Tässä tällaisen vasta aloittaneen yrittäjän kysymys.
Yritys ollut pystyssä vasta hiukan yli vuoden.
Monelle ns. "tyhmä kysymys", mutta ei mulle.
Eli:
Nyt on sen verran yrityksen tilillä rahaa, että voisi ajatella palkankin maksua.
Ei kuitenkaan niin paljoa, että vielä miettisin osinkojen jakamista.
1000-3000 euroa vain pystyisin maksamaan itselleni.
Yhdessä tai useammassa erässä.
Työntekijöitä ei ole kuin minä, yrittäjä itse.
Ja tosiaan pienyritys/mikroyritys.
Tuloja vähän. Menoja vähän.
Kirjanpidon teen itse.
En maksa mitään vakuutusmaksuja, jos joku kyselee.
Eli:
- miten ennakonpidätys?
- tulorekisteri?
- entä muuta, mitä tulisi ottaa huomioon?
- kirjanpitoviennit?
Kiitos jo etukäteen!
Palkanmaksu osakeyhtiössä itse yrittäjälle, miten?
7
212
Vastaukset
- Anonyymi
Jos koko vuoden tulosi on 3000€, niin ei siitä mene veroa lainkaan. Mutta syötä kaikki tulosi, mahdollisen ulkopuolisen palkkatyön tulot ja yrityksen tulot tuonne Verottajan laskuriin, ja katso paljonko veroa pitää maksaa.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/verokortti/veroprosenttilaskuri/
Onko sinulla tunnuksia, pääsetkö Omavero-palvelun kautta hoitamaan yrityksesi asioita?
https://www.vero.fi/sahkoiset-asiointipalvelut/omavero/
Jos pääset, niin tuonen voit syöttää sen itse itsellesi maksamasi 3000 € vuositulon ja veron, jonka edellä olevan laskurin lukemien perusteella maksat verottajalle. Sen veron voi maksaa Omaveron kautta myöskin. Jos maksoit liikaa tai liian vähän, verottaja palauttaa tai perii puuttuvat verorahat oman henkilöverotuksesi kautta, noin vuoden kuluttua.
Menee liian pitkälle arvailtavaksi, jos pitäisi kirjanpidon tekemiseen saakka arvailla, mitä ja miten sitä kirjanpitoasi teet, ja millä ohjelmalla jne. - Anonyymi
Ota käyttöön palkka.fi, se on ilmainen "palkanlaskenta" josta tiedot siirtyvät suoraan verottajalle.
Siellä on asetus johon määrittelet yrittäjäpalkan.
Jopa verokortti päivityy automaattisesti.
Vinkkinä että nuo pakolliset ilmoitukset on tehty niin vaikeaksi että turautuu tuhottomasti aikaa ilman tuota palkka.fi tä.
Tuosta saat myös kaikki raportit kirjanpitoa varten.
Käytän itse sitä oman palkanlaskennan rinnalla juuri tuon ilmoitushelppouden takia. - Anonyymi
Itselle maksetaan osakeyhtiössä palkkaa aivan samojen sääntöjen mukaan kuin muillekin työntekijöille.
- Anonyymi
Ei taida tästä neuvosta olla juuri apua. Noin pienellä ja aloittavalla firmalla ei ole yhtään palkkalaista vielä töissä, ei voi sieltä katsoa mallia.
- Anonyymi
Ei liity tähän tapaukseen, mutta en ymmärrä miksi pienyrittäjät lähtevät liikkeelle OY:lla Toiminimi on paljon joustavampi mitä tulee kassavirran hyödyntämiseen ja byrokratiaan. Osakeyhtiön hyödyt tulevat vasta suuremmalla volyymilla.
- Anonyymi
Aika monella sellaisella 30...40 vuotiaana aloittavalla yrittäjällä on mielessä sellainen, että ei ole tarkoitus pelkäksi nappikauppiaaksi, yhden miehen Toiminimen pyörittäjäksi jäädä. Siksi noinkin suuri osa alkajista päättää alkaa heti Oy-yhtiömuodolla.
Mutat ei kaikki ala. Joku suutarintoimi tai parturituolin omistaminen ehkä menee helpoimmin Toiminimenä. - Anonyymi
Vääriä luuloja.
Yksi tuntemani kaveri hehkutti muutama vuosi sitten kun osakeyhtiön perustamisessa ei tarvinnut osakepääomaa että saa lainaa firmalle.
Yritettiin kertoa että kyllä saa firman nimissä mutta oma nimi takaajan paikalle ja itsellä kiinteää omaisuutta.
Kaver suuttui ja tinkasi vastaan että kyllä Oy saa rahaa lainaksi.
No nyt on kulunut useita vuosia ja kaverilla edelleen Ky.
Taisi tulla todellisuus vataan, pienen Oy omistaja on monesti omalla omaisuudellaan kiinni yrityksessä.
Toisekseen kumpi on luotettavampi, persaukinen uusi Oy vai henkilöyhtiö jonka vastuut takaa omistaja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885