Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi ja sama Jumala. Jeesus on Pojan nimi ja myös Isän nimi jonka Isä on Pojalle antanut.
Johannes 17:11
"... Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut ... "
Johannes 14:9
"... Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän ..."
Johannes 14:16
"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti ... "
Tästä käy selväksi myös että Isä on Jeesus ja samoin Pyhä Henki. Hän sekä antaa Pyhän Hengen ja on iankaikkisesti Henkenä ihmisen tykönä:
14:18
"En MINÄ jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne."
Jeesus, siis Isä, ei jätä meitä orvoiksi vaan tulee meidän tykömme.
Tässä selitys sille miksi Jeesus käski opetuslapsia kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja toisaalla kaste on "vain" Jeesuksen nimeen. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki Jeesus.
Itse olen kastamaton, enkä kuulu mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan. Jumala on antanut minulle tähän ymmärryksen armossaan ja tiedän tämän ymmärryksen oikeaksi sydämessäni ja kuten kirjoitukset sen osoittavatkin. Lienee toki päivänselvää joillekin tämä, mutta koen että totuutta ei koskaan voida puhua liikaa. Itse en ole vielä sisäistänyt vesikasteen merkitystä. Monia lahkoja perustetaan tiettyyn tulkintaan siitä. Milloin armo saadaan, milloin saa Pyhän Hengen ja milloin kaste täytyy ottaa. Raamattu esittää monenlaisia tapauksia. Ja tällä hetkellä ymmärrän tämän niin, että Jumala ei halua meidän rakentavan mitään oppia, joka menee hänen armonsa ja rakkauden edelle. Koska silloin me eksymme ja alamme halveksia niitä joita tulisi opettaa ja armahtaa.
Kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
32
657
Vastaukset
- Anonyymi
VOI KAUHEETA MITÄ HARHAOPPIA TUOT ESILLE.
- Anonyymi
Raamatussa ei ole yhtään esimerkkiä, että ihmisiä olisi kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Eikä tuollaista nimeö ole olemassakaan sillä Isä ja Poika ovat maskuliineja ja Pyhä Henki on neutraali. Matteuksen evankeliumin lähetyskäsky on väärennös, joka on lisätty jälestäpäin.
Apsotolit tiesivät paremmin, mitä Jeesus oli sanonut ja he toimivat sen mukaan. He kastoivat aina Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Apostolien teot:
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.- Anonyymi
Jeesus käskee kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Raamattuun voimme luottaa. Aamen ja piste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus käskee kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Raamattuun voimme luottaa. Aamen ja piste.
Sellaiset Raamattuun luottajat, jotka eivät ole uskossa, pelaavat vaarallista peliä täällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaiset Raamattuun luottajat, jotka eivät ole uskossa, pelaavat vaarallista peliä täällä.
Eli sellaiset kuin sinä?
- Anonyymi
Jeesus antoi kastekäskyn : "kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen"
ja sanoi: "pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää" Matt: 28: 20
Alkuseurakuntaa ei voi verrata "kaikki kansat", alkuseurakunnan aikaan, HE olivat seurustelleet Jeesuksen kanssa, kun Jeesus maan päällä vaelsi, siis he "tunsivat" Jeesuksen , toisn kuin myöhemmät sukupolvet, ja HEILLÄ oli jo olemassa Jumalan säätämä ympärileikkauksen liitto, joka ei missään vaiheessa katkennut, vaan vaihtui kastekäskyyn,
"ja niin minun LIITTONI on merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi LIITOKS
1 Moos: 17: 13
"Tämän ESIKUVAN mukaan, vesi, nyt teidätkin pelastaa - kasteena" 1 Piet: 3: 21- Anonyymi
"pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää" Matt: 28: 20
Jeesus ei vaan käskenyt pitämään harhaoppista vauvakastetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää" Matt: 28: 20
Jeesus ei vaan käskenyt pitämään harhaoppista vauvakastetta.Ei sellaista ole olemassakaan. Jeesus ei käskenyt pitää uudestikastetta vaan kaikki mitä hän on käskenyt pitää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää" Matt: 28: 20
Jeesus ei vaan käskenyt pitämään harhaoppista vauvakastetta.sorry vaan, mutta helluntailaiset ei KOSKAAN ole raamatullista kastetta tutkineetkaan !!
Apostolien teot ei ole "koko raamattu", - helluntailaiset LUULEE, että Apostolien TEOT on "Jumalan ilmoitus . . .
Filippuskin luki "kirjoituksia", - siis: Vanha testamenttia, ja sieltä ALKAA krisitllisen kasteen: tutkiminen.
Apostolisena aikana ei vielä mitään Uutta testamenttia ollut, että siitä vaan helluntailaiset tekeen niinkuin Apostolit, elikkä tutkiin kasteen merkityksen, mikä helluntailaisilla täysin hukassa.
helluntailaisuus on sodomia-miesten tuoma eksytys Suomeen 1900 -luvulla, eikä Alkuseurakuntaa jäljittelemällä (jäljennös !! löydä Jumalan ilmoitusta koko ihmiskunnalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sorry vaan, mutta helluntailaiset ei KOSKAAN ole raamatullista kastetta tutkineetkaan !!
Apostolien teot ei ole "koko raamattu", - helluntailaiset LUULEE, että Apostolien TEOT on "Jumalan ilmoitus . . .
Filippuskin luki "kirjoituksia", - siis: Vanha testamenttia, ja sieltä ALKAA krisitllisen kasteen: tutkiminen.
Apostolisena aikana ei vielä mitään Uutta testamenttia ollut, että siitä vaan helluntailaiset tekeen niinkuin Apostolit, elikkä tutkiin kasteen merkityksen, mikä helluntailaisilla täysin hukassa.
helluntailaisuus on sodomia-miesten tuoma eksytys Suomeen 1900 -luvulla, eikä Alkuseurakuntaa jäljittelemällä (jäljennös !! löydä Jumalan ilmoitusta koko ihmiskunnalle.Niin, tärkeää on lukea mitä apostolit kasteen sisällöstä opettaa ja uskoa se
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, tärkeää on lukea mitä apostolit kasteen sisällöstä opettaa ja uskoa se
Totta: "Filippuskin luki "kirjoituksia", - siis: Vanha testamenttia, ja sieltä ALKAA krisitllisen kasteen: tutkiminen."
Ja tuon tutkimisen perusteella Filippus kastoi hoviherran, kun tämä tunnusti uskonsa:
Ap 8
"Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: »Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?» Filippos sanoi hänelle: »Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.» Hoviherra vastasi: »Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.»Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Filippuskin luki "kirjoituksia", - siis: Vanha testamenttia, ja sieltä ALKAA krisitllisen kasteen: tutkiminen."
Ja tuon tutkimisen perusteella Filippus kastoi hoviherran, kun tämä tunnusti uskonsa:
Ap 8
"Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: »Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?» Filippos sanoi hänelle: »Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista.» Hoviherra vastasi: »Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.»Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois."Totta, ja tärkeää on myös lukea Paavalin opetuskirjeitä joissa kerrotaan kasteen sisällöstä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sorry vaan, mutta helluntailaiset ei KOSKAAN ole raamatullista kastetta tutkineetkaan !!
Apostolien teot ei ole "koko raamattu", - helluntailaiset LUULEE, että Apostolien TEOT on "Jumalan ilmoitus . . .
Filippuskin luki "kirjoituksia", - siis: Vanha testamenttia, ja sieltä ALKAA krisitllisen kasteen: tutkiminen.
Apostolisena aikana ei vielä mitään Uutta testamenttia ollut, että siitä vaan helluntailaiset tekeen niinkuin Apostolit, elikkä tutkiin kasteen merkityksen, mikä helluntailaisilla täysin hukassa.
helluntailaisuus on sodomia-miesten tuoma eksytys Suomeen 1900 -luvulla, eikä Alkuseurakuntaa jäljittelemällä (jäljennös !! löydä Jumalan ilmoitusta koko ihmiskunnalle.no täällähän es foorumin erikoiskasteentutkimisen tutkija onkin jälleen kertomassa viisautensa salaisia oppeja !
kansasta kyllä huomaa että kastetta on tutkittu, var,maan nekin vanhalla ajalla tutkivat kastetta ihan kontallaan kun vauvakasteen kunniaksi hankkivat ämpärikaupalla viinaa!
tutkiminen saattoi kestää jopa pari viikkoa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no täällähän es foorumin erikoiskasteentutkimisen tutkija onkin jälleen kertomassa viisautensa salaisia oppeja !
kansasta kyllä huomaa että kastetta on tutkittu, var,maan nekin vanhalla ajalla tutkivat kastetta ihan kontallaan kun vauvakasteen kunniaksi hankkivat ämpärikaupalla viinaa!
tutkiminen saattoi kestää jopa pari viikkoa!Täällähän käkätys taas kertomassa vauvoista, ei viestiä jossa se ei niitä mainitsisi.
Huomaa ette vaari ole raamattuaan avannut
Vaikka yli sata vuotta on ukastajat symboleja opettaneet mutta Raamatusta ei mitään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no täällähän es foorumin erikoiskasteentutkimisen tutkija onkin jälleen kertomassa viisautensa salaisia oppeja !
kansasta kyllä huomaa että kastetta on tutkittu, var,maan nekin vanhalla ajalla tutkivat kastetta ihan kontallaan kun vauvakasteen kunniaksi hankkivat ämpärikaupalla viinaa!
tutkiminen saattoi kestää jopa pari viikkoa!Kääkällä taas viina mielessä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kääkällä taas viina mielessä
nii se on aina
- Anonyymi
...kastetta tutkiin ja tekeen.... näkee että on kouluja käyty ei ole tutkiin mennyt hukkaan ei.
-----
pitäskö nauraa vaiko ihan itkeä.- Anonyymi
Et ole kouluja käynyt, huomaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole kouluja käynyt, huomaan
Hmm...saaliita ja uhkakuvia ja paimenia ja esikuvia ovat ihmismielen laumat täynnä...
- Anonyymi
HUOMIOIKAA TOTUUS PAAVALIN OPETUKSESTA ENNENKUIN KOMMENTOITTE YHTÄÄN MITÄÄN KOLMIYHTEISESTÄ JUMALASTA , TUO ON EPÄJUMALA.
1 Kor. 10 : 1 - 22 Varoitus epäjumalien palvelemisesta
esim. varoitus jumalasta nimeltään Isä, Sana/Poika/Jeesus Kristus ja Pyhä Henki [Joh. evankeliumi] [Matt. 7:21-23].
Vain jumala nimeltään Herra on Jumala, Hän on yksi.
Herra oli Profeettojen, Jeesuksen ja Paavalin ja apostolien Jumala. Ja tuolloin oli Jumalan seurakuntia eri paikkakunnilla mm. Korintissa, Efesossa ja Galatiassa.
Tuolloin ei ollut Kirkkoraamattua [Vanha ja Uusi testamentti]. Tuolloin oli käytössä hebrean – ja osin arameankielinen Tanak [toora, profeetat ja kirjoitukset] sekä suullinen viestintä Jeesuksen taholta ja kirjeviestintä apostoleilta seurakunnille ja apostoleilta joillekin henkilöille apostolisen ajan Herra Jumalan- opin ja Jeesuksen Kristuksen- opin uskon, pelastuksen ja ylösnousemuksen asioista.
Apostolien aika oli n. v 30 – 90 ja tuo aika on apostolien kirjeiden [alkuperäiset kirjeet] laatimisen aika.- Anonyymi
jatkan vielä tuosta ...
Rooman valtionkirkon latinankielinen raamattu Vulgata, jota on kirjoitettu Uuden testamentin osalta [kaanon] alkaen n. vuodesta 100 ja jonka Uuden testamentin kirjat hyväksyttiin v 397 Karthagon kirkolliskokouksessa. Katolinen kirkko julisti latinankielisen Vulgatan viralliseksi raamatuntekstiksi Trenton kirkolliskokouksessa vuonna 1546.
Teologi Martti Luther käänsi Raamatun [VT, UT] saksankielelle v 1934.
Käännös perustuu latinankieliseen Vulgata-raamattuun, ja mahdollisesti perustuu muunkin kielisiin teksteihin.
Lutherin opin keskeiset opilliset korostukset tiivistyvät sisältöperiaatteeseen ja muotoperiaatteeseen. Sisältöperiaatteen mukaan ihminen pelastuu yksin armosta, yksin uskosta ja Kristuksen tähden [Yksin Kristuksen ansioon perustuen]. Muotoperiaate taas korostaa, että Yksin Raamattu on opin ja elämän ylin ohje.
Luterilainen Kirkkoraamattu [aluksi Biblia-nimi] on hyväksytty ja käytetty alkaen vuodesta 1776 [teologi Martti Lutherin oppilas, Turun piispa, rehtori, uskonpuhdistaja, suomentaja Mikael Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi v 1548]. Tuo suomenkielinen luterilainen Kirkkoraamattu perustuu mm. teologi Martti Lutherin saksankieliseen Raamattuun ja perustuu myös Martti Lutherin ajatuksiin Vanhurskauttamisopista.
Rooman kirkkoisä Augustinus (354–430) loi Paavalin ajattelun pohjalta vanhurskauttamisopin. Tämän mukaan ihmisellä olisi tahto ja kyky saavuttaa vanhurskaus ja pelastus. [lähde: evl.fi]
Luther jatkoi Augustinuksen askelissa vanhurskauttamisopin muotoilemista. Vanhurskauttaminen toteutuu, kun ihminen uskossa turvautuu Kristuksen pelastustyöhön. Usko on toisaalta sitä, että kristitty luottaa Isän Jumalan hyvään tahtoon eli armolliseen mielialaan syntistä kohtaan. Toisaalta usko merkitsee sitä, että kristitty saa lahjaksi Kristuksen ja hänen täydellisen vanhurskautensa. Uskon vanhurskaus toteutuu, kun Kristus on läsnä kristityssä [ Yksin uskosta-periaatteen mukaan] ja vaikuttaa tämän elämään. [lähde: evl.fi]
Vanhurskauttamisopista on tehty kirjallinen julkilausuma vuonna 1999.
Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista on luterilaisten kirkkojen ja Roomalaiskatolisen kirkon yhteinen julkilausuma, joka allekirjoitettiin 31.10.1999 Augsburgissa. Tuossa julkilausumassa Vanhurskauttamisopista on ajatuksena, että ihmisten luoman oman käsityksen mukainen Vanhurskauttamisoppi toimii ihmisen hyväksi ja että tuon mukaan eläen ihminen pelastuu.
Vanhurskauttamisoppi ei enää erota kirkkoja toisistaan, vaan toimii niiden ekumeenisen lähentymisen perustana. Ekumenia on syntiä eli ihmisoppia eli Ekumenia on Herra Jumalan tahtoa vastaan.
Yksimielisyys koskee myös sitä, että vanhurskauttamisopilla on erityisasema kirkon opin kokonaisuudessa [lähde: evl.fi].
Totean edm. kirjoituksesta, että luterilainen Kirkko ja roomalaiskatolinen kirkko joko kaatuu tai pysyy pystyssä tuon opin avulla ja tuo riippuu Teistä, Teidän tahdostanne, hyvät lukijat.
Totean, että tuo julkilausuma ja Vanhurskauttamisoppi on Herra Jumalan tahdon vastainen ja Jeesuksen opetuksen vastainen sekä että apostoli Paavali ei vuosina 50 – 55 opeta [Paavalin 1. Korinttilaiskirje, eikä Paavali muissakaan kirjeissään] mitään tuosta Vanhurskauttamisopista [ei edes mainitse tuollaista oppia olevan olemassakaan], ei opeta pelastavana oppina eikä opeta että ihminen omalla väkevällä uskollaan kykenee pelastumaan eli että ihmisellä itsellään olisi vahva tahto ja erinomainen kyky saavuttaa vanhurskaus ja pelastus ja tulla itse vanhurskaaksi uskon kautta Yksin Jeesuksen Kristuksen ansion perusteella sekä Jumalan [tuo on epäjumala nimeltään Isä, Sana/Poika/Jeesus ja Pyhä Henki] armon kautta pelastua.
Totean lopuksi myös sen Vanhurskauttamisopista, että ilman uskon tekoja eli ilman uskovien upotusvesikastetta ihminen ei pelastu Jeesuksenkaan antaman opetuksen mukaan [Joh. 3:5; Mark. 16: 16-18 ja merkkinä tuosta ” puhuvat uusilla kielillä”, jae 17].
Tuollaisia ajatuksia käytiin läpi tuosta 1 Kor. 10 : 1 - 22:
varoitus epäjumalien palvelemisesta ja varoitus harhaopeista.
Joten pysykää totuudessa Herra Jumalassa. Hän on yksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jatkan vielä tuosta ...
Rooman valtionkirkon latinankielinen raamattu Vulgata, jota on kirjoitettu Uuden testamentin osalta [kaanon] alkaen n. vuodesta 100 ja jonka Uuden testamentin kirjat hyväksyttiin v 397 Karthagon kirkolliskokouksessa. Katolinen kirkko julisti latinankielisen Vulgatan viralliseksi raamatuntekstiksi Trenton kirkolliskokouksessa vuonna 1546.
Teologi Martti Luther käänsi Raamatun [VT, UT] saksankielelle v 1934.
Käännös perustuu latinankieliseen Vulgata-raamattuun, ja mahdollisesti perustuu muunkin kielisiin teksteihin.
Lutherin opin keskeiset opilliset korostukset tiivistyvät sisältöperiaatteeseen ja muotoperiaatteeseen. Sisältöperiaatteen mukaan ihminen pelastuu yksin armosta, yksin uskosta ja Kristuksen tähden [Yksin Kristuksen ansioon perustuen]. Muotoperiaate taas korostaa, että Yksin Raamattu on opin ja elämän ylin ohje.
Luterilainen Kirkkoraamattu [aluksi Biblia-nimi] on hyväksytty ja käytetty alkaen vuodesta 1776 [teologi Martti Lutherin oppilas, Turun piispa, rehtori, uskonpuhdistaja, suomentaja Mikael Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi v 1548]. Tuo suomenkielinen luterilainen Kirkkoraamattu perustuu mm. teologi Martti Lutherin saksankieliseen Raamattuun ja perustuu myös Martti Lutherin ajatuksiin Vanhurskauttamisopista.
Rooman kirkkoisä Augustinus (354–430) loi Paavalin ajattelun pohjalta vanhurskauttamisopin. Tämän mukaan ihmisellä olisi tahto ja kyky saavuttaa vanhurskaus ja pelastus. [lähde: evl.fi]
Luther jatkoi Augustinuksen askelissa vanhurskauttamisopin muotoilemista. Vanhurskauttaminen toteutuu, kun ihminen uskossa turvautuu Kristuksen pelastustyöhön. Usko on toisaalta sitä, että kristitty luottaa Isän Jumalan hyvään tahtoon eli armolliseen mielialaan syntistä kohtaan. Toisaalta usko merkitsee sitä, että kristitty saa lahjaksi Kristuksen ja hänen täydellisen vanhurskautensa. Uskon vanhurskaus toteutuu, kun Kristus on läsnä kristityssä [ Yksin uskosta-periaatteen mukaan] ja vaikuttaa tämän elämään. [lähde: evl.fi]
Vanhurskauttamisopista on tehty kirjallinen julkilausuma vuonna 1999.
Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista on luterilaisten kirkkojen ja Roomalaiskatolisen kirkon yhteinen julkilausuma, joka allekirjoitettiin 31.10.1999 Augsburgissa. Tuossa julkilausumassa Vanhurskauttamisopista on ajatuksena, että ihmisten luoman oman käsityksen mukainen Vanhurskauttamisoppi toimii ihmisen hyväksi ja että tuon mukaan eläen ihminen pelastuu.
Vanhurskauttamisoppi ei enää erota kirkkoja toisistaan, vaan toimii niiden ekumeenisen lähentymisen perustana. Ekumenia on syntiä eli ihmisoppia eli Ekumenia on Herra Jumalan tahtoa vastaan.
Yksimielisyys koskee myös sitä, että vanhurskauttamisopilla on erityisasema kirkon opin kokonaisuudessa [lähde: evl.fi].
Totean edm. kirjoituksesta, että luterilainen Kirkko ja roomalaiskatolinen kirkko joko kaatuu tai pysyy pystyssä tuon opin avulla ja tuo riippuu Teistä, Teidän tahdostanne, hyvät lukijat.
Totean, että tuo julkilausuma ja Vanhurskauttamisoppi on Herra Jumalan tahdon vastainen ja Jeesuksen opetuksen vastainen sekä että apostoli Paavali ei vuosina 50 – 55 opeta [Paavalin 1. Korinttilaiskirje, eikä Paavali muissakaan kirjeissään] mitään tuosta Vanhurskauttamisopista [ei edes mainitse tuollaista oppia olevan olemassakaan], ei opeta pelastavana oppina eikä opeta että ihminen omalla väkevällä uskollaan kykenee pelastumaan eli että ihmisellä itsellään olisi vahva tahto ja erinomainen kyky saavuttaa vanhurskaus ja pelastus ja tulla itse vanhurskaaksi uskon kautta Yksin Jeesuksen Kristuksen ansion perusteella sekä Jumalan [tuo on epäjumala nimeltään Isä, Sana/Poika/Jeesus ja Pyhä Henki] armon kautta pelastua.
Totean lopuksi myös sen Vanhurskauttamisopista, että ilman uskon tekoja eli ilman uskovien upotusvesikastetta ihminen ei pelastu Jeesuksenkaan antaman opetuksen mukaan [Joh. 3:5; Mark. 16: 16-18 ja merkkinä tuosta ” puhuvat uusilla kielillä”, jae 17].
Tuollaisia ajatuksia käytiin läpi tuosta 1 Kor. 10 : 1 - 22:
varoitus epäjumalien palvelemisesta ja varoitus harhaopeista.
Joten pysykää totuudessa Herra Jumalassa. Hän on yksi.Paavalin saarna 1. Korinttilaikirjeessä on luotettava.
Ja niinpä Paavali toteaa yhteenvedossaan 1 Kor. 15 : 11,
että ”NÄIN ME SAARNAAMME JA NÄIN TE OLETTE USKOON TULLEET” , jae 11. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jatkan vielä tuosta ...
Rooman valtionkirkon latinankielinen raamattu Vulgata, jota on kirjoitettu Uuden testamentin osalta [kaanon] alkaen n. vuodesta 100 ja jonka Uuden testamentin kirjat hyväksyttiin v 397 Karthagon kirkolliskokouksessa. Katolinen kirkko julisti latinankielisen Vulgatan viralliseksi raamatuntekstiksi Trenton kirkolliskokouksessa vuonna 1546.
Teologi Martti Luther käänsi Raamatun [VT, UT] saksankielelle v 1934.
Käännös perustuu latinankieliseen Vulgata-raamattuun, ja mahdollisesti perustuu muunkin kielisiin teksteihin.
Lutherin opin keskeiset opilliset korostukset tiivistyvät sisältöperiaatteeseen ja muotoperiaatteeseen. Sisältöperiaatteen mukaan ihminen pelastuu yksin armosta, yksin uskosta ja Kristuksen tähden [Yksin Kristuksen ansioon perustuen]. Muotoperiaate taas korostaa, että Yksin Raamattu on opin ja elämän ylin ohje.
Luterilainen Kirkkoraamattu [aluksi Biblia-nimi] on hyväksytty ja käytetty alkaen vuodesta 1776 [teologi Martti Lutherin oppilas, Turun piispa, rehtori, uskonpuhdistaja, suomentaja Mikael Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi v 1548]. Tuo suomenkielinen luterilainen Kirkkoraamattu perustuu mm. teologi Martti Lutherin saksankieliseen Raamattuun ja perustuu myös Martti Lutherin ajatuksiin Vanhurskauttamisopista.
Rooman kirkkoisä Augustinus (354–430) loi Paavalin ajattelun pohjalta vanhurskauttamisopin. Tämän mukaan ihmisellä olisi tahto ja kyky saavuttaa vanhurskaus ja pelastus. [lähde: evl.fi]
Luther jatkoi Augustinuksen askelissa vanhurskauttamisopin muotoilemista. Vanhurskauttaminen toteutuu, kun ihminen uskossa turvautuu Kristuksen pelastustyöhön. Usko on toisaalta sitä, että kristitty luottaa Isän Jumalan hyvään tahtoon eli armolliseen mielialaan syntistä kohtaan. Toisaalta usko merkitsee sitä, että kristitty saa lahjaksi Kristuksen ja hänen täydellisen vanhurskautensa. Uskon vanhurskaus toteutuu, kun Kristus on läsnä kristityssä [ Yksin uskosta-periaatteen mukaan] ja vaikuttaa tämän elämään. [lähde: evl.fi]
Vanhurskauttamisopista on tehty kirjallinen julkilausuma vuonna 1999.
Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista on luterilaisten kirkkojen ja Roomalaiskatolisen kirkon yhteinen julkilausuma, joka allekirjoitettiin 31.10.1999 Augsburgissa. Tuossa julkilausumassa Vanhurskauttamisopista on ajatuksena, että ihmisten luoman oman käsityksen mukainen Vanhurskauttamisoppi toimii ihmisen hyväksi ja että tuon mukaan eläen ihminen pelastuu.
Vanhurskauttamisoppi ei enää erota kirkkoja toisistaan, vaan toimii niiden ekumeenisen lähentymisen perustana. Ekumenia on syntiä eli ihmisoppia eli Ekumenia on Herra Jumalan tahtoa vastaan.
Yksimielisyys koskee myös sitä, että vanhurskauttamisopilla on erityisasema kirkon opin kokonaisuudessa [lähde: evl.fi].
Totean edm. kirjoituksesta, että luterilainen Kirkko ja roomalaiskatolinen kirkko joko kaatuu tai pysyy pystyssä tuon opin avulla ja tuo riippuu Teistä, Teidän tahdostanne, hyvät lukijat.
Totean, että tuo julkilausuma ja Vanhurskauttamisoppi on Herra Jumalan tahdon vastainen ja Jeesuksen opetuksen vastainen sekä että apostoli Paavali ei vuosina 50 – 55 opeta [Paavalin 1. Korinttilaiskirje, eikä Paavali muissakaan kirjeissään] mitään tuosta Vanhurskauttamisopista [ei edes mainitse tuollaista oppia olevan olemassakaan], ei opeta pelastavana oppina eikä opeta että ihminen omalla väkevällä uskollaan kykenee pelastumaan eli että ihmisellä itsellään olisi vahva tahto ja erinomainen kyky saavuttaa vanhurskaus ja pelastus ja tulla itse vanhurskaaksi uskon kautta Yksin Jeesuksen Kristuksen ansion perusteella sekä Jumalan [tuo on epäjumala nimeltään Isä, Sana/Poika/Jeesus ja Pyhä Henki] armon kautta pelastua.
Totean lopuksi myös sen Vanhurskauttamisopista, että ilman uskon tekoja eli ilman uskovien upotusvesikastetta ihminen ei pelastu Jeesuksenkaan antaman opetuksen mukaan [Joh. 3:5; Mark. 16: 16-18 ja merkkinä tuosta ” puhuvat uusilla kielillä”, jae 17].
Tuollaisia ajatuksia käytiin läpi tuosta 1 Kor. 10 : 1 - 22:
varoitus epäjumalien palvelemisesta ja varoitus harhaopeista.
Joten pysykää totuudessa Herra Jumalassa. Hän on yksi.korjaus, vuosiluku: Teologi Martti Luther käänsi Raamatun [VT, UT] saksankielelle v 1534.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
korjaus, vuosiluku: Teologi Martti Luther käänsi Raamatun [VT, UT] saksankielelle v 1534.
no sekös se selittääkin miksi ei ole lutterilaisilla raamatuita kotonaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no sekös se selittääkin miksi ei ole lutterilaisilla raamatuita kotonaan!
Uudetikastajat ei edes lue moista. Parhamilaiset siis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalin saarna 1. Korinttilaikirjeessä on luotettava.
Ja niinpä Paavali toteaa yhteenvedossaan 1 Kor. 15 : 11,
että ”NÄIN ME SAARNAAMME JA NÄIN TE OLETTE USKOON TULLEET” , jae 11.jatkan vielä tärkeää Paavalin opetusta kasteesta:
Korostan ja nostan esille yhtenä tärkeimpänä hengellisen elämän asiana sen, että Paavali kertoo UUDESTISYNTYMISEN ydinasiakokonaisuuden kirjeessään Tiitukselle,
Tiit. 3:
4 Mutta kun HERRA JUMALAN, MEIDÄN VAPAHTAJAMME, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5 PELASTI hän meidät, EI VANHURSKAUDESSA TEKEMIEMME TEKOJEN ANSIOSTA, vaan laupeutensa mukaan
UUDESTISYNTYMISEN PESON [KASTEEN] JA PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN KAUTTA,
6 jonka hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 että me VANHURSKAUTETTUINA HÄNEN [HERRA JUMALAN] ARMONSA KAUTTA TULISIMME IANKAIKKISEN ELÄMÄN PERILLISIKSI TOIVON MUKAAN.
Lisäksi on tärkeää pyhän hengen saamisesta saada vahvistusmerkki "Kielet ovat merkiksi uskoville, vaan ei niille, jotka eivät usko" 1 Kor: 14: 2 [luterilaisessa Kirkkoraamatussa tuo jae on manipulaatio, jonka olen tuossa korjannut oikeaksi]. Lisäksi Markus vahvistaa tuon merkin, Markus kirjoittaa kielimerkistä [Mark. 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:…, puhuvat uusilla kielillä,].
Korostan ja nostan esille toisena tärkeimpänä hengellisen elämän asiana sen, kun Paavali kertoo, että PYHÄ KASTE ON ASETETTU UUDEN LIITON YMPÄRILEIKKAUKSEKSI:
”Hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista”
[Kol. 2:11-12].
Totean, että vain ja ainoastaan tuon uuden liiton ympärileikkauksen ja uudestisyntymisen [syntien tunnustaminen, kaste, henki ja kielet] kokemuksen kautta ihminen on hengellinen ihminen ja uusi luomus [2 Kor. 5:17], vanhurskas [pelastuksesta osallinen] , Herra Jumalan edessä kelpaava.
"että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa." [2. Kor. 5:21]
Vain yksin Herra Jumala ”pelastaa ja vanhurskauttaa [julistaa syyttömäksi] teidät yksilönä ja henkilökohtaisesti armonsa kautta”, kun hänen kanssaan sovitte syntinne,
[Tiit. 3: 4-7]. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jatkan vielä tärkeää Paavalin opetusta kasteesta:
Korostan ja nostan esille yhtenä tärkeimpänä hengellisen elämän asiana sen, että Paavali kertoo UUDESTISYNTYMISEN ydinasiakokonaisuuden kirjeessään Tiitukselle,
Tiit. 3:
4 Mutta kun HERRA JUMALAN, MEIDÄN VAPAHTAJAMME, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5 PELASTI hän meidät, EI VANHURSKAUDESSA TEKEMIEMME TEKOJEN ANSIOSTA, vaan laupeutensa mukaan
UUDESTISYNTYMISEN PESON [KASTEEN] JA PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN KAUTTA,
6 jonka hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 että me VANHURSKAUTETTUINA HÄNEN [HERRA JUMALAN] ARMONSA KAUTTA TULISIMME IANKAIKKISEN ELÄMÄN PERILLISIKSI TOIVON MUKAAN.
Lisäksi on tärkeää pyhän hengen saamisesta saada vahvistusmerkki "Kielet ovat merkiksi uskoville, vaan ei niille, jotka eivät usko" 1 Kor: 14: 2 [luterilaisessa Kirkkoraamatussa tuo jae on manipulaatio, jonka olen tuossa korjannut oikeaksi]. Lisäksi Markus vahvistaa tuon merkin, Markus kirjoittaa kielimerkistä [Mark. 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:…, puhuvat uusilla kielillä,].
Korostan ja nostan esille toisena tärkeimpänä hengellisen elämän asiana sen, kun Paavali kertoo, että PYHÄ KASTE ON ASETETTU UUDEN LIITON YMPÄRILEIKKAUKSEKSI:
”Hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista”
[Kol. 2:11-12].
Totean, että vain ja ainoastaan tuon uuden liiton ympärileikkauksen ja uudestisyntymisen [syntien tunnustaminen, kaste, henki ja kielet] kokemuksen kautta ihminen on hengellinen ihminen ja uusi luomus [2 Kor. 5:17], vanhurskas [pelastuksesta osallinen] , Herra Jumalan edessä kelpaava.
"että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa." [2. Kor. 5:21]
Vain yksin Herra Jumala ”pelastaa ja vanhurskauttaa [julistaa syyttömäksi] teidät yksilönä ja henkilökohtaisesti armonsa kautta”, kun hänen kanssaan sovitte syntinne,
[Tiit. 3: 4-7].jatkan vielä..
Tässä aloittajan mielikuvituksellinen näkemys itsestään , joka on itsepetosta [itsekusetusta]
>>Jumala on antanut minulle tähän ymmärryksen armossaan ja tiedän tämän ymmärryksen oikeaksi sydämessäni ja kuten kirjoitukset sen osoittavatkin.>>
Voiko enempää enää yrittää manipuloida [kusettaa] itseään ja S24 -palstan lukijoita kuin aloittaja tekee.
Aloittaja tunnustaa kyllä osaamattomuutensa >>Itse en ole vielä sisäistänyt vesikasteen merkitystä.>>
Totean yhteenvetona, että aloituskommentti on jumalattoman ihmisen laatima, eksyksissä olevan ihmisen laatima mielikuvituksellinen, syntinen aloituskommentti, jonka laatija ei käsitä mitään hengellisistä asioista.
- Anonyymi
Isän nimi on Jahve ja Pojan nimi on Jeesus. Kaste toimitetaan kaikkien kolmen nimeen eli Isän,Pojan ja Pyhän hengen nimeen, koska nämä kolme yhdessä vaikuttavat ihmisen pelastukseen. Se on pyhä kolminaisuus.
- Anonyymi
Verum_an_falsum kirjoitti:
Mikähän pyhän hengen nimi on, Sofia?
Pyhän hengen nimi on Pentti.
- Anonyymi
Verum_an_falsum kirjoitti:
Mikähän pyhän hengen nimi on, Sofia?
Raamatussa ei ole Pyhälle hengelle nimeä, se on vain Jumalan henki/voima. Pyhän hengen tehtävä on kuitenkin kirkastaa kaikkea mitä Jeesus opetti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075658Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453723Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4552601Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2641641- 871376
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito141322Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321313- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511206