Myrskyluodon Maija

Anonyymi

Onko Myrskyluoto joskus esitetty mustavalkoisena? Mulla vahva muistikuva sellaisesta. Voin olla täysin väärässä.

Pyydän asiallisia vastauksia.

8

530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En muista mustavalkoista versiota.

Elokuva on vuodelta 1976. Jospa kotonasi oli vielä musta-valko-telkkari? Niitä oli yleisesti vielä 1980-luvun puolelle asti.

Hyvä sarja. Herättää tunteita etenkin heissä / meissä, joilla on juuria lounaisrannikolle.

Itse katson sitä kuin eräiden sukujeni "historiaa".

• Anonyymi

Etsin kartalta, missä on "Myrskyluoto".

Ensinnäkin tarina kuvaa kirjailija Anni Blomqvistin omaa kotitaloa, joka sijaitsee Ahvenanmaan saarelta koillispuolella olevassa pikkusaaristossa, saari nimeltä Simskäla.

Elokuva taas on kuvattu vielä Simskälasta koilliseen, pitkällä saarella nimeltä Väderskär. Löytyvät google-mapsilta.

Itse kävin joitain vuosia sitten ohjatulla turistikierroksella ympäri Ahvenanmaata, yövyimme myös Kökarissa, Ränklepp: Klobbars Gästhem & Stugor. Niin epätodellisen kirkkaansinistä vettä en ole ikinä nähnyt, kuin noilla merialueilla. Myös elokuvan alussa näkyy tuo veden syvä sinisyys.

Elokuvassa mainitaan tuttuja paikkoja, joissa mm. kävimme: Lumparland, Bomarsund, Sottunga ja sen kaunis satama matkalla kohti Kökaria. Ahvenanmaalla on tosi erilainen historia ja kulttuuri kuin meillä manner-suomalaisilla. Ovat ihan oma joukkonsa (ruotsalaisten jälkeläisiä).

• Anonyymi

Ehkä sun vanhemmillas ei vaan ollu vielä väritelkkaria kun ekan kerran katoit sitä?

• Anonyymi

Harvinainen, kotimainen elokuva-sarja: ihmiset ovat ystävällisiä toisilleen, puhuvat kauniisti, ei huudeta, riidellä, kiroilla, ryypätä, puhuta rivoja tai muutoin tyhjänpäiväisiä latteuksia. Näyttelijät osaavat esittää osansa. Ohjaajana Åke Lindman.

No, kyseessä onkin nk. "paremmankansan" eli henkisesti sivistyneemmän kansanosan elämäntapaa. Alan ymmärtää, mistä tuo sanonta tulee. Verratkaapa esim. elokuvaan "Maa on syntinen laulu".

Tuntumaa sekä suomalaiseen metsäläiskansaan että toisaalta myös ruotsalaiseen ylimielisyyteen saa lukemalla mm. tätä foorumia.

Lujille ottaa myöntää, että on tuossa hurriporukassa puolensakin. Tosin ovat miehittäjäväkeä ja riistäjiä, tätä historianpuolta ei pidä koskaan unohtaa. Eivätkä järin hyvätapaista väkeä itse suomalaisia kohtaan, olleet koskaan. Mutta edes keskenään osaavat lirputtaa.

Klaus Härön elokuvat ovat hengeltään samanlaisia, esim. Äideistä parhain. Suomalais-ruotsalainen yhteistyö.

• Anonyymi

Kyllä se varmaan on tehty värillisenä. Mutta minäkin muistan nähneeni sen mustavalkoisena. Ilmeisesti minulla oli mustavalko tv.
      Mutta tuo on hieno sarja. Elämä on ollut työlästä ja vaatimatonta. Ihmiset ovat huolehtineet enemmän toisistaan kuin nykyisin. Ovat olleet auttavaisia ja taitavia tekemään asioita vaatimattomissa oloissa.

• Anonyymi

En muistanutkaan että se oli noin epäuskottava, koko ajan mitä tahansa onnettomuuksia ja hautajaisia, tiesi jo odottaa :)

• Anonyymi

Muistan minäkin nähneeni sen mustavalkoisena ja todellakin raakana ,tummana/synkkänä. Hyvä oli tää uusi muttei lainkaan niin rankka ku oletin

• Anonyymi

Minäkin muistelisin nähneeni musta-valkoisena, onko tosiaan niin, ettei siitä ole tehty elokuvaa jo aiemmin ennen tuota värillistä tv-sarjaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      23
      5138
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4587
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      103
      1352
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1330
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1220
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      19
      971
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      865
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      813
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      779
    Aihe