Vastaamispakko kokouksissa

Anonyymi

Kävin vuosia sitten kahdessa eri kirjantutkistelussa käymässä vainnkerran kummassakin. Ensimmäisessä käydessäni en viitannut, mutta minut laitettiin vastaamaan siitä huolimatta. En pystynyt keskittymään ollenkaan siihen kirjaan ryhmässä. Ennosannut tietenkään sanoa mitään. Olin vainnhiljaa. Kaikki odottivat hiljaisuuden vallitessa, että tuleeko sieltä vastaus. No eihän sitä tullut tuetenkään. Oli todella noloa olla tuollaisen huomion kohteena. En mennyt siihennryhmään enää. Menin sitten toiseen ryhmään. En taaskaan viitannut, mutta minut laitettiin lukemaan ääneen Raamatunpaikka. Ja kaikenlusäksi sanottiin, että luinnliian hiljaa, ja komennettiin että lue kovempaa. Luin sen käskystä uudelleen, ennä mennyt siihennenkä mihinkään kirjantutkisteluun enää koskaan. Kokouksessa eräs JT sanoi, että minun pitäisi viitata ja vastata. En tietenkään sellaista tehnyt. Kun se vastaamattomuus herätti niin paljonnhuomiota, niin en ole enää käynyt missään kokouksissa. Tosin on muitakin syitä.

26

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Peräilma olisi ollut hekistyttetty ratkaisu tähänkin. Mutta mistäpä sitä kaiken maailman lahkojen tapoja tietämään. Mutta vastaisen varalle, jos menee kuuppa niin pahasti jumiin, että hairahdut jt seuraan. Pyri valmistautumaan: mahallinen hernevelliä ja kepukaa päälle. Suggeroi itsesi kykeneväksi laskemaan Peräilmaa joka hetki. Näillä pikku vinkeillä et ole ns. heikoilla jäillä jt lahkon kanssa.

      • Anonyymi

        Eihän noita JT uskonnon vastimuksia aina ymmärtänyt. Ymmärrys on tullut moniin asioihin vähitellen pitkän ajan kuluttua. Ei ollut ennen tietoa siitäkään, että JT uskonto on elämäntapa, jossa annat koko elämäsi sielua myöten JT uskonnolle 24 tuntia vuorokaudessa. Eipä ollut sellaisestakaan tietoa. Ja jos ei jaksa olla liikkeellä uskonnollisissa asioissa taukoamatta, joutuu kartettavaksi. Kauttarantain kuuli sitten, että onnhuonoa seuraa, kun naama ei joka paikassa näy. Kun on polttanut näppinsä kerran, ei sinne enää halua mennä.


    • Anonyymi

      Mulla kun on samanlainen ongelma. En osaa vastata tai tehdä mitään muuta käskystä, ainostaan omasta tahdosta ja lukea kirjasta.
      Mulla lähtee jotenkin pää tyhjäksi ja olen ihan sanaton, ei tule mitään mieleen, ei mitään.
      Ajattevat muut että on tyhmä tai jotain muuta ja tästä syystä olenkin toisen luokan seurakuntalainen.
      En tiedä mistä johtuu, mutta oli rankka nuoruus, ei annettu puhua, ja oli paljon henkistä väkivaltaa. Ruumillinen rankaisu vitsalla oli asianmukainen jos oli tottelematon. Siinä ei hätää. Saihan sitä koulullakin tehdä opettajien taholta.
      Sitä puollan.

      • Anonyymi

        Tuttua on tuo vastausongelma. En suostu esiintymään missään ihmisjoukon edessä tai keskellä. Eikä minulta mitään kunnon vastausta saisikaan tuollaisissa tilanteissa. En ymmärrä tuollaista vastauspakkoa. Sitä toistenkaan vastailua ei oikein jaksaisi seurata. Ne ovat vähän sellaisia muotomenoja.


      • Anonyymi

        Minäkään en osaa vastata tai tehdä mitöän käskystä vaan omasta tahdosta ja lukea itse. Sama tilanne. Saahan sitä kysellä, mitä niissä lukee, mutta en osaa vastata. Keskittymiskyky on nollassa, kun joku tulee kyselemään. Siinä sitten ihmetellään.


    • Anonyymi

      Muotomenoja löytyy joka lahkosta, JT porukka opiskelee raamattua. Tervetuloa JT seuraan iloiseen!

