-sahkoautotesti-pakkasella-sahkoautojen-toimintamatkat-hyytyvat/

Anonyymi

36

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      turvallisuus siis huono

      lapsiperheen loma-autoko?

      • Anonyymi

        Teslan turvallisuus matkustajille on kaikista malleista paras. Jos haluat selvitä hengissä pahimmistakin kolareista, valitse Tesla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan turvallisuus matkustajille on kaikista malleista paras. Jos haluat selvitä hengissä pahimmistakin kolareista, valitse Tesla.

        Paitsi jos kahvat jää sisään ja lukot jumiin, kuten on joskus käynyt ja siihen räjähdyksen kaltainen sähköpalo, niin helppo laittaa perhe vaikka samaan purkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos kahvat jää sisään ja lukot jumiin, kuten on joskus käynyt ja siihen räjähdyksen kaltainen sähköpalo, niin helppo laittaa perhe vaikka samaan purkkiin.

        Vastaava voi tapahtua ihan minkä tahansa auton kanssa, jos ovi vahingoittuu. Ovia on kuitenkin 4, ja kaikki niistä saa auki ilman sähköjä. Jos muu ei auta, tuulilasin kautta pakoon.

        Akkupaloissa on yleensä kymmeniä minuutteja aikaa paeta, joten kovin räjähdysmäisiä ne eivät ole. Lisäksi akkupalot ovat kolareissakin äärimmäisen harvinaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaava voi tapahtua ihan minkä tahansa auton kanssa, jos ovi vahingoittuu. Ovia on kuitenkin 4, ja kaikki niistä saa auki ilman sähköjä. Jos muu ei auta, tuulilasin kautta pakoon.

        Akkupaloissa on yleensä kymmeniä minuutteja aikaa paeta, joten kovin räjähdysmäisiä ne eivät ole. Lisäksi akkupalot ovat kolareissakin äärimmäisen harvinaisia.

        Kaikki sähköiset toiminnat voiva häiriintyä pakkasessa ja silloin voit olla jumissa autossa. Ainakin ovet pitää saada sisältä auki mekaanisesti vaikka ne on sähköisesti lukittu, jotta hätäpoistuminen on mahdollista.

        On sellaisiakin tapauksia, että Teslassa on pieni 12 V akku virraton tai muuten epäkunnossa eikä edes konepeltiä saa auki sähköisen lukituksen takia. Et pääse lataamaan tai huoltamaan ko. akkua muuten kuin konepelti täytyy saada väkisin auki
        12 V akku hoitaa muita kuin ajoon liittyviä sähköisiä toimintoja lukitusta auton asetuksia jne.

        Sähköiset toiminnot ovat vielä aika vaarallisia, koska valmistajat eivät ole ajatelleet asioita loppuun asti.


    • Anonyymi

      Jälleen kerran Teslat olivat parhaita.

    • Anonyymi

      Sähköautojen toimintamatkat tippuivat 11-32%, useimmilla noin 20%. Jos ihan tarkkoja ollaan myös polttomoottoriautojen toimintamatkat tippuu talvella ajovastusten (tiheämpi ilma, lumi/loska) ja moottorin lämpeäminen (ryyppy) sekä sisätilan lämmittäminen (lisää muutaman minuutin pidemmän aikaa ryyppyä). Tämä tietysti unohtuu monilta. Tippuuko polttomoottoriautoilla noin 10% talvella toimintamatka ajoprofiilista riippuen?

      https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132

      • Anonyymi

        "Tippuuko polttomoottoriautoilla noin 10% talvella toimintamatka ajoprofiilista riippuen?"

        Sitä luokkaa, jopa hieman enemmän. Tosin talvirajoitukset kompensoivat tätä melkoisesti moottoritieajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tippuuko polttomoottoriautoilla noin 10% talvella toimintamatka ajoprofiilista riippuen?"

        Sitä luokkaa, jopa hieman enemmän. Tosin talvirajoitukset kompensoivat tätä melkoisesti moottoritieajossa.

        Enemmänkin putoaa mutta sillä ei ole merkitystä kun voi tankata nopeaa. Sählköautoa ei voi tankata nopeaa eikä edes kannata koska pikalataus tuhoaa akkua nopeutetusti=ympäristötuho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmänkin putoaa mutta sillä ei ole merkitystä kun voi tankata nopeaa. Sählköautoa ei voi tankata nopeaa eikä edes kannata koska pikalataus tuhoaa akkua nopeutetusti=ympäristötuho.

        Eipä pikalataus taida paljoa nopeuttaa akkujen vanhenemista, jos lämpötila ja muut ympäristötekijät ovat hallinnassa.

        Toiseksi melkoinen non sequitur tuossa: miten akkujen "nopea tuhoutuminen" (?) aiheuttaa minkään sortin ympäristötuhoa?

        Tiesit kai, että hydrometallurgisilla menetelmillä akuista saadaan n. 98% kierrätettyä, samoin menetelmän kemikaaleista saadaan käytännössä kaikki kiertoon seuraavalle kierrokselle.


      • Anonyymi

        Ryyppy.... Eikös ryyppy ollut kaasutinmoottoreissa läppä jolla rikastettiin seosta käynnistyksen yhteydessä.
        Tiedoksi nykyään kaytetään polttoaineen ruiskutusta ja kaasuttimet ovat tulleet tarpeettomiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä pikalataus taida paljoa nopeuttaa akkujen vanhenemista, jos lämpötila ja muut ympäristötekijät ovat hallinnassa.

        Toiseksi melkoinen non sequitur tuossa: miten akkujen "nopea tuhoutuminen" (?) aiheuttaa minkään sortin ympäristötuhoa?

        Tiesit kai, että hydrometallurgisilla menetelmillä akuista saadaan n. 98% kierrätettyä, samoin menetelmän kemikaaleista saadaan käytännössä kaikki kiertoon seuraavalle kierrokselle.

        Tahtoo se nopea lataus edelleen aiheuttaa nopeutettua käyttöiän vähenemää. Näin se vaan on monessa asiassa. Ympäristötuho tulee siinä kun pitää uusia asioita nopeutetulla tahdilla esim louhia maasta uutta jalostettavaa. Kierrätys on yleisesti tiedossa jos osaa lukea ja kuunnella vähääkään. 98% sähköautojen käyttäjistä ei ole innoissaan ajoakun uusinnasta koska se maksaa järkyttävän paljon. Tuo prosentimäärä on vedetty hatusta mutta kysy 10 sähköauton omistajalta haluavatko he ostaa autoonsa nyt uuden akun ja maksaa n24000euroa siitä ? Myös nopea akun purkaminen vanhentaa akku/elektroniikkaa. Ei ole mitään mullistavia tekniikoita vieläkään sähköenergian suuren tehon hallinnassa joka ei aiheuta "kulumaa" Minulla ei ole oikein mitään lisättävää aiheeseen jokaon selkeä. Onnea asähköautojen akkujen kehitykseen sitä tarvittaisiin ja paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tahtoo se nopea lataus edelleen aiheuttaa nopeutettua käyttöiän vähenemää. Näin se vaan on monessa asiassa. Ympäristötuho tulee siinä kun pitää uusia asioita nopeutetulla tahdilla esim louhia maasta uutta jalostettavaa. Kierrätys on yleisesti tiedossa jos osaa lukea ja kuunnella vähääkään. 98% sähköautojen käyttäjistä ei ole innoissaan ajoakun uusinnasta koska se maksaa järkyttävän paljon. Tuo prosentimäärä on vedetty hatusta mutta kysy 10 sähköauton omistajalta haluavatko he ostaa autoonsa nyt uuden akun ja maksaa n24000euroa siitä ? Myös nopea akun purkaminen vanhentaa akku/elektroniikkaa. Ei ole mitään mullistavia tekniikoita vieläkään sähköenergian suuren tehon hallinnassa joka ei aiheuta "kulumaa" Minulla ei ole oikein mitään lisättävää aiheeseen jokaon selkeä. Onnea asähköautojen akkujen kehitykseen sitä tarvittaisiin ja paljon.

        "Tahtoo se nopea lataus edelleen aiheuttaa nopeutettua käyttöiän vähenemää."

        Aika harvassa ovat ne sähköautoll ajavat jotka käyttävät pikalatauksia usein. Hidaslataus kotona kattaa suurinpiirtein kaiken tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ryyppy.... Eikös ryyppy ollut kaasutinmoottoreissa läppä jolla rikastettiin seosta käynnistyksen yhteydessä.
        Tiedoksi nykyään kaytetään polttoaineen ruiskutusta ja kaasuttimet ovat tulleet tarpeettomiksi.

        Edelleen silti käytetään seoksen rikastusta ihan samasta syystä kuin kaasuttimien kanssa. Turha saivarrella.


    • Anonyymi

      "Lopulta Tesla kulki pisimmän kilometrimäärän: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrin kohdalla, kun taas BMW iX xDrive50 ryömi juuri rajapyykin toiselle puolelle 503 kilometrillään."

      Tarkoittaa sitä että normitaviksen ei tarvitse ladata autoaan talvellakaan enempää kuin kerran viikossa.

      • Anonyymi

        Töihin ja takaisin. Siihen sähikäinen on oiva peli. Voihan sitä sinne Lappiin mennä lomalle sitten vaikka junalla, tai lentokoneella.


      • Anonyymi

        Eihän tuossa testissä ollut edes kylmät ilmat!
        Pitäisi testata vaikkapa -20- -30 asteessa!
        Niin se vain on, ettei MIKÄÄN akkutekniikka ole kovin kylmän sietävää!


      • Anonyymi

        Mun polttista tarvii *ladata* kerran kahdessa viikossa. *Lataus nopeus* kaksi minuuttia. Toiminta matkaa tuli sillä 950km.


    • Anonyymi

      Pikkuhiljaa se bensakoneisten rangekin alkaa tulla ongelmaksi. Sähköautojen yleistyessä polttonesteiden myynti vähenee ja bensaasemia häviää kartalta kannattamottomina. Ne korvautuu latausasemilla.
      Ehkä 10v päästä palstalla keskustellaan bensakoneisten rangen lyhyydestä tai siitä että missä kannattaisi tankata matkalla hevon kuuseen se jäähallin kokoinen kärry koukussa.

    • Anonyymi

      Harvemmin tarvii yli kahtasataa kilsaa ajella talvellakaan putkeen. Tilasin Volvo C40 koska se oli hitosti hienompi ja parempi ja ennenkaikkea nopeampi kuin vastaava model Y long range.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli Volvon C40 menee vain 419 litraa tavaraa.

        Tesla Model 3: https://ev-database.org/car/1555/Tesla-Model-3 -- 561 litraa

        https://ev-database.org/car/1619/Tesla-Model-Y-Long-Range-Dual-Motor -- 854 litraa, tuplat verrattuna C40:een.

        Joo mutta katoppa minkä mallinen on model 3 aukko? Todellisuudessa C40 heittää paljon helpommin vaikka lätkäkassin tai ison pahvilaatikon. Tai jos pitää kulkettaa ikeasta joku lipasto? Model 3 et saa mitään sisään samaan tapaan kuin C40. Ja model 3 osa litroista tulee lisäksi isosta etu kontista joka volvossa on todella pieni.

        Olen kumpaakin ajanut ja myös model Y joka toki onkin C40 tilavampi. Erona vaan se että volvo on auto ja laadukas sellainen kun tesla on kamala sisältä ja ulkoa sekä erittäin meluisa kaikilla nopeuksilla. Testasin itseasiassa nämä kaikki 3 autoa ja valintani oli hyvin selkeä eli volvo C40. Ulkonäkö C40 miellytti ylivoimaisesti eniten. Sekä model y long range jää volvolle viivalta kuin seisomaan, ero on oikeasti ihan valtava volvon hyväksi kiihtyvyydessä. Silti volvo oli halvempi ja siihen sai paremman rahoituksen, myös 3 vuoden huollot jarruineen kuului hintaan. Volvossa myös paremmat musiikkilaitteet kuin teslassa sekä oikea mittaristo ja oikeita nappeja joita on helppo käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta katoppa minkä mallinen on model 3 aukko? Todellisuudessa C40 heittää paljon helpommin vaikka lätkäkassin tai ison pahvilaatikon. Tai jos pitää kulkettaa ikeasta joku lipasto? Model 3 et saa mitään sisään samaan tapaan kuin C40. Ja model 3 osa litroista tulee lisäksi isosta etu kontista joka volvossa on todella pieni.

        Olen kumpaakin ajanut ja myös model Y joka toki onkin C40 tilavampi. Erona vaan se että volvo on auto ja laadukas sellainen kun tesla on kamala sisältä ja ulkoa sekä erittäin meluisa kaikilla nopeuksilla. Testasin itseasiassa nämä kaikki 3 autoa ja valintani oli hyvin selkeä eli volvo C40. Ulkonäkö C40 miellytti ylivoimaisesti eniten. Sekä model y long range jää volvolle viivalta kuin seisomaan, ero on oikeasti ihan valtava volvon hyväksi kiihtyvyydessä. Silti volvo oli halvempi ja siihen sai paremman rahoituksen, myös 3 vuoden huollot jarruineen kuului hintaan. Volvossa myös paremmat musiikkilaitteet kuin teslassa sekä oikea mittaristo ja oikeita nappeja joita on helppo käyttää.

        C40 on myös model 3 reilusti tilavampi sisältä. Köy kokeilemassa itse istua niin huomaat eron. Ja se rengasmelu model 3 ja model y on todella kamalaa. Model Y on tietty tilavampi jos tilan vuoksi auton ostaa. Itselle ei semmoiset tilat ole tarpeelliset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        C40 on myös model 3 reilusti tilavampi sisältä. Köy kokeilemassa itse istua niin huomaat eron. Ja se rengasmelu model 3 ja model y on todella kamalaa. Model Y on tietty tilavampi jos tilan vuoksi auton ostaa. Itselle ei semmoiset tilat ole tarpeelliset.

        No, makuasioista ei sovi kiistellä. Itse odottelen vielä vähän aikaa, ja sitten myyn Model 3:n ja ostan Model Y:n tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, makuasioista ei sovi kiistellä. Itse odottelen vielä vähän aikaa, ja sitten myyn Model 3:n ja ostan Model Y:n tilalle.

        siitä et saa montaa euroa vaihdossa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siitä et saa montaa euroa vaihdossa....

        Jaa miksi en saisi? Yksi parhaiten arvonsa säilyttäviä autoja!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yli 130 000 euron Teslan ostanut Mika järkyttyi autonsa arvosta kolme vuotta myöhemmin". Onnea vaan sinne autonvaihtoon kaikille Teslaurpoille.


        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yli-130-000-euron-teslan-ostanut-mika-jarkyttyi-autonsa-arvosta-kolme-vuotta-myohemmin-koitin-saada-selitysta-se-on-mika-se-on/7360820

        Luksusautojen hinnat romahtavat, ei pitäisi olla kenellekään yllätys?

        Mutta katsopa huviksesi paljonko 4-vuotiaasta Model 3:sesta saa verrattuna sen ostohintaan. 80% arvosta yhä jäljellä.


    • Anonyymi

      ja onko huolto ja korjauskulut tuhansia e?

      • Anonyymi

        saako edes varaosia tarvikkeena..


    • Anonyymi

      ei kai

    • Anonyymi

      Tosi talvitesti, lähtö lämpimästä hallista ( 10-15 astetta) ja ajo lähes nollakelissä (0- -10 astetta)...

      Palvelee toki osaa auton käyttäjistä, mutta vertailuna olisi hyvä myös testi -25 pakkasessa ja lähtö kylmällä autolla.

    • Anonyymi

      Onneton talvitesti.

      Autot lähtivät liikkeelle täyteen ladatulla akulla ja ilman esilämmitystä Oslosta Vulkanin autotallista, jossa yölämpötila on 10–15 astetta.

      Sitten ulkona on ollut lämmintä jopa 0c


      Omasta mielestäni oikeassa ja kunnollisessa talvitestissä auto pitää olla ulkona kokoajan jossakin -10 ja -20 välissä yön josta lähdetään ajamaan samassa lämpötilassa!

      A. Autot on ulkona lähes kaikilla ja talli ei kulje mukana
      B. Lämpötila pitää olla niin matala jollaisia on Suomessa usein sydäntalvella. -15 on puolet siitä mitä voi olla. Se olisi hyvä.

    • Anonyymi

      Hankinta hinta liian kallis

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe