20-30 vuoden päästä?

Anonyymi

Oletteko miettineet minkälainen paikka some ja nämä keskustelupalstat ovat silloin? Kun nykyiset keski-ikäiset ihmiset ovat vanhuksia ja osa heistä on väkisinkin dementoituneita. Minun yksi sukulainen on sairastunut alzheimerin tautiin. Sairauden alussa en osannut sanoa, mikä hänen puheistaan oli totta ja mikä ei, väliiin kyllä tuli sellaista lööperiä, ettei sitä uskonut erkkikään. Hänelle ne kaikki olivat kylläkin totta. Totuus ja fiktio menivät hänen mielessään sekaisin ja harhoista tuli totta.

16

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En mieti! Elän hetkessä niin kuin jokainen alkava päivä olisi viimeinen.

• Anonyymi

Voikun näkisi jo sen päivän. Olen nelikymppinen ja haluaisin olla seiskakymppinen ja eläkkeellä. En haluaisi olla näkemässä mihin tämä hullu suomi ja maailma on menossa, mutta silti joudun sen näkemään. Nyt kohti sotaa. Toinen ääripää on ilmastohulluus ja sen varjolla käytävä anekauppa ja kahtiajako. Kaksi pahaa joista kummankin toteutuminen vie pohjan koko elämältä.

• Saattaa käydä niin, keskustelun moninaisuuden kirjo hieman haalenee ja porukka voi alkaa käydä toistelemaan samoja teemoja, kukin omiaan ;D

• Juu, nykyään sinkut on tuolloin parisuhteessa, nykyään parisuhteessa olevat on sinkkuja ja kukaan ei muista mitään.

Minä taas, olen luultavasti kiertämässä kuuta.

• Anonyymi

Ihmiset ovat jo siloin pilanneet lopullisesti aivonsa somessa roikkueessaan. Tämä nähdään jo nyt opiskelijoiden kyvystä ymmärtää ja lukea normaalia kirjatekstiä. Matematiikka on jo monelle ylivoimaista (taso 2-3 luokkaa alempi, mitä pitäisi olla - osalla vielä alempi) yms vaikutuksia. Keskittymiskyky vain liudentuu pikku hiljaa.

• Anonyymi

Viinamieskin on hoivakodin henkilökunnan riesana eikä enää muista pitikö juoda vissyä vai viinaa jos halusi jotain 🙄

• Jos verrataan kahta todellisen elämän muotoa, 1) normaali-ihmisten käyttäytymistä tai 2) psyykkisesti sairaitten salaliittoteoreetikkojen käyttäytymistä, jo nyt nettikeskustelut ovat lähempänä sairaitten maailmaa.

Tyypillisintä on loputon HARHAISUUS. Nettikeskustelija tekee a) virheellisiä päätelmiä toisesta nettikeskustelijasta, b) luo hänestä harhaisen kuvan ja c) pitää sitä totena ja d) tuntee kiihkeätä halua levittää harhaista kuvaansa.

Nettikeskusteluissa on vielä mukana myös normaalissa henkisessä kunnossa olevia, mutta kun vertaa nykyistä tilannetta keskustelupalstojen alkuaikoihin, terveitten osuus on JYRKÄSTI laskenut.

Ehkä tämä on pysyvä trendi, joten on odotettavissa, että normaali-ihmisten kyllästyminen ja pako keskusteluista jatkuu tulevaisuudessakin ja nettikeskustelut ovat enää VAIN harhaisten maailmaa. 🌹👀

• Anonyymi

Itse asiassa sinä toimit tuon aloituksen innoittajana. Ei pahalla.

Ap.

• Anonyymi kirjoitti:

Itse asiassa sinä toimit tuon aloituksen innoittajana. Ei pahalla.

Ap.

Yleinen sanonta "ei pahalla" tarkoittaa juuri päinvastaista.

Paha ihminen tarvitsee keventävää formulaa, jotta pahuus ei tulisi niin selvästi näkyviin, mutta juuri sen avulla tulee paljastaneeksi pahan luonteensa. 🌹👀

• Anonyymi
        kynä.mi kirjoitti:

Yleinen sanonta "ei pahalla" tarkoittaa juuri päinvastaista.

Paha ihminen tarvitsee keventävää formulaa, jotta pahuus ei tulisi niin selvästi näkyviin, mutta juuri sen avulla tulee paljastaneeksi pahan luonteensa. 🌹👀

Arvasin että sanot noin. Ei silti pahalla, kun kerran sairas olet.

• Anonyymi

Noilla silmillä voi jo tuijotella ja sormikin toimii. Mitäs sitä mies muuta..

• Kyllä tämän kaltaisesta somesta tulee vaihtoehtoisen todellisuuden alusta.
      Riitely lisääntyy, koska pahan olon purkukeinoja tarvitaan lisää.

Sinkkuja ei täällä näy. Niillä on joku oma audiovisuaalinen kanavansa, jonka kautta voi lähettää fiilisteleviä viestejä.

Jos joku osaa 30 vuoden jälkeen kirjoittaa, hän pitää blogia, jota kukaan ei lue.

• Anonyymi

Kahtiajako pärjäävien ja luusereiden välillä korostuu. Pärjäävät hallitsevat somen, luuserit jäävät notkumaan siihen ajankulumielessä, negatiiviset puolet painottuu jolloin elämänhallinta vetelöityy. Henkinen taantuminen korostuu, Alzheimer on oma lukunsa, siihen ei some vaikuta, vaan kun elinikä tilastonumeroina pitenee. Sosiaaliturva mahdollistaa notkumisen meillä, toistaiseksi.

Some lisää kaikenmuotoista herkkäuskoisuutta ja alttiutta valetodellisuudelle, koska kaikelle voi saada sieltä "vertaistukea". Kriittinen ajattelukyky taantuu, vaikka itse uskovat olevansa entistä kriittisempiä. Syntyy outoja ilmiöitä, ns.salaliittoteoriat. Jenkeissä ollaan jo aika pitkällä.

Itse olen huomannut (kun olen harvakseltaan joskus palstalla vastaillut), että henkilöillä joille tasapainoinen arvioiva ajattelu on vaikeaa (lievää as-piirrettä esim), miten helposti poliittinen propagandapuhe uppoaa. Ajattelu mustavalkoistuu, ja asioiden keskinäiset vaikutussuhteet käyvät käsittämättömiksi. Some vahvistaa näitä, koska aina löytyy vastaavia samanmielisiä.
      Muuten tuo mustavalkoisuus ("mv") -piirre näkyy palstallakin eri klikkiotsikoiden ylettömänä kopioimishaluna ja suosiona ;)
      Myös edellä kommentissa on kiinnitetty huomioita tähän: "Keskittymiskyky liudentuu pikku hiljaa"; vain jossain määrin "harhaistetut" jutut "ylittävät kiinnostuskynnyksen", jolloin kyky arvioivaan ajatteluun heikentyy.

Edellinen koskee siis sitä osaa, kelle some on pääosa elämänsisältöä, eikä ole sen parissa töissä.

• Anonyymi

Ei sinkkuus ikää katso, osa nykypalstalaisista jatkaa palstailuaan tuolloinkin.

• Jospa tätä Kaksnelosta ei ole enää 2040-50 -luvuilla. Ja ei sitä tiedä minkälainen tämä internetkin silloin on ja muut tietoliikennesysteemit. Tietotekniikka muuttuu niin nopeaan tahtiin, että kyllä ees jotain on muuttunu, kun 20-30 tai jopa 40 vuotta on menny eteenpäin. Minkälaisilla välineillä silloin kommunikoimme? Se jää nähtäväksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      36
      7184
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      83
      3666
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      82
      3255
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      335
      2999
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      46
      2413
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      56
      2261
    7. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      25
      1560
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      56
      1485
    9. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1464
    10. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      22
      1436
    Aihe