Ilta-Sanomat koeajoi Toyota Mirain.
https://www.is.fi/autot/art-2000007828227.html
Toyota Mirain koeajo
11
93
Vastaukset
- Anonyymi
Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat avataan vuonna 2023.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5409837/Ensimmaiset vetyasemat aukeavat vuonna 2023kayttajia raskaat ajoneuvot seka ennakkoluulottomat henkiloautoilijat
EU edellyttää jäsenmailtaan että vuoteen 2030 mennessä vetytankkausasemia on oltava pääteillä vähintään 150 km välein ja lisäksi jokaisen kaupungin liikenteen solmukohdassa pitää olla vähintään yksi vetytankkausasema.- Anonyymi
TDI autolla siihen saakka
Johtohässäkät on pellehommia sanoi myös Larmela tuulilasilehdessä - Anonyymi
100 varma ettei Suomeen tule noita asemia kuin suurimpiin kaupunkeihin ja tuskin lähimpien vuosien aikana. Kannattaa lukea myös liikenneministerin lausuntoja, niin tajuaa olla hulluttelematta. Kaasu, biopolttoaine tulee ensin. Vai 150 km välein suomessa, hauska utopia näin harvaan asutussa maassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
100 varma ettei Suomeen tule noita asemia kuin suurimpiin kaupunkeihin ja tuskin lähimpien vuosien aikana. Kannattaa lukea myös liikenneministerin lausuntoja, niin tajuaa olla hulluttelematta. Kaasu, biopolttoaine tulee ensin. Vai 150 km välein suomessa, hauska utopia näin harvaan asutussa maassa.
Niin, tuo 150 km vaatimus tosiaan toteutuu, kun laittaa 1 kpl tankkausasemia suurimpien kaupunkien liepeille. Ovat samalla myös liikenteen solmukohdissa silloin.
Satunnaiset turistit voi liikkua vetypommiautoineen. Tai voisi liikkua, jos joku niitä ostaisi.
Esim. USA:ssa on pitkän yrittämisen tuloksena 12 000 vetypommiautoa. Vähemmän kuin kaasuautoja pelkästään Suomessa.
USAssa on ollut 48 tankkausasemaa. Kaikki Kaliforniassa, joten vetypommiautot on siellä jumissa. Itseasiassa ne asematkin on nippuna vain parissa kaupungissa, joiden väliä voi vetypommiautolla ajaa. Siihen se vetypommiautoilu sitten jääkin.
Kaiken kukkuraksi jenkkien vetypommiasemiin on oltu tyytymättömiä. Liian usein pois käytöstä (vika/vety loppu) ja liian ruuhkaisia, vaikka siellä on vain 250 autoa asemaa kohti.
Vrt. Suomessa on 1550 henkilöautoa yhtä bensa-asemaa kohti. Mutku keskimääräinen bensa-auto tarvii tankata 2 viikon välein ja yhden aseman teor. kapasiteetti on 1000 autoa päivässä = ei ongelmaa. Asemat toimivat n. 1/8 osalla teoreettisesta kapasiteetistaan.
Vetypommiasemalla teoreettinen kapasiteetti (uusien asemien teknisiä ominaisuuksia käsittelevän raportin mukaan) vaihtelee 770-1620 kg/d, mikä vastaa 154-324 auton tankkaamista vuorokaudessa, kun tankkausmäärä 5 kg/auto. Mutta tämä edellyttää, että asemalle jonotettaisiin tankkaukseen 24/7. Kun laitetaan sama käyttöaste kuin bensalla eli 1/8 teor kapasiteetista, niin 1 vetypommiasema pystyy ruokkimaan 19-40 autoa vuorokaudessa. Ja kun tankkaus tarvitaan kerran viikossa, autoja voi olla 130-280 kpl per asema.
100 tankkausasemaa riittäisi enintään 28 000 autolle, mikä on 1% autokannasta. Järeämmät asemat kustantavat 4 miljoonaa/kpl, joten hintalappua ilmavat 0,4 miljardia.
Eikä niillä autoilla voisi tehdä muuta kuin suhata suurimpien kaupunkien väliä. Toimintamatka ei riitä seikkailuun valtaväylien ulkopuolelle. Jos tarkoitus on palata kotiin omin voimin.
BTW, uutinen on maksumuurin takana, joten en saanut varmistusta siihen, onko hankkeella jo rahoitus vai onko tämä normaalia vetyvedätystyä - kovasti kehutaan ja loppuviimeeksi pyydetään muutaman kymmenen miljoonan lahjoitusta valtion pohjattomasta säkistä.
Hullua rahan haaskausta. Meillä on jo olemassa 0-päästöisen polttoaineen jakeluverkko suurimmissa kaupungeissa ja tankkausasemia saa rakennettua lisää. Peräti 8 kappaletta yhden vetyaseman hinnalla.
- Anonyymi
70ke maksava keskinkertainen Toyota ei kyllä houkuta ketään vaikka kallista vetyä saisikin. Oli muuten taas spämmi vanhaan jutuun.
- Anonyymi
Eipäs unohdeta tätä
https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
Vetypommiautolla pääsee vähän reilu 300 kg tankillisella, kun oikein pihistelee. Tarkoittaa, että vauhdin annetaan hiipua ylämäkiin ja moottoritielläkin peesataan rekkoja. - Anonyymi
Hyundai kertoo että vety on bensiiniä halvempaa jo vuonna 2040!
- Anonyymi
Jaa, entä missä vaiheessa vetyä saa tankattua a) yhtään mistään b) halvemmalla kuin metaania (jota saa jo nyt 50 asemalta Suomessa ja 800 asemalta Saksassa)?
Entä missä vaiheessa vetypommiauton saa samaan hintaan kuin
1) täyssähköauton ? - nythän vetypommiauton hinnalla saa 2 täyssähköautoa
2) kaasuauton ? nythän vetypommiauton hinnalla saa 3 kaasuautoa
3) bensakäyttöisen auton? nythän karvalakkimalleja saa 4 vetyauton hinnalla
Tietysti tämän voi laskea myös niin, että jos on reilu 70 tonnia ylimääräistä rahaa, niin voi ostaa vetypommiauton ja maksaa sen jälkeen polttoaineesta 14-15 €/100 km.
Tai ostetaan kaasuauto ja loppurahoilla polttoaineet liki 500 tkm ajomatkalle. Ajellaan vuoteen 2040 asti ilmaiseksi.
Jep, jep, vety on niin kaukana tulevaisuudessa ja mallia JOS ei mitään muuta, teknisesti parempaa tai edullisempaa tekniikkaa tässä seuraavien 10-20-30 vuoden aikana keksitä, niin sitten, ehkä, otetaan vety käyttöön liikennepolttoaineena.
Nyt ei kannata tähän rahaa haaskata. Tekniikka on kallista ja kaikki tankkausasemat yms. kerkiää jo lahota kauan ennen 2040 lukua. Sitäpaitsi oikeat asiantuntijat ennustaa vedyn käyttöönottoa vasta 2050 luvulle.
Vety oli suuri lupaus 20-30 vuotta sitten. Sähköautot olivat suuri lupaus 20-30 vuotta sitten. Toinen näistä on todellisuutta ja toinen rämpii edelleen täsmälleen samassa pisteessa kuin vuosikymmeniä sitten.
- Anonyymi
Etelä-Koreassakin vedyn käyttö on ollut vastatuulessa.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A
Huihain huhutaan lopettaneensa vetypommiautojen kehityksen.
https://www.motor1.com/news/557586/hyundai-hydrogen-development-halted/
Tietenkin moinen kiistetään julkisuudessa. Normaali reaktio - tällaisen asian tunnustamisen jälkeen jäisi taatusti kaikki myymättömät autot käsiin jne. Parempi ajaa tuotanto ja varastot pikku hiljaa alas. Uusia mallejakin voi vielä tulla, jos niiden kehitys on jo pitkällä. Tässähän ei uutisoitu AUTOJEN kehityksen tai valmistuksen lopettamisesta, vaan teknologian. Myynti on ollut niin surkeaa, ettei kata kuluja -> turha tällaiseen teknologiaan on rahaa loputtomasti syytää.
Huihailla on kelpo sähköautojakin tuotannossa, joten ei ole tarvetta epätoivon vimmalla piiskata kuollutta hevosta. Tohjolla asiat paljon heikommin eivätkä siksi kykene vedystä irti päästämään. - Anonyymi
Upea koeajo oli
- Anonyymi
Upea koeajo oli kyllä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822