Olen miettinyt

Anonyymi

Jos töstä jutustelusta joku saisi napattua jotain.
Olen aloittanut siemenien keräämisen. Aloitin sen jo viime vuonna.
Kylvin viime kuussa paprikoita chiliä sekä kiiviä. Ne ovat nyt itäneet ja koulittu omiin ruukkuihinsa kasvamaan. Odottavat kevättä ja kasvihuoneeseen pääsyä. Jumala siunaa satoa🙏
Tomaatti on tulollaan. Siemeniä olen kerännyt syömistäni hedelmistä ka vihanneksista.
Myös viinirypäleistä kerään siemeniä kasvihuonetta varten.
Meloninsiememet odottavat suodatinpussin uumenissa istuttamista sen aika ei ole ihan vielä.
Kesäkurpitsan siemenet kylvän yhtäaikaa melonin kanssa ja avomaankurkun.
Hamstraan eri salaatinsiemeniä. Suvipihan siemenet maksavat 2e/5kpl.
Ruohosipulin kylvän kohta sekä basilikan ja persiljan kuin myös tillin siis sisälle. Kuivatan ja myös tuoreeltaan syön.
Perunaa en ole vielä koskaan istuttanut mutta on nyt pakottava tarve.
Haluaisin muutaman kanan 3-4 kpl ja kukko.
Vesistöä on lähellä.
Aijon opetella kuivattamaan marjoja. On hyvä että on jotain sellaista joka ei vaadi jääkaappia kylmäsäilytykseen tai pakastinta.
Tästä se lähtee.
Pikku hiljaa on halu laajentaa muihin viljeltäviin kasviksiin ehkäpä kaaleihin ja porkkanoihin, lanttuun, selleriin.
Monenlaista voi kuivattaa ja kellarissakin säilyy.
Ihan pienin askelin kohti oman viikunapuun alla asumista. Ehkäpä opin jotain, ehkä joku oppii kauttani jotain, miten kylvää kun tulevaisuudessa sekin taito on tarpeen. Nuorisolle ja lapsille herneenpalkoja eväiksi kohti tulevaa lupausta.

ST

24

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelkään ja olen masentunut. Syvästi. Kiva oli lukea sun tekstiä siihen saakka kun tajusin sun valmistautuvan ruokapulaan. Koht on Terapia.. Alan olla laitoskamaa tämän sotatouhun kanssa.

      • Anonyymi

        Ruokapulasta en tiijä mutta näitä taimia on mukava hoitaa. Kiinnostaisiko sinua kokeilla tai ootko kokeillut? Moni sanoo sen olevan terapeuttista.
        Ei sitä etukäteen kannata sotaa pelätä tai ruokapulaa.

        ST


      • Anonyymi

        Tiedän tuon tunteen "olla laitoskamaa".

        On itselläkin aikoinaan ollut sellainen fiilis ja todellakin meninkin tuolloin laitokseen, muutamaankin, jos tarkkoja ollaan.

        Tosin, en tiedä: siitä laitoksiin menoista oli mielestäni kuitenkin ehkä enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Olin tietenkin sikäli turvassa, että sain ruuat ja lääkkeet ja monenmoista tekemistä (paukuttelin mm. 3 poppanat).

        Mutta se ilmapiiri siellä, monenmoisten kahjojen joukossa. Tauti tarttui ja jopa paheni.

        Jumalattomista ihmisistä ei ole elämän tosi murheissa kuin viisastelemaan. Pitää oppia elämään ja pärjäämään itsensä ja Jumalan kanssa. Rauhoittava lääkitys, oikein ja lääkärin määräysten mukaan käytettynä, tietysti auttaa omalta osaltaan, silloin jos sellainen on tarpeellista. Tähän ei itse laitoshoitoa vaadita.

        Tämä sotahulluus on nyt saanut varmasti miljardit ihmiset sekoamaan. Itselläni pamahti heti kättelyssä aivot taivaisiin (silloin, kun valtiojohtomme suhtautui pilkallisesti Lavrovin asialliseen noottiin, eikä välittänyt vastata hänelle), jouduin kerrassaan paniikkiin, hysteriaan, aloin itkeä ääneen. Kun siitä tokenin, on ollut rauhallinen olo.

        Johtuu kenties niin syvästä epätoivosta, ettei kannata edes murehtia. Emme voi näille tapahtumille muuta, kuin yrittää itse pysyä järkevänä ja rauhallisena, ajatella selkeästi ja varustautua omalla kohdallaan mahd. tuleviin ongelmiin, siten kuin voi. Ja olla itse lietsomatta sotaa, vihaa ja pelkoa. Silloin on ainakin itsellä omatunto puhdas. Ja Jumalan edessä me kukin vastaamme vain itsestämme, sanoistamme ja teoistamme.

        En enää lue, enkä kuuntele ollenkaan suomalaisia medioita, sillä ne sisältävät sellaisia alatyylisiä epäasiallisuuksia, sensurointeja, valheita, osatotuuksia ja tietoisia mielikuvamanipulointeja, että ihan turha altistaa itseään niille. Niitä lukiessa ja etenkin niitä mahd. uskoessa on kyllä järjen lähtö lähellä. Minä en usko.

        Luen pääasiassa mitä nk. syytetty osapuoli asioistaan kertoo. Niitä lukiessa pysyy nk. realiteetit hallussa, siitä, mistä on kysymys.

        Taivaan Isän siunausta a.b!🌿🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän tuon tunteen "olla laitoskamaa".

        On itselläkin aikoinaan ollut sellainen fiilis ja todellakin meninkin tuolloin laitokseen, muutamaankin, jos tarkkoja ollaan.

        Tosin, en tiedä: siitä laitoksiin menoista oli mielestäni kuitenkin ehkä enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Olin tietenkin sikäli turvassa, että sain ruuat ja lääkkeet ja monenmoista tekemistä (paukuttelin mm. 3 poppanat).

        Mutta se ilmapiiri siellä, monenmoisten kahjojen joukossa. Tauti tarttui ja jopa paheni.

        Jumalattomista ihmisistä ei ole elämän tosi murheissa kuin viisastelemaan. Pitää oppia elämään ja pärjäämään itsensä ja Jumalan kanssa. Rauhoittava lääkitys, oikein ja lääkärin määräysten mukaan käytettynä, tietysti auttaa omalta osaltaan, silloin jos sellainen on tarpeellista. Tähän ei itse laitoshoitoa vaadita.

        Tämä sotahulluus on nyt saanut varmasti miljardit ihmiset sekoamaan. Itselläni pamahti heti kättelyssä aivot taivaisiin (silloin, kun valtiojohtomme suhtautui pilkallisesti Lavrovin asialliseen noottiin, eikä välittänyt vastata hänelle), jouduin kerrassaan paniikkiin, hysteriaan, aloin itkeä ääneen. Kun siitä tokenin, on ollut rauhallinen olo.

        Johtuu kenties niin syvästä epätoivosta, ettei kannata edes murehtia. Emme voi näille tapahtumille muuta, kuin yrittää itse pysyä järkevänä ja rauhallisena, ajatella selkeästi ja varustautua omalla kohdallaan mahd. tuleviin ongelmiin, siten kuin voi. Ja olla itse lietsomatta sotaa, vihaa ja pelkoa. Silloin on ainakin itsellä omatunto puhdas. Ja Jumalan edessä me kukin vastaamme vain itsestämme, sanoistamme ja teoistamme.

        En enää lue, enkä kuuntele ollenkaan suomalaisia medioita, sillä ne sisältävät sellaisia alatyylisiä epäasiallisuuksia, sensurointeja, valheita, osatotuuksia ja tietoisia mielikuvamanipulointeja, että ihan turha altistaa itseään niille. Niitä lukiessa ja etenkin niitä mahd. uskoessa on kyllä järjen lähtö lähellä. Minä en usko.

        Luen pääasiassa mitä nk. syytetty osapuoli asioistaan kertoo. Niitä lukiessa pysyy nk. realiteetit hallussa, siitä, mistä on kysymys.

        Taivaan Isän siunausta a.b!🌿🙂

        Kirjoitit
        , "Ja Jumalan edessä me kukin vastaamme vain itsestämme, sanoistamme ja teoistamme"

        Tuo onntotta mutta totts myös toisinpäin eli aina ei ole tarkoitus olla hiljaa ja vaiheta vaan toisinaan on parempi kertoa ääneen totuus kuin vaijeta?

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit
        , "Ja Jumalan edessä me kukin vastaamme vain itsestämme, sanoistamme ja teoistamme"

        Tuo onntotta mutta totts myös toisinpäin eli aina ei ole tarkoitus olla hiljaa ja vaiheta vaan toisinaan on parempi kertoa ääneen totuus kuin vaijeta?

        ST

        Kyllä, on puhuttava silloin kun sen aika on. Tehtävä parhaansa. Hiljaisuuden aika on tulossa, jo nyt on esim. S24:llä sensuuri vahvistunut.

        Vääriä mielipiteitä ei edes julkaista. Arvostelin tänään eduskuntaa ja sen Ukraina-mielisyyttä. Sitä viestiä ei julkaistu. Eduskunnan kyselytunnin alku kyllä varmasti suututti monet suomalaiset ja teräväpäisemmät tajusivat, että tuosta ei hyvää seuraa. Ja nyt on Niinistö Jenkeissä. Aivan. Mitä siellä tekemässä? Ei ainakaan kissanpoikia pesemässä.

        Mä en käsitä, miksi helkutissa päättäjämme tekevät tasan päinvastoin kuin pitäisi. Sana "liennytys" on niille vieras. Itsepäisiä "urhoja" mutta: väärällä puolella...

        Minkä takia Suomi ei valinnut rauhaa Venäjän kanssa, vaan...?

        Ei hamstratut jodipurkit ihmisiä paljonkaan auta, se ydinpommin pahin seuraus kun ei suinkaan ole mahd. kipeytyvät kilpirauhaset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, on puhuttava silloin kun sen aika on. Tehtävä parhaansa. Hiljaisuuden aika on tulossa, jo nyt on esim. S24:llä sensuuri vahvistunut.

        Vääriä mielipiteitä ei edes julkaista. Arvostelin tänään eduskuntaa ja sen Ukraina-mielisyyttä. Sitä viestiä ei julkaistu. Eduskunnan kyselytunnin alku kyllä varmasti suututti monet suomalaiset ja teräväpäisemmät tajusivat, että tuosta ei hyvää seuraa. Ja nyt on Niinistö Jenkeissä. Aivan. Mitä siellä tekemässä? Ei ainakaan kissanpoikia pesemässä.

        Mä en käsitä, miksi helkutissa päättäjämme tekevät tasan päinvastoin kuin pitäisi. Sana "liennytys" on niille vieras. Itsepäisiä "urhoja" mutta: väärällä puolella...

        Minkä takia Suomi ei valinnut rauhaa Venäjän kanssa, vaan...?

        Ei hamstratut jodipurkit ihmisiä paljonkaan auta, se ydinpommin pahin seuraus kun ei suinkaan ole mahd. kipeytyvät kilpirauhaset.

        Onkohan suomalaisten itsemurhat, mahd. perhesurmat jo nousussa? Niistä kun ei taatusti uutisoida. "Sodassa ensimmäisenä kuolee totuus."

        Yritetään selvitä elossa eteenpäin, niinkuin parhaiten taidamme, ei tapeta itseämme! 🙂

        Kuolla varmasti ehtii myöhemminkin. Jos ei muuta iloa tässä ole, niin elämmehän maailmanhistoriallista Ilmestyskirjan aikaa. Ihmetellään tätä ja lohdutetaan toisiamme.

        Jos jotain voisi mahdollisesta sodasta ennustaa, niin eiköhän se noin ulkonaisesti menisi samoin Suomessa kuin nyt Ukrainassakin. Raketteja ilmassa, taloja sortuu tai ainakin jotain hajoaa. Panssarivaunuja. Sireenien ja mahd. kuulutuksien ääniä. Ihmisiä laumoittain tuppautumassa sukulaisten riesaksi maaseudulle. Rautatie- ja bussiasemat tukossa.

        Itseasiassa Suomessa on tarkat evakuointisuunnitelmat, Hgin evakuointi on jaettu kaupunginosittain, tästä oli aikoinaan juttua jossain iltalööpissä. Meikäläinen vietäisiin jonnekin keski-Suomeen, en nyt muista sen kauppalan nimeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, on puhuttava silloin kun sen aika on. Tehtävä parhaansa. Hiljaisuuden aika on tulossa, jo nyt on esim. S24:llä sensuuri vahvistunut.

        Vääriä mielipiteitä ei edes julkaista. Arvostelin tänään eduskuntaa ja sen Ukraina-mielisyyttä. Sitä viestiä ei julkaistu. Eduskunnan kyselytunnin alku kyllä varmasti suututti monet suomalaiset ja teräväpäisemmät tajusivat, että tuosta ei hyvää seuraa. Ja nyt on Niinistö Jenkeissä. Aivan. Mitä siellä tekemässä? Ei ainakaan kissanpoikia pesemässä.

        Mä en käsitä, miksi helkutissa päättäjämme tekevät tasan päinvastoin kuin pitäisi. Sana "liennytys" on niille vieras. Itsepäisiä "urhoja" mutta: väärällä puolella...

        Minkä takia Suomi ei valinnut rauhaa Venäjän kanssa, vaan...?

        Ei hamstratut jodipurkit ihmisiä paljonkaan auta, se ydinpommin pahin seuraus kun ei suinkaan ole mahd. kipeytyvät kilpirauhaset.

        Vieläkö Soffiina tykkää diktaattori Putinista?

        Selef Urge


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokapulasta en tiijä mutta näitä taimia on mukava hoitaa. Kiinnostaisiko sinua kokeilla tai ootko kokeillut? Moni sanoo sen olevan terapeuttista.
        Ei sitä etukäteen kannata sotaa pelätä tai ruokapulaa.

        ST

        St. Olen kokeillut ei sekään onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän tuon tunteen "olla laitoskamaa".

        On itselläkin aikoinaan ollut sellainen fiilis ja todellakin meninkin tuolloin laitokseen, muutamaankin, jos tarkkoja ollaan.

        Tosin, en tiedä: siitä laitoksiin menoista oli mielestäni kuitenkin ehkä enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Olin tietenkin sikäli turvassa, että sain ruuat ja lääkkeet ja monenmoista tekemistä (paukuttelin mm. 3 poppanat).

        Mutta se ilmapiiri siellä, monenmoisten kahjojen joukossa. Tauti tarttui ja jopa paheni.

        Jumalattomista ihmisistä ei ole elämän tosi murheissa kuin viisastelemaan. Pitää oppia elämään ja pärjäämään itsensä ja Jumalan kanssa. Rauhoittava lääkitys, oikein ja lääkärin määräysten mukaan käytettynä, tietysti auttaa omalta osaltaan, silloin jos sellainen on tarpeellista. Tähän ei itse laitoshoitoa vaadita.

        Tämä sotahulluus on nyt saanut varmasti miljardit ihmiset sekoamaan. Itselläni pamahti heti kättelyssä aivot taivaisiin (silloin, kun valtiojohtomme suhtautui pilkallisesti Lavrovin asialliseen noottiin, eikä välittänyt vastata hänelle), jouduin kerrassaan paniikkiin, hysteriaan, aloin itkeä ääneen. Kun siitä tokenin, on ollut rauhallinen olo.

        Johtuu kenties niin syvästä epätoivosta, ettei kannata edes murehtia. Emme voi näille tapahtumille muuta, kuin yrittää itse pysyä järkevänä ja rauhallisena, ajatella selkeästi ja varustautua omalla kohdallaan mahd. tuleviin ongelmiin, siten kuin voi. Ja olla itse lietsomatta sotaa, vihaa ja pelkoa. Silloin on ainakin itsellä omatunto puhdas. Ja Jumalan edessä me kukin vastaamme vain itsestämme, sanoistamme ja teoistamme.

        En enää lue, enkä kuuntele ollenkaan suomalaisia medioita, sillä ne sisältävät sellaisia alatyylisiä epäasiallisuuksia, sensurointeja, valheita, osatotuuksia ja tietoisia mielikuvamanipulointeja, että ihan turha altistaa itseään niille. Niitä lukiessa ja etenkin niitä mahd. uskoessa on kyllä järjen lähtö lähellä. Minä en usko.

        Luen pääasiassa mitä nk. syytetty osapuoli asioistaan kertoo. Niitä lukiessa pysyy nk. realiteetit hallussa, siitä, mistä on kysymys.

        Taivaan Isän siunausta a.b!🌿🙂

        Joo oon miettinyt kanssa mistä Putin oli saanut päähänsä että ukraina sortaa venäjää. Sen se sanoi puheessaan. Sen kädet on ihan veressä jos ja kun se valehtelee. Eikä se tähän lopu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo oon miettinyt kanssa mistä Putin oli saanut päähänsä että ukraina sortaa venäjää. Sen se sanoi puheessaan. Sen kädet on ihan veressä jos ja kun se valehtelee. Eikä se tähän lopu.

        Putin ei ole sanonut tuollaista. Tuo on selvä vale. Vääristelet asiaa.
        Ukraina ei sorra Venäjää.

        Nk. äärikansallismieliset ukrainalaiset ovat jo 8 vuoden ajan vainonneet, tehneet terrori-iskuja, julmia tekoja itä-Ukrainan venäläisvähemmistöille. Näistä ei ole Suomen valtamedioissa kerrottu, koska uhrit ovat kansallisuudeltaan venäläisiä.

        Pari viikkoa sitten Putin tunnusti tämän, Donbassin venäläisalueen itsenäisiksi julistautuneet Luganskin ja Donetskin kannsantasavallat. Nyt Ukraina jatkoi iskujaan näitä vastaan, sitten aloittaen raketti-iskut myös Venäjän federaation ja Valko-Venäjän eteläosia vastaan.

        Nämä tosiasiat on täällä kyllä moneen kertaan kerrottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putin ei ole sanonut tuollaista. Tuo on selvä vale. Vääristelet asiaa.
        Ukraina ei sorra Venäjää.

        Nk. äärikansallismieliset ukrainalaiset ovat jo 8 vuoden ajan vainonneet, tehneet terrori-iskuja, julmia tekoja itä-Ukrainan venäläisvähemmistöille. Näistä ei ole Suomen valtamedioissa kerrottu, koska uhrit ovat kansallisuudeltaan venäläisiä.

        Pari viikkoa sitten Putin tunnusti tämän, Donbassin venäläisalueen itsenäisiksi julistautuneet Luganskin ja Donetskin kannsantasavallat. Nyt Ukraina jatkoi iskujaan näitä vastaan, sitten aloittaen raketti-iskut myös Venäjän federaation ja Valko-Venäjän eteläosia vastaan.

        Nämä tosiasiat on täällä kyllä moneen kertaan kerrottu.

        Uskon että Putin haluaa Ukrainan "vehnävarannot" ja teollisuuden.
        Siviiliuhrit Ukrainassa puhuvat jostain muusta kuin rauhanlähettiläs Putinista.

        ST


    • Anonyymi

      Mistä pakottava tarve perunan viljelyyn on tullut?

      Minä olen perunaa ja siemen perunaa mullannut. Yllättävän pienestä määrästä tunkee kasvukauden aikana suuri määrä uutta perunaa.

      Minä olen ostanut säilykkeitä, joita pyrin pitämään n.3,5 varastoina 4 eri paikkaan piilotettuna. Tällä hetkellä 3 piilopaikkaa käytössä. Kesällä maastopiiloon pääsee käsiksi.Panostan tölkitettyihin ruokiin. Sähkön saantiin en luota 100pros.

      Ukrainassa Googin sotilaat valtaamassa Power Plantteja juuri.



      Selef Urge

      • Anonyymi

        Kun se oisi mukavaa kokeilla mille tuntuu elimistössä kun söisi jonkun aikaa ihan itsetuotettua ruokaa että olisiko jotenkin energisempi ja parempi olo. Välillä kun tahtoo olla vatsavaivaa ja allergioitakin.

        En usko Venäjän hyökkäävän Suomeen. Mitä sähkönsaantiin tulee niin uskon sähköä riittävän kyllä. Suonessa rakennetaan koko ajan lisää tuulimyllyjä, täällä voidaan rakentaa lisää turvevoimaloita, vesi valjastaa sähköntuotantoon.
        Mitä itseeni tulee niin voin lämmittää tulisijallakin ja lämiittää uunia sekä takkaa mutten tosijaan usko että sähköntuotanto loppuisi.
        .
        En usko ruuan loppuvan Suonesta vaan uskon sen kallistuvan

        Tiijätkö mikä ajatus on että nyt kannattaa satsata omavaraistalouteen.

        ST


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se oisi mukavaa kokeilla mille tuntuu elimistössä kun söisi jonkun aikaa ihan itsetuotettua ruokaa että olisiko jotenkin energisempi ja parempi olo. Välillä kun tahtoo olla vatsavaivaa ja allergioitakin.

        En usko Venäjän hyökkäävän Suomeen. Mitä sähkönsaantiin tulee niin uskon sähköä riittävän kyllä. Suonessa rakennetaan koko ajan lisää tuulimyllyjä, täällä voidaan rakentaa lisää turvevoimaloita, vesi valjastaa sähköntuotantoon.
        Mitä itseeni tulee niin voin lämmittää tulisijallakin ja lämiittää uunia sekä takkaa mutten tosijaan usko että sähköntuotanto loppuisi.
        .
        En usko ruuan loppuvan Suonesta vaan uskon sen kallistuvan

        Tiijätkö mikä ajatus on että nyt kannattaa satsata omavaraistalouteen.

        ST

        Tiedän. Riippumattomuus ulkopuolelta tulevasta ja puhdasta safkaa suuonteloon.

        Nälänhätää tulee monin paikoin. Pidän todennäköisenä ruokapulaa Suomen kaupoissa kun ydinaseita käytetään. Sitä ennen ruoan hinta alkaa maailmanlaajuisesti nousemaan. Olen tyytyväinen omaan Joosefmaisuuteeni.

        Moni ei varaudu varastoin vaan sanoo Herran heille järjestävän ruokaa.Minulle on " naureskeltu " ruokapula varoituksia annettuani: Kristityt, hommatkaa ruokavarasto ainakin vuodeksi. Hernekeittoa saa yhä halvalla. Katso, tulevasta emme tiedä, mutta 50 isoa hernekeittopurkkia auttaa kauan. Itse olen satsannut säilykekaloihin pääosin.

        https://www.youtube.com/watch?v=ajHqGGRETjc

        Selef Urge


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se oisi mukavaa kokeilla mille tuntuu elimistössä kun söisi jonkun aikaa ihan itsetuotettua ruokaa että olisiko jotenkin energisempi ja parempi olo. Välillä kun tahtoo olla vatsavaivaa ja allergioitakin.

        En usko Venäjän hyökkäävän Suomeen. Mitä sähkönsaantiin tulee niin uskon sähköä riittävän kyllä. Suonessa rakennetaan koko ajan lisää tuulimyllyjä, täällä voidaan rakentaa lisää turvevoimaloita, vesi valjastaa sähköntuotantoon.
        Mitä itseeni tulee niin voin lämmittää tulisijallakin ja lämiittää uunia sekä takkaa mutten tosijaan usko että sähköntuotanto loppuisi.
        .
        En usko ruuan loppuvan Suonesta vaan uskon sen kallistuvan

        Tiijätkö mikä ajatus on että nyt kannattaa satsata omavaraistalouteen.

        ST

        Sensuuri on jo kova. Kohta ne sulkee koko foorumin.
        Vox populi ei nyt ole suosiossa.

        "Jokin meni pieleen.... Yritä kohta uudelleen."
        En yritä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se oisi mukavaa kokeilla mille tuntuu elimistössä kun söisi jonkun aikaa ihan itsetuotettua ruokaa että olisiko jotenkin energisempi ja parempi olo. Välillä kun tahtoo olla vatsavaivaa ja allergioitakin.

        En usko Venäjän hyökkäävän Suomeen. Mitä sähkönsaantiin tulee niin uskon sähköä riittävän kyllä. Suonessa rakennetaan koko ajan lisää tuulimyllyjä, täällä voidaan rakentaa lisää turvevoimaloita, vesi valjastaa sähköntuotantoon.
        Mitä itseeni tulee niin voin lämmittää tulisijallakin ja lämiittää uunia sekä takkaa mutten tosijaan usko että sähköntuotanto loppuisi.
        .
        En usko ruuan loppuvan Suonesta vaan uskon sen kallistuvan

        Tiijätkö mikä ajatus on että nyt kannattaa satsata omavaraistalouteen.

        ST

        Sensuuri on jo kova. Kohta ne sulkee koko foorumin.
        Vox populi ei nyt ole suosiossa.

        "Jokin meni pieleen.... Yritä kohta uudelleen."
        En yritä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän. Riippumattomuus ulkopuolelta tulevasta ja puhdasta safkaa suuonteloon.

        Nälänhätää tulee monin paikoin. Pidän todennäköisenä ruokapulaa Suomen kaupoissa kun ydinaseita käytetään. Sitä ennen ruoan hinta alkaa maailmanlaajuisesti nousemaan. Olen tyytyväinen omaan Joosefmaisuuteeni.

        Moni ei varaudu varastoin vaan sanoo Herran heille järjestävän ruokaa.Minulle on " naureskeltu " ruokapula varoituksia annettuani: Kristityt, hommatkaa ruokavarasto ainakin vuodeksi. Hernekeittoa saa yhä halvalla. Katso, tulevasta emme tiedä, mutta 50 isoa hernekeittopurkkia auttaa kauan. Itse olen satsannut säilykekaloihin pääosin.

        https://www.youtube.com/watch?v=ajHqGGRETjc

        Selef Urge

        Onkohan suomalaisten itsemurhat, mahd. perhesurmat jo nousussa? Niistä kun ei taatusti uutisoida. "Sodassa ensimmäisenä kuolee totuus."

        Yritetään selvitä elossa eteenpäin, niinkuin parhaiten taidamme, ei tapeta itseämme! 🙂

        Kuolla varmasti ehtii myöhemminkin. Jos ei muuta iloa tässä ole, niin elämmehän maailmanhistoriallista Ilmestyskirjan aikaa. Ihmetellään tätä ja lohdutetaan toisiamme.

        Jos jotain voisi mahdollisesta sodasta ennustaa, niin eiköhän se noin ulkonaisesti menisi samoin Suomessa kuin nyt Ukrainassakin. Raketteja ilmassa, taloja sortuu tai ainakin jotain hajoaa. Panssarivaunuja. Sireenien ja mahd. kuulutuksien ääniä. Ihmisiä laumoittain tuppautumassa sukulaisten riesaksi maaseudulle. Rautatie- ja bussiasemat tukossa.

        Itseasiassa Suomessa on tarkat evakuointisuunnitelmat, Hgin evakuointi on jaettu kaupunginosittain, tästä oli aikoinaan juttua jossain iltalööpissä. Meikäläinen vietäisiin jonnekin keski-Suomeen, en nyt muista sen kauppalan nimeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän. Riippumattomuus ulkopuolelta tulevasta ja puhdasta safkaa suuonteloon.

        Nälänhätää tulee monin paikoin. Pidän todennäköisenä ruokapulaa Suomen kaupoissa kun ydinaseita käytetään. Sitä ennen ruoan hinta alkaa maailmanlaajuisesti nousemaan. Olen tyytyväinen omaan Joosefmaisuuteeni.

        Moni ei varaudu varastoin vaan sanoo Herran heille järjestävän ruokaa.Minulle on " naureskeltu " ruokapula varoituksia annettuani: Kristityt, hommatkaa ruokavarasto ainakin vuodeksi. Hernekeittoa saa yhä halvalla. Katso, tulevasta emme tiedä, mutta 50 isoa hernekeittopurkkia auttaa kauan. Itse olen satsannut säilykekaloihin pääosin.

        https://www.youtube.com/watch?v=ajHqGGRETjc

        Selef Urge

        En osaa sanoa tuosta sinun ruuan hamstrauksesta yhtään mittää muuta kuinnettä se hamstraa joka hamstraa ja joku toinen ei hamstraa. En osaa sille nauraakkaan koska minua ajaa takaa joku uusi vimma niinku yhtäkkiä syksyllä marjojen suhteen. Sain vaannyksbkaksa älyttömän hinku kohtauksen marjoihin. Se oli älytöntä. En ymmärrä jälkikäteen miten jansoin poimia niin paljon. Sitä voisi kuvailla ihan pakkomielteiseki. Tänään oon touhunnut aamusta asti jalkojen päällä jotka nyt on kipeät ja kaikkensa antanut olo. Keitin muun muassa 15 litraa mehua. Joku vimma minua ajaa takaa.
        Samoin kova ajolähtö siemenien keruuseen ja niistä kasvattamiseen. Joku ihan hullu kuvio menossa. Esikasvatan täällä sisällä kaikenlaista. Mulla on satoja taimia kasvamassa. Kasvihuoneen laajennus.
        Kait joku pitäisi hulluna. Mutta en sano että joku käskee minua tekemään tuota vaan on sisäinen tarve ja uskon sen olevan Jumalasta.

        Mää oon kanssa tyytyväinen kun saan toteuttaa tätä kasvatus juttua ja marjastusjuttua. Tuntuu kuin oisin oikealla asialla motä se sitten tarkoittaneenkaan. Aattelen että teen jotain josta tulee olemaan muillekkin hyötyä, en vain osaa vielä sanoa mitä se tulee olemaan. Mää vaan kasvatan.

        ST


    • Anonyymi

      Ymmärrän, kun venäjä tulee, mitä naapureille jää?

    • Ainoa mahdollisuus täyttyä Hengellä !!!

      Oli tyhmät ja viisat neitsyet. Öljy on tärkempi kuin vatsaan ruoka. Mutta hyvä että monet varautuu siihen mitä on tulossa ja hyvä on myös ase hankia ja käydä metsästää riista silloin kun ollaan siinä ajassa että ei kaapista löytyy ruokaa. Kalakin on hyvä kalasta silloin. Pitää pyrkiä nyt heti pois kerrostalosta joka on loukku kun pommit alkaa sata. Silloin ei toimi vessat ei sähköä ei lämmitystä ja juomaǘettä ei tule. Olet loukkussa pimessä kylmässä luukussa ja itket kun paskot johon ämpäriin.. Pyri länteen ja maaseudulle. !!
      Ala rukoilla että saat itkeä Hengessä Jeesuksen kanssa Getsemanessa. Älä nukahda puun vasten opetuslapsien kanssa. Sulla on kyllä aika sitten nukkua Taivassa . Nyt on taistelun aika.

      18 Niin Herra kiivaili maansa puolesta ja sääli kansaansa.
      Miksi Herra kääntyy meidän puoleen ?? Juu , koska me rukoilemme itkien altarin edessä >>
      NYT SE TULEE IDÄLTÄ . SILLOIN SE TULI POHJOISESTA >>
      9 Ja Herra vastasi ja sanoi kansalleen: Katso, minä lähetän teille viljaa, viiniä ja öljyä, niin että te tulette niistä ravituiksi. Enkä minä anna enää häväistä teitä pakanain seassa.
      20 Ja mikä pohjoisesta tulee, sen minä karkoitan teistä kauas ja syöksen sen kuivaan ja autioon maahan, sen alkupään Idänmereen ja sen loppupään Länsimereen. Ja siitä nousee löyhkä, nousee katku. Sillä suuria se on yrittänyt.
      21 Älä pelkää, maa. Iloitse ja riemuitse, sillä Herra on tehnyt suuria.
      22 Älkää peljätkö, metsän eläimet, sillä erämaan laitumet viheriöivät, sillä puu kantaa hedelmänsä, viikunapuu ja viiniköynnös antavat voimansa

      MUTTA TÄRKEÄ ON HUOMAT ETTÄ HÄN ANTOI >>
      23 Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän antaa teille syyssateen, vanhurskauden mukaan, vuodattaa teille sateen, syyssateen ja kevätsateen, niinkuin entisaikaan.
      24 Ja puimatantereet tulevat jyviä täyteen, ja kuurna-altaat pursuvat viiniä ja öljyä.
      25 Ja minä korvaan teille ne vuodentulot, jotka heinäsirkka, syöjäsirkka, tuhosirkka ja kalvajasirkka söivät, minun suuri sotajoukkoni, jonka minä lähetin teitä vastaan.
      JA KAIKKI VAIN SENTAKIA ETTÄ PAPIT TOTTELIVAT HERRA
      Joel. 2
      12 Mutta vielä nytkin, sanoo Herra, kääntykää minun tyköni kaikesta sydämestänne, paastoten, itkien ja valittaen.
      13 Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.
      14 Ehkä hän vielä katuu ja jättää jälkeensä siunauksen: ruokauhrin ja juomauhrin Herralle, teidän Jumalallenne.
      15 Puhaltakaa pasunaan Siionissa, kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous.
      16 Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.
      17 Eteisen ja alttarin välillä itkekööt papit, jotka toimittavat Herran palvelusta, ja sanokoot: "Säästä, Herra, kansaasi äläkä anna perintöosaasi häväistäväksi, pakanain pilkattavaksi. Miksi pitäisi sanottaman kansain seassa: 'Missä on heidän Jumalansa?'"

      • Anonyymi

        Mää vaan kasvatan. Sitä tarvitaan. Muutkinnjotka kokevat sen omakseen niin kylväkää vähän ylimääräistä.
        Oon jakanut taimia nyt ventovieraille kuin myös tutuille.
        Ja kasvatan ylimääräistä jakaakseni ainakin perhekunnille ensimmäisenä. Sukulaoäisille siis.


        ST


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mää vaan kasvatan. Sitä tarvitaan. Muutkinnjotka kokevat sen omakseen niin kylväkää vähän ylimääräistä.
        Oon jakanut taimia nyt ventovieraille kuin myös tutuille.
        Ja kasvatan ylimääräistä jakaakseni ainakin perhekunnille ensimmäisenä. Sukulaoäisille siis.


        ST

        Hienoa Rakas ST

        Täytät siis koko Lakia ja täytit !!!!

        Ihan eri kun se kun yrittävät täyttää lakia pitämällä sapattia ja jättävät kastelemaatta pari päivä..


    • Ja ei varmasti ole huono juttu ostella korkeaenergisiä elintarvikkeita: rypsiöljyä, lihasäilykkeitä, maitojauhetta, jauhoja, monivitamiinia, suklaata, pähkinöitä, kahvia, hedelmäsokeria. Aivan takuulla elintarvikkeet kallistuvat ja saattavat loppua kokonaan.

    • Anonyymi

      Ostin yrttimultaa sekä pari nk. pienois-kasvihuonetta ikkunalaudalleni. Erilaisia siemeniä.

      Nyt olen istuttanut monenlaista. Koska ikkuna on länteen, siinä kasvit helposti paahtuvat ja olen laittanut joillekin pitsiliinan suojaksi.

      Tarkoitus on yrittää viljellä: kirsikkatomaattia, retiisiä, persiljaa, kahta erilaista krassia, ruohosipulia, valkosipulin ja sipulin vartta.

      Valkosipulin ja sipulin varret ovat helppoja: leikkaan sipulin ylä ja alaosat, laitan multaan seisomaan ja se on siinä. Alkavat nopeasti kasvaa vihreää vartta, jota sitä mukaa leikkaan leivän päälle. Samoin viherkrassi alkaa nopeasti kasvaa. Olen näitä istutuksia varten säästellyt erilaisia rasioita.

      Aikoinaan kokelin perunanviljelyä syvässä koirankupissa, ei siitä tullut kuin pari pientä mukulaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      156
      3769
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      58
      1390
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      258
      1182
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      44
      1044
    5. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      300
      993
    6. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      53
      952
    7. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      68
      933
    8. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      52
      904
    9. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      54
      899
    10. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      65
      874
    Aihe