Toyota Mirain koeajo

Anonyymi

11

119

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        TDI autolla siihen saakka

        Johtohässäkät on pellehommia sanoi myös Larmela tuulilasilehdessä


      • Anonyymi

        100 varma ettei Suomeen tule noita asemia kuin suurimpiin kaupunkeihin ja tuskin lähimpien vuosien aikana. Kannattaa lukea myös liikenneministerin lausuntoja, niin tajuaa olla hulluttelematta. Kaasu, biopolttoaine tulee ensin. Vai 150 km välein suomessa, hauska utopia näin harvaan asutussa maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 varma ettei Suomeen tule noita asemia kuin suurimpiin kaupunkeihin ja tuskin lähimpien vuosien aikana. Kannattaa lukea myös liikenneministerin lausuntoja, niin tajuaa olla hulluttelematta. Kaasu, biopolttoaine tulee ensin. Vai 150 km välein suomessa, hauska utopia näin harvaan asutussa maassa.

        Niin, tuo 150 km vaatimus tosiaan toteutuu, kun laittaa 1 kpl tankkausasemia suurimpien kaupunkien liepeille. Ovat samalla myös liikenteen solmukohdissa silloin.

        Satunnaiset turistit voi liikkua vetypommiautoineen. Tai voisi liikkua, jos joku niitä ostaisi.

        Esim. USA:ssa on pitkän yrittämisen tuloksena 12 000 vetypommiautoa. Vähemmän kuin kaasuautoja pelkästään Suomessa.

        USAssa on ollut 48 tankkausasemaa. Kaikki Kaliforniassa, joten vetypommiautot on siellä jumissa. Itseasiassa ne asematkin on nippuna vain parissa kaupungissa, joiden väliä voi vetypommiautolla ajaa. Siihen se vetypommiautoilu sitten jääkin.

        Kaiken kukkuraksi jenkkien vetypommiasemiin on oltu tyytymättömiä. Liian usein pois käytöstä (vika/vety loppu) ja liian ruuhkaisia, vaikka siellä on vain 250 autoa asemaa kohti.

        Vrt. Suomessa on 1550 henkilöautoa yhtä bensa-asemaa kohti. Mutku keskimääräinen bensa-auto tarvii tankata 2 viikon välein ja yhden aseman teor. kapasiteetti on 1000 autoa päivässä = ei ongelmaa. Asemat toimivat n. 1/8 osalla teoreettisesta kapasiteetistaan.

        Vetypommiasemalla teoreettinen kapasiteetti (uusien asemien teknisiä ominaisuuksia käsittelevän raportin mukaan) vaihtelee 770-1620 kg/d, mikä vastaa 154-324 auton tankkaamista vuorokaudessa, kun tankkausmäärä 5 kg/auto. Mutta tämä edellyttää, että asemalle jonotettaisiin tankkaukseen 24/7. Kun laitetaan sama käyttöaste kuin bensalla eli 1/8 teor kapasiteetista, niin 1 vetypommiasema pystyy ruokkimaan 19-40 autoa vuorokaudessa. Ja kun tankkaus tarvitaan kerran viikossa, autoja voi olla 130-280 kpl per asema.

        100 tankkausasemaa riittäisi enintään 28 000 autolle, mikä on 1% autokannasta. Järeämmät asemat kustantavat 4 miljoonaa/kpl, joten hintalappua ilmavat 0,4 miljardia.

        Eikä niillä autoilla voisi tehdä muuta kuin suhata suurimpien kaupunkien väliä. Toimintamatka ei riitä seikkailuun valtaväylien ulkopuolelle. Jos tarkoitus on palata kotiin omin voimin.

        BTW, uutinen on maksumuurin takana, joten en saanut varmistusta siihen, onko hankkeella jo rahoitus vai onko tämä normaalia vetyvedätystyä - kovasti kehutaan ja loppuviimeeksi pyydetään muutaman kymmenen miljoonan lahjoitusta valtion pohjattomasta säkistä.

        Hullua rahan haaskausta. Meillä on jo olemassa 0-päästöisen polttoaineen jakeluverkko suurimmissa kaupungeissa ja tankkausasemia saa rakennettua lisää. Peräti 8 kappaletta yhden vetyaseman hinnalla.


    • Anonyymi

      70ke maksava keskinkertainen Toyota ei kyllä houkuta ketään vaikka kallista vetyä saisikin. Oli muuten taas spämmi vanhaan jutuun.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hyundai kertoo että vety on bensiiniä halvempaa jo vuonna 2040!

      • Anonyymi

        Jaa, entä missä vaiheessa vetyä saa tankattua a) yhtään mistään b) halvemmalla kuin metaania (jota saa jo nyt 50 asemalta Suomessa ja 800 asemalta Saksassa)?

        Entä missä vaiheessa vetypommiauton saa samaan hintaan kuin

        1) täyssähköauton ? - nythän vetypommiauton hinnalla saa 2 täyssähköautoa
        2) kaasuauton ? nythän vetypommiauton hinnalla saa 3 kaasuautoa
        3) bensakäyttöisen auton? nythän karvalakkimalleja saa 4 vetyauton hinnalla

        Tietysti tämän voi laskea myös niin, että jos on reilu 70 tonnia ylimääräistä rahaa, niin voi ostaa vetypommiauton ja maksaa sen jälkeen polttoaineesta 14-15 €/100 km.

        Tai ostetaan kaasuauto ja loppurahoilla polttoaineet liki 500 tkm ajomatkalle. Ajellaan vuoteen 2040 asti ilmaiseksi.

        Jep, jep, vety on niin kaukana tulevaisuudessa ja mallia JOS ei mitään muuta, teknisesti parempaa tai edullisempaa tekniikkaa tässä seuraavien 10-20-30 vuoden aikana keksitä, niin sitten, ehkä, otetaan vety käyttöön liikennepolttoaineena.

        Nyt ei kannata tähän rahaa haaskata. Tekniikka on kallista ja kaikki tankkausasemat yms. kerkiää jo lahota kauan ennen 2040 lukua. Sitäpaitsi oikeat asiantuntijat ennustaa vedyn käyttöönottoa vasta 2050 luvulle.

        Vety oli suuri lupaus 20-30 vuotta sitten. Sähköautot olivat suuri lupaus 20-30 vuotta sitten. Toinen näistä on todellisuutta ja toinen rämpii edelleen täsmälleen samassa pisteessa kuin vuosikymmeniä sitten.


    • Anonyymi

      Etelä-Koreassakin vedyn käyttö on ollut vastatuulessa.

      https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

      Huihain huhutaan lopettaneensa vetypommiautojen kehityksen.

      https://www.motor1.com/news/557586/hyundai-hydrogen-development-halted/

      Tietenkin moinen kiistetään julkisuudessa. Normaali reaktio - tällaisen asian tunnustamisen jälkeen jäisi taatusti kaikki myymättömät autot käsiin jne. Parempi ajaa tuotanto ja varastot pikku hiljaa alas. Uusia mallejakin voi vielä tulla, jos niiden kehitys on jo pitkällä. Tässähän ei uutisoitu AUTOJEN kehityksen tai valmistuksen lopettamisesta, vaan teknologian. Myynti on ollut niin surkeaa, ettei kata kuluja -> turha tällaiseen teknologiaan on rahaa loputtomasti syytää.

      Huihailla on kelpo sähköautojakin tuotannossa, joten ei ole tarvetta epätoivon vimmalla piiskata kuollutta hevosta. Tohjolla asiat paljon heikommin eivätkä siksi kykene vedystä irti päästämään.

    • Anonyymi

      Upea koeajo oli

    • Anonyymi

      Upea koeajo oli kyllä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2967
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      60
      2879
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2333
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      30
      1831
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1689
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1609
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1566
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1235
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1226
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1060
    Aihe