Minä ainakin kulutan

Anonyymi

En tiiä olenko köyhä vai rikas, mutten säästele rahojani, enkä myöskään tuhlaa aiheettomasti. En lakse mitä menee ja mitä ei, vaan kun laskut on maksettu ja ruokaa kaapissa ja taloudelliset asiat hyvin, niin voin tehdä lopuilla mitä haluan tai olla tekemättä mitään.

Raha on kulutusta varten jos ei ole suurempia asioita mitä pitää ostaa. Minulla ei ole yhtään velkaa, joten ei ole autolainoja eikä asuntolainoja, aikanaan maksettu kaikki, ja auto sellainen jolla pääsee eteenpäin, ei tarvi olla viimeistä mallia, vaan kunhan on kunnossa se riittää. Lähes uutena ostettu viisi vuotta sitten 7 tonnia maksoi ja maksoin sen käteisellä, en halua velkaa. Kertaakaan ei ole mennyt rikki ja hyvin toimii, en kehu autolla enkä asunnolla enkä rahalla.

Elän niinkuin haluan ja mitä en saa sitä en tarvi. Minulla on varaa olla ilman sitä mitä minulla ei ole.
En tykkää matkustella enkä vieraile alkossa, en myöskään tupakoi enkä juo kahvia. Olen erittäin onnellinen omaan tilanteeseen ja elämään.
Sitä ei horjuta kukaan eikä kenenkään sanat minua loukkaa. Ihan sama mitä sanotte tai arvuuttelette, ei koske minua, tiedän mikä olen, mitä teen ja mitä tarvin, sitä muut ei tiedä. Joten aivan turha arvailla elämääni, tai loukata sanoilla, tai morkata yhtään, en piittaa. Tulkitsen sen katkeruudeksi ja kateudeksi. Hyvää päivän jatkoa.

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No en minäkään sen erityisemmin, jos jotain tarvitsen, niin ostan sen myöskin.
      Mutta järkeä täytyy rahankäytössä olla. Turha jostain satasen tuotteesta on kahtasataa maksaa.
      ELi tarjouksia silti kannattaa ja täytyykin hyödyntää ja kodinkoneissakin kannattaa nyt joku edulisempi usein valita. Tietty hinta-laatu-suhde täytyy olla kohdillaan, mutta muuten. Eli esimerkkinä mielestäni on ihan turha ostaa 500 euron hintaista pyykkikonetta, kun 200-300 eurolla saa jo hyviä pesukoneita, joiden energialuokituskin on hyvä ja sitä kautta sähkönkulutus pientä.
      Mutta muuten samalla linjalla aloittajan kanssa. Niin kauan kun on katto pään päällä, laskut saa maksettua, ruokaa kaapissa ja puhtaat&ehjät&siistit vaatteet käytössä, niin ihan turha nyt ruveta pihistelemään Roope Ankkana mitään sen isommin. Niin ja tilillä nyt vähintäänkin jonkin asteinen kohtuusumma pelivarana/puskurina.

    • Anonyymi

      Aloitukseen sen verran että itse käryytän sätkää ja moneen kertaan olen laskenut ni 20cent on yks,juu sähköä moni pitää kalliina mutta laskin viime laskusta elikä siirrot ja kaikki muut ni tasan tarkkaan 20cent tulee maksaan kilowatti sähköä itselle. Yks sätkän käryytys niin saan kilowatin sähköä ni mitä prkl rutistaan että kallista.Iossa vuokrataloyhtiössä asun ja omavastuu asumisesta 150eur.Naurettavaa aloittajalta ettei hän juo kahvia nooh jotkut sitten viihtyy aneemisessa tilassa. Itsellä aamurutiinit on että keitän kahvia ja syön kaurapuuroa. Säästää ja säästää mutta ei väärissä asioissa esim, kyllä sillä on väliä mitä syö.

      • Anonyymi

        Joo, nuukuuskin on ihan ok, jos vain toteutuu oikeissa asioissa.
        Yksi tuttavani kuluttaa viikossakin jo vähintään 200€ alkoholiin eikä ole hänelle ongelma, mutta hänen mielestään 2€ hintainen leikkelepaketti on jo kallis. Joten ostaa leivän päälle aina lauantaimakkaraa. Jne.
        Huvittaa vaan, 6 euron kapakkakalja ei haittaa häntä, voi vetää niitä huoletta 10-15kpl kapakassa käydessään mutta tosiaan kaupassa tuollainen tuotteen hintataso on liian kallis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, nuukuuskin on ihan ok, jos vain toteutuu oikeissa asioissa.
        Yksi tuttavani kuluttaa viikossakin jo vähintään 200€ alkoholiin eikä ole hänelle ongelma, mutta hänen mielestään 2€ hintainen leikkelepaketti on jo kallis. Joten ostaa leivän päälle aina lauantaimakkaraa. Jne.
        Huvittaa vaan, 6 euron kapakkakalja ei haittaa häntä, voi vetää niitä huoletta 10-15kpl kapakassa käydessään mutta tosiaan kaupassa tuollainen tuotteen hintataso on liian kallis.

        Noin se menee jotka läträä kaljojen kanssa ni itse muutamien henkilöiden kanssa tehnyt niin etten ole yhteydessä justiin ton kaljan kanssa kun se ei mene jakeluun ni ei mene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, nuukuuskin on ihan ok, jos vain toteutuu oikeissa asioissa.
        Yksi tuttavani kuluttaa viikossakin jo vähintään 200€ alkoholiin eikä ole hänelle ongelma, mutta hänen mielestään 2€ hintainen leikkelepaketti on jo kallis. Joten ostaa leivän päälle aina lauantaimakkaraa. Jne.
        Huvittaa vaan, 6 euron kapakkakalja ei haittaa häntä, voi vetää niitä huoletta 10-15kpl kapakassa käydessään mutta tosiaan kaupassa tuollainen tuotteen hintataso on liian kallis.

        Tuota olen ihmetellyt itsekin.

        Kun kaupassa lapsi haluaa suklaapatukan tai jäätelön se on kallis eikä vanhemmat osta, mutta ostoskorissa on tupakkaa ja kaljaa... sitä ostetaan mutta ei lapselle 50 sentin suklaapatukkaa!!!!
        Aikuisgten hyvät ei ole kalliita mutta lapsen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin se menee jotka läträä kaljojen kanssa ni itse muutamien henkilöiden kanssa tehnyt niin etten ole yhteydessä justiin ton kaljan kanssa kun se ei mene jakeluun ni ei mene.

        Itsekin olen katkaissut lähemmät välit tuollaisiin ihmisiin tuon mainitsemani tyypin lisäksi, joita oli kertynyt muutama mun kuvioihin.
        Sitten noissa ihmisissä on metka tyyli, ystävän apukin sitten maksaa, ainakin niin päin jos sitä heiltä pyytää. Siis että itse annat ko tyypille apua ja sitten "ostat", jos apua tarvitset.
        Yksi piirre tässä tyypissä on se, että hän tarvitsisi isomman auton, mutta perusfarkkua ei voi ostaa, kun ne on kauheita "bensarosvoja", kun ne kuluttaa noin litran enempi bensaa satasella kuin hänen pikku-Opel. Ja jos hän myisi nykyisen autonsa, niin siutä täytyisi saada vähintään sama raha, kuin mitä hän siitä maksoi. Ei tajua, että ei mene niin, että auton arvo muka kasvaa, mitä käytetympi se on,
        Mut tosiaan tuo ihme asenne on monella, kaljasta tm turhasta kun on kyse, niin mikään ei ole liian kallista siihen turhaan liittyen. Mutta sitten, kun on oikeasti tärkeästä kyse tai vaikka just että ostaisit lapselle jonkun halvan karamellin, niin sitten se hinta onkin muka liian kallis.
        Outoa ja rasittavaakin, jos tuollainen ihminen on lähipiirissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin olen katkaissut lähemmät välit tuollaisiin ihmisiin tuon mainitsemani tyypin lisäksi, joita oli kertynyt muutama mun kuvioihin.
        Sitten noissa ihmisissä on metka tyyli, ystävän apukin sitten maksaa, ainakin niin päin jos sitä heiltä pyytää. Siis että itse annat ko tyypille apua ja sitten "ostat", jos apua tarvitset.
        Yksi piirre tässä tyypissä on se, että hän tarvitsisi isomman auton, mutta perusfarkkua ei voi ostaa, kun ne on kauheita "bensarosvoja", kun ne kuluttaa noin litran enempi bensaa satasella kuin hänen pikku-Opel. Ja jos hän myisi nykyisen autonsa, niin siutä täytyisi saada vähintään sama raha, kuin mitä hän siitä maksoi. Ei tajua, että ei mene niin, että auton arvo muka kasvaa, mitä käytetympi se on,
        Mut tosiaan tuo ihme asenne on monella, kaljasta tm turhasta kun on kyse, niin mikään ei ole liian kallista siihen turhaan liittyen. Mutta sitten, kun on oikeasti tärkeästä kyse tai vaikka just että ostaisit lapselle jonkun halvan karamellin, niin sitten se hinta onkin muka liian kallis.
        Outoa ja rasittavaakin, jos tuollainen ihminen on lähipiirissä.

        Kirjoitat niin asiaa, kuin vaan voi olla.

        Mulla on samanlainen tuttu, mutta hän ei käytä alkoholia. Hän pyytää tai oikeastaan vaati aina auttamaan mm. niin, että hänet pitää kuskata autolla milloin minnekin, mutta kun pyydän häneltä pientä palvelusta, mikä ei maksa edes mitään, niin hän on heti käsi ojossa. Vastapalvelukset ovat hänelle täysin tuntematon käsite.


    • Anonyymi

      Ei saa kuluttaa liikaa ja turhat valot sammuttaa heti!!

      • Anonyymi

        Valoja ei tarvi ollenkaan, kynttilän valo riittää. Kannattaa käyttää leipäjonoja joist saa ilmaiseksi ruokaa, käy parissa eri leipäjonossa niin saat erilaista sapuskaa ilmaiseksi. Kirjostosta ilmaisia kirjoja, ja kirpparilta asitat vaatteet ja tekstiilit niin ei mene rahaa. Kyllä säästää, sitten naapurissa syömässä muka kylässä... hih... kannattaa hyödyntää tuttavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valoja ei tarvi ollenkaan, kynttilän valo riittää. Kannattaa käyttää leipäjonoja joist saa ilmaiseksi ruokaa, käy parissa eri leipäjonossa niin saat erilaista sapuskaa ilmaiseksi. Kirjostosta ilmaisia kirjoja, ja kirpparilta asitat vaatteet ja tekstiilit niin ei mene rahaa. Kyllä säästää, sitten naapurissa syömässä muka kylässä... hih... kannattaa hyödyntää tuttavia.

        Mäkin usein pidän joko yhtä lyhtyä tai sitten pientä pöytälamppua päällä silloin, kun päivänvalo ei enää valaise.
        Hyvin näkee pärjätä noinkin. Ei tosiaankaan taevitse koko kämpässä valoja.


    • Anonyymi

      Ei rahaa tarvi säästää, se on kulutusta varten. Miksi nuukailla jos tarvii jotain. Ostaa sitä mitä tarvii, aina on vaihtoehto kalliille.
      Ruoassa kun osaa ulkolaista säästää tosi paljon, kotimaiset on hinnoiteltu ulos markkinoilta.
      Jokaisen omalla vastuulla tulot ja raha, itse päätät minkä hintaista tavaraa ostat.
      Vuokraan ja laskuihin tuskin paljon voi vaikuttaa mutta krääsää ei tarvi.

    • Anonyymi

      Omalla tyylillä mutta koittaa tehdä niin ettei aina persaukine. Katsoo mistä ostaa mitäki eikä hälläväliä eihän tuossa ole kuin 50centin ero. Jonkun k marketin hinta ni joissaki tuoteissa 100%.Itse nykyään katson kylläkin laatuunki. Jotain lidl pidetään halpana mutta joitakin tuotteita en vaan osta sen takia että myynnissä.

      • Anonyymi

        Joo, moni elää tuolla asenteella että pienellä hintaerolla ei ole väliä, mutta ei ymmärretä, että niistäkin kertyy isokin ero.
        Yksittäisessä tuotteessa 20-50 sentin hintaero ei tunnu isolta, mutta kun tuotteita ostetaan kerralla 10-15kpl, niin ero onkin äkkiä jo vitosenkin jopa yhdelläkin ostokerralla. Ja kuukaudessa tekee jo useamman kympinkin eron.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, moni elää tuolla asenteella että pienellä hintaerolla ei ole väliä, mutta ei ymmärretä, että niistäkin kertyy isokin ero.
        Yksittäisessä tuotteessa 20-50 sentin hintaero ei tunnu isolta, mutta kun tuotteita ostetaan kerralla 10-15kpl, niin ero onkin äkkiä jo vitosenkin jopa yhdelläkin ostokerralla. Ja kuukaudessa tekee jo useamman kympinkin eron.

        Euro kertyy helposti mitä hinnoissa eroja ni maksaa ny samasta tuotteesta enemmän. Makuasia tietenki sitten ostaako vähän laadukkaampaa ettei tuijota jotain halpistuotetta. Tiskaan käsin ja muuta käsitiskiainetta en osta kuin fairy.


    • Anonyymi

      Kertakäyttöisistä, yksikköhinoiltaan halvoista kohteista kertyy vuodessa varteen otettava summa kun kertoo vuoden käytön lukumäärällä.
      Hyvin usein rinnakkaistuote on saatavana halvemmalla.
      Jos ollaan tarkkoja niin esimerkiksi meidän, kahden eläkeläisen kahvisuodattimien kulutuksessa on vuoden mittaan parin kymmenen tarjouspresidentin hintaero.

      Tarkkoja ovat suuremmissakin puitteissa. Kävimme 70-luvulla tutustumassa Uudenkaupungin autotehtaaseen.
      Eräs porukastamme havaitsi, että laatu Saabiin asennetaan neukkulan Narva H4:set.
      Hinnaksi paljastui 7mk/kpl. Vastaava Philips tai muu länsituote olisi maksanut 15mk/kpl.
      Opaanamme ollut mallimuutospäällikkö sanoi vuosituotannon olevan 44000 autoa. Siis 88000 polttimoa. Verratkaa summaa duunarin vuosipalkkaan!
      Kukaan ei edes ajattele auton ostopäätöstä tehdessään polttimoiden alkuperää

    • Anonyymi

      No, nytpä löytyi aloittajasta oikea hengenheimolainen, jolla on terve asenne kulutukseen ja rahan käyttöön. Aina pitää olla riittävä määrä jemmarahaa.
      Murukahvia voisit kuitenkin opetella käyttämään, kun sitä kuluu vain lusikallinen.
      Korona on mielestäni tervetullut ilmiö, sillä se leikkaa mukavasti kerskakulutusta ja turhia ostoksia. Rahaa tuntuu säästyvä pari tai jopa kolmesataa kuussa kun ei pääse kaikkiin paikkoihin ostoksille ja passiakin vaaditaan ainakin ravitsemisliikkeissä.
      On oikein järkevää keräillä vähän rahaa talven hiljaisina kuukausiana, niin sitten voi eläkeläinenkin käyttää roposiaan vähän runsaammin matkoilla kesäaikaan.
      Sairaalloista säästämistä en toki kannata, sillä käärinliinoissa ei ole taskuja.
      Niinpä tilasinkin jo mökin maaliskuun loppuun vapaa-ajan viettoa varten.
      Pitäähän ihmisen myös rentoutua ankean talven aikanakin.

    • Anonyymi

      Ensimmäisen ja miljoonannen euron ostovoima on täsmälleen sama.
      Elämme vaimoni kanssa todellisten tarpeidemme mukaan ilman, että euromäärä vaikuttaa ratkaisuihimme. Elämme itseämme varten piittaamatta siitä mitä muut saattaisivat ajatella elämästämme.
      Se iänikuinen asia, auto. Ajoin edellisellä, uutena ostetulla citikalla 19 vuotta ja sitten sen mittaristo halvaantui. Ostin uuden polon koska se oli nopeasti saatavilla ja sopivan pieni käppänänä vanhalle ukolle.
      Ensimmäisen autoni, käytetyn kuplavolkkarin, ostin Tukholmassa 1965.
      Tämä nykyinen on kuudes ja näistä viimeiset 3 on ostettu tehdasuusina.
      Ainoa velka on ollut 1975 otetut arava ja ensisijaislaina sekä vekseli 2 x 3kk.
      Korot olivat 4%, 12% ja 16%. Siinä mallia nykyisille asuntovelallisille!

      Omiin tarpeisiin tyytynyt elämäntapa on jättänyt pienistäkin tuloista pelivaraa matkusteluun ja vanhuudenturvaan josta osan muodostaa tarvittaessa yksityinen terveyden huolto.

      • Anonyymi

        nykyajan nuoret ei niin hyvää aikaa enää tiedäkään, olihan siinä ns.. nousukautta ihan tohon -90 luvulle asti, ja oli edullisia alivuokralaisasuntoja opiskelijoille / tai yksinelävälle ja pystyi jopa säästäänkin jotain.
        Se -90 -luvun lama on kyllä täysin tosi, monet ei tiedäkään kuinka hyvin duunarikin pärjäsi, eikä ollut kirpputorejakaan, muuta kuin ihan huvin vuoksi, nykyään ne on jo lähes välttämättömiä.
        ja: eläkkeitähän leikattiin -2000 vuoden jälkeen 20 %, en tiedä onko joka alalla, mut ainakin julkisen puolen eläkkeet leikattiin, ja se on melkoinen pudotus !!
        kyllä se nykyajan köyhyys on useimmille ihan jo tuttua useimmille. sanovat kuitenkin, että vain noin 20 % on minimi-pienituloisia ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nykyajan nuoret ei niin hyvää aikaa enää tiedäkään, olihan siinä ns.. nousukautta ihan tohon -90 luvulle asti, ja oli edullisia alivuokralaisasuntoja opiskelijoille / tai yksinelävälle ja pystyi jopa säästäänkin jotain.
        Se -90 -luvun lama on kyllä täysin tosi, monet ei tiedäkään kuinka hyvin duunarikin pärjäsi, eikä ollut kirpputorejakaan, muuta kuin ihan huvin vuoksi, nykyään ne on jo lähes välttämättömiä.
        ja: eläkkeitähän leikattiin -2000 vuoden jälkeen 20 %, en tiedä onko joka alalla, mut ainakin julkisen puolen eläkkeet leikattiin, ja se on melkoinen pudotus !!
        kyllä se nykyajan köyhyys on useimmille ihan jo tuttua useimmille. sanovat kuitenkin, että vain noin 20 % on minimi-pienituloisia ??

        Tuolloin -70 ja -80- luvuilla oli töitä niin paljon, että käytiin jopa kotoa kyselemässä, että vaihtaisitko työpaikkaa ja tulisit meille töihin. Ainoa tuolloin oli, että alle 23-vuotiaille ei koostunut palkkatuloista työeläkettä. Menin 15-vuotiaana töihin eli työeläkkeestäni hävisi 8 tienausvuotta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolloin -70 ja -80- luvuilla oli töitä niin paljon, että käytiin jopa kotoa kyselemässä, että vaihtaisitko työpaikkaa ja tulisit meille töihin. Ainoa tuolloin oli, että alle 23-vuotiaille ei koostunut palkkatuloista työeläkettä. Menin 15-vuotiaana töihin eli työeläkkeestäni hävisi 8 tienausvuotta pois.

        nykyään myös ne, jotka jäi siin melko heti, kun eläkkeitä leikattiin se 20 %, niin ei ne pitkät tyovuodetkaan siinä sitten enää mitään meinannu, monet jatkaakin nykyään yli sen eläkeiän, omistusasujaa se auttaa, mut vuokra-asuja sen verran, ettei sitten hae / eikä saa asumistukea, niin sekin on sitten "yks miinus nolla".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nykyajan nuoret ei niin hyvää aikaa enää tiedäkään, olihan siinä ns.. nousukautta ihan tohon -90 luvulle asti, ja oli edullisia alivuokralaisasuntoja opiskelijoille / tai yksinelävälle ja pystyi jopa säästäänkin jotain.
        Se -90 -luvun lama on kyllä täysin tosi, monet ei tiedäkään kuinka hyvin duunarikin pärjäsi, eikä ollut kirpputorejakaan, muuta kuin ihan huvin vuoksi, nykyään ne on jo lähes välttämättömiä.
        ja: eläkkeitähän leikattiin -2000 vuoden jälkeen 20 %, en tiedä onko joka alalla, mut ainakin julkisen puolen eläkkeet leikattiin, ja se on melkoinen pudotus !!
        kyllä se nykyajan köyhyys on useimmille ihan jo tuttua useimmille. sanovat kuitenkin, että vain noin 20 % on minimi-pienituloisia ??

        Kyllä moni vajos suohon 90 luvulla,hitto lainojen korot korkeella yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nykyajan nuoret ei niin hyvää aikaa enää tiedäkään, olihan siinä ns.. nousukautta ihan tohon -90 luvulle asti, ja oli edullisia alivuokralaisasuntoja opiskelijoille / tai yksinelävälle ja pystyi jopa säästäänkin jotain.
        Se -90 -luvun lama on kyllä täysin tosi, monet ei tiedäkään kuinka hyvin duunarikin pärjäsi, eikä ollut kirpputorejakaan, muuta kuin ihan huvin vuoksi, nykyään ne on jo lähes välttämättömiä.
        ja: eläkkeitähän leikattiin -2000 vuoden jälkeen 20 %, en tiedä onko joka alalla, mut ainakin julkisen puolen eläkkeet leikattiin, ja se on melkoinen pudotus !!
        kyllä se nykyajan köyhyys on useimmille ihan jo tuttua useimmille. sanovat kuitenkin, että vain noin 20 % on minimi-pienituloisia ??

        Nykyajan nuoret eivät tiedä, ettei silloin ollut kaiken sortin tukiaisia. 18v ikäisenä ei voinut muuttaa omilleen koska palkka ei riittänyt vuokran maksuun eikä ollut mitään vuokratukea.
        Alivuokralaisasunnot. Parhaimmillaan eläkeläismummon kaksion ainoa makuuhuone mummon nukkuessa olohuoneessa.

        Toimeentulotuet yms. mitä niitä nyt onkaan, olivat tuntematon käsite.
        Töitä oli kun ei valinnut eikä valittanut. Palkka oli alan työehtosopimuksen mukainen tai se minkä työnantaja maksoi.

        Jostakin ihmeen syystä olin itse 14v ikäisenä EG:n tehtaan edessä järvellä kokoaikaisessa työssä koko kesäloman ja siitä ajasta järjestelyhinaajalla keluvenekuskina 2 viikkoa joista toinen viikko oli yötyötä klo17 > klo7.
        Jostakin ihmeen syystä opin 15v ikäisenä saman firman pajalla kesätöissä puikkohitsauksen ja poltoleikkauksen. Opin lukemaan yksinkertaisia rautarakenne piirrustuksia.
        Jne. Jne.
        Olin myös yhden kesäloman tiilitehtaalla 3-vuorotyössä latomassa tiiliä urakkapalkalla.
        Rakennuksilla aputöissä. Kylmäeristäjien apurina.
        Nuo ennen inttiin menoa.

        Nykynuorten valituksia en jostakin syystä osaa ottaa vakavasti.
        Joskus toivon, että tulisi perkele todellinen puute jotta nämä valittajat saisivat maistaa oikeaa elämää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nykyään myös ne, jotka jäi siin melko heti, kun eläkkeitä leikattiin se 20 %, niin ei ne pitkät tyovuodetkaan siinä sitten enää mitään meinannu, monet jatkaakin nykyään yli sen eläkeiän, omistusasujaa se auttaa, mut vuokra-asuja sen verran, ettei sitten hae / eikä saa asumistukea, niin sekin on sitten "yks miinus nolla".

        Kaikkia eteen tulleita töitä milloin missäkin tehneenä aloitin "eläköitymisen" 27:n ansaintavuoden jälkeen 52 vuotisena.
        Seuraus=pieni eläke jonka reaaliarvo on pienentynyt nämä seuranneet vuosikymmenet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyajan nuoret eivät tiedä, ettei silloin ollut kaiken sortin tukiaisia. 18v ikäisenä ei voinut muuttaa omilleen koska palkka ei riittänyt vuokran maksuun eikä ollut mitään vuokratukea.
        Alivuokralaisasunnot. Parhaimmillaan eläkeläismummon kaksion ainoa makuuhuone mummon nukkuessa olohuoneessa.

        Toimeentulotuet yms. mitä niitä nyt onkaan, olivat tuntematon käsite.
        Töitä oli kun ei valinnut eikä valittanut. Palkka oli alan työehtosopimuksen mukainen tai se minkä työnantaja maksoi.

        Jostakin ihmeen syystä olin itse 14v ikäisenä EG:n tehtaan edessä järvellä kokoaikaisessa työssä koko kesäloman ja siitä ajasta järjestelyhinaajalla keluvenekuskina 2 viikkoa joista toinen viikko oli yötyötä klo17 > klo7.
        Jostakin ihmeen syystä opin 15v ikäisenä saman firman pajalla kesätöissä puikkohitsauksen ja poltoleikkauksen. Opin lukemaan yksinkertaisia rautarakenne piirrustuksia.
        Jne. Jne.
        Olin myös yhden kesäloman tiilitehtaalla 3-vuorotyössä latomassa tiiliä urakkapalkalla.
        Rakennuksilla aputöissä. Kylmäeristäjien apurina.
        Nuo ennen inttiin menoa.

        Nykynuorten valituksia en jostakin syystä osaa ottaa vakavasti.
        Joskus toivon, että tulisi perkele todellinen puute jotta nämä valittajat saisivat maistaa oikeaa elämää!

        Vaikka niitä töitä oli paljon tarjolla, niin meidän äiti oli melkoisen tiukka siitä, että alaikäisillä ei teetetä yötöitä. Päivätöitä saatiin painaa vaikka se 16 h yhteen putkeen, mutta meiltä nuorilta oli yötyö ehdottomasti kielletty. Kiitos äidin, että piti meidän puolia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka niitä töitä oli paljon tarjolla, niin meidän äiti oli melkoisen tiukka siitä, että alaikäisillä ei teetetä yötöitä. Päivätöitä saatiin painaa vaikka se 16 h yhteen putkeen, mutta meiltä nuorilta oli yötyö ehdottomasti kielletty. Kiitos äidin, että piti meidän puolia.

        Meidän äidillä ei ollut sanavaltaa siinä millaisella työajalla gutsetin pomot meillä 14 vuotisilla töitä teettivät.
        Meidän äitioli vain hyvillään kun hänelle avaamattomana annettava tilipussi oli ylityötuntien ja yölisien johdosta pullakampi.
        Meidän äiti oli niin armelias, että inttiin saakka luovutettujen tilipussien viime kuukausien suhteen tuli poikkeus. Maksoin vain ruokarahan ja sain pitää loput säästääkseni inttikuukausia varten.
        Niin suopea meidän äiti oli nuorimmaista poikaansa kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän äidillä ei ollut sanavaltaa siinä millaisella työajalla gutsetin pomot meillä 14 vuotisilla töitä teettivät.
        Meidän äitioli vain hyvillään kun hänelle avaamattomana annettava tilipussi oli ylityötuntien ja yölisien johdosta pullakampi.
        Meidän äiti oli niin armelias, että inttiin saakka luovutettujen tilipussien viime kuukausien suhteen tuli poikkeus. Maksoin vain ruokarahan ja sain pitää loput säästääkseni inttikuukausia varten.
        Niin suopea meidän äiti oli nuorimmaista poikaansa kohtaan.

        Onpas sinulla ollut ahne äiti. Kun meillä nuoriso meni töihin, niin sovittiin korvaus mikä piti antaa kotiin. Kaikki töissä käyvät antoivat saman summan kuukaudessa myös kesälomilla tehdystä työstä. Kyllä mulla ainakin puolet palkasta jäi omaan käyttööni.

        Meitä oli 8 vähän joka vuoden mallia lapsia. 6 poikaa ja 2 tyttöä. Pojat saivat elää melkoisen vapaasti työpäivän jälkeen mopojaan rassaten, mutta meidän tyttöjen piti vielä työpäivän jälkeen tehdä kotityöt siivouksineen ruuanlaittoineen kaikkineen. Toki äiti joskus avusti, jos ei ollut töissä. Äiti teki paljon töitä. Sillä saattoi olla kolmekin työpaikkaa yhtäaikaa.

        Kesälomilla, viikonloppuisin ja muutenkin pidemmillä lomilla tehtiin työtä mitä vain oli tarjolla ja niistä piti sitten säästää opiskelumenoihin. En muista että vanhemmat olisivat maksaneet yhtäkään opiskelukirjaa, bussilippuja, vaatteita yms. opiskeluun liittyvää. Ite ne piti rahoittaa omilla töillään.

        Tuosta oli se etu, että opittiin jo varhain, että mitään ei tule ilmaiseksi vaan töitä pitää tehdä, jos mielii jotain ostaa ja elämässään pärjätä. Oli niin ihanaa, kun oli hankkinut omaa rahaa kesälomilla ja sitten syksyllä koulujen alettua oli uudet muodikkaat vaatteet päällä, uudet meikit, mankka ja levysoitin (ei toki molempia samana vuonna) ostettu ja rahaa pankissa. Kyllä sitä tunsi olevansa kroisos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas sinulla ollut ahne äiti. Kun meillä nuoriso meni töihin, niin sovittiin korvaus mikä piti antaa kotiin. Kaikki töissä käyvät antoivat saman summan kuukaudessa myös kesälomilla tehdystä työstä. Kyllä mulla ainakin puolet palkasta jäi omaan käyttööni.

        Meitä oli 8 vähän joka vuoden mallia lapsia. 6 poikaa ja 2 tyttöä. Pojat saivat elää melkoisen vapaasti työpäivän jälkeen mopojaan rassaten, mutta meidän tyttöjen piti vielä työpäivän jälkeen tehdä kotityöt siivouksineen ruuanlaittoineen kaikkineen. Toki äiti joskus avusti, jos ei ollut töissä. Äiti teki paljon töitä. Sillä saattoi olla kolmekin työpaikkaa yhtäaikaa.

        Kesälomilla, viikonloppuisin ja muutenkin pidemmillä lomilla tehtiin työtä mitä vain oli tarjolla ja niistä piti sitten säästää opiskelumenoihin. En muista että vanhemmat olisivat maksaneet yhtäkään opiskelukirjaa, bussilippuja, vaatteita yms. opiskeluun liittyvää. Ite ne piti rahoittaa omilla töillään.

        Tuosta oli se etu, että opittiin jo varhain, että mitään ei tule ilmaiseksi vaan töitä pitää tehdä, jos mielii jotain ostaa ja elämässään pärjätä. Oli niin ihanaa, kun oli hankkinut omaa rahaa kesälomilla ja sitten syksyllä koulujen alettua oli uudet muodikkaat vaatteet päällä, uudet meikit, mankka ja levysoitin (ei toki molempia samana vuonna) ostettu ja rahaa pankissa. Kyllä sitä tunsi olevansa kroisos.

        Kuvaamasi koti valmisteli terveellä tavalla lapsia omaan elämään.
        Realiteetit selkeät mutta ei lyttäystä!

        Pihistämien ja ahneus näkyivät mm. hammashuollossa. Kun hankin 15v ikäisenä ensimmäisen hammasharjan niin minulle sanottiin, ettei ainakaan hammastahnaa osteta. Pese suolavedellä jos haluat opetella herrojen tavoille!
        17v ikäisenä yläpuolen hampaissa oli muutama pieni reikä. Kävin kysymässä läheiseltä hammaslääkäriltä kustannusarviota. Arvio oli 70mk. Olin 3kk kesäloman tiilitehtaalla latomassa urakalla 3:ssa vuorossa. Hankin kuukaudessa noin 350mk.
        Seuraavat reiät pelottivat vanhempiani joten minulta revittiin koko yläleuka tyhjäksi.
        Repimisen suoritti yleislääkäri. 5:n sarjoissa. Ensimmäinen maksoi 5mk ja seuraavat 4 markan kappale.
        Ensimmäiset tekarit tekin isäni veikkauskaverin tuttava, naapurikaupungin kelloseppä. Maksoivat 50mk. H-teknikon värkit olisivat maksanee 200 mk joten kokorevohkan säästö oli huomattava. Minä todella toivon, että tässä olisi jotain liioittelua koska silloinkaan, 60-luvun alussa tämä oli epätavallista, mutta valitettavasti tuo on totta sanasta sanaan.
        Heti intin jälkeen häivyin siitä perkeleen pesästä Ruotsiin.
        Kun äitini veteli viimeisiään olin perheineni samalla paikkakunnalla.
        Hän oli "viimeistelyhallissa" pari vuotta. Kävin kerran katsomassa muuta se myrkkyä tihkuva naaras oli avoimen vihamielinen ja torjuva joten, kun minulle ilmoitettiin, aikaa näkemiseen on muutama tunti niin 15 minuutin ajoajasta huolimatta ei juolahtanut mieleenkään mennä sinne kusitolpaksi.

        Jostakin syystä omat lapseni saivat pitää kesätyöansionsa viikkorahojakaan vähentämättä
        He lähtivät omilleen ehjin hampain.

        Anteeksi tämä vuodatus. Purin tämän sen vuoksi, että huolimatta 78v iästäni lapsuuteni ja nuoruuteni vuodet vainoavat minua vieläkin.
        Toinen asia on se, että ymmärrät ilman tätäkin mitenonnellinen saat olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvaamasi koti valmisteli terveellä tavalla lapsia omaan elämään.
        Realiteetit selkeät mutta ei lyttäystä!

        Pihistämien ja ahneus näkyivät mm. hammashuollossa. Kun hankin 15v ikäisenä ensimmäisen hammasharjan niin minulle sanottiin, ettei ainakaan hammastahnaa osteta. Pese suolavedellä jos haluat opetella herrojen tavoille!
        17v ikäisenä yläpuolen hampaissa oli muutama pieni reikä. Kävin kysymässä läheiseltä hammaslääkäriltä kustannusarviota. Arvio oli 70mk. Olin 3kk kesäloman tiilitehtaalla latomassa urakalla 3:ssa vuorossa. Hankin kuukaudessa noin 350mk.
        Seuraavat reiät pelottivat vanhempiani joten minulta revittiin koko yläleuka tyhjäksi.
        Repimisen suoritti yleislääkäri. 5:n sarjoissa. Ensimmäinen maksoi 5mk ja seuraavat 4 markan kappale.
        Ensimmäiset tekarit tekin isäni veikkauskaverin tuttava, naapurikaupungin kelloseppä. Maksoivat 50mk. H-teknikon värkit olisivat maksanee 200 mk joten kokorevohkan säästö oli huomattava. Minä todella toivon, että tässä olisi jotain liioittelua koska silloinkaan, 60-luvun alussa tämä oli epätavallista, mutta valitettavasti tuo on totta sanasta sanaan.
        Heti intin jälkeen häivyin siitä perkeleen pesästä Ruotsiin.
        Kun äitini veteli viimeisiään olin perheineni samalla paikkakunnalla.
        Hän oli "viimeistelyhallissa" pari vuotta. Kävin kerran katsomassa muuta se myrkkyä tihkuva naaras oli avoimen vihamielinen ja torjuva joten, kun minulle ilmoitettiin, aikaa näkemiseen on muutama tunti niin 15 minuutin ajoajasta huolimatta ei juolahtanut mieleenkään mennä sinne kusitolpaksi.

        Jostakin syystä omat lapseni saivat pitää kesätyöansionsa viikkorahojakaan vähentämättä
        He lähtivät omilleen ehjin hampain.

        Anteeksi tämä vuodatus. Purin tämän sen vuoksi, että huolimatta 78v iästäni lapsuuteni ja nuoruuteni vuodet vainoavat minua vieläkin.
        Toinen asia on se, että ymmärrät ilman tätäkin mitenonnellinen saat olla.

        Teki pahaa lukea kokemuksistasi. En yhtään ihmettele, että nuoruutesi muistot ovat jääneet kummittelemaan mieleesi. Pärjäilehän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvaamasi koti valmisteli terveellä tavalla lapsia omaan elämään.
        Realiteetit selkeät mutta ei lyttäystä!

        Pihistämien ja ahneus näkyivät mm. hammashuollossa. Kun hankin 15v ikäisenä ensimmäisen hammasharjan niin minulle sanottiin, ettei ainakaan hammastahnaa osteta. Pese suolavedellä jos haluat opetella herrojen tavoille!
        17v ikäisenä yläpuolen hampaissa oli muutama pieni reikä. Kävin kysymässä läheiseltä hammaslääkäriltä kustannusarviota. Arvio oli 70mk. Olin 3kk kesäloman tiilitehtaalla latomassa urakalla 3:ssa vuorossa. Hankin kuukaudessa noin 350mk.
        Seuraavat reiät pelottivat vanhempiani joten minulta revittiin koko yläleuka tyhjäksi.
        Repimisen suoritti yleislääkäri. 5:n sarjoissa. Ensimmäinen maksoi 5mk ja seuraavat 4 markan kappale.
        Ensimmäiset tekarit tekin isäni veikkauskaverin tuttava, naapurikaupungin kelloseppä. Maksoivat 50mk. H-teknikon värkit olisivat maksanee 200 mk joten kokorevohkan säästö oli huomattava. Minä todella toivon, että tässä olisi jotain liioittelua koska silloinkaan, 60-luvun alussa tämä oli epätavallista, mutta valitettavasti tuo on totta sanasta sanaan.
        Heti intin jälkeen häivyin siitä perkeleen pesästä Ruotsiin.
        Kun äitini veteli viimeisiään olin perheineni samalla paikkakunnalla.
        Hän oli "viimeistelyhallissa" pari vuotta. Kävin kerran katsomassa muuta se myrkkyä tihkuva naaras oli avoimen vihamielinen ja torjuva joten, kun minulle ilmoitettiin, aikaa näkemiseen on muutama tunti niin 15 minuutin ajoajasta huolimatta ei juolahtanut mieleenkään mennä sinne kusitolpaksi.

        Jostakin syystä omat lapseni saivat pitää kesätyöansionsa viikkorahojakaan vähentämättä
        He lähtivät omilleen ehjin hampain.

        Anteeksi tämä vuodatus. Purin tämän sen vuoksi, että huolimatta 78v iästäni lapsuuteni ja nuoruuteni vuodet vainoavat minua vieläkin.
        Toinen asia on se, että ymmärrät ilman tätäkin mitenonnellinen saat olla.

        Et kai vaan ole kotoisin lesta-alueelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kai vaan ole kotoisin lesta-alueelta.

        Kaakkois-Suomesta,tavallisesta työläisperheestä jossa äitini oli ainoastaan kesällä töissä läheisellä limsatehtaalla.
        Äitini perusasenne oli selkeä. Pohjaton, todellisen tarpeen ylittävä ahneus. Vanhempi veljeni selvisi vähemmällä.
        Olin itse sotasairaalasta palaavan miehen "vahingon laukaus" jonka myös kuulin usein.
        Vintille itkun sekaan kuultua. "Jos tuota pentua ei olisi niin emme riitelisi vaan olisimme lähteneet omille teillemme".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teki pahaa lukea kokemuksistasi. En yhtään ihmettele, että nuoruutesi muistot ovat jääneet kummittelemaan mieleesi. Pärjäilehän!

        Kaikesta oppii. Avioitumisen kynnys oli korkea. Parin vuoden seurusteluaika. Aviossa pari ensimmäistä vuotta kahdestaan ennen lasten hankkimista. Halusin olla täysin varma, ettei omien lasteni tarvitse kasvaa riitaisessa kodissa.
        Meillä on asiat olleet hyvin. Lapset ovat kouluttautuneet ja pärjäävät. Seuraava polvi elää hyvissä puitteissa ja saavat asiallisen mallin aikuistumiseen.

        Yksi oppi oli myös se, ettei tavitse kuluttaa yli oman tarpeensa ja jokainen hankittu killinki on yhtä arvokas. Olipa niitä enemmän tai vähemmän. Paria asuntovelkavuotta lukuun ottamatta niitä on ollut tuolla periaatteeella riittävästi.

        Tilityksen loppuhenkonen. 53 vuotisen liittomme aikana vaimoni on kerran haistattanut minulla. Tompuloin video-ohjaimen kanssa ja hän ryhtyi neuvomaan viereiseltä sohvalta. Heitin ohjaimen reippaasti hänelle kehoittaen hoitamaan homman.
        "Haista paska" laukaisi rakastava vaimoni.


    • Anonyymi

      Nykyään nuori mukamas itsenäistyy ja muuttaa vuokra asuntoon ja makaa vaan ja saa toimeentulotukea. Yhtä helvettiä lapsilla elää köyhässä perheessä.

    • Anonyymi

      Onhan siulla oikeus oman mielipitesen vaikka oletkin provo trolli mutta olet kyllä valinnut vääärän ketjun kun tämä ketju koske köyhyttä.

      Etsi talous osastosta sinulle sopiva ketju esim sijoittaminen ym muuta mitä sinua rahan kanssa kinnosta koska tämä ketju on tarkoitettu köyhille.

      Ja pakko sinun on itsekin huomata että olet valinnut väärä ketju eli aihe kun tämän ketjun aihe on köyhys.

    • Anonyymi

      Elän myös velattomasti. Jos ei ole varaa ostaa jotain niin en osta. Velkaa en ota, se on mun periaate ollut aina ja velaton olenkin ollut viimeiset 25 vuotta. Siksi kalastan ja myyn kalaakin että saa rahaa säästöön jos tulee vaikka paha päivä ja tarvii rahaa.

    • Anonyymi

      Mikä helkkarin pahapäivä..maailmanloppuko kenties.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe