Evlut-piispoilla läheiset yhteydet Putinin kirkkoon

Anonyymi

"Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Venäjän ortodoksisen kirkon yhteistyöryhmä kokoontui tammikuun lopussa hybridikokoukseen. Vuonna 2017 perustettu ryhmä valmistelee kirkkojenvälisiä oppikeskusteluja, edistää tiedonvaihtoa sekä koordinoi ja kehittää yhteydenpitoa."

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/pietarista-palannut-piispa-seppo-hakkinen-paivi-rasasen-oikeudenkaynti-on-herattanyt-suurta-huomiota-venajalla/

Tietävätköhän kirkkoon vielä kuuluvat, että evlut-piispat ovat hyvää pataa Putinin hengenmiesten kanssa?

37

2249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Putinismi on uusi uskonto, jolla toistaiseksi on vain muutama kannattajajäsen, Putin, ja Lavrov sekä pari kolme muuta ihmiskunnan vihollista.

      Erotkaa putinismista jo nyt etukäteen.

      • Anonyymi

        Marginaali-ilmiö kuten oli kansallissosialismi Saksassa?


    • Anonyymi

      Suuri häpeä Suomen evl. kirkolle, jos eivät tuomitse jyrkästi Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja Venäjän ortodoksi kirkon, Putinin sätkynuken, tukea sille. Ekumenia, yhteistyö jäihin!

      Venäjän ortodoksinen kirkko ei välitä muusta kuin omasta suosituimmuusasemastaa, jonka Putin on antanut. Kirkon johto rypee rahassa. Kirilillä 40 000 dollarin rannekello.

      Suomen ortodoksinen kirkko tuomitseen Venäjän sotatoimet! Joillain on selkärankaa.

      • Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nyt jopa Moskovan pääortodoksi on jättänyt ottamatta suoraan kantaa sotaan. Eroa Krimin miehitykseen tuntuu olevan.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nyt jopa Moskovan pääortodoksi on jättänyt ottamatta suoraan kantaa sotaan. Eroa Krimin miehitykseen tuntuu olevan.

        Venäjällä taitaa vähitellen levitä ihan oikeaa tietoa sodan oikeudettomuudesta ja siitä aiheutuvista, ei vain rahallisista seurauksista.

        Pitää ajoissa hankkia uskottavuutta.... eli näkevät jo, että todella huonosti tulee käymään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Venäjällä taitaa vähitellen levitä ihan oikeaa tietoa sodan oikeudettomuudesta ja siitä aiheutuvista, ei vain rahallisista seurauksista.

        Pitää ajoissa hankkia uskottavuutta.... eli näkevät jo, että todella huonosti tulee käymään.

        Kyllä. Ja vähintäänkin hyökkäyksen loputtua joskus palaa tilanne siihen, että venäläisiä matkustelee taas länsimaissa. Kai sitä kauttakin aina jokunen huomaa mikä oli todellisuus ja millainen kuva heille annettiin.

        Uskontoa sivuten voi pohtia millainen on sitten ollut kirkon asema jokunen vuosisata sitten. Mitään muuta tietoa ulkomaailmasta ei välttämättä ollut kuin se, mitä pappi kertoi saarnatuolistaan. Ei toki täysin, mutta silti.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nyt jopa Moskovan pääortodoksi on jättänyt ottamatta suoraan kantaa sotaan. Eroa Krimin miehitykseen tuntuu olevan.

        Jorille tiedoksi: Suomen ev.lut. kirkko on ottanut selkeän kannanoton asiaan. Tyypilliseen tapaansa myöhässä, mutta silti.

        https://www.kotimaa.fi/artikkeli/arkkipiispa-luoma-suhteen-jatkuminen-venajan-ortodoksiseen-kirkkoon-edellyttaa-ettei-se-tue-venajan-laitonta-hyokkaysta/

        Pyrkimys on ensin vaikuttaa patriarkkaan, että antaisi tuomitsevan kannanoton... Mutta Kirill on paljastanut nyt korttinsa totaalisesti.

        Ja yhä edelleen: Miksi jälleen tuntuu, että oli mikä tahansa fiasko maailmassa, syypää on toistuvasti Suomen ev.lut. kirkko?? Kuten sanoin, miksi siltä tuntuu? Miksi tätä yhtä kirkkokuntaa syytetään?? Joo, muistan yhden vapaa-ajattelin kerran sanoneen (olin silloin paikalla kun hän sen sanoi), että Suomi24 on internetin vessanseinä. Oikeaan on osunut.

        Taidan totaalisesti lopettaa kirjoittelun täällä ja tämän moskan lukemisen. Se on nimittäin älyllisesti niin typerää.

        Jorille nostan hattua kärsivällisyydestä. Avoimesti niitä vapaa-ajattelijoita, joita kunnioitan, vaikka näkemyksemme ovat erimielisiä. Asiat riitelevät, eivät ihmiset.

        -DeadManWalks


    • Anonyymi

      Kirkon työntekijät kehottavat sulkemaan Tiktokin ja olemaan katsomatta uutisia. Samaa mitä venäjä tekee kansalaisilleen.

    • Anonyymi

      Kumman puolella Jeesus on?

      "Venäjän ortodoksikirkon pää, Moskovan patriarkka Kirill pitää Ukrainan sodan syynä läntisiä ”niin kutsuttuja arvoja”,
      Sodassa on hänen mukaansa kyse siitä, ”kummalle puolen Jumalaa ihmiskunta asettuu"

      https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008666578.html

      • Anonyymi

        Kirillin kanta on linjassa Raamatun jumalan toimintamallien kanssa. Toki pride-tapahtumat oikeuttavat Venäjän silmittömään hävitykseen Ukrainassa. Muuta väittävä on harhaoppinen!


      • Anonyymi

        Pitäisi kääntää toinenkin poski


      • Anonyymi

        Venäjän kirkossa jaetaan päiväkäskyjä sotilaille:

        Venäjän ortodoksisen kirkon yhden seurakunnan (Bryansk) kannustuskirje sotilaille:

        "sinä olet venäläinen sotilas
        Tehtäväsi on puolustaa Isänmaata ukrainalaisia nationalisteja vastaan.
        Tehtäväsi on pyyhkäistä Ukrainan kansa pois maan päältä.
        Vastustajanasi on ideologia, joka aiheuttaa syntistä tuhoa ihmisten sielulle."

        https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/4542553


    • Anonyymi

      Ei ole luottoa kirkon uskonmiehiin, joihin Puuttinikin kuului.

      Eroon vaan kirkosta, niin Ortodoksisesta kuin Luterilaisesta kirkostakin.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mikä on patriarkka?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siis ortodoksi


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kirkko tukee murhaajia, joten miksi kuulua kirkkoihin

        "Sodan jälkeen on aktiivisesti pyritty unohtamaan, kuinka vahvaa fasismin ja sodan kannatus oli katolisen kirkon piirissä. Pius XII:stä on luotu kuvaa sankarillisena paavina, joka vastusti Hitleriä ja Mussolinia. Kuva on valheellinen.
        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008929547.html


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jumala saa Ukrainassa aika raikuen turpaansa.


    • Anonyymi
      • Uudesta testamentista ei oikein löydy ohjeita yhteiskunnan järjestämiseksi. Se on ikäänkuin suunnattu porukalle, jonka ei oleteta koskaan pääsevän päättämään asioista. "Antakaa keisarille mitä keisarille kuuluu" -- enkä jos keisari on kristitty?

        Vanhan testamentin voi ajatella olevan rajoitetun kapitalismin kannalla. Peltojahan ei siinä saanut oikeasti ostaa, vain "ostaa" kunnes joka 50. vuosi ne palautettiin.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Uudesta testamentista ei oikein löydy ohjeita yhteiskunnan järjestämiseksi. Se on ikäänkuin suunnattu porukalle, jonka ei oleteta koskaan pääsevän päättämään asioista. "Antakaa keisarille mitä keisarille kuuluu" -- enkä jos keisari on kristitty?

        Vanhan testamentin voi ajatella olevan rajoitetun kapitalismin kannalla. Peltojahan ei siinä saanut oikeasti ostaa, vain "ostaa" kunnes joka 50. vuosi ne palautettiin.

        Ei Raamatussa kehoiteta ainakaan ahkeroimaan, vaurastumaan ja säästämään

        Luukas 18:25

        Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan

        Luukas 12:33

        12:24 Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne.
        12:27 Katselkaa kukkia, kuinka ne kasvavat: eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
        12:33 Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.


    • Anonyymi

      Kuka haluaisi olla putinistien kanssa taivaassa iänkaikkisesti

      "Putin johdattaa uskollisia seuraajiaan paratiisiin. Taivaan porteilla on kuitenkin vain pyhän Pietarin jättämä lappu: Täällä ei ole ketään, kaikki pakenivat helvettiin"

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009004277.html

    • Anonyymi
      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe