Raskaanliikenteen rajut ylinopeudet

Anonyymi

10-20 ylinopeutta lähes kaikilla raskaanliikenteen ajoneuvoilla ja kukaan ei puutu. On se kumma että puukenkäkuskeilla on erivapaus.

46

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sun Toyotan mittari näyttää vaan pahasti väärin.

      • Anonyymi

        Sinähän sen tiedät, kun Toyotalla ajelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän sen tiedät, kun Toyotalla ajelet.

        Oli aikoinaan useampi toyota, kaikissa mittari oli varsin optimistinen.
        Joten ei ne raskaanliikenteen mahdolliset ylinopeudet sitten niin tramaattisia sitten olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän sen tiedät, kun Toyotalla ajelet.

        Mistä tuo päättelit? Ei ole, eikä tule.


      • Anonyymi

        Mä ajan Scanialla.


    • Anonyymi

      Onse kummaa että ajokortin saa pitää, vaikka ei ajotaitoriitä ajamaan nopeusrajoituksen mukaan.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Kyllähän sen kortin voisi ottaa pois toistuvien ylinopeuksien takia paljon nykyistä herkemmin.


      • Anonyymi

        Mitähän yhteyttä mahtaa olla ajotaidolla ja rajoitusten mukaan ajamisella?


    • Anonyymi

      Pienet ylinopeudet on tilastojen mukaan yhtä tyhjän kanssa ja siksi niitä saakin keräillä nykyään kassikaupalla ilman kortin menetystä.
      Tämä oppi tuli Saksasta missä on vankat tilastot asian tiimoilta.

      Eipä ne rekkojen pienet ylinopeudet haittaa kunhan pitävät kelin mukaisen tilannenopeuden. Ison kaluston kuskeilla raskas vastuu. Kun jotain sattuu niin pikkuautossa käy kuin jalankulkijalle.

      • Anonyymi

        Ja kunhan pitävät turvavälin riittävänä.


    • Anonyymi

      Kyllä tuntuu, että aika monella rekkakuskilla ei ole kaasujalalle kuin yksi asento, lattiaan ja rajoitinta vastaan pistetään menemään. Luulisi, että nykyisellä dieselin hinnalla olisi joku taloudellisempikin ajotapa valittavissa, mutta puukenkä painaa.

      • Anonyymi

        Miten se ny sillai tuntuu. Otappas ne lääkkeet ihan niinkuin ne on määrätty.


      • Anonyymi

        Tuon puukengän lisäksi lisäksi nykyisillä rekkakuskeilla on asennevamma: "minä, minä, minä tulen ja Minulla on kiire, ja Minulla on isompi auto, pois hitaammat edestä"!

        Ei voi noita enää pitää minään "ammattiautoilijoina"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon puukengän lisäksi lisäksi nykyisillä rekkakuskeilla on asennevamma: "minä, minä, minä tulen ja Minulla on kiire, ja Minulla on isompi auto, pois hitaammat edestä"!

        Ei voi noita enää pitää minään "ammattiautoilijoina"!

        Ole sinä "ammattiautoilija" ja lopeta lapsellinen kiukuttelu ja seuraa vain omia tekemisiä.
        Anna muiden tehdä työnsä äläkä yritä neuvoa ketään kun et itsekään mitään osaa.
        Ei ne rekkakuskit tule suakaan neuvomaan sinun töissäsi jos satut tekemäänkään mitään.


    • Anonyymi

      Nythän nuo buukkaavat ajokortti ikää alaspäin .

      https://yle.fi/uutiset/3-12192027

      Saas nähdä meneekö läpi. Jos menee ,toivoa sopii että rallilätkä tulee takaisin uuden kortin haltijoille.

    • Anonyymi

      Puuttumatta aiheeseen, raskaassa ajoneuvossa on rajoitin, max 89 km/h.

      • Anonyymi

        Todentotta kaikissa yli 3500 kg kuorma-autoiksi luokiteltavissa ajoneuvoissa on jo 1990 luvulla toteutettu lakiin sidottu korkeimman nopeuden rajoitus. Rajoitin rajoittaa nopeuden 89 km/h ja se homma on jämti. Lisäksi suurin osa kuljettajista ovat ihan vapaaehtoisesti pudottanut esim. moottoriteillä oman nopeuden 85 km /h ja Nesteen polttoaine kuljetuksissa
        rajoitin on asetettu 80 km/h. Kuka henkilöauto kuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km /h.
        tuo niin rajoitinta vasten ajaminen on niin pieni nopeuden ylitys etteivät poliisit siihen puutu ja suurin osa ammattiliikenteessä ajavista kuskeita ajelee 80-85 km/h sillä saa, aikaiseksi noin 5 % polttoaineen kulutus säästön. Jos Kuorma-auton 3 vuoden välein tarkastettu nopeusmittari näyttää 89 km /h niin perus Nissanin tai Volkkarin mittarivirhe on sen suuruinen ,että he luulevat kuorma-auton huristelevan 96 km /h . Kas kummaa laki sanoo,että henkilöautoissa 5 km /h mittari virhe ylöspäin on hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todentotta kaikissa yli 3500 kg kuorma-autoiksi luokiteltavissa ajoneuvoissa on jo 1990 luvulla toteutettu lakiin sidottu korkeimman nopeuden rajoitus. Rajoitin rajoittaa nopeuden 89 km/h ja se homma on jämti. Lisäksi suurin osa kuljettajista ovat ihan vapaaehtoisesti pudottanut esim. moottoriteillä oman nopeuden 85 km /h ja Nesteen polttoaine kuljetuksissa
        rajoitin on asetettu 80 km/h. Kuka henkilöauto kuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km /h.
        tuo niin rajoitinta vasten ajaminen on niin pieni nopeuden ylitys etteivät poliisit siihen puutu ja suurin osa ammattiliikenteessä ajavista kuskeita ajelee 80-85 km/h sillä saa, aikaiseksi noin 5 % polttoaineen kulutus säästön. Jos Kuorma-auton 3 vuoden välein tarkastettu nopeusmittari näyttää 89 km /h niin perus Nissanin tai Volkkarin mittarivirhe on sen suuruinen ,että he luulevat kuorma-auton huristelevan 96 km /h . Kas kummaa laki sanoo,että henkilöautoissa 5 km /h mittari virhe ylöspäin on hyvä asia.

        No juurikin näin laki menee. Raskaskalusto max. 89 rajoittimella. Tarkastus 3 vuoden välein katsastuksen ohessa vaadittava asiakirja . samaa paskaa jauhetaan vuodesta toiseen ja aina vaan maksetaan lisää tarkastusmaksuja siitä ,että pitää todistaa ettei auto kulje kuin korkeintaan tuon 89 km/ h. mootoritiellä kaikki painavat ohitse 120 km/h vähintään. Pakettiautomiehet, BMW ja Audimiehet aamuisin Porvoosta Helsinkiin vähintään kelissä kuin kelissä 130 km /h ja sitten täällä joku piipittävä henkilöautoilija jaksaa valittaa kuorma-autoista jotka kaahavat moottoriteillä. Kyllä nyt yötyöläisen nakkisämpylä ABC:llä meinaa mennä väärään kurkkuun ...noin ihan aikuisten oikeasti. Mikä se oikea ongelma on valittajalla.?Ei ole todellisuudessa ylinopeus vai mitä???


      • Anonyymi

        "Puuttumatta aiheeseen, raskaassa ajoneuvossa on rajoitin, max 89 km/h."

        Tuosta päästään suoraan poliisin puuttumisohjeeseen.
        Mitatusta nopeudesta vähennetään 3 km/h, siis 89-3=86. Tuohon asti selviää huomautuksella, kaikki autonkuljettajat, eivät ainoastaan rekkakuskit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Puuttumatta aiheeseen, raskaassa ajoneuvossa on rajoitin, max 89 km/h."

        Tuosta päästään suoraan poliisin puuttumisohjeeseen.
        Mitatusta nopeudesta vähennetään 3 km/h, siis 89-3=86. Tuohon asti selviää huomautuksella, kaikki autonkuljettajat, eivät ainoastaan rekkakuskit.

        Mutta huomautuksethan ovat aiheettomia, eikä niistä tarvitse välittää. Siis 89 on sopiva nopeus 80 alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juurikin näin laki menee. Raskaskalusto max. 89 rajoittimella. Tarkastus 3 vuoden välein katsastuksen ohessa vaadittava asiakirja . samaa paskaa jauhetaan vuodesta toiseen ja aina vaan maksetaan lisää tarkastusmaksuja siitä ,että pitää todistaa ettei auto kulje kuin korkeintaan tuon 89 km/ h. mootoritiellä kaikki painavat ohitse 120 km/h vähintään. Pakettiautomiehet, BMW ja Audimiehet aamuisin Porvoosta Helsinkiin vähintään kelissä kuin kelissä 130 km /h ja sitten täällä joku piipittävä henkilöautoilija jaksaa valittaa kuorma-autoista jotka kaahavat moottoriteillä. Kyllä nyt yötyöläisen nakkisämpylä ABC:llä meinaa mennä väärään kurkkuun ...noin ihan aikuisten oikeasti. Mikä se oikea ongelma on valittajalla.?Ei ole todellisuudessa ylinopeus vai mitä???

        Ei kai ne BMW ja Audi kuskitkaan nyt talvisaikaan siellä motarilla mitään 130km/h vauhtia aja?
        Samaa mieltä kanssasi, rekkoja tai kuorma-autoja ylinopeudesta syyttäminen perustuu johonkin muuhun kuin ko. autojen käyttämiin ajonopeuksiin.


      • Anonyymi

        Ja siinä on 9km/h ylinopeutta. Ei tunnu isolta mutta ääritilanteissa ja suuri massa niin todella iso merkitys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todentotta kaikissa yli 3500 kg kuorma-autoiksi luokiteltavissa ajoneuvoissa on jo 1990 luvulla toteutettu lakiin sidottu korkeimman nopeuden rajoitus. Rajoitin rajoittaa nopeuden 89 km/h ja se homma on jämti. Lisäksi suurin osa kuljettajista ovat ihan vapaaehtoisesti pudottanut esim. moottoriteillä oman nopeuden 85 km /h ja Nesteen polttoaine kuljetuksissa
        rajoitin on asetettu 80 km/h. Kuka henkilöauto kuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km /h.
        tuo niin rajoitinta vasten ajaminen on niin pieni nopeuden ylitys etteivät poliisit siihen puutu ja suurin osa ammattiliikenteessä ajavista kuskeita ajelee 80-85 km/h sillä saa, aikaiseksi noin 5 % polttoaineen kulutus säästön. Jos Kuorma-auton 3 vuoden välein tarkastettu nopeusmittari näyttää 89 km /h niin perus Nissanin tai Volkkarin mittarivirhe on sen suuruinen ,että he luulevat kuorma-auton huristelevan 96 km /h . Kas kummaa laki sanoo,että henkilöautoissa 5 km /h mittari virhe ylöspäin on hyvä asia.

        Itselläni on ollut neljä kuorma-autoksi rekisteröityä autoa, eikä yhteenkään ole laki vaatinut rajoitinta.
        Autojen vuosimallit on olleet -96, -97, -99 ja 2004.
        Dieseleihin tuli rajoitinpakko 2001 ja ottomoottorisiin 2005.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todentotta kaikissa yli 3500 kg kuorma-autoiksi luokiteltavissa ajoneuvoissa on jo 1990 luvulla toteutettu lakiin sidottu korkeimman nopeuden rajoitus. Rajoitin rajoittaa nopeuden 89 km/h ja se homma on jämti. Lisäksi suurin osa kuljettajista ovat ihan vapaaehtoisesti pudottanut esim. moottoriteillä oman nopeuden 85 km /h ja Nesteen polttoaine kuljetuksissa
        rajoitin on asetettu 80 km/h. Kuka henkilöauto kuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km /h.
        tuo niin rajoitinta vasten ajaminen on niin pieni nopeuden ylitys etteivät poliisit siihen puutu ja suurin osa ammattiliikenteessä ajavista kuskeita ajelee 80-85 km/h sillä saa, aikaiseksi noin 5 % polttoaineen kulutus säästön. Jos Kuorma-auton 3 vuoden välein tarkastettu nopeusmittari näyttää 89 km /h niin perus Nissanin tai Volkkarin mittarivirhe on sen suuruinen ,että he luulevat kuorma-auton huristelevan 96 km /h . Kas kummaa laki sanoo,että henkilöautoissa 5 km /h mittari virhe ylöspäin on hyvä asia.

        "Kuka henkilöautokuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km/ h ". Miksi pitäisi ajaa ?


    • Anonyymi

      2017 tehtiin tutkimus raskaanliikenreen nopeuksista. Jos kiinnostaa niin kirjoita Googleen raskaan liikenteen rajut ylinopeudet. Voi olla että asiaan on tullut parannus mutta en usko.

    • Anonyymi

      Onnettomuustilanteessa törmäysvoima pienenee viidenneksen kun nopeus tiputetaan 90-80km/h

      • Anonyymi

        Tähän sopinee erään eläköityneen silmälääkäri-professorin lausuma: Kaikkihan tietävät, ettei se törmäysvoima nopeudesta tule, vaan se tulee liike-energiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän sopinee erään eläköityneen silmälääkäri-professorin lausuma: Kaikkihan tietävät, ettei se törmäysvoima nopeudesta tule, vaan se tulee liike-energiasta.

        Miten nopeus ja liike-energia korreloi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten nopeus ja liike-energia korreloi?

        "Miten nopeus ja liike-energia korreloi?"

        Et kai tuota tosissasi kysynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten nopeus ja liike-energia korreloi?"

        Et kai tuota tosissasi kysynyt?

        Kysyin. Tiedän vastauksenkin. Tietääköhän se, joka lainasi eläköitynyttä professoria, ja tietääköhän eläköitynyt professori?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän sopinee erään eläköityneen silmälääkäri-professorin lausuma: Kaikkihan tietävät, ettei se törmäysvoima nopeudesta tule, vaan se tulee liike-energiasta.

        Kyllä se törmäysvoima tulee juuri törmäämisestä ja sen aiheuttamasta liike-energian muuttumisesta muuhun muotoon. Eli kannattaa olla törmäämättä ajaessaan vähänkin kovempaa.

        "Ei kai ne BMW ja Audi kuskitkaan nyt talvisaikaan..." Kyllä vaan ne. Nopeusrajoituksia noudattavalla kulkijalla ei paljon muuta vaihtelua moottoritiellä ole, kuin juurikin se, kuinka lujaa kukin BMW- tai Audikuski vetäisee ohi.

        Välillä mietityttää millaista olisi olla sellaisen mustan Bemarin kuskina. Autolla tuntuu olevan oma tahto, joka vetää sen pois lyhimmästäkin jonosta ja täydellä kaasulla eteenpäin. Mahtaa olla rankkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se törmäysvoima tulee juuri törmäämisestä ja sen aiheuttamasta liike-energian muuttumisesta muuhun muotoon. Eli kannattaa olla törmäämättä ajaessaan vähänkin kovempaa.

        "Ei kai ne BMW ja Audi kuskitkaan nyt talvisaikaan..." Kyllä vaan ne. Nopeusrajoituksia noudattavalla kulkijalla ei paljon muuta vaihtelua moottoritiellä ole, kuin juurikin se, kuinka lujaa kukin BMW- tai Audikuski vetäisee ohi.

        Välillä mietityttää millaista olisi olla sellaisen mustan Bemarin kuskina. Autolla tuntuu olevan oma tahto, joka vetää sen pois lyhimmästäkin jonosta ja täydellä kaasulla eteenpäin. Mahtaa olla rankkaa.

        Se ettei nopeusrajoituksia noudattavalla kuskilla ole ajaessaan muita virikkeitä kuin laskea, että kuinka moni BMW tai Audi hänet ohittaa niin voisi suositella, että ottaa laskuissaan mukaan myös muun merkkiset ohittavat autot. Tietenkin edellytyksellä, että laskutaito riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ettei nopeusrajoituksia noudattavalla kuskilla ole ajaessaan muita virikkeitä kuin laskea, että kuinka moni BMW tai Audi hänet ohittaa niin voisi suositella, että ottaa laskuissaan mukaan myös muun merkkiset ohittavat autot. Tietenkin edellytyksellä, että laskutaito riittää.

        Kiitti ideasta.

        Seuraavana Bemarien ja Audien jälkeen tulevat Volvot, Mersut ja Skodat. Sen jälkeen alkaa tulla satunnaista vaihtelua. Yleisesti ottaen myös ohituksen nopeusero noudattelee tuota samaa jakaumaa, suurimmat ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti ideasta.

        Seuraavana Bemarien ja Audien jälkeen tulevat Volvot, Mersut ja Skodat. Sen jälkeen alkaa tulla satunnaista vaihtelua. Yleisesti ottaen myös ohituksen nopeusero noudattelee tuota samaa jakaumaa, suurimmat ensin.

        Noniin, nythän siinä on jo repertuaaria ja virikettä ajoon yllin kyllin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti ideasta.

        Seuraavana Bemarien ja Audien jälkeen tulevat Volvot, Mersut ja Skodat. Sen jälkeen alkaa tulla satunnaista vaihtelua. Yleisesti ottaen myös ohituksen nopeusero noudattelee tuota samaa jakaumaa, suurimmat ensin.

        Pääseekö niillä siitä rekasta ohi vai mikä oli aiheena.


    • Anonyymi

      Jos 80 alueella laittaa vakkarin 86, kyllä rekka tuppaa pian olemaan perässä. Ja joskus niin lähellä että rekkarin voi lukea. Omassa autossani tuolla vakionopeuden asetuksella todellinen nopeus on 81-83. Kaipa rekoille vakionopeus lienee rajoittimet antama maksiminopeus, itse tykkäisin ajaa virallisten rajoitusten mukaan. Ja mieluusti ilman pelkoa, että rekka ajaa päälle jos syystä tai toisesta joudun nopeasti jarruttamaan!

      • Anonyymi

        Aja miten ajat mutta päästä nopeammin ajavat ohi. Ei sinun tarvi olla poliisina siellä vaan menet siitä sivuun jos joku sinut saa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja miten ajat mutta päästä nopeammin ajavat ohi. Ei sinun tarvi olla poliisina siellä vaan menet siitä sivuun jos joku sinut saa kiinni.

        Sellaista velvollisuutta ei ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista velvollisuutta ei ole!

        Sinä voit työntää sen velvollisuuden perrrseseeesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja miten ajat mutta päästä nopeammin ajavat ohi. Ei sinun tarvi olla poliisina siellä vaan menet siitä sivuun jos joku sinut saa kiinni.

        Miten se ohi päästäminen pitää tehdä? Jos takana tulija tulee ihan persuuksissa, ei bussipysäkillekään arvaa jarrutella, sen verran arvaamatta tuntemattomalla tiellä pysäkit yleensä tulevat. Vai laskenko nopeutta niin että takana tulijan ohitus helpottuu? Vai miten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se ohi päästäminen pitää tehdä? Jos takana tulija tulee ihan persuuksissa, ei bussipysäkillekään arvaa jarrutella, sen verran arvaamatta tuntemattomalla tiellä pysäkit yleensä tulevat. Vai laskenko nopeutta niin että takana tulijan ohitus helpottuu? Vai miten?

        Hiljalleen ja tasaisesti tapahtuva nopeuden hidastaminen on hyvä keino.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit työntää sen velvollisuuden perrrseseeesi.

        Sitten alan päästää nopeampia ohi väistämällä vaikka bussipysäkille, kun raskas liikenne alkaa tehdä samoin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se ohi päästäminen pitää tehdä? Jos takana tulija tulee ihan persuuksissa, ei bussipysäkillekään arvaa jarrutella, sen verran arvaamatta tuntemattomalla tiellä pysäkit yleensä tulevat. Vai laskenko nopeutta niin että takana tulijan ohitus helpottuu? Vai miten?

        Mietippä sitä miten se kannattaa tehdä. Täältä et saa yhtään viisata neuvoa.


    • Anonyymi

      Tässä näin niinkuin alan jonkinlaisena ammattilaisen, joka liikkuu myös henkilöpirsseiiä voin sanoa, että siltä se tuntuu.
      Maailma näyttää rekan, bussin, kuorma-auton ohjaamosta aika paljon erilaiselta kuin pikkuisen henkilöauton ratin takanaa. Nopeusmittarien näyttämä voi myös olla erilainen. Mittarivirhe voi olla myös merkittävä.
      Ammattilaisen ohjaamossa on myös hyvä muistaa, että sen pikkuauton ratissa voi olla juuri kortin saanut kuljettaja, joka on suorittanut vaadittavan miniminmiopetuksen ja pimeän ja liukkaan-ajon pmetuksen simulaattorissa. Ja lisäksi läpäissyt Traficomin mukaisen kuljettatutkinnon.
      Siinä henki on kertakaikkisen heikoissa kantimissa alkutaipaleella.
      Elikkä siinä missä vaikkapa Volvon mittari näyttää 80 kymppiä, niin pikku sitikan mittari heiluu 90 kympissä ja meteli kajuutassa on melkoinen.
      Kärsivällisyyttä siis.

      • Anonyymi

        Ei tänne kannata mitään järkevää näille kirjotella. Suurin osa helsingin keskustan ajokortittomia bussiuskovaisia eivätkä ole koskaan käyneet kehä 3 ulkopuolella.


    • Anonyymi

      Hyvä, sais rekoilta poistua rajoittimet ja sallia jopa 120 nopeus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe