Olen itse tasan 40-vuotias mies ja kärsinyt ko. vaivasta varhaisteinistä saakka. Lääkkeet tuohon aloitettiin kun olin 25-vuotias. Siihen aikaan aloitin opiskelun yliopistossa. Ajatus oli aluksi kauhistuttava, mutta kaipa pitkälti terapian ja lääkityksen avulla selvisin opiskeluajasta läpi.
Sairauden rinnalla on kulkenut liitännäisenä myös masennus, kuten se usein tässä kulkee mukana.
Itselläni on erittäin lujasti ja sitkeästi tämä sairaus pysynyt. Välillä olen voinut olla töissä, mutta välillä nämä ovat ajaneet sairauslomillekin.
Vaikka onnistumisia on tullut vuosien saatossa paljon, niin alkaa kaikki aina ikään kuin alusta.
Vaikka voitan useita sosiaalisia tilanteita, seuraavan kerran pelko ja ahdistus ovat samassa tilanteessa yhtä lamaannuttavat. Sosiaalinen altistusterapia ei siis liioin toimi.
Pahimmillaan yhä edelleen tämä on sitä, että olen asunnossani voimatta astua ulos lainkaan muulloin kuin pakosta. Ja pakkotilanteita ovat vain kauppa ja apteekki. Niissä käynkin vain iltaisin juuri ennen sulkemisaikaa.
Ystäviä minulla ei juurikaan ole ja sosiaaliset taikka muut tukiverkostot ovat suppeat.
En vain kykene solmimaan sosiaalisia suhteita.
Menee päiviä jopa viikkoja etten juttele kenellekään. Voi olla jopa yli kuukauden väli, että joku sukulainen soittaa ja kyselee jotain.
Pari kouluaikaista kaveria on, mutta yhteydenpito on pari kertaa vuodessa.
Seurustelusuhteita ei ole lainkaan takana.
Samaan aikaan paitsi nautin myös kärsin ajoittaisesta yksinäisyyden tunteesta. Se on elämistä hetki kerrallaan.
Sairaus on vaikuttanut erityisen vahvasti elämääni. Sairauden johdosta työ-, opiskelu- ja ihmissuhde-elämäni ovat kärsineet merkittävästi.
Itse kuvailisin olotilaani sietämättömäksi neuroottisuudeksi kun sisällä kuohuu. Päivittäinen ahdistus ja tuskaisuus on voimakasta. Tunteiden ilmaisu tai niiden nimeäminen on vaikeata.
Välillä mieliala heilahtelee äärimmäisen ilon ja masennuksen välillä hyvinkin nopeasti ja monta kertaa päivässä.
Itsetuhoisuuden partaalla olen käynyt varsinkin viimeisten parin vuoden sisällä useamman kerran.
Jos sinulla on ko. sairaus, miten olet sen kanssa pärjännyt?
Onko muilla sosiaalisten tilanteiden pelkoa?
144
3698
Vastaukset
- Anonyymi
Voi sinua 💞
Toivottavasti saat apua ja helpotusta elämällesi. - Anonyymi
Minulla ei ole tuota sairautta mutta minulla on selvänäkijän kyky. Nostin sinulle kortteja, jotka saattavat antaa ajattelemisen aihetta. Keskityin mielessäni sinun energiaasi, pyysin ylemmältä taholta sopivia sanoja/viestejä sinulle ja nostin kortteja kolmesta eri pakasta.
Ensimmäiset kortit ovat enkeliterapiakortteja. Kyllä, kuulostaa saakelin hörhöltä mutta lue nyt vain eteen päin:
1. kortti: "Visualisoi onnistumisesi
Näe mielessäsi itsesi onnistuneissa tilanteissa ja luota siihen, että ne toteutuvat."
Oma kommentti: vaikka olet altistanut itseäsi, taidat silti käyttää suuremman osan ajasta epäonnistumisen kuin onnistumisen miettimiseen. Muuta se, niin lopputuloskin muuttuu.
2. kortti: "Jos tunnet olosi hermostuneeksi, keskity palvelemiseen. Käytä kaikki voimavarasi siihen, että pystyt vastaamaan kysymykseen "Miten voin tehdä maailmasta paremman paikan?" Tällöin vetovoiman laki pitää automaattisesti huolta siitä, että saat kaiken tarvitsemasi."
3. Kortti: "Päästä irti. Pyydä apuun arkkienkeli Mikaelia, jotta voit päästää irti kaikesta, mikä ei enää palvele sinua tai tarkoitustasi maan päällä."
Toinen korttipakka on nimeltään "Ole itsellesi armollinen". Sieltä tuli tällainen kortti:
"Kiitos, että juuri oikeat ihmiset ja asiat löytävät elämääni."
Kolmas pakka sisältää unelmiin liittyviä kortteja. Unelmakorttisi on tällainen:
"Asiat harvoin tapahtuvat siten kuin olet suunnitellut. Anna asioiden tulla elämääsi niin kuin ne tulevat, ja pysy valppaana, jotta huomaat ne."
Oliko tästä mitään apua? - Anonyymi
Itsellä sama ongelma, en ihan rehellisesti jaksa juuri vain kirjoittaa mitään pitkää, hankala masennusvaihe ollut kauan päällä. Toivottavasti joku samaa kokenut jaksaa tukea enemmän eikä hölöttää mitä sattuu.
- Anonyymi
En voi samaistua tähän, mutta ymmärrän.
- Anonyymi
Ihan on samat sairaudet kuin aloittajalla ja pitkään pinnistelin työelämäsä , ja tunnollisena tuli aherrettua liiaksi sitten vaikka jku kaverikin jo vihjaili rauhottumaan , no terveys petti ja fysiikka teki stopin , nyt sairaseläkkeellä ja kaiken tuskan jälkeen masentavaa olla pienellä eläkkeellä ja tuntuu elämä olevan ohi totaalisesti , tosin eläke kyllä helpotti osaltaan paineita . Ikävä kokemus oli kyllä suomalaista terveyden hoitoa jossa ajatellaan enempi rahaa kuin terveyttä , itsekin olisin voinu ehkä kuntoutua työelämään vaan fysiikan lisäksi kun tapellessa kelan ja lääkärien kanssa meni mielialakin sairaana tapellessa vuosikausia , niin kaikki hävisi tässä systeemissä.
- Anonyymi
Olen muutamia vuosia aloittajaa nuorempi nainen. Minulla on ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja yleistä ahdistusta lapsuudesta asti. Päivittäisessä käytössä beetasalpaaja on ainoa mitä minulle on tähän määrätty.
Opiskelut venyi, yliopiston jätin kesken ja kävin amk:n. Kokoaikatyötä minulla ei ole koskaan ollut, enkä siihen varmaan pystyisikään. Tällä hetkellä olen työttömänä ja nautin siitä, kun ei ole mitään pakollista menoa.
Pelkään todella paljon nyt toukokuussa alkavaa te-toimiston hakupakkoa...Lähinnä siis sitä, että mitä tapahtuu jos satun pääsemään haastatteluun tai oikeasti jopa saisin työtä. Minulle siis jo pelkkä töihin kulkeminen julkisilla olisi kauhistus, saati sitten että olisin töissä jossa on asiakaskontakteja tai muuta jatkuvaa uusien ihmisten kanssa toimimista.
Kuvittelin nuorempana että seurustelun aloittaminen olisi auttanut minua, mutta se itseasiassa pahensi tilannetta, koska elämään tuli vain lisää puolipakollisia menoja, ihmisiä ja stressinaiheita. Nyt olen huomannut että viihdyn oikeasti parhaiten yksin, vaikka toivoisinkin että elämässäni olisi ystäviä, joita voisi välillä nähdä vaikka kävelyllä tms.
En siis usko, että tästä voi oikeasti "parantua", lähinnä lääkkeillä tai terapialla oppia sietämään tiettyjä tilanteita hieman paremmin. - Anonyymi
Masentunut elää menneisyydessä, ahdististunut tulevaisuudessa ja onnellinen nykyhetkessä. Ei ole samoja vaivoja (lääkitystä) mutta tämä yleismääritelmä sopii kaikkiin. Kaikilla ailahtelee ajatukset mutta suhtaudumme niihin eri tavoin. Sinä murehdit, mietit, stressaat pitkin päivää joka ei ole kenellekään hyväksi ja ajaa auttamatta masennuksen jossa jo olet. Aloita vaikka sillä että pidät päivässä yhden tunnin millon saat miettiä asioita ja muuten siirrät kaikki kamalat, huonot masentavat ajatukset sille "murhetimis-tunnille."
Sosiaalisen taidot karttuu vain harjoittelemalla. Tervehdi kaupan kassaa, bussikuskia,naapuria. Siinä on ihan oikeasti riittävästi sosiaalista kanssakäymistä aluksi. Liity johonkin ryhmään. Kehittyminen tapahtuu vain kun pusket itsesi ulos mukavuusalueeltasi. Syke nouse, henkeä salpaa jne. Mutta niin tapahtuu kaikille uusissa tilanteissa ja valtaosa peittää sen vaan hyvin. Sen epämukavuuden kun kestää se helpottaa ajan kanssa. Sinussa ei ole mitään vikaa ja onnekseni et vaadi jatkuvaa sosiaalista kanssakäymistä joka joillekin on oikeasti uuvuttavaa. Riippuen oletko extrovertti vai introvertti.
Se mitä mietit on se mitä saat. Lyhyesti. Jos koet olevasi outo, epäsosiaalinen tai hylkiö niin saat mitä tilaat. Opi kääntämään ajatuksesi positiiviseksi.- Anonyymi
Eivät asiat ole heille niin helposti tehtävissä ,kuin kirjoituksestasi voi päätellä.
- Anonyymi
Tuttua juttua aloittajalta ja muutamalta muultakin, meitä taitaa olla paljon.
Ei se sosiaalisten tilanteiden pelko millään harjoitteluilla parane ja puhun vuosikymmenten
kokemuksella ja lääkehoito minullakin että edes jotenkin selviydyn päivästä päivään.
Jännittäjät eivät pysty ryhmäjuttuihin koska oma tila niin paha eikä pysty keskittymään ryhmän juttuihin eli hukkaan menee nekin tilaisuudet.
Ed. kirjoittaja aikas tyly lauseellaan "Se mitä mietit on se mitä saat. Lyhyesti. Jos koet olevasi outo, epäsosiaalinen tai hylkiö niin saat mitä tilaat. Opi kääntämään ajatuksesi positiiviseksi."
Tuohon sanoisin että minulle koitettu terapiaa yms. jopa hypnoosihoitoa mutta ei auttanut.
Ei niitä ajatuksia niin vain käännetä. Jotkut eivät tunnu tietävän kuinka paljosta jännittäjät jäävät paitsi, aloittajan teksti oli loistava, hän kertoi tavallaan minusta.
Tsemppiä aloittajalle ja parille muutamallekin ketjussa kirjoittaneelle.
Koronan aiheuttamat rajoitukset oli minulle helpotus, monta asiaa joutui hoitamaan etänä mutta sai olla rauhassa eikä tarvinnut selitellä kenellekään mitään.
Neuvoja minulla ei valitettavasti ollut, pää-asia että aloittaja tietää ettei hän ole yksin.
Mukavaa kevään odotusta ja kiitos aloittajalle rohkeudesta:) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuttua juttua aloittajalta ja muutamalta muultakin, meitä taitaa olla paljon.
Ei se sosiaalisten tilanteiden pelko millään harjoitteluilla parane ja puhun vuosikymmenten
kokemuksella ja lääkehoito minullakin että edes jotenkin selviydyn päivästä päivään.
Jännittäjät eivät pysty ryhmäjuttuihin koska oma tila niin paha eikä pysty keskittymään ryhmän juttuihin eli hukkaan menee nekin tilaisuudet.
Ed. kirjoittaja aikas tyly lauseellaan "Se mitä mietit on se mitä saat. Lyhyesti. Jos koet olevasi outo, epäsosiaalinen tai hylkiö niin saat mitä tilaat. Opi kääntämään ajatuksesi positiiviseksi."
Tuohon sanoisin että minulle koitettu terapiaa yms. jopa hypnoosihoitoa mutta ei auttanut.
Ei niitä ajatuksia niin vain käännetä. Jotkut eivät tunnu tietävän kuinka paljosta jännittäjät jäävät paitsi, aloittajan teksti oli loistava, hän kertoi tavallaan minusta.
Tsemppiä aloittajalle ja parille muutamallekin ketjussa kirjoittaneelle.
Koronan aiheuttamat rajoitukset oli minulle helpotus, monta asiaa joutui hoitamaan etänä mutta sai olla rauhassa eikä tarvinnut selitellä kenellekään mitään.
Neuvoja minulla ei valitettavasti ollut, pää-asia että aloittaja tietää ettei hän ole yksin.
Mukavaa kevään odotusta ja kiitos aloittajalle rohkeudesta:)En ole julma, ilkeä tai halua loukata mutta se muutos pitää lähteä itsestäsi. Jos olet sitä mieltä ettei mikään auta niin ei varmasti auta. Sinulle voidaan kirjoittaa lääkkeitä lääkkeiden päälle ja voit juosta terapiassa elämäsi loppuun asti mutta työn joudut itse tekemään sinulle annetaan vaan suuntaviivat. Vaikka mikään ei ole toiminut sinulle ei tarkoita että se ei toimisi toiselle. Karu fakta on että olet itse vastuussa parantumisestasi ja itseppäiset henkilöt selviää taistelusta helpomalla koska eivät anna periksi. Jos teet samat asiat päivästä toiseen et voi saada aikaan muutosta. Minä en ole terapeutti joten voin sanoa sen suoraan, olette itse vastuussa edistymisestänne. Joudutte tekemään työn itse. Se että mikään ei muutu paremmaksi on oman panostuksenne puutetta. Masennus ja ahdistu on sairas mutta myös aivan liian helppo tekosyy jonka taakse ihminen piiloutuu ja odottaa että muut tekevät työn puolestasi.
- Anonyymi
Juu.Kiva että yrität auttaa eli älä loukkaannu.Joillekkin noista voi olla apua mutta esimerkiksi itselle noista ei ole ollut mitään hyötyä.Sama jatkuu vuodesta toiseen eikä enää jaksaisi yrittää.Tiedä mitä enää tekisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu.Kiva että yrität auttaa eli älä loukkaannu.Joillekkin noista voi olla apua mutta esimerkiksi itselle noista ei ole ollut mitään hyötyä.Sama jatkuu vuodesta toiseen eikä enää jaksaisi yrittää.Tiedä mitä enää tekisi.
Se on jaksettava vaikka haluaisi jäädä peiton alle makamaan. Mukavuusalueelta on poistuttava, podettava niitä hankalia paniikinomaisia tunteita ja todeta jälkeenpäin että selvisit niistäkin. Ei ole merkitystä menetkö niin lukkoon ettet muista oikein mitään sosiaalisesta tilanteesta vaan se että teet ja saat siitä voimia ja näet asiat toisin. Sitten toistat sen ja huomaat että se olikin helpompaa seuraavalla kerralla. Oletko kokeillut metakognitiivista terapiaa? Tsemppiä sinulle tämä on voitettavissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät asiat ole heille niin helposti tehtävissä ,kuin kirjoituksestasi voi päätellä.
Juuri näin. Meinasinkin kirjoittaa tähän että asiat ei ole missään tapauksessa musta valkoisia, tai että lakkaat miettimästä liikaa, tai kyl se siitä kun vaa meet ja teet, tai tyydy kohtaloosi. Sä oot saanu aika rajallisia neuvoja ja kommentteja. Jotkut toki ihan ok.
Yrittäkää tunnistaa ajatuksenne ja älkää päästäkö negatiivisia ajatuksia melskaamaan tai ihan älkää kylpekö niissä.
Ajatuksia voi opetella sulkemaan pois päästä ja hyviä ajatuksia tilalle.
Samoin voi opetella hyviä ajatuksia kiittämällä.
Sen voi tehdä mistä tai kenestä vaan.
Yksi vielä että etsiä esim nepsy valmentaja ja opetella tilanteiden hallintaa.
Asiat saa paremmaksi ja pikkuhiljaa..- Anonyymi
Hermorakenteita ei voi muuttaa. Pelokkaiden ihmisten ei pitäisi lisääntyä ollenkaan, koska luultavasti se periytyy myös lapsille. Esimerkiksi koiriakaan ei saa jalostaa, jos niillä on heikko hermorakenne, tai ovat pelokkaita ja arkoja. Moni luulee, että altistaminen niille tilanteille auttaa, mutta paskat se mitään auta, voi vaan pahentaa tilannetta entisestään. Ihan sama, kun veisit paukkuaran koiran ulos, kun on uudenvuoden aatto. Kyllä se siitä niihin raketteihin tottuu, kun sen altistaa kyseiseen tilanteeseen. Eipä totu.
- Anonyymi
Mulla kokemusta pelokkaasta koirasta, josta tuli altistamisella ja hyvällä johtamisella ”joka paikan koira”.
- Anonyymi
Osa meistä on asettanut itselleen liian suuret vaatimukset,tarkkaillaan liikaa omia tekemisiä varsinkin epäonnistumisia, ollaan liian itsekriittisiä. Haluaisin sanoa ollaan armeliaita itsellemme, ei täällä kukaan ole täydellinen. Jotkut elämänkertakirjat tai hyvät romaanit saattaisivat auttaa pääsemään liiallisesta omiin ympyröihin jumiutumisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla kokemusta pelokkaasta koirasta, josta tuli altistamisella ja hyvällä johtamisella ”joka paikan koira”.
Meinaatkos laittaa aloittajalle lateksimaskin päähän ja talutella hänet kuntoon.
- Anonyymi
Moicca
Mulla samanlainen tausta. Lääkitys, sellainen työ jossa pystyt itse säätelemään, millon jaksat olla seurallinen. Kannattaa miettiä mitä oireita on ennen kuin masennus ja pelkotilat tulevat kunnolla päälle. Pitäisi myös miettiä mitkä on ne mantrat, asiat jotka helpottaa oloa, niiden ajatteleminen kun tiedostat masennuksen tulon. Facebookissa kiinnostuin sellaiseen ryhmään kuin hidasta elämää ja olen heidän kirjoja lukenut muutamia tai esim. myönteinen ajattelu keijo tahkokallion kirjoista. Kun ei uskalla lähteä ulos niin kirjat esiin ja tsemppaamaan itseä. Kukaan muu ei voi muuttaa sinua, terapiat kyllä auttaa, mutta itsellä on kuitenkin vastuu tekemisistä, ajatuksista. No olen jo 60 vuotias ja välillä yhä tulee masennuksia, silloin otan tsemppikirjat esiin. Kaikkea hyvää..muista elämä on arvokas asia. Moikka
Mä oon kanssa asiasta kärsinyt. Mulle auttoi se, kun aloin tehdä elämästä "tylsempää" eli tykkäsin paljon rokkia kuunnella ja alkoholia meni joka viikko. Lisäksi se että meni yksin kahvilaan ja oli ihmisten ilmoilla. Mulla kaveri sanoi hyvän lauseen. "joka päivä hyvä mennä ihmisten ilmoille" niin se vaan menee... jos nolottaa ja vaikea mennä lähi kahvilaan, koska joku tuttu voi tulla vastaan niin vaihtaa kaupunkia. Niin mä tein. Oli paljon helpompaa olla kahvilassa vieraalla paikkakunnalla, kun tiesi että kukaan ei mua täällä tunne niin ihan sama jos jännittää.
Lisäksi jooga auttoi kyllä kanssa saamaan ajatuksia kasaan. Kannattaa Yin joogaa kokeilla.
Tossa muutama joogaharjoitus rauhoittavaa Yin joogaa:
https://www.youtube.com/watch?v=DsnKwNjZ1Bo&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=c2hkO5olZAg&t=322s- Anonyymi
Pelkää ennemmin, että terveys menee ja lopeta tuo nössöily.
- Anonyymi
Ei ole sosiaalisten tilanteiden pelkoa,mutta en tykkää huonosti käyttäytyvistä ihmisistä.
- Anonyymi
on kansanväliset lääkkeet, " dunjka kulakova, njurki kjluniki
oman käden oikeus - Anonyymi
Pahoittelen, etten voi / jaksa ymmärtää, miten / miksi toisia ihmisiä pitäisi pelätä. - Nm. Ei mahdu pollaan
- Anonyymi
Kuten joku tuolla jo saman suuntaista kirjoittikin, niin kyse on hermostollisesta "ohjelmoinnista", joka on voinut tulla jo ennen syntymää osaksi luonnetta. Eli ei se ole jotain, mitä voi päättää olla tekemättä, vaan se jännitys tulee todella syvältä sisältä. Eikä sillä ole mitään merkitystä sinun ymmärryksesi tai pystymisesi kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten joku tuolla jo saman suuntaista kirjoittikin, niin kyse on hermostollisesta "ohjelmoinnista", joka on voinut tulla jo ennen syntymää osaksi luonnetta. Eli ei se ole jotain, mitä voi päättää olla tekemättä, vaan se jännitys tulee todella syvältä sisältä. Eikä sillä ole mitään merkitystä sinun ymmärryksesi tai pystymisesi kanssa.
Ihminen, joka on opiskellut yliopistotasolla eikä kykene omille sisäsyntyisilleen tekemään yhtään mitään. Ts. käyttämään päätään, ajattelukykyään, tietojaan, elämänkokemustaan (40-v.) ... - Nm. Hoitele sinäkin vain omasi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen, joka on opiskellut yliopistotasolla eikä kykene omille sisäsyntyisilleen tekemään yhtään mitään. Ts. käyttämään päätään, ajattelukykyään, tietojaan, elämänkokemustaan (40-v.) ... - Nm. Hoitele sinäkin vain omasi
Jos sinä pystyt yliopisto-opinnoilla tekemään sisäsyntyisille ominaisuuksillesi jotakin (esimerkiksi vaihtamaan seksuaalisuuttasi), niin silloin sinua voidaan helposti nimittää psykopaatiksi.
Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä mitä pelko on. He voivat kuvitella että pelko on sitä että joko taistellaan tai sitten paetaan, jostain uhkaavasta, helposti selitettävästä tilanteesta kuten esimerkiksi puukkojunkkarin vastaantulemisesta pimeällä kujalla. Sen jälkeen kun tilanne on ohi, niin kaikki on taas hyvin ja elämä jatkuu niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Ensinnäkin, käytännössä jokainen väkivallan, tai jopa pelkästään väkivallan uhan kohteeksi (esimerkiksi ryöstö) joutunut traumatisoituu, eli pelot tulevat esiin silloinkin kun ei tarvitsisi pelätä. Siihen ei auta asenne, eikä yliopistotason opinnot, eikä panostuksen puute.
Sosiaalisten tilanteiden pelon syy on toisenlainen. Mitään traumaattista ei ole välttämättä tapahtunut koskaan, mutta reaktio on täsmälleen samankaltainen kuin uhkaavassa tilanteessa. Keho reagoi fyysisesti, mutta tämän lisäksi myös mieli salpautuu. Aivot eivät kykene tekemään loogisia päätöksiä tai esimerkiksi ymmärtämään kovin hyvin puhetta. Ääneen vastaamisestakin tulee erittäin vaikeaa, eikä pelkästään sen vuoksi että äänen pelkää värisevän, vaan sen vuoksi ettei aivoissa ole "tilaa" hoitaa sitä.
Oikeastaan vasta ensimmäisten pelkokokemusten jälkeen, ihminen tulee tietoiseksi omista reaktioistaan ja alkaa jännittämään tilanteen lisäksi myös omia reaktioitaan, esimerkiksi allekirjoituksen tekemistä, näppäinten painelua, äänen värisemistä, punastumista, hikoiluläikkiä tms.
Kyse on oikeasta pelosta, ei jännittämisestä. Esimerkiksi omalla kohdalla koulun esitelmät ja vastaavat jännittivät kyllä, mutta ne eivät pelottaneet. Pystyin niihin vaikka ne olivat epämiellyttäviä. Mutta kun erään kerran menin ostamaan silmälaseja, yhtäkkiä en ymmärtänyt tilanteesta mitään, enkä osannut sanoakaan mitään. Seisoin jonkin aikaa liikkeessä, kun punastuin ja hikosin ja pää meni pelosta sekaisin. Pään sekaisin menoa ei ymmärrä monikaan, mutta sitä voisi verrata siihen että jos joku antaisi sinulle lapun josta pitää lukea yksi lause, sinä lukisit sen paperilta, mutta mitään siitä ei jäisi sinulle muistiin, etkä ymmärtäisi mitä lause tarkoittaa.
Joku varmaan kysyy että mitä pelkäsit. Niinpä! En tiedä, koska sosiaalisille peloille ei oikeastaan ole mitään syytä muuta kuin aivoperäinen syy. Tekosyitä, eli selityksiä tietenkin löytyy, ja omat olivat muunmuassa sellaisia että pelkäsin mokaavani, pelkäsin että myyjä näkee punastumiseni, ja etten saa sanaa suustani jne jne. Kaikki nuo syyt tulivat kuitenkin vasta myöhemmin, kun tapahtuneelle yritti etsiä jonkinlaista selitystä. Käytännössä kuitenkin siinä ensimmäisessä tilanteessa ei ollut mitään selittävää tekijää. - Anonyymi
Jos olet kokenut väkivaltaa, murtovarkauden ja raiskauksen, mitä sitten sanot. Oletko kasvanut pumpulissa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet kokenut väkivaltaa, murtovarkauden ja raiskauksen, mitä sitten sanot. Oletko kasvanut pumpulissa?
En ole kasvanut "pumpulissa" ja kokenutkin jotain olen, vaikken noita. Ei ole yliopistokoulutusta, mutta olen osannut edes jotenkin käsitellä syvissä vesissä ja niistä ylös noustua ne kokemukset, joiden jäljiltä olo on ollut kuin telaketjutraktorin alle jääneellä. - Nm. Liiskana, mutta elossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinä pystyt yliopisto-opinnoilla tekemään sisäsyntyisille ominaisuuksillesi jotakin (esimerkiksi vaihtamaan seksuaalisuuttasi), niin silloin sinua voidaan helposti nimittää psykopaatiksi.
Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä mitä pelko on. He voivat kuvitella että pelko on sitä että joko taistellaan tai sitten paetaan, jostain uhkaavasta, helposti selitettävästä tilanteesta kuten esimerkiksi puukkojunkkarin vastaantulemisesta pimeällä kujalla. Sen jälkeen kun tilanne on ohi, niin kaikki on taas hyvin ja elämä jatkuu niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Ensinnäkin, käytännössä jokainen väkivallan, tai jopa pelkästään väkivallan uhan kohteeksi (esimerkiksi ryöstö) joutunut traumatisoituu, eli pelot tulevat esiin silloinkin kun ei tarvitsisi pelätä. Siihen ei auta asenne, eikä yliopistotason opinnot, eikä panostuksen puute.
Sosiaalisten tilanteiden pelon syy on toisenlainen. Mitään traumaattista ei ole välttämättä tapahtunut koskaan, mutta reaktio on täsmälleen samankaltainen kuin uhkaavassa tilanteessa. Keho reagoi fyysisesti, mutta tämän lisäksi myös mieli salpautuu. Aivot eivät kykene tekemään loogisia päätöksiä tai esimerkiksi ymmärtämään kovin hyvin puhetta. Ääneen vastaamisestakin tulee erittäin vaikeaa, eikä pelkästään sen vuoksi että äänen pelkää värisevän, vaan sen vuoksi ettei aivoissa ole "tilaa" hoitaa sitä.
Oikeastaan vasta ensimmäisten pelkokokemusten jälkeen, ihminen tulee tietoiseksi omista reaktioistaan ja alkaa jännittämään tilanteen lisäksi myös omia reaktioitaan, esimerkiksi allekirjoituksen tekemistä, näppäinten painelua, äänen värisemistä, punastumista, hikoiluläikkiä tms.
Kyse on oikeasta pelosta, ei jännittämisestä. Esimerkiksi omalla kohdalla koulun esitelmät ja vastaavat jännittivät kyllä, mutta ne eivät pelottaneet. Pystyin niihin vaikka ne olivat epämiellyttäviä. Mutta kun erään kerran menin ostamaan silmälaseja, yhtäkkiä en ymmärtänyt tilanteesta mitään, enkä osannut sanoakaan mitään. Seisoin jonkin aikaa liikkeessä, kun punastuin ja hikosin ja pää meni pelosta sekaisin. Pään sekaisin menoa ei ymmärrä monikaan, mutta sitä voisi verrata siihen että jos joku antaisi sinulle lapun josta pitää lukea yksi lause, sinä lukisit sen paperilta, mutta mitään siitä ei jäisi sinulle muistiin, etkä ymmärtäisi mitä lause tarkoittaa.
Joku varmaan kysyy että mitä pelkäsit. Niinpä! En tiedä, koska sosiaalisille peloille ei oikeastaan ole mitään syytä muuta kuin aivoperäinen syy. Tekosyitä, eli selityksiä tietenkin löytyy, ja omat olivat muunmuassa sellaisia että pelkäsin mokaavani, pelkäsin että myyjä näkee punastumiseni, ja etten saa sanaa suustani jne jne. Kaikki nuo syyt tulivat kuitenkin vasta myöhemmin, kun tapahtuneelle yritti etsiä jonkinlaista selitystä. Käytännössä kuitenkin siinä ensimmäisessä tilanteessa ei ollut mitään selittävää tekijää.Ihmisen elämäntavat ja elämäntilanne vaikuttaa tällaisiin reaktioihin. Tuntuu että ihmiset ovat ihan pihalla oman kehonsa suhteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisen elämäntavat ja elämäntilanne vaikuttaa tällaisiin reaktioihin. Tuntuu että ihmiset ovat ihan pihalla oman kehonsa suhteen.
Niiin, ja jos yliopistossa asti opiskellut ei tunne edes itseään, niiin mitä muuta se voi tuntea ja tietää opintojensa tuloksena. Jotkut toiset sen sijaan selittävät ummet ja lammet ymmärtämättä yhtään sen enempää. - Nm. Perupalikatko puuttuvat
- Anonyymi
Ei ole. Olen vain erityisen tarkka siitä kenen kanssa haluan aikaani viettää. Ja niitä ihmisiä ei ole kovin montaa.
Arvostan tuota rohkeaa avautumistasi vaikeasta asiasta. Ne mitalit joita jaetaan itsenäisyyspäivänä ja muina juhlapäivinä, kuuluisi teille jotka joudutte kohtaamaan sen JÄTTILÄISEN joka päivä. Se että elämässä on tälläinen painolasti ei tee ihmisestä huonompaa, päinvastoin tälläiset ihmiset ovat usein lahjakkaita ,herkkiä aistimaan ja huomaamaan asioita joita ei muut hoksaa. On hienoa että olet elänyt elämääsi vaikka se ei ole helppoa ollut. Jos tuon tuskan sais piirrettyä paperille ,tai runoksi tai laulun sanoiksi niin se saisi jotenkin muodon johon tarttua. Toivotan elämääsi voimia ja pieniä ilon pisaroita. Vielä lopuksi kun se musta pilvi alkaa vyöryä päälle ja kuiskii että luovuta niin sano sille että ELÄMPÄ KIUSALLAANKIN !
- Anonyymi
Kävin aikoinani psykologin luona kyseisen ongelman takia. Siitä ei ollut apua, mutta pelko katosi lopulta ihan muusta syystä, jolla ei ollut hoidon kanssa mitään tekemistä.
Kuulostaa kyllä aika erikoiselta, etteivät terapia ja lääkkeet yhdessä ole auttaneet. Onkohan hoidon taso oikein hyvä? Terapeuttejakin on huonoja ja hyviä. - Anonyymi
Kerroit, että olet kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta varhaisteinistä saakka. Mitä silloin tapahtui?
- Anonyymi
Sain aamunavausta pitäessäni 13-vuotiaana massiivisen paniikkikohtauksen. En tajunnut mitä mulle tapahtui ennen kuin vuosien päästä. Siitä hetkestä aloin vältellä sosiaalisia tilanteita. Lukion oppimäätän suoritin esim. tenttimällä yksityisoppilaana.
Vuosien saatossa oireet ja tauti paheni ja kroonistui. Vuonna 2006 sain elämäni ekat lääkkeet, joita onkin popsittu sieltä saakka. Välillä vaan merkit vaihtuneet. SSRI:n tilalle nyttemmin tullut SNRI-lääkkeet. Sen ohella bentsot akuuttitilanteisiin ja Propral fyysisiin oireisiin.
Edes se, että katsoisin toista silmiin en pysty siihen.
Tämä ap:ltä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sain aamunavausta pitäessäni 13-vuotiaana massiivisen paniikkikohtauksen. En tajunnut mitä mulle tapahtui ennen kuin vuosien päästä. Siitä hetkestä aloin vältellä sosiaalisia tilanteita. Lukion oppimäätän suoritin esim. tenttimällä yksityisoppilaana.
Vuosien saatossa oireet ja tauti paheni ja kroonistui. Vuonna 2006 sain elämäni ekat lääkkeet, joita onkin popsittu sieltä saakka. Välillä vaan merkit vaihtuneet. SSRI:n tilalle nyttemmin tullut SNRI-lääkkeet. Sen ohella bentsot akuuttitilanteisiin ja Propral fyysisiin oireisiin.
Edes se, että katsoisin toista silmiin en pysty siihen.
Tämä ap:ltäTrauma triggeroi. Mitä aikaisemmassa elämänvaiheessa se on tullut, sitä voimakkaampi se voi olla. Lapsi voi jo yhdestä traumaattisesta tilsnteesta(mikä ei välttämättä näyttäydy muille niin isona) traumatisoitua ja alkaa katsomaan elämää niiden lasien läpi. Siinä ei ole kyse siitä että nyt vaa meet ja teet vaan se on todella kehoon sitoutunut Trauma kokemus. Jos sitä ei saa purettua, se kasvaa ja tiivistyy ja voi pahentua elämän myötä sillä alkaa nähdä muita saman kaltaisia tilanteita trauman kautta, järki ei tähän kykene tulemaan väliin jos on kyse traumasta!!! Ja koska tilanteita tulee, Trauma edelleen kasvaa ja tiivistyy jolloin siitä todella tulee oman itsen narratiivi. Tälläinen olen, olen viallinen, muassa on vikaa, olen arvoton, älkää katsoko minua.... Apua 😞 en halua olla tässä, haluan olla näkymätön, piilossa. Haluaisin olla ihmisten parissa mutta en pysty. Olen säälittävä. Olen yksinäinen, kukaan ei halua olla Tälläsen kanssa. Mutta kaipaan niin että olisi ihmisiä, ystäviä jotka pitäisivät minustatälläisenä kuin olen.
Mutta aina on toivoa!!!!
Sinä olet todella arvokas ihminen ja sun elämällä on merkitystä.
Traumaterapia on auttanut mua todella paljon.
Jäljet kehossa kirjaa suosittelen. ☺️
Paljon on mitä voi tehdä. Älä jää yksin. - Anonyymi
Ehkä jouduin pilkan- tai naurun alaiseksi taikka sain turpaani?-Vaan mitäpä sen on enää väliä kun ei ole enää noita hampaitakaan.
- Anonyymi
Kaverillani on sosiaalisten tilanteiden pelko, ja hän lääkitsee sitä alkoholilla. On siis lähes aina kännissä, paitsi silloin kun ei ole rahaa viinan ostamiseen. Tätä ratkaisua en voi suositella, vaikka se on tavallaan tehokas.
- Anonyymi
Krapulassa on kahta kauheammat pelkotilat. En suosittele. Aivojen serotoniinin puute laukaisee syvän masennustilan sekä mahdollisen paniikkihäiriön, joka muistuttaa ahtaan paikan kammoa tai torikammoa. Lääkärien lehdestä poimittua tietoa.
- Anonyymi
Kaverisi on ajastaan jäljessä. Nykyaikana ei hoideta ongelmia eikä mitään alkoholilla eikä muillakaan huumeilla. - Nm. Tuhma eli tyhmä
- Anonyymi
Itsellä oli tuo tilanne toistakymmentä vuotta.
Ratkaisu ongelmaan oli alkoholin käytön lopettaminen.
Sitten kun on tarpeeksi vieroittunut, niin tilanteiden harjoittelu.
Yllätyksekseni tämä toimi.
Kuukauden raittiuden jälkeen alkoi olla kykenevä käymään eri paikoissa ilman lääkkeitä tai alkoholia. Bentsot olin tosin lopettanut vajaa pari vuotta ennen tätä ja käyttänyt vain alkoholia, josta olikin helpompi vieroittautua.
- Anonyymi
Onko peniksesi keskimääräinen vai pienempi.? Keskimääräisellä voisit mennä vaikka happy end hierontaan. Tingi hintaa alas yrittävät aina kusettaa. Vaikka kerran kuussa onnistu ut 'happy end' antaa sinulle varmuutta siirtyä maksuttomiin suhteisiin. Kannattaa kokeilla, sulla ei mitään havlttävää. Jos värkkisi on pienempi kuin keskimääräinen, niin käsillä tehtävä hieronta sopii hyvin. Aito hieronta ei silloin sovi, koska pienuuden tunnottomuus aiheuttaa masennusta. Jos värkki on pienehkö, ei kannata masentua. 1 /20 hieronnasta on riittävän sopiva. Ei muutako kuin menoksi. Kevättä kohti ja iloa!
- Anonyymi
Ei uutta auringon alla! Tätä ongelma lähestytään aina samasta suunnasta, eli oletetaan sosiaalisuuden olevan a ja o. Kannattaa miettiä monelta kantilta, tulee mieleen ainakin miten sosiaalisia ovat rikolliset. He toimivat ryhmissä, heillä on paljon tuttuja, eivätkä he juurikaan ole kovin yksinäisiä.
Eläinmaailmassa nähdään usein miten suuret pedot liikkuvat yksin ja turvattomammat laumoissa.
Monet ihmiset ovat pystyneet luomaan uutta jättämällä tasapäisyyden paineen huomiotta.
Kirjailija ja luova ihminen tarvitsee yksinäisyyttä työnsä takia. Todettu on myös etätyön sopivan monille paremmin kuin hälinässä työskenteleminen keskittymisen takia.
Seuraelämässä ja juhlissa tarkkailemalla huomaa miten tyhjänpäiväisiä juttuja puhutaan, vaikka näyttää että siinä mielenkiintoinen porukka puhuu fiksuja..
Neuvoista ei juuri tässä asiassa ole paljon apua, mutta ehkä tarkkailemalla maailmaa saa joitain oivalluksia, jotka ohjaavat ajatuksia uusillekin urille.- Anonyymi
Näin on, tässä sopulien maailmassa ei ole pakko olla kaikkien samanlaisia. Selviytyä voi myös olemalla oma itsensä vikoineen päivineen. Ei väliä vaikka sos.media sun muut turhanpäiväisyydet vallalla olisivatkin, tyhjien tynnyrien kolinaa osapuilleen 90%
- Anonyymi
Olen 56 v nainen. Lapsesta asti kärsinyt sos.tilanteiden pelosta. Joka on estänyt elämisen ja seurustelun. Työt on aina pitänyt valita niin että pärjää mahdollisimman vähällä sosiaalisilla tilanteilla. Mutta pitää huomata että elämässä on todella paljon hyvää ja kaunista esim. Luonto, kesäillat ja oma aika. Itse sain elämän jotenkin toimimaan kun sain lääkäriltä lääkityksen. Mieliala lääkkeen. Joillakin ei vain elimistö tuota serotoniinia. Asioiden selittäminen vaan vie loputkin itsetunnosta. Etsi hyvä lääkäri. No siinähän sitä tuuria tarvitaankin. Elämä on aina kaikesta huolimatta elämisen arvoista. Ihan se oma elämä.
- Anonyymi
Lopeta lääkitys ja mene ongelle ja katsele maailma . Paista ahvenet ja osta helppo salaatti seuraksi ja nauti.
Hanki polkupyörä ja jopa sähköinen sellainen ja iloa tulee heti! Ajele maisemaan ja ihaile sitä.
Kaikki luontoretkeily lisää hyvinvointia!- Anonyymi
Samaa mieltä. On itseänikin auttanut. Liikunta ja luonto. Nainen olis tietysti piste iin päälle.
- Anonyymi
Epärehellistä seuraa saa varmasti hakemalla esim. seuraavasti. Puhu kovalla äänellä kotona mukamas puhelimeen ovi rakosillaan miten olet voittanut niin ja niin paljon lotossa ja olis kiva kun tietäis miten sijoitella rahoja. Pian alkaa ovikello soimaan ja ystävällistä porukkaa ilmaantuu.
Kovempi konsti olisi tietysti kumauttaa jotakuta kadulla tai raappia luxus mersua niin pääsisi niiden yhtä köyttä vetävien seuraihmisten kaveriksi kaltereiden taakse.- Anonyymi
Olitko nyt väärässä kommenttikentässä.🙄
- Anonyymi
Eikö terapiat siis toimi? Vuosia terapiassa, mutta mitään tulosta ei tule, eikä ongelma helpota.
Terapian idea on etsiä ongelma, selvittää ja tutkailla sitä, löytää jonkunlainen ratkaisumalli ja päästää irti menneestä, opettelemalla uusi tapa toimia. Eikö siis yhteyttä terapeuttiin ole syntynyt? Onko syntynyt ikioma helvetti, turva kuitenkin, josta ei uskalla päästää irti?
Onko mitään ajatusta, mistä moiset pelot, siis jo lapsuudessa alkaneet, johtuu? Yleensä lapset ovat avoimia, pelottomia, uteliaita ja innokkaita kokemaan ja oppimaan uutta, tutustumaan uusiin ihmisiin. Tarvitaan toki aikuisen tukea, kannustusta, rohkaisua ja tietysti palautetta onnistumisista.
Ovatko vanhemmat tukeneet itsenäistymisessä, päästäneet irti ja kannustaneet, neuvoneet pärjäämään omillaan?- Anonyymi
Kaikki eivät saa terapeuttia vaikka voivat saada keskusteluapua.
Keskusteluapua antaa esimerkiksi psykiatrian erikoissairaanhoitaja. Keskusteluterapiaa antaakin sitten ihan joko psykologi, tai psykoterapeutti. Ongelma on vaan siinä että psykologi maksaa, ja kun puhutaan psykoterapiasta, niin se se vasta maksaakin aivan järjettömiä summia.
Psykoterapeutteja on myös vähän, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla joissa heitä ei ole välttämättä ollenkaan, joten käytännössä heitä ei pääse tapaamaan kuin tuurilla ja siitä tuurista määrää KELA. Ellei tuuria ole, kuten suurimmalla osalla ei tule koskaan olemaan, he saavat nauttia pelkän erikoissairaanhoitajan tapaamisista, ja ne ovat käytännössä sellaisia että mitään varsinaista seurantaa ei ole, vaan kuntoutuja saa höpistä vapaasti kunhan vain saapuu sovittuun tapaamiseen.
Sosiaalisissa tilanteiden peloissa on ongelmana se että kaverit eivät voi siinä auttaa ja kun kaverit eivät osaa auttaa, sosiaalisten tilanteiden peloista kärsivä ajautuu väistämättä ystäviensä luota pois.
Sekään ei kuntoutujaa auta että asiasta puhuu.
Siihen auttaa sellainen ihminen johon pystyy kuntoutuja luottamaan ja joka oikeasti valmentaa, eli pitää huolta siitä mitä on edellisellä tapaamisella ollut ja pyrkii kehittämään valmennettavaansa aktiivisesti, sekä se että kuntouttaja pyrkii jatkuvasti edistämään kuntoutujan pysymistä kaveriporukkansa mukana.
Valitettavasti järjestelmä on rakennettu niin päin persettä, että käytännössä välittömästi kun sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivä on saavuttanut ensimmäisen onnistumisensa, sanotaan nyt vaikka käynyt kaupassa, ja sen lisäksi ostanut jotain ja maksanut tuotteen itse kassalla, sekä laittanut tuotteen pussiin, niin hoitotahon mielestä kaikki mahdolliset pelot ovat hävinneet ja sen jälkeen aletaan etsimään työtä ja välittömästi kun työtä on saatu, on se sitten esimerkiksi ilmaistyövoimaa johonkin työpaikkaan tai työsalitoimintaa tms, hoitotaho lopettaa kaiken hoidon ja lyö lääkepurkin kouraan.
Kun olen haastatellut kuntoutujien kokemuksia käytännössä, heistä suurin osa ei pääse kuntoutumaan koskaan vaan he saavuttavat sellaisen pisteen jossa he pystyvät jotenkuten kituuttamaan. Kun siitä kuluu parikymmentä vuotta, nuo henkilöt ovat jossakin huonossa työpaikassa, he asuvat vuokralla syrjässä kaikesta kaupunkien menoista ja tilaisuuksista, heidän sosiaaliset kontaktinsa ovat käytännässä kaupassa sanoa hei, ja he kärsivät yksinäisyydestä. Tuon jälkeen sosiaalisten tilanteiden pelkoa ei pysty enää oikein hoitamaankaan, koska perusta on menetetty täysin!
Kuitenkin hoitotaho mainostaa että hoito tehoaa ja että keskimääräinen hoitoaika vaikeissa tilanteissa on noin 3,5 vuotta (oli noin kymmenen vuotta sitten). Mutta eihän se hoito ole tehonnut kun ihminen on jäänyt täysin yksin ja pelkästään kituuttamalla selviää, eli käytännössä ei pysty kehittämään itseään sosiaalisesti, taloudellisesti eikä henkisesti tai fyysisesti.
Suomalainen mielenterveyskuntoutus on pelkkä vitsi, ja se on päätynyt siihen sen vuoksi että hoidon onnistumista eivät määrittele kuntoutujat, vaan hoitotaho, joka esimerkiksi hoidon päättymisen jälkeen käytännössä aina estää kuntoutujilta uudelleen pääsyn hoitoon! Ihan käytännön esimerkki. Psykiatrian poliklinikat eivät ota potilaita vastaan, vaan sinne pääsee lähetteellä terveyskeskuksen kautta. Tai siis näin asian pitäisi olla. Totuus on kuitenkin aivan toinen.
Esimerkiksi jos kuntoutuja on ollut masennuksen vuoksi hoidossa 20 - 25 vuotiaana psykiatrian poliklinikalla esimerkiki avohoidossa, ja hän masentuu uudelleen 35 - 40 vuotiaana, mitään terapiaa ja apua ei käytännössä enää anneta, vaan terveyskeskuslääkäri lykkää pelkän pilleripurkin mukaan ja sanoo että koitahan pärjätä. Ei tuo ole mielenterveyskuntoutujan hoitoa, se on pelkkien ongelmien lakaisemista maton alle!
Mutta kuitenkin hoitotaho merkitsee sen onnistuneeksi hoidoksi!
Toivon että joku tutkija, tai vaikka alkuun ihan joku mediakin ottaisi asiakseen tutkia sen kuinka mielenterveyskuntoutujat ovat pärjänneet esimerkiksi kymmenen vuotta hoidon päättymisen jälkeen koska lääkärien puheet eivät kohtaa totuutta, edes niinkin "kevyessä" aiheessa kuin sosiaaliset pelot.
Tarkennan vielä että sosiaalisten pelkojen oireet eivät välttämättä johdu siis pelkästään sosiaalisista peloista. Niihin voi olla syynä esimerkiksi vaikka autismin kirjon aiheuttamat ongelmat, tai esimerkiksi jokin trauma, joka vaatisi traumaterapiaa. Syitä sosiaalisten pelkojen ilmentymiseen voi olla useita, eivätkä ne parane sillä että pelottavasta tilanteesta vain puhutaan ja tilanteeseen mennään siedättämään. - Anonyymi
Ei nämä terapiamuodot ole minuun tosiaan juurikaan purreet. Asun hyvin pienellä paikkakunnalla ja enää täällä ei ole edes psykologia, on vaan mt-hoitaja.
Kognitiivinen on ollut tuo terapia vuosikausien ajan. Psykiatri taas pitää vastaanotollaan 15min. ja se on lähinmä lääkkeiden tsekkaus.
Lähin paikka, missä olisi terapeutteja (jos kelan kautta lykästäisi) on jo 120km päässä. Se ei pitkässä juoksussa kovin halvaksi sitten tulisi sekään. Tai siis etuuksilla ollessa ei siihen olisi edes varaa, vaikka kela kustantaakin osan.
Minä rasitun nykyään pienimmästäkin sosiaalisesta kanssakäymisestä. Siis juuri ja juuri sen kauppareissun jaksaa ja näkee ihmisiä jonkin verran. Mutta jos pitäisi olla vähääkään sosiaalisessa työssä, niin voimat on pian loppu. Viimeisin työsuhde johti juurikin siihen, että päädyin sairauslomalle taas kerran.
Altistuksella ei ole ollut kovin kummaista merkitystä, sillä se vaatii joka ikisen kerran jälkeen täsmälleen samat ponnistelut, jotta jostain tilanteesta selviää.
Yliopistossa on ainoat niin ikään sosiaaliset tilanteet seminaariryhmät. Niistä selvisin erityisen voimakkailla lääkeannoksilla. Xanoria oli määrätty minulle tuolloin peräti 5mg päiväannoksena. Se vastaa hurjaa määrää Diapamia. Mutta niiden avulla niistä selvisin.
Elämä on semmoista selviytymistaistelua. Sosiaalisen jännittäjän ja ahdistuksesta ja masennuksesta kärsivän kohdalla se tosin tarkoittaa arkirutiinien kunniallista läpiviemistä, elikkä sellaisten juttujen, jotka ovat jollekin itsestäänselviä.
Tämä aloittajalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nämä terapiamuodot ole minuun tosiaan juurikaan purreet. Asun hyvin pienellä paikkakunnalla ja enää täällä ei ole edes psykologia, on vaan mt-hoitaja.
Kognitiivinen on ollut tuo terapia vuosikausien ajan. Psykiatri taas pitää vastaanotollaan 15min. ja se on lähinmä lääkkeiden tsekkaus.
Lähin paikka, missä olisi terapeutteja (jos kelan kautta lykästäisi) on jo 120km päässä. Se ei pitkässä juoksussa kovin halvaksi sitten tulisi sekään. Tai siis etuuksilla ollessa ei siihen olisi edes varaa, vaikka kela kustantaakin osan.
Minä rasitun nykyään pienimmästäkin sosiaalisesta kanssakäymisestä. Siis juuri ja juuri sen kauppareissun jaksaa ja näkee ihmisiä jonkin verran. Mutta jos pitäisi olla vähääkään sosiaalisessa työssä, niin voimat on pian loppu. Viimeisin työsuhde johti juurikin siihen, että päädyin sairauslomalle taas kerran.
Altistuksella ei ole ollut kovin kummaista merkitystä, sillä se vaatii joka ikisen kerran jälkeen täsmälleen samat ponnistelut, jotta jostain tilanteesta selviää.
Yliopistossa on ainoat niin ikään sosiaaliset tilanteet seminaariryhmät. Niistä selvisin erityisen voimakkailla lääkeannoksilla. Xanoria oli määrätty minulle tuolloin peräti 5mg päiväannoksena. Se vastaa hurjaa määrää Diapamia. Mutta niiden avulla niistä selvisin.
Elämä on semmoista selviytymistaistelua. Sosiaalisen jännittäjän ja ahdistuksesta ja masennuksesta kärsivän kohdalla se tosin tarkoittaa arkirutiinien kunniallista läpiviemistä, elikkä sellaisten juttujen, jotka ovat jollekin itsestäänselviä.
Tämä aloittajalta.Lisään tähän sen, että ruokalassa en käynyt syömässä koskaan paitsi lääkkeiden vaikutuksen alaisena.
Ruokailutilanteet julkisilla paikoilla ovat hirvittävän uuvuttavia ja vaativat äärimmäisiä ponnistuksia, ellei ole ottanut rauhottavaa lääkettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä aloittajalta.Aloittaja, kysyn ihan tällaisen hypoteettisen kysymyksen.
Ensiksi hieman taustaa. Kärsin ihan samoista ongelmista ja yhtä vaikeina kuin sinullakin. Eli mikään ei onnistu. Opiskelut jäivät lukioon, vaikka älliä olisi. Sosiaaliset pelot käyvät vain niin raskaiksi, ettei opiskelu halusta huolimatta pystyisi onnistumaan, töistä puhumattakaan.
Oletetaan sillä tavalla että meillä olisi samat kiinnostuksen kohteet, esimerkiksi vaikkapa tietokoneella pelaaminen ja ainoa mistä me tuntisimme toisemme olisi tämä ketju.
Pystyisitkö esimerkiksi pelata minun kanssani jotain co-op tyylistä peliä jossa ei ole muita mukana, vai käykö siinäkin sosiaaliset pelot aivan liian raskaiksi?
Minulla, pelkästään se että kirjoitin tuon ja ajattelin itse tilannetta, kävi jo stressaavasta sosiaalisesta tilanteesta.
Tässä kysymyksessä on myös pointtina se että useimmat ihmiset ajattelevat että sosiaalisten tilanteiden pelko ilmenee vain jossain negatiivisessa tilanteessa, esimerkiksi kaupassa, joka ei varmaan ole normaaleille ihmisillekään mikään muu kuin välttämätön paha joka pitää suorittaa jos haluaa syödä. Kuitenkin esimerkiksi tuollainen tilanne, kuten pelaaminen yhdessä, sehän olisi mukava ja hauska ja tavallaan myös epäsosiaalinen tilanne. Mutta siihen mukavaan ja hauskaankin nuo pelot vaikuttavat.
- Anonyymi
Ja kiitos tänne kirjoitelleet. Hämmästyin, kuinka paljon aiheeni sai keskustelua aikaan. Lohdullista huomata, etten ole yksin.
-ap.- Anonyymi
Oletko mittauttanut testosteronitasojasi? Matalat tasot voivat aiheuttaa masennusta ja alavireisyyttä kaikilla elämän alueilla. Testosteronihoidosta voisi olla apua myös pelokkuuteen. Jos et halua lääkäriin mennä, myös reseptivapaita testobuustereita kannattaisi kokeilla. Ystäväni sai avun masennukseen testosteronihoidosta.
- Anonyymi
aloittajalle, itse koin läheisen itsemurhan päälle parikymppisenä jonka jälkeen huomasin kärsiväni kahvikuppineuroosista, en pystynyt syömään, juomaan samassa pöydässä muiden kanssa tai jos joku olisi katsonut läheltä. itse olen sitä mieltä, että tämä kokemus järkytti perusturvallisuuttani. Muistatko minkä ikäsenä huomasit sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Kotona oli turvatonta, muutin nuorena pois. Opiskelu oli tuskaa, mutta hammasta purren opiskelin, mietin aamupäivän aina , että miten selviän ruokailusta ja kun se oli jotenkin suoritettu, välillä iski kamalia paniikinomaisia kohtauksia.Kuitenkin jotenkin opiskelin monta vuotta, valmistuin. Työskentelin vaativissa tehtävissä, mutta en mennyt ruokalaan syömään, söin omia eväitä jossain pöydän kulmalla tai jotain vastaavaa. Elämä on ollut vaihtelevaa, mutta en ole luopunut elämästä tuon takia. En kuitenkaan käy syömässä ravintoloissa, ruokailen vain turvallisten ihmisten kanssa, olen kertonut ystäville asiasta. Luulen, että tuohon liittyy myös häpeän tunne kontrollin menettämisestä tai jotain. Kävin joskus jossain terapiassa, käytin propralia. Nykyään syön serotoniinin takaisinottajaa, ajattelen, että se ei ole isoin asia elämässäni, mutta joskus se oli tosi iso juttu. saatoin joskus opiskeluaikoina olla kotona sisällä pari kolmekin päivää, siinä erakoitui, mutta sitten oli pakko taas mennä ulos. Liikunta ja ulkoilu voisi auttaa ja liiallinen miettiminen tekee ihmisen ihan neuroottiseksi ja omissa oloissa kaikenlainen mietiskely saa valtavat mittasuhteet asioille. uskon, että ikä helpottaa. itselläni tapahtunut vaikka mitä elämän aikana ja nykyään haistatan vähän niin kuin pitkät asioille ja en häpeä mokaamista enää niin hirveästi, nauran myös itselleni, minulla on ihana perhe. Mutta suosittelen heittäytymään sinne epämukavuusalueelle, kotona yksin olo pitemmän päälle pahentaa asioita. Pikku happihyppely antaa aina näkökulmaa asioihin kun käyt sieltä turvallisesta kodista ulkomaailmassa, toisten ihmiseten elämä voi näyttää kauhean helpolta ja kadehdittavalta, mutta meillä jokaisella on omat taakkamme.. tsempppiä. suosittelen ehdottomasti jotain lääkitystä joka helpottaa sinne tosielämään menemistä kodin seinien ulkopuolelle. käytkö töissä 40 v mies?
- Anonyymi
Tämä oli kuin olisin lukenut omasta elämästäni.
Kyllähän nuoruuteen ja lapsuuteen kuului paljon asioita, joita ei lapsen tai nuoren olisi kuulunut kokea tai nähdä. Vastuuta jouduin ottamaan hyvin varhain ja jotenkin skippaamaan lapsuus- ja nuoruusvuodet. Ainakin osittain.
Vaikka pääasiassaan (joskin rikkonaisen) perheeni elämä oli hyvää ja perusturvallista, oli siinä omat haasteensa.
Käytän parasta aikaa siis SNRI-lääkitystä ja bentsot ovat tarvittaessa (vahvinta laatua: Xanor). Proral on fyysisiin oireisiin.
Nyt juuri en ole työelämässä. Siellä olin vuosi sitten viimeksi.
Tämä on ollut työn ja sairauslomien vuorottelua.
Pahimmillaan se on juurikin noin, että en liiku n. viikkoon minnekään asunnostani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä oli kuin olisin lukenut omasta elämästäni.
Kyllähän nuoruuteen ja lapsuuteen kuului paljon asioita, joita ei lapsen tai nuoren olisi kuulunut kokea tai nähdä. Vastuuta jouduin ottamaan hyvin varhain ja jotenkin skippaamaan lapsuus- ja nuoruusvuodet. Ainakin osittain.
Vaikka pääasiassaan (joskin rikkonaisen) perheeni elämä oli hyvää ja perusturvallista, oli siinä omat haasteensa.
Käytän parasta aikaa siis SNRI-lääkitystä ja bentsot ovat tarvittaessa (vahvinta laatua: Xanor). Proral on fyysisiin oireisiin.
Nyt juuri en ole työelämässä. Siellä olin vuosi sitten viimeksi.
Tämä on ollut työn ja sairauslomien vuorottelua.
Pahimmillaan se on juurikin noin, että en liiku n. viikkoon minnekään asunnostani.xanor on pahinta paskaa. Koukuttaa ja tyhmentää. Ainakin itsellä.
En olisi uskonut pääseväni siitä eroon mutta pääsin. Lopulta sitä tarvitsee vain sen itsensä vieroitusoireisiin.
Kannattaa ehkä lopettaa lääkärin avustamana. Loiventaen lopetusta. Toisaalta en tiedä olisinko itse onnistunut loiventamalla ainakaan samalla lääkkeellä. Lopetin kerralla saaden epileptisiä kerran tai pari. Ja olo oli tosi outo ainakin useita viikkoja. Käytin vain keppanaa apuna, kun en ollut töissäkään. Tämä edellyttää ettei ole pahaa alkoholiongelmaa, ettei alkoholin käyttö riistäydy käsistä.
- Anonyymi
Jostai luin, että heikko sähkövirta muuttaa aivo /ajatusratoja.
- Anonyymi
Näin luin itsekin ja täytyisi ehkä ottaa terapiassa puheeksi.
Varsinkin vaikean masennuksen hoidossa sitä käyttäneet ja se vaikuttaisi jälleen nousseen muotiin hoitomuotona.
- Anonyymi
Täällä myös yksi kohtalotovereista. Jo lapsesta asti ujo ja jännittäjä. Lukemattomasti kokemuksia täydellisistä jäätymisistä ja itsensä nolaamisista sosiaalisissa tilanteissa ovat riittäneet saamaan aikaan koko tähänastisen elämän kestäneen sosiaalisen jännittämisen (olen kohta nelikymppinen). Tuttua on tärinöiden ja punastumisten ja äänensä menettämisen kokemukset ja pelkäämiset. Myös jalkani saattavat jähmettyä niin, etten meinaa kertakaikkiaan pystyä liikkumaan. Päässä saattaa sumentua ja huimata niin, että pitää ottaa jostain tukea.
Kokemusta on terapiasta ja beettasalpaajien käytöstä, ja molemmista on ollut apua. Tämä herkkyys ei varmasti koskaan katoa minnekään, mutta on löytynyt keinoja mitkä ovat helpottaneet. Minulla eristäytyminen ja ihmisten vältteleminen ehdottomasti pahentaa asiaa ja korona-aikana olen viettänyt kuukausiakin tapaamatta ketään. Mutta sen jälkeen ihmisten ilmoille palaaminen on tolkuttoman vaikeaa ja olen todennut, ettei minun missään nimessä saa eristäytyä. Mikä on auttanut?
1)Tietyt metodit oman hermoston rauhoittamiseksi ja rentouttamiseksi joita täytyy harjoitella jatkuvasti ja koko ajan. Lääkkeet pahimpiin koitoksiin ja tueksi hermoston rauhoittamiseen. Ei kahvia eikä muita hermostoon kiihdyttävästi vaikuttavaa.
2) Olen oppinut myös, että ns. dissosioidun kehostani ja minun täytyy tehdä tiettyjä asioita pysyäkseni kehossa ollessani ihmisten seurassa. Käytännössä esim. hengittäminen, kehon liikuttaminen, itsensä nipistäminen, alakehoon keskittyminen päänsä sijaan.
3) Toisen ihmisen kosketukseen ja lähellä oloon vähitellen ja hienovaraisesti totuttautuminen kehoterapeutin avulla (minulle toiminut Rosenterapia). Silmiin katsomisen harjoittelu, aluksi vain ohikulkevien ihmisten ja vaikkapa kaupan kassojen kanssa ja sitten muidenkin. Turvallisten ihmisten kanssa ollessa rauhassa keskittyä tarkoituksella siihen, että pysyy kehossaan ollessaan samassa tilassa ihmisten kanssa ja jutellessa heidän kanssa.
4) Terapiassa mm. syvän häpeän ja arvottomuuden tunteensa kohtaaminen ja käsittely. Vähitellen kokemuksen karttuessa siitä, että voin näkyä ja kuulua ja minut otetaan lempeästi vastaan on alkanut antaa minulle lupaa "olla olemassa". Yhä uudestaan ja uudestaan jännitykselleen läsnäoleminen ja sen muuttumisen kokeminen.
5) Itselleen "käskyjen" tai pyyntöjen antaminen mielessään, esim. "voit päästää irti jännityksistä", ""saat olla sinä", "kaikki on ok" ym. mikä tilanteeseen sopii.
6) Kärsivällisyys ja usko siihen, että voin vielä kouluttaa itsesi tasapainoon tämän kanssa. Ikävuodet jonkin verran omalla painollaan kuitenkin myös auttavat. - Anonyymi
Minä en kärsi sosiaalisten tilanteiden pelosta, mutta sosiaalisesta ahdistuksesta kyllä. Eli itselläni kyse ei ole pelosta tai siitä, "mitä muut ajattelevat" tms. vaan huonoina päivinä ihmisjoukot, melu, liian lähelle tunkevat ihmiset ja ihmisten kanssa kommunikointi tuntuvat ahdistavilta. Joskus ne itkettävät, joskus suututtavat. Olen alkanut epäillä, että ehkä en olekaan neurotyypillinen. Luulen että monille ei-neurotyypillisille on lätkäisty masennus- tai ahdistusdiagnoosi ilman sen kummempaa neuropsykiatrista tutkimusta. Jos hoito auttaa, mikäs siinä, mutta ainahan terapeutit ym. yrittävät kaivella "syitä" jostain lapsuudesta tai persoonasta - miksihän näin iso ja tärkeä mahdollinen taustasyy sitten sivuutetaan usein täysin?
- Anonyymi
Tämä kommentti on kaikille ketjun lukijoille, ei vain aloittajalle.
Älä aliarvioi oman tarinasi voimaa. Kirjoitamme joka hetki tarinaa itsestämme. Muistelemme mennyttä, havainnoimme nykyhetkeä ja mietimme tulevaa. Näkökulmamme näihin kolmeen, menneisyyteen, nykyhetkeen ja tulevaan ei koskaan ole objektiivinen. Tarinamme on aina värittynyt sen mukaan, mitä valitsemme tarkasteltavaksi. Ajan myötä oma tarinamme syöpyy paitsi ajatuksiimme myös fyysiseen kehoomme, sekä aivoihin että muuhun kehoon.
Tarina ei ole tosi tai epätosi, se on vain olemassa. Sama tarina toistaa itseään. Useimmat eivät muuta tarinaansa, koska siitä on tullut luonteva osa itseä jopa silloin, kun tarina on erittäin tuskallinen. Eikä tarinaa ole mikään pakko muuttaa. Se elää omaa elämäänsä ja tuottaa tarinaan sopivia tunteita, ajatuksia, huomioita, tilanteita ja kokemuksia. Ympärillä elävät ihmiset vahvistavat tarinaa.
Tarina voi muuttua vain, jos tarinankertojan sydämessä tapahtuu muutos. Muutos on useimmiten kivulias, kuten menetys, pettymys tai kokemus väkivallasta. Myös rakastuminen aiheuttaa usein tarpeen muuttaa omaa tarinaa, vasinkin jos oma tarina pitää ihmisen erossa rakastumisensa kohteesta. Oli syy mikä tahansa, jokin sisällämme alkaa huutaa, ettei elämäni kuulu olla tällaista. Samalla tarinan vaikutus on niin vahva, että kaikki yrityksen lopettaa vanhan tarinan kertominen valuvat hukkaan.
Ketjun aloittajan tarina on lyhyt ja yksinkertainen: "Jos joudun hengenvaaraan, kukaan ei auta." Paniikkikohtaus on psyykelle hengenvaara, vaikka se ei keholle sitä olisikaan. Mikä on loogisin johtopäätös tuossa tarinassa? Se on seuraavanlainen: "En voi päästää ketään elämääni, koska en enää koskaan suostu kokemaan tilannetta, jossa minun annetaan kuolla, vaikka muut näkevät sen." Tarina perustuu tämän suojamekanismin ympärille. Se on nerokas, vahva ja erittäin hyödyllinen tarina, joka ei kuuntele terapeutteja, lääkkeitä tai altistusta.
Jokaisella on oma tapansa muuttaa omaa tarinaansa. Muuttaminen on mahdollista vain itse. Kukaan muu ei voi toisen tarinaa muuttaa. - Anonyymi
Osaan samaistua hyvin aloittajaan. Saman ikäinenkin olen. Mulla on ollut aina tuo jonkinlainen toisten ihmisten pelko tai siis olen tosi ahdistunut kun toisia on lähellä. Edes lapsena en halunnut mennä paikkoihin joissa oli toisia lapsia, esim. huvipuistossa ahdisti laitteet joissa oli toisia. Harrastuksia en halunnut jos niihin liittyi toisia. Koulusta kotiin menin suoraan enkä halunnut nähdä "kavereita". Koiraa ulkoiluttaessa vaihdoin suuntaa jos joku tuli vastaan. Jotenkin selvisin lukion, opiskelu sujui hyvin mutta esim. ryhmätyöt ja esiintymiset luokan edessä kauheita tilanteita. Samasta syystä kaikki koulut jääneet kesken sen jälkeen. Nykyään vaaditaan sosiaalisuutta joka paikassa. Muutamia kavereita on joista tykkään mutta en halua koskaan heidänkään seurassa olla muutamaa tuntia pidempään ja vain muutaman kerran vuodessa. Vuosien varrella olen ihme kyllä onnistunut perustamaan perheen. Mutta ei tuosta samasta ahdistuksesta koskaan ole eroon päässyt edes lääkkeillä. Toisten ihmisten seura imee energiaa minusta uskomattoman paljon. Melko onnelliseksi tunnen itseni vain kun saan tilaisuuden olla ihan yksin ja tehdä omia juttuja tai vaikkapa rämpiä koiran kanssa metsässä. Meitä on moneen junaan. Kaikki eivät vaan ymmärrä tällaisia "erakoita". Tsemppiä kaikille ja jaksamista!
- Anonyymi
Saanko kysyä, että miksi olet perustanut perheen? Perheenjäsenillesi on varmasti tavattoman raskasta kokea, että et oikeasti haluaisi olla heidän seurassaan. 😢
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saanko kysyä, että miksi olet perustanut perheen? Perheenjäsenillesi on varmasti tavattoman raskasta kokea, että et oikeasti haluaisi olla heidän seurassaan. 😢
Hyvä kysymys. Yksi asia johti toiseen ja niin edelleen... Ja toki silti rakastan, huolehdin ja olen kiltti lapselle ja puolisolle vaikka jopa heidän seura imee energiaa. Pystyn kyllä tekemään lähes kaikkea mitä muutkin kun on pakko. Useimmiten ne asiat hoituu kuitenkin ns. ahdistuksen vallassa. Vaikea sitä on selittää. Joka tapauksessa nautin paljon niistä hetkistä kun saan olla yksin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kysymys. Yksi asia johti toiseen ja niin edelleen... Ja toki silti rakastan, huolehdin ja olen kiltti lapselle ja puolisolle vaikka jopa heidän seura imee energiaa. Pystyn kyllä tekemään lähes kaikkea mitä muutkin kun on pakko. Useimmiten ne asiat hoituu kuitenkin ns. ahdistuksen vallassa. Vaikea sitä on selittää. Joka tapauksessa nautin paljon niistä hetkistä kun saan olla yksin.
Kauheaa. Sekä sinulle että niille muille.
- Anonyymi
Irti tuosta oravanpyörästä on päästävä tavalla tai toisella. Pelkkä selviytyminen sen kanssa ei kanna riittävän pitkälle. Kuviota on rikottava jollain tavalla ja olen varsin hyvin selvillä siitä miten voimaton / masentunut voit olla. Itse löysin ulos saamalla pikkuhiljaa takaisin oman itseni joka tavallaan oli kateissa tuossa tilanteessa, toistat vain kuviota minkä tilanne sinulle on luonut, et pyri tekemään kuviota itse. Itsellä toimi käsin tekeminen, pikku hommelit joita tekemällä keskityin vain niihin enkä ympäristöön. Pikku hiljaa jaksamisen myötä lisää ja laajemmin, maailmasta en pidä vieläkään mutta siedän sitä. Pärjäilemisiin
- Anonyymi
Hienoja kirjoituksia on ketjuun tullut eilisen vastaukseni jälkeen joten ajattelin laittaa lisää tekstiä koska aloittaja on ollut rohkea avauksessaan.
Minua on tutkittu ja juttuni on ollut ihan pienestä pitäen esim. uuteen kouluun meno sai aikaiseksi fyysisiä oireita eli minulle nousi kuume.
Tiedän mitä paniikkikohtaukset ovat ja mikä kamalinta voin menettää jopa tajuntani.
Kohtaukseni on tutkittu sairaalassa ja lääkäreillä ei kokeiden jälkeen ollut muuta selitystä kuin voimakas jännittäminen joka ikävä kyllä näkyy muillekin, siksi "erakoidun" pakosta, lääkitys lieventää jännitys ym pelkotiloja.
Voisinpa ottaa kirjan käteeni ja uppoutua siihen, en pysty. Kun pääsen sivulle 2 niin joudun palaamaan takas alkuun "siis mitä siellä oikein luki"
Sama on elokuvien kanssa, vartin pysyn mukana ja jos ahdistunut olo niin putoan kärryiltä ja elokuva menetetty. Aiemmin eräs kirjoitti salaa eväiden syömisestä, kuinka tuttua se oli minullekin. Emme me jännittäjät istu esim sukutapaamisissa yhteisissä ruoka tai kahvihetkissä ja kuten aiemmassa tekstissäni oli niin me joudumme luopumaan paljosta ja monista asioista mitkä monille ovat ihan arkisia juttuja. Edelleen sanon aloittajalle että neuvoja minulla ei ole, tarkoitukseni on helpottaa oloasi että et todellakaan ole yksin asiasi kanssa, sinulla oli upea aloitus.
Tsemppiä ja kevään odotusta kaikille:)) - Anonyymi
Juu heh oli vaikka mitä. Lukematon määrä henkisiä oireita. Unettomuutta. Vainoharhaa, pelkotiloja.
Lopulta löysin niihin täsmä lääkkeen, melatoniinin. - Anonyymi
Entäs jos vika onkin ympäröivässä systeemissä? Ihmisyyteen kuuluu normaalisti erilaisia ahdistuksia, pelkoja ja toivottumuutta. Ei sitä voi poistaa ennenkuin olemme robotteja jotka toimivat vain ohjattuina. Tuskallista se kuitenkin on kun joutuu taistelemaan ahdistuksensa kanssa.
Varttuneena ei voi kuin ihmetellä sitä ulkoisten paineiden määrää mikä nuoreen ihmiseen kohdistuu ja vielä aivan järjettömiä sellaisia, kiitos some-maailman. Yritä siinä sitten pitää oma tahtosi ja mielenterveytesi.
Psyyken ongelmat pyritään ratkaisemaan terapian, lääkkeiden ym. yksilöön kohdistuvien apujen avulla. Entä systeemin osuus?
Ei aloittaja ole yksin ainakaan tässä ketjussa, näitä asioita käy läpi moni. - Anonyymi
Me kaikki ollaan niin erilaisia, mutta kuitenkin yhtä ainutkertaisia.
Minulla ei ole kysyttyjä pelkoja, mutta joillain voi olla.
Mitä sitten??!! Onko se aloittajalle niin tärkeä asia, että siitä tekee oikein aloituksen?
Tietenkin, jos jotkut haluaa jutella aiheesta, mutta minä en taaskaan lukenut kuin puoli aloitusta ennenkuni aloin vastaamaan... - Anonyymi
Ups, nyt luin aloitusta paremmin ja ehdin jo vastatakin...
Sitten ymmärrän, jos haluat vertaistukea.
Tsemmpejä sulle. <3 - Anonyymi
En tiedä onko tästä mitään apua tai onko meidän ongelmamme samanlaisia. Kuitenkin itselläni aika on muuttanut asioita. Aiemmin piinallinen kassanjono ei ole minulle enää hankala paikka. En oikeastaan osaa sanoa muuta kuin, että ilmeisesti asiaan väsyminen tuli pelkoa suuremmaksi. Hankalia ja itseäni hävettäviä ja masentavia asioita minulle tapahtuu edelleen, mutta yritän niihinkin suhtautua "mitä vitun väliä"- asenteella.
Itselläni ongelmat tulivat aikuisiällä vähitellen pahemmaksi muuttuen. Yksinäisyys ja tunne epäonnistumisesta vain kasvoi kun katsoin ikätoverien perustavan perheitä ja menestyvän työssään. Kaikki ennakko-oletukset ja myös kuvitelmat siitä, että ihmisillä on erilaisia oletuksia, aiheuttivat huonon kierteen. Jatkuva hälytystilassa olo masentaa, turhauttaa ja lyhentää pinnaa. Psykologinen joustavuus häviää ja ongelmat kasvavat. Lisäksi huomasin työpaikallani, että on olemassa todella ilkeitä ja jopa pahoja ihmisiä. Vaikka hyviä ja ystävällisiä ihmisiä oli myös, niin se ei minun tilannetta enää pelastanut, vaan en pystynyt enää töissä jatkamaan.
Itselääkintä alkoholilla on ollut minun kömpelö tapa selvitä ja yritän ratkaista siitä tulleita ongelmia vielä edelleen. Tilanteeni on kuitenkin paljon parempi kuin kymmenen vuotta sitten. En tiedä olisinko voinut toimia toisin, vaikka olisin tiennyt 30 vuotta sitten sen, mitä tiedän tänään, mutta haluaisin että sinun ei tarvitsisi odottaa 20 vuotta huomatakseni mahdollisesti saman kuin minä tänään. - Anonyymi
Tulin taas kurkkaamaan tekstejä ja kiva huomata että ketju pysynyt asiallisena, upeita kirjoituksia kohtalotovereilta ja uskon että aloittaja tutustuu annettuihin vaihtoehtoihin koska siellä voi piileksiä timantti josta edes hieman voisi saada apua.
Mikä on toiminut yhdelle voi toimia toisellekin, itse aion myös tutkia annetttuja vaihtoehtoja, en torppaa kenenkään ohjeita.
Olen jo kolmatta kertaa kirjoittamassa tähän, olen se kuumeileva tajunnanmenettäjä.
Lainaan tähän aloittajan tekstiä johon haluaisin kanssa kommentoida vielä eli
"Itse kuvailisin olotilaani sietämättömäksi neuroottisuudeksi kun sisällä kuohuu. Päivittäinen ahdistus ja tuskaisuus on voimakasta. Tunteiden ilmaisu tai niiden nimeäminen on vaikeata.
Välillä mieliala heilahtelee äärimmäisen ilon ja masennuksen välillä hyvinkin nopeasti ja monta kertaa päivässä.
Itsetuhoisuuden partaalla olen käynyt varsinkin viimeisten parin vuoden sisällä useamman kerran."
Jos aloittajalla univaikeuksia ja öisin saa pelkotiloja kuten minä niin se on karmeata.
Puhuin näistä yöllisistä jutuista lääkärilleni joka ymmärtää diagnoosini hyvin ja hän sanoi että yö itsessään on pelottavaa ja siihen kun ykskaks nappaa pelkotila ilman syytä niin yö nimenomaan korostaa noita pelkoja ja se on nopeasti suuri musta möykky jota ei saa helpolla hallintaan ja neuroottinen olotila on valmis.
Ne yöt kostautuvat seuraavana päivänä väsymyksenä.
Itsetuhoisuuden kynnyksen olen ylittänyt mutta vieläkin olen tässä joten aloittajan tilanne on todella paha joten jättäkää te muut ilkeydet pois, hän ei tarvitse enempää negaa elämäänsä vaan tunnetta että ei hän yksin kärsi.
Taaskaan minulla ei ollut neuvoja kuten ei aiemmissakaan teksteissäni.
Aloittajalle suosittelen kahden kappaleen kuuntelemista jos kuuntelee musaa.
Ei nekään auta mutta toivoa herättävät kyllä ja se tärkeintä.
Eka on Juha Tapion Kelpaat kelle vaan ja toinen on Jannan Sä et ole hullu.
Upeat sanat ja aloittajalle ja muille taas hyvää kevään odotusta ja tsemppiä.
Tulee se kesä meille jännittäjillekin, toiset odottaa terassikelejä kun taas meille nekin on paikkoja missä emme voi rentoutua ja katsella ohikulkijoita.
Katsellaan<3 - Anonyymi
Aloittaja on siinä mielessä ikävän epäsosiaalinen, että hän ei keskustele ihmisten kanssa, jotka ovat vastanneet hänelle... 😞
- Anonyymi
On ap ottanut kantaa ja kiittänyt kirjoituksista.
Hän kysyi neuvoja miten muut pärjänneet ja varmasti seuraa ketjua tarkasti.
09.02.2022 klo 23.08 kopio aiemmin:
"Ja kiitos tänne kirjoitelleet. Hämmästyin, kuinka paljon aiheeni sai keskustelua aikaan. Lohdullista huomata, etten ole yksin.
-ap." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ap ottanut kantaa ja kiittänyt kirjoituksista.
Hän kysyi neuvoja miten muut pärjänneet ja varmasti seuraa ketjua tarkasti.
09.02.2022 klo 23.08 kopio aiemmin:
"Ja kiitos tänne kirjoitelleet. Hämmästyin, kuinka paljon aiheeni sai keskustelua aikaan. Lohdullista huomata, etten ole yksin.
-ap."Tuo ei ole keskustelua vaan ikään kuin kehotus lopettaa keskustelu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei ole keskustelua vaan ikään kuin kehotus lopettaa keskustelu.
Hän kysyi kokemuksia ja siihen on vastattu. Aloituksessa on kaikki selvästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän kysyi kokemuksia ja siihen on vastattu. Aloituksessa on kaikki selvästi.
Olen kyllä lukenut aloituksen tarkasti. Mielestäni aloittaja ei arvosta ihmisiä, jotka vastasivat hänelle. Hän toteaa lopuksi kaikille jotain tyyliin "Kiitti, en ole yksin. Heippa." Sellainen on melkoisen epäsosiaalista. Huomaa kyllä, ettei aloittaja ole ollut tekemisissä ihmisten kanssa.
- Anonyymi
naurettavaa
- Anonyymi
Olen se yksi aikaisempi kommentoija joka kertoi, että terapia on minulla myös tuonut apua. Olen varma siitä, että ihmiset saa useimmiten tehotonta apua, koska ei pelkkä asioista jutteleminen auta, eikä myöskään pelkkä tilanteille siedättäminen, jos ne ovat lopulta pelkkää pelkokokemusten toistamista käytännössä. Siedättää voi myös ihan väärin. Mieltään ja kehoaan pitää tässä asiassa todellakin treenata ja harvalla riittää siihen tahto ja kärsivällisyys, koska ongelma on niin vaikea ja sitkeää laatua. Ja koska samalla voi olla varsin masentunut ja tahdoton elämänsä kanssa, niin on vaikeaa saada itsestään irti sitä työntekoa mitä se tarvisi. Ja vieläpä koska siitä omasta herkkyydestään ei voi kokonaan päästä, koska se on ihan siellä hermorakenteessa ja geeneissä asti varmastikin, niin osa siitä haasteesta on vaan pakko myös hyväksyä.
Mutta sitä en pysty uskomaan, ettei koskaan mistään olisi apua, koska meidät aivot ja tää koko kehojärjestelmä on opittuja reaktioita täynnä. Itseltäni löytyy aika itsepäinen ja tahdonvoimainen persoona, niin kaipa olen vaan päättänyt, että vielä tulee se aika että pystyn olemaan normaalisti ihmisten kanssa. Ja edelleen pidän kiinni siitä haaveesta että joskus minulla on perhe (en ole koskaan ollut parisuhteessa). Loppujen lopuksi en ole vielä edes niin pitkää aikaa tehnyt aktiivisesti töitä tämän asian kanssa, koska se on niin hemmetin vastenmielistä, hidasta ja aikaavievää. Mutta silti olen päättänyt. Ehkä viiden-kymmenen vuoden päästä saan todeta, että nyt pystyn olemaan ihan suht rennosti omana itsenäni ihmisten seurassa. Ei tässä elämässä oo mitään järkeä, jos en tee parastani yrittäessäni sitä kohti.- Anonyymi
Miksi te epäsosiaaliset ihmiset haluatte välttämättä perheen? Tuolla ylempänäkin joku selitti, miten viihtyy yksin kaikkein parhaiten, mutta on silti hankkinut itselleen perheen.
Taidan tietää syyn. Ette oikeasti välitä muista ihmisistä vaan haluatte kulissiperheen. Ette ole olleet parisuhteissa sen vuoksi, että koko persoonanne kirkuu muille välinpitämättömyyttä muiden toiveista ja tarpeista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi te epäsosiaaliset ihmiset haluatte välttämättä perheen? Tuolla ylempänäkin joku selitti, miten viihtyy yksin kaikkein parhaiten, mutta on silti hankkinut itselleen perheen.
Taidan tietää syyn. Ette oikeasti välitä muista ihmisistä vaan haluatte kulissiperheen. Ette ole olleet parisuhteissa sen vuoksi, että koko persoonanne kirkuu muille välinpitämättömyyttä muiden toiveista ja tarpeista.Ei sosiaalipelkoinen ihminen ole välttämättä ollenkaan välinpitämätön muista. Puhun tietysti vain omasta puolestani. Itselläni tämä herkkyys on paljon myös sitä, että aistin muita ihmisiä ja heidän tunteitaan valtavan voimakkaasti ja tavallaan helposti ns. menetän itseni muiden seurassa. Ihmiskontaktit herättävät pelkoa ja ahdistavat ja kuormittavat, mutta on minulla kuitenkin yksi hyvin läheinen ystävyyssuhde, jonka kanssa jaan itsestäni käytännössä kaiken olennaisen, vaikka ei perhettä olekaan. Haluaisin puolison, ja uskon että pystyisin hyvään parisuhteeseen, jos vaan pääsen siihen tianteeseen että minun tuntuu hyvältä päästää toinen ihminen niin lähelle. Jos se joskus tapahtuisi, en varmasti kovin helposti luovuttaisi parisuhteessa vaikeuksien tullen. Hyvältä tuntuvaa ihmisyhteyttä osaan arvostaa tosi korkealle. Yhdelle lapselle olisin varmaankin ihan hyvä vanhempi, koska juurikin aistisin lapsen tunteita ja tarpeita tarkasti.
Minulle on usein sanottu, että olen lämmin ja turvallinen ihminen kun minun kanssani on, vaikka saatan olla sellainen etten ole kovin aloitteellinen yhteydenpidossa ja saatan siksi tuntua jotenkin ulottumattomissa olevalta välillä.
Pääasia minkä haluan alleviivata, on että yleensä ihmiset joille yhteys toiseen ihmiseen on haastavaa, kaipaa sitä kuitenkin enemmän kuin mitään muuta, näin uskon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sosiaalipelkoinen ihminen ole välttämättä ollenkaan välinpitämätön muista. Puhun tietysti vain omasta puolestani. Itselläni tämä herkkyys on paljon myös sitä, että aistin muita ihmisiä ja heidän tunteitaan valtavan voimakkaasti ja tavallaan helposti ns. menetän itseni muiden seurassa. Ihmiskontaktit herättävät pelkoa ja ahdistavat ja kuormittavat, mutta on minulla kuitenkin yksi hyvin läheinen ystävyyssuhde, jonka kanssa jaan itsestäni käytännössä kaiken olennaisen, vaikka ei perhettä olekaan. Haluaisin puolison, ja uskon että pystyisin hyvään parisuhteeseen, jos vaan pääsen siihen tianteeseen että minun tuntuu hyvältä päästää toinen ihminen niin lähelle. Jos se joskus tapahtuisi, en varmasti kovin helposti luovuttaisi parisuhteessa vaikeuksien tullen. Hyvältä tuntuvaa ihmisyhteyttä osaan arvostaa tosi korkealle. Yhdelle lapselle olisin varmaankin ihan hyvä vanhempi, koska juurikin aistisin lapsen tunteita ja tarpeita tarkasti.
Minulle on usein sanottu, että olen lämmin ja turvallinen ihminen kun minun kanssani on, vaikka saatan olla sellainen etten ole kovin aloitteellinen yhteydenpidossa ja saatan siksi tuntua jotenkin ulottumattomissa olevalta välillä.
Pääasia minkä haluan alleviivata, on että yleensä ihmiset joille yhteys toiseen ihmiseen on haastavaa, kaipaa sitä kuitenkin enemmän kuin mitään muuta, näin uskon.En usko että pystyisit hyvään parisuhteeseen. Olen tavannut tuollaisia ihmisiä (miehiä). Eivät he yhtäkkiä toisen ihmisen läsnäolon voimasta muutu miksikään.
Lapsesi kanssa pystyisit ehkä kommunikoimaan mutta et pystyisi puolustamaan häntä ulkoisilta uhkilta, vaikkapa kiusaavilta aikuisilta tai toisilta lapsilta. Et myöskään pystyisi antamaan lapselle eväitä muiden kanssa käyttäytymiseen.
Minäkin aistin kaiken muista ihmisistä. Se, ettet osaa vetää rajaa itsesi ja muiden ympärille, on harjoittelukysymys. Minä en koskaan päästä muiden energiaa itseeni muutoin kuin omasta tahdostani.
En halua kuulostaa tylyltä, mutta olen kypsyyntynyt kaltaistesi ihmisten itsesääliin ja siihen, miten kyvyttömiä he ovat oman käyttäytymisensä ymmärtämiseen. Et välttämättä sinä, mutta moni muu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko että pystyisit hyvään parisuhteeseen. Olen tavannut tuollaisia ihmisiä (miehiä). Eivät he yhtäkkiä toisen ihmisen läsnäolon voimasta muutu miksikään.
Lapsesi kanssa pystyisit ehkä kommunikoimaan mutta et pystyisi puolustamaan häntä ulkoisilta uhkilta, vaikkapa kiusaavilta aikuisilta tai toisilta lapsilta. Et myöskään pystyisi antamaan lapselle eväitä muiden kanssa käyttäytymiseen.
Minäkin aistin kaiken muista ihmisistä. Se, ettet osaa vetää rajaa itsesi ja muiden ympärille, on harjoittelukysymys. Minä en koskaan päästä muiden energiaa itseeni muutoin kuin omasta tahdostani.
En halua kuulostaa tylyltä, mutta olen kypsyyntynyt kaltaistesi ihmisten itsesääliin ja siihen, miten kyvyttömiä he ovat oman käyttäytymisensä ymmärtämiseen. Et välttämättä sinä, mutta moni muu.Kiitos kommentistasi. Onneksi se mitä sinä uskot, ei ole tekijä kuitenkaan minun elämässäni. En ole millään tavalla itsesäälissä rypevä ihminen, kaikkien haasteideni kanssa minulla on elämässäni kuitenkin ihmisiä, elätän itseni sujuvasti yrittäjänä, pidän huolta itsestäni ja terveydestäni, enkä ole masentunut. Minä kyllä uskon pystyväni aikanaan parisuhteeseen, koska pystyn aitoon ystävyyteenkin. Ja koska on monia ihmisiä, jotka ovat halunneet parisuhteen minun kanssani, vaikka itse olen niitä vältellytkin. Olen varsin tiedostamiskykyinen ja ahkera työstämään itseäni. Mainitset kommentin lopussa, että rajan vetäminen itsensä ja toisen välille on harjoittelukysymys; no sitähän minä harjoittelenkin. On paljon mahdollista, että sinä puolestasi et ole sitä koskaan harjoitellut niin tietoisesti kuin minä, ja tunnut hyvin piittamattomalta ihmisten tunteisiin suhtautumisessasi. Viimeksi taas tänään harjoittelin itsessäni olemista ihmisen seurassa ja yllättävää kyllä, liekö syy sitten aurinkoisen sään, minulla oli taas vaihteeksi hyvä olla ihmisen lähellä. Asia helpottuu koko ajan, ja se on tasan tarkkaan minun vaivannäöstäni kiinni.
Mitä puoliensa pitämiseen tulee, olen senkin osannut elämässäni aina yllättävän hyvin. Minua ei ole poljettu, ei käytetty hyväksi, olemukseni ei ole "luuserimainen" millään tavoin. Lapsi oppisi vuorovaikutusta onneksi muiltakin kuin minulta, ja hänellä on oma tempeamenttinsa. Sosiaalipelkoinen ihminen ei ole samanlainen käytöksessään kaikkien ihmisten kanssa ja kaikissa tilanteissa, vaan tuttujen kanssa se on hyvin erilaista, ainakin minulla.
Harmittaa viestisi sävy, suututtaakin. Jos sävysi kertoo mitään olemuksestasi, et sinäkään välttämättä hyvään yhteyteen ihmisten kanssa kykene, mutta syysi ovat toisenlaiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos kommentistasi. Onneksi se mitä sinä uskot, ei ole tekijä kuitenkaan minun elämässäni. En ole millään tavalla itsesäälissä rypevä ihminen, kaikkien haasteideni kanssa minulla on elämässäni kuitenkin ihmisiä, elätän itseni sujuvasti yrittäjänä, pidän huolta itsestäni ja terveydestäni, enkä ole masentunut. Minä kyllä uskon pystyväni aikanaan parisuhteeseen, koska pystyn aitoon ystävyyteenkin. Ja koska on monia ihmisiä, jotka ovat halunneet parisuhteen minun kanssani, vaikka itse olen niitä vältellytkin. Olen varsin tiedostamiskykyinen ja ahkera työstämään itseäni. Mainitset kommentin lopussa, että rajan vetäminen itsensä ja toisen välille on harjoittelukysymys; no sitähän minä harjoittelenkin. On paljon mahdollista, että sinä puolestasi et ole sitä koskaan harjoitellut niin tietoisesti kuin minä, ja tunnut hyvin piittamattomalta ihmisten tunteisiin suhtautumisessasi. Viimeksi taas tänään harjoittelin itsessäni olemista ihmisen seurassa ja yllättävää kyllä, liekö syy sitten aurinkoisen sään, minulla oli taas vaihteeksi hyvä olla ihmisen lähellä. Asia helpottuu koko ajan, ja se on tasan tarkkaan minun vaivannäöstäni kiinni.
Mitä puoliensa pitämiseen tulee, olen senkin osannut elämässäni aina yllättävän hyvin. Minua ei ole poljettu, ei käytetty hyväksi, olemukseni ei ole "luuserimainen" millään tavoin. Lapsi oppisi vuorovaikutusta onneksi muiltakin kuin minulta, ja hänellä on oma tempeamenttinsa. Sosiaalipelkoinen ihminen ei ole samanlainen käytöksessään kaikkien ihmisten kanssa ja kaikissa tilanteissa, vaan tuttujen kanssa se on hyvin erilaista, ainakin minulla.
Harmittaa viestisi sävy, suututtaakin. Jos sävysi kertoo mitään olemuksestasi, et sinäkään välttämättä hyvään yhteyteen ihmisten kanssa kykene, mutta syysi ovat toisenlaiset.Viestini ei ollut suunnattu erityisesti sinulle vaan kaikille, jotka ovat kontaktissa "sosiaalipelkoisten" kanssa. Samoin teille "sosiaalipelkoisille" itsellenne. Teille on yhteistä se, että kaipaatte ihmissuhteita ja samalla työnnätte kaikki ihmiset kaksin käsin pois elämästänne. Sinä et tee sitä reagoimattomuudella, kuten ketjun aloittaja, vaan sinun tekosyysi on oma erityisyytesi. Uskallat päästää lähellesi vain ihmisen, jonka uskot olevan jotenkin erityinen. Ongelmaksi muodostuu se, ettet havaitse kenenkään erityisyyttä niin kauan, kun et ensiksi päästä ihmisiä lähellesi.
Viestini sävy ei kerro minusta muuta kuin sen, miten suhtaudun "sosiaalipelkoisiin" ihmisiin. Olen huomannut useimpien heistä käyttäytyvän törkeästi muita kohtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viestini ei ollut suunnattu erityisesti sinulle vaan kaikille, jotka ovat kontaktissa "sosiaalipelkoisten" kanssa. Samoin teille "sosiaalipelkoisille" itsellenne. Teille on yhteistä se, että kaipaatte ihmissuhteita ja samalla työnnätte kaikki ihmiset kaksin käsin pois elämästänne. Sinä et tee sitä reagoimattomuudella, kuten ketjun aloittaja, vaan sinun tekosyysi on oma erityisyytesi. Uskallat päästää lähellesi vain ihmisen, jonka uskot olevan jotenkin erityinen. Ongelmaksi muodostuu se, ettet havaitse kenenkään erityisyyttä niin kauan, kun et ensiksi päästä ihmisiä lähellesi.
Viestini sävy ei kerro minusta muuta kuin sen, miten suhtaudun "sosiaalipelkoisiin" ihmisiin. Olen huomannut useimpien heistä käyttäytyvän törkeästi muita kohtaan.Nämä viestisi kertoo sen, että voisit lopettaa vastaamisen tähän aiheeseen, josta et selvästi ymmärrä mitään. Kommentointisi on todella asiatonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidan tietää syyn. Ette oikeasti välitä muista ihmisistä vaan haluatte kulissiperheen. Ette ole olleet parisuhteissa sen vuoksi, että koko persoonanne kirkuu muille välinpitämättömyyttä muiden toiveista ja tarpeista.Kyllä minä ainakin pistän aina toisten ihmisten edun omani edelle. Toimin myös omaishoitajana 5 vuotta.
Ja oma pulmani on pikemminkin se, etten osaa sanoa misdään tilanteessa ylipäätään "ei".
Tuon omaishoitajuuden kyllä suoritin mielelläni ja nautin siitä.
T. Ap. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viestini ei ollut suunnattu erityisesti sinulle vaan kaikille, jotka ovat kontaktissa "sosiaalipelkoisten" kanssa. Samoin teille "sosiaalipelkoisille" itsellenne. Teille on yhteistä se, että kaipaatte ihmissuhteita ja samalla työnnätte kaikki ihmiset kaksin käsin pois elämästänne. Sinä et tee sitä reagoimattomuudella, kuten ketjun aloittaja, vaan sinun tekosyysi on oma erityisyytesi. Uskallat päästää lähellesi vain ihmisen, jonka uskot olevan jotenkin erityinen. Ongelmaksi muodostuu se, ettet havaitse kenenkään erityisyyttä niin kauan, kun et ensiksi päästä ihmisiä lähellesi.
Viestini sävy ei kerro minusta muuta kuin sen, miten suhtaudun "sosiaalipelkoisiin" ihmisiin. Olen huomannut useimpien heistä käyttäytyvän törkeästi muita kohtaan.Minuakin ärsyttää yleisesti kaikissa ihmisissä se, että jos heillä on ongelma, he eivät ota siitä omaa vastuuta, tai tee asioita joita se vaatisi. Että he kyllä tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tee, ja jatkavat silti valittamista.
Yhtä lailla hyödytöntä on se, että osoittaa aina asioita itsensä ulkopuolella mikä sinun ihmissuhteissasi on ollut pielessä. Jos olet uudestaan ja uudestaan vetänyt puoleesi sinua törkeästi kohtelevia ihmisiä, ei se ole enää sattumaa. Sinun elämäsi ongelma ei ole nämä ongelmalliset ihmiset vaan se, miksi juuri sinä löydät heitä elämääsi. Se mitä oletat minusta, minun on nyt hyvä olettaa sinusta. Oletko itse sitten se erityisin timantti, jota nämä sinua huonosti kohtelevat, sinua poistyöntävät ja etäiset ihmiset eivät tajua löytäneensä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä viestisi kertoo sen, että voisit lopettaa vastaamisen tähän aiheeseen, josta et selvästi ymmärrä mitään. Kommentointisi on todella asiatonta.
On hyödyllistä nähdä itsensä myös ulkopuolisen silmin. Tiedän aiheesta yllättävän paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä ainakin pistän aina toisten ihmisten edun omani edelle. Toimin myös omaishoitajana 5 vuotta.
Ja oma pulmani on pikemminkin se, etten osaa sanoa misdään tilanteessa ylipäätään "ei".
Tuon omaishoitajuuden kyllä suoritin mielelläni ja nautin siitä.
T. Ap.Omaishoitajuus on tärkeää ja arvostettavaa. Mukavaa että osallistut keskusteluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minuakin ärsyttää yleisesti kaikissa ihmisissä se, että jos heillä on ongelma, he eivät ota siitä omaa vastuuta, tai tee asioita joita se vaatisi. Että he kyllä tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tee, ja jatkavat silti valittamista.
Yhtä lailla hyödytöntä on se, että osoittaa aina asioita itsensä ulkopuolella mikä sinun ihmissuhteissasi on ollut pielessä. Jos olet uudestaan ja uudestaan vetänyt puoleesi sinua törkeästi kohtelevia ihmisiä, ei se ole enää sattumaa. Sinun elämäsi ongelma ei ole nämä ongelmalliset ihmiset vaan se, miksi juuri sinä löydät heitä elämääsi. Se mitä oletat minusta, minun on nyt hyvä olettaa sinusta. Oletko itse sitten se erityisin timantti, jota nämä sinua huonosti kohtelevat, sinua poistyöntävät ja etäiset ihmiset eivät tajua löytäneensä?"Minuakin ärsyttää yleisesti kaikissa ihmisissä se, että jos heillä on ongelma, he eivät ota siitä omaa vastuuta, tai tee asioita joita se vaatisi. Että he kyllä tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tee, ja jatkavat silti valittamista."
Olen samaa mieltä tästä. Joskus ihmisillä on ongelmana se, etteivät he aidosti tiedä, miten ongelman saisi ratkaistua. Sellaiset ihmiset ovat vähemmistössä. Useimmat tietävät mutta haluavat silti vain valittaa.
"Yhtä lailla hyödytöntä on se, että osoittaa aina asioita itsensä ulkopuolella mikä sinun ihmissuhteissasi on ollut pielessä. Jos olet uudestaan ja uudestaan vetänyt puoleesi sinua törkeästi kohtelevia ihmisiä, ei se ole enää sattumaa. Sinun elämäsi ongelma ei ole nämä ongelmalliset ihmiset vaan se, miksi juuri sinä löydät heitä elämääsi."
Olen tästäkin täysin samaa mieltä. Tässä asiassa on myös positiivinen kääntöpuoli: kun oman roolinsa ymmärtää, asioita pystyy aidosti muuttamaan. Olen itse tehnyt niin ja olen onnellinen siitä.
Olen nykyään hyvin varovainen sellaisten seurassa, jotka puhuvat sosiaalisten tilanteiden ongelmistaan. Monet, kuten ketjun aloittaja, ikävä kyllä onnistuivat vahvistamaan vaikutelmaani heistä. Mielestäni on väärin, että "sosiaalipelkoiset" muodostavat itselleen kuplan, jossa he surkuttelevat tilannettaan ja samalla (todennäköisesti) kohtelevat muita huonosti. En tarkoita kaikkia, mutta monesti asia on niin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minuakin ärsyttää yleisesti kaikissa ihmisissä se, että jos heillä on ongelma, he eivät ota siitä omaa vastuuta, tai tee asioita joita se vaatisi. Että he kyllä tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tee, ja jatkavat silti valittamista."
Olen samaa mieltä tästä. Joskus ihmisillä on ongelmana se, etteivät he aidosti tiedä, miten ongelman saisi ratkaistua. Sellaiset ihmiset ovat vähemmistössä. Useimmat tietävät mutta haluavat silti vain valittaa.
"Yhtä lailla hyödytöntä on se, että osoittaa aina asioita itsensä ulkopuolella mikä sinun ihmissuhteissasi on ollut pielessä. Jos olet uudestaan ja uudestaan vetänyt puoleesi sinua törkeästi kohtelevia ihmisiä, ei se ole enää sattumaa. Sinun elämäsi ongelma ei ole nämä ongelmalliset ihmiset vaan se, miksi juuri sinä löydät heitä elämääsi."
Olen tästäkin täysin samaa mieltä. Tässä asiassa on myös positiivinen kääntöpuoli: kun oman roolinsa ymmärtää, asioita pystyy aidosti muuttamaan. Olen itse tehnyt niin ja olen onnellinen siitä.
Olen nykyään hyvin varovainen sellaisten seurassa, jotka puhuvat sosiaalisten tilanteiden ongelmistaan. Monet, kuten ketjun aloittaja, ikävä kyllä onnistuivat vahvistamaan vaikutelmaani heistä. Mielestäni on väärin, että "sosiaalipelkoiset" muodostavat itselleen kuplan, jossa he surkuttelevat tilannettaan ja samalla (todennäköisesti) kohtelevat muita huonosti. En tarkoita kaikkia, mutta monesti asia on niin.Minulla ei enää tässä iässä ole tarkoitusta perustaa perhettä. Fyysinen ikä on jo 40v, enää se (lapsien hankinta) ei edes kannattaisi. Toisekseen jos joskus syntyy parisuhde jollain ihmeellisellä tavalla, lapsia en aio hankkia. Riittää kun on nähnyt itse mitä helvettiä tämä kaikki on, niin en sitä halua saattaa enää potentiaalisille lapsille.
T. Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei enää tässä iässä ole tarkoitusta perustaa perhettä. Fyysinen ikä on jo 40v, enää se (lapsien hankinta) ei edes kannattaisi. Toisekseen jos joskus syntyy parisuhde jollain ihmeellisellä tavalla, lapsia en aio hankkia. Riittää kun on nähnyt itse mitä helvettiä tämä kaikki on, niin en sitä halua saattaa enää potentiaalisille lapsille.
T. ApPulma on se, etten vieläkään hyväksy itseäni tällaisena kuin olen.
Yhä edelleen yritän toteuttaa sukulaisten toiveita tai odotuksia yms.
Yritän väkisin pärjätä töissä, joissa en jaksa. Ja joista maksankin sitten kalliisti kun kuppi menee nurin.
Perusongelma kytenee siinä, etten hyväksy itseäni tällaisena. En ole koskaan hyväksynyt.
Kun minulle esitetään kysymys, mitä elämältäsi haluat? Siihen en tiedä vastausta.
-ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pulma on se, etten vieläkään hyväksy itseäni tällaisena kuin olen.
Yritän väkisin pärjätä töissä, joissa en jaksa. Ja joista maksankin sitten kalliisti kun kuppi menee nurin.
Perusongelma kytenee siinä, etten hyväksy itseäni tällaisena. En ole koskaan hyväksynyt.
Kun minulle esitetään kysymys, mitä elämältäsi haluat? Siihen en tiedä vastausta.
-apKäytätkö vielä vahvoja lääkkeitä? Kaikki kunnia lääketieteelle, mutta psyykeen vaikuttavat lääkkeet vievät sinulta myös kyvyn kuunnella omaa "sisäistä kompassiasi" eli vihjeitä siitä, millaisten asioiden tavoitteleminen tekisi sinut onnelliseksi ja miten voisit ne saavuttaa. Ehkä joskus lääkkeet ovat niin kehittyneitä, ettei tuota ongelmaa ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minuakin ärsyttää yleisesti kaikissa ihmisissä se, että jos heillä on ongelma, he eivät ota siitä omaa vastuuta, tai tee asioita joita se vaatisi. Että he kyllä tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tee, ja jatkavat silti valittamista."
Olen nykyään hyvin varovainen sellaisten seurassa, jotka puhuvat sosiaalisten tilanteiden ongelmistaan. Monet, kuten ketjun aloittaja, ikävä kyllä onnistuivat vahvistamaan vaikutelmaani heistä. Mielestäni on väärin, että "sosiaalipelkoiset" muodostavat itselleen kuplan, jossa he surkuttelevat tilannettaan ja samalla (todennäköisesti) kohtelevat muita huonosti. En tarkoita kaikkia, mutta monesti asia on niin.Kiitos, että nyt vastasit asiallisemmin, se kun on hedelmällisempää. On todella tärkeää ollut esimerkiksi minulle tulla tietoiseksi siitä, miten käyttäydyn kun käyttäydyn etäisesti, jotta voin tulla niin sanotusti takaisin. Siihen on tarvinnut ulkopuolisen peilausta ja palautetta. Lähinnä terapeutti on sen osannut minulle tehdä niin, että olen myös oppinut jotain.
Sulkeutuneisuus ja sosiaalisten tilanteiden pelko ja yhteyden luominen toisiin ihmisiin, oman häpeän käsittely jne. on aikamoisen iso ja syvällinen kokonaisuus, jonka purkamisen omalla kohdallani uskon vaativan varmaan yhteensä vuosikymmenen aktiivista työtä, mutta uskon tämän homman selättäväni. Olen ottanut sen jollain tavoin ns. elämäntehtäväkseni, jos niin voi sanoa.
Sanoit, että oman ja toisen rajojen tiedostaminen ja omien rajojen vahvistaminen on harjoittelukysymys. Miten olet harjoitellut sitä? Mikä toimii sinulle? Kysyn nyt siis ihan tosissani käytännön neuvoja siihen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytätkö vielä vahvoja lääkkeitä? Kaikki kunnia lääketieteelle, mutta psyykeen vaikuttavat lääkkeet vievät sinulta myös kyvyn kuunnella omaa "sisäistä kompassiasi" eli vihjeitä siitä, millaisten asioiden tavoitteleminen tekisi sinut onnelliseksi ja miten voisit ne saavuttaa. Ehkä joskus lääkkeet ovat niin kehittyneitä, ettei tuota ongelmaa ole.
Kyllä. Annoksia on myös nostettu aika radikaalisti masennuksen pahennuttua.
Masennuslääke menee, joka on samaan aikaan lääke myös sos tilanteiden pelkoon. Sen lisäksi on akuutteihin jännitys- ja ahdistustiloihin bentsot ja sitten fyysisiin oireisiin oma lääkkeensä. Viimeisin noista on varmaan ainoa, joka ei vaikuta psyykeeseen.
Tuo on ihan totta, että ne turruttaa ja lamaa tunteita. Olo on tavallaan sellainen, ettei tunne mitään. Sitä vain "on".
Olen itse koettanut välillä vähentää tai olin jopa välillä ilman lääkkeitä, mutta aloin oireilla kuten bipolaari ihminen ja mieliala alkoi ailahdella todella rajusti. Myöskin masennukseni lähti pahenemaan. Oli pakko palata lääkkeisiin.
Lääkkeitä olen käyttänyt pieniä katkoja lukuun ottamatta vuodesta 2006 asti.
-ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pulma on se, etten vieläkään hyväksy itseäni tällaisena kuin olen.
-apOlen monesti miettinyt tuota "hyväksy itsesi sellaisena kuin olet" -juttua. Siinä ajatuksessa on minun mielestä vähän ansakin. En minäkään hyväksy itseäni tällaisena jännittäjänä ja jatkuvasti itseni nolaavana ihmisenä. En usko, että koskaan sitä hyväksynkään, eikä minusta minun pidäkään sellaiseen pyrkiä. Näen sen niin, että minun kuitenkin pitää hyväksyä se, että näillä ominaisuuksillani minulla on aina jossain määrin haastetta tietyissä asioissa. Eli pyrin muutokseen, siinä mielessä en hyväksy itseäni, mutta hyväksyn että minulla on tällainen taakka. Jokaisella on omansa.
Onko niin, että et oikeasti tiedä mitä elämältäsi haluat, vai et vain uskalla enää toivoa mitään, koska elämä jatkuvasti lannistaa? Uskon, että kaikilla on vastauksia siihen, jos vain uskaltaa kysyä ja kuunnella tarpeeksi monta kertaa. Ja on kyllä totta, että lääkkeet katkoo yhteyttä itsensä kuulemiseen, se on valitettava tosiasia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen monesti miettinyt tuota "hyväksy itsesi sellaisena kuin olet" -juttua. Siinä ajatuksessa on minun mielestä vähän ansakin. En minäkään hyväksy itseäni tällaisena jännittäjänä ja jatkuvasti itseni nolaavana ihmisenä. En usko, että koskaan sitä hyväksynkään, eikä minusta minun pidäkään sellaiseen pyrkiä. Näen sen niin, että minun kuitenkin pitää hyväksyä se, että näillä ominaisuuksillani minulla on aina jossain määrin haastetta tietyissä asioissa. Eli pyrin muutokseen, siinä mielessä en hyväksy itseäni, mutta hyväksyn että minulla on tällainen taakka. Jokaisella on omansa.
Onko niin, että et oikeasti tiedä mitä elämältäsi haluat, vai et vain uskalla enää toivoa mitään, koska elämä jatkuvasti lannistaa? Uskon, että kaikilla on vastauksia siihen, jos vain uskaltaa kysyä ja kuunnella tarpeeksi monta kertaa. Ja on kyllä totta, että lääkkeet katkoo yhteyttä itsensä kuulemiseen, se on valitettava tosiasia.Sehän se. Ja kun itsellä on erittäin suuret ja kovat vaatimukset itselle. En osaa oikein arvostaa mitään asioita, joita olen saavuttanut ja tehnyt. Näemmä asetan rimani aina liian ylös.
Ehkä edelleen odotan jonkinlaista arvonantoa joltakin.
Eikä pitäisi vertailla itseään muihin, siitä tulee vain pahempi olo.
-ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen monesti miettinyt tuota "hyväksy itsesi sellaisena kuin olet" -juttua. Siinä ajatuksessa on minun mielestä vähän ansakin. En minäkään hyväksy itseäni tällaisena jännittäjänä ja jatkuvasti itseni nolaavana ihmisenä. En usko, että koskaan sitä hyväksynkään, eikä minusta minun pidäkään sellaiseen pyrkiä. Näen sen niin, että minun kuitenkin pitää hyväksyä se, että näillä ominaisuuksillani minulla on aina jossain määrin haastetta tietyissä asioissa. Eli pyrin muutokseen, siinä mielessä en hyväksy itseäni, mutta hyväksyn että minulla on tällainen taakka. Jokaisella on omansa.
Onko niin, että et oikeasti tiedä mitä elämältäsi haluat, vai et vain uskalla enää toivoa mitään, koska elämä jatkuvasti lannistaa? Uskon, että kaikilla on vastauksia siihen, jos vain uskaltaa kysyä ja kuunnella tarpeeksi monta kertaa. Ja on kyllä totta, että lääkkeet katkoo yhteyttä itsensä kuulemiseen, se on valitettava tosiasia.No tuota joo, voi kyllä olla juuri niinkin etten uskalla toivoa juuri mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, että nyt vastasit asiallisemmin, se kun on hedelmällisempää. On todella tärkeää ollut esimerkiksi minulle tulla tietoiseksi siitä, miten käyttäydyn kun käyttäydyn etäisesti, jotta voin tulla niin sanotusti takaisin. Siihen on tarvinnut ulkopuolisen peilausta ja palautetta. Lähinnä terapeutti on sen osannut minulle tehdä niin, että olen myös oppinut jotain.
Sulkeutuneisuus ja sosiaalisten tilanteiden pelko ja yhteyden luominen toisiin ihmisiin, oman häpeän käsittely jne. on aikamoisen iso ja syvällinen kokonaisuus, jonka purkamisen omalla kohdallani uskon vaativan varmaan yhteensä vuosikymmenen aktiivista työtä, mutta uskon tämän homman selättäväni. Olen ottanut sen jollain tavoin ns. elämäntehtäväkseni, jos niin voi sanoa.
Sanoit, että oman ja toisen rajojen tiedostaminen ja omien rajojen vahvistaminen on harjoittelukysymys. Miten olet harjoitellut sitä? Mikä toimii sinulle? Kysyn nyt siis ihan tosissani käytännön neuvoja siihen.Ole hyvä, mutta ei minulla ollut tarkoitus olla epäasiallinen. Kunhan kerroin, mitä elämä on opettanut. Ei ole tarvetta kaunistella asioita mutta ei myöskään kauhistella.
Omien rajojen muodostaminen alkoi olla helpompaa vasta, kun tunsin itseäni ja ympäröivää maailmaa vähän paremmin. Se onnistui vasta sen jälkeen kun ymmärsin, mikä tekee minusta minut: millainen olen, millainen en halua olla, mihin uskon, mistä pidän ja niin edelleen. Kutsun tätä kaikkea omaksi energiakseni. Kun haluan olla rauhassa ulkopuolisilta vaikutteilta, esimerkiksi väkijoukon keskellä, juhlissa tai sen sellaisissa, pyrin ennen muiden joukkoon menemistä rauhoittumaan ja luomaan itselleni mielikuvan, jossa oma energiani ympäröi minut. Kuvittelen siis eräänlaisen miellyttävän pilven ympärilleni ja päätän, etteivät muiden tekoset tai sanomiset vaikuta pilveen.
Työpaikolla on joskus ihmisiä, jotka eivät kunnioita muiden rajoja. Heidän kohdallaan päätän vain, ettei mikään heidän sanomansa vaikuta mielenrauhaani. Jos heillä on voimakkaita mielipiteitä, sanon rauhallisesti oman mielipiteeni ja perustelen sen lyhyesti. Siinä tilanteessa tällainen energiaa kuluttava ihminen menee yleensä täysin hiljaiseksi.
Minulla oli joskus esimies, joka kohteli alaisiaan huonosti. Minusta hän piti, mutta jouduin todistamaan muihin kohdistuvia ikäviä tilanteita. Silloin päätin, etten koskaan vapaa-ajallani ajattelisi tätä esimiestä. Aluksi jouduin käyttämään paljon tahdonvoimaa, koska esimies hiipi ajatuksiini erityisesti sen jälkeen, jos hän oli loukannut jotakuta toista sanomisillaan. Sanoin itselleni sellaisten työpäivien jälkeen, ettei kyseinen henkilö ansaitse sekuntiakaan vapaa-ajastani, ei edes ajatuksissani. Ajan myötä onnistuin tavoitteessani, eikä kyseinen henkilö tullut ajatuksiini muulloin kuin silloin, kun näin hänet työpaikalla.
Vaikeinta on ollut vetää raja ihmisiin, jotka ovat olleet minulle tärkeitä. Heidän kohdallaan olen vakuutellut itselleni, ettei kukaan sellainen ansaitse olla elämässäni, joka ei välitä minusta. Näissä tilanteissa olen löytänyt sisältäni voimaa, jota en ole missään muualla saanut itsestäni esille. Olen oppinut erottamaan ihmiset, jotka välittävät minusta niistä, jotka eivät välitä. Molempien teot ovat joskus satuttaneet, mutta minusta välittävät ovat aina pyytäneet anteeksi ja osoittaneet myöhemmin, että olen heille tärkeä.
Kannattaa myös lukea Christiane Northrupin kirja Näin vältät energiavarkaat. Sieltä voi soveltaa monia vinkkejä.
Toisten rajojen loukkaamisesta tulee yleensä jossain muodossa välitöntä palautetta, joka on yleensä helposti tulkittavissa, kun vain myöntää itselleen loukanneensa toisen rajoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Annoksia on myös nostettu aika radikaalisti masennuksen pahennuttua.
Masennuslääke menee, joka on samaan aikaan lääke myös sos tilanteiden pelkoon. Sen lisäksi on akuutteihin jännitys- ja ahdistustiloihin bentsot ja sitten fyysisiin oireisiin oma lääkkeensä. Viimeisin noista on varmaan ainoa, joka ei vaikuta psyykeeseen.
Tuo on ihan totta, että ne turruttaa ja lamaa tunteita. Olo on tavallaan sellainen, ettei tunne mitään. Sitä vain "on".
Olen itse koettanut välillä vähentää tai olin jopa välillä ilman lääkkeitä, mutta aloin oireilla kuten bipolaari ihminen ja mieliala alkoi ailahdella todella rajusti. Myöskin masennukseni lähti pahenemaan. Oli pakko palata lääkkeisiin.
Lääkkeitä olen käyttänyt pieniä katkoja lukuun ottamatta vuodesta 2006 asti.
-apJos vahingoitat itseäsi tai muita silloin, kun et käytä lääkkeitä, älä lopeta niiden käyttämistä.
Mutta ellet vahingoita ketään... kysymys kuuluu, mitä niin kamalaa tunteesi voisivat sinulle näyttää, ettet uskaltaisi sitä katsoa? Pääsääntö onnellisen elämän löytämiseen on, että kannattaa mennä kohti hyvältä tuntuvia asioita ja liikkua pois päin pahalta tuntuvista asioista. Mitä pahaa siinä on, että tunteesi kertoisivat sinulle voimakkaalla tavalla, mihin suuntaan kannattaa edetä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ole hyvä, mutta ei minulla ollut tarkoitus olla epäasiallinen. Kunhan kerroin, mitä elämä on opettanut. Ei ole tarvetta kaunistella asioita mutta ei myöskään kauhistella.
Omien rajojen muodostaminen alkoi olla helpompaa vasta, kun tunsin itseäni ja ympäröivää maailmaa vähän paremmin. Se onnistui vasta sen jälkeen kun ymmärsin, mikä tekee minusta minut: millainen olen, millainen en halua olla, mihin uskon, mistä pidän ja niin edelleen. Kutsun tätä kaikkea omaksi energiakseni. Kun haluan olla rauhassa ulkopuolisilta vaikutteilta, esimerkiksi väkijoukon keskellä, juhlissa tai sen sellaisissa, pyrin ennen muiden joukkoon menemistä rauhoittumaan ja luomaan itselleni mielikuvan, jossa oma energiani ympäröi minut. Kuvittelen siis eräänlaisen miellyttävän pilven ympärilleni ja päätän, etteivät muiden tekoset tai sanomiset vaikuta pilveen.
Työpaikolla on joskus ihmisiä, jotka eivät kunnioita muiden rajoja. Heidän kohdallaan päätän vain, ettei mikään heidän sanomansa vaikuta mielenrauhaani. Jos heillä on voimakkaita mielipiteitä, sanon rauhallisesti oman mielipiteeni ja perustelen sen lyhyesti. Siinä tilanteessa tällainen energiaa kuluttava ihminen menee yleensä täysin hiljaiseksi.
Minulla oli joskus esimies, joka kohteli alaisiaan huonosti. Minusta hän piti, mutta jouduin todistamaan muihin kohdistuvia ikäviä tilanteita. Silloin päätin, etten koskaan vapaa-ajallani ajattelisi tätä esimiestä. Aluksi jouduin käyttämään paljon tahdonvoimaa, koska esimies hiipi ajatuksiini erityisesti sen jälkeen, jos hän oli loukannut jotakuta toista sanomisillaan. Sanoin itselleni sellaisten työpäivien jälkeen, ettei kyseinen henkilö ansaitse sekuntiakaan vapaa-ajastani, ei edes ajatuksissani. Ajan myötä onnistuin tavoitteessani, eikä kyseinen henkilö tullut ajatuksiini muulloin kuin silloin, kun näin hänet työpaikalla.
Vaikeinta on ollut vetää raja ihmisiin, jotka ovat olleet minulle tärkeitä. Heidän kohdallaan olen vakuutellut itselleni, ettei kukaan sellainen ansaitse olla elämässäni, joka ei välitä minusta. Näissä tilanteissa olen löytänyt sisältäni voimaa, jota en ole missään muualla saanut itsestäni esille. Olen oppinut erottamaan ihmiset, jotka välittävät minusta niistä, jotka eivät välitä. Molempien teot ovat joskus satuttaneet, mutta minusta välittävät ovat aina pyytäneet anteeksi ja osoittaneet myöhemmin, että olen heille tärkeä.
Kannattaa myös lukea Christiane Northrupin kirja Näin vältät energiavarkaat. Sieltä voi soveltaa monia vinkkejä.
Toisten rajojen loukkaamisesta tulee yleensä jossain muodossa välitöntä palautetta, joka on yleensä helposti tulkittavissa, kun vain myöntää itselleen loukanneensa toisen rajoja.Täytyypä tsekata tuo kirjavinkki, tänks.
Mielikuvien käyttäminen on ollut aina minulle hieman haastavaa, en oikein pysty tekemään esim. mielikuvaharjoituksia, niin että hyötyisin niistä. Mutta yksinkertaisella tavalla pystyn ajatuksilla ohjaamaan silti reaktioitani, vaikkapa rauhoittamaan itseäni.
Huomaan tässä yhden tärkeän jutun, mikä on varmaan juurikin se tyypillinen hermostollinen piirre, mikä usein sosiaalifoobikkoja vaivaa, ja mitä ns. normaalit ei ymmärrä, eli että rajattomuus suhteessa toiseen ei ole vain tunteita ja ajatuksia ja tiettyä käytöstä, vaan se on älyttömän voimakkaita kehollisia reaktioita toisen läsnäoloon. Kehollinen, konkreettisesti fyysinen ylivirittyminen ja jopa hälytystila käy tosi voimakkaaksi ja yleensä juuri näiden oireiden näkymisen ja häpeämisen kautta alkaa se ylitsepääsemättömään pelkoon johtava kierre.
Ajatuksilla ohjaaminen ja päättäminen ei ole koskaan ollut minulle riittävää tämän fyysisen ns. rajattomuuden korjaamiseksi, eli miten "vaikutun" muista ihmisistä kehollani. Altistaminen on usein tehotonta siksi, että samat reaktiot senkun vaan toistuvat eikä niitä onnistuneita kokemuksia ole kovin helppo saada. Oikeat altistuksen askeleet oikean elämän tilanteissa on siis haasteellista löytää.
Meni kauan ymmärtää, että apua siihen pitää hakea todellakin konkreettisesti fyysisillä keinoilla. Harjoittelu tässä asiassa on tosi vaikeaa, mutta vähän olen saanut juonesta kiinni. Se vaan kun reagoiminen on niin älyttömän voimakasta toisinaan, että mikään muu ei auta lopulta kuin se että ihmisiä ei ole lähettyvillä.
Yksi juttu vielä, vaikutat fiksulta ihmiseltä, älä siis suotta "kunhan kerro" asioita niin, että astut muiden rajojen yli. Tässä siis sitä palautetta ulkoapäin myös sinne suuntaan :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vahingoitat itseäsi tai muita silloin, kun et käytä lääkkeitä, älä lopeta niiden käyttämistä.
Mutta ellet vahingoita ketään... kysymys kuuluu, mitä niin kamalaa tunteesi voisivat sinulle näyttää, ettet uskaltaisi sitä katsoa? Pääsääntö onnellisen elämän löytämiseen on, että kannattaa mennä kohti hyvältä tuntuvia asioita ja liikkua pois päin pahalta tuntuvista asioista. Mitä pahaa siinä on, että tunteesi kertoisivat sinulle voimakkaalla tavalla, mihin suuntaan kannattaa edetä?Ongelmaksi muodostuu lähinnä se, että jos en käytä lääkitystä niin päivät ovat lähes pelkästään vain sinnittelyä ja itsetuhoiset ajatukset nousevat esiin.
Päivääkään en ole tehnyt töitä ilman lääkitystä. Ja siltikin ajaudun ajoittain sairauslomille. Kuten nytkin olen.
Se mikä tässä on sinällään positiivista, niin olen pärjännyt elämässäni pitkälti näiden kainalosauvojen, eli lääkkeiden takia.
Tottakai haaveilen aina paremmasta ja paremmasta, mutta ongelmani onkin ollut että haukkaan liian suuren palan milloin mistäkin.
-ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyypä tsekata tuo kirjavinkki, tänks.
Mielikuvien käyttäminen on ollut aina minulle hieman haastavaa, en oikein pysty tekemään esim. mielikuvaharjoituksia, niin että hyötyisin niistä. Mutta yksinkertaisella tavalla pystyn ajatuksilla ohjaamaan silti reaktioitani, vaikkapa rauhoittamaan itseäni.
Huomaan tässä yhden tärkeän jutun, mikä on varmaan juurikin se tyypillinen hermostollinen piirre, mikä usein sosiaalifoobikkoja vaivaa, ja mitä ns. normaalit ei ymmärrä, eli että rajattomuus suhteessa toiseen ei ole vain tunteita ja ajatuksia ja tiettyä käytöstä, vaan se on älyttömän voimakkaita kehollisia reaktioita toisen läsnäoloon. Kehollinen, konkreettisesti fyysinen ylivirittyminen ja jopa hälytystila käy tosi voimakkaaksi ja yleensä juuri näiden oireiden näkymisen ja häpeämisen kautta alkaa se ylitsepääsemättömään pelkoon johtava kierre.
Ajatuksilla ohjaaminen ja päättäminen ei ole koskaan ollut minulle riittävää tämän fyysisen ns. rajattomuuden korjaamiseksi, eli miten "vaikutun" muista ihmisistä kehollani. Altistaminen on usein tehotonta siksi, että samat reaktiot senkun vaan toistuvat eikä niitä onnistuneita kokemuksia ole kovin helppo saada. Oikeat altistuksen askeleet oikean elämän tilanteissa on siis haasteellista löytää.
Meni kauan ymmärtää, että apua siihen pitää hakea todellakin konkreettisesti fyysisillä keinoilla. Harjoittelu tässä asiassa on tosi vaikeaa, mutta vähän olen saanut juonesta kiinni. Se vaan kun reagoiminen on niin älyttömän voimakasta toisinaan, että mikään muu ei auta lopulta kuin se että ihmisiä ei ole lähettyvillä.
Yksi juttu vielä, vaikutat fiksulta ihmiseltä, älä siis suotta "kunhan kerro" asioita niin, että astut muiden rajojen yli. Tässä siis sitä palautetta ulkoapäin myös sinne suuntaan :)Keholliset pelkoreaktiot syntyvät aivojen keskiosissa. Niitä ei voi ohjata otsalohkojen toiminnalla, koska aivojen vanhempien osien reaktiot ovat aina voimakkaammat kuin otsalohkojen käskyt.
Keskiosiin on kuitenkin "takaportti" eli eräänlainen transsi tai hypnoosi, jonka jokainen saa harjoittelun jälkeen aikaan myös itse. Aivojen keskiosat ymmärtävät (mieli)kuvia paremmin kuin sanoja ja reagoivat kuviin paremmin kuin sanoihin. Eli jos sanot että ajatukset eivät vaikuta, et ole ollut tarpeeksi syvässä hypnoosissa ja ajatuksesi ovat olleet liian abstrakteja (esim. sanoja).
Reagoin itse aika huonosti fyysisiin ärsykkeisiin, joten en voi kommentoida sitä.
En hae kaikkien hyväksyntää. Tiedän, että osa ihmisistä ei pidä minusta ja se on minulle ok. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keholliset pelkoreaktiot syntyvät aivojen keskiosissa. Niitä ei voi ohjata otsalohkojen toiminnalla, koska aivojen vanhempien osien reaktiot ovat aina voimakkaammat kuin otsalohkojen käskyt.
Keskiosiin on kuitenkin "takaportti" eli eräänlainen transsi tai hypnoosi, jonka jokainen saa harjoittelun jälkeen aikaan myös itse. Aivojen keskiosat ymmärtävät (mieli)kuvia paremmin kuin sanoja ja reagoivat kuviin paremmin kuin sanoihin. Eli jos sanot että ajatukset eivät vaikuta, et ole ollut tarpeeksi syvässä hypnoosissa ja ajatuksesi ovat olleet liian abstrakteja (esim. sanoja).
Reagoin itse aika huonosti fyysisiin ärsykkeisiin, joten en voi kommentoida sitä.
En hae kaikkien hyväksyntää. Tiedän, että osa ihmisistä ei pidä minusta ja se on minulle ok.Kehollisia reaktioitaan voi kyllä ehdollistaa uudestaan, pitää vaan toistaa ja toistaa pitkän aikaa. En osaa sanoa transsitiloista mitään. Mutta jos haluat ymmärtää sosiaalisia pelkoja kokevia ihmisiä, tämä kehollinen puoli asiasta on hyvä tietää, jos siihen ei ole itsellä kosketusta.
Saattaisin hyvinkin pitää sinusta, jos oltaisiin tässä kasvotusten juttelemassa. Useimmat ihmiset on ihan jees, vaikka epäsosiaalinen olenkin. Palautteen vastaanottamisesta suoraselkäisesti tulee muutes hyvä olo (eli sanoa vaikka, että joo, sanoin asiani vähän huonosti ja korjaan sen nyt). Ei tää oo mitään kettuilua sitten. No niin, kaikkea hyvää sinne! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelmaksi muodostuu lähinnä se, että jos en käytä lääkitystä niin päivät ovat lähes pelkästään vain sinnittelyä ja itsetuhoiset ajatukset nousevat esiin.
Päivääkään en ole tehnyt töitä ilman lääkitystä. Ja siltikin ajaudun ajoittain sairauslomille. Kuten nytkin olen.
Se mikä tässä on sinällään positiivista, niin olen pärjännyt elämässäni pitkälti näiden kainalosauvojen, eli lääkkeiden takia.
Tottakai haaveilen aina paremmasta ja paremmasta, mutta ongelmani onkin ollut että haukkaan liian suuren palan milloin mistäkin.
-apMitä ajattelet silloin kun olet tuhoisa itsellesi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ajattelet silloin kun olet tuhoisa itsellesi?
Hyvin pitkälti omaa riittämättömyyttä ja mitättömyyttä. Näen itseni silloin pelkkänä kasana ongelmia, hyvin outona ja poikkeavana.
Lisäksi minulla iskee järisyttävän kova kaipuu aikaan kun asiat olivat monella tapaa paremmin. Silloin suren kaikkia edesmenneitä läheisiäni.
Olen huomannut pysyväni vakaampana kun käytän lääkkeitä. Toki kääntöpuolena on tunteiden latistuminen. Mutta ilman lääkkeitä olen lähes kuin murrosikäinen, jonka mieliala poukkoilee minuutinkin sisällä suuntaan ja toiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehollisia reaktioitaan voi kyllä ehdollistaa uudestaan, pitää vaan toistaa ja toistaa pitkän aikaa. En osaa sanoa transsitiloista mitään. Mutta jos haluat ymmärtää sosiaalisia pelkoja kokevia ihmisiä, tämä kehollinen puoli asiasta on hyvä tietää, jos siihen ei ole itsellä kosketusta.
Saattaisin hyvinkin pitää sinusta, jos oltaisiin tässä kasvotusten juttelemassa. Useimmat ihmiset on ihan jees, vaikka epäsosiaalinen olenkin. Palautteen vastaanottamisesta suoraselkäisesti tulee muutes hyvä olo (eli sanoa vaikka, että joo, sanoin asiani vähän huonosti ja korjaan sen nyt). Ei tää oo mitään kettuilua sitten. No niin, kaikkea hyvää sinne!Ehdollistaminen vie aikaa, eikä lopputulos ole niin "puhdas" kuin suora "uudelleenohjelmointi" transsitilan kautta. Kuvittele, miten voimakkaasti kehon (erityisesti hermoston) reaktiot muuttuvat äkillisen trauman seurauksena, siis negatiiviseen suuntaan. Kuvittele sitten samanlainen äkkinäinen muutos positiiviseen suuntaan. Toistoja ei tarvita niin monia kuin ehdollistamisessa tai jos tarvitaan, niidenkin teho on voimakas.
Otan palautetta vastaan mielelläni ja usein pyydänkin sitä. Sen avulla pystyy kehittämään itseään. Sinun palautteesi ei ole ollut rakentavaa, koska et ole yksilöinyt, mikä viestini "sävyssä" on ollut pielessä. Omasta mielestäni olen pitänyt yllä samaa sävyä kaikissa viesteissäni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin pitkälti omaa riittämättömyyttä ja mitättömyyttä. Näen itseni silloin pelkkänä kasana ongelmia, hyvin outona ja poikkeavana.
Lisäksi minulla iskee järisyttävän kova kaipuu aikaan kun asiat olivat monella tapaa paremmin. Silloin suren kaikkia edesmenneitä läheisiäni.
Olen huomannut pysyväni vakaampana kun käytän lääkkeitä. Toki kääntöpuolena on tunteiden latistuminen. Mutta ilman lääkkeitä olen lähes kuin murrosikäinen, jonka mieliala poukkoilee minuutinkin sisällä suuntaan ja toiseen.Heh, eikö meistä jokainen ole aika mitätön ja vain kasa ongelmia... 😀 Enkä tiedä kumpi on pahempaa: se että se häiritsee vai se, että se ei häiritse itseä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehdollistaminen vie aikaa, eikä lopputulos ole niin "puhdas" kuin suora "uudelleenohjelmointi" transsitilan kautta. Kuvittele, miten voimakkaasti kehon (erityisesti hermoston) reaktiot muuttuvat äkillisen trauman seurauksena, siis negatiiviseen suuntaan. Kuvittele sitten samanlainen äkkinäinen muutos positiiviseen suuntaan. Toistoja ei tarvita niin monia kuin ehdollistamisessa tai jos tarvitaan, niidenkin teho on voimakas.
Otan palautetta vastaan mielelläni ja usein pyydänkin sitä. Sen avulla pystyy kehittämään itseään. Sinun palautteesi ei ole ollut rakentavaa, koska et ole yksilöinyt, mikä viestini "sävyssä" on ollut pielessä. Omasta mielestäni olen pitänyt yllä samaa sävyä kaikissa viesteissäni.Ehkä sitten pitäisi jotain hypnoosia kokeilla, en ole kokeillut. En ole silti kertalaakista parantumisista kuullut koskaan mistään.
Toista osaa keskustelua ei ole minulle tarpeen jatkaa, etkä sinäkään ole siitä aidosti kiinnostunut. Hypnoosi-idean otan tästä matkaan, hyvä että jaoit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, eikö meistä jokainen ole aika mitätön ja vain kasa ongelmia... 😀 Enkä tiedä kumpi on pahempaa: se että se häiritsee vai se, että se ei häiritse itseä...
Mulla on tavoitteet ja maalit aina äärettömän korkealla. Siis suoritan aivan kaiken, mihin ryhdyn. Sitten jos ja kun sieltä tulla romistaan alas, niin jälki on sen mukaista.
Minä olen jopa kysynyt sitä psykiatreilta, että onko minulla kaksisuuntainen mielialahäiriö. Ei heidän mielestään.
Jos jätän lääkkeet pois, alan käyttäytä hyvin samalla tavoin: äärimmäinen maanisuus ja sen jälkeinen syvä depressio iskee. Ja sen masennusvaiheen aikana tuleekin itsetuhoisuus.
En todennäköisesti jaksaisi kirjoitella täällä riviäkään, mutta parasta sikaa lääkkeitä käytän, niin olo on varsin tyyni.
Kun syvä masennusvaihe iskee, en pese hampaita, en käy suihkussa viikkokausiin. Syön milloin syön. Makaan vain sängyssä. Sitä olotilaa pyrin välttelemään ja näemmä lääkkeillä se onnistuu blokata aika hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä sitten pitäisi jotain hypnoosia kokeilla, en ole kokeillut. En ole silti kertalaakista parantumisista kuullut koskaan mistään.
Toista osaa keskustelua ei ole minulle tarpeen jatkaa, etkä sinäkään ole siitä aidosti kiinnostunut. Hypnoosi-idean otan tästä matkaan, hyvä että jaoit.Täytyy muistaa, ettei minulla ole ollut samoja ongelmia kuin sinulla. Puhuin aivojen toiminnasta hyvin yleisellä tasolla.
Tulkitset minua koko ajan väärin. Luet rivien välistä jotain, mitä siellä ole. Kyllä, haluan aidosti tietää mitä olen sanonut huonosti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on tavoitteet ja maalit aina äärettömän korkealla. Siis suoritan aivan kaiken, mihin ryhdyn. Sitten jos ja kun sieltä tulla romistaan alas, niin jälki on sen mukaista.
Minä olen jopa kysynyt sitä psykiatreilta, että onko minulla kaksisuuntainen mielialahäiriö. Ei heidän mielestään.
Jos jätän lääkkeet pois, alan käyttäytä hyvin samalla tavoin: äärimmäinen maanisuus ja sen jälkeinen syvä depressio iskee. Ja sen masennusvaiheen aikana tuleekin itsetuhoisuus.
En todennäköisesti jaksaisi kirjoitella täällä riviäkään, mutta parasta sikaa lääkkeitä käytän, niin olo on varsin tyyni.
Kun syvä masennusvaihe iskee, en pese hampaita, en käy suihkussa viikkokausiin. Syön milloin syön. Makaan vain sängyssä. Sitä olotilaa pyrin välttelemään ja näemmä lääkkeillä se onnistuu blokata aika hyvin.Kun olet masennusvaiheessa, kumpi tila kuvaa sinua paremmin: tunnet olevasi vankina kehossasi ja fyysisessä huoneessasi vai tunnet, että vajoat mielikuvituksessasi ikään kuin toiseen maailmaan, joka on ympäröivää todellisuutta synkempi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy muistaa, ettei minulla ole ollut samoja ongelmia kuin sinulla. Puhuin aivojen toiminnasta hyvin yleisellä tasolla.
Tulkitset minua koko ajan väärin. Luet rivien välistä jotain, mitä siellä ole. Kyllä, haluan aidosti tietää mitä olen sanonut huonosti.No okei sitten. Kommentoit suoraan minun kirjoitukseeni tekemällä yleistyksiä ja oletuksia siitä millainen olen ihmisenä, mitkä ongelmani juuret ovat, millainen olisin parisuhteessa ja vanhempana, ja sanoit asioita varsin tylyttävään sävyyn. Yleistit myös kaikki tähän keskusteluun osallistuneet johonkin ihmistyyppiin, josta juuri sinulla on huonoja kokemuksia ja tunsit jostain syystä olennaiseksi "sylkäistä" sen tänne. Sellainen tyly ja sylkevä tyyli keskustella on se, mikä aina pilaa hyvät keskustelut netissä, etkö ole huomannut? Jos se on sinulle vain normaali tapa kommunikoida, niin... I rest my case.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No okei sitten. Kommentoit suoraan minun kirjoitukseeni tekemällä yleistyksiä ja oletuksia siitä millainen olen ihmisenä, mitkä ongelmani juuret ovat, millainen olisin parisuhteessa ja vanhempana, ja sanoit asioita varsin tylyttävään sävyyn. Yleistit myös kaikki tähän keskusteluun osallistuneet johonkin ihmistyyppiin, josta juuri sinulla on huonoja kokemuksia ja tunsit jostain syystä olennaiseksi "sylkäistä" sen tänne. Sellainen tyly ja sylkevä tyyli keskustella on se, mikä aina pilaa hyvät keskustelut netissä, etkö ole huomannut? Jos se on sinulle vain normaali tapa kommunikoida, niin... I rest my case.
Ahaa. Ok. Minä taas ajattelen niin, että jos jokin sylkäisy ei koske minua niin se ei myöskään kosketa minua. Mutta kiitos että kerroit asian ja pahoittelut jos loukkasin.
Tulin tähän keskusteluun hieman katselemaan, oletteko samanlaisia pässejä mitä vastaani on tullut aiemmin. Sinä et ainakaan saa pässin titteliä tällä perusteella. Valitan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun olet masennusvaiheessa, kumpi tila kuvaa sinua paremmin: tunnet olevasi vankina kehossasi ja fyysisessä huoneessasi vai tunnet, että vajoat mielikuvituksessasi ikään kuin toiseen maailmaan, joka on ympäröivää todellisuutta synkempi?
Ehdottomasti eka. Se jos missä kykenen voimaantumaan on yleensä vajoaminen itseen ja sisäinen oma maailma.
Tosin pahimman masennusvaiheen aikana ei jaksa harrasraa mitään.
Olen läpi elämän kokenut kummallista tyhjyyttä, onttoa oloa. En tiedä mistä se johtuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa. Ok. Minä taas ajattelen niin, että jos jokin sylkäisy ei koske minua niin se ei myöskään kosketa minua. Mutta kiitos että kerroit asian ja pahoittelut jos loukkasin.
Tulin tähän keskusteluun hieman katselemaan, oletteko samanlaisia pässejä mitä vastaani on tullut aiemmin. Sinä et ainakaan saa pässin titteliä tällä perusteella. Valitan.Viesti on tällä kertaa poikkeuksellisesti rivien välissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulin tähän keskusteluun hieman katselemaan, oletteko samanlaisia pässejä mitä vastaani on tullut aiemmin. Sinä et ainakaan saa pässin titteliä tällä perusteella. Valitan.Pässien etsiminen keskustelupalstoilta on huono harrastus, siitä tulee kaikille paha mieli :) Kiitos pahoittelusta ja keskustelusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehdottomasti eka. Se jos missä kykenen voimaantumaan on yleensä vajoaminen itseen ja sisäinen oma maailma.
Tosin pahimman masennusvaiheen aikana ei jaksa harrasraa mitään.
Olen läpi elämän kokenut kummallista tyhjyyttä, onttoa oloa. En tiedä mistä se johtuu.Vankina olemisen tunteella on jotain tekemistä lapsuutesi kanssa, koska lapsena ihminen näkee ja kokee fyysisestä maailmasta vain kehon ja huoneen, jossa on sillä hetkellä. Muusta maailmasta ei silloin tiedä tai muista mitään. Ja lapsenakin ainoa keino päästä "pois" fyysisestä ympäristöstä on oma mielikuvitusmaailma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pässien etsiminen keskustelupalstoilta on huono harrastus, siitä tulee kaikille paha mieli :) Kiitos pahoittelusta ja keskustelusta.
Kiitos, yritän muistaa tuon neuvon itsekin. ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vankina olemisen tunteella on jotain tekemistä lapsuutesi kanssa, koska lapsena ihminen näkee ja kokee fyysisestä maailmasta vain kehon ja huoneen, jossa on sillä hetkellä. Muusta maailmasta ei silloin tiedä tai muista mitään. Ja lapsenakin ainoa keino päästä "pois" fyysisestä ympäristöstä on oma mielikuvitusmaailma.
Ne on varmasti tosi syvällä alitajunnassa olevia juttuja. Varhaisesta lapsuudesta saakka on ollut aika myrskyisää.
En tiedä, voisko syvästä hypnoosista olla apua. Tai enhän tiedä, että toimiiko minuun edes hypnoosi millään tavoin.
Olen minä sitä äänitteinä testannut, mutta niistä minulle ei apua ollut.
-ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on varmasti tosi syvällä alitajunnassa olevia juttuja. Varhaisesta lapsuudesta saakka on ollut aika myrskyisää.
En tiedä, voisko syvästä hypnoosista olla apua. Tai enhän tiedä, että toimiiko minuun edes hypnoosi millään tavoin.
Olen minä sitä äänitteinä testannut, mutta niistä minulle ei apua ollut.
-apEn itse pidä mistään toisen henkilön johdattelemasta hypnoosista, koska en voi itse kontrolloida prosessia. Kun menen syvään transsitilaan, haluan että itselläni on täysi kontrolli kaikkeen. Se onnistuu vain tee-se-itse-metodilla, koska muuten tietoinen mieleni jarruttelee ja estää koko homman. Näin siis minulla. Kannattaa kokeilla, mikä itselle toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En itse pidä mistään toisen henkilön johdattelemasta hypnoosista, koska en voi itse kontrolloida prosessia. Kun menen syvään transsitilaan, haluan että itselläni on täysi kontrolli kaikkeen. Se onnistuu vain tee-se-itse-metodilla, koska muuten tietoinen mieleni jarruttelee ja estää koko homman. Näin siis minulla. Kannattaa kokeilla, mikä itselle toimii.
Tuo juuri on ollut esteenä etten ole uskaltanut mennä hypnotisoitavaksi, ainakaan vielä.
Jännitys, ahdistus ja pelkotilat ovat minussa niin voimakkaat etten koskaan saa vieraassa paikassa unta. Ja työlästä se on kotonakin, mutta kotona rentoudun sen verran, että unilääkkeellä uni tulee. Vieraassa paikassa en saa edes unilääkkeellä unta.
Tämän perusteella epäilen että tuskin minua saa hypnoosiinkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo juuri on ollut esteenä etten ole uskaltanut mennä hypnotisoitavaksi, ainakaan vielä.
Jännitys, ahdistus ja pelkotilat ovat minussa niin voimakkaat etten koskaan saa vieraassa paikassa unta. Ja työlästä se on kotonakin, mutta kotona rentoudun sen verran, että unilääkkeellä uni tulee. Vieraassa paikassa en saa edes unilääkkeellä unta.
Tämän perusteella epäilen että tuskin minua saa hypnoosiinkaan.Kun transsiin/hypnoosiin tottuu, se tuntuu luonnolliselta tilalta. Tutulta ja turvalliselta. Ei sielläkään tietysti liikaa aikaa sovi viettää. Ehkä et ole ajattellut, että kyseessä on tila, johon pääset omalla harjoittelulla.
Minulla on muiden konstien lisäksi myös ns. noitarumpu, jota käytän harvoin. Sitä täytyy rummuttaa n. 5 minuuttia, 3-4 lyöntiä sekunnissa, ennen kuin mitään tapahtuu. Se on fyysisesti työläs keino, jota en yleensä jaksa käyttää. :D Mutta kannattaa kokeilla, mikä toimii itselle. Olemme kaikki erilaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän perusteella epäilen että tuskin minua saa hypnoosiinkaan.Minäkin epäilin tosi kovana jännittäjänä että vaivunko edes hypnoosiin mutta alta viiden minuutin olin ns. keskisyvässä hypnoosissa ja se oli vasta testi.
Hoitojen aikana olin ns. kartalla koko ajan mitä tapahtui joten jotain ns pimeitä kohtia minulla ei ollut. Olin hämmästynyt kun hypnotisoija siirsi minua aikasempiin elämänvaiheisiin. Tilanteet oli niin selviä että näin itseni ja jopa vaatteeni näkyivät, en ollut enää niitäkään lapsuudestani muistanut. elin sen aikaiset kokemukset niin että muistin tarkkaan millainen ilmakin oli silloin koska minut oli siirretty määrättyihin hetkiin.
Jos ap päätyy kokeilemaan hypnoosia niin selvitä tekijän tausta ja meriitit huolella kas kun sielläkin alalla on monenlaista yrittäjää.
Laillistetun hypnotisoijan kanssa olet turvassa ja hyvässä hoidossa.
Minun hoitoni katkesi muuttoon ja uudessa paikassa sitä ei ollut tarjolla ja välimatka entiseen satoja kilometrejä. Hypnoosilla saa ihmeitä aikaan, tunnen useita jotka esim. lopettaneet tupakanpolton sen avulla.
Suosittelen lämpimästi tätä hoitomuotoa. Tsemppiä ja kevään odotusta kaikille<3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On hyödyllistä nähdä itsensä myös ulkopuolisen silmin. Tiedän aiheesta yllättävän paljon.
Minä olen aina halajanut nähdä itseni jonkun toisen silmin, mutta en tiedä / osaa. Miten se tapahtuu? - Nm. Mielenkiintoista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin epäilin tosi kovana jännittäjänä että vaivunko edes hypnoosiin mutta alta viiden minuutin olin ns. keskisyvässä hypnoosissa ja se oli vasta testi.
Hoitojen aikana olin ns. kartalla koko ajan mitä tapahtui joten jotain ns pimeitä kohtia minulla ei ollut. Olin hämmästynyt kun hypnotisoija siirsi minua aikasempiin elämänvaiheisiin. Tilanteet oli niin selviä että näin itseni ja jopa vaatteeni näkyivät, en ollut enää niitäkään lapsuudestani muistanut. elin sen aikaiset kokemukset niin että muistin tarkkaan millainen ilmakin oli silloin koska minut oli siirretty määrättyihin hetkiin.
Jos ap päätyy kokeilemaan hypnoosia niin selvitä tekijän tausta ja meriitit huolella kas kun sielläkin alalla on monenlaista yrittäjää.
Laillistetun hypnotisoijan kanssa olet turvassa ja hyvässä hoidossa.
Minun hoitoni katkesi muuttoon ja uudessa paikassa sitä ei ollut tarjolla ja välimatka entiseen satoja kilometrejä. Hypnoosilla saa ihmeitä aikaan, tunnen useita jotka esim. lopettaneet tupakanpolton sen avulla.
Suosittelen lämpimästi tätä hoitomuotoa. Tsemppiä ja kevään odotusta kaikille<3Kuulostaa lupaavalta. Jahka työhön taas pääsen ja sairauslomani loppuu, otan tuon projektikseni.
Vaikka tässä on ollut vuosien saatossa todella vaikeata, niin pyrin näiden sairauksieni kanssa (ja niistä huolimatta) eteenpäin. Yritän pysyä myös työelämässä, kaikesta huolinatta. Kun olen voinissani työ itseasiassa on myös voimavara.
Kaikesta huolimatta on vain pyrittävä eteenpäin ja koetettava kehittää sosiaalisuuttaan.
Välillä tulee seinä eteen, mutta perusluonteeni on sinnikäs.
- Anonyymi
No, mä en tykkää tilanteista jossa on paljon ihmisiä. Se alkaa ahdistaa jostain syystä.
Terv. Nainen 53 v. - Anonyymi
jep..muistan lapsuudesta kun pyydettiin koulussa lukemaan kirjasta ,,en pystynyt,jos
luin ,,ääni värisi ja lopetin..tiedän nyt että olen loistava puhuja jos vaan haluan ,se
kaikki on viisaita sanoja ,,älyn sanoja ,sonta ei kiinnosta pätkääkään, jännitän edelleen
mutta kun huomaan mitä muut puhuu,,naurattaa,,täyttä sontaa ,eli parempi olla
hiljaa,,,voi teitä onnettomat - Anonyymi
Hei ap
Olen kommentoinut ketjuusi monta kertaa ja jatkan vielä, viimeksi kirjoitin hypnoosista. En ole varma saako ketjuun laittaa linkkejä joten googletappa sanat "hyvä terveys hypnoosi ei ole huuhaata" saat vankkaa ja asiantuntevaa tekstiä ja tunnetuilta asiantuntijoilta. Löytyy neuvoja miten vältät huijaukset ja ennenkaikkea mitä sinulle tapahtuu hoitojen aikana ja niiden jälkeen.
Omasta jutustani niin paljon aikaa että silloin sai lääkärin lähetteen, toivottavasti leikkaukset eivät ole sitä vieneet pois, se on aika kallista omasta pussista maksaa.
Muista tarkistaa tämä myös.
Tutkippa asiaa kaikessa rauhassa nyt kun käsittääkseni olet vielä saikulla.
Tiedän nimeltä todella monia hyviä hypnotisoijia mutta nimiä en laita koska juttuni voidaan poistaa syyllä että mainostan.
Toivotan sinulle valoisampaa kevättä ja tsemppiä ja google kovaan käyttöön nyt, apua on tarjolla.- Anonyymi
Jatkan vielä aiempaa kirjoitustani hypnoosista eli miksi kehoitan selvittämään taustat huolella ettei ap ja muutkin aikovat sorru ensimmäiseen "hypnotisoijaan" minkä löytävät.
Laatu ratkaisee ei hinta.
Valemuistoja voidaan luoda ja se on kohtalokasta ja sitä ei laillistettu hypnotisoija tee.
Olen todella iloinen että aloittajalla on halua ja ennenkaikkea motivaatiota avun saamiseksi koska ilman niitä hypnoosi ei toimi.
Lopuksi laitan varoittavan esimerkin joka oli googlessa.
Tsemppiä ja olkaa tarkkoina.
Google kertoo seuraavaa:
Ketään ei voi hypnotisoida vasten tahtoa, vaan se vaatii aina vastaanottavaisen mielen.
Ammattitaidottoman hypnologin luona voi syntyä myös valemuistoja eli ihminen muistaa
jotain sellaista, mitä ei ole koskaan tapahtunut.
Lauerma ottaa esimerkiksi ufosieppaukset.
Iso osa sieppaustarinoista palautuu mieleen hypnoosissa.
Siepatut kertovat nähneensä lentäviä lautasia ja häikäiseviä valoja.
Uhrit ovat paikoilleen jähmettyneitä ja huomaavat lopulta olevansa
leikkaussalia muistuttavassa avaruusaluksessa, jossa heille tehdään
lääketieteellisiä toimenpiteitä tai seksuaalista väkivaltaa.
Sieppaukset koetaan usein hetkeä ennen nukahtamista, unen ja valveen rajamailla,
ja ne saattavatkin olla unihalvauksen kaltaisia hallusinaatioita eli aistiharhoja.
Eroon tuskaisesta olosta
Ammattitaitoinen hypnoosin käyttäjä selvittää ensimmäisenä potilaan todellisuudentajun.
Se ratkaisee, voiko häntä hypnotisoida. Hypnoosia ei suositella skitsofreenikoille
tai vaikeasti masentuneille, sillä se voi pahentaa näitä sairauksia.
- Anonyymi
Älä huoli, et ole ainoa eikä sinussa ole mitään vikaa. Meitä on muitakin. Pelko ajaa itsellä saamattomuuteen, juurikin esimerkiksi sosiaalisten verkostojen luomisessa. Tämä johtaakin usein yksinäisyyden kokemuksiin. "Helpoin" keino itsellä on hoitaa tällaista ahdistusta on se, että yksinkertaisesti pakottaa itsensä hyväksymään itsensä sellaisena kuin on JA olla välittämättä mitä muut ajattelevat. Tiedän.. ei ole helppoa, mutta auttaa kun keskittyy ennen kuin vaikkapa menee sinne lähikauppaan ja jos sitten siellä saa jännitysoireita, niin antaa niiden tulla ja mennä vapaasti, muista välittämättä. Armoa itsellesi ja matka helpottuu varmasti.
- Anonyymi
Mitkä lääkkeet sait sosiaalisten tilanteiden pelkoon? Minusta kuulostaa siltä että elämäntapasi ei ole ollut sopiva juuri sinun kehollesi.
- Anonyymi
Rakas ystävä. Se että jää neljän seinän sisään ja käy vain kaupassa ja apteekissa tekee sinusta pelokkaan. Vaikka olisit minkä diblomin opiskellut mene vaikka huonotuloisiin töihin tai vaikka vapaaehtoistöihin. Kun teet työtä ,vaikka palkattakin,itsetunto kohenee koska tunnet olevasi tärkeä ja arvostettu. Saat arvostusta ,koska pyyteettömästi autat. Saat hyvää karmaa ja se karma kasvaa. Joku pvä unohdat itsesi ja huomaat että olet muille tärkeä ,autat ja rohkaiset kaltaisiasi. Sinulla on tärkeä tehtävä maailmassa. Ota se vastaan .Auta muita .siitä se lähtee🧜♀️
- Anonyymi
Jos minulla olisi valtaa ja rahaa,ottaisin kaikki heikot siipieni suojaan.perustaisin hyväntekeväisyys järjestön ihmisille,että kaikki voisivat tuntea itsensä arvokkaiksi. Nämä raharikkaat pohatat ,joita itsekkin tunnen,mässäilee monissa asunnoissaan itsekkäästi,kuin olisivat muka oikeasti asemansa ansainneet. Se heille suotiin että osaisivat sen oikein tarvitseville jakaa eikä itse itselleen itsekkäästi pitää. Puistattavia tapauksia.
- Anonyymi
Mikään mahti tai maallinen mammona ei ole itse ansaittua. Siihen lähtökohdat, äly ja olosuhteet on määrätty. Se on lahja ja se pitää käyttää viisaasti.epäitsekkäästi🧜♀️
- Anonyymi
Söin lääkkeitä vuosikymmeniä propralia sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Olen jättänyt kaikki pois kun olen huomannut että se sosiaalisuus on lääke siihen pelkoon. Joo se jännittää aina mutta sydän vähän pompottelee mitään muuta siinä ei tapahdu kun pitää paketin kasassa. Esiintymisen jälkeen tulee lisää varmuutta itseensä eikä mitään nappuloita tarvita.
- Anonyymi
Kaiken avain on se miten siihen jännitykseen suhtaudut. Ei jännitys ole mikään mörkö vaan normaali reaktio ja näyttää sinulle että se tilanne on tärkeä. Monet isot julkkikset jännittää niin että oksentaa ennen esiintymistä. Silti he ovat maailmankuuluja ja tekevät sitä omaa hommaansa. Pulssi nousee kyllä ja se voi tuntua inhottavalta mutta ei terveellä ihmisellä aiheuta mitään muuta eli et ole kuolemassa. Nenän kautta ilmaa sisään ja suusta ulos. Sitten voi kokeilla myös supermies asentoa kädet lanteilla seisomista. Jos alat tarkkailla itseäsi ja mitä jännitys aiheuttaa peli on menetetty käden ja pään ja muiden vapinat voimistuu ja tulee paniikki.
- Anonyymi
Et ole yksin. Olet enemmistö maailmassa. Näillä mennään👍
- Anonyymi
En ole ollut koskaan työelämässä. Minulla on myös epävakaa-, narsistinen-, ja huomionhakuinen persoonallisuus ja niistä ihan diagnoosit löytyy. Se onkin sikäli huvittavaa, että rakastan olla esillä, mutten voi, koska minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko. Mutta välillä ylitän itseni ja voitan pelkoni hetkellisesti. Minulla ei ole lääkitystä enkä kelpuuta muuta kui bentsot, sillä muu ei auta. Mulla olikin 7 vuotta bentsoresepti klonatsepaammille. Mun tekis mieli ruveta myymään itseäni, ehkä lopulta pääsisin sosiaalisten tilanteiden pelosta pysyvästi. Kaikki on kokeiltu ja järkeilty omassa päässä, joten ihan vakavasti olen miettinyt tuotakin asiaa.
n 35 v
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3211433Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r367477V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!823899Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1063809- 423338
Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.6113227Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳503163- 913088
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul322033- 361830