Autistin elämää

Anonyymi

Voisin kirjoittaa tänne omasta elämästäni niissä tilanteissa, kun autismi vaikuttaa niihin. Nepsy käski kerran lukea kirjan jossa eräs autistinen kertoi omasta elämästään. Se valaisi paljon omaakin tilannetta.
Minulla suurin ongelma kotona on jaksaminen. En jaksa oikein tehdä mitään. Ennen autismin diagnoosia koin siitä huonoa omaatuntoa. Omantunnontuskat ovat kuitenkin lievittyneet diagnoosin jälkeen kun ymmärsin, etten olekkaan vain laiska eikä jaksamattomuus ole sellainen vika johon voisin itse vaikuttaa. Silti vielä joskus tulee omantunnontuskia kun mieheni kirjoittaa tietokoneella valituksia ja tekee pihatöitä ja minä vain pysyn sisällä tekemättä mitään. Joskus sitten yritän tehdä jotain vaikka en jaksaisikaan. Tänäänkin voisin imuroida jos kerkeän.
Yritän myös tehdä paljon sellaisia asioita mitä jaksan, esim. etsin tytärpuolelle toppahousuja. Se on kuitenkin hankalaa kun melkein kaikki vastaantulevat ovat tarkoitettu vain lasketteluun. Yritän myös sisustaa, remontoida ja hankkia uusia käyttöesineitä.
Miehelläni on kohta syntymäpäivä ja olen ajatellut yrittää jaksaa leipoa hänelle kakun vaikkei yhtään innostaisi. Olisihan se hyvä, jos jaksaisi tehdä edes yhden kakun vuodessa.
Alunperin muuten hankin miehen vain sen takia, etten jaksanut tehdä yksin mitään. Asuin silloin vanhemmillani ja olisi ollut mukavaa hankkia oma koti. Pelkäsin kuitenkin, että masennun jos joudun asumaan yksin. Sen takia uskalsin kysyä mieheltäni, että voisimmeko tutustua. Sekin oli melko hankalaa, aina kun olin menossa juttelemaan hänelle niin siihen tuli joku toinen henkilö väliin. Lopulta kuitenkin onnistuin.
Mieheni ei kyllä oikein halua tehdä mitään muuta kuin pysyä kotona. Se on inhottavaa, koska täällä ei ole oikein siistiä ja tavaroita on vaikka muille jakaa. Sitä paitsi olen siitä erikoinen autisti, että inhoan rutiineja. Minusta on mukavaa tehdä niitä asioita mitä haluaa eikä niin, että koko ajan pitäisi toimia tietyn aikataulun mukaan.
Mieheni on kyllä sanonut, että voisin tehdä asioita yksinkin mutta eihän siinä ole järkeä eikä se ole mukavaakaan, hankin miehen juuri sen takia, että olisi joku tekemässä asioita kanssani.
Autismin diagnoosin jälkeen liityin autismiyhdistyksen jäseneksi ja aloin saamaan autismilehtiä. Siellä sanottiin, että autisteille on omia palveluasuntoja tai miksi niitä haluaa kutsua. Sellainenkin olisi voinut olla ihan hyvä ratkaisu jos olisin tiennyt niistä aiemmin. Kerroin asunnoista miehelleni ja hän pelästyi, että olisin muuttamassa pois. Kyllä kuitenkin pysyn valitsemallani tiellä niin kauan kuin mieheni elää. En kyllä ole varma, että mitä sen jälkeen teen. Toinen hyvä ratkaisu olisi ollut hankkia kavereita. Olen kyllä huono siinä mutta netistähän niitäkin varmaan löytää.
Kodin ulkopuolella pahin ongelma on sosiaaliset tilanteet. Pärjään niin kauan kun minun ei tarvi olla tekemisissä muiden kanssa. Silti ihan normaalit toimet onnistuvat, esim. kaupassa käynti.
Kun mieheni lahja toimitettiin niin sen tuoja yhdessä vaiheessa tuntui odottavan, että sanon tai teen jotain mutta minulla ei ollut mitään hajua, että mitä minun olisi pitänyt tehdä.
Monet henkilöt luulevat minua ulkomaalaiseksi kun en sano mitään. Mietin kyllä, minkä maalaiset muka puhuvat vähemmän kuin suomalaiset.
Nyt voisin aloittaa sen imuroinnin kun vielä kerkeää. Pitää jatkaa myöhemmin kirjoittamista jos jotain kiinnostaa ja jos tulee uusia asioita mieleen.

69

2153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaksamisesta (huvittamisesta?) ja ehtimisestä.... Tosi moni ihminen joutuu tekeen työtä, kotitöitä, ties mitä vaikkei oikein jaksa tai ehdi, saatikka huvita - elämä nyt vaan on semmosta. Niin teen mäkin ja olen mennyt epämukavuusalueelle, vaikka on enemmän ja pahempia vikoja.

      Monisairas

      • Anonyymi

        Nämä sinun kirjoitukset nimimerkki Monisairas ovat oikeasti aika inhottavia. Niissä ei tunnu olevan mitään muuta pointtia, kuin sen julistaminen, että sinulla itselläsi on oikeita haasteita (Varmaan onkin. Sitä en epäile yhtään) ja muut vain valittaa tyhjästä. Autismi on synnynnäinen ominaisuus. Siinä ei ole kyse huvittamisesta, kuten sinä vihjailit. Niin ainakin itse ymmärsin tuon viestisi. Se on totta, että moni ei oikein jaksaisi kotitöitä. Siinä on kuitenkin aste-eroja. En tunne tämän avauksen tekijää, mutta eiköhän ole niin, että hän kuormittuu kotitöistä huomattavasti enemmän, kuin keskivertoihminen. Siitä on täysin tarpeetonta ilkeillä hänelle.

        Se on totta, että moni menee elämässään epämukavuusalueelle. Jos luet tuon aloittajan tekstin tarkkaan, niin niinhän hänkin itse asiassa kertoo tekevänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä sinun kirjoitukset nimimerkki Monisairas ovat oikeasti aika inhottavia. Niissä ei tunnu olevan mitään muuta pointtia, kuin sen julistaminen, että sinulla itselläsi on oikeita haasteita (Varmaan onkin. Sitä en epäile yhtään) ja muut vain valittaa tyhjästä. Autismi on synnynnäinen ominaisuus. Siinä ei ole kyse huvittamisesta, kuten sinä vihjailit. Niin ainakin itse ymmärsin tuon viestisi. Se on totta, että moni ei oikein jaksaisi kotitöitä. Siinä on kuitenkin aste-eroja. En tunne tämän avauksen tekijää, mutta eiköhän ole niin, että hän kuormittuu kotitöistä huomattavasti enemmän, kuin keskivertoihminen. Siitä on täysin tarpeetonta ilkeillä hänelle.

        Se on totta, että moni menee elämässään epämukavuusalueelle. Jos luet tuon aloittajan tekstin tarkkaan, niin niinhän hänkin itse asiassa kertoo tekevänsä.

        Ei se niin mene, että vain minulla on oikeita haasteita.
        Siinä sen sijaan on suuri ero pystyykö ihminen ylipäänsä jotain tekeen vai onko kyse enemmän jaksamisesta/huvittamisesta tai neupsy kuormittamisesta. Kyllä mäkin jostain kuormitun neuropsykologisesti (esim. jankuttaminen ja vahvat yksinkertaistukset 😉), mutta ei haittaa eikä se ole ollenkaan läheskään sitä mitä vaikkapa halvauustyyppiset oireet haittaa (myös kotitöissä), monia juttuja ei siis pysty ollenkaan tekeen tai (vain) kuormittaa monessa suhteessa. Tässä on selvä ero!

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se niin mene, että vain minulla on oikeita haasteita.
        Siinä sen sijaan on suuri ero pystyykö ihminen ylipäänsä jotain tekeen vai onko kyse enemmän jaksamisesta/huvittamisesta tai neupsy kuormittamisesta. Kyllä mäkin jostain kuormitun neuropsykologisesti (esim. jankuttaminen ja vahvat yksinkertaistukset 😉), mutta ei haittaa eikä se ole ollenkaan läheskään sitä mitä vaikkapa halvauustyyppiset oireet haittaa (myös kotitöissä), monia juttuja ei siis pysty ollenkaan tekeen tai (vain) kuormittaa monessa suhteessa. Tässä on selvä ero!

        Monisairas

        Minä en oikein ymmärrä, että miksi sinä kirjoittelet tälle palstalle näitä viestejä, joissa kerrot,että halvaustyyppiset oireet on pahempia kuin sutisminkirjon tilat. Onko tällä palstalla joku joskus vähätellyt hslvaustyyppisiä oireita? Ketä tällainen vastakkainasettelu palvelee millään tavalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en oikein ymmärrä, että miksi sinä kirjoittelet tälle palstalle näitä viestejä, joissa kerrot,että halvaustyyppiset oireet on pahempia kuin sutisminkirjon tilat. Onko tällä palstalla joku joskus vähätellyt hslvaustyyppisiä oireita? Ketä tällainen vastakkainasettelu palvelee millään tavalla?

        Ei täällä, mutta yritin vain kuvata eroa sillä onko joku asia hankala/kuormittava/epämukava vs. ei pysty ollenkaan tekeen. Ja kyllähän mäkin oon tietyllä tapaa vähän autisti, ei siinä mitään. Ei semmosta diagnoosia kyllä ole mutta noin muuten - syyt vain vähän muut. Toisaalta mulla paljon sellaisia hyviä piirteitä mitä ei pitäisi olla ollenkaan!

        Monisairas


      • Anonyymi

        Oli kyllä taas niin turha kommentti. Asperger ihmisten on monin kerroin vaikeampaa tehdä asioita verrattuna neurotyyppisiin ihmisiin. Se ei ole todellakaan tahdonvoimasta tai mistään vastaavasta kiinni. Se on kemiallinen ongelma, ei psykologinen. Olen niin väsynyt yksinkertaisiin ihmisiin jotka eivät ymmärrä tämmöisiä perusasioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli kyllä taas niin turha kommentti. Asperger ihmisten on monin kerroin vaikeampaa tehdä asioita verrattuna neurotyyppisiin ihmisiin. Se ei ole todellakaan tahdonvoimasta tai mistään vastaavasta kiinni. Se on kemiallinen ongelma, ei psykologinen. Olen niin väsynyt yksinkertaisiin ihmisiin jotka eivät ymmärrä tämmöisiä perusasioita.

        En usko, että on puhtaasti kemiallinen juttu. Käytännössä jokaisessa sairaudessa ihmisen omalla suhtautumisella on merkitystä. Ei tietenkään niin, että kaikki onnistuu asennetta muuttamalla tai näin mutta kumminkin.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että on puhtaasti kemiallinen juttu. Käytännössä jokaisessa sairaudessa ihmisen omalla suhtautumisella on merkitystä. Ei tietenkään niin, että kaikki onnistuu asennetta muuttamalla tai näin mutta kumminkin.

        Monisairas

        "En usko, että on puhtaasti kemiallinen juttu."

        Entä mitä arvoa tällä uskollasi oikeastaan on? Se, mistä Asperger tai joku muu ihmisen synnynnäinen ominaisuus johtuu, ei ole uskon asia eikä mielipidekysymys. Se on asia, joka voidaan tutkia ja sitä kautta tietää.

        Totta kai ihmisen omakin asenne vaikuttaa siihen, miten hänen elämänsä sujuu. Ei tätä kukaan kiistä. Ongelma näissä sinun viesteissäsi on se, että ne antavat sen mielikuvan, että Asperger johtuu ihmisen asenteesta. Näinhän se asia ei ole. Asperger on synnynnäinen ominaisuus ja siitä ei voi "parantua" (parantuminen on tosin oikeastaan väärä sana, koska Asperger ei ole sairaus).


    • Anonyymi

      Mutta minullapa on molemmat: Aspergerneurologia ja päälle koin 7 vuoden hermostovaurion myös halvaustyyppisin oirein, vaikka ei täyttä liikuntakyvyrrömyyttä. Mutta her,ostovauriot joka paikkaan päästä varpaisiin lääkeainereaktion seurauksena, epilepsiatyyppiset kohtaukset myös tuli jne.

      ppiuyyyy

      • Anonyymi

        Että vähän turha tuo riitanne, kun minullapa onkin kaikki vaivanne ollut.


        popuiyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että vähän turha tuo riitanne, kun minullapa onkin kaikki vaivanne ollut.


        popuiyyy

        Tosin en ikinä Aspergerista rai halvauksesta huolimatta ottaisi miestä noin itsekkäästä syystä.


        poiuuyy


      • Anonyymi

        OIjoi 🙁, ootko sairastanut syöpää vai onko joku muu lääke?
        Mitäs mieltä sä olet, kummat oireet hankalampia?

        Ihmisillä on omat subjektiiviset kokemukset ja oikeus tähän, mutta silti eri oireilla on paljon eroja toimintakyvyn ja sosiaalisuden kannalta ja näitä eroja joutuu ja pitääkin välillä vähän verratakin keskenään, ei toki suoraan päittäin.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OIjoi 🙁, ootko sairastanut syöpää vai onko joku muu lääke?
        Mitäs mieltä sä olet, kummat oireet hankalampia?

        Ihmisillä on omat subjektiiviset kokemukset ja oikeus tähän, mutta silti eri oireilla on paljon eroja toimintakyvyn ja sosiaalisuden kannalta ja näitä eroja joutuu ja pitääkin välillä vähän verratakin keskenään, ei toki suoraan päittäin.

        Monisairas

        "eri oireilla on paljon eroja toimintakyvyn ja sosiaalisuden kannalta ja näitä eroja joutuu ja pitääkin välillä vähän verratakin keskenään"

        En edelleenkään ymmärrä, että miksi tällaista vertailua pitää tehdä tällä palstalla. Eihän jotkut halvaustyyppiset oireet esimerkiksi liity mitenkään vaikka tämän ketjun alkuperäiseen viestiin. Miksi siis mainita niitä tässä ketjussa ollenkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "eri oireilla on paljon eroja toimintakyvyn ja sosiaalisuden kannalta ja näitä eroja joutuu ja pitääkin välillä vähän verratakin keskenään"

        En edelleenkään ymmärrä, että miksi tällaista vertailua pitää tehdä tällä palstalla. Eihän jotkut halvaustyyppiset oireet esimerkiksi liity mitenkään vaikka tämän ketjun alkuperäiseen viestiin. Miksi siis mainita niitä tässä ketjussa ollenkaan?

        Niin siis ei mun pointtina ole juuri halvausoireet ja tähän vetaus, mutta vertailua pitää joskus tehdä mittasuhteiden ja tasapuolisuuden säilyttämiseksi eri sairauksien välillä. Minun näkökulmasta tietyt autismin kirjon oireet ja monet muut on "lupa valittaa kaikesta". Sitä paitsi monessa muussa keskustelussa on tuotu esille, että heillä voi olla jotain herkkyyttä liioitella oireiden merkitystä ja kalastella liikaa apua ja etua.
        Uskallan väittää, että he sairastuessaan pahemmin pistävät oireiden merkitykset uuteen järjestykseen.

        Monesti käytetään perustetta, että ko. oirekirjo ja moni muu on synnynnäinen eikä muuta voi. Se on enemmän arvaus/hypoteesi, sillä syytähän ei tunneta. Sitten se, että on synnynnäinen, ei tarkoita aina, että on täysin muuttumaton.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis ei mun pointtina ole juuri halvausoireet ja tähän vetaus, mutta vertailua pitää joskus tehdä mittasuhteiden ja tasapuolisuuden säilyttämiseksi eri sairauksien välillä. Minun näkökulmasta tietyt autismin kirjon oireet ja monet muut on "lupa valittaa kaikesta". Sitä paitsi monessa muussa keskustelussa on tuotu esille, että heillä voi olla jotain herkkyyttä liioitella oireiden merkitystä ja kalastella liikaa apua ja etua.
        Uskallan väittää, että he sairastuessaan pahemmin pistävät oireiden merkitykset uuteen järjestykseen.

        Monesti käytetään perustetta, että ko. oirekirjo ja moni muu on synnynnäinen eikä muuta voi. Se on enemmän arvaus/hypoteesi, sillä syytähän ei tunneta. Sitten se, että on synnynnäinen, ei tarkoita aina, että on täysin muuttumaton.

        Monisairas

        "Sitä paitsi monessa muussa keskustelussa on tuotu esille, että heillä voi olla jotain herkkyyttä liioitella oireiden merkitystä ja kalastella liikaa apua ja etua."

        Minä kyllä uskallan väittää, että autisminkirjon ihmiset päinvastoin toimivat noin huomattavasti harvemmin kuin ihmiset keskimäärin. Autisminkirjon ihmisethän ovat yleensä rehellisiä ja omaavat voimakkaan oikeudentunnon. Kumpaankaan noista piirteistä ei oikein sovi tuollainen oireiden liioittelu tai etuuksien kalastelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitä paitsi monessa muussa keskustelussa on tuotu esille, että heillä voi olla jotain herkkyyttä liioitella oireiden merkitystä ja kalastella liikaa apua ja etua."

        Minä kyllä uskallan väittää, että autisminkirjon ihmiset päinvastoin toimivat noin huomattavasti harvemmin kuin ihmiset keskimäärin. Autisminkirjon ihmisethän ovat yleensä rehellisiä ja omaavat voimakkaan oikeudentunnon. Kumpaankaan noista piirteistä ei oikein sovi tuollainen oireiden liioittelu tai etuuksien kalastelu.

        Autisminkirjon ihmiset ovat kiinnostumattomia sosiaalisesta pelistä ja usein vähään tyytyväisiä.
        Kyllähän minuakin ihmetellään että olen lahjakas nainen mutta aivan asematon ja varaton.l

        poiyuyttt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autisminkirjon ihmiset ovat kiinnostumattomia sosiaalisesta pelistä ja usein vähään tyytyväisiä.
        Kyllähän minuakin ihmetellään että olen lahjakas nainen mutta aivan asematon ja varaton.l

        poiyuyttt

        Nyt sitten eräät "hoitajat" ovat luulleet vaatimattomien olosuhteideni perusteella, että lahjakkuuteni olisi epätodellista mielikuvitustani.
        Nämä on niitä autisminkirjon ongelmia. Ihmiset eivät ymmärrä että lahjakas autisti voi olla erittäin vaatimaton,


        poiuyytyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitä paitsi monessa muussa keskustelussa on tuotu esille, että heillä voi olla jotain herkkyyttä liioitella oireiden merkitystä ja kalastella liikaa apua ja etua."

        Minä kyllä uskallan väittää, että autisminkirjon ihmiset päinvastoin toimivat noin huomattavasti harvemmin kuin ihmiset keskimäärin. Autisminkirjon ihmisethän ovat yleensä rehellisiä ja omaavat voimakkaan oikeudentunnon. Kumpaankaan noista piirteistä ei oikein sovi tuollainen oireiden liioittelu tai etuuksien kalastelu.

        Olisko ollut sitten adhd... kun tämä on joillain autismikirjolaisilla ja tästä sitten tullut sekaannus tai sitten joku kirjon ääripää.

        Osalla ainakin rehellisyys ja oikeudentunto on lähinnä suhteessa itseen. Äärimmillään he surutta vaikka tappavat ihmisen, jos heitä vähänkin on loukattu. Ulkopuolisen silmin ei mitään suhteellisuuden tajua.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko ollut sitten adhd... kun tämä on joillain autismikirjolaisilla ja tästä sitten tullut sekaannus tai sitten joku kirjon ääripää.

        Osalla ainakin rehellisyys ja oikeudentunto on lähinnä suhteessa itseen. Äärimmillään he surutta vaikka tappavat ihmisen, jos heitä vähänkin on loukattu. Ulkopuolisen silmin ei mitään suhteellisuuden tajua.

        Monisairas

        jotenkin järkyttävää tietämättömyys autisminkirjosta kun itsellä on kirjahyllyssä kymmeniä parhaimpien asiantuntijoiden kirjoja mutta keskustelun taso aiheesta tuntuu yleisellä tasolla vuosi vuodelta vain laskevan.


        popiyuyytyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OIjoi 🙁, ootko sairastanut syöpää vai onko joku muu lääke?
        Mitäs mieltä sä olet, kummat oireet hankalampia?

        Ihmisillä on omat subjektiiviset kokemukset ja oikeus tähän, mutta silti eri oireilla on paljon eroja toimintakyvyn ja sosiaalisuden kannalta ja näitä eroja joutuu ja pitääkin välillä vähän verratakin keskenään, ei toki suoraan päittäin.

        Monisairas

        no siis mulla on Asperger , sitten sain tutkimuksessa käytetystä lääkeaineesta nuo vakavat koko kehon vauriot jotka kestivät noin kymmenen vuotta.
        sen jälkeen on tullut syöpää muistuttavia kudosmuutoksia, joihin olen käyttänyt luontaislääkettä, joka on osoittanut tehoa, koskas minua kohdeltiin niin huonosti terveydenhuolossa, etten sinne halua mennä, ennenkuin on varmistettu ihmisarvoinen kohtelu minua kohtaan.


        popiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko ollut sitten adhd... kun tämä on joillain autismikirjolaisilla ja tästä sitten tullut sekaannus tai sitten joku kirjon ääripää.

        Osalla ainakin rehellisyys ja oikeudentunto on lähinnä suhteessa itseen. Äärimmillään he surutta vaikka tappavat ihmisen, jos heitä vähänkin on loukattu. Ulkopuolisen silmin ei mitään suhteellisuuden tajua.

        Monisairas

        Ei sillä ole merkitystä oliko autismi vai adhd....nettipalstat ovat juorupalstoja, eivät asiantuntijalähteitä. Asian voi selvittää paremmin tietokirjallisuudesta millaisia ominaisuuksia noihin neurologioihin liitttyy.


        popiyuyyty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole merkitystä oliko autismi vai adhd....nettipalstat ovat juorupalstoja, eivät asiantuntijalähteitä. Asian voi selvittää paremmin tietokirjallisuudesta millaisia ominaisuuksia noihin neurologioihin liitttyy.


        popiyuyyty

        En ole kuullut että kumpaankaan liittyisi erityistä lipevyyttä.


        ppoiuyhy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullut että kumpaankaan liittyisi erityistä lipevyyttä.


        ppoiuyhy

        Kumpikaan ei ole varsinaisesti luonteenpiirre eikä persoonallisuustyyppi, joten siellä voi olla erilaisia luonteita ja persoonia. Ne ovat enemmän fysiologisia hermostollisia ominaisuuksia nuo Asperger ja adhd, liittyy hermoston toimintaan


        ppiuyyyy6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpikaan ei ole varsinaisesti luonteenpiirre eikä persoonallisuustyyppi, joten siellä voi olla erilaisia luonteita ja persoonia. Ne ovat enemmän fysiologisia hermostollisia ominaisuuksia nuo Asperger ja adhd, liittyy hermoston toimintaan


        ppiuyyyy6

        Minun näkemykseni mukaan psyykelääkkeet saattavat tehdä poikkeavan neurologian omaavista henkilöistä tahtomattaan vaarallisia, koska heillä voi olla herkkä hermosto, joka ei kykene sellaista lääkitystä käsittelemään tavanomaisesti,
        Psyykelääkkeiden vuoksi autistisisissa voi olla aggressiivisia. Nähdäkseni se johtuu psyykelääkkeistä, ei autismista,


        ppiuygtgtt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun näkemykseni mukaan psyykelääkkeet saattavat tehdä poikkeavan neurologian omaavista henkilöistä tahtomattaan vaarallisia, koska heillä voi olla herkkä hermosto, joka ei kykene sellaista lääkitystä käsittelemään tavanomaisesti,
        Psyykelääkkeiden vuoksi autistisisissa voi olla aggressiivisia. Nähdäkseni se johtuu psyykelääkkeistä, ei autismista,


        ppiuygtgtt

        Joo, ehdottomasti psyykelääkkeet voi olla hyvin arvaamattomia!

        Jaa niin, että autismi eikä adhd itsessään ei vaikuta luonteeseen eikä selittäisi mahdollista agressiivisuutta, vaan syy on muu... kun oot paremmin näistä kärryillä, niin uskon.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko ollut sitten adhd... kun tämä on joillain autismikirjolaisilla ja tästä sitten tullut sekaannus tai sitten joku kirjon ääripää.

        Osalla ainakin rehellisyys ja oikeudentunto on lähinnä suhteessa itseen. Äärimmillään he surutta vaikka tappavat ihmisen, jos heitä vähänkin on loukattu. Ulkopuolisen silmin ei mitään suhteellisuuden tajua.

        Monisairas

        "Äärimmillään he surutta vaikka tappavat ihmisen, jos heitä vähänkin on loukattu."

        Mihin tuo käsityksesi perustuu? Jos esittää noin rankan väitteen jostakin ihmisryhmästä, niin se pitää kyllä perustella jotenkin. Onko sinulla kertoa vaikka jotakin tutkimusta, joka osoittaisi, että Asperger-henkilöillä olisi suurentunut riski tehdä murha? Tuollainen lause on erittäin helppoa vain heittää ilmaan, mutta niin toiminen on kyllä erittäin haitallista, koska sillä tavalla lietsotaan ennakkoluuloja.

        Todellisuudessa Asperger-henkilöt eivät syyllisty muita ihmisiä useammin rikoksiin. Tämä tieto on tarkistettavissa esimerkiksi Wikipedian Aspergerin oireyhtymä -artikkelista Aspergerin oireyhtymä ja rikollisuus -otsikon alta. Toki joku yksittäinen assi voi tehdä murhan, mutta syy on silloin joku muu kuin Asperger. Kenenkään ihmisen kaikkia tekoja ei voi laittaa jonkun yhden ominaisuuden piikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ehdottomasti psyykelääkkeet voi olla hyvin arvaamattomia!

        Jaa niin, että autismi eikä adhd itsessään ei vaikuta luonteeseen eikä selittäisi mahdollista agressiivisuutta, vaan syy on muu... kun oot paremmin näistä kärryillä, niin uskon.

        Monisairas

        Syy voi tulla muunmuassa kohtuuttomasta väärinymmärryksen ja väärinkohtelun määrästä joillain joilla on semmoinen luonne että voi reagoida asioihin aggressiivisesti.
        Itse en reagoi koskaan mihinkään aggressiivisesti, en edes äärimmäisissä tilanteissa.


        popiiuuuuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syy voi tulla muunmuassa kohtuuttomasta väärinymmärryksen ja väärinkohtelun määrästä joillain joilla on semmoinen luonne että voi reagoida asioihin aggressiivisesti.
        Itse en reagoi koskaan mihinkään aggressiivisesti, en edes äärimmäisissä tilanteissa.


        popiiuuuuu

        Sen sijaan autistisilla naisilla on erityinen riski joutua syrjinnän ja vääärinkäytön kohteeksi, Tuossa tutkimus Australiasta:
        http://www.australianautismalliance.org.au/wp-content/uploads/2017/03/Autistic-Women.pdf

        Itse jouduin röyhkeän väärinkäytön kohteeksi kriisipuhelimessa. Sitä jatkui vuosia, Ja se levisi jopa puhelimen ulkopuolelle.

        ppuiyttt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen sijaan autistisilla naisilla on erityinen riski joutua syrjinnän ja vääärinkäytön kohteeksi, Tuossa tutkimus Australiasta:
        http://www.australianautismalliance.org.au/wp-content/uploads/2017/03/Autistic-Women.pdf

        Itse jouduin röyhkeän väärinkäytön kohteeksi kriisipuhelimessa. Sitä jatkui vuosia, Ja se levisi jopa puhelimen ulkopuolelle.

        ppuiyttt

        Se että minun vammautuminen päästä varpaisiin ei kriisipuhelimen mukaan ollut edes kriisi, on kyllä syrjintää, johon kukaan yhteiskunnan taho ei ole puuttunut,



        pouyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että minun vammautuminen päästä varpaisiin ei kriisipuhelimen mukaan ollut edes kriisi, on kyllä syrjintää, johon kukaan yhteiskunnan taho ei ole puuttunut,



        pouyyy

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5980973/

        Tutkimus osoittaa autistisilla henkilöillä on huomattava kohonnut riski joutua uhrin asemaan ja väkivallan kohteeksi,


        poiytrtrtrt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5980973/

        Tutkimus osoittaa autistisilla henkilöillä on huomattava kohonnut riski joutua uhrin asemaan ja väkivallan kohteeksi,


        poiytrtrtrt

        Jouduin myös terveydenhuollossa törkeään kohteluun.
        Mainitsemani Aspergerinikin kirjattiin ihan kuin se olisi lähinnä kuvitelmaani.
        Kyllä sen vaan on neurologian tohtori diagnosoinut,


        poiyttt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ehdottomasti psyykelääkkeet voi olla hyvin arvaamattomia!

        Jaa niin, että autismi eikä adhd itsessään ei vaikuta luonteeseen eikä selittäisi mahdollista agressiivisuutta, vaan syy on muu... kun oot paremmin näistä kärryillä, niin uskon.

        Monisairas

        Kiitän luottamuksesta.

        Olen hyvin paljon itseopiskellut näistä aiheista, Olen suorastaan ekspertti etenkin mitä tulee Aspergeriin ja touretten oireyhtymään.
        Kummastakin on yli kymmenen vuoden perusteelliset itseopinnot.
        Yritin kerran tuoda Suomeen amerikkalaisen tourettepuhujankin joka lupasi minulle tulla pelkällä kulukorvauksella tänne, mutta sitten nolosti ei löytynyt kutsujaa,


        poiuyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitän luottamuksesta.

        Olen hyvin paljon itseopiskellut näistä aiheista, Olen suorastaan ekspertti etenkin mitä tulee Aspergeriin ja touretten oireyhtymään.
        Kummastakin on yli kymmenen vuoden perusteelliset itseopinnot.
        Yritin kerran tuoda Suomeen amerikkalaisen tourettepuhujankin joka lupasi minulle tulla pelkällä kulukorvauksella tänne, mutta sitten nolosti ei löytynyt kutsujaa,


        poiuyyyy

        Ja mä saattaisin jopa osata neuvoa paremmin kuin kriisipuhelinvastaajat kuinka asperger ja tourettelapsia voi ongelmitta hoitaa ilman lääkkeitä ja terapioita onnistuneella kotohoidolla,


        popiutfrrtytyu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mä saattaisin jopa osata neuvoa paremmin kuin kriisipuhelinvastaajat kuinka asperger ja tourettelapsia voi ongelmitta hoitaa ilman lääkkeitä ja terapioita onnistuneella kotohoidolla,


        popiutfrrtytyu

        Kriisipuhelimessa he osaa vaurioittaa jopa tourette ja Asperger ekspertin itsensä tavalla jota en olisi voinut kuvitella hurjimmissa kuvitelmissakaan ennen kokemusta.


        pop0uiyuyyyuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kriisipuhelimessa he osaa vaurioittaa jopa tourette ja Asperger ekspertin itsensä tavalla jota en olisi voinut kuvitella hurjimmissa kuvitelmissakaan ennen kokemusta.


        pop0uiyuyyyuu

        Parhaan kohtelun ilman mitään syrjintääå oon saanut kaikkein korkeimmin koulutetuilta ihmisiltä. 99% tohtoreista on kohdellut mua erittäin hyvin.


        pooiuyyyuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaan kohtelun ilman mitään syrjintääå oon saanut kaikkein korkeimmin koulutetuilta ihmisiltä. 99% tohtoreista on kohdellut mua erittäin hyvin.


        pooiuyyyuu

        Kun mä kerroin ulkomaalaiselle taidetohtorille syrjinnästäni Suomessa, sain viestin, jossa ei lukenut muuta kuin että erään maan prinssillä on sama kiinnostus ku minulla.

        poiuyttrtt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun mä kerroin ulkomaalaiselle taidetohtorille syrjinnästäni Suomessa, sain viestin, jossa ei lukenut muuta kuin että erään maan prinssillä on sama kiinnostus ku minulla.

        poiuyttrtt

        He on ku taivaalta ilmestyviä enkeleitä he taidetohtorit.
        Muuten olisinkin jo mennyttä naista,

        poiuygytyu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OIjoi 🙁, ootko sairastanut syöpää vai onko joku muu lääke?
        Mitäs mieltä sä olet, kummat oireet hankalampia?

        Ihmisillä on omat subjektiiviset kokemukset ja oikeus tähän, mutta silti eri oireilla on paljon eroja toimintakyvyn ja sosiaalisuden kannalta ja näitä eroja joutuu ja pitääkin välillä vähän verratakin keskenään, ei toki suoraan päittäin.

        Monisairas

        Itsellä on aspergers ja ollut sekä kives- että ihosyöpä. Itselle nämät syövät ovat olleet lastenleikkiä aspergeriin verrattuna. Mutta silti kenenkään on väärin vertailla ongelmiaan.


    • Anonyymi

      Kyllä autistiset ominaisuudet ovat todellisia, ei mikään lupa valittaa kaikesta,
      mutta autisminkirjon diagnoosi voi toki turvata olemassaoloa omana itsenään ilman vahingoittavia mielenterveyshoitoja joita voitaisiin väärinkäyttää yrityksiin luonnottomaan samankaltaistamiseen neurotyypillisten ihmisten kanssa. Sellaiset toimet olisi vain järjetöntä mieletöntä väkivaltaa mikä tuhoaisi mielenterveyden.

      popiuyuyyy

      • Anonyymi

        Joo ja voin kertoa ettei pelkkä Asperger ole mitään verrattavankaan hirveää verrattuna halvaukseen ja syöpään fyysisinä kokemuksina.
        Asperger on enemmänkin aivotyyppi.



        pouyyiooiu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja voin kertoa ettei pelkkä Asperger ole mitään verrattavankaan hirveää verrattuna halvaukseen ja syöpään fyysisinä kokemuksina.
        Asperger on enemmänkin aivotyyppi.



        pouyyiooiu

        Asperger tuottaa ongelmia lähinnä siksi että ympäristö on niin ahdasmielinen, ett'ä vaatii jotain tiettyä aivotyyppiä , ja diagnoosi tulee tarpeelliseksi sen takia,
        Ei siksi, että se olisi hirveä sairaus.

        poiuyttuui


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asperger tuottaa ongelmia lähinnä siksi että ympäristö on niin ahdasmielinen, ett'ä vaatii jotain tiettyä aivotyyppiä , ja diagnoosi tulee tarpeelliseksi sen takia,
        Ei siksi, että se olisi hirveä sairaus.

        poiuyttuui

        Asperger ja autismi voi johtaa siihen että joutuu sosiaalisiin tilanteisiin joissa kohdellaan törkeästi, kuten minua kriisipuhelimessa erittäin törkeästi.
        En osannut soohen varautua ja suojella itseäni kriisipuhelimessa, koska olin aiemmin saanut Suomessa erittäin hyvää kohtelua liittyen Aspergeriini,


        poiyugtyyuuy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asperger ja autismi voi johtaa siihen että joutuu sosiaalisiin tilanteisiin joissa kohdellaan törkeästi, kuten minua kriisipuhelimessa erittäin törkeästi.
        En osannut soohen varautua ja suojella itseäni kriisipuhelimessa, koska olin aiemmin saanut Suomessa erittäin hyvää kohtelua liittyen Aspergeriini,


        poiyugtyyuuy

        Viimeisen kerran siellä kriisipuhelimessa vastasi joku aspergermyönteinen sosiaalityöntekijä, eikä sillä kertaa kohtelu ollut törkeää.
        Hän vaikutti hieman vaivautuneelta mainittuani millaista kohtelua siellä yleensä on,.


        poiuyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja voin kertoa ettei pelkkä Asperger ole mitään verrattavankaan hirveää verrattuna halvaukseen ja syöpään fyysisinä kokemuksina.
        Asperger on enemmänkin aivotyyppi.



        pouyyiooiu

        Itse olen mies jolla on aspergers ja käynyt kaksi syöpää läpi. Itse voin todeta että syövät on lastenleikkiä verrattuna aspergeriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen mies jolla on aspergers ja käynyt kaksi syöpää läpi. Itse voin todeta että syövät on lastenleikkiä verrattuna aspergeriin.

        No, ehkäpä silloin jos oot käynyt läpi ja et oo saanut syövistä tai hoidoista isoja kroonisia haittoja.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Kun seurasin Aspergerien nettipalstaa aikoinaan, järkytyin kuinka moni nuori palstalainen kuoli tuossa lyhyessä ajassa, näkemykseni mukaan väärään hoitoon.


      popouiyyy

      • Anonyymi

        Siellä oli sellainen nuori mieskin , hän kirjoitteli paljon jostain hoidoista palstalle, ilmeisesti sähköshokeista ja vaikka mistä, ja sitten sinne tuli juttua että' hän oli kuollut.
        Sitten oli balettitanssija-asperger, joka ei kirjoitusten perusteella saanut tarvitsemaansa hoitoa fyysisiin vaivoihinsa. Sitten nettipalstalle tuli ilmoitus, että hänkin kuollut,,,


        popiuytt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä oli sellainen nuori mieskin , hän kirjoitteli paljon jostain hoidoista palstalle, ilmeisesti sähköshokeista ja vaikka mistä, ja sitten sinne tuli juttua että' hän oli kuollut.
        Sitten oli balettitanssija-asperger, joka ei kirjoitusten perusteella saanut tarvitsemaansa hoitoa fyysisiin vaivoihinsa. Sitten nettipalstalle tuli ilmoitus, että hänkin kuollut,,,


        popiuytt

        Itse sain hyvää kohtelua. Mulla oli luksusneurologi,

        Mutta kriisipuhelimen toimintatavoilla olisin minäkin jo mahdollisesti kuollut.
        Mutta ei hätää, en aio niillä ohjeilla mennä.


        poiuytttrt


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Se on tuon äärimmäisen syrjinnän takia, kun tulin tänne pitämään ääntä.-


        poiuyyttt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tuon äärimmäisen syrjinnän takia, kun tulin tänne pitämään ääntä.-


        poiuyyttt

        En ole muutoin kiinnostunut tämmöisistä nettipalstoista, mutta tuli sen verran iso huoli että joudun salassa törkeän syrjinnän kohteeksi johon voi jopa kuolla, niin tulin tänne pitämään ääntä, ettei onnistu salassa,.

        poiuyytyty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole muutoin kiinnostunut tämmöisistä nettipalstoista, mutta tuli sen verran iso huoli että joudun salassa törkeän syrjinnän kohteeksi johon voi jopa kuolla, niin tulin tänne pitämään ääntä, ettei onnistu salassa,.

        poiuyytyty

        Siis mä jouduin joukkomanipuloinnin kohteeksi siellä kriisipuhelimessa aivovaurioituneena se on totuus,


        poouyyytyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mä jouduin joukkomanipuloinnin kohteeksi siellä kriisipuhelimessa aivovaurioituneena se on totuus,


        poouyyytyt

        Yksin pärjään 100 kertaa paremmin.

        poiyugttgt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksin pärjään 100 kertaa paremmin.

        poiyugttgt

        Ja nyt mun on sitten pitänyt vielä itseopiskella narsisti-psykopaatti expertiksi, jotta osaan selvitä että mua ei manipuloida vaarallisesti.


        popoiuyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nyt mun on sitten pitänyt vielä itseopiskella narsisti-psykopaatti expertiksi, jotta osaan selvitä että mua ei manipuloida vaarallisesti.


        popoiuyyyy

        Mutta autisteilla on konstinsa. Keksin neron taideidean itseni pelastamiseksi
        joukkomanipuloijilta.


        poouyttttyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta autisteilla on konstinsa. Keksin neron taideidean itseni pelastamiseksi
        joukkomanipuloijilta.


        poouyttttyy

        Ja mikä näissä joukkomanipuloijissa on huvittavaa on se, että
        he ei usko tämmösten nerojen ideoiden keksimisen olevan oikeesti mahdollista, kun heillä on niin kangistunut ajattelutapa,


        popiuyttt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä näissä joukkomanipuloijissa on huvittavaa on se, että
        he ei usko tämmösten nerojen ideoiden keksimisen olevan oikeesti mahdollista, kun heillä on niin kangistunut ajattelutapa,


        popiuyttt

        Kun aloin puhua kohtaamistani taidetohtoreista, jotkut neurotyypilliset "hoitajat" luulivat minun tulleen hulluksi ja kuvittelevan.


        poouyttrr


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun aloin puhua kohtaamistani taidetohtoreista, jotkut neurotyypilliset "hoitajat" luulivat minun tulleen hulluksi ja kuvittelevan.


        poouyttrr

        Noi on niitä autistin elämän absurdeja väärinkäsityksiä.



        popiy7uy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noi on niitä autistin elämän absurdeja väärinkäsityksiä.



        popiy7uy

        Tai tokihan se taide on kyllä kuvitteluni tulosta, mutta eivät taidetohtorit,


        poiuyyttt


    • Anonyymi

      AP

      Itsekin olen joutunut väärinkohdelluksi. En tiedä, että onko diagnoosi syynä siihen vai se ettei siitä välitetä. Sosiaalityöntekijät haluaisivat koko ajan parantaa autismini. He eivät kuitenkaan näytä tietävän ettei autismi ole mikään sairaus jonka voisi parantaa. Minun on jopa täytynyt käydä suljetulla osastolla sillä epäiltiin, että olisin psykoottinen, koska ei suostuttu uskomaan, että minulla on autismi. Pääsin sieltä onneksi muutamassa päivässä kun mitään psykoosiin viittaavaa ei onnistuttu löytämään. Olen kuullut, että jotkut autistit ovat joutuneet jäämään pitkäksikin aikaa ja heille on syötetty lääkkeitä joista on mennyt pää sekaisin ja sitten on sanottu, etteivät he voi lähteä, koska ovat niin sekavia.

    • Anonyymi

      AP

      Muutaman viime päivän aikana olen saanut ihmeellisen paljon aikaan. Kävin yhtenä päivänä läpi vanhoja lakanoita ja sieltä löytyi sellainen hieno tilkkukangas. Ajattelin, että siitä saisi tehtyä lasten lakanoita. Nyt olen saanut tehtyä siitä vauvan tyynyliinan. En kyllä tiedä mitä teen sillä, koska meillä ei ole siihen sopivaa tyynyä.
      Muutenkin pitäisi ostaa lisää tyynyjä. En vain oikein uskalla ostaa, koska mieheni on todella vaativa tyynyn suhteen enkä tiedä mitä sillä sitten tekisin jos se ei kelpaisikaan.
      Tuli mieleen, että pitäisi päättää parin seuraavan päivän ruuat joten täytyy taas lopettaa tältä erää.

    • Anonyymi

      AP

      Autismi-lehti tuli eilen ja siinä on monia samankaltaisuuksia omaan elämään verrattuna. Siinä puhuttiin esim. valikoivasta puhumattomuudesta. Vaikka se vähän sivuaa autismia, ainakin joidenkin mielestä, niin itse toimin vähän samalla lailla, vaikkei minulla mitään fyysistä syytä ole olla puhumatta. Siitä on kirjoitettu yhdessä yhteydessä, että puhun miehelleni kuiskaamalla. En kuitenkaan tiedä, miten muuten toimisin. Jos olen tarkoittanut sanoa jonkun asian vain miehelleni, niin miksi kaikkien muidenkin pitäisi kuulla mitä sanon. Asiaan vaikuttaa myös paljon ympäristö ja muut ihmiset. Olen huomannut, että lapsuudenkodissa on paljon helpompi puhua muiden kuullen. Samaten jos on joku tietty henkilö paikalla koko ajan, niin hänestä ei niin kauheasti välitä myöhemmin, vaan niin kai se on suurimmalla osalla. Sosiaalityöntekijät eivät kuitenkaan näytä tajuavan sitä. Jos minä uskallan puhua enemmän jollekin tietylle henkilölle, niin he luulevat, että pystyn yhtäkkiä puhumaan kaikille muillekin samalla lailla.
      Autismin diagnoosin jälkeen olen huomannut myös miehelläni erilaisia neurologisia piirteitä. Hänestä on myös kirjoitettu, että hän olisi yliaktiivinen. Tuskin hän silti mitään ADHD:n diagnoosia saisi. Hän on myös herkkä esim. kirkkaille valoille ja erilaisille hajuille. Hän käyttää ajaessa melkein aina aurinkolaseja vaikkei aurinko edes paistaisi. Sisällään ei saa käyttää kattovaloja vaan laitamme aina pimeän tullen koristevalot palamaan. Hän ei myöskään pysty olemaan keittiössä jos siellä paistetaan sian jauhelihaa, siksi olen pyrkinyt aina ostamaan nautaa.
      Ajan hahmottaminen myös näyttää olevan hänelle hankalaa, olemme melkein aina tunnin myöhässä vaikkemme ole edes kerenneet lähtä minnekään.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni käski lajitella vanhoja papereita ja vastaan tuli kirjaus siitä kun olin suljetulla osastolla. En voi ymmärtää miksi autistisia henkilöitä kohdellaan näin. Minkä takia kaikki ihmiset miettivät mikä minussa on vikana ja miksi en ole niin kuin muut henkilöt. Miksei se riitä, että minulla on autismi, vaikka se on tiedossa oleva asia niin silti ihmiset käyttäytyvät kuin käytökseni olisi täysi mysteeri. Miksen saa olla autistinen ihan rauhassa ilman, että ihmiset tekevät siitä numeroa. Minulle ja miehelleni autismi ei ole mikään ongelma joten miksi sen täytyy olla muille. Toivottavasti autistisetkin joskus saisivat elää normaalia elämää ilman, että muut pitäisivät heitä epäonnistujina synnynnäisen ominaisuuden vuoksi.

    • Anonyymi

      Tuo miehesi tänne, niin annan hänelle vähän kyytiä.

    • Anonyymi

      Hei, kiva kun kerrot elämästänne ❤️ Meillä on mies autisti ja koko elämä on mennyt niin, ettei voi tehdä mitään, ei voi suunnitella edes yhtä päivää, saatikka esim. lomaa, tms. Hän ei 'kuule' toisen puhetta. On täysin omassa maailmassaan. Elämä on mennyt kuunnellessa Beethovenia ja Mozartia ja klassista musiikkia. Olen oppinut koko klassisen musiikin ja pianonsoiton siinä ohessa, kun häntä hoidan. Joka ikinen elämän päivä on vain puhuttava klassisesta musiikista, ei mistään normaaliin elämään kuuluvasta. No, on tämäkin elämää, joskin aika raskasta, mutta häntä rakastan. ❤️❤️❤️

      • Anonyymi

        Kukaan normaaleilla inhimillisillä tunteilla ja järjellä varustettu tuskin on onnellinen ihmisen kanssa joka ei kuuntele. Puuttuu vastavuoroisuus ja kuulluksi tuleminen tuosta suhteesta. Olet lähinnä hänen hoitajansa/hoivaajansa. Älkää hyvät ihmiset uhratkoon itseänne tuollaiseen. Katkeruutta siitä seuraa.


    • Anonyymi

      Mun täytyy kyllä sanoa, että en kauheesti enää voi propseja antaa koko tieteenalalle. Miten myyt sielusi saa###@lle. 3 vinkkiä: 1. Tauotta, tenat housuissa, 2. Normalisointi, 3. Ja eikun uuteen nousuun.
      Ja karseinta on, että saan viestiä siitä, että tämä on ns. normisetti. Wtf!

    • Anonyymi

      AP

      Taas on paljon kaikkea mitä pitäisi saada aikaiseksi. Tytärpuolen sänkyyn pitäisi ommella lakana ja pojan sänkyyn taas hyttysverkko. Tuntuu, että pää hajoaa kun on niin paljon asioita mitä ei muista tai jaksa tehdä. Olen kyllä jo joistain projekteista luopunut ennenkuin pääsen edes alkuun sillä loppuun pääseminen ei välttämättä onnistu. On helpompaa vain teettää työ muilla mutta se toisaalta maksaa. Varmaan pitää pyrkiä luopumaan kaikista vapaaehtoisista vastuutehtävistä ja vain nauttia omasta ajasta.
      Sama se on kyllä miehellänikin. Saunassa ei ole ollut puoleen vuoteen sähköjä kun hän ei ole saanut aikaiseksi etsiä ja korjata vikaa mikä sen aiheuttaa. Olisi todella helppoa kun vain soittaisi sähkömiehelle niin vika olisi varmaan päivässä korjattu. Yläkertakin pitäisi remontoida niin sinne saisi lapsille huoneet ja meidän huone tyhjentää niin siellä mahtuisi tekemään jotain. Mutta mieheni ei vain saa noita asioita aikaiseksi. Minä kyllä saisin mutta sähköistä en ymmärrä niin en voi alkaa itse remontoimaan ja mieheni on hamstraaja niin hän ei anna minun siivota kamaria, koska hän pelkää, että laittaisin asioita hukkaan tai roskiin. Minä kyllä laittaisinkin vaikka mitä roskiin. Mieheni nimittäin hamstraa mm. vessapaperihylsyjä ja kaikkea muuta roskaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe