Raskaanliikenteen rajut ylinopeudet

Anonyymi

10-20 ylinopeutta lähes kaikilla raskaanliikenteen ajoneuvoilla ja kukaan ei puutu. On se kumma että puukenkäkuskeilla on erivapaus.

46

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sun Toyotan mittari näyttää vaan pahasti väärin.

      • Anonyymi

        Sinähän sen tiedät, kun Toyotalla ajelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän sen tiedät, kun Toyotalla ajelet.

        Oli aikoinaan useampi toyota, kaikissa mittari oli varsin optimistinen.
        Joten ei ne raskaanliikenteen mahdolliset ylinopeudet sitten niin tramaattisia sitten olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän sen tiedät, kun Toyotalla ajelet.

        Mistä tuo päättelit? Ei ole, eikä tule.


      • Anonyymi

        Mä ajan Scanialla.


    • Anonyymi

      Onse kummaa että ajokortin saa pitää, vaikka ei ajotaitoriitä ajamaan nopeusrajoituksen mukaan.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Kyllähän sen kortin voisi ottaa pois toistuvien ylinopeuksien takia paljon nykyistä herkemmin.


      • Anonyymi

        Mitähän yhteyttä mahtaa olla ajotaidolla ja rajoitusten mukaan ajamisella?


    • Anonyymi

      Pienet ylinopeudet on tilastojen mukaan yhtä tyhjän kanssa ja siksi niitä saakin keräillä nykyään kassikaupalla ilman kortin menetystä.
      Tämä oppi tuli Saksasta missä on vankat tilastot asian tiimoilta.

      Eipä ne rekkojen pienet ylinopeudet haittaa kunhan pitävät kelin mukaisen tilannenopeuden. Ison kaluston kuskeilla raskas vastuu. Kun jotain sattuu niin pikkuautossa käy kuin jalankulkijalle.

      • Anonyymi

        Ja kunhan pitävät turvavälin riittävänä.


    • Anonyymi

      Kyllä tuntuu, että aika monella rekkakuskilla ei ole kaasujalalle kuin yksi asento, lattiaan ja rajoitinta vastaan pistetään menemään. Luulisi, että nykyisellä dieselin hinnalla olisi joku taloudellisempikin ajotapa valittavissa, mutta puukenkä painaa.

      • Anonyymi

        Miten se ny sillai tuntuu. Otappas ne lääkkeet ihan niinkuin ne on määrätty.


      • Anonyymi

        Tuon puukengän lisäksi lisäksi nykyisillä rekkakuskeilla on asennevamma: "minä, minä, minä tulen ja Minulla on kiire, ja Minulla on isompi auto, pois hitaammat edestä"!

        Ei voi noita enää pitää minään "ammattiautoilijoina"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon puukengän lisäksi lisäksi nykyisillä rekkakuskeilla on asennevamma: "minä, minä, minä tulen ja Minulla on kiire, ja Minulla on isompi auto, pois hitaammat edestä"!

        Ei voi noita enää pitää minään "ammattiautoilijoina"!

        Ole sinä "ammattiautoilija" ja lopeta lapsellinen kiukuttelu ja seuraa vain omia tekemisiä.
        Anna muiden tehdä työnsä äläkä yritä neuvoa ketään kun et itsekään mitään osaa.
        Ei ne rekkakuskit tule suakaan neuvomaan sinun töissäsi jos satut tekemäänkään mitään.


    • Anonyymi

      Nythän nuo buukkaavat ajokortti ikää alaspäin .

      https://yle.fi/uutiset/3-12192027

      Saas nähdä meneekö läpi. Jos menee ,toivoa sopii että rallilätkä tulee takaisin uuden kortin haltijoille.

    • Anonyymi

      Puuttumatta aiheeseen, raskaassa ajoneuvossa on rajoitin, max 89 km/h.

      • Anonyymi

        Todentotta kaikissa yli 3500 kg kuorma-autoiksi luokiteltavissa ajoneuvoissa on jo 1990 luvulla toteutettu lakiin sidottu korkeimman nopeuden rajoitus. Rajoitin rajoittaa nopeuden 89 km/h ja se homma on jämti. Lisäksi suurin osa kuljettajista ovat ihan vapaaehtoisesti pudottanut esim. moottoriteillä oman nopeuden 85 km /h ja Nesteen polttoaine kuljetuksissa
        rajoitin on asetettu 80 km/h. Kuka henkilöauto kuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km /h.
        tuo niin rajoitinta vasten ajaminen on niin pieni nopeuden ylitys etteivät poliisit siihen puutu ja suurin osa ammattiliikenteessä ajavista kuskeita ajelee 80-85 km/h sillä saa, aikaiseksi noin 5 % polttoaineen kulutus säästön. Jos Kuorma-auton 3 vuoden välein tarkastettu nopeusmittari näyttää 89 km /h niin perus Nissanin tai Volkkarin mittarivirhe on sen suuruinen ,että he luulevat kuorma-auton huristelevan 96 km /h . Kas kummaa laki sanoo,että henkilöautoissa 5 km /h mittari virhe ylöspäin on hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todentotta kaikissa yli 3500 kg kuorma-autoiksi luokiteltavissa ajoneuvoissa on jo 1990 luvulla toteutettu lakiin sidottu korkeimman nopeuden rajoitus. Rajoitin rajoittaa nopeuden 89 km/h ja se homma on jämti. Lisäksi suurin osa kuljettajista ovat ihan vapaaehtoisesti pudottanut esim. moottoriteillä oman nopeuden 85 km /h ja Nesteen polttoaine kuljetuksissa
        rajoitin on asetettu 80 km/h. Kuka henkilöauto kuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km /h.
        tuo niin rajoitinta vasten ajaminen on niin pieni nopeuden ylitys etteivät poliisit siihen puutu ja suurin osa ammattiliikenteessä ajavista kuskeita ajelee 80-85 km/h sillä saa, aikaiseksi noin 5 % polttoaineen kulutus säästön. Jos Kuorma-auton 3 vuoden välein tarkastettu nopeusmittari näyttää 89 km /h niin perus Nissanin tai Volkkarin mittarivirhe on sen suuruinen ,että he luulevat kuorma-auton huristelevan 96 km /h . Kas kummaa laki sanoo,että henkilöautoissa 5 km /h mittari virhe ylöspäin on hyvä asia.

        No juurikin näin laki menee. Raskaskalusto max. 89 rajoittimella. Tarkastus 3 vuoden välein katsastuksen ohessa vaadittava asiakirja . samaa paskaa jauhetaan vuodesta toiseen ja aina vaan maksetaan lisää tarkastusmaksuja siitä ,että pitää todistaa ettei auto kulje kuin korkeintaan tuon 89 km/ h. mootoritiellä kaikki painavat ohitse 120 km/h vähintään. Pakettiautomiehet, BMW ja Audimiehet aamuisin Porvoosta Helsinkiin vähintään kelissä kuin kelissä 130 km /h ja sitten täällä joku piipittävä henkilöautoilija jaksaa valittaa kuorma-autoista jotka kaahavat moottoriteillä. Kyllä nyt yötyöläisen nakkisämpylä ABC:llä meinaa mennä väärään kurkkuun ...noin ihan aikuisten oikeasti. Mikä se oikea ongelma on valittajalla.?Ei ole todellisuudessa ylinopeus vai mitä???


      • Anonyymi

        "Puuttumatta aiheeseen, raskaassa ajoneuvossa on rajoitin, max 89 km/h."

        Tuosta päästään suoraan poliisin puuttumisohjeeseen.
        Mitatusta nopeudesta vähennetään 3 km/h, siis 89-3=86. Tuohon asti selviää huomautuksella, kaikki autonkuljettajat, eivät ainoastaan rekkakuskit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Puuttumatta aiheeseen, raskaassa ajoneuvossa on rajoitin, max 89 km/h."

        Tuosta päästään suoraan poliisin puuttumisohjeeseen.
        Mitatusta nopeudesta vähennetään 3 km/h, siis 89-3=86. Tuohon asti selviää huomautuksella, kaikki autonkuljettajat, eivät ainoastaan rekkakuskit.

        Mutta huomautuksethan ovat aiheettomia, eikä niistä tarvitse välittää. Siis 89 on sopiva nopeus 80 alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juurikin näin laki menee. Raskaskalusto max. 89 rajoittimella. Tarkastus 3 vuoden välein katsastuksen ohessa vaadittava asiakirja . samaa paskaa jauhetaan vuodesta toiseen ja aina vaan maksetaan lisää tarkastusmaksuja siitä ,että pitää todistaa ettei auto kulje kuin korkeintaan tuon 89 km/ h. mootoritiellä kaikki painavat ohitse 120 km/h vähintään. Pakettiautomiehet, BMW ja Audimiehet aamuisin Porvoosta Helsinkiin vähintään kelissä kuin kelissä 130 km /h ja sitten täällä joku piipittävä henkilöautoilija jaksaa valittaa kuorma-autoista jotka kaahavat moottoriteillä. Kyllä nyt yötyöläisen nakkisämpylä ABC:llä meinaa mennä väärään kurkkuun ...noin ihan aikuisten oikeasti. Mikä se oikea ongelma on valittajalla.?Ei ole todellisuudessa ylinopeus vai mitä???

        Ei kai ne BMW ja Audi kuskitkaan nyt talvisaikaan siellä motarilla mitään 130km/h vauhtia aja?
        Samaa mieltä kanssasi, rekkoja tai kuorma-autoja ylinopeudesta syyttäminen perustuu johonkin muuhun kuin ko. autojen käyttämiin ajonopeuksiin.


      • Anonyymi

        Ja siinä on 9km/h ylinopeutta. Ei tunnu isolta mutta ääritilanteissa ja suuri massa niin todella iso merkitys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todentotta kaikissa yli 3500 kg kuorma-autoiksi luokiteltavissa ajoneuvoissa on jo 1990 luvulla toteutettu lakiin sidottu korkeimman nopeuden rajoitus. Rajoitin rajoittaa nopeuden 89 km/h ja se homma on jämti. Lisäksi suurin osa kuljettajista ovat ihan vapaaehtoisesti pudottanut esim. moottoriteillä oman nopeuden 85 km /h ja Nesteen polttoaine kuljetuksissa
        rajoitin on asetettu 80 km/h. Kuka henkilöauto kuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km /h.
        tuo niin rajoitinta vasten ajaminen on niin pieni nopeuden ylitys etteivät poliisit siihen puutu ja suurin osa ammattiliikenteessä ajavista kuskeita ajelee 80-85 km/h sillä saa, aikaiseksi noin 5 % polttoaineen kulutus säästön. Jos Kuorma-auton 3 vuoden välein tarkastettu nopeusmittari näyttää 89 km /h niin perus Nissanin tai Volkkarin mittarivirhe on sen suuruinen ,että he luulevat kuorma-auton huristelevan 96 km /h . Kas kummaa laki sanoo,että henkilöautoissa 5 km /h mittari virhe ylöspäin on hyvä asia.

        Itselläni on ollut neljä kuorma-autoksi rekisteröityä autoa, eikä yhteenkään ole laki vaatinut rajoitinta.
        Autojen vuosimallit on olleet -96, -97, -99 ja 2004.
        Dieseleihin tuli rajoitinpakko 2001 ja ottomoottorisiin 2005.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todentotta kaikissa yli 3500 kg kuorma-autoiksi luokiteltavissa ajoneuvoissa on jo 1990 luvulla toteutettu lakiin sidottu korkeimman nopeuden rajoitus. Rajoitin rajoittaa nopeuden 89 km/h ja se homma on jämti. Lisäksi suurin osa kuljettajista ovat ihan vapaaehtoisesti pudottanut esim. moottoriteillä oman nopeuden 85 km /h ja Nesteen polttoaine kuljetuksissa
        rajoitin on asetettu 80 km/h. Kuka henkilöauto kuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km /h.
        tuo niin rajoitinta vasten ajaminen on niin pieni nopeuden ylitys etteivät poliisit siihen puutu ja suurin osa ammattiliikenteessä ajavista kuskeita ajelee 80-85 km/h sillä saa, aikaiseksi noin 5 % polttoaineen kulutus säästön. Jos Kuorma-auton 3 vuoden välein tarkastettu nopeusmittari näyttää 89 km /h niin perus Nissanin tai Volkkarin mittarivirhe on sen suuruinen ,että he luulevat kuorma-auton huristelevan 96 km /h . Kas kummaa laki sanoo,että henkilöautoissa 5 km /h mittari virhe ylöspäin on hyvä asia.

        "Kuka henkilöautokuski ajelee moottoritiellä tasan 80 km/ h ". Miksi pitäisi ajaa ?


    • Anonyymi

      2017 tehtiin tutkimus raskaanliikenreen nopeuksista. Jos kiinnostaa niin kirjoita Googleen raskaan liikenteen rajut ylinopeudet. Voi olla että asiaan on tullut parannus mutta en usko.

    • Anonyymi

      Onnettomuustilanteessa törmäysvoima pienenee viidenneksen kun nopeus tiputetaan 90-80km/h

      • Anonyymi

        Tähän sopinee erään eläköityneen silmälääkäri-professorin lausuma: Kaikkihan tietävät, ettei se törmäysvoima nopeudesta tule, vaan se tulee liike-energiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän sopinee erään eläköityneen silmälääkäri-professorin lausuma: Kaikkihan tietävät, ettei se törmäysvoima nopeudesta tule, vaan se tulee liike-energiasta.

        Miten nopeus ja liike-energia korreloi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten nopeus ja liike-energia korreloi?

        "Miten nopeus ja liike-energia korreloi?"

        Et kai tuota tosissasi kysynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten nopeus ja liike-energia korreloi?"

        Et kai tuota tosissasi kysynyt?

        Kysyin. Tiedän vastauksenkin. Tietääköhän se, joka lainasi eläköitynyttä professoria, ja tietääköhän eläköitynyt professori?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän sopinee erään eläköityneen silmälääkäri-professorin lausuma: Kaikkihan tietävät, ettei se törmäysvoima nopeudesta tule, vaan se tulee liike-energiasta.

        Kyllä se törmäysvoima tulee juuri törmäämisestä ja sen aiheuttamasta liike-energian muuttumisesta muuhun muotoon. Eli kannattaa olla törmäämättä ajaessaan vähänkin kovempaa.

        "Ei kai ne BMW ja Audi kuskitkaan nyt talvisaikaan..." Kyllä vaan ne. Nopeusrajoituksia noudattavalla kulkijalla ei paljon muuta vaihtelua moottoritiellä ole, kuin juurikin se, kuinka lujaa kukin BMW- tai Audikuski vetäisee ohi.

        Välillä mietityttää millaista olisi olla sellaisen mustan Bemarin kuskina. Autolla tuntuu olevan oma tahto, joka vetää sen pois lyhimmästäkin jonosta ja täydellä kaasulla eteenpäin. Mahtaa olla rankkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se törmäysvoima tulee juuri törmäämisestä ja sen aiheuttamasta liike-energian muuttumisesta muuhun muotoon. Eli kannattaa olla törmäämättä ajaessaan vähänkin kovempaa.

        "Ei kai ne BMW ja Audi kuskitkaan nyt talvisaikaan..." Kyllä vaan ne. Nopeusrajoituksia noudattavalla kulkijalla ei paljon muuta vaihtelua moottoritiellä ole, kuin juurikin se, kuinka lujaa kukin BMW- tai Audikuski vetäisee ohi.

        Välillä mietityttää millaista olisi olla sellaisen mustan Bemarin kuskina. Autolla tuntuu olevan oma tahto, joka vetää sen pois lyhimmästäkin jonosta ja täydellä kaasulla eteenpäin. Mahtaa olla rankkaa.

        Se ettei nopeusrajoituksia noudattavalla kuskilla ole ajaessaan muita virikkeitä kuin laskea, että kuinka moni BMW tai Audi hänet ohittaa niin voisi suositella, että ottaa laskuissaan mukaan myös muun merkkiset ohittavat autot. Tietenkin edellytyksellä, että laskutaito riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ettei nopeusrajoituksia noudattavalla kuskilla ole ajaessaan muita virikkeitä kuin laskea, että kuinka moni BMW tai Audi hänet ohittaa niin voisi suositella, että ottaa laskuissaan mukaan myös muun merkkiset ohittavat autot. Tietenkin edellytyksellä, että laskutaito riittää.

        Kiitti ideasta.

        Seuraavana Bemarien ja Audien jälkeen tulevat Volvot, Mersut ja Skodat. Sen jälkeen alkaa tulla satunnaista vaihtelua. Yleisesti ottaen myös ohituksen nopeusero noudattelee tuota samaa jakaumaa, suurimmat ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti ideasta.

        Seuraavana Bemarien ja Audien jälkeen tulevat Volvot, Mersut ja Skodat. Sen jälkeen alkaa tulla satunnaista vaihtelua. Yleisesti ottaen myös ohituksen nopeusero noudattelee tuota samaa jakaumaa, suurimmat ensin.

        Noniin, nythän siinä on jo repertuaaria ja virikettä ajoon yllin kyllin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti ideasta.

        Seuraavana Bemarien ja Audien jälkeen tulevat Volvot, Mersut ja Skodat. Sen jälkeen alkaa tulla satunnaista vaihtelua. Yleisesti ottaen myös ohituksen nopeusero noudattelee tuota samaa jakaumaa, suurimmat ensin.

        Pääseekö niillä siitä rekasta ohi vai mikä oli aiheena.


    • Anonyymi

      Jos 80 alueella laittaa vakkarin 86, kyllä rekka tuppaa pian olemaan perässä. Ja joskus niin lähellä että rekkarin voi lukea. Omassa autossani tuolla vakionopeuden asetuksella todellinen nopeus on 81-83. Kaipa rekoille vakionopeus lienee rajoittimet antama maksiminopeus, itse tykkäisin ajaa virallisten rajoitusten mukaan. Ja mieluusti ilman pelkoa, että rekka ajaa päälle jos syystä tai toisesta joudun nopeasti jarruttamaan!

      • Anonyymi

        Aja miten ajat mutta päästä nopeammin ajavat ohi. Ei sinun tarvi olla poliisina siellä vaan menet siitä sivuun jos joku sinut saa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja miten ajat mutta päästä nopeammin ajavat ohi. Ei sinun tarvi olla poliisina siellä vaan menet siitä sivuun jos joku sinut saa kiinni.

        Sellaista velvollisuutta ei ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista velvollisuutta ei ole!

        Sinä voit työntää sen velvollisuuden perrrseseeesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja miten ajat mutta päästä nopeammin ajavat ohi. Ei sinun tarvi olla poliisina siellä vaan menet siitä sivuun jos joku sinut saa kiinni.

        Miten se ohi päästäminen pitää tehdä? Jos takana tulija tulee ihan persuuksissa, ei bussipysäkillekään arvaa jarrutella, sen verran arvaamatta tuntemattomalla tiellä pysäkit yleensä tulevat. Vai laskenko nopeutta niin että takana tulijan ohitus helpottuu? Vai miten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se ohi päästäminen pitää tehdä? Jos takana tulija tulee ihan persuuksissa, ei bussipysäkillekään arvaa jarrutella, sen verran arvaamatta tuntemattomalla tiellä pysäkit yleensä tulevat. Vai laskenko nopeutta niin että takana tulijan ohitus helpottuu? Vai miten?

        Hiljalleen ja tasaisesti tapahtuva nopeuden hidastaminen on hyvä keino.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit työntää sen velvollisuuden perrrseseeesi.

        Sitten alan päästää nopeampia ohi väistämällä vaikka bussipysäkille, kun raskas liikenne alkaa tehdä samoin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se ohi päästäminen pitää tehdä? Jos takana tulija tulee ihan persuuksissa, ei bussipysäkillekään arvaa jarrutella, sen verran arvaamatta tuntemattomalla tiellä pysäkit yleensä tulevat. Vai laskenko nopeutta niin että takana tulijan ohitus helpottuu? Vai miten?

        Mietippä sitä miten se kannattaa tehdä. Täältä et saa yhtään viisata neuvoa.


    • Anonyymi

      Tässä näin niinkuin alan jonkinlaisena ammattilaisen, joka liikkuu myös henkilöpirsseiiä voin sanoa, että siltä se tuntuu.
      Maailma näyttää rekan, bussin, kuorma-auton ohjaamosta aika paljon erilaiselta kuin pikkuisen henkilöauton ratin takanaa. Nopeusmittarien näyttämä voi myös olla erilainen. Mittarivirhe voi olla myös merkittävä.
      Ammattilaisen ohjaamossa on myös hyvä muistaa, että sen pikkuauton ratissa voi olla juuri kortin saanut kuljettaja, joka on suorittanut vaadittavan miniminmiopetuksen ja pimeän ja liukkaan-ajon pmetuksen simulaattorissa. Ja lisäksi läpäissyt Traficomin mukaisen kuljettatutkinnon.
      Siinä henki on kertakaikkisen heikoissa kantimissa alkutaipaleella.
      Elikkä siinä missä vaikkapa Volvon mittari näyttää 80 kymppiä, niin pikku sitikan mittari heiluu 90 kympissä ja meteli kajuutassa on melkoinen.
      Kärsivällisyyttä siis.

      • Anonyymi

        Ei tänne kannata mitään järkevää näille kirjotella. Suurin osa helsingin keskustan ajokortittomia bussiuskovaisia eivätkä ole koskaan käyneet kehä 3 ulkopuolella.


    • Anonyymi

      Hyvä, sais rekoilta poistua rajoittimet ja sallia jopa 120 nopeus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1473
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1291
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1154
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      277
      928
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe