin oikaista käsityksiäsi?Puhuva_Aasi kirjoitti:
Kyllä sinä tapaat. Miksi valehtelit tuon pitkän litanian?
Ei tuo minun kirjoittamaa. Tuskin olisin kirjoittanut noin neutraalisti.
Ei tuo minun kirjoittamaa. Tuskin olisin kirjoittanut noin neutraalisti.
Leikitään sitten, ettei ole. Mutta allekirjoitti sen valheet.
Mitä jos tämän kerran yrittäisit käyttäytyä kuin aikuiset ja purkaa se vihasi muualla?Puhuva_Aasi kirjoitti:
Tässä sinulle ihan henkilökohtainen vastine:
Voinko vielä jotenkin oikaista käsityksiäsi?Kiitos ei. Sinusta ei ole oikaisemaan yhtään mitään.
Viidesläiset kyllä tiedetään hapantuneiksi ja niistä kannattaa jokaisen pysyä mahdollisimman kaukana ja parhaansa mukaan toivoa, että tuo koko tupajumien sakki tosiaankin lähtisi kirkosta .Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Kiitos ei. Sinusta ei ole oikaisemaan yhtään mitään.
Viidesläiset kyllä tiedetään hapantuneiksi ja niistä kannattaa jokaisen pysyä mahdollisimman kaukana ja parhaansa mukaan toivoa, että tuo koko tupajumien sakki tosiaankin lähtisi kirkosta .Minun kirjoitukseni on totta. Sinuna yrittäisin todistaa, että se ei ole totta sen sijaan, että jatkat valehteluasi.
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Minun kirjoitukseni on totta. Sinuna yrittäisin todistaa, että se ei ole totta sen sijaan, että jatkat valehteluasi.
Mikä ihme sinua vaivaa?
"Voinko vielä jotenkin oikaista käsityksiäsi?"
Piruako kyselet jos et hyväksy kieltävää vastausta.Tolkun.Ihminen kirjoitti:
Mikä ihme sinua vaivaa?
"Voinko vielä jotenkin oikaista käsityksiäsi?"
Piruako kyselet jos et hyväksy kieltävää vastausta.Ei minua mikään vaivaa. Olen niin hyväntahtoinen ja kiltti ihminen, että haluan auttaa sinua näkemään totuuden ja vapauttamaan sinut valheen ikeestä.
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Ei minua mikään vaivaa. Olen niin hyväntahtoinen ja kiltti ihminen, että haluan auttaa sinua näkemään totuuden ja vapauttamaan sinut valheen ikeestä.
Tässä odotetaan sitä totuutta sinulta. Oletko niin älytön, että luulet juttusi olevan totta.
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Tässä odotetaan sitä totuutta sinulta. Oletko niin älytön, että luulet juttusi olevan totta.
Mene muualle määkiin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene muualle määkiin!
Olipas sujuva kommentti hartaalta uskovaiselta. Raamatussa neuvotaan kääntämään toinen poski, mutta sinä käänsitkin persposkesi. Hyh hyh!!
- Anonyymi
Alkaako taas iso pyörä heittämään.
On tainnut heittää jo pitemmän aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipas sujuva kommentti hartaalta uskovaiselta. Raamatussa neuvotaan kääntämään toinen poski, mutta sinä käänsitkin persposkesi. Hyh hyh!!
Mistä päättelet, että tuo anonyymi on harras uskovainen? Itse en olisi niin varma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekstissä useita muitakin virheitä, mutta esim ”heille Jumalan tahto on naispappien ja homojen vihaaminen ja kiusaaminen” on ihan pötyä.
Osa liberaaleista haluaa tulkita eri virkakäsityksen ja Raamatun seksuaalimoraaliset opetukset noin. KRS:ssä on naisia pastoreina ja monilla heistä on eri virkakäsityksen omaavia ystäviä muissa viidesläisissä liikkeissä ja esim. Sleyssä, myös pastoreita, jotka eivät suostuisi vakaumuksellisista syistä heidän kanssaan alttariyhteistyöhön.
Nämä ovat teologiaan, ei vihaan perustuvia asioita.
- Anonyymi
Ne viidesläiset jotka on tv7 ssa ajattelevat kuten aloituksessa. Lisäkdi ylistävöt Räsästä.
Räsänen sattuu puhumaan täysin luterilaista asiaa kuten Raamattuopistokin.
Nyt kuule juttu on niin, että se mitä sinä luulet luterilaisuudeksi, eli liberaalipappien uudet sosiaaliset evankeliumit, eivät ole luterilaisuutta eikä Raamatun mukaista oppia,- Anonyymi
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Räsänen sattuu puhumaan täysin luterilaista asiaa kuten Raamattuopistokin.
Nyt kuule juttu on niin, että se mitä sinä luulet luterilaisuudeksi, eli liberaalipappien uudet sosiaaliset evankeliumit, eivät ole luterilaisuutta eikä Raamatun mukaista oppia,Räsänen on samanlainen fanaattinen fundamentalisti kuten sinäkin. Sanot tuossa aiemmin:
"Olen niin hyväntahtoinen ja kiltti ihminen, että haluan auttaa sinua näkemään totuuden ja vapauttamaan sinut valheen ikeestä."
Mitä hyväntahtoisuutta on tahto määritellä, miten täällä eletään? Olet viidesläinen juuri siksi, että mielestäsi luterilainen kirkko on sellaisenaan liian liberaali ja kaikkien tulisi oikeaoppisuuden nimissä elää samanlaista konservatiivien ahdasmielistä elämää, mitä Räsäsen kanssa vallanjanossanne vaaditte. Raamatun taakse piiloutujia. On ollut aiemminkin esitetty kysymys, että kumpiko kirja on laillisuustulkinnassa korkeammalle asetettava, Raamattu vai Suomen Laki? Jos viidesläisinä sanotte, että Raamattu, niin silloinhan te ette ole yhtään sen parempaa porukkaa kuin vääräoppiset muslimit Koraanin tulkinnoillaan.
Valtakunnansyyttäjä lienee Saatanan kätyrin asemassa silmissänne, jos hän on katsonut Suomen lain näkökulmasta, että Räsäsen höpinät homoista eivät ole soveliaita. Ei vaikka kuinka puolustelisitte omia tulkintojanne Raamatun kirjoituksista. Tervetuloa 1500-luvulta 2000-luvulle. Pääosa ihmiskunnasta on oppinut, että pitää olla joku instanssi olemassa, joka suojelee ihmisiä juuri fanaattisten fundamentalistien valtapyrkimyksiltä, uskonnollisesta suuntauksesta riippumatta. Suomessa se on oikeuslaitos ja Suomen Laki sekä EU-ihmisoikeuslait. Uskomistahan sillä ei rajoiteta, mutta estetään toisten oikeuksien polkemista omien etujen varjolla. Anonyymi kirjoitti:
Räsänen on samanlainen fanaattinen fundamentalisti kuten sinäkin. Sanot tuossa aiemmin:
"Olen niin hyväntahtoinen ja kiltti ihminen, että haluan auttaa sinua näkemään totuuden ja vapauttamaan sinut valheen ikeestä."
Mitä hyväntahtoisuutta on tahto määritellä, miten täällä eletään? Olet viidesläinen juuri siksi, että mielestäsi luterilainen kirkko on sellaisenaan liian liberaali ja kaikkien tulisi oikeaoppisuuden nimissä elää samanlaista konservatiivien ahdasmielistä elämää, mitä Räsäsen kanssa vallanjanossanne vaaditte. Raamatun taakse piiloutujia. On ollut aiemminkin esitetty kysymys, että kumpiko kirja on laillisuustulkinnassa korkeammalle asetettava, Raamattu vai Suomen Laki? Jos viidesläisinä sanotte, että Raamattu, niin silloinhan te ette ole yhtään sen parempaa porukkaa kuin vääräoppiset muslimit Koraanin tulkinnoillaan.
Valtakunnansyyttäjä lienee Saatanan kätyrin asemassa silmissänne, jos hän on katsonut Suomen lain näkökulmasta, että Räsäsen höpinät homoista eivät ole soveliaita. Ei vaikka kuinka puolustelisitte omia tulkintojanne Raamatun kirjoituksista. Tervetuloa 1500-luvulta 2000-luvulle. Pääosa ihmiskunnasta on oppinut, että pitää olla joku instanssi olemassa, joka suojelee ihmisiä juuri fanaattisten fundamentalistien valtapyrkimyksiltä, uskonnollisesta suuntauksesta riippumatta. Suomessa se on oikeuslaitos ja Suomen Laki sekä EU-ihmisoikeuslait. Uskomistahan sillä ei rajoiteta, mutta estetään toisten oikeuksien polkemista omien etujen varjolla.Onko sinun mielestäsi fanaattisuutta uskoa Raamattu siten kun se on kirjoitettu?
Miten sinä itse sitten sen uskot?- Anonyymi
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Onko sinun mielestäsi fanaattisuutta uskoa Raamattu siten kun se on kirjoitettu?
Miten sinä itse sitten sen uskot?Onko se kirjoitettu juuri siten, kuten sinä sen tulkitset?
Anonyymi kirjoitti:
Onko se kirjoitettu juuri siten, kuten sinä sen tulkitset?
Se on kirjoitettu kuten siinä lukee.
- Anonyymi
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Se on kirjoitettu kuten siinä lukee.
Ja sinä luet sitä aivan kuin olisit itse sen kirjoittanut? Kuinkas ne muiden tulkinnat, jotka ovat sitä mieltä, että he lukevat sitä kuten se on kirjoitettu, mutta ovat kuitenkin eri linjalla kuin sinä? He ovat väärässä ja sinä oikeassa?
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä luet sitä aivan kuin olisit itse sen kirjoittanut? Kuinkas ne muiden tulkinnat, jotka ovat sitä mieltä, että he lukevat sitä kuten se on kirjoitettu, mutta ovat kuitenkin eri linjalla kuin sinä? He ovat väärässä ja sinä oikeassa?
Taidat olla ainoa joka noin lukee. 😼
- Anonyymi
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Taidat olla ainoa joka noin lukee. 😼
Höpö höpö. Jotta selviäisi asioiden alkuperäinen tarkoitus, mitä kirjoittajat ovat tarkalleen tarkoittaneet, sitä pitäisi kysyä heiltä, mutta se on ilmiselvän myöhäistä kun yksikään ei ole hengissä enää. Siksi kaikki luettu onkin vain lukijoiden omia tulkintoja. Ja niitä on paljon.
Jos Raamatussa olisi teksti, että "hyppää kalliolta", niin hyppäisitkö hetkeäkään epäröimättä? Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Jotta selviäisi asioiden alkuperäinen tarkoitus, mitä kirjoittajat ovat tarkalleen tarkoittaneet, sitä pitäisi kysyä heiltä, mutta se on ilmiselvän myöhäistä kun yksikään ei ole hengissä enää. Siksi kaikki luettu onkin vain lukijoiden omia tulkintoja. Ja niitä on paljon.
Jos Raamatussa olisi teksti, että "hyppää kalliolta", niin hyppäisitkö hetkeäkään epäröimättä?"...mitä kirjoittajat ovat tarkalleen tarkoittaneet, sitä pitäisi kysyä heiltä, mutta se on ilmiselvän myöhäistä kun yksikään ei ole hengissä enää. Siksi kaikki luettu onkin vain lukijoiden omia tulkintoja."
Ylipäätään kirjoitettu tulee tulkita, sillä muutoin sitä ei voi ymmärtää.
Olitko ihan syvästi hämmennyksen vallassa.
Ehkä keitit puuroa juuri tuolloin.- Anonyymi
Kirkon herätysliikkeistä viidesläisyys on opillisesti kauimpana luterilaisuudesta. Tästä ei pitäisi olla mitään epäselvää sille joka vähänkin tuntee luterilaista tunnustusta.
- Anonyymi
Puhuva_Aasi kirjoitti:
Voitko sinä vihdoin kertoa missä oppikysymyksissä se ero on?
Lue luterilainen Augsburgin tunnustus ja etsi sieltä uskon syntymisestä kertova kohta.
- Anonyymi
Mielestäni seuraavassa on hyvä puheenvuoro luterilaisuudesta:
Miten Anni Pesosen CREDO muuttaa Raamatun tulkintaa?
Turun Sanomat
PUHEENVUORO
Heikki Palmu
Kirja-alasta on välillä puhuttu auringonlaskun alana. Nyt korona-aika on taas kasvattanut lukuharrastusta ja erityisesti äänikirjojen myyntiä. EU:n päätöstä lehtien ja kirjojen arvonlisäveron poistosta odotellaan. Koko alaa heikommin on mennyt kristillisellä kirjalla. Sen myyntipaikat ovat kirjakaupoissa lähes kadonneet ja isoilla kustantamoilla on uskonnollinen kirjallisuus käynyt harvinaiseksi.
Koko käsite ”kristillinen kirja” on epäselvä ja monitulkintainen. Silti Suomessa joka vuosi valitaan Vuoden kristillinen kirja – tänä vuonna sen valitsi Turun piispa Mari Leppänen. Hänen valintansa oli Anni Pesosen CREDO. Tieni mystiikkaan. Kirjan kustantaja Basam Books on laaja yleiskustantaja, eikä se kuulu kirjavalinnan takana olevaan Kristillisten kustantajien yhdistykseen. Kustantajan päätöstä voikin pitää myönteisenä merkkinä suvaitsevaisuudesta ja avarakatseisuudesta.
Anni Pesonen on seurakuntapappi Nurmijärvellä ja teologian tohtori; hänen alansa on eksegetiikka eli Raamatun tutkimus. Palkintovalinta on huomionarvoinen tapaus. Kirja ei ole viileän tieteellinen, eikä sitä myöskään voi pitää hartaudellisena. Pesosen tapa kirjoiittaa on hyvin avoin ja hyvin henkilökohtainen. Hän kertoo ensin omasta tiestään ja sitten Raamatusta tavalla, joka ei ole kirkossa tavallinen.
Meillä teologien ja erityisesti pappien tapaa puhua Raamatusta leimaa suuri varovaisuus. Seurakunnille ei avata teologisten tiedekuntien käyttämää historiallis-kriittistä, eli tieteellistä eksegetiikkaa. Tiedekuntien opit ovat saarnatuoleissa liudentuneet hartauspuheiksi. Seurauksena on ollut monen seurakuntalaisen fundamentalismi. Suorastaan ihanteena saatetaan pitää uskomista Raamatun sanaan ”kirjaimellisesti”, vaikka se ei käytännössä ole mahdollista.
Mitenkä Anni Pesosen CREDO muuttaa Raamatun tulkintaa? Kertomalla kasvustaan hän avaa tietä omaan, yksilölliseen uskon tulkintaan. Esimerkki: Oman isäsuhteensa tähden hän kertoo yksin ollessaan rukoilevansa: ”Meidän Äitimme, joka olet taivaissa.” Raamattu käyttää Jumalasta sekä maskuliinisia että feminiinisiä kuvia, mutta Jumala ei ole mies eikä nainen. Hän on jotakin enemmän – ei ihmishahmoinen, vaan ihmiseltä salattu, pyhä.
Eksegeetti Pesonen kuvaa Jumala-kuvan suurta muutosta Mooseksen kirjoista evankeliumeihin. Pelottavasta sodanjumalasta Jeesuksen rakastavaksi abbaksi, isiksi. Hänelle kristinusko ei ole joidenkin sanojen ja lauseiden totena pitämistä. Se on oma elävä suhde Jumalaan ja aktiivista hakeutumista hänen tahtonsa tielle.
Luterilaisen kirkon sisällä riittää tänään erimielisyyden aiheita. CREDO menee ekumeniaa eli kirkkojen yhteyden vaalimista pidemmälle. Se suhtautuu avoimesti ja ystävällisesti myös muihin uskontoihin, omasta toki tinkimättä.
Credo tarkoittaa uskoa. Anni Pesosen omaa asennetta voi yhdellä sanalla kuvata avoimuudeksi. Hän korostaa vahvasti erilaisuuden hyväksymistä. Erilaisuuden, kaikkien ihmisten toiseuden voi nähdä positiivisesti.
Visio huomisen kirkosta ei voi perustua oikeassa olemiselle. Jos katsotaan kirkkojen historiaa, on oikeassa oleminen usein ollut skisman, kirkon jakautumisen syynä.
Tavallaan loogista on, että protestanttisessa kirkkokunnassa kirkko on yhä uudestaan jakautunut. Jos me olemme oikeassa ja toiset väärässä, on se valmis perustelu lähteä pois. Kokonaan toinen kysymys sitten on, miten eron ja poislähtemisen voi yhdistää evankeliumien Jeesuksen sanaan siitä, että kaikki hänen seuraajansa olisivat yhtä. Nyt emme mahdu samaan ruokapöytään.
Erilaisuuden hyväksyminen tarkoittaa todellisuuden hyväksymistä. Erilaisia olemme kaikki. Ristiriitoja on jokaisessa ihmissuhteessa, jopa avioliitossa, kahden toisiaan rakastavan ihmisen välillä. Anni Pesosen CREDO suosittelee tätä tietä myös kirkolle. Ei yksiäänisyyttä, vaan moniäänisyyttä. Ei erilaisen naapurin tuomitsemista, vaan hänen hyväksymistään ja rinnakkaineloa.
Kirjoittaja on turkulainen kirjailija ja pastori.- Anonyymi
Näin minäkin ajattelen ja uskon.
luterilainen - Anonyymi
"Eksegeetti Pesonen kuvaa Jumala-kuvan suurta muutosta Mooseksen kirjoista evankeliumeihin. Pelottavasta sodanjumalasta Jeesuksen rakastavaksi abbaksi, isiksi. "
Jlan luonne on joutunut jo kautta aikain vääristelyjen ja väärien tulkintojen vääristämäksi.
Raamattu kertoo siitä jo 1 M3:1 "Onko Jumala todella sanonut: 'Älkää syökö mistään puutarhan puusta'?" Kuinka käärme asetti Jlan luonteen väärään valoon ja vääristeli Jlan sanoja.
Vanhassa Testamentissa Jlan rakkaus kansaansa ja ihmisiä kohtaan tulee monessa paikassa hyvin vahvasti esille. Se olisi syytä aina tuoda myös esiin, kun kuvataan Jlaa Vanhassa Testamentissa. Jla rakastaa syntisiä ihmisiä ja haluaa heidän parastaan. Mutta Jla ei voi hyväksyä syntiä ja kapinointia - Paholaisen eikä hänen kannattajiensa taholta.
Toisaalta Jeesus ei aina ollut lempeä. Se tulee hyvin esiin evankeliumeissa esim keskusteluissa fariseusten, kirjanoppineiden ym kanssa.
Jeesus osoitti myös kiivautta esim ajamalla kauppiaat pois temppelistä ruoskaa heilutellen.
Jeesuksen tehtävä oli ensisijaisesti tulla toimimaan vapahtajana eli ihmisten vapauttajana synnin orjuudesta Jlan lapsiksi.
Jeesuksen yksi tärkeä tehtävä oli tulla osoittamaan, millainen Jla on.
Jeesuksessa Jlan Sana tuli ihmiseksi. Siis Jlan luonne tuotiin ihmismuotoon, jotta osaisimme sen paremmin ymmärtää.
Jeesus on Jlan olemuksen ja luonteen ruumiillistuma.
Tätä Uuden Testamentin kirjoittajat korostavat eri kohdissa.
Joh14:8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme". 9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Joh1:14. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me katselimme hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainutsyntyisellä Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Joh5:19. Jeesus sanoi juutalaisille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi tehdä mitään omasta aloitteestaan vaan ainoastaan sen, mitä näkee Isän tekevän. Mitä tahansa Isä tekee, sitä tekee samoin myös Poika.
20. Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaiken, mitä itse tekee. Isä näyttää hänelle vielä suurempiakin tekoja, niin että te ihmettelette.
Joh17:3. Iankaikkinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan tosi Jumalan, ja Jeesuksen Kristuksen, jonka sinä olet lähettänyt.
4. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä täyttämällä sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
Hebr1:3. Poika on Jumalan kirkkauden säteily ja hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea sanansa voimalla.
- Anonyymi
Matti ja Teppp oli hississä.
Kato meill onkii molemmilla kauheanpienet ja ryppyset.
Joo ja vielä samanlaiset nahkatakitkii.- Anonyymi
Matti ja Teppo palasi keikalta. Teppo huomasin kyltin Teboil ja läski Nattia poistumaan nyt autosta kun tankataan.
Miksi
Tää on vain Tepoil ei Mateil
- Anonyymi
Suomen Raamattuopisto on viidesläishihhulien koulu.
- Anonyymi
Pääset sinäkin sinne. Järjestää myös jumalanpalveluksia. Tervetuloa
Anonyymi kirjoitti:
Pääset sinäkin sinne. Järjestää myös jumalanpalveluksia. Tervetuloa
Kävin kerran Raamattuopistossa 1970-luvulla. Ei ollut mitään järkeä.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti9715044Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2332525Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori832106Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks141945- 991538
Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos241526Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821470Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2291211- 541196
- 311115