Ainakin dieselit, automaattivaihteet, neliveto, sähköhässäkät ja tietyt Volkkarin moottorit ja erikoisuudet esim. ilmajousitus on syytä välttää.
Perusbensavapari manuaalilaatikolla lienee paras "Suomi-auto."
On muuten halpoja kilometrejä, kun 200 000 km:n aikana auton arvo putoaa jotain 6 000 €.
Minkälaiset jutut kannattaa unohtaa, jos on tapana ostaa yli 200 tkm ajettu ja ajaa sillä 200 tkm?
60
890
Vastaukset
- Anonyymi
Mjaa, yleensä dieselit on kyllä ihan luotettavia. Onhan niissäkin huonommin onnistuneita malleja.
- Anonyymi
Dieselissä apulaitteiden kanssa niitä ongelmia yleensä tulee (turbo, EGR, hiukkassuodatin, suutimet, ad-blue uudemmissa jne...) kun ikää/kilometrejä kertyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselissä apulaitteiden kanssa niitä ongelmia yleensä tulee (turbo, EGR, hiukkassuodatin, suutimet, ad-blue uudemmissa jne...) kun ikää/kilometrejä kertyy.
Nuo samat ongelmat ovat nykyään bensoissakin, adblueta lukuun ottamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo samat ongelmat ovat nykyään bensoissakin, adblueta lukuun ottamatta.
Jep mutta jos on kyse käytetyistä yli 200 tkm ajetuista niin bensavapareissa käytännössä vain se EGR on mahdollinen vikakohde.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep mutta jos on kyse käytetyistä yli 200 tkm ajetuista niin bensavapareissa käytännössä vain se EGR on mahdollinen vikakohde.
"bensavapareissa käytännössä vain se EGR on mahdollinen vikakohde."
Jakopää säätyvät nokka-akselien ajoitukset ja niiden mekanismit... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"bensavapareissa käytännössä vain se EGR on mahdollinen vikakohde."
Jakopää säätyvät nokka-akselien ajoitukset ja niiden mekanismit...No joo, totta, nokka-akselin ajoituksensäädin voi mennä jos koneessa sellainen on. Jakopään suhteen ei eroa dieseliin, joko kestää tai sitten ei...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"bensavapareissa käytännössä vain se EGR on mahdollinen vikakohde."
Jakopää säätyvät nokka-akselien ajoitukset ja niiden mekanismit..."Jakopää säätyvät nokka-akselien ajoitukset ja niiden mekanismit..."
Noihin vaikuttaa eniten moottoriöljyn määrä, moottoriöljyn öljysuodattimen vaihtovälit ja moottoriöljyn laatu. Yleisimmät syyt noiden rikkoutumiseen löytyy hölmöstä omistajasta joka ainoastaan ajaa autolla, eikä koskaan ole tarkistanut moottoriöljyn määrää ja tarvittaessa lisännyt öljyä moottoriin. Sitten on ajanut satoja kilometrejä liian vähäisellä moottoriöljyn määrällä. Se auton mittariston öljyvalo varoittaa ainoastaan liian alhaisesta öljynpaineesta, eikä suoraan liian vähäisestä öljyn määrästä. Toiseksi yleisin syy on säännöllisen öljynvaihtovälin laiminlyönti ja jatkamalla ajamista tuhansien kilometrien verran yli sallitun vaihtovälin. Kolmantena syynä vääränlaisen öljyn käyttäminen moottorissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jakopää säätyvät nokka-akselien ajoitukset ja niiden mekanismit..."
Noihin vaikuttaa eniten moottoriöljyn määrä, moottoriöljyn öljysuodattimen vaihtovälit ja moottoriöljyn laatu. Yleisimmät syyt noiden rikkoutumiseen löytyy hölmöstä omistajasta joka ainoastaan ajaa autolla, eikä koskaan ole tarkistanut moottoriöljyn määrää ja tarvittaessa lisännyt öljyä moottoriin. Sitten on ajanut satoja kilometrejä liian vähäisellä moottoriöljyn määrällä. Se auton mittariston öljyvalo varoittaa ainoastaan liian alhaisesta öljynpaineesta, eikä suoraan liian vähäisestä öljyn määrästä. Toiseksi yleisin syy on säännöllisen öljynvaihtovälin laiminlyönti ja jatkamalla ajamista tuhansien kilometrien verran yli sallitun vaihtovälin. Kolmantena syynä vääränlaisen öljyn käyttäminen moottorissa.Mikähän vuodatus tuokin on, ainakin volvoissa on ihan normaalia että iän myötä vvt-pyörät alkavat vuotamaan öljyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän vuodatus tuokin on, ainakin volvoissa on ihan normaalia että iän myötä vvt-pyörät alkavat vuotamaan öljyä.
Audin moottoreissa noiden vvt-pyörien vaihtaminen on tuhansien eurojen homma, etten alkaisi noiden osuutta kustannuksissa vähättelemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jakopää säätyvät nokka-akselien ajoitukset ja niiden mekanismit..."
Noihin vaikuttaa eniten moottoriöljyn määrä, moottoriöljyn öljysuodattimen vaihtovälit ja moottoriöljyn laatu. Yleisimmät syyt noiden rikkoutumiseen löytyy hölmöstä omistajasta joka ainoastaan ajaa autolla, eikä koskaan ole tarkistanut moottoriöljyn määrää ja tarvittaessa lisännyt öljyä moottoriin. Sitten on ajanut satoja kilometrejä liian vähäisellä moottoriöljyn määrällä. Se auton mittariston öljyvalo varoittaa ainoastaan liian alhaisesta öljynpaineesta, eikä suoraan liian vähäisestä öljyn määrästä. Toiseksi yleisin syy on säännöllisen öljynvaihtovälin laiminlyönti ja jatkamalla ajamista tuhansien kilometrien verran yli sallitun vaihtovälin. Kolmantena syynä vääränlaisen öljyn käyttäminen moottorissa.Ei öljynmäärä ole liian alhainen jos sitä riittää normaalin voiteluun ja normaalipaineella riittää. Taitaa ne varoitusvalotkin syttyä yleensä juuri alhaisen määrän mukaan eikä paineen, tuntuu ainakin typerältä jos tulee katkoja voiteluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep mutta jos on kyse käytetyistä yli 200 tkm ajetuista niin bensavapareissa käytännössä vain se EGR on mahdollinen vikakohde.
Ja katti, jos huonosti käy.
- Anonyymi
Ainakin lataushybridit kannattaa noilla spekseillä kiertää tosi kaukaa!
- Anonyymi
Näillä kriteereillä täytyy etsiä yli 15 vuotta vanhaa autoa. Itselläni oli pitkään Seat Toledo vuosimallia 2000 varustettuna 8-venttiilisellä 1,6 litran bensakoneella. Ostaessani kilometrilukema oli 75 000, myydessäni 300 000. Ongelmaton tekniikka, moottorin puolella vaihdettiin muistaakseni vain lämpötila-anturi ja termostaatti eikä muitakaan kalliita vikoja. Jakohihnan vaihto 90 000 kilometrin välein oli merkittävin kulu.
Tuo 1,6 litran vapaastihengittävä bensakone oli monissa Audin, Seatin, Skodan ja VW:n edullisemmissa malleissa. Saamaan aikaan käytetty 1,9 Tdi -kone on omassa lajissaan luotettava. - Anonyymi
Yli 200 000km ajettu bensa on usein tekniikalta kulumaton moottorista ja vaihdelaatikosta. Olen aikaissut.
200 000km ajeltu auto on myös koriltaan usein virheetön ja vastaa melkein uutta, kun auto on jossakin pienemmällä paikkakunnalla.
Kulutusosien hinnat on kympeissä joita uusitaan. Iskareita, raidetangon päitä, palloniveleitä ja puslia.
2000 eur voi ostaa auton jolla ajaa varmasti 10 kertaa uutta autoa edullisemmin ja paremmin. Eli ilmaisia ajoja.- Anonyymi
Tai sitten on pahoja ruostevikoja korissa ja alustassa, pahimillaan tekee autosta arvottoman kuten jossain Audissa oli käynyt. Pohjan ruosteviat ei niin paha jos pystyy itse korjaamaan, mutta ruostuva kori harmittaa aina kun näkee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten on pahoja ruostevikoja korissa ja alustassa, pahimillaan tekee autosta arvottoman kuten jossain Audissa oli käynyt. Pohjan ruosteviat ei niin paha jos pystyy itse korjaamaan, mutta ruostuva kori harmittaa aina kun näkee.
15 vuoden ikäisissä audeissa takapään apurunko on usein niin ruosteessa, että se vaatii vaihtamisen.
Tuhansien eurojen korjaus. - Anonyymi
Rakenteeltaan yksinkertaisemmissa autoissa on vähemmän ruosteella alttiita kohteita kuten apurunkoja ja eksoottisia pyöränripustuksia, . Esimerkiksi nuo vuosituhannen vaiheen edullisemmat VAG-mallit ovat jo tehtaalta lähtiessään hyvin suojattuja.
- Anonyymi
Riippuu omistaako Kempin ja hitsaustaidot. Jos pystyy itse räkimään mätänevät kotelot katsastuskuntoon niin silloin ei tarvitse miettiä ruostumista.
Jos hitsaamisesta joutuu maksamaan niin se muuttaa tilannetta vanhan auton kanssa aika paljon.- Anonyymi
Kunpa olisikin itsellä paikka missä hitsata, edelliseen autoon olisi saanut helmapellit 60€/kpl.
- Anonyymi
VWskodan 1,9 tdi kestää kyllä mutta osta 6 vaihteinen manuaali vaihteinen
DSG kestää korkeintaa 140000km uutena
laita vielä nestekiertoinen lämmitin koneeseen niin 15 min moottori on kuuma talvella ennen ajoa.Ja ajoviima maskit Nollakelistä lähtien keulaan-ei jäädy tekniikka ja riko moottoria
Ja öljynvaihto 10000km välein TB diamond diesel- Anonyymi
5-vaihteinen manuaali on parempi, välitykset passaa paremmin suomen nopeuksiin.
- Anonyymi
Hyvin on kyllä DSG:t kestäny yli 400tkm, näin ainakin taksikäytössä.
- Anonyymi
Automaattivahteistot kestävät kilometrejä suunnilleen yhtä hyvin kuin manuaalivaihteistotkin, mutta tämä edellyttää että automaattivaihteistojen öljy öljynsuodatin vaihdetaan uusiin 60-100tkm välein. Suurinosa automaattivaihteistojen rikkoutumisista johtuvat juurikin vaihteistoöljyn vaihdon laiminlyömisestä tai väärin tehdystä työstä. Kaikki auton öljyt ja nesteet menevät huonoksi ajan myötä eikä mikään kestä ikuisesti- tai kokoauton käyttöikää.
Ns. auton koko käyttöiän kestävät öljyt ja nesteet (englanniksi lifetimefluid) ovat autovalmistajien propagandaa jonka tavoitteena on varmistaa auton rikkoutuminen viimeistään muutaman vuoden kuluttua takuun päättymisen jälkeen. Suurinosa autovalmistajista eivät valmista itse vaihteistojaan, vaan vaihteistot ovat useimmiten hankittuja vaihteistoja valmistavista yrityksistä joita ovat esim. Aisin(toyotan omistama), ZF, Jatco(huonolaatuisin valmistaja). Yksikään vaihteistovalmistaja ei itse ohjeista vaihteistojensa öljyjen kestävän koko vaihteiston käyttöikää.
Mitä tulee VW konserniin. Huonolaatuisimmat VW(sekä rinnakkaismerkit Audi, Skoda, Seat) autot joita kannattaa välttää ovat valmistettu vuosina 2007-2012 koska näissä rikkoutuu eniten pienien litratilavuuksien lisäksi myös isompiakin litratilavuuksien TSI/TFSI moottoreita. Lisäksi DSG automaattivaihteistoja. 2.0TDi on kestävä moottori vasta B8 korimallista alkaen, tätä vanhemmat 2.0TDi moottorit ovat epäluotettavia vikapommeja. - Anonyymi
Tässä tarinaa paljon ajetuista autoista. Kun mennään yli 500.000km niin Jäljellä ei ole oikeastaan muita kuin MB, Volvo ja VW.
https://www.hs.fi/autot/art-2000002883294.html- Anonyymi
Kalliit autot ostaa ja korjata niin pakko pitää pitkään.
- Anonyymi
Toyota kannattaa ainakin unohtaa, se ruostuu, eikä ole suunniteltu suurien kilometrien ajamiseen. Hybridit varsinkin on epävarmoja ja kalliita korjata.
- Anonyymi
Lukaisin ketjn läpi enkä huomannut kenenkään mainitsevan suoraruiskuissa olevaa imukanavien karstoittumista.
Eikä monissa merkeissä olevaa männänrenkaista johtuvaa öljynkulutus ongelmaa.
Kun huomioidaan kaikki bensamoottoreiden ongelmat niin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, näyttää sille, että luotettavimmat bensamoottorit on tehty ennen vuotta 2008.
Parhaat on tehty ennen vuotta 2004.- Anonyymi
Paljonkohan maksaa venttiilinvarren kumien vaihto? Ei ole tuollaistakaan tarvinnut ennen teettää.
- Anonyymi
Bensakoneet ei ole paljon ajavalle vaihtoehto ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensakoneet ei ole paljon ajavalle vaihtoehto ollenkaan.
Meitä vähän ajaviakin löytyy Suomessa ja silloin ei ole mitään järkeä hommata dieseliä.
Viime vuonna ajoin 1839 km. Joka oli kyllä minunkin ajomääriin nähden poikkeuksellisen alhainen. Yleensä ajoja tulee 3000 - 4000 km vuodessa, jota pitäisi aika vähäisenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meitä vähän ajaviakin löytyy Suomessa ja silloin ei ole mitään järkeä hommata dieseliä.
Viime vuonna ajoin 1839 km. Joka oli kyllä minunkin ajomääriin nähden poikkeuksellisen alhainen. Yleensä ajoja tulee 3000 - 4000 km vuodessa, jota pitäisi aika vähäisenä."Meitä vähän ajaviakin löytyy Suomessa ja silloin ei ole mitään järkeä hommata dieseliä."
Toki näin on mutta tässä puhutaan nyt autoista jolla on tarkoitus ajaa väli 200.000km --> 400.000km. Jos ajaa vähän niin tuohon hommaan menee miehen aikuisikä kokonaisuudessaan ja auto on museokilvissä suurimman osan taivaltaan.
Suomeksi sanottuna tuollaisia 400.000km lukemia autoon kelaa vain paljon ajavat. Sekä se ensimmäinen että se toinen omistaja. Jos kumpi tahansa on vähän ajava niin hommaan menee ikä ja terveys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Meitä vähän ajaviakin löytyy Suomessa ja silloin ei ole mitään järkeä hommata dieseliä."
Toki näin on mutta tässä puhutaan nyt autoista jolla on tarkoitus ajaa väli 200.000km --> 400.000km. Jos ajaa vähän niin tuohon hommaan menee miehen aikuisikä kokonaisuudessaan ja auto on museokilvissä suurimman osan taivaltaan.
Suomeksi sanottuna tuollaisia 400.000km lukemia autoon kelaa vain paljon ajavat. Sekä se ensimmäinen että se toinen omistaja. Jos kumpi tahansa on vähän ajava niin hommaan menee ikä ja terveys.Se, että ajan nyt vähän, sen 3000 km vuodessa, ei poista sitä, että aiemmin ajoin enemmän ja autollani on ajettu tällä hetkellä jotakin 395 tkm.
Ostin sen kun mittarissa oli 237 tkm, 14 vuotta sitten.
"Suomeksi sanottuna tuollaisia 400.000km lukemia autoon kelaa vain paljon ajavat. "
Tai sitten sillä ajetaan vähintään 25 vuotta sillä autolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että ajan nyt vähän, sen 3000 km vuodessa, ei poista sitä, että aiemmin ajoin enemmän ja autollani on ajettu tällä hetkellä jotakin 395 tkm.
Ostin sen kun mittarissa oli 237 tkm, 14 vuotta sitten.
"Suomeksi sanottuna tuollaisia 400.000km lukemia autoon kelaa vain paljon ajavat. "
Tai sitten sillä ajetaan vähintään 25 vuotta sillä autolla."Tai sitten sillä ajetaan vähintään 25 vuotta sillä autolla."
Niinkuin sanoin niin tuo on sitten enemmän jo harrasteauto-hommaa ja yhden auton loppuunajaminen vie ison osan ihmisen aikuisiästä.
Onhan se harraste tuokin, mutta ei kovin tavanomainen tapa viettää elämäänsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tai sitten sillä ajetaan vähintään 25 vuotta sillä autolla."
Niinkuin sanoin niin tuo on sitten enemmän jo harrasteauto-hommaa ja yhden auton loppuunajaminen vie ison osan ihmisen aikuisiästä.
Onhan se harraste tuokin, mutta ei kovin tavanomainen tapa viettää elämäänsä."Onhan se harraste tuokin, mutta ei kovin tavanomainen tapa viettää elämäänsä."
Elämässäni ei ole mitään tavanomaista. Olen kusessa sen vuoksi että olen ollut 30 vuotta sairas, mutta yksikään lääkäri ei ole ottanut asiaani vakavasti ja/tai ei ole löytänyt sairauttani.
Tuona aikana tuet nolla, työssäkäyntiä minimaalinen määrä., luokkaa 1 - 2 kk / vuosi.
Kun elät 6000 eurolla / vuosi niin sitä joutuu venymään erikoisiin ratkaisuihin mm. autoilun ja asumisen saralla.
Ei tämä siis harrastus ole, ymmärtäisin niin että harrastuksesta on tarkoitus saada jotakin iloa itselleen, ennemminkin minulla on menossa selviytymistaistelu.
Ja kun joku ehdottaa kuitenkin että luovu siitä autosta, niin en voi, tarvitsen sitä muutamaan juttuun, joihin ei julkisilla yksinkertaisesti pääse mitenkään.
Ja vaikka tämä nyt aiheen vierestä pahasti meneekin, niin jotain positiivistakin sentään. Saattaa olla että olen viimein keksinyt sairauteni ja sen aiheuttajan. Ainakin vointini on kohentunut merkittävästi.
Yksikään lääkäri ei vihjannutkaan että kyse voisi olla siitä, mistä todennäköisesti on kysymys. Suomalaiseen terveydenhuoltoon on kyllä mennyt usko täysin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tai sitten sillä ajetaan vähintään 25 vuotta sillä autolla."
Niinkuin sanoin niin tuo on sitten enemmän jo harrasteauto-hommaa ja yhden auton loppuunajaminen vie ison osan ihmisen aikuisiästä.
Onhan se harraste tuokin, mutta ei kovin tavanomainen tapa viettää elämäänsä.Yleensä autoilla on useita omistajia varakkuuden mukaan, 400 000km kohdalla voi olla jo 5. tai vaikka 10. omistaja, ei silloin yhtä kohti paljon kilometrejä tarvitse tulla. Harva pitää autoa 20 vuotta, itselläkin tuli alkuvuosina 20 000km/vuosi, viime vuosina alle 5000km kun ei ole ollut työmatkoja eikä nykyisillä bensan hinnoilla viitsi paljon huviajoa ajaa. Nuoret ostaa vanhoja autoja ja ajavat paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Onhan se harraste tuokin, mutta ei kovin tavanomainen tapa viettää elämäänsä."
Elämässäni ei ole mitään tavanomaista. Olen kusessa sen vuoksi että olen ollut 30 vuotta sairas, mutta yksikään lääkäri ei ole ottanut asiaani vakavasti ja/tai ei ole löytänyt sairauttani.
Tuona aikana tuet nolla, työssäkäyntiä minimaalinen määrä., luokkaa 1 - 2 kk / vuosi.
Kun elät 6000 eurolla / vuosi niin sitä joutuu venymään erikoisiin ratkaisuihin mm. autoilun ja asumisen saralla.
Ei tämä siis harrastus ole, ymmärtäisin niin että harrastuksesta on tarkoitus saada jotakin iloa itselleen, ennemminkin minulla on menossa selviytymistaistelu.
Ja kun joku ehdottaa kuitenkin että luovu siitä autosta, niin en voi, tarvitsen sitä muutamaan juttuun, joihin ei julkisilla yksinkertaisesti pääse mitenkään.
Ja vaikka tämä nyt aiheen vierestä pahasti meneekin, niin jotain positiivistakin sentään. Saattaa olla että olen viimein keksinyt sairauteni ja sen aiheuttajan. Ainakin vointini on kohentunut merkittävästi.
Yksikään lääkäri ei vihjannutkaan että kyse voisi olla siitä, mistä todennäköisesti on kysymys. Suomalaiseen terveydenhuoltoon on kyllä mennyt usko täysin.Lääkärit ei ota miesten vaivoja vakavasti, ainakaan arvauskeskuksessa, mutta eipä omaa allergian aiheuttajaa uskoneet yksityiselläkään vaikka esitin epäilyn ja olin oikeassa.
- Anonyymi
Hanurista on tekniikkaa tarjolla halavalla, mutta kannattaa kiertää kaukaa!🌹
- Anonyymi
Niin olen tehnyt vuosia VW Passat tdi 200tkm ajettuja ja itse siihen toinen 200tkm ei mitään antaa palaa! Kokemus Volvosta myös 5 sylinterinen D3 siis ranskalainen moottori todella hyvä! Mutta seuraa d4. 2015 malli ruotsalainen moottori ; öljy syöppö ja useita takuu korjauksia pikkuhiljaa, mm. oven lukot ei aina auenneet sitten sitä öljyä tuli myös koneen tiivisteistä , no nyt taas VAG paljon haukuttu mutta kateellissuutta ehkä !?
- Anonyymi
Minulla 9. auto ja 1. mikä kuluttaa tavallista enemmän öljyä, tiesin kyllä varautuakin kun noissa on ollut paljon vaihtelua jo uutena. Jos muuten hyväkuntoinen niin voi laittaa hiukan rahaa korjaukseenkin.
- Anonyymi
Kaikki muut paitsi Toyota.
- Anonyymi
1.6 vw bse ajettu 195 -> 310 tkm moottorin korjatut viat välillä tähän mennessä: lambda, polttoainesuutin vaihdettu, sytytysyksikkö, laturin vapaakytkin ja hihnan kiristin rulla, venttiilikopan tiiviste.
Nostimet ääntää ja nokassa 4. syl kohdalla selvää kulumaa. Moottori ei vie juurikaan öljyä en lisää 10 tkm vaihtovälillä. Jakoremmin hihnapyörät vaihdetaan ehkäseuraavalla kerralla.
Muuta osaa onkin sitten vaidettu autoon, 3x pyöränlaakerit, palat, levyt, satulat taakse, vetonivel, kaikki jarruletkut, kytkimen pääsylinteri, etuoven lukko, takaoven lukko, etuovien johtosarjat haitariekumien kohdalta uusiksi, kuskin tuorvavyön lukon mikrokytkin hajosi. Taisi olla kaikki. Helmaa hitsattu molemmilta puolilta. - Anonyymi
Ruostumista ei tarvitse murehtia, kun ostaa ruostesuojatun auton. Käytettyjä on niin paljon tarjolla, että sieltä löytyy ruostesuojattujakin yksilöitä. Antaa sellaiset 10 - 15 vuotta ruosteetonta lisäaikaa.
- Anonyymi
Riippuu siitä onko suojaus tehty hyvin ja onko sitä koskaan tarkastettu.
- Anonyymi
"Minkälaiset jutut kannattaa unohtaa, jos on tapana ostaa yli 200 tkm ajettu ja ajaa sillä 200 tkm?"
Kuulostaa siltä, että ainakin ulkomaanmatkat, hienommat ravintolat ja merkkivaatteet nyt ainakin alkuun 😜- Anonyymi
Oikeasti juuri silloin kun ostaa vanhan auton on noihinkin asioihin enemmän rahaa. Mitä uudemman auton ostaa niin sitä enemmän rahaa menee hukkaan.
- Anonyymi
tojotaa nyt kannattaa aina välttää mutta vähänhän niitä on 200t ajetuissa muutenkaan, ovat keskimäärin paalissa jo aikaisemmin.
- Anonyymi
Yleensä nuo paremmat autot joissa on kilkkeet ja varusteet ovat paremmin pidetty ja huollettu ja lähtökohtaisesti parempia ja kestävämpiä autoja.
- Anonyymi
Sähköhässäköiden alle menee, mutta mainittakoon pari juttua omasta kokemuksesta.
- Penkinlämmittimet, siis toimivat sellaiset. Nyt taitaa olla ensimmäinen auto jossa toimii lämmitin ainakin kuskin penkissä, Mersu. Toista ei vielä kokeiltu. Edellisessä Pösössä oli lämmittimet myös takana, mutta vain apukuskin paikalla toimi. Sitä edellisessä Audissa ei lämmittimiä ollutkaan kun oli Saksasta tuotu. Ja aiemmissa autoissa Toyota, Ford, Nissan, Mazda lämmittimet oli täysin toimimattomat.
- Vakkaria ei ole ollut missään muussa kuin siinä Pösössä, mutta sekään ei toiminut. - Anonyymi
Ajoin nisanilla ja tojolla yli 270thkm. Synteettisillä öljyillä kävi, kuin kello.
Viikossa jobbarilke. Tuli samalle kylälle ja pyöri tojo vielä 3v. Ei koneita avattu! - Anonyymi
Kaikki Aasialaiset ja Eurooppalaiset pikkuautot.
Isot ja ns. paremmat autot isommalla moottorilla ovat hyviä jos on selvillä huoltohistoria, eikä autossa ole ns. teinivirityksiä ja varusteita jotka kertovat, että autoa on kohdeltu huonosti ja revitelty. - Anonyymi
No eihän siinä auto mitään maksa, mutta bensa ja verot sitäkin enemmän. Liikennevakuutuskin pitää olla.
- Anonyymi
Autoilu on aina kallista jos ei ole rahaa.
- Anonyymi
Japanissa valmistettu Toyota.
- Anonyymi
Hauska vitsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hauska vitsi.
Japanin "mersu" on se juttu , vaan kalliita ovat käytettyinäkin vielä .
- Anonyymi
Auton pakokaasujen puhdistusjärjestelmien takia dieselit isoilla kilsoilla menee kaikki paaliin.
- Anonyymi
Turboahtimella varustettuja autoja kannattaa välttää kuin ruttoa jos haluat itsellesi mahdollisimman pitkään kestävän, luotettavan auton. Kun turbo hajoaa on seurauksena moottoritehon puolittuminen. Sitten moottoriöljyn vuotaminen moottorin sylinterin palotiloihin palamaan polttoaineena, pakoputkistoon yms. paikkoihin mihin ei saisi päästä moottoriöljyä. Kun pakoputkistoon vuotaa paljon öljyä on seurauksena katalysaattorin, mahdollisen hiukkassuodattimen pilalle meneminen. Autosta riippuen turbon vaihdon hinnaksi tulee mitä tahansa 500-2500 euron väliltä. Jos katalysaattori tai hiukkassuodatin meni samalla pilalle niin sitten vielä 600-1500 euroa lisähintaa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/0cdf4536-8703-4977-a190-f64ef4d8a0af
"Turboahtimet kestävät yleensä 150 000–250 000 kilometriä." - Anonyymi
Noilla specseillä minä kierrän autot kaukaa. Viimeksi ostin käytetyn 24.000 km ajettuna liki puoleen hintaan uudesta. Tämäkin vaihtuu toiseen, ennenkuin 150.000 km on mittarissa, tai alkaa oirehtimaan.
- Anonyymi
"Minkälaiset jutut kannattaa unohtaa, jos on tapana ostaa yli 200 tkm ajettu ja ajaa sillä 200 tkm?"
Ekana kannattaa unohtaa hyvä elämä. Tuollaiseen ratkaisuun ei päädy jos on kunnon duuni. - Anonyymi
Kannattaa myös selvittää onko öljypumppu hihnavetoinen. Vag vissiin käyttää joissain diesel moottoreissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1812626- 1902141
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1771996Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1241813- 1661782
Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise311675Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,721287Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1791285Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1711235Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c801191