SILLÄ VÄHÄN, AIVAN VÄHÄN AIKAA VIELÄ, NIIN TULEE HÄN, JOKA TULEVA ON, EIKÄ VIIVYTTELE. (Hebr. 10: 37

Jospa paremmin painaisimme sydämiimme, mitä Jumalan sana opettaa Herran tulemisesta ja kristittyjen autuuden toivosta! Kukaan ei ole täydellinen, kaikki tarvitsemme oppia ja ojennusta. Se, jolla on osa ensimmäiseen ylösnousemukseen, se, joka tuntee syntinsä ja puutteensa ja taistelee niitä vastaan, ja se, joka etsii Vapahtajaansa ja tarvitsee alituisesti evankeliumin lohdutusta ja vahvistusta, on totuudessa Jumalan edessä pyhä ja autuas.

Tosin hän on armoitettu Jumalan lapsi silloinkin, kun hän tuntee olevansa kylmä ja saa nuhteita autuuden toivon heikkoudesta, Mutta hänen on nuhteista otettava vaarin ja niin hän saa siitä suuren siunauksen. Apostoli Paavali selittää autuuden toivon olevan tärkeän aseen sanoen: "Olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo."

Samaten kuin usko ja rakkaus ovat tärkeitä on myös toivo tärkeä. Toivo siihen, että Kristus kerran kunniassaan tulee, on herättävä, lohduttava, puhdistava ja elämää antava voima. Johannes sanoo:
" Ja jokainen, joka panee häneen sen toivon, puhdistaa itsensä, niin kuin hän on puhdas."

Paavali tahtoo korottaa kristittyjen mielen kaiken katoavaisuuden yläpuolelle teroittamalla heidän mieliinsä ajallisuuden lyhyyttä. Hän varoittaa heitä kiinnittämästä mieltään mihinkään maailmassa, olkoonpa se suloista tahi katkeraa. Hän sanoo:

" Mutta sen sanon, veljet, aika on lyhyt; olkoot sen takia ne, joilla on vaimot, vielä jäljellä olevana aikana niin kuin ei heillä olisikaan, ja ne jotka itkevät, niin kuin eivät itkisi ja ne, jotka iloitsevat, niin kuin eivät iloitsisi, ja ne, jotka jotakin ostavat, niin kuin eivät saisi sitä pitää, ja ne, jotka tätä maailmaa käyttävät, niin kuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman asu katoaa."

Huomaa, oi ihminen, aika on lyhyt! jos saat kokea iloa, iloitse kohtuullisesti. Se ei näet kestä kauan. Sinun on se jätettävä. Kun sinua kohtaa suru, niin sure myös kohtuullisesti. Sekään ei kestä kauan, sillä aika on lyhyt. Jos otat vaimon tahi jos saat omaisuuden, niin omista ne sillä mielellä, kuin jos sinun olisi niistä pian luovuttava.

Tyhmä liha tahtoo alituisesti nostaa päätänsä valmistaakseen itselleen paratiisin jo täällä maan päällä. Se on hulluutta! Se paratiisi on sangen lyhytaikainen. Oi, jospa ne kristityt, jotka niin suurella innolla varustautuvat tässä maailmassa tilustensa, kauppansa, laskelmiensa ja rakennelmiensa varaan, ajoissa pysähtyisivät, ennen kuin viimeinen hengellisen elämän kipinä heissä on sammunut ja jumalanpelon henki heistä on lähtenyt!

Ole itsetutkistelussa rehellinen. Missä on sydämesi? Mihin sydämesi on kiintynyt? Onko sydämesi taivaassa, josta odotat Vapahtajaasi? Tahi onko se maallisessa hyvässä? Ole suora! Älä valehtele vasten parempaa tietoasi.

Te, jotka olette nääntyä tiellä loppumattomiin puutteisiin, syntiin ja uskottomuuteen, jotka ette koskaan suo itsellenne oikein iloista, pilvetöntä päivää, älkää unohtako kaiken tämän kestävän vain vähän aikaa.

