Nyt saisi Virtasen kaupasta viimasuojia autoon 45€. Kannattaako käyttää etelän 0C talvessa vai vasta -20C kelissä?
Viimasuojat
54
135
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa käyttää ihan joka ilmansuunnalla, etenkin kun käytöstä ei ole mitään haittaa. Hyötyä on.
- Anonyymi
Termostaatti hoitaa vedenkierron jähdyttämisessä tarpeen mukaan, ei tuollaisia tarvita kuin kovimilla pakkasilla jo on jotain ongelmia. Taitaa olla kielettykin käyttää jossain merkeissä. Saattaa kuluttaa tuulettimen laakerointia kun enemmän vastusta ja tuuletin pyörii turhaan moottorin lämmettyä.
Helppoahan se on tehdä itsekin pahvista tai mistä tahansa jos haluaa käyttää, joskus taisi saada merkkikohtaisiakin missä oli neppareilla avattavat luukut. Tai virittelee samanlaisen kun traktoreissa, saa sisältä vedettyä kiinni ja laskea alas, näppärä laittaa sähkömoottorin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Termostaatti hoitaa vedenkierron jähdyttämisessä tarpeen mukaan, ei tuollaisia tarvita kuin kovimilla pakkasilla jo on jotain ongelmia. Taitaa olla kielettykin käyttää jossain merkeissä. Saattaa kuluttaa tuulettimen laakerointia kun enemmän vastusta ja tuuletin pyörii turhaan moottorin lämmettyä.
Helppoahan se on tehdä itsekin pahvista tai mistä tahansa jos haluaa käyttää, joskus taisi saada merkkikohtaisiakin missä oli neppareilla avattavat luukut. Tai virittelee samanlaisen kun traktoreissa, saa sisältä vedettyä kiinni ja laskea alas, näppärä laittaa sähkömoottorin.Ei se tuuletin pyöri moottorin normaalissa käyntilämpötilassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se tuuletin pyöri moottorin normaalissa käyntilämpötilassa.
Ei moottori pysy jatkuvasti normaalissa lämpötilassa ellei tuuletin välillä pyöri, viimasuojalla pyörii useammin. Kovalla pakkasella ei välttämättä pyöri, mutta 0-kelissä hyvin todennäköisesti jossain vaiheessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Termostaatti hoitaa vedenkierron jähdyttämisessä tarpeen mukaan, ei tuollaisia tarvita kuin kovimilla pakkasilla jo on jotain ongelmia. Taitaa olla kielettykin käyttää jossain merkeissä. Saattaa kuluttaa tuulettimen laakerointia kun enemmän vastusta ja tuuletin pyörii turhaan moottorin lämmettyä.
Helppoahan se on tehdä itsekin pahvista tai mistä tahansa jos haluaa käyttää, joskus taisi saada merkkikohtaisiakin missä oli neppareilla avattavat luukut. Tai virittelee samanlaisen kun traktoreissa, saa sisältä vedettyä kiinni ja laskea alas, näppärä laittaa sähkömoottorin.Termostaatti ei hoida vedenkiertoa, vesikierron hoitaa vesipumppu. Termostaatti avautuu moottorin lämmetessä, ja sulkeutuu jäähtyessään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Termostaatti ei hoida vedenkiertoa, vesikierron hoitaa vesipumppu. Termostaatti avautuu moottorin lämmetessä, ja sulkeutuu jäähtyessään.
Et näköjään ymmärrä autoista mitään, meinaatko että vesi kiertää jäähdyttimessä ellei termostaatti avaudu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näköjään ymmärrä autoista mitään, meinaatko että vesi kiertää jäähdyttimessä ellei termostaatti avaudu?
Kylmä ilma pääsee kylmän jäähdyttäjän läpi jäähdyttämään kylmän moottorin kylkeä. Se lämpenee paljon hitaammin, kuin ilman tuota kylmää puhallusta. Termostaattihan estää jäähdyttäjän lämpenemisen, kunnes moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpöön. Viimasuoja vähentää tuota kylmän puhallusta, jolloin moottori lämpenee paljon nopeammin normaaliin käyntilämpöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylmä ilma pääsee kylmän jäähdyttäjän läpi jäähdyttämään kylmän moottorin kylkeä. Se lämpenee paljon hitaammin, kuin ilman tuota kylmää puhallusta. Termostaattihan estää jäähdyttäjän lämpenemisen, kunnes moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpöön. Viimasuoja vähentää tuota kylmän puhallusta, jolloin moottori lämpenee paljon nopeammin normaaliin käyntilämpöön.
Pitäisi olla sellainen mossen rullakaihdin jonka voisi avata ajoessa kun moottori on päässyt normaalilämpöön. Voisi vielä säätää niin lämpö pysyisi kohdallaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näköjään ymmärrä autoista mitään, meinaatko että vesi kiertää jäähdyttimessä ellei termostaatti avaudu?
Kuules "älypää" kyllä siihen termostaatin avautumiseen tarvitaan ensin moottorin lämpiämistä , että se alkaa avautua ja tietyssä lämpötilassa termostaatti on täysin avautunut. Ja tasan tarkkaan ilman vesipumppua vesi ei kierrä jäähdytysjärjestelmässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylmä ilma pääsee kylmän jäähdyttäjän läpi jäähdyttämään kylmän moottorin kylkeä. Se lämpenee paljon hitaammin, kuin ilman tuota kylmää puhallusta. Termostaattihan estää jäähdyttäjän lämpenemisen, kunnes moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpöön. Viimasuoja vähentää tuota kylmän puhallusta, jolloin moottori lämpenee paljon nopeammin normaaliin käyntilämpöön.
Nykyisin moottoritila on tukittu joka puolelta niin tarkkaan että viimasuojasta pelkkää haittaa, haittaa moottorin ilmansaantiakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuules "älypää" kyllä siihen termostaatin avautumiseen tarvitaan ensin moottorin lämpiämistä , että se alkaa avautua ja tietyssä lämpötilassa termostaatti on täysin avautunut. Ja tasan tarkkaan ilman vesipumppua vesi ei kierrä jäähdytysjärjestelmässä.
Kuka väittänyt ettei moottorin pitäisi lämmetä ensin, juuri sitähän tuo "tarpeen mukaan" tarkoittaa. Ja tasan tarkkaan ilman termostaatin avautumista vesi ei kierrä jäähdyttimessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisin moottoritila on tukittu joka puolelta niin tarkkaan että viimasuojasta pelkkää haittaa, haittaa moottorin ilmansaantiakin.
Se suolapaska tekeekin lauhduttimelle ja jäähdyttäjälle gutaa, kun jämähtää kiinni lamelleihin. Suola syövyttää ja butimihiekka tukkii. Kesällä voipi keittää liikennevaloissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näköjään ymmärrä autoista mitään, meinaatko että vesi kiertää jäähdyttimessä ellei termostaatti avaudu?
mikä ihmeen termostaatti?se on vain lämppärissä ei koneessa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se suolapaska tekeekin lauhduttimelle ja jäähdyttäjälle gutaa, kun jämähtää kiinni lamelleihin. Suola syövyttää ja butimihiekka tukkii. Kesällä voipi keittää liikennevaloissa.
Se huuhtoutuu kevään vesisateissa pois, se moska lamelleista.
- Anonyymi
Keulan viimasuojaa käytetään talvirenkaiden kanssa samaan aikaan.
- Anonyymi
Toisissa autoissa on hyötyä, toisissa ei. Jos autosi lämpenee kaupunkiajossa todella hitaasti, niin maski kaulaan ja sitten pois kun ilmat lämpenee tuonne nollan tietämille pidemmäksi aikaa/pysyvästi.
- Anonyymi
Eipän tuosta ole muuta hyötyä, kuin kone lämpenee nopeammin, kabiinissa on lämpöisempää ja sitä polttoainetta kuluu vähämmän. Muutoin on ihan hyödytöntä hommaa ja tämän olen testannut todella monena talvena.
- Anonyymi
No tuossahan ne hyödyt jo tulivatkin yhtä lukuunottamatta. Nimittäin syyläri ei myöskään likaannu, eikä sinne lennä kivet, eikä irtonastat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuossahan ne hyödyt jo tulivatkin yhtä lukuunottamatta. Nimittäin syyläri ei myöskään likaannu, eikä sinne lennä kivet, eikä irtonastat.
Ja sattuu muuten olemaan ilmastoinnin lauhdutin etummaisena. Eikä tarvitse kuin nasta napsahtaa lauhduttimen jäähdytinripaan niin on lauhdutin entinen. Kokemusta on. Maskisuoja estää edellä mainitun, ja lompakko kiittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sattuu muuten olemaan ilmastoinnin lauhdutin etummaisena. Eikä tarvitse kuin nasta napsahtaa lauhduttimen jäähdytinripaan niin on lauhdutin entinen. Kokemusta on. Maskisuoja estää edellä mainitun, ja lompakko kiittää.
Aika erikoista on jos nasta tai mikään muukaan rikkoo, itsellä ei ole ollut mitään ongelmia koskaan vaikka ollut montakin vanhaa autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika erikoista on jos nasta tai mikään muukaan rikkoo, itsellä ei ole ollut mitään ongelmia koskaan vaikka ollut montakin vanhaa autoa.
Erikoista tai ei, mutta totisinta totta. Ja ne vanhat autosi lienevät olleet ajalta ennen ilmastointilaitteita. Ja lieneekö sinulla edes tietoa kuinka korkeat paineet ilmastointilaiteessa on. Jo nuppineulan pään kokoinen reikä riittää tyhjentämään laitteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika erikoista on jos nasta tai mikään muukaan rikkoo, itsellä ei ole ollut mitään ongelmia koskaan vaikka ollut montakin vanhaa autoa.
On minullakin ollut nasta kiinni viimasuojassa eli suojaa niiltä. miksi ei kun iskusta menee maalipinta rikki kuin tuulilaskin nastan iskemästä etteikö uppoaisi solumuoviin,,,,,,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erikoista tai ei, mutta totisinta totta. Ja ne vanhat autosi lienevät olleet ajalta ennen ilmastointilaitteita. Ja lieneekö sinulla edes tietoa kuinka korkeat paineet ilmastointilaiteessa on. Jo nuppineulan pään kokoinen reikä riittää tyhjentämään laitteen.
Vuotaa se jäähdytinkin jos on pienikin reikä, mutta eipä ole ollut yhdessäkään autossa ja nykyinen auto ilmastoinnilla melko vanha, enpä usko koskaan rikkoontuneen ilman viimasuojaa. Pehmeään muoviin tai pahviin nastat tietysti jää kiinni vaikkeivat rikkoisi mitään.
Tuleehan ne kovalla voimalla tuulilasiinkin ja kivi tai nasta tehnyt kerran särön, samoin ajovalon lasiin, mutta kenno joustaa ja taipuu ennen kuin rikkoontuu. Huonolla tuurilla voi tietysti rikkoontuakin. Jos ilmastointilaitteen kennossa nuppineulanpään kokoinen reikä niin voi olla tullut muutenkin, yleensä vuotavat tiivisteistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuotaa se jäähdytinkin jos on pienikin reikä, mutta eipä ole ollut yhdessäkään autossa ja nykyinen auto ilmastoinnilla melko vanha, enpä usko koskaan rikkoontuneen ilman viimasuojaa. Pehmeään muoviin tai pahviin nastat tietysti jää kiinni vaikkeivat rikkoisi mitään.
Tuleehan ne kovalla voimalla tuulilasiinkin ja kivi tai nasta tehnyt kerran särön, samoin ajovalon lasiin, mutta kenno joustaa ja taipuu ennen kuin rikkoontuu. Huonolla tuurilla voi tietysti rikkoontuakin. Jos ilmastointilaitteen kennossa nuppineulanpään kokoinen reikä niin voi olla tullut muutenkin, yleensä vuotavat tiivisteistä.Huonoa tuuriahan se. Itselle se tuli ilmi kun viimevuoden kevätalvella käytin auton ilmastointilaite huollossa. Huollosta soittivat sanoivat, että lauhduttimen jäähdytysrivassa on pienenpieni reikä. No uusi lauhdutin tilalle. Auto noutaessa katsottiin vanha lauhdutin . Pienen pieni reikähän siinä oli. Asentajan arvio oli että nasta siihen on osunut, Ja kylmäaineet tipotiessään. Onhan se ilmiselvää että niillä paineilla mitä ilmastointilaitteessa on kylmäaineet puskee ulos Siksi käytänkin talviaikaan siltä osin "huonon tuurin" estäjänä maskisuojaa.
- Anonyymi
Höpsis. Maskisuoja ei ole sama kuin nastasuoja. Jos nastat ja kivet olisivat asiassa suurikin ongelma, maski olisi aina tyypiltään tiivis ja mallia hyttysverkko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Maskisuoja ei ole sama kuin nastasuoja. Jos nastat ja kivet olisivat asiassa suurikin ongelma, maski olisi aina tyypiltään tiivis ja mallia hyttysverkko.
Mitä hittoa oikein horiset? Käänny jo ihmeessä aivotohtorin puoleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä hittoa oikein horiset? Käänny jo ihmeessä aivotohtorin puoleen.
Menikö pojulla viimasuoja pahastikin ihon alle? Nyt kyllä naurattaa 😃!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Maskisuoja ei ole sama kuin nastasuoja. Jos nastat ja kivet olisivat asiassa suurikin ongelma, maski olisi aina tyypiltään tiivis ja mallia hyttysverkko.
Harvemmin nastoja tai kiviä pääsee säleikön ohi, mutta joissakin autoissa on alhaalla avonaisten aukkojen takana. Sopivan tiheä verkko olisi paras suoja.
- Anonyymi
Juuri sitä varten sitä käytetään.
- Anonyymi
Tein autoon itse muovilevystä ja ne on kokoajan marraskuusta ja huhtikuulle. Oli keli tai - 25. Bensa auto
Kesällä auto käy kuumempana ilman suojia.- Anonyymi
Kaikenlaisessa pätkäajossa kevyellä kuormalla hyödyt huomaa.
- Anonyymi
Kiihtyy ainakin paremmin.
- Anonyymi
Minulla on autossa suojat aina myös kesällä, niin ei mene kärpäset, linnut, nastat ja kivet syyläriin.
Ainoa huono puoli on se, että kone pyrkii kesällä käymään pirun kuumana koko ajan ja apupuhallin käy jatkuvasti. Ei muita huonoja puolia.- Anonyymi
Harvemmin sitä kesällä kiviä, ja irtonastoja syyläriin lentää, varsinkin jos ajelee asfalttiteillä, sillä teitähän ei kesällä hiekoiteta, eikä kaiketi kukaan ajele enää nastarenkaillakaan silloin, luulisin....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvemmin sitä kesällä kiviä, ja irtonastoja syyläriin lentää, varsinkin jos ajelee asfalttiteillä, sillä teitähän ei kesällä hiekoiteta, eikä kaiketi kukaan ajele enää nastarenkaillakaan silloin, luulisin....
Totta ei ne nastat kesällä lennä, mutta meillä on tuo talvikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvemmin sitä kesällä kiviä, ja irtonastoja syyläriin lentää, varsinkin jos ajelee asfalttiteillä, sillä teitähän ei kesällä hiekoiteta, eikä kaiketi kukaan ajele enää nastarenkaillakaan silloin, luulisin....
Osa ajaa aina nastarenkailla (laitonta). Osa ajaa hiekka- ja sepeliteitä.
En osta Virtaselta suojaa vaan ostan ihan muualta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta ei ne nastat kesällä lennä, mutta meillä on tuo talvikin.
"Totta ei ne nastat kesällä lennä, mutta meillä on tuo talvikin."
No se on juurikin se syy laittaa nuo viimasuojat talvella. Etkö lue viestejä enempää, kuin tuon aina uusimman?
Tuolla aikaisemmin juuri oli puhe, että joku käyttää kesälläkin viimasuojia. Oli tietysti provo, tottakai, mutta kuitenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Totta ei ne nastat kesällä lennä, mutta meillä on tuo talvikin."
No se on juurikin se syy laittaa nuo viimasuojat talvella. Etkö lue viestejä enempää, kuin tuon aina uusimman?
Tuolla aikaisemmin juuri oli puhe, että joku käyttää kesälläkin viimasuojia. Oli tietysti provo, tottakai, mutta kuitenkin.Millä itse estät lintujen joutumisen syyläriin? Paras tapa on Virtasen viimasuoja 45€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Totta ei ne nastat kesällä lennä, mutta meillä on tuo talvikin."
No se on juurikin se syy laittaa nuo viimasuojat talvella. Etkö lue viestejä enempää, kuin tuon aina uusimman?
Tuolla aikaisemmin juuri oli puhe, että joku käyttää kesälläkin viimasuojia. Oli tietysti provo, tottakai, mutta kuitenkin.Vastasinkin vastaustani edeltävään kirjoitukseen, jonka kirjoittaja horisee kesästä ja nastoista. Oma ns. rivien välistä lukutaitosi aika olematon. Minä kylläkin käytän talvella viima suojaa. Ja itse kukin voi olla asiasta mitä mieltä hyvänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastasinkin vastaustani edeltävään kirjoitukseen, jonka kirjoittaja horisee kesästä ja nastoista. Oma ns. rivien välistä lukutaitosi aika olematon. Minä kylläkin käytän talvella viima suojaa. Ja itse kukin voi olla asiasta mitä mieltä hyvänsä.
Siis et pidä linnuista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastasinkin vastaustani edeltävään kirjoitukseen, jonka kirjoittaja horisee kesästä ja nastoista. Oma ns. rivien välistä lukutaitosi aika olematon. Minä kylläkin käytän talvella viima suojaa. Ja itse kukin voi olla asiasta mitä mieltä hyvänsä.
Kommentoit juurikin minun kirjoitukseeni, joten itselläsi on tuo kommentointitaito melko hukassa ainakin, mitä sen maaliin osumiseen tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis et pidä linnuista?
Ilman viimasuojaa lintujen lisäksi jäähdyttimeen voi kulkeutua myös lehdet, risut, oravat ja hirvet!
- Anonyymi
VW Polo dieselissä vm.99 laitoin joskus pahvia keulalle kun kovimmilla pakkasilla lämmöt ei nousseet puoleenväliin. Uudemmissa Fiateissa (bensiini) ei ole tarvinnut laittaa viimasuojaa, lämmöt puolivälissä kovillakin pakkasilla ja tarkenee hyvin.
- Anonyymi
Dieseleissä voi ollakin enemmän tarpeen, sähköautoissa ei auta. Turbo tai ahdin voi kuumentua liikaakin jos peittää keulan.
- Anonyymi
onko fiiu lämmin pakkasella?
- Anonyymi
Erityisesti plugareissa ja muissa hybrideissä tämä on tärkeä asia. Viimasuoja vähentää moottorin jäähtymistä kun auto etenee sähköllä. Päästään siis pidempään sähköllä kunnes pitää taas käyttää polttista lämmön tuottamiseen.
- Anonyymi
> Ilman viimasuojaa lintujen lisäksi jäähdyttimeen voi kulkeutua myös lehdet, risut, oravat ja hirvet!
Viimasuojaa ei tarvitse lainkaan, jos ajonopeuden pitää riittävän alhaisena. Suuri tilannenopeus altistaa myös sille, että hirvet tunkeutuvat jäähdyttimeen ja muualle autoon.
Jos on pakko ajaa todella kovaa, jäähdyttimen eteen voi sulloa muovipusseja. Silloin kuitenkin hirvien autoon tunkeutumisen riski kasvaa.- Anonyymi
Kannattaa peruuttaa takakontti auki niin eläimet päätyy takakonttiin eikä tarvitse viimasuojaa kun jäähdytin on suojassa viimalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa peruuttaa takakontti auki niin eläimet päätyy takakonttiin eikä tarvitse viimasuojaa kun jäähdytin on suojassa viimalta.
Hyvä! Tuo on paljon parempi tapa kuin hidastelu tai muovipussit. Muovipussit saattavat sulaa moottoriin kiinni. Toisaalta peruuttaessa niska voi joutua koville eli se vaatii treeniä ja niskan vahvistamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä! Tuo on paljon parempi tapa kuin hidastelu tai muovipussit. Muovipussit saattavat sulaa moottoriin kiinni. Toisaalta peruuttaessa niska voi joutua koville eli se vaatii treeniä ja niskan vahvistamista.
Ps. Paitsi jos käyttää peruutustutkaa.
- Anonyymi
Pohjois-Karjalan pakkasissa käyttäisin viimasuojaa talvirengaskauden ajan, mutta Uudellamaalla en jaksa käyttää.
- Anonyymi
Sähköisesti avautuva ja sulkeutuva sälekaihdin olisi hyvä, kunhan vaan jää aukko moottorin ilmansaannille. Yksinkertainen bi-metalli jousikin toimisi.
- Anonyymi
Retkipatjasta ja nippusiteillä kiinni, lompuuki kiittää.
- Anonyymi
Kyllä tässä taas on kirjoiteltu - v. 2022!
Suoja on nimenomaan välttämätön kaupunki- ja nurkka-ajossa yli 10 asteen pakkasissa isolla dieselillä - yli 2 litraa - ajettaessa.
Autossa täytyy lisäksi olla luotettava veden lämpömittari.
Moottori ei sananmukaisesti muuten edes tahdo päästä käyntilämpöönsä
puhumattakaan, että lämpö pysyisi siinä, sillä alkuun järjestelmä pudottaa
lämmön aika alas jo liikennevaloissa seisoskellessa.
Kokeilin itse kerran ajamalla 25 pakkasessa ilman suojaa.
Kesti yli 50 km:n matkan 100 km/h nopeutta ennen kuin moottori mittarin
mukaan oli käyntilämmössään, sillä esim 9v-dieselmersun pyörintänopeus
on alle 1500 rpm, eikä tämän ajomäärän jälkeen enää lähtenyt pudottamaan
lukemaa vauhtia hiljentäessä.
Niille, joille tämä asia on sama, eivätkä siis välitä tästä, voivat tietenkin ajaa
vaan, mutta moottori kuluu kylmänäajosta turhaan, on vilpoisempaa sisällä
autossa ja polttoainettakin menee enemmän.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852287Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182257Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen181700- 1041458
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921416Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174893