Kuinka kauan olet ollut ateismissa?
Mikä sai sinut vakuuttumaan ateismista?
Ateismista todistaminen
21
91
Vastaukset
- Anonyymi
Olin pari vuotta sitten telepaattisessa yhteydessä Jeesuksen kanssa. Kysyin silloin häneltä, kannattaisiko minun uskoa Jumalaan.
- Ei kannata, Jeesus sanoi. - Jumala on täyttä huuhaata. Minäkin uskoin siihen aikoinaan, mutta kun otin pilvet ja tulin tänne henkevään ulottuvuuteen, havaitsin, ettei täällä mitään jumalia ole.
Jotta silleen. Sen jälkeen olen ollut täysin uskomaton ateisti. - Anonyymi
Noin 40 vuotta.
Se sai vakuuttuneeksi kun kuunteli teistien väitteitä. Ateismi tarkoittaa että ei usko teistien väitteitä. - Anonyymi
Olen ollut ateisti siitä lähtien, kun tajusin, että jumalia ei ole olemassa. Aluksi olin vähän pettynyt siitä, että minua oli huijattu, mutta se meni ohi. Eikä kukaan ole myöhemminkään pystynyt esittämään todisteita jumalien olemassaolosta.
Eikä minun tarvitse todistaa ateismiani kenellekään. Ei kukaan ole kyllä koskaan kysynytkään. Olen ollut syntymästäni saakka ateisti. Minua ei ole tarvinnut vakuuttaa ateismista. Teismi on epäonnistunut vakuutteluissaan ainakin minun kohdalla.
- Anonyymi
Syntymästä lähtien. Minua ei ole mikään vakuuttanut ateismista, sillä olen aina kokenut maalliset uskonnot ihmisten kirjottamiksi uskomuksiksi. Jos jotain ihmistä suurempaa on olemassa, se ei löydy maallisista uskomuksista.
- Anonyymi
Järjen valo. Muuta ei tarvita. Uskonnot ovat huuhaata alusta loppuun asti.
- Anonyymi
olisinko ollut 13v asti agnostikko ja taisin olla 16v ateisti.
- Anonyymi
Kuolin eikä kuolemanjälkeen ollut mitään , joten tiedän kuolemaan päättyvän.
- Anonyymi
Näissäkin vastauksissa voidaan havaita, että ateismia on ainakin kahta eri lajia. Nimittäin sitä lajia, joka on ollut lapsuudesta (syntymästä) asti. Ja sitä lajia, joka on tullut esim. teistien kanssa keskustellessa. Joka vastauksena jo vähän avasi toisen kysymyksen luonnetta.
Nimittäin olisi myös mielenkiintoista, mikä on se hetki ja tapahtuma, jolloin ateismin tajuaminen tapahtui? Vai tapahtui asiasta vakuuttuminen siten, että ensimmäiset sanat olivat: "ateismi"? On vaikea kuvitella, että jos pihalta otetaan joukko pieniä lapsia, niin he tietäisivät olevansa ateisteja? Vai tapahtuuko ateismissa ollessa jokin valaistuminen tai tiedostamisen tason nousu asian ja ideologian suhteen, kun ihminen tulee sellaiseen ikään, jossa "hän erottaa pahan hyvästä"?
En tiedä osasinko kysyä asian ateistisesti, mutta voihan sitä (kysymystä) tarkentaa, jos tarve vaatii.- Anonyymi
Minäkään en lapsena uskonut Jumalaan, en oikeastaan edes tiennyt mitään jumalista ja jeesuksista. Kuulin, että jotkin lapset kävivät jossain pyhäkoulussa, mutta en kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota, vanhempani eivät muistaakseni edes kysyneet, kiinnostaisiko sellainen.
Sitten menin kansakouluun ja siellä kerrottiin Jumalasta ja Jeesuksesta. Silloin ajattelin: vai että sellaista. Silloin aloin uskoa Jumalaan, kun sellaista ihan totena opetettiin. Ensimmäisen kerran kävin kirkossa ekaluokan jouluna, joulukirkossa.
Onneksi uskontoa ei varsinaisesti sen kummemmin tuputettu. Minun kouluissani ei uskonnonopettajat olleet fanaatikkoja vaan opettivat uskontoa kuten muitakin aineita, ihan vain asioina.
Kun ikää tuli enemmän, aloin miettiä uskonnon perusteita ja huomasin, että uskonnolle ei ollut todellisia perusteita. Ja silloin usko alkoi karista ja lopulta loppui. Minua ei ollut indokrinoitu tarpeeksi hyvin... :)
Oikeastaan en edes tiennyt, että jotkut ottavat uskonnon ihan tosissaan, ajattelin sen olevan vain jonkinlainen "maantapa". Ensimmäisen kerran kun kävin näillä keskustelupalstoilla toistakymmentä vuotta sitten, tajusin, että Suomessa on jotain kreationisteja. Luulin, että se on vain joidenkin amerikkalaisten sekopäiden hullutuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkään en lapsena uskonut Jumalaan, en oikeastaan edes tiennyt mitään jumalista ja jeesuksista. Kuulin, että jotkin lapset kävivät jossain pyhäkoulussa, mutta en kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota, vanhempani eivät muistaakseni edes kysyneet, kiinnostaisiko sellainen.
Sitten menin kansakouluun ja siellä kerrottiin Jumalasta ja Jeesuksesta. Silloin ajattelin: vai että sellaista. Silloin aloin uskoa Jumalaan, kun sellaista ihan totena opetettiin. Ensimmäisen kerran kävin kirkossa ekaluokan jouluna, joulukirkossa.
Onneksi uskontoa ei varsinaisesti sen kummemmin tuputettu. Minun kouluissani ei uskonnonopettajat olleet fanaatikkoja vaan opettivat uskontoa kuten muitakin aineita, ihan vain asioina.
Kun ikää tuli enemmän, aloin miettiä uskonnon perusteita ja huomasin, että uskonnolle ei ollut todellisia perusteita. Ja silloin usko alkoi karista ja lopulta loppui. Minua ei ollut indokrinoitu tarpeeksi hyvin... :)
Oikeastaan en edes tiennyt, että jotkut ottavat uskonnon ihan tosissaan, ajattelin sen olevan vain jonkinlainen "maantapa". Ensimmäisen kerran kun kävin näillä keskustelupalstoilla toistakymmentä vuotta sitten, tajusin, että Suomessa on jotain kreationisteja. Luulin, että se on vain joidenkin amerikkalaisten sekopäiden hullutuksia.Entä se tarina uskonnoista, että ne kertoisivat joitain myyttisiä tarinoita, joita ihmiset olisivat tienneet tai välittäneet niitä tapoja, joilla kerrottiin miten ollaan olosuhteissa? Siis siten, että kun uskonnot korvautuvat ja aletaan uskomaan omiin asioihin? Ja kun vaikkapa luulo tiedosta murenee, niin aletaan epäillä kaikkea ja selvittää loputtomasti miten kaikki kuuluisi kaikkeen?
Se on todellakin ehkä monellekin ihmetyksen aihe miten monia erilaisia tapoja korostaa sanoja on uskonnoissa Suomessakin? Mutta ehkäpä myös ateismikin vuosimiljoonineen vaatii hyvän tarinan, joka mahdollistaa sen? Yksi nykyään ehkä mielenkiintoinen ajatus on juuri kvanttifysiikan mahdollisuudet, kun mennään aina pienenpään ja pienenpään. Ja niiden pienien vuorovaikutuksiin. Ja aine ikään kuin häviää. Mutta se on toinen asia. Ja "taistelu" utooppisen teismin sekä ateististen selityksien välillä jatkuu ehkä ko. aihetta sivuavissa keskusteluissa laajemminkin? Ja sitä sivuavan ehkä pseudotieteellisenkin keskustelun jatkuessa mm. siitä, miksi ajatukset tulevat? Ja sitä kautta ateismi keskustelu voi saada uusia ja mielenkiintoisempia muotoja?
Koska monelle on yllätys, kuinka fanaattisesti Suomessakin ateismissa suhtaudutaan ns. omaan agendaan, joka selviää mm. tätäkin palstaa lukemalla.
Amerikkalaisten sekopäiden hullutuksiin on vaikea ottaa kantaa. Mutta se on suurvalta, joka tosiasiana vaikuttaa sen kansalaisten toimintatapoihin, vaikkakin vaihtelua on yksilöittäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä se tarina uskonnoista, että ne kertoisivat joitain myyttisiä tarinoita, joita ihmiset olisivat tienneet tai välittäneet niitä tapoja, joilla kerrottiin miten ollaan olosuhteissa? Siis siten, että kun uskonnot korvautuvat ja aletaan uskomaan omiin asioihin? Ja kun vaikkapa luulo tiedosta murenee, niin aletaan epäillä kaikkea ja selvittää loputtomasti miten kaikki kuuluisi kaikkeen?
Se on todellakin ehkä monellekin ihmetyksen aihe miten monia erilaisia tapoja korostaa sanoja on uskonnoissa Suomessakin? Mutta ehkäpä myös ateismikin vuosimiljoonineen vaatii hyvän tarinan, joka mahdollistaa sen? Yksi nykyään ehkä mielenkiintoinen ajatus on juuri kvanttifysiikan mahdollisuudet, kun mennään aina pienenpään ja pienenpään. Ja niiden pienien vuorovaikutuksiin. Ja aine ikään kuin häviää. Mutta se on toinen asia. Ja "taistelu" utooppisen teismin sekä ateististen selityksien välillä jatkuu ehkä ko. aihetta sivuavissa keskusteluissa laajemminkin? Ja sitä sivuavan ehkä pseudotieteellisenkin keskustelun jatkuessa mm. siitä, miksi ajatukset tulevat? Ja sitä kautta ateismi keskustelu voi saada uusia ja mielenkiintoisempia muotoja?
Koska monelle on yllätys, kuinka fanaattisesti Suomessakin ateismissa suhtaudutaan ns. omaan agendaan, joka selviää mm. tätäkin palstaa lukemalla.
Amerikkalaisten sekopäiden hullutuksiin on vaikea ottaa kantaa. Mutta se on suurvalta, joka tosiasiana vaikuttaa sen kansalaisten toimintatapoihin, vaikkakin vaihtelua on yksilöittäin.Tarkoitatko uskonnollisia tarinoita, Raamatun kertomuksia? En minä ole pitänyt niitä Raamatun kertomuksia oikeasti tosina, en edes silloin kun uskoin Jumalaan. Ne olivat vain uskonnollisia kertomuksia, jollakin tavalla kuvasivat uskontoa. Enkä ole korvannut niitä millään muilla (uskonnollisilla) tarinoilla.
Mitkä ihmeen ateismin vuosimiljoonat? Ei ateismi tarvitse mitään vuosimiljoonia.
Eikä tiede ole mitään tarinaa. Tiede on vain tiedettä, tieteellistä tutkimusta. Ei sillä ole ateismin kanssa mitään tekemistä.
En ole huomannut ateisteissa mitään erikoista fanaattisuutta. Enkä tunnista mitään "agendaakaan". Joitakin ateisteja tietenkin voi ärsyttää uskovaista fanaattinen usko, josta vain pidetään itsepintaisesti kynsin hampain kiinni ilman vähäisiäkään perusteita, todisteita tai järjellisyyttä.
Amerikassa pelottaa se, miten suuri valta joillakin uskonnollisilla sekopäillä on USA:han ja sen poliittiseen toimintaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko uskonnollisia tarinoita, Raamatun kertomuksia? En minä ole pitänyt niitä Raamatun kertomuksia oikeasti tosina, en edes silloin kun uskoin Jumalaan. Ne olivat vain uskonnollisia kertomuksia, jollakin tavalla kuvasivat uskontoa. Enkä ole korvannut niitä millään muilla (uskonnollisilla) tarinoilla.
Mitkä ihmeen ateismin vuosimiljoonat? Ei ateismi tarvitse mitään vuosimiljoonia.
Eikä tiede ole mitään tarinaa. Tiede on vain tiedettä, tieteellistä tutkimusta. Ei sillä ole ateismin kanssa mitään tekemistä.
En ole huomannut ateisteissa mitään erikoista fanaattisuutta. Enkä tunnista mitään "agendaakaan". Joitakin ateisteja tietenkin voi ärsyttää uskovaista fanaattinen usko, josta vain pidetään itsepintaisesti kynsin hampain kiinni ilman vähäisiäkään perusteita, todisteita tai järjellisyyttä.
Amerikassa pelottaa se, miten suuri valta joillakin uskonnollisilla sekopäillä on USA:han ja sen poliittiseen toimintaan."Tarkoitatko uskonnollisia tarinoita, Raamatun kertomuksia? En minä ole pitänyt niitä Raamatun kertomuksia oikeasti tosina, en edes silloin kun uskoin Jumalaan. Ne olivat vain uskonnollisia kertomuksia, jollakin tavalla kuvasivat uskontoa. Enkä ole korvannut niitä millään muilla (uskonnollisilla) tarinoilla."
Tarkoitan uskonnollisia kertomuksia uskonnoissa. Ja sitä, että ne ovat ehkä kertoneet myös niille heimoille ja kansoille, ketkä niitä ovat harjoittaneet, niiden identiteettiä jossain määrin. Ja, ehkä jotakin kertomusta menneestä ja sen pohjalta tulevasta. Pidän mahdollisena, että ajasta riippumatta, ihmisillä on ollut sellaista kykyä. Ja aikana ennen vempaimia ehkä enemmänkin?
Esim. raamatun tarinaan on keksitty erilaisia initaatioriittejä, kuten mm. juutalaisella puolella. Ja siten on ollut jotain järjestystä. En ajatellut ottaa kantaa entiteettiin, kuka missäkin kertomuksessa on taustalla. Esimerkki juutalaisuudesta on siksi, että niiden initaatiomenoja tulee ihan viihdemediassa vastaan.
"Mitkä ihmeen ateismin vuosimiljoonat? Ei ateismi tarvitse mitään vuosimiljoonia."
Palstalla olen havainnut, että ateistisella puolella kerrotaan, että ns. kreationistit kertovat ns. nuoresta maasta. Ja, että myös teistisellä puolellakin ollaan sitä mieltä riippuen vähän teismin lajista. Ja ateistisella puolella on annettu ajalle mahdollisuus toimia pidempinä aikajaksoina. On eriasia, onko esim. evoluutio ateistinen teoria vai ei?
"Eikä tiede ole mitään tarinaa. Tiede on vain tiedettä, tieteellistä tutkimusta. Ei sillä ole ateismin kanssa mitään tekemistä."
Sekä teismiä, että ateismia puolustellaan tieteen tutkimuksin. Tiede on muutakin kuin tutkimusta. Toistettavuus ilmiön luonteessa antaa mahdollisuuden toteuttaa sen mukaisia asioita.
"En ole huomannut ateisteissa mitään erikoista fanaattisuutta. Enkä tunnista mitään "agendaakaan". Joitakin ateisteja tietenkin voi ärsyttää uskovaista fanaattinen usko, josta vain pidetään itsepintaisesti kynsin hampain kiinni ilman vähäisiäkään perusteita, todisteita tai järjellisyyttä."
Olen huomannut, että ateisteissa on erittäin pieni ja hyvinkin fanaattinen fraktio, jotka näyttäisivät siltä, että iskisivät kokoajan ns. olkiukkoa. Eli olisivat muodostaneet jonkinnäköisen jumaluuden, jota he eivät pidä mahdollisena. Ja kiivailevat myös jotakin ns. uskovainen tai uskovaisuus käsitettä, tai siihen liittyvää vastaan. Samoin, jostain syystä mm. raamatun kertomukset ovat kritiikin alla (joka ehkä johtunee siitä, että ne ovat suomalaisessa kontekstissa lähin rajapinta teismeihin?).
"Amerikassa pelottaa se, miten suuri valta joillakin uskonnollisilla sekopäillä on USA:han ja sen poliittiseen toimintaan."
Tuntematon voi pelottaa. Tai median luoma. Tai voi olla savua tulen kanssa tai ilman sitä. Mielenkiintoista kuitenkin ehkä on se, että osa ihmisiä on suurvaltojen kansalaisia. Ja ehkä sekin jotenkin vaikuttaa kansojen kollektiiviseen identiteettiin yksilöidenkin kautta?
Kuten ehkä jokainen muukin kansallisuus tai mahdollisesti jokin ryhmä, johon ihminen itsensä identifioi? Anonyymi kirjoitti:
"Tarkoitatko uskonnollisia tarinoita, Raamatun kertomuksia? En minä ole pitänyt niitä Raamatun kertomuksia oikeasti tosina, en edes silloin kun uskoin Jumalaan. Ne olivat vain uskonnollisia kertomuksia, jollakin tavalla kuvasivat uskontoa. Enkä ole korvannut niitä millään muilla (uskonnollisilla) tarinoilla."
Tarkoitan uskonnollisia kertomuksia uskonnoissa. Ja sitä, että ne ovat ehkä kertoneet myös niille heimoille ja kansoille, ketkä niitä ovat harjoittaneet, niiden identiteettiä jossain määrin. Ja, ehkä jotakin kertomusta menneestä ja sen pohjalta tulevasta. Pidän mahdollisena, että ajasta riippumatta, ihmisillä on ollut sellaista kykyä. Ja aikana ennen vempaimia ehkä enemmänkin?
Esim. raamatun tarinaan on keksitty erilaisia initaatioriittejä, kuten mm. juutalaisella puolella. Ja siten on ollut jotain järjestystä. En ajatellut ottaa kantaa entiteettiin, kuka missäkin kertomuksessa on taustalla. Esimerkki juutalaisuudesta on siksi, että niiden initaatiomenoja tulee ihan viihdemediassa vastaan.
"Mitkä ihmeen ateismin vuosimiljoonat? Ei ateismi tarvitse mitään vuosimiljoonia."
Palstalla olen havainnut, että ateistisella puolella kerrotaan, että ns. kreationistit kertovat ns. nuoresta maasta. Ja, että myös teistisellä puolellakin ollaan sitä mieltä riippuen vähän teismin lajista. Ja ateistisella puolella on annettu ajalle mahdollisuus toimia pidempinä aikajaksoina. On eriasia, onko esim. evoluutio ateistinen teoria vai ei?
"Eikä tiede ole mitään tarinaa. Tiede on vain tiedettä, tieteellistä tutkimusta. Ei sillä ole ateismin kanssa mitään tekemistä."
Sekä teismiä, että ateismia puolustellaan tieteen tutkimuksin. Tiede on muutakin kuin tutkimusta. Toistettavuus ilmiön luonteessa antaa mahdollisuuden toteuttaa sen mukaisia asioita.
"En ole huomannut ateisteissa mitään erikoista fanaattisuutta. Enkä tunnista mitään "agendaakaan". Joitakin ateisteja tietenkin voi ärsyttää uskovaista fanaattinen usko, josta vain pidetään itsepintaisesti kynsin hampain kiinni ilman vähäisiäkään perusteita, todisteita tai järjellisyyttä."
Olen huomannut, että ateisteissa on erittäin pieni ja hyvinkin fanaattinen fraktio, jotka näyttäisivät siltä, että iskisivät kokoajan ns. olkiukkoa. Eli olisivat muodostaneet jonkinnäköisen jumaluuden, jota he eivät pidä mahdollisena. Ja kiivailevat myös jotakin ns. uskovainen tai uskovaisuus käsitettä, tai siihen liittyvää vastaan. Samoin, jostain syystä mm. raamatun kertomukset ovat kritiikin alla (joka ehkä johtunee siitä, että ne ovat suomalaisessa kontekstissa lähin rajapinta teismeihin?).
"Amerikassa pelottaa se, miten suuri valta joillakin uskonnollisilla sekopäillä on USA:han ja sen poliittiseen toimintaan."
Tuntematon voi pelottaa. Tai median luoma. Tai voi olla savua tulen kanssa tai ilman sitä. Mielenkiintoista kuitenkin ehkä on se, että osa ihmisiä on suurvaltojen kansalaisia. Ja ehkä sekin jotenkin vaikuttaa kansojen kollektiiviseen identiteettiin yksilöidenkin kautta?
Kuten ehkä jokainen muukin kansallisuus tai mahdollisesti jokin ryhmä, johon ihminen itsensä identifioi?"Palstalla olen havainnut, että ateistisella puolella kerrotaan, että ns. kreationistit kertovat ns. nuoresta maasta. Ja, että myös teistisellä puolellakin ollaan sitä mieltä riippuen vähän teismin lajista. Ja ateistisella puolella on annettu ajalle mahdollisuus toimia pidempinä aikajaksoina."
Kreationistit ihan kertovat useimmiten omasta uskostaan :)
Vaikka jotkin uskonnot yrittävät tehdä tähän liittyviä väitteitä, ei se tarkoittaisi että ateismilla (jumaliin uskomattomuudella) olisi mitään tekemistä sen kanssa mitä katsoo todennäköiseksi syyksi maailmankaikkeudelle, paitsi että todennäköisesti se ei ollut jumaluus.
"On eriasia, onko esim. evoluutio ateistinen teoria vai ei?"
Ei ole ateistinen millään merkityksellisellä tavalla. Kyseessä on vain tieteellinen teoria joka selittää havaittuja ilmiöitä.
(Joskin jostain syystä kreationistit sekoittavat evoluution (elävien lajien ominaisuuksien muuttuminen ajan myötä, osa biologiaa), abiogeneesin (mistä elämä alkoi) ja alkuräjähdysteorian (miten tämä tuttu universumimme oli alkuvaiheissa)
"Sekä teismiä, että ateismia puolustellaan tieteen tutkimuksin. Tiede on muutakin kuin tutkimusta."
Vielä odotetaan ensimmäistä kertaa että teismi voitaisiin todistaa tieteen keinoin. Toistaiseksi tätä ei ole tapahtunut :)
"Eli olisivat muodostaneet jonkinnäköisen jumaluuden, jota he eivät pidä mahdollisena."
Puhutko sinä tässä Raamatun Jumalasta?
"Samoin, jostain syystä mm. raamatun kertomukset ovat kritiikin alla (joka ehkä johtunee siitä, että ne ovat suomalaisessa kontekstissa lähin rajapinta teismeihin?)."
Jep olet tässä oikeassa että Suomessa kristinusko on merkityksellisempi uskonto johon ottaa kantaa kuin esim. hinduismi tai islam.
Toinen syy miksi raamatun kertomuksiin on helppo ottaa kantaa on koska ne tekevät konkreettisiä väitteitä (esim. hyönteisillä neljä jalkaa, piin arvo on 3, naisilla ei ole samaa arvoa kuin miehillä, globaali vedenpaisumis on mahdollinen ja tapahtui) jotka on hyvin helppo todistaa vääriksi. :)
- Anonyymi
En osaa sanoa vakuuttumisessa. Lähinnä vain se, että oletus jonkun ylimääräisen entiteetin olemassaolosta ei ole tarpeellinen ymmärtääkseen universumin toimintaa
- Anonyymi
Olin kohdussa jo ateisti ja vastustin jyrkästi kaikkia Jumalaan liittyviä uskomuksia.
Kun kuulin virren laulua potkin äitini mahaa kaikin voimin ja tunsin ahdistusta itse asiassa ahtaan paikan kammo valtasi fobia varsinkin kristinuskoa kohtaan. Muistan
kätilön ja lääkärin ilmeet kun tulin keskisormi pystyssä ulos liukastellen vapaa-ajattelijan ominaisuudessa. Siinä samassa sain yhden uuden jäsenen puolelleni, Kätilö totesi: " Taas yksi hieno ateisti ". " Maailma pelastuu ateismin avulla"- Anonyymi
Ei tuohon voi sanoa kuin: ;-D
- Anonyymi
Miten ollaan ateismissa?
Kysymyksestä näkee, että sen on tehnyt uskis.
Uskisten on vaikea ymmärtää, että joku ei usko. Hän ymmärtää senkin, että joku uskoo Allahiin (on muslimi) tai Jahveen (on juutalainen). Buddhalaisuus tuottaa jo ongelmia, mutta että jollakin ei ole ollenkaan uskontoa. Se menee jo käsittämättömäksi.
Joskus tuntuu siltä, että on olemassa ihmisiä, joiden täytyy uskoa johonkin jumalaan. Ei ole niinkään väliä, mikä se jumala on. Kunhan on.
Jos joku huumeveikko joutuu vankilaan, jossa ei huumeita sitten saakaan, ja pääsee eroon huumeista, hän "kääntyykin uskoon". Eli jokin huume pitää olla, Onko uskonto sittenkin "ooppiumia"? Selittääkö tämä sitä, miksi monet vankilassa tulevat uskoon? - Anonyymi
"Kuinka kauan olet ollut ateismissa?"
En osaa kyllä vastata ,en edes tiedä miten ollaan "ateismissa"sen tiedän että niin pitkälle kun muistini riittää en ole ollut missään uskonnollisessa aatteessa mukana enkä ole uskonut yhteenkään eri kulttuurien tunnetuista tuhansista jumalista tai niistä kertovista kansantaruista .
"Mikä sai sinut vakuuttumaan ateismista?"
No kun sait minut nyt asiaa miettimään olen vakuuttunut että koska olen uskonnoton ihminen enkä usko persoonallisiin jumaliin tai niistä kertoviin taruihin uskovat ihmiset kutsuvat minua sen vuoksi ateistiksi itse en kyseistä nimitystä juurikaan käytä koska asia on minulle hyvin yhdentekevä mutta suon sen niille tahoille jotka minua haluavat sillä nimellä kutsua jos se helpottaa heidän elämäänsä ja sillä on heille jotain merkitystä itselleni ei ole. - Anonyymi
En pidä itseäni ateistina, sillä sisimmässäni koen jotain sellaista, mikä saa tuntemaan, että kaikkeus ei ole syntynyt vain siksi, että se oli mahdollista. En usko BB-teoriaan, vaikka se on suosituin "uskomus" sitten muinaisten jumaltarinoiden. En myöskään kykene heittäytymään kreationistisiin ja muihin maallisiin ihmisten luomiin uskonnollisiin "teorioihin", joissa sanellaan, mihin pitää uskoa ja miksi pitää uskoa, tai muuten....! Minun "uskontoni" on lähinnä primitiivinen käsikirjoittamaton kokemus, eli uskon mahdollisuuteen, jota en tunne, joka on enemmän uskonnollistyylinen kuin tieteellinen. Se on kaiken maallisen yläpuolelle asettumista avoimin sydämin ja mielin. Eikä tämä ole mitään new age shittiä, vaan se vain on... jotain, johon ehkä joskus saan vastauksenkin.
- Anonyymi
"En pidä itseäni ateistina, sillä sisimmässäni koen jotain sellaista,"
Ihan viisas kirjoitus
tulee vaan mieleen että uskotko persoonalliseen jumalaan joka asioita jossain hoitelee jos uskot niin sinut käsitetään uskoaiseksi jos taas et usko persoonallisiin jumaliin kuulut enempi ateistisen ajattelumallin ihmisiin heilläkin voi olla persoonallisten jumalien sijaan omia uskomuksia ja kokemuksia kuten esimerkiksi Albert Einsteinilla joka sanoi juutalaisena juutalaisesta uskonnosta näin:
"Minulle juutalainen uskonto, kuten kaikki muutkin uskonnot, on lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä muuttaa."
Sana Jumala ei ole minulle mitään muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote; Raamattu on kokoelma kunniallisia, mutta silti alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia."
Toisaalta Ateistinen Einstein totesi omasta "ateistisesta uskonnollisuudestaan "seuraavaa:
"Uskonnollisuutta on aistia, että kaiken koetun takana on jotakin, jota mielemme ei ymmärrä