Sinä, joka taistelet vaikeissa kiusauksissa saatanan enkeliä vastaan, muista, pian tulee se, joka tuleva on! Nostakaa päänne, pelastumisenne hetki lähestyy! Raskas, paksu epäuskon sumu ei ikuisesti paina sielujamme! Häijy liha himoineen, paha, kylmä, viekas, kevytmielinen kova sydän ei ikuisesti vangitse henkeämme.

Etenkin ne, jotka ovat Jumalalta saaneet jonkin lahjan sielujen pelastamista varten ja sen takia Kristuksen sotilaina ovat vielä suuremmassa määrässä valheen ja pilkan ahdistamina maailmassa, sekä sisäisesti aivan käsittämättömien kiusausten saartamina, kiusausten, joita tuskin voivat kenellekään paljastaa, älkööt he unohtako "autuuden toivoa" , joka on oleva heidän "kypäränänsä" , älkööt unohtako tämän nykyisen ajan vaivojen kestävän vain vähän aikaa.

Pian Herra on antava niille murhetta, jotka teitä murehduttavat. Silloin kun Herra Jeesus ilmestyy kunniassaan enkeliensä kanssa, antaa hän teille, joita nyt ahdistetaan, rauhan ja kunnian ja te saatte pukeutua katoamattomuuteen. Paavali sanoo: "Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat."

Paras, ihanin on meillä vielä edessämme. Me saamme nähdä Kuninkaan kasvoista kasvoihin , ja sitten alati olla Herran luona! Onko meidän uskottava Kristukseen ainoastaan hänen puhuessaan armosta täällä ajassa? Tietysti uskomme häneen myös hänen puhuessaan autuudesta, joka meitä odottaa. Olkaamme siis valmiit, valvokaamme ja pitäkäämme huolta siitä, että kun huuto "katso, ylkä tulee" , kuuluu, meillä on öljyä lampuissa.

( C.O.Rosenius)

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taas on julkituotu valhetta ja eksytystä eli syntiä.

      1. ote >> SILLÄ VÄHÄN, AIVAN VÄHÄN AIKAA VIELÄ, NIIN TULEE HÄN, JOKA TULEVA ON, EIKÄ VIIVYTTELE. (Hebr. 10: 37) S-Seutulainen>>
      >>
      2. ote >> Olkaamme siis valmiit, valvokaamme ja pitäkäämme huolta siitä, että kun huuto "katso, ylkä tulee" , kuuluu, meillä on öljyä lampuissa. ( C.O.Rosenius)>>

      Taas YHDEN JAKEEN julistusta tuodaan esille, edes vaadittavaa pyhää henkeä teillä ei ole [ei ole öljyä lampuissa.]

      Totean, että S-Seutulaisen / saviseutulaisen, Usko Toivosen, ”ex-syntiseutulaisen”, Olavi Peltolan, Jaakko Pirttiahon, Leif Nummelan, C-O Roseniuksen ja GFn palstatoiminnan ydintä on tehdä jatkuvaa Teidän palstalaisten psykologista manipulointia.

      Johtava teema tuolla sakilla on julkituoda luterilaista Itsepetokseen perustuvaa Lutherin evankeliumia eli Vanhurskauttamisopin mukaista oppia luterilaisesta Kirkkoraamatusta, ETSIEN JAKEITA tuosta Kirkkoraamatusta, JOTKA SOPIVAT tuohon oppiin ja POISJÄTTÄEN JAKEET JOTKA EIVÄT SOVI tuohon oppiin. Tuo on luterilaisen Kirkkoraamatun itsepetos nro 1.

      Tuossa itsepetoksessa Herra Jumalan evankeliumista ”öljystä-öljynsaarna” ei kerrota mitään, vaan pimitetään tämä evankeliumi kokonaan.
      [ Itsepetos [ itsekusetus] on tilanne, jossa ihminen tietoisesti tulkitsee todellisuutta omien halujensa ja omien toiveidensa mukaisesti vääristellen totuutta ja lopulta uskoen omaan itseluomaansa Lutherin evankeliumiin / Vanhurskauttamisoppi-unelmaansa ja Poika / Sana- unelmaansa.]

      Tuon edm. olen Teille S24-palstalaiset tuonut esille hengen johdolla ja edelleen selkeästi todistellen polkenut heidän julistamansa luterilaisen Itsepetoksen perustuvan Lutherin evankeliumin eli Vanhurskauttamisopin maanrakoon.

      Te S24-palstalaiset varokaa noita harhaoppisia, älkää antako noille mitään vaikuttamismahdollisuutta Teidän palstalaisten uskonkäsitykseenne ja pelastuskäsitykseenne.

      • Anonyymi

        Huomenet Ano 07.03.2022 12:37 !

        Sinun palstatoiminnan ydintä vaikuttaa olevan disinformaatio ja sabotointi. Keskustelun aikana tapahtuvan sabotoinnin tarkoituksena on saada keskustelu loppumaan muun kuin manipuloijan aloitteesta. Keinoja tähän ovat muun muassa valehtelu ja vihjailu ja liioitellut tunteenpurkaukset. Asiat voidaan ”ymmärtää” tahallisesti väärin. Voidaan provosoida keskustelun lopettamista tai vastapuolen loukkaantumista. Muita keinoja ovat keskustelun nopea läpivienti ja päättäminen, aikapaineiden luominen, ehdottoman vaihtoehdon esittäminen ja tietojen valikoiva jakelu. Vastakeskustelijan kanta voidaan leimata kelvottomaksi ja hänessä pyritään herättämään huonoa omaatuntoa. Voidaan kieltäytyä vastaamasta kysymyksiin, antamasta selityksiä ja pimittää asiaan liittyviä tietoja sekä tekemättä myönnytyksiä omaan kantaan.

        Nimitysuutisia odotellessa ( . . ja siellä toisessa ketjussa ulpukat odottaa :-D )


    • 28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
      29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
      30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa."
      31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
      32 Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,
      33 kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla.
      34 Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.
      35 Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.
      36 Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
      37 Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
      38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen."
      39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
      ( Hebr. 10)

      • Anonyymi

        S-Seutulainen sinä tuot tänne valhetta ja petosta,
        epäjumalankuvaa Poikaa ja sinä häpäiset liiton veren >> joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren ( Hebr. 10) >>

        Herra on kieltänyt Sinua pitämästä epäjumalankuvaa ” Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä”
        Hän on kieltänyt Sinua häpäisemästä liiton veren,
        kostakoon Herra Jumala sinulle kaiken tuon, Hän on tuon ilmoittanut.

        Hän on myös ilmoittanut Sinulle ja Sinä tiedät että Hänen on kosto, tahallasi teet syntiä,
        Hebr 10: 30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa."

        Tässä on Herran antamia käskyjä Sinulle perkeleen juoksupoika:
        2 Moos. 20
        4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S-Seutulainen sinä tuot tänne valhetta ja petosta,
        epäjumalankuvaa Poikaa ja sinä häpäiset liiton veren >> joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren ( Hebr. 10) >>

        Herra on kieltänyt Sinua pitämästä epäjumalankuvaa ” Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä”
        Hän on kieltänyt Sinua häpäisemästä liiton veren,
        kostakoon Herra Jumala sinulle kaiken tuon, Hän on tuon ilmoittanut.

        Hän on myös ilmoittanut Sinulle ja Sinä tiedät että Hänen on kosto, tahallasi teet syntiä,
        Hebr 10: 30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa."

        Tässä on Herran antamia käskyjä Sinulle perkeleen juoksupoika:
        2 Moos. 20
        4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

        Tämä kosto kohta on nyt sitten ihan HEBREALAISILLE ✡️✡️✡️😈😈😈😈😈😈😈 ikävää heille kävi niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S-Seutulainen sinä tuot tänne valhetta ja petosta,
        epäjumalankuvaa Poikaa ja sinä häpäiset liiton veren >> joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren ( Hebr. 10) >>

        Herra on kieltänyt Sinua pitämästä epäjumalankuvaa ” Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä”
        Hän on kieltänyt Sinua häpäisemästä liiton veren,
        kostakoon Herra Jumala sinulle kaiken tuon, Hän on tuon ilmoittanut.

        Hän on myös ilmoittanut Sinulle ja Sinä tiedät että Hänen on kosto, tahallasi teet syntiä,
        Hebr 10: 30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa."

        Tässä on Herran antamia käskyjä Sinulle perkeleen juoksupoika:
        2 Moos. 20
        4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

        2mooses 20 on ihan vaan Juutalaisille sorry ikävää teille teidän pojille ...😈✡️ Ei ollenkaan koske kristittyjä.


      • Anonyymi

        Kohta 39 KADOTUKSEKSI JUUTALAISILLE .


      • Anonyymi

        Juutalaiset tallaa liiton veren jalkoihinsa suorastaan sylkee pilkkaa kieltää ...järkyttävää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2mooses 20 on ihan vaan Juutalaisille sorry ikävää teille teidän pojille ...😈✡️ Ei ollenkaan koske kristittyjä.

        olet tyhmäksi tullut [mahdollisesti olet aina ollut tyhmä] kommenteissasi, kelvottomia kommentteja olet laatinut baby ,
        Jumala on sinut hylännyt >>2mooses 20 on ihan vaan Juutalaisille sorry>>

        Lueppa totuuden opetusta, joka koskee Sinua:
        Room. 1
        18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
        19 sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
        20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
        21 koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
        22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet


      • 12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
        13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
        14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
        15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
        16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
        17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
        18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
        19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.
        ( Hebr. 3)

        1 Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
        2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
        3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
        4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
        5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni."
        6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
        7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."
        8 Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä.
        9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
        ( Hebr. 4)


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
        13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
        14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
        15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
        16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
        17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
        18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
        19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.
        ( Hebr. 3)

        1 Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
        2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
        3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
        4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
        5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni."
        6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
        7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."
        8 Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä.
        9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
        ( Hebr. 4)

        S-seutulainen, sinulla on >>paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta, ( Hebr. 3)>>

        S-seutulainen, Miksi olet luopunut elävästä Jumalasta?

        Mikset noudata Herra Jumalan 10 käskyä?


    • Anonyymi

      Hellarivaparit cityseurakunnat taisi jäädä ulos kuten ✡️🌈peite silmillä . ..

      • Anonyymi

        Käskyt koskevat kaikkia ihmisiä maan päällä .

        2 Moos. 20

        1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
        2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        8 Muista pyhittää lepopäivä.
        9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        13 Älä tapa.
        14 Älä tee huorin.
        15 Älä varasta.
        16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."


    • Anonyymi

      Olet eksyttäjä .

      • Anonyymi

        lähde: evl.fi sanasto

        Totuus on, että 10 käskyä koskee jokaista ihmistä.

        Kymmenen käskyä
        Kymmenen käskyä eli dekalogi ilmaisee elämän peruslain: mitä meidän tulee tehdä ja mitä jättää tekemättä (Katekismus, 1999). Martti Lutherin Ison katekismuksen mukaan käskyt ovat lakeja ja vaatimuksia. Ne velvoittavat elämään Jumalan tahdon mukaan, mutta myös paljastavat ihmisen turmeltuneisuuden. Tällöin käskyt ajavat ihmisen Jumalan luokse. Nykyisessä Katekismuksessa käskyt ovat Lutherin Vähästä katekismuksesta periytyneessä muodossa:

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        Pyhitä lepopäivä.
        Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        Älä tapa.
        Älä tee aviorikosta.
        Älä varasta.
        Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
        (Katekismus, 1999)

        Käskyistä kolme ensimmäistä koskevat ihmisen suhdetta Jumalaan (1–3) ja hänen uskoaan. Lopuissa on kyse ihmisten välisistä suhteista (4–10). Ne ovat lähimmäisen rakastamista tarkoittavia moraalisia velvoitteita.

        Kymmenen käskyn alkuperä
        Kymmenen käskyä perustuu Raamattuun. Toisessa Mooseksen kirjassa kerrotaan, kuinka Jumala antoi lain Moosekselle, kun tämä oli johtamassa Israelin kansaa Egyptistä luvattuun maahan. Niin Jumala puhui kaiken tämän: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta - - (2. Moos. 20).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lähde: evl.fi sanasto

        Totuus on, että 10 käskyä koskee jokaista ihmistä.

        Kymmenen käskyä
        Kymmenen käskyä eli dekalogi ilmaisee elämän peruslain: mitä meidän tulee tehdä ja mitä jättää tekemättä (Katekismus, 1999). Martti Lutherin Ison katekismuksen mukaan käskyt ovat lakeja ja vaatimuksia. Ne velvoittavat elämään Jumalan tahdon mukaan, mutta myös paljastavat ihmisen turmeltuneisuuden. Tällöin käskyt ajavat ihmisen Jumalan luokse. Nykyisessä Katekismuksessa käskyt ovat Lutherin Vähästä katekismuksesta periytyneessä muodossa:

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        Pyhitä lepopäivä.
        Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        Älä tapa.
        Älä tee aviorikosta.
        Älä varasta.
        Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
        (Katekismus, 1999)

        Käskyistä kolme ensimmäistä koskevat ihmisen suhdetta Jumalaan (1–3) ja hänen uskoaan. Lopuissa on kyse ihmisten välisistä suhteista (4–10). Ne ovat lähimmäisen rakastamista tarkoittavia moraalisia velvoitteita.

        Kymmenen käskyn alkuperä
        Kymmenen käskyä perustuu Raamattuun. Toisessa Mooseksen kirjassa kerrotaan, kuinka Jumala antoi lain Moosekselle, kun tämä oli johtamassa Israelin kansaa Egyptistä luvattuun maahan. Niin Jumala puhui kaiken tämän: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta - - (2. Moos. 20).

        TÄSSÄ VIELÄ PÖYTYÄLTÄ SANOMAA,

        Pöytyän seurakunta

        10 käskyä - elämän suojatie
        Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää. Niihin sisältyvä rakkauden vaatimus tunnetaan kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa. Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki. Sekä käskyjen rikkomisen, että niiden noudattamisen seuraukset ulottuvat paljon laajemmalle kuin vain ihmiseen itseensä. Ne heijastuvat myös perheeseen ja yhteiskuntaan sukupolvesta toiseen.

        Käskyt eivät ole vain elämänohje. Ne osoittavat, ettei kukaan meistä kykene täydellisesti täyttämään Jumalan odotuksia. Jokin meissä vastustaa Jumalan rakastavaa tahtoa. Hyvää tehdessämmekin tavoittelemme usein omaa etuamme. Silloin myös suhteet toisiin ihmisiin kärsivät. Käskyt osoittavat meille, että elämämme tärkein ja perustavin asia on usko Jumalaan.

        Nopeasti ajateltuna voisi kuvitella, että koska käskyjä on vain ne kymmenen, on niitä helppo noudattaa ja soveltaa elämässään. Mutta kun käskyjä tarkastelee ja yrittää ymmärtää mitä ne tarkoittavat, huomaa ettei niiden noudattaminen olekaan aivan yksinkertaista. Jokaisella ihmisellä on luonnostaan käsitys oikeasta ja väärästä, omatunnon sanotaan olevan Jumalan ääni meissä. Omaa sisintä täytyy kuunnella ja luottaa siihen, että se kertoo meille mikä on oikein ja mikä väärin. Vaatii rohkeutta kulkea omaa polkuaan luottaen sisimpäänsä. Kun annamme sisäisen äänemme kuulua ja teemme kuten se sanoo, annamme itsellemme mahdollisuuden toimia oikein.

        Jeesus tiivisti kymmenen käskyä rakkauden kaksoiskäskyyn ja kultaiseen sääntöön. Näidenkin toteuttamisessa riittää haastetta. Rakastamalla Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään toteutuu Jumalan toive hyvästä elämästä. Kultainen sääntö: ”Tee toiselle niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän” ohjaa meitä pohtimaan kaikissa tilanteissa ovatko tekomme eettisesti oikeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TÄSSÄ VIELÄ PÖYTYÄLTÄ SANOMAA,

        Pöytyän seurakunta

        10 käskyä - elämän suojatie
        Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää. Niihin sisältyvä rakkauden vaatimus tunnetaan kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa. Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki. Sekä käskyjen rikkomisen, että niiden noudattamisen seuraukset ulottuvat paljon laajemmalle kuin vain ihmiseen itseensä. Ne heijastuvat myös perheeseen ja yhteiskuntaan sukupolvesta toiseen.

        Käskyt eivät ole vain elämänohje. Ne osoittavat, ettei kukaan meistä kykene täydellisesti täyttämään Jumalan odotuksia. Jokin meissä vastustaa Jumalan rakastavaa tahtoa. Hyvää tehdessämmekin tavoittelemme usein omaa etuamme. Silloin myös suhteet toisiin ihmisiin kärsivät. Käskyt osoittavat meille, että elämämme tärkein ja perustavin asia on usko Jumalaan.

        Nopeasti ajateltuna voisi kuvitella, että koska käskyjä on vain ne kymmenen, on niitä helppo noudattaa ja soveltaa elämässään. Mutta kun käskyjä tarkastelee ja yrittää ymmärtää mitä ne tarkoittavat, huomaa ettei niiden noudattaminen olekaan aivan yksinkertaista. Jokaisella ihmisellä on luonnostaan käsitys oikeasta ja väärästä, omatunnon sanotaan olevan Jumalan ääni meissä. Omaa sisintä täytyy kuunnella ja luottaa siihen, että se kertoo meille mikä on oikein ja mikä väärin. Vaatii rohkeutta kulkea omaa polkuaan luottaen sisimpäänsä. Kun annamme sisäisen äänemme kuulua ja teemme kuten se sanoo, annamme itsellemme mahdollisuuden toimia oikein.

        Jeesus tiivisti kymmenen käskyä rakkauden kaksoiskäskyyn ja kultaiseen sääntöön. Näidenkin toteuttamisessa riittää haastetta. Rakastamalla Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään toteutuu Jumalan toive hyvästä elämästä. Kultainen sääntö: ”Tee toiselle niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän” ohjaa meitä pohtimaan kaikissa tilanteissa ovatko tekomme eettisesti oikeita.

        Mooseksen lain ns. kymmenen käskyä ei sisällä rakkauden vaatimusta. Ns. kymmenessä käskyssä ei ole mitään velvollisuuksia lähimmäistä kohtaan.
        Kymmenenkäskyä oli osa Mooseksen laki ja sopusoinnussa muitten lain käskyjen kanssa. Esimerkiksi 'muista pyhittää lepopäivä' kuuluu Mooseksen mukaan: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
        Käskyyn ''kunnioita isääsi ja äitiäsi käskyyn' kuuluu myös käsky rikkomisesta annettu rangaistus: Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
        ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari' Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
        Kymmenen käskyä ei kiellä valehtelu, vaan ainoastaan oikeudessa väärän todistuksen antamisen: Kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuolemaan tuomittu surmattakoon; yhden ainoan todistajan todistuksen nojalla älköön häntä surmattako.
        Älä tapa käsky kielsi ainoastaan murhaamisen. Mooseksen laissa on sotalakeja: niin surmaa sen kaupungin asukkaat miekan terällä ja vihi tuhon omaksi se ja kaikki, mitä siinä on, ja tapa sen karjakin miekan terällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooseksen lain ns. kymmenen käskyä ei sisällä rakkauden vaatimusta. Ns. kymmenessä käskyssä ei ole mitään velvollisuuksia lähimmäistä kohtaan.
        Kymmenenkäskyä oli osa Mooseksen laki ja sopusoinnussa muitten lain käskyjen kanssa. Esimerkiksi 'muista pyhittää lepopäivä' kuuluu Mooseksen mukaan: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
        Käskyyn ''kunnioita isääsi ja äitiäsi käskyyn' kuuluu myös käsky rikkomisesta annettu rangaistus: Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
        ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari' Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
        Kymmenen käskyä ei kiellä valehtelu, vaan ainoastaan oikeudessa väärän todistuksen antamisen: Kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuolemaan tuomittu surmattakoon; yhden ainoan todistajan todistuksen nojalla älköön häntä surmattako.
        Älä tapa käsky kielsi ainoastaan murhaamisen. Mooseksen laissa on sotalakeja: niin surmaa sen kaupungin asukkaat miekan terällä ja vihi tuhon omaksi se ja kaikki, mitä siinä on, ja tapa sen karjakin miekan terällä.

        sulla on kaikki asiat sekaisin >>Mooseksen lain ns. kymmenen käskyä ei sisällä rakkauden vaatimusta.>>

        Jumalan käskyt ovat aivan toinen juttu. Sinä ole ihan pihalla asioista, mee nukkumaan nytte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lähde: evl.fi sanasto

        Totuus on, että 10 käskyä koskee jokaista ihmistä.

        Kymmenen käskyä
        Kymmenen käskyä eli dekalogi ilmaisee elämän peruslain: mitä meidän tulee tehdä ja mitä jättää tekemättä (Katekismus, 1999). Martti Lutherin Ison katekismuksen mukaan käskyt ovat lakeja ja vaatimuksia. Ne velvoittavat elämään Jumalan tahdon mukaan, mutta myös paljastavat ihmisen turmeltuneisuuden. Tällöin käskyt ajavat ihmisen Jumalan luokse. Nykyisessä Katekismuksessa käskyt ovat Lutherin Vähästä katekismuksesta periytyneessä muodossa:

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
        Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
        Pyhitä lepopäivä.
        Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
        Älä tapa.
        Älä tee aviorikosta.
        Älä varasta.
        Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
        Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
        (Katekismus, 1999)

        Käskyistä kolme ensimmäistä koskevat ihmisen suhdetta Jumalaan (1–3) ja hänen uskoaan. Lopuissa on kyse ihmisten välisistä suhteista (4–10). Ne ovat lähimmäisen rakastamista tarkoittavia moraalisia velvoitteita.

        Kymmenen käskyn alkuperä
        Kymmenen käskyä perustuu Raamattuun. Toisessa Mooseksen kirjassa kerrotaan, kuinka Jumala antoi lain Moosekselle, kun tämä oli johtamassa Israelin kansaa Egyptistä luvattuun maahan. Niin Jumala puhui kaiken tämän: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta - - (2. Moos. 20).

        Tässä selko.evl.fi lähteestä.

        Kymmenen käskyä
        Jumalan käskyt ovat elämänohjeita. Käskyjen avulla Jumala haluaa suojella ja auttaa meitä elämään hyvän elämän.

        Jeesuksen elämänohje on: ”Rakasta Jumalaa kaikkein eniten ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” Lk. 10:27

        Jos noudatamme käskyjä, kaikkien on hyvä elää. Käskyjen rikkomisella on laajat seuraukset. Käskyjen rikkominen vaikuttaa perheeseen ja yhteiskuntaan.

        Kukaan meistä ei pysty noudattamaan täydellisesti Jumalan käskyjä. Ne näyttävät virheemme ja itsekkyytemme. Käskyt ohjaavat meitä hakemaan apua Jumalalta. Siksi elämämme tärkein asia on usko Jumalaan.

        1. käsky
        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        Jumala on. Hän on luonut sinut.

        Jumalalta saat kaiken hyvän. Voit aina turvautua Jumalaan. Hän tahtoo olla sinulle tärkein.

        2. käsky
        Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

        Älä halveksi äläkä pilkkaa Jumalaa.

        Voit aina pyytää Jumalalta apua. Rukoile ja kiitä häntä.

        3. käsky
        Pyhitä lepopäivä.

        Jumala antaa työn ja levon. Muista levätä.

        Jumala tahtoo kohdata sinut. Sen vuoksi rukoileminen ja Raamatun lukeminen on tärkeää. Näin teemme myös seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa.

        4. käsky
        Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

        Jumala tahtoo, että äiti ja isä huolehtivat lapsesta. Vanhemmat kasvattavat lasta ja kertovat hänelle Jumalasta.

        Äiti ja isä ovat antaneet lapselleen elämän lahjan. Siitä saamme olla aina heille kiitollisia. Lapsen tulee pitää vanhempiaan tärkeinä.

        Joidenkin ihmisten tehtävänä on päättää ja huolehtia yhteisistä asioista. He ovat vallankäyttäjiä. Jumala tahtoo, että kunnioitamme heitä.

        5. käsky
        Älä tapa.

        Jokaisen ihmisen elämä on arvokas. Ketään ei saa vahingoittaa teoilla tai sanoilla. Älä aiheuta kärsimystä kenellekään, vaan auta kaikkia ihmisiä.

        Niiden, joilla on valtaa, tulee puolustaa heikompia.

        6. käsky
        Älä tee aviorikosta.

        Jumala loi ihmiset miehiksi ja naisiksi.

        Jumala on antanut avioliiton perheen turvaksi. Puolisoiden tehtävänä on rakastaa ja kunnioittaa toisiaan. Omaa avioliittoa ja toisten ihmisten avioliittoja tulee suojella.

        Jokainen on vastuussa puheistaan ja teoistaan.

        7. käsky
        Älä varasta.

        Raha ja omaisuus ovat Jumalan hyviä lahjoja. Varastaminen on väärin. Toisen omaisuuden vahingoittaminen tahallaan on myös varastamista.

        Meillä on vastuu toinen toisistamme ja myös luonnosta ja ympäristöstä.

        8. käsky
        Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

        Älä valehtele. Puhu aina totta.

        Toisesta ihmisestä ei saa puhua pahaa. Kerro hänestä hyviä asioita.

        9. käsky
        Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

        Jumala tietää myös ajatuksesi. Siksi et saa kadehtia tai juonitella itsellesi toisen ihmisen omaisuutta.

        Älä aja omaa etuasi toisen kustannuksella.

        10. käsky
        Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

        Läheiset ihmiset ovat Jumalan lahjaa. Siksi kenellekään ei saa aiheuttaa vahinkoa. Älä tavoittele itsellesi toisen ihmisen elämään kuuluvia ihmisiä ja asioita.

        Tee toiselle ihmiselle hyvää. Suojele ja tue häntä kaikessa.


    • Antikristuksen joukot on jo toiminnassa ja USA on se tukikohta nyt missä tehdään säännöt.
      Tämä lääkerumba korona ja kaikki nivoutuu sen saatanan suunnitelmiin.
      Rakkaat kristityt varautukaa ja kertokaa rakkaillenne että Kuningas saapuu pian.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe