Vain 409 savuavaa ja jytisevää dieselryskyä:
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot
Dieselautoja rekisteröitiin helmikuussa kaikkien aikojen pienin määrä
60
1241
Vastaukset
- Anonyymi
Alkaa peräkylien jäkälän kerääjillekin tieto mennä perille.
- Anonyymi
Ottaako koville korvienvälissä ?
- Anonyymi
diiselhybridit
- Anonyymi
saksa tuo uusia tdi autoja markkinoille kertoo uutiset
eli polttoaineita kehitetään ja ovat vihreämpiä kuin E autot
mm bmw ja audiVW- Anonyymi
Täysin turhaa, jos toisivat. Miksi tehdä autoja joita kukaan ei osta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin turhaa, jos toisivat. Miksi tehdä autoja joita kukaan ei osta?
Kyllä laatu myy aina .
- Anonyymi
Myynti tosin koko ajan laskee myös muualla Euroopassa. Mutta ostajia on sen verran vielä, että uusia malleja tulee vielä vähän aikaa.
- Anonyymi
Kaikkien muiden käyttövoimien, paitsi dieselhybridien, uusmyynti laski. Ai niin, etanolit myös kasvoivat nollasta kahteen.
Yhtään savuavaa ja jyrisevää dieselryskyä ei ollut myytävänä, joten….
Vain niitä dieseleitä, jotka ovat polttomoottoreista kaikkein vähäpäästöisimpiä.- Anonyymi
Dieselit ovat ensi vuoden alussa pelkkää historiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit ovat ensi vuoden alussa pelkkää historiaa.
Olisikohan jo vihdoin....
Tuotahan olet ennustellut kiihkeästi täällä jo kymmenkunta vuotta vähintään.... vai tarvitaanko kuitenkin vielä seuraavatkin kymmenen vuotta tai enemmänkin?
🤣 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikohan jo vihdoin....
Tuotahan olet ennustellut kiihkeästi täällä jo kymmenkunta vuotta vähintään.... vai tarvitaanko kuitenkin vielä seuraavatkin kymmenen vuotta tai enemmänkin?
🤣Se on juuri noin. Kukaan ei enää ensi vuoden alussa ole niin tietämätön ja ymmärtämätön että ostaa dieselauton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on juuri noin. Kukaan ei enää ensi vuoden alussa ole niin tietämätön ja ymmärtämätön että ostaa dieselauton.
Eikös noin pitänyt olla jo viime vuonna, ja edellisvuonna, ja sitä edeltävänä vuonna jne aina jonnekin kymmenen vuotta taaksepäin sinun ennusteesi mukaan?
No kun seuraavat pari kolmekymmentä vuotta ennustat tuota samaa, niin saattaahan se toteutuakin jossain vaiheessa....
🤣
- Anonyymi
Tuosta määrästä pois taksit maasturit ja isot tila bussit. Ei jää montaa normaali henkilöautoa. En kyllä itsekkään ostaisi dieseliä.
- Anonyymi
Ei jää. Joku pappa on muutaman ostanut ymmärtämättömyyttään.
- Anonyymi
No juuri ammattiliikenne ja ne kenellä on tarve liikkua paljon autolla hankkivat dieselautoja. Eihän mitää järkeä olisikaan hankkia isokokoista ja liikkumista varten tehtyä laadukasta autoa parin kilometrin kauppareissuihin tai johonkin satunaiseen sukulaisvierailuun vähän kauempana. Siihen riittää kyllä joku halpa pikkubensaprutkukin, jos varaa ei ole hankkia hybridiä tai sähköautoa. Eihän näihin tarpeisiin enää edes valmisteta dieselautoja niiden kalliimman ja tietysti laadukkaamman tekniikan vuoksi. Päästöilläkään yksittäistapauksissa ei ole merkitystä, mutta tietysti kokonaisuudessa on. Dieseleiden vähenemisen vuoksi kasvihuonepäästöt nousivat alkuksi jopa reippaasti, kun ihmiset siirtyivät bensa-autoihin, mutta bensa-autojenkin korvautuminen sähköllä on helpottanut päästöongelmaa. Ja onneksi nämä suuripäästöiset bensa-autot alkavat jo olla historiaa.
Jos ajoprofiilisi on satunnaisiin matkoihin ja pääosin lyhyitä kaupunkimatkoja, niin ei tietenkään dieselauto ole sopiva. Ja jos rahasi ei riitä hyvään sähköautoon tai ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin on fiksuinta tyytyä pieneen ja edulliseen bensa-autoon. - Anonyymi
Pystytkö ostamaan mitään uutta autoa ?
- Anonyymi
Näin on. Kun oikein miettii, niin en keksi enään yhtään varteenotettavaa UUTTA diesel autoa.
Ehkä joku mersu e malli diesel voi kelvata jollekkin tosi paljon ajavalle.
Mutta bmw mallit jo yleensä uutena myy vain hybridi mallia, joku 520dx voi taksiin mennä maaseudulle.- Anonyymi
Kysyntä alkaa Euroopassa olla niin pientä ettei dieseleitä kannata enää valmistaa.
- Anonyymi
Nettiautossa myynnissä c mersua vm 2022 dieselinä VAIN 2 kappaletta.
Kyllä menee vähiin. Kohta loppuu.- Anonyymi
Esittelyautoja lienevät nuo 2 . Vuosimallin 22 autot pitää tilata , ei niitä uusia diiseleitäkään tilaamatta saa .
- Anonyymi
Muut on jo myyty
- Anonyymi
Myös bmw 300 sarja kaikki mallit vm 2022 myynnissä vain 2 kpl dieseliä.
Niitä ei osta kukaan kun 300 sarjassa nykyään järkevästi hinnoiteltu 320e hybridi.- Anonyymi
Miten niin ei osta? Jos liikkeissä ei niitä ole myytävänä, niin nehän on ostettu sieltä pois. Pitää kiirehtiä, jos aikoo saada uudehkon ja vähän ajetun laatudieselin. Näinhän on ollut jo vuosikausia.
- Anonyymi
Kuka ihan oikeasti voi olla vielä kiinnostunut uudesta diesel autosta.
Volvo xc90 mallia uutena myynnissä diesel moottorilla nettiautossa 0 kpl.
Siinäkin niin hyvä hybridi.- Anonyymi
Toivottavasti kukaan ei ole niin tyhmä että ostaisi kevythybridin tai dieselin.
- Anonyymi
Et tiedä uusien autojen myynnistä mitään . Ei niitä nettiautossa tietenkään ole .
- Anonyymi
Näin on. Onneksi verotus ohjaa oikeaan valintaan. Ja tietysti polttoaineen hinta. Miksi ostaa kevythybridi missä päästöt 110-130 co. Kun ladattavassa hybridissä esim. Co 30. Pitää olla vain lohkolämmitin tolppa missä saa ladattua. Omakotitalo tietysti paras.
Tuoreessa Taloustaito-lehdessä, 3/22 s. 92 kaksi asiantuntijaa sanoo, että diesel on voimissaan vielä pitkään.
Auton tulee olla vähintään Euro-6 ja tankkiin tulee uusiutuvaa polttoainetta.
Jossain vaiheessa ei muuta enää saa.- Anonyymi
Luin tuon itsekin. Ei diesel katoamassa ole, ei alkuunkaan, niin kauan kuin polttomoottoriautoja yleensäkään on olemassa. Nyt vain tuuli puhaltaa kaikkialla sähköön ja verotuksellisesti sitä tuetaan voimakkaasti. Kuten artikkelissakin todettiin päästöissäkin huomioidaan vain ajonaikaiset päästöt, jolloin tietysti polttomoottorit on päästöjen kannalta heikoilla. Sehän ei ole läheskään koko totuus, ei läheskään.
Tuossa artikkelissahan aiton elinkaaripäästöistä todettiin euro6-diesel, joka käyttää biodieseliä, on puhtaampi ensimmäiset noin 200.000 ajokilometriä kuin vastaava sähköauto ja sitten sähköauto on vähäpäästöisempi . Tähän voi hieman vaikuttaa miten sähköä tuotetaan, tuossa lähtökohta oli nykyinen tuotantotapa. Aiemmin muistaakseni jossain TM:n artikkelissa vastaavasti todettiin tavallisella dieselillä tuo raja on n 120.000 km ja bensalla n 60.000 km, jonka jälkeen elinkaaripäästöissä sähköauto on vähäpäästöisempi.
Kyse noissa päästöasioissa onkin puhtaasti poliittista päätöksentekoa eli miten niitä halutaan mitata. Kokonaispäästöjen, jotka tietysti on maapallon kannalta olennaisia, arviointi ei ole laisinkaan keskeistä, kun veroilla suositaan jotain tekniikkaa. - Anonyymi
Uusiutuvaa dieseliä ei riitä edes välttämättömiin kuljetuksiin eli raskaalle liikenteelle. Sen takia dieselin käyttö henkilöautoissa tullaan tekemään pikkuhiljaa mahdottomaksi (=kalliiksi ja hankalaksi). Kyllä tämä nykytilanne nyt pahasti näyttää viimeiseltä naulalta diesel-henkilöautojen arkkuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusiutuvaa dieseliä ei riitä edes välttämättömiin kuljetuksiin eli raskaalle liikenteelle. Sen takia dieselin käyttö henkilöautoissa tullaan tekemään pikkuhiljaa mahdottomaksi (=kalliiksi ja hankalaksi). Kyllä tämä nykytilanne nyt pahasti näyttää viimeiseltä naulalta diesel-henkilöautojen arkkuun.
Nykytilannehan on erityisen paha kaikille polttomoottoriautoille, jotka käyttävät maaöljypohjaisia polttoaineita. Se, jatkuuko tämä Venäjän hyökkäyksestä johtuva tilanne näin pahana, on toinen juttu.
Se on totta, ettei nykyisellään tuoteta riittävästi uusiutuvaa dieseliä ja yksi syy on tietysti kysynnän vähyys johtuen mm hinnasta. Ja hinta taasen määräytyy pääosin verokohtelusta ja se taas on ennenkaikkea poliittinen päätös.
Dieselmoottori on polttomoottoreista ’joustavin’ mitä tulee käytettävään polttoaineeseen ja nykytekniikoilla sen päästöjen saaminen alhaiselle tasolle on teknisesti helpompaa kuin bensamoottorin. Näin ollen on jokseenkin varmaa, ettei polttomoottoreista diesel ole se, joka ensimmäisenä poistuu käytöstä. Näin, ellei poliittisin keinoin sitä tehdä jostain syystä.
Se on selvää, ettei polttomoottoreita saa päästöttömiksi täysin. Oikeastaan näinhän on tilanne minkä tahansa voimanlähteen kanssa, jos päästöjä mitataan muualtakin kuin pakoputken päästä.
Minusta taasen näyttää siltä, että diesel säilyy ammattiliikenteessä sekä henkilöauto-, pakettiauto- että raskaassa liikenteessä. Lisäksi diesel jatkaa vielä pitkään isommissa ja kalliimmissa henkilöautoissa ja esim citymaastureissa ja tietysti oikeissakin maastureissa. Ja niille, joille auto on oikeasti välttämätön ja kilometrejä kertyy matka-ajossa runsaasti.
Pienissä ja edullisissa kansanautoissa vielä toistaiseksi löytyy pelkkiä bensa-autojakin, mutta siirtyminen niissäkin sähköön on kovassa vauhdissa sitä mukaa, kun niiden hinta laskee.
Näinhän tilanne jo nykyisinkin on käytännössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykytilannehan on erityisen paha kaikille polttomoottoriautoille, jotka käyttävät maaöljypohjaisia polttoaineita. Se, jatkuuko tämä Venäjän hyökkäyksestä johtuva tilanne näin pahana, on toinen juttu.
Se on totta, ettei nykyisellään tuoteta riittävästi uusiutuvaa dieseliä ja yksi syy on tietysti kysynnän vähyys johtuen mm hinnasta. Ja hinta taasen määräytyy pääosin verokohtelusta ja se taas on ennenkaikkea poliittinen päätös.
Dieselmoottori on polttomoottoreista ’joustavin’ mitä tulee käytettävään polttoaineeseen ja nykytekniikoilla sen päästöjen saaminen alhaiselle tasolle on teknisesti helpompaa kuin bensamoottorin. Näin ollen on jokseenkin varmaa, ettei polttomoottoreista diesel ole se, joka ensimmäisenä poistuu käytöstä. Näin, ellei poliittisin keinoin sitä tehdä jostain syystä.
Se on selvää, ettei polttomoottoreita saa päästöttömiksi täysin. Oikeastaan näinhän on tilanne minkä tahansa voimanlähteen kanssa, jos päästöjä mitataan muualtakin kuin pakoputken päästä.
Minusta taasen näyttää siltä, että diesel säilyy ammattiliikenteessä sekä henkilöauto-, pakettiauto- että raskaassa liikenteessä. Lisäksi diesel jatkaa vielä pitkään isommissa ja kalliimmissa henkilöautoissa ja esim citymaastureissa ja tietysti oikeissakin maastureissa. Ja niille, joille auto on oikeasti välttämätön ja kilometrejä kertyy matka-ajossa runsaasti.
Pienissä ja edullisissa kansanautoissa vielä toistaiseksi löytyy pelkkiä bensa-autojakin, mutta siirtyminen niissäkin sähköön on kovassa vauhdissa sitä mukaa, kun niiden hinta laskee.
Näinhän tilanne jo nykyisinkin on käytännössä.Oletkohan ihan tosissaan. Kun nimenomaan dieselin päästöhallinta vaikeaa ja kallista toteuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletkohan ihan tosissaan. Kun nimenomaan dieselin päästöhallinta vaikeaa ja kallista toteuttaa.
Tosin tesla eli sähköromu.
https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletkohan ihan tosissaan. Kun nimenomaan dieselin päästöhallinta vaikeaa ja kallista toteuttaa.
Kyllä kallistahan se on ja hyvää tekniikkaa tarvitaan. Se on olemassa, mutta valitettavasti liian kallista halpoihin ja pieniin kansanautoihin. Siksi dieselmoottoria ei enää näihin ole saatavillakaan.
Päästöt on saatukin dieseleissä hallintaan paremmin kuin bensa-autojen osalta.
- Anonyymi
Olen tässä katsellut uutta autoa.
Nettiautossa myynnissä vm. 2022 diesel mallia seuraavasti.
MB c malli 2 kpl
BMW 300 sarja 2 kpl
Volvo xc 90 malli 0 kpl
Eli uutta ei ainaskaan enään saa dieselinä.
Taidan katsella hybridiä tai bensaa, niitä saa vielä uutena.- Anonyymi
Kannattaa seurata tiiviisti markkinoita ja toimia nopeasti. Nuo autot eivät jää liikkeisiin seisomaan, vaan menevät hetikohta myyntiin tullessa. Ei tilanne noiden kohdalla ole juurikaan muuttunut vuosien aikana. Uudehko ja vähän ajettu laatudiesel on vaikeasti löydettävä ja kaupat syytä tehdä heti, jos mieleinen löytyy. Hitaat jäävät ilman tai sitten joutuvat tyytymään bensaan, joita kyllä löytyy liikkeistä helposti...
- Anonyymi
Jatka vaan katselulinjalla . Uusien autojen kaupasta sinulla ei ole kokemusta . Ei edes tietoa .
- Anonyymi
Kysyppä oikeasti myyjältä vaikka käyttöautosta.
Dieseliä ei enään uutena tilata.
Volvolla myydyin artikkeli hybridi.
Vehon myyjä sano että c mallia ei oikeastaan mene enään uutena dieselinä.- Anonyymi
Sama juttu koskee bensa-autojakin. Ei enää tilata uutta bensa-autoakaan. Poislukien tietysti kaikkein halvimmat pikkuautot, mutta sellaisia ei Volvolla olekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama juttu koskee bensa-autojakin. Ei enää tilata uutta bensa-autoakaan. Poislukien tietysti kaikkein halvimmat pikkuautot, mutta sellaisia ei Volvolla olekaan.
Kuka tollo ostaa sähköauton ja kuvittelee et ilmasto pelastuu?
https://www.youtube.com/watch?v=7_9aVzf5fC4
- Anonyymi
Myyjä vehossa kyllä sano että c mersu bensa olisko ollut 1.5 litran moottorilla menee ihan hyvin. Siitä tein hiukan kauppaa. Olisko se joku muka kevyt hybridi mutta ihan lähes normaali bensa.
- Anonyymi
C mallin diesel tulee halvemmaksi jo 11000km jälkeen näillä polttoaineen hinnoilla kun myös käyttövoimavero lasketaan mukaan.
On täysin myytti, että uusi C bensana olisi muka selvästi dieseliä edullisempi ajossa, poislukien tietenkin bensaplugarit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
C mallin diesel tulee halvemmaksi jo 11000km jälkeen näillä polttoaineen hinnoilla kun myös käyttövoimavero lasketaan mukaan.
On täysin myytti, että uusi C bensana olisi muka selvästi dieseliä edullisempi ajossa, poislukien tietenkin bensaplugarit.Ja kuka hommaa uuden C mallin ajaakseen noin vähän. Silloin on ihan se ja sama mikä käyttövoima on, ylivoimaisesti suurin kuluerä on arvonalennus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuka hommaa uuden C mallin ajaakseen noin vähän. Silloin on ihan se ja sama mikä käyttövoima on, ylivoimaisesti suurin kuluerä on arvonalennus.
Esimerkiksi 15tkm/v ajoilla uuden C malli dieselin kannattavuus on parempi verrattuna samaan perusbensamalliin nyt näillä polttoaineen hinnoilla jos/kun molemmat polttoaineet maksavat 2,2e/litra.
Kun esim. bensa maksoi 1,5e/litra ja diesel 1,35e/litra
Diesel C mallin kannattavuus oli silloin huonompi verrattuna bensamalliin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi 15tkm/v ajoilla uuden C malli dieselin kannattavuus on parempi verrattuna samaan perusbensamalliin nyt näillä polttoaineen hinnoilla jos/kun molemmat polttoaineet maksavat 2,2e/litra.
Kun esim. bensa maksoi 1,5e/litra ja diesel 1,35e/litra
Diesel C mallin kannattavuus oli silloin huonompi verrattuna bensamalliin.Ei ihmiset osaa laskea, katsotaan vaan pumppuhintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ihmiset osaa laskea, katsotaan vaan pumppuhintaa.
Tai sitten vaan syystä tai toisesta valtaosa ei enää halua dieseliä vaikka se ehkä tulisi halvemmaksikin. Tämän vuoden C-sarjan rekisteröintimäärät ovat:
- bensiini 92 kpl
- diesel 18 kpl
- bensahybridi 18 kpl
Vielä muutama vuosi sitten dieselin osuus rekisteröinneistä oli yli 30%, nyt 10-15% välissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten vaan syystä tai toisesta valtaosa ei enää halua dieseliä vaikka se ehkä tulisi halvemmaksikin. Tämän vuoden C-sarjan rekisteröintimäärät ovat:
- bensiini 92 kpl
- diesel 18 kpl
- bensahybridi 18 kpl
Vielä muutama vuosi sitten dieselin osuus rekisteröinneistä oli yli 30%, nyt 10-15% välissä.Mersusta kyselen ollessa ylivoimaisesti suurin osa vuotuisista rekisteröinnistä on ulkomailta käytettynä tuotuja. Uusien Mersujen myynti on aika pientä Suomessa.
Näissä tuontimersuissa dieseleitä on vielä aika reipas määrä, mutta vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus on kasvamaan päin.
- Anonyymi
Monessa isossa autoliikkeessä on täyskielto dieseli autojen ottamisesta vaihdossa.
Eivätkä osta dieseleitä enää, nollatoleranssi molempiin.
Arvottomia.- Anonyymi
Mainitse yksikin iso autoliike joka ei ota esim. uusinta E tai C mallin Mersu dieseliä vaihdossa?
- Anonyymi
Onneksi vw ajaa myös uusissa dieselit pois.
Jos viat hiukan vähenisivät:
https://www.nettiauto.com/volkswagen/diesel?id_vehicle_type=1&yfrom=2022&id_country[]=73 - Anonyymi
Taas tänään nousi dieselin hinta pumpulla nyt ollaan taas yli 98e hinnan.
Katsoin Nettiautosta 2018 dieseliä ja uudempaa.
Hinnaksi laitoin max. 10 tonnia
kuka nyt enempää dieselistä maksaisi.
Ei montaa autoa ollut mutta muutaman vuoden päässä 2020 ja uudemmat haulla on tuossa kympin hintaluokassa kaikki myytävät dieselit.- Anonyymi
Onneksi sähkön hinta se "alenee" viimeisin tarjous 5 sentistä 13 senttiin, halpaa ajella sähköromulla. Ja mitä luulet kun tulee kilometrivero?
- Anonyymi
Miksikähän vain dieselautoilijatvalittavat polttoaineenhinnoista?
Bensakuskit eivät tuommoisista kitise vaikka kalliimpaakin ja verot päälle- Anonyymi
Aika luonnollista. Dieseleillä ajavat lähinnä ne, joilla on oikeasti välttämätöntä liikkua autolla eikä näin ollen ole mahdollisuutta juurikaan vähentää liikkumista eikä valita vaihtoehtoisia liikkumistapoja.
Valtaosa bensa-autoilusta on vapaa-ajan liikkumista ja muuta ’mukavuusautoilua’, jolle löytyy helposti vaihtoehtoja ja autoilun vähentäminen on melkoisen ongelmatonta.
Juuri tällä hetkellä muuten dieselin pumppuhinta on korkeampi kuin bensan ja siihen vielä käyttövoimavero päälle, niin edes dieselien usein selvästi pienempi kulutuskaan ei tasoita tilannetta. Eli bensa-autoilu ei juuri nyt ole kalliimpaa... - Anonyymi
Sen takia, koska bensa-autoilijat osaavat yleensä valita uudeksi autokseen vähemmän kuluttavan auton. Diesel-miehet sen sijaan ostavat aina uudeksi autokseen enemmän kuluttavan (uudet dieselit kuluttavat enemmän koska ihmisten keuhkojen ja terveyden säästämiseksi niissä on pakolliset EGR, DPF, SCR, jne.).
- Anonyymi
Diesel autoilijat ovat valittaneet aina.
Sekä yrittäneet kiertää veroja kaikenmaailman kevyt kuorma-autolla ym muilla virityksillä. Lisäksi haluavat aina poistaa kaikki pakokaasu puhdistus laitteet. Ihme väkeä.- Anonyymi
Kovasti on marginaalisia nuo laittomuuksien tekijät. Ei se mikään iso juttu ole päästöjen tai moraalin kannalta. Tietysti heidätkin on saatava kitkettyä pois siinä kuin muutkin laittomuuksia tekevät.
Bensa-autojen kasvihuone päästöjä ei nykyisin käytännössä edes ole mahdollista saada yhtä pieniksi kuin vastaavan dieselauton, joten.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovasti on marginaalisia nuo laittomuuksien tekijät. Ei se mikään iso juttu ole päästöjen tai moraalin kannalta. Tietysti heidätkin on saatava kitkettyä pois siinä kuin muutkin laittomuuksia tekevät.
Bensa-autojen kasvihuone päästöjä ei nykyisin käytännössä edes ole mahdollista saada yhtä pieniksi kuin vastaavan dieselauton, joten....Tosin mitä väliä millä autolla Suomessa ajellaan koska se vaikuttaa ilmastoon kuin hyttysen paska itämeressä, eli?
- Anonyymi
Diesel miehen keksinnöt veron kiertoon.
Kevyt-kuorma-auto
Henkilöautosta paku
Pikkubussista retkeilyauto
Kaksikäyttö auto
Pickup jatkoohjaamolla
Aikanaan lavanpituus kikkailut
Diesel miehille mikään ei kelpaa
No nyt pitää valittaa adblue laitteista - Anonyymi
Uusia dieselautoja ei enää liikkistä saa, joten kyllä se on nyt loppu. Mene kysymään jos et usko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212368Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2152008Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j611513Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1751314- 551248
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751046Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa64970Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36907- 52894
- 31865