Laivakeikat ?

maakrapu

Mitä mieltä muusikot/ yleisö on laivakeikoista ? Onko muusikoiden mielestä laivakeikat mukavempia vai kurjempia,kuin "tavalliset" keikat? Vai onko siinä mitään eroa ?
Entä yleisön mielestä? Käyttekö suosikkinne laivakeikoilla, jos hän niissä esiintyy ?

25

2716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

Messissä safkaa tarjolla läpi vuorokauden (ilmaiseksi),lavoilla tuntuu monesti voileipienkin järkkääminen orkesterille ylivoimaiselta tehtävältä.Jos useamman päivän veto,niin ei tarvitse roudata joka päivä.Ja tietysti ostokset henkilökuntahintaan (slabi).Nordlandia-tyyppisillä kipoilla myrkyttäminen tosin on aika tuskaa,mutta isompien laivojen yökerhoissa vetelee ihan mielellään.Ikävä Cinderella-aikoja...

• make

Ja tietysti oma hytti!Lava/kuppila-keikoilla se oma huone on aika harvinainen ylellisyys (ellei itse maksa).Pidemmillä rundeilla se "oma tila" on aika tärkeä juttu!

• nainen

vartavasten lähdettyä, mutta kyllä kartan epämiellyttävien artistien risteilykeikkoja. Varsinkin tallinnanlaivoilla ketuttaa, jos sattuu huono esiintyjä, kun niitä illanviettopaikkoja ei montaa ole.

Kehtaatkos Make sanoa missä bändissä vaikutat?

• make

Freelance-muusikkona/musiikin opettajana toimin tällä hetkellä.Vakkarikiinnityksissä on tietysti puolensa,mutta tällä tavoin homma pysyy mielekkäämpänä,ja hommaan leipiintyminen ei iske niin helposti päälle.Vakkarikiinnityksiä ollut useankin artistin taustalla,mutta nykyisin teen korkeintaan muutaman kuukauden kestäviä sopimuksia.Miinuksena se,että välillä on aika hiljaista keikkarintamalla,mutta näinhän se on nykyään monella kiinteälläkin kokoonpanolla (muusikoita koulutetaan enemmän ja enemmän,vaikka työtilaisuudet vähenevät vuosi vuodelta).

• nainen
        make kirjoitti:

Freelance-muusikkona/musiikin opettajana toimin tällä hetkellä.Vakkarikiinnityksissä on tietysti puolensa,mutta tällä tavoin homma pysyy mielekkäämpänä,ja hommaan leipiintyminen ei iske niin helposti päälle.Vakkarikiinnityksiä ollut useankin artistin taustalla,mutta nykyisin teen korkeintaan muutaman kuukauden kestäviä sopimuksia.Miinuksena se,että välillä on aika hiljaista keikkarintamalla,mutta näinhän se on nykyään monella kiinteälläkin kokoonpanolla (muusikoita koulutetaan enemmän ja enemmän,vaikka työtilaisuudet vähenevät vuosi vuodelta).

saa myös "helposti" tehtyä sellaisen arkisen leipätyön, mutta sehän sitten kyllä näkyy ulospäin, kun luovuus ja innostus katoaa..

Yksi elämäni tylsimmistä ja järkyttävimmistä risteilykokemuksista oli seurata nimenomaan edellisenkaltaisen, jo ikääntyneen artistin esiintymistä. Keikan veti sillain monotonisesti ja mekaanisesti. Toivoisin et ois varuix opiskellu jonkun muunkin ammatin..

• "nähnyt"
        nainen kirjoitti:

saa myös "helposti" tehtyä sellaisen arkisen leipätyön, mutta sehän sitten kyllä näkyy ulospäin, kun luovuus ja innostus katoaa..

Yksi elämäni tylsimmistä ja järkyttävimmistä risteilykokemuksista oli seurata nimenomaan edellisenkaltaisen, jo ikääntyneen artistin esiintymistä. Keikan veti sillain monotonisesti ja mekaanisesti. Toivoisin et ois varuix opiskellu jonkun muunkin ammatin..

on tosiaan "helppo" olla "luova" ja "innostunut" risteilyllä kun porukka katselee katalookista että:"mitähän ostais"! tai sitten vaan tappaa aikaa!voin vaan kuvitella!!!!!?

• nainen
        "nähnyt" kirjoitti:

on tosiaan "helppo" olla "luova" ja "innostunut" risteilyllä kun porukka katselee katalookista että:"mitähän ostais"! tai sitten vaan tappaa aikaa!voin vaan kuvitella!!!!!?

jos nyt oikein ymmärsin niin sun mielestä laivoilla ei pitäis olla esiintyjiä lainkaan?

• mä vaan
        "nähnyt" kirjoitti:

Varsinkin päivävedoilla itsensä motivoiminen on aikaa tuskaa,kun jengi istuu krapuloissaan tai muuten vaan poissaolevana kelloa vilkuillen,että koska ollaan satamassa.

• "nähnyt"
        nainen kirjoitti:

jos nyt oikein ymmärsin niin sun mielestä laivoilla ei pitäis olla esiintyjiä lainkaan?

esiintyjät on hyvä ollakin siellä!!Mutta varmaan on vaikea pitää "meininkiä" yllä jos ei yleisö noteeraa juuri mitenkään! Olen havainnut tälläista..??

• keke!
        mä vaan kirjoitti:

Varsinkin päivävedoilla itsensä motivoiminen on aikaa tuskaa,kun jengi istuu krapuloissaan tai muuten vaan poissaolevana kelloa vilkuillen,että koska ollaan satamassa.

no varmaan siinä tulee kaikki musiikilliset vaikutteet juuri esiin!hih!

• oikein!
        mä vaan kirjoitti:

näinhän homma on!

• nainen
        "nähnyt" kirjoitti:

esiintyjät on hyvä ollakin siellä!!Mutta varmaan on vaikea pitää "meininkiä" yllä jos ei yleisö noteeraa juuri mitenkään! Olen havainnut tälläista..??

kyllä se näin tahtoo olla. Omalla esimerkilläni puhuin kyllä illan pääesiintyjästä, jota ihmiset vartavasten tulivat katsomaan.

Ehkä se pitäisi olla niin et päivällä ei olisi elävää musiikkia vaan esim. hyvä, ammattitaitoinen Dj niitä varten, jotka musiikkia kaipaavat ja ehkä haluavat vähän tanssahdellakkin?!

• Saapas

Käyn yhden artistin keikalla laivoilla. Muita sattuman varaisesti, jos sattuu matka muuten osumaan ja joku hyvä artisti on esiintymässä. Kyllä tuollainen samassa Purtelossa seilaaminen varmasti työstä käy, kun siellä viikonkin on, mutta onhan siellä taas omat hyvätkin puolensa.

• merisairas

Ihan kivaa on tähän asti ollut ja enemmän olen tanssinut laivalla kuin lavalla. Ja vaikka käynkin siippani ja joskus myös toisen pariskunnan kanssa vain määrätyn artistin keikalla, on tunnelma ollut mahtava satamasta alkaen. Tosin käyn Tallinassa muulloinkin. Kivaa on silloinkin ollut. Ehkä se johtuu siitä, että porukkamme ei läträä sen alholipuolen kanssa liikoja. Osaamme pitää hauskaa ilmankin..

• anna.h

...lähteäkin suosikkieni laivakeikoille, mutta ne esiintymiset, jotka kiinnostaisivat sattuvat aina yleensä arkipäiviin, ei viikonloppuihin tai lomille.

• Tapsa Kansa on joskus sanonut ,ettei halua esiintyä laivoilla, koska kuiva koneilma on äänelle paha ja sitten sieltä laivalta ei pääse mihinkään.

• joo!

laivoilla kyllä on ilmastointi sellainen että äänen kanssa tulee ongelmia!

• jtp
        joo! kirjoitti:

laivoilla kyllä on ilmastointi sellainen että äänen kanssa tulee ongelmia!

tähän on kyllä törmätty!! ja näin se on!

• mä vaan

Eräs pitkän linjan iskelmäartisti hermostui kerran pienessä sievässä laivan tarjoilijalle,kun tämä ei suostunut enää myymään alkoholia kyseiselle herralle.Sen verran vanha juttu,etten enää tarkasti muista,mutta suunnilleen näin se meni:"Perkele mä tämmöiseen ravintolaan jää,missä mulle ei tarjoilla.Soita mulle taksi!

• roud!
        mä vaan kirjoitti:

Eräs pitkän linjan iskelmäartisti hermostui kerran pienessä sievässä laivan tarjoilijalle,kun tämä ei suostunut enää myymään alkoholia kyseiselle herralle.Sen verran vanha juttu,etten enää tarkasti muista,mutta suunnilleen näin se meni:"Perkele mä tämmöiseen ravintolaan jää,missä mulle ei tarjoilla.Soita mulle taksi!

heh heh hihih!

• Saapas

Laivailma istointi on artistin äänelle pahaksi. Usein ovat keikkansa loppupuolella nuhassa. Lisäksi pitkä putki samassa paatissa varmasti rassaa, kun välillä ei oikein pääse minnekään!

• Muusikon retku

Se on kauheata vetää 70-settiä humppaa ja palkaksi saat viikosta vain alle 700 € josta vielä verot pois. Me ns. muusiikkojenliiton minimillä soittavat muusikot olemme orjia joista suurin osa on vielä riippuvaisia kansamme niin suositusta viihdenesteestä. Täällä työpaikalla kun juominen ei usein ole kieleltty niin on piru merrassa ja otsa pöydässä illasta toiseen. Bändäreitä kyllä riittää jokailta joten avioliittoja on kaatunut jos toinen vuosien aikana. Ravintolamuusikoita on Suomessa liikaa ja siksi useat elävät tällä hetkellä luukulta päin käsin.

Amatöörejä ns. elämäntapajuoppomuusikoita on alalla liikaa ja he ovat syöneet oikeinden ja osaavien tanssimuusikoiden leivät. Nimekkäät orkesterit eivät kuulu tähän kastiin.

• Darra puskee päälle

Ennen oli riesana polakit,jotka polkivat hinnat alas,mutta nykyisin on nämä päivätöissä käyvät "muusikot",jotka tekevät hommia nimellisellä korvauksella pahin ongelma.On niin mukava päästä pois kotoa ja soittaa humppaa,jos pääsee suunnillen omilleen.Muusikkoja koulutetaan myös tarjolla oleviin tehtäviin nähden aivan liikaa.Ja eipä noissa "tähtisolistien" bändeissäkään tuntiliksoja viitsi pahemmin ruveta laskeskelemaan (yhteen keikkaan vierähtää useasti matkoineen se 24h).Se karu totuus,että solisti kuittaa 2 setistä enemmän,kuin viisimiehinen orkesteri yhteensä 6 setistä ( roudaukset) on aika syvältä.Liksat ei ole noussut juurikaan 15 vuoden sisällä vaikka rahan arvo on pudonnut tänä aikana aika huimasti.

• Ihmettelen...

Millä kipolla joutuu soittamaan 10 settiä/risteily?

JA vaikka joutuisi soittamaan minimillä,niin eihän se alle 700:n jää.Liiton minimi arkisin 101.51,lauantaisin 120.50,kesälomakorvaus 13.5%.Ettekai tee hommia alle minimin?"Ilmaiseksi" soittavat tekevät hallaa koko ammattikunnalle!

• Nannukka

Muutamia sekä laivoilla että maissa esiintyviä artisteja/bändejä haastatelleena linja tuntuu olevan melko arvattavasti se, että molemmissa on omat hyvät puolensa. Laivakeikkojen plussapuolia roudauksen helppous, peti lähellä keikan jälkeen, ruokaa helposti tarjolla, yleisö fiiliksissä ja valmiina pitämään hauskaa. Miinuspuolia esim. yleisön iso ikähaarukka ja muutenkin yleisöä laidasta laitaan, laivalla "kiinni" koko keikkaputken ajan.

Kyllähän sitä on tullu käytyä keikkoja katsomassa sekä laivoilla että maissa, molempi parempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3583
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3560
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3342
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2779
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2046
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1972
    7. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      43
      1790
    8. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1686
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1645
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1400
    Aihe