Pakullani on aketti 180 tkm ja auto on runsasruokainen 20 v tuli juuri täyteen.
Olen miettinyt onko lisäaineista apua.
Dieseljärjestelmän puhdistusaine STP ultra, Motox Diesel System Trim jne.
Kulutus on luokkaa 10...15 l/ 100 km =23 MPG... 15 MPG
Dieselin lisäaineet
7
6358
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole apua .
- Anonyymi
Kylmällä moottorilla liikkeelle lähtöjä mahtuu 20-vuoteen tod.paljon. Eli ajomäärä ei ratkaise enää. On toden-näköisemmin väljä kone noin pitkällä ajalla. Josko seuraavasa huollossa puristusmittaus? -ennen ku tuhlaat lisäaineisiin sitä muutamaa kymppiä.
- Anonyymi
Ihan vain spekulaationa ... voisihan tuossa olla karstoittunut ja tukkoinen kone, johon saattaisi auttta moottoripesu Fortella ymv. aineella, vaikka eiväthän ne vanhasta kuluneesta koneesta uutta tee.
Paljonkohan tuo kone on hyvässä kuosissa ollessaan kuluttanut. - Anonyymi
Suutin huolto olis paikallaan jai wiimasuoja keulaan
- Anonyymi
Lentopetrolia useimmat dieselin tankkiin laitettavat lisäaineet.
Toimivia ainakin talvella. - Anonyymi
Mietin tuota samaa itsekin, kun 2018 3.2l diesel Ranger autom. täristi ja kävi hetken neljällä kylmällä käynnistettäessä. Oireet pahenivat talven mittaan. Eber on ja se on päällä 30 min kylmillä ilmoilla. Käytän myös ylläpitolaturia pari kertaa viikossa, jos käytän Eberiä. Oireet oli pahempia, jos lähti liikkeelle, kun Eber oli vielä päällä. Jos odotti esim. 15min sen sammumisen jälkeen, tärinä ja kierrosten vaeltelu oli vähäisempää. Lämpimänä kävi tasaisesti. Ennen ammattiapuun turvautumista ajattelin kokeilla kemiaa. Ja ainakin minun tapauksessa se auttoi. Pitkä ajomatka lopuksi tietysti paransi tilannetta. Autolla tulee (liian) paljon lyhyttä ajoa. Auto oli syksyllä huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Ilmeisesti diesel-suodin vaihdettu myös. Mitään vikavaloja ei ollut missään vaiheessa. Autolla ajettu noin 131tmk.
Epäilin joko suuttimien likaantumista tai EGR:ää. Hiukkasloukkukin on. AdBlue pitää tankata silloin tällöin mutta siihen tulee varoitus ajoissa.
Laitoin tankkiin STP injector cleaner-kemikaalia (tankissa oli noin 40 l dieseliä). Oireet vähenivät mutta eivät poistuneet kokonaan. Seuraavaaan tankilliseen laitoin diesel system complete cleaning puoleen tankkiin pullollisen ja ajelin tankin taajama-ajossa. Edelleen oireet vähenivät. Ja vihdoin vielä täyteen tankilliseen samaa merkkiä Diesel particulate cleaner-kemikaalia ja kävin autolla pidemmän reissun pohjoisessa. Ajoa tuli yli 1000 km mutta toki tankkasin paluumatkalla. Tällä kertaa en laittanut tankkiin muuta kuin puhdasta dieseliä.
Nyt nuo oireet ovat käytännössä poissa. Saattaa joskus sekunnin pari rykäistä kylmällä käynnistyksessä mutta ei samoin kuin aiemmin toisinaan yli 30s. Olen ostanut uuden EGR:n mutta en vielä asentanut. Kesällä vaihtuu puhtaaseen. Ammattiapuun en ole turvautunut.
Omasta mielestä tuo kemia (kemikaalin brändillä ei väliä) voi auttaa, jos diesel-järjestelmä tai EGR on likaantunut. Ainakin ennen kallista mekaanista remonttia, kannattaa kokeilla halvempaa ensin. Mutta jos suuttimien metallipinta on jo kulunut, ei tuo kemia auta. Silloin pitänee vaihtaa suuttimia. EGR:n ja hiukkasloukun puhdistus ei ainakaan pahenna asiaa. Kellä sellaiset on riesana tietävät.
Kulutusta en ole sen kummemmin seurannut. Aiemmin se on ollut n. 10,6 l/100 km tajama-ajossa. Tankkaan kerran kuukaudessa täyteen. Käynnistyksiä Eberin kanssa tulee usein mutta ajomatkat ovat lyhyitä näin talvisaikaan. Kesällä tulee ajettua enemmän pidempiä reissuja.
Tässä polttoaineen valmistajan mielipide
https://yle.fi/uutiset/3-9357240
Uudehkon mutta paljon ajetun yksilön mahdollinen ongelma
https://yle.fi/uutiset/3-8683698- Anonyymi
Jos moottorin häiriövalo ei pala , egr-venttiilin tai hiukkaspöntön kanssa puuhailu on aivan turhaa . Nuo laitteet antaa vikakoodin . Omassa autossa hiukkaspönttö aiheutti vikavalon ollessaan 85% tukossa . Ei väikuttanut ajamiseen mitenkään. Kun uusi pönttö kotiin toimitettuna maksoi 245, niin eipä putsailut paljon kannata . Tukkeutumisvalo syttyi lukemalla 205 tkm. Kaupunkiajoa suurin osa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2514535Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1272971Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412742Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741710Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051553Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn201451- 551304
- 921216
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2041083- 471075