Vetymoottoreita kehitetään aktiivisesti. Olisiko tämä Omega 1 lupaava tulevaisuuden vetymoottori? Aika näyttää lunastaako se mainostamansa lupaukset oikeassa elämässä. Vai kaatuuko kehitys kuitenkin johonkin ongelmaan esim. tiettyjen osien kestävyys tai vetypolttoaineen kulutus, jolloin suuret autotehtaat eivät ota sitä käyttöön autoissaan?
"Mäntien sijasta uudessa moottorissa on pari pyörivää vaihdetta, jotka näyttävät paljon lentoturbiineilta. Se muistuttaa myös pyörivää moottoria, mutta paremmalla suunnittelulla, joka eliminoi Wankelin heikkoudet. Yksinkertaistaaksemme voimme sanoa, että Astreon Aerospacen suunnittelema Omega 1 -moottori ottaa polttomoottorin neljä tahtia ja jakaa ne kahteen itsenäiseen kammioon.
Moottorissa on kaksi akselia, jotka pyörivät vastakkaisiin suuntiin synkronointivaihteiden avulla, ja kahdella akselilla pyörii pareittain neljä roottoria. Ensimmäinen pari hoitaa imu- ja puristuksen, kun taas toinen pari poltto- ja poistoiskut. Näitä täydentävät pyörivä levyventtiili ja esikammio, jotka sijaitsevat kahden roottorisarjan välissä. Täällä ruiskutetaan polttoainetta.
Tämän moottorin toimintaperiaatteet ovat hieman vaikeampia ymmärtää sinun ja minun kaltaiselle maallikolle. Onneksi Astreon näytti meille yksityiskohtaisen videon, joka auttoi meitä visualisoimaan koko prosessin. Videolla kerrotaan myös eri moottorin osista ja niiden roolista palamisprosessissa. Tarkkuuskoneistuksen ansiosta tämä moottori ei tarvitse tiivisteitä pitääkseen nesteitä sisällä. Tätä uskomattoman yksinkertaista rakennetta voidaan pitää uhkana sähköajoneuvojen tulevaisuudelle, ja se lupaa pitkän käyttöiän ja erittäin vähän huoltoa.
Kuten yrityksen nimestä voi päätellä, tämän pitäisi olla ihanteellinen lentokonemoottori, joka on kevyt ja tehokas, mutta myös täysin tärinätön. Se voisi kuitenkin myös käyttää monenlaisia ajoneuvoja moottoripyöristä alkaenja aina raskaimpiin konetyyppeihin asti. Astreonin mukaan uusi moottori pystyy tuottamaan 160 hevosvoimaa ja 170 lb-ft (230 Nm) vääntömomenttia painaen vain 35 naulaa. (15,9 kg). Se käy tyhjäkäynnillä 1 000 rpm, mutta voi nousta jopa 25 000 rpm täydellä kuormituksella.
Tietenkin Astreon ehdottaa, että voit ketjuttaa kaksi tai useampia tällaisia moottoreita tehon lisäämiseksi, ja oletamme, että niitä voidaan myös rakentaa suurempia. Tässä moottorikonseptissa ei ole tiivistysongelmia, toisin kuin klassisessa pyörivässä moottorissa . Astreon lupaa myös, että se voi toimia useilla polttoaineilla erittäin alhaisilla päästöillä. Tämä kuulostaa hieman liian hyvältä ollakseen totta, mutta pidämme tätä varmasti silmällä nähdäksemme, miten se kehittyy tulevaisuudessa."
https://www.autoevolution.com/news/omega-1-is-a-game-changing-internal-combustion-engine-too-good-to-be-true-179507.html?fbclid=IwAR0ItzoIr-ANoYuOQxFhbQMHWpiBCTpmMJwNZPJqHOpyGMYMpSOHJvW6DMY
https://www.youtube.com/watch?v=gi7IOXQ7oyo
Mutta sitten myös muitakin polttoaineiden polttomoottoreitakin kehitetään. Ehkä joku näistä 7 eri moottorista lyö läpi? Ei ole siis polttomoottoritkaan täysin kuolleita kehityksen osalta, mutta vaikea uskoa että joku näistä syrjäyttäisi perinteiset polttomoottorit esim. kehitysmaissa missä ei ilmastotavoitteista juuri välitetä kun elämä on muutenkin "selviytymistä" päivästä päivään.
https://www.youtube.com/watch?v=bBrUrgNf5y8
https://www.youtube.com/watch?v=UF5j1DvC954
.... Kuitenkin, polttomoottoreissa (vety, bensa, diesel, kaasu, etanoli) on myös ongelmana huolto-ongelmat useiden liikkuvien osien takia (kuluminen) kun taas sähköautoissa sähkömoottorit ei paljoa huoltoa vaadi. Kun vielä akkutekniikka kehittyy, niin vaikeata uskoa että 2030-luvulla länsimaissa (rikkaissa maissa) (vety)polttomoottorit menestyisivät kiristyvien saastemääräysten takia. Muutenkin kuluttajat äänestävät lompakollaan kun oppivat elämään sähköautojen kanssa hyväksyen niiden omat heikkoudet ja todella vertailevat myös exelissä autoilun kuluja, jolloin halvempi vaihtoehto voittaa suuret massat puolelleen.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/8200
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3471
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9559
https://www.facebook.com/groups/1595868463917799
Pystyykö uudenaikaiset vetymoottorit voittamaan uudet polttomoottorit?
7
200
Vastaukset
- Anonyymi
Olihan taas utopistinen rykäisy. Kyllä viisaammat asiat hoitaa, ei sinun kannata intoilla kaikesta hihhuleista.
- Anonyymi
"Omega 1 Is a Game-Changing Internal Combustion Engine, Too Good To Be True?"
Kuulostaa todellä yllättävän hyvältä. Mikäli tuo USA-firman moottori osoittautuu todella toimivaksi niin se olisi kyllä _The Game Cganging_ ja toivottavasti myös poliittiset päättäjän varaisivat sille paikan.
Noin 15 kg paketti ja siinä on 12 et 22 bars ahtopaine, 160 hv ja 80% hyötysuhde (?), melkoinen maccina, monta hyvää asiaan pienessä paketissa. Tuo moottorihanke sai rahoituksen muutamassa päivässä.
Millähän aikajanalla tuo projekti mahtanee edetä, protyyppihän siitä jo on valmis. Ilmeisesti vaihteistovaihtoehdot tulisivat sen jatkeeksi perineisellä tavalla (?).
Moottorin valmistuskustannuksista, mahdollisesta tulevasta hintatasosta vs. perinteiset polttarit, ei ollut mainintaa / arviota.
Autot myös kevenisivät ja ajatelkaapa tuollaista kevyttä konetta myös moottoripyörissä ja skoottereissa. - Anonyymi
Viralliset sivut .... vilkaiskaapa muuten tiimiä, siellä on kovan meriitin miehet hanketta toteuttamassa.
- https://astronaerospace.com/
Kiinnostava seurata miten tuo projekti etenee ... eihän tuohon muuta kuin Good luck. - Anonyymi
Videon loppuosalla tuo kone käy pienen hetken melkoisella mekkalalla, kuin jokin maatalouskone, agrekaatti :/
Videon kommenttiosudessa on melko paljon tiettyihin teknisiin seikkoihin liittyvää skeptisyyttä vaikka useimmat toivottavatkin menestystä hankkeelle, eli saas nähdä, mutta toivotaan parasta.
- https://www.youtube.com/watch?v=gi7IOXQ7oyo - Anonyymi
Loistava uutinen.
- Anonyymi
ja samanlainen toyotan vetypolttomoottori?
- Anonyymi
Eiköhän ne siihen jonkun äänenvaimentimen rakenna jolloin melutaso saadaan pidettyä kurissa. Mutta minua kuitenkin arveluttaa liikkuvien osien kestävyys ja vedyn hinta energiana jos jo nyt sähkökriisejä. Vaikeata uskoa että tulee voittamaan sähköautoja (sähkömoottoria) tulevaisuudessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171021124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102468Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2161958Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231743- 721080
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491054Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75895Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57872En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43852Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä88823