Huono itsetunto ja epäonnistunut olo

Anonyymi

Olen pian 25 vuotias nuori mies, joka tuntee olevansa hukassa vähän joka asian suhteen. Olin kouluiässä aika levoton ja opiskelu ei kiinnostanut hirveesti, arvosanat olivat sitten sen mukaiset.

Kävin ammattikoulussa alan tutkinnon, mikä ei kiinnostanut/ei kiinnosta, mutta ajattelin että mieluummin käyn edes jonkun koulun kun jään kotiin makaamaan.

Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla on avovaimo ja 4 vuotias lapsi, sekä suht. laaja tukiverkosto. Löytyy omat vanhemmat, sisarukset ja pari hyvää kaveriakin. Silti olen tuntenut syyllisyyttä pitkään siitä, että en ole saanut aikaiseksi hankkia uutta tutkintoa vaan olen tehnyt ns. hanttihommia. Toki se on parempi kun ei mitään, mutta silti paha olo on viikoittain, välillä monta päivää putkeen.

En luota itseeni yhtään. Minua on kiusattu ala- ja yläasteen vaiheessa jonkun verran, mutta oli myös paljpn kavereita. Nykyään kun katson oman ikäisiäni jotka ovat opiskelleet hienon ammatin tai ovat vakituisissa töissä, alan syyllistää itseäni että en ole saamut mitään aikaiseksi. Omaa itseäänhän ei kannattaisi verrata muihin, mutta teen sitä silti usein. Olen myös todella herkkä ja itku on monesti herkässä kun mietin näinkin vähäpätöisiä asioita. Haluaisin opiskella uuden ammatin ja päästä tekemään alan töitä, mutta en tiiä mitä oikeesti haluan. Ajattelen myös koko ajan että muut pitää minua surkeana ihmisenä ja en ole mitään. Koen tämmöstä masentavaa oloa ajoittain.

5

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisi hyvä päästä eroon siitä että vertailee omaa tilannetta toisten elämään. Sen oppii ajan kanssa ja kun sen oppii niin mieli voi paljon paremmin.

    • Anonyymi

      Olisi hyvä hyväksyä itsensä ja tykätä itsestä, koska silloin huomaa, että kyllä muutkin tykkäävät.
      Se on just se itsetunto, joka asiaan vaikuttaa.

      Ei itseä kannata verrata muihin, siitä voi tulla vain huono fiilis itselle.
      Ja jos ei ole vielä opiskellut halustaan huolimatta, niin ei sitäkään kannata surra, siihen ehtii vielä.
      Anna asioiden sujua omalla painolla, äläkä vaadi itseltäsi liikoja.

    • Hei,

      Hyvä, että olet lähtenyt pohtimaan tilannettasi ja ratkaisuja siihen. Et kertonut oletko keskustellut ajatuksistasi ammattilaisen kanssa.

      On olemassa monia matalan kynnyksen auttavia tahoja, joissa mainitsemistasi asioista voi keskustella. Ulkopuolisen kanssa keskustelu voi antaa uusia näkökulmia ja lisätä voimavaroja. Tässä tiedoksi muutama paikka, joista saa sekä ammattimaista tukea että vertaistukea. Näihin voi ottaa yhteyttä anonyymisti.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa elämän ongelmatilanteesta.

      Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin reksiteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Voisit hyötyä tilanteessasi TE-toimiston/ työllisyyden kuntakokeilun ammatinvalintapsykologin ohjauksesta. Saisit siellä kartoitettua itsellesi soveltuvaa alaa ja myöskin jos on esim oppimisen tai keskittymisen haasteita, voi ammatinvalintapsykologin kautta näitäkin asioita lähteä selvittelemään.

    • Anonyymi

      Esim. Ammattikorkeakoulussa oli joka luokalla 2-3 vanhempaa opiskelijaa 30-40v. Onhan niitä olemassa pääsykoeoppaitakin. Sanoisin että kohtuu helpolla pääsee sisään jos vain on kiinnostusta. Aiemmasta tutkinnosta esim. Ammattikoulusta saa paljon lisäpisteitä, samoin työkokemuksesta saa pisteitä. Jos pääsykokeista pääsee läpi niin aivan varmasti selviää kyllä opiskeluistakin, jos on motivaatiota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe