...kun vaari tuli vierailulle uudella 124:llaan. En muista oliko se kesällä '69 vai jo '70, mutta kuitenkin. Punainen Fiat. Ja ne aikakauden lisävarusteet. Tuulessa lepattavat kuraläpät, lokasuojapeilit, sumuvalot ja radion piiska-antenni. Se oli sitä aikaa.
Vieläkin muistan sen päivän...
12
1328
Vastaukset
- J..
Meillä oli 124 itsellämme. Special. Siinä oli kyllä peili ovessa.
Vaarilla oli Ford Capri. Lokasuojapeilit, kromiset, pisaran malliset. Ja kernipenkit. Kolmipulainen ohjauspyörä ja kojelaudassa puujäljitelmää. Caprin jälkeen ei ole Fordilta tullut sykähdyttäviä autoja.
Tekniikan Maailma kirjoitti aikoinaan Sierrasta, että ensimmäisen kerran Fordilla on malli, jolla on tarjota muutakin kuin ulkonäköä. Sen jälkeen ei ole ollut sitäkään.- blackmagictiger
se fiat 124 ja sisarmalli 125 ovat edelleenkin hienoja
- J..
blackmagictiger kirjoitti:
se fiat 124 ja sisarmalli 125 ovat edelleenkin hienoja
124 on tosin hienompi, ainakin tyylipuhtaampi. Väittivät myös sen aikuiset, että se olisi ollut parempi ajaa. Näin sanottiin myös parivaljakosta 131 ja 132: isompi on prameempi, mutta pienempi on parempi.
Hassua, muuten, että 132 oli aikoinaan Fiatin iso luksusmalli (seuraajat olivat Argenta ja Croma). Pienempään tarpeeseen oli tarjolla mm. 128. Sitä sai oikein farmarinakin.
Fiat Stilo on (Bravo/Bravan, Tipon ja Ritmon kautta) 128:n seuraaja. Stilo MW on kai 20 cm pitempi ja 10 cm leveämpi ja korkeampi kuin 132!
Ovatko ihmiset kasvaneet samassa suhteessa? - JariS
J.. kirjoitti:
124 on tosin hienompi, ainakin tyylipuhtaampi. Väittivät myös sen aikuiset, että se olisi ollut parempi ajaa. Näin sanottiin myös parivaljakosta 131 ja 132: isompi on prameempi, mutta pienempi on parempi.
Hassua, muuten, että 132 oli aikoinaan Fiatin iso luksusmalli (seuraajat olivat Argenta ja Croma). Pienempään tarpeeseen oli tarjolla mm. 128. Sitä sai oikein farmarinakin.
Fiat Stilo on (Bravo/Bravan, Tipon ja Ritmon kautta) 128:n seuraaja. Stilo MW on kai 20 cm pitempi ja 10 cm leveämpi ja korkeampi kuin 132!
Ovatko ihmiset kasvaneet samassa suhteessa?se yksikolmekakkonen oli eriluokan auto kuin sähköohjausStilo. Helsingistä Ivaloon menee ehjällä moisella helposti löysin rantein, kunhan muistaa tankata pienen tankin välillä...
Köyhänä opiskelijana oli mukava huruutella entisellä Osuuskaupan johtajan autolla jonka konkurssiautokaupasta sai miltei ilmatteeksi... 132:sen ainoa vika oli ruoste ja erityisesti Hankkijan asenne, elikkä ei oikeaa ruostesuojausta vaikka jopa laki silloin moista vaati.. Ladaankin Konela teki moisen Tectylin aineilla,,,,, - blackmagictiger
JariS kirjoitti:
se yksikolmekakkonen oli eriluokan auto kuin sähköohjausStilo. Helsingistä Ivaloon menee ehjällä moisella helposti löysin rantein, kunhan muistaa tankata pienen tankin välillä...
Köyhänä opiskelijana oli mukava huruutella entisellä Osuuskaupan johtajan autolla jonka konkurssiautokaupasta sai miltei ilmatteeksi... 132:sen ainoa vika oli ruoste ja erityisesti Hankkijan asenne, elikkä ei oikeaa ruostesuojausta vaikka jopa laki silloin moista vaati.. Ladaankin Konela teki moisen Tectylin aineilla,,,,,NEUVOSTOLIITOSSA KOPIOITIIN LADA 1200 JA PUOLASSA FSO
- Fiat 124
JariS kirjoitti:
se yksikolmekakkonen oli eriluokan auto kuin sähköohjausStilo. Helsingistä Ivaloon menee ehjällä moisella helposti löysin rantein, kunhan muistaa tankata pienen tankin välillä...
Köyhänä opiskelijana oli mukava huruutella entisellä Osuuskaupan johtajan autolla jonka konkurssiautokaupasta sai miltei ilmatteeksi... 132:sen ainoa vika oli ruoste ja erityisesti Hankkijan asenne, elikkä ei oikeaa ruostesuojausta vaikka jopa laki silloin moista vaati.. Ladaankin Konela teki moisen Tectylin aineilla,,,,,Kun nyt otit puheeksi Osuuskaupan johtajan, niin tuli mieleen se että muistelen myös, kun naapurin "Svenska talande bättre Folk" -pariskunnalla oli amerikkalainen Dodge (oliko sitten Dart vai Coronet, en muista enää,kun ei vanhat valokuva-albumit tunne tapausta). Muuta en autosta muista, kuin sen että isäntä oli suojannut alkuperäiset verhoilut "tyylikkäillä" keinoturkissuojuksilla.
- hande
Oli Fiat 124 TC.
Unelmien auto. Yleensä ei aikalaisistansa tavattavissa.
Miull oli... - J..
blackmagictiger kirjoitti:
NEUVOSTOLIITOSSA KOPIOITIIN LADA 1200 JA PUOLASSA FSO
Kopiointi viittaa laittomuuteen. Näissä oli kyse lisenssivalmistuksesta. Italialaiset rakensivat tuotantolaitoksetkin sekä Puolaan että Neuvostomaahan.
Isäukko oli muuten joskus työmatkalla DDR:ssä. Her doktor Müller kuljetti suomalaista vierasta valtion 125 P:llä, kun autosta kuului ankara pamaus. Laturi oli irrtonnut ja remmit paukauttaneet koko mutikan voimalla konepeltiin, jossa oli nyt melkoinen kuhmu.
Onneksi näköetäisyydellä oli poliisiauto (Polski-Fiat niinikää), jonka johtajapäällikkö kuumeisesti viittilöitsi paikalle. "Katastrof!" oli ensimmäinen sana, jonka hämmentyneet miehet vihreissä sarkatakeissaan saivat kuulla.
Tämän jälkeen matka jatkui kaksiväriautolla kohti kansainvälistä nurmenviljelyn konferenssia. Se, että matkalla satoi, poliisiautossa oli kuviottomat renkaat eikä puhallin enempää kuin pyyhkijätkään toimineet, hidastutti taivallusta, mutta hyvin vielä ehdittiin - tarvittaessa vilkkuvalojen ja sireenien avustaessa risteysten ylittämistä. - blackmagictiger
hande kirjoitti:
Oli Fiat 124 TC.
Unelmien auto. Yleensä ei aikalaisistansa tavattavissa.
Miull oli...FIAT 124 - LADA 1200 NEUVOSTOLIITOSSA < ITALIALAISTEN RAKENTAMASSA TEHTAASSA V 1970-1988.JA LUULENPA ETTÄ FIATISTA ON 2107.1200S.2105 KOPIOITU MYÖS
- Cilkkis
blackmagictiger kirjoitti:
FIAT 124 - LADA 1200 NEUVOSTOLIITOSSA < ITALIALAISTEN RAKENTAMASSA TEHTAASSA V 1970-1988.JA LUULENPA ETTÄ FIATISTA ON 2107.1200S.2105 KOPIOITU MYÖS
Lada 2106 (1200) valmistetaan edelleen, mutta tällä hetkellä Izh:in tehtaalla Venäjällä.
Ja 2105 (norm. maskilla), 2104 (kombi=farmari) ja 2107 (Mersu-maski) ovat 2106:n jälkeläisiä.
2105 ja 2107:ssa 2106:seen ei ole samaa oikeastaan kuin kattopelti... - blackmagictiger
Cilkkis kirjoitti:
Lada 2106 (1200) valmistetaan edelleen, mutta tällä hetkellä Izh:in tehtaalla Venäjällä.
Ja 2105 (norm. maskilla), 2104 (kombi=farmari) ja 2107 (Mersu-maski) ovat 2106:n jälkeläisiä.
2105 ja 2107:ssa 2106:seen ei ole samaa oikeastaan kuin kattopelti...LADA 2106 < 1500SL-1600SL JA SEN FIAT VERSIO 124 OVAT AIKA TYYLIKKÄITÄ MUOTOILULTAAN
- Oli 24:n
hande kirjoitti:
Oli Fiat 124 TC.
Unelmien auto. Yleensä ei aikalaisistansa tavattavissa.
Miull oli...Vihree , pramee peli,vaihdettu joskus 125:n 1600 tc , kullimittainen vaihdekeppi , leopardi istuinsuojat.
Läpimätä, painokin varmaan tuplaantunut alkuperäisestä ,niin paljon oli pellejä laitettu.
Ykkösen kun laittoi silmään , nosti kierrokset 9000 rpm:n . Jos sattui olemaan muut renkaat kuin tsekkikumit alla ,hajosi joko perä tai vahdellaatikko ..
2mk otti orkkis perällä ja tupla kaasareilla . 240 sai farkkuladan perällä mittariin .(oikeasti about 175)
130 se vasta vehe oli . Meni 5 pytylläkin vastaavan kokoisen Voortin ohitse .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162356
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135828- 45821
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673