Tästä miesten pääselostaja Oskari Saaresta tekemääni havaintoa, täytynee lähteä purkamaan parin muun selostajan kautta.
Ensin yleinen huomio. On luontaisia jääkiekkoselostajia kuten Mertaranta, Waheeb, Alkio ja Bubi Wallenius. Sitten on toinen ääripää luonnottomat, joista parhaita esimerkkejä YLE:n Simo Leinonen.
Oskari Saari lukeutuu johonkin näiden kahden tyypin keskimaastoon. Oskari Saari on kehittynyt selostaja sitten viime olympialaisten. Ilmeisesti säännöllinen vuoden liigaselostajan pesti on opettanut kiekkosemostamista.
Kuten on jo selvää Saari ei ole paras, muttei pahinkaan. Siinä missä luettelemani luonnolliset selostajan karegorian selostajien ei tarvitse lähteä hakemaan väkinäistä hehkutusta, joka ei tule luonnostaan, en ymmärrä miksi Oskari Saari ei voisi olla alusta loppuun kuin Bubi Wallenius ja luottaa omaan tyylinsä selostaa.
Haluan käyttää vielä toista ääripään esimerkkiä Simo Leinonen (YLE). Selostsa alkusarjan pelejä kuin ei voisi vähempää kiinnostaa, sitten turnauksen loppupeleissä alkaa kauhea luonnoton huuhtohehkutus.
Mistä tämä pakollinen rääkyminem tulee. Se mikä on luontaista tunteella eläville selostajille Mertaranta, Alkio, Waheeb. Miksi kaikkien täytyy sitä alkaa väkisin apinoida turnauksen edetessä, eikä selostan omalla tyylilläni alusta loppuun Bubi Wallenius.
TV5 Selostaja ei paras mahdollinen
10
505
Vastaukset
- Anonyymi
Naisten pelien pääselostaja Juhavaltteri Salminen oli positiivinen uusi tuttavuus itselleni.
Kerta se on kai ensimmäinen Suomessa, että Naisleijjonien peleissä on parempi selostaja kuin Miesten. - Anonyymi
Aloittajalla on analyysissä poittinsa. En myöskään tykkää näistä väkinäisistä selostajista.
Jos jokin tunteella ääntä korottoaen ei ole luontaista, älä sitä yhtäkkiä ala tunkea pudotus/finaalipelissä.
Saman huomion tehnyt Simo Leinosesta. Legendaarinen Bubikin innostui omalla tavallaan jo alusta alkaen. Eli korosti tilanteita eri arvoisiksi, jos tarvetta. Jokainen suoritus ei ollut lakonisesti laiskasti vain maali ja sitten semifinaalissa oltaisiin täysvastakohta kurrkusuorana. - Anonyymi
Aloittajastako olisi selostajaksi?
Haha, noin sekavaa kirjoitusta ei normi heppu saa yrittämälläkään.
Että selostajaksi vaan....- Anonyymi
Kehuihan jotkut YLE:n 2018 nuorten kisojen lähetyksiä laadukkakasi. Ihmiset, jotka eivät paremmasta tiedä ja eivätkä edes mitä on vähimmäisvaatimukset.
Pelit selosti Leinonen ja Studiossa kanadassa oli ainoa vahva lenkki Riku Salminen. Nimeltä mainitsematon kommentaattori taas oli pihalla kuin lumiukko. Syytä tähän om myös YLE:ssä. Ei vaadita yhtään mitään.
Muistan vieläkin, kun tämä kommentaattori vastasi moneen Salmisen kysymykseen en tiedä. "Asiantuntijalta" kysyttiin alkukauden Kärppien ykkösmaalivahtina pelanneesta Justus Annunen, millainen maalivahti hän on, vastaus oli en osaa sanoa, kun en oikein tunne häntä pelaajana.
Siis verovaroilla palkataan Kanadaan asiantuntija, joka ei tiennyt mistään mitään ja eikä YLE edes vaatinut ja auttanut asiantuntijaa perehtymään nuorten leijonien pelaajistoon. Annunen sitäpaitsi oli alkukauden Liigan parhaimmistoa.
Kyllä asiallisesti ja aiheellisesti saa kritisoida, vakkka itse ei olisi parempi selostaja taikka asiantuntija. Itse ainakin yriträisin parhaani. Onhan YLE:n Riku Salminen erinomainen, vaikka YLE ei itsessään vaadi urheilutoimityajilta ja selostajiltaan yhtään mitään. Monesti futiksen arvokisoissakin selostajina ollut (toki viimekisat poikkeus) tyyppejä, jotka ei edes osaa lajin sääntöjä. Sitten kommentaattorilta kysellään lähetyksessä. Noloa!
- Anonyymi
Mikä se on kun ehtii sanoa: Kalle, Palander, Kalle Palander, sata kertaa minuutissa.. yhden 50 s laskun aikana
En tykkää- Anonyymi
Riks raks ja Poks!
- Anonyymi
Jääkiekossa katsojat sentään näkevät, mitä pelissä tapahtuu.
Nuo hiihdot esim. ovat selostuksen osalta aivan kauheita.
Siellä höpöttää kaksi miestä keskenään ja kertovat välillä siitä, minkä kaikki itsekin näkevät, mutta jos suomalaisia ei ole kärjessä näkyvissä, haluaisimme tietää heidän kulloisenkin tilanteensa.
Selostakaa, please meille suomalaisille meitä kiinnostavista tilanteista, älkääkä jutustelko vain keskenänne. - Anonyymi
Sebastian Waheeb paras!
- Anonyymi
Simo Leinonen on paras kuulantyönnön selostaja
Säännöllisesti kisasta toiseen, kuulaa heitetään, Simo osaa Suomen kielen raiskauksen.
Ikinä ei osaa muodostaa lausetta, joka sisältää jotain tietoa, itsestään selvän tilanteen lisäksi, jonka siis katsoja näkee itse.
- Anonyymi
Juhavaltteri Salminen
Ärsyttävä irtokiekkomies. Vaikka pelaaja saa hyvän syötön, niin Salminen hokee,
että tämä hakee irtokiekon.
Tämä oli kaiken huippu, kun Ranskan naiset pääsivät hetkittäiseen puolittaiseen
katkoon. Mikähän se on.
Ihan nuija. Sama homma kuin Mika Saukkosen selostaessa otan äänet pois
telkusta. Ei pysty kuuntelemaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576