      • Anonyymi

        Vaan kun ryhmässä opiskelu ei onnistu. Luen kaiken yksin, jotta pystyn keskittymään siihen, mitä siinä lukee. Olin vuosia poissa JT kokouksista. Vuodet kuluivat, ja sitten tultiin ovikelloa soittamaan. En aluksi päästänyt sisään. Olivat ihan ystävällisiä. Sitten aloin päästämään sisään. Ja eikös mitä. Käskivät hakemaan Vartiotornin esille. Inhoan koko Vartiotornin tutkimista, niin nyt olisi pitänyt alkaa sen tutkiminen yhdessä toisten kanssa. Kysyivät siitä kysymyksiä. Mutta en pystynyt keskittymään sen lukemiseen yhtään, enkä osannut vastata mitään. Olen niitä ihmisiä, jotka eivät ryhmässä tai toisten ihmisten kanssa osaa tutkia tai lukea mitään. Mutta on kuin seinille puhuisi. He eivät kuuntele mitään. Heillä on vain se yksi malli:ryhmässä jossa kuulustellaan. Valitettavasti täysin väärä menetelmä minulle. Luen kaiken itse, jotta pystyn keskittymään lukemiseen. En lue enkä tutki kenenkään toisen kanssa mitään. Ja kokouksiin en tule enää koskaan. Voin huomattavasti paremmin kuin kokouksissa käydessä. Enkä muutenkaan lähde sinne kartettavaksi. Siellä kun mittaillaan jatkuvasti ihmisten kelvollisuutta. Kotona ei kukaan syrji.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun ryhmässä opiskelu ei onnistu. Luen kaiken yksin, jotta pystyn keskittymään siihen, mitä siinä lukee. Olin vuosia poissa JT kokouksista. Vuodet kuluivat, ja sitten tultiin ovikelloa soittamaan. En aluksi päästänyt sisään. Olivat ihan ystävällisiä. Sitten aloin päästämään sisään. Ja eikös mitä. Käskivät hakemaan Vartiotornin esille. Inhoan koko Vartiotornin tutkimista, niin nyt olisi pitänyt alkaa sen tutkiminen yhdessä toisten kanssa. Kysyivät siitä kysymyksiä. Mutta en pystynyt keskittymään sen lukemiseen yhtään, enkä osannut vastata mitään. Olen niitä ihmisiä, jotka eivät ryhmässä tai toisten ihmisten kanssa osaa tutkia tai lukea mitään. Mutta on kuin seinille puhuisi. He eivät kuuntele mitään. Heillä on vain se yksi malli:ryhmässä jossa kuulustellaan. Valitettavasti täysin väärä menetelmä minulle. Luen kaiken itse, jotta pystyn keskittymään lukemiseen. En lue enkä tutki kenenkään toisen kanssa mitään. Ja kokouksiin en tule enää koskaan. Voin huomattavasti paremmin kuin kokouksissa käydessä. Enkä muutenkaan lähde sinne kartettavaksi. Siellä kun mittaillaan jatkuvasti ihmisten kelvollisuutta. Kotona ei kukaan syrji.

        Sanon senkin vielä, että ne kokoukset ovat TYLSIÄ. Mielenkiinto ei tiitä niiden seuraamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanon senkin vielä, että ne kokoukset ovat TYLSIÄ. Mielenkiinto ei tiitä niiden seuraamiseen.

        Eivät ole saaneet maailmanloppujulistuksen otteeseensa.
        Muuan entinen todistaja sanoi kotiin tultuansa jaksaneensa vain rojahtaa sohvalle odottamaan maailmanloppua.

        No, hän pääsi eroon lahkosta, sai hoitoa masennukseensa, ja osaa varoittaa muitakin lahkosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ole saaneet maailmanloppujulistuksen otteeseensa.
        Muuan entinen todistaja sanoi kotiin tultuansa jaksaneensa vain rojahtaa sohvalle odottamaan maailmanloppua.

        No, hän pääsi eroon lahkosta, sai hoitoa masennukseensa, ja osaa varoittaa muitakin lahkosta

        Joo. . .tuttua.
        Toipuminen vei vuosia.


    • Anonyymi

      Älä feikkaa viestin aloittaja. Ketään ei koskaan pakoteta vastaamaan. Tuollainen on valhe ja osoittaa, ettet ole todellisuudessa koskaan ollut paikan päällä tilaisuuksissa. Keksi jokin parempi feikkaus.

      • Anonyymi

        Ei pakoteta, paitsi kirjantutkistelussa. Äläkä mene väheksymään toisten kokemuksia. Luuletko että tyhjästä tuollaiset kokemukset tulevat?! Todellakin kirjantutkistelussa lairttiin vastaamaan, vaikka en viitannut. Riippuu tietysti tutkistelunjohtajasta. Mutta ehkä pitäisi näistä esimerkeistä miettiä vähän, miten vaikeata ne esiintymiset monille on. Touset puhuu kuin Ruuneperi, jatkuvasti suu auki. Sitten syytetään niitä, jotka haluavat olla sivussa ja hiljaa. Mutta näin minulle jävi, usko tai älä. Ja todellakin, minulle sanoi eräs JT, että pitäisi vastata. Ja onhan se täälläkin tullut selväksi, että jos ei pyri olemaan äänessä aktiivisesti salilla, katsotaan, että on huonoa seuraa, jota tulee karttaa. Joten älä puhu läpiä päähäsi toisten kokemuksista. Et sinäkään joka seurakunnassa varmaan kierrä seuraamassa yksittäisten ihmisten kokemuksia. Ei ole savua ilman tulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pakoteta, paitsi kirjantutkistelussa. Äläkä mene väheksymään toisten kokemuksia. Luuletko että tyhjästä tuollaiset kokemukset tulevat?! Todellakin kirjantutkistelussa lairttiin vastaamaan, vaikka en viitannut. Riippuu tietysti tutkistelunjohtajasta. Mutta ehkä pitäisi näistä esimerkeistä miettiä vähän, miten vaikeata ne esiintymiset monille on. Touset puhuu kuin Ruuneperi, jatkuvasti suu auki. Sitten syytetään niitä, jotka haluavat olla sivussa ja hiljaa. Mutta näin minulle jävi, usko tai älä. Ja todellakin, minulle sanoi eräs JT, että pitäisi vastata. Ja onhan se täälläkin tullut selväksi, että jos ei pyri olemaan äänessä aktiivisesti salilla, katsotaan, että on huonoa seuraa, jota tulee karttaa. Joten älä puhu läpiä päähäsi toisten kokemuksista. Et sinäkään joka seurakunnassa varmaan kierrä seuraamassa yksittäisten ihmisten kokemuksia. Ei ole savua ilman tulta.

        Moni asia tällä palstalla on pitänyt sataprosenttisesti paikkansa. Kun lukee toisten kokemuksia, niin pitää paikkansa heidän kokemuksensa, kun itse on kokenut samaa. Eiköhän olisi aika tehdä yleensäkin kaikki sellaiseksi, että ilman muiden seurantaa ja tuomarointia saisi toimia silloin, kun se itselle sopii, ja vastata omasta uskostaan itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni asia tällä palstalla on pitänyt sataprosenttisesti paikkansa. Kun lukee toisten kokemuksia, niin pitää paikkansa heidän kokemuksensa, kun itse on kokenut samaa. Eiköhän olisi aika tehdä yleensäkin kaikki sellaiseksi, että ilman muiden seurantaa ja tuomarointia saisi toimia silloin, kun se itselle sopii, ja vastata omasta uskostaan itse?

        Minä en enää tule niihin kuvioihin, ennen kuin kaikki muuttuu vapaaehtoiseksi, ja pakonomainen tekeminen ja kokouksissa käyminen loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en enää tule niihin kuvioihin, ennen kuin kaikki muuttuu vapaaehtoiseksi, ja pakonomainen tekeminen ja kokouksissa käyminen loppuu.

        Jos nuo muutokset toteutuisivat, kyseessä ei enää olisi sama uskonto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pakoteta, paitsi kirjantutkistelussa. Äläkä mene väheksymään toisten kokemuksia. Luuletko että tyhjästä tuollaiset kokemukset tulevat?! Todellakin kirjantutkistelussa lairttiin vastaamaan, vaikka en viitannut. Riippuu tietysti tutkistelunjohtajasta. Mutta ehkä pitäisi näistä esimerkeistä miettiä vähän, miten vaikeata ne esiintymiset monille on. Touset puhuu kuin Ruuneperi, jatkuvasti suu auki. Sitten syytetään niitä, jotka haluavat olla sivussa ja hiljaa. Mutta näin minulle jävi, usko tai älä. Ja todellakin, minulle sanoi eräs JT, että pitäisi vastata. Ja onhan se täälläkin tullut selväksi, että jos ei pyri olemaan äänessä aktiivisesti salilla, katsotaan, että on huonoa seuraa, jota tulee karttaa. Joten älä puhu läpiä päähäsi toisten kokemuksista. Et sinäkään joka seurakunnassa varmaan kierrä seuraamassa yksittäisten ihmisten kokemuksia. Ei ole savua ilman tulta.

        Kyllä aloittajan kokemus on uskottavaa! Minä olin vieraassa maassa ja opettelin uutta kieltä. Vartiotorni tutkistelussa puheenjohtaja käski minua vastaamaan. Vastasin kyllä, mutta lisäsin happamesti, että en minä viitannut! "Et, mutta sinä ajattelit!" oli äkäinen tokaisu.
        Mitä opimme: Älkää ajatelko kokouksessa!
        Ruuneberska


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä aloittajan kokemus on uskottavaa! Minä olin vieraassa maassa ja opettelin uutta kieltä. Vartiotorni tutkistelussa puheenjohtaja käski minua vastaamaan. Vastasin kyllä, mutta lisäsin happamesti, että en minä viitannut! "Et, mutta sinä ajattelit!" oli äkäinen tokaisu.
        Mitä opimme: Älkää ajatelko kokouksessa!
        Ruuneberska

        Elikä kristallipallo sielläkin käytössä.


    • Anonyymi

      niinkuin edellä kirjoitin minua pidetään toisen luokan todistajana jolla ei ole oikeuksia ja heikkona. Sitä kyllä en ole .
      Mooseskin oli huono puhumaan ja Aaron puhui hänen puolestaan, ja silti oli vanhan testamentin suurin profeetta.

      • Anonyymi

        Ihmiset on mielellään toisten tuomareita, kun eivät tiedä toisen tilannetta ja syitä. Se leimaa ihmisiä, joita vähätellään ja mitätöidään. Ehkä jotkut saavat tuntea itsensä paremmiksi, kun jotakin painetaan alas.


    • Anonyymi

      Mutta kun usein kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa josta osa on tarkoitushakuisesti harhaanjohtavaa. Kannattaa sanoa seurakunnassa ettet halua vastailla kokouksissa. Takuulla saat olla rauhassa. Mutta asiasta on kuitenkin mainittava seurakunnan vanhimmille. Pääsetpä ainakin stressistä sen suhteen ettei tarvitse vastata kokouksissa. Kaikista ei ole vastaamaan kokouksissa tai osallistumaan puheiden pitämisiin. Et ole ainoa joka jännittää.

      • Anonyymi

        Pitäisihän tuon ymmärtää, kun ei viittaa.


      • Anonyymi

        Eikös siellä suorastaan kielletä puheenvuorot kun niikseen käy ?

        Sanotaan että olet mökötystuomioon tuomittu

        lahkofanaatikot toivovat että se yrittäisi tervehtiä, jotta pääsisi olemaan vastaamatta tervehdykseen.


      • Anonyymi

        Tee pikku rötös, niin et saa vastata, vaikka viuhottaisit molemmin kätösin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tee pikku rötös, niin et saa vastata, vaikka viuhottaisit molemmin kätösin!

        Ja pieni pyllistys olis aina paikallaan.


    • Anonyymi

      Viisaimmin tekee, kun ei antaudu minkään uskonsuunnan vietäväksi.
      Kun jollekin Jumalalle antaa pikkusormen, vie se koko sielun.

    • Anonyymi

      Ei kait se maailmaa kaada, jos aloittaja on yhden kerran joutunut vastaamaan tahtomattaan kirjantutkusteluissa. Kirjoituksesta ei selviä, onko tämä vain yksittäinen tapaus vai jatkumo, sekä tarkoittaako topikin aloittaja ennen vanhaan yksityiskodeissa pidettyjä kirjantutkusteluja. En usko että tuollainen vastaamaan laittaminen ilman viittausta vastaamaan olisi jatkuvaa hänen tapauksessaan.

      Mutta....nythän EI ole enää mahdollista joutua vastaamaan kokouksissa vastentahtoisesti, koska zoomissa tämä ei ole mahdollista. Zoom kokouksissa voi halutessaan vastata kun painaa muistaakseni unmute napukkaa. En muista niin tarkkaan. Mutta se on varmaa, ettei kukaan voi pakottaa vastaamaan. Niin eikä omaa kuvaakaan ole pakko laittaa näkyviin kun ei laita kameraa päälle. Näin simppelin yksinkertaista ja helppoa tämä kokoustelu on nykytekniikalla.
      Joten riisu turhat pelot pois ja ole mukana kokouksissa. Tarvitset kokouksia ja ystävien tukea. Aika on paha eikä tää maailman meno tästä helpotu jatkossa. Usko tämä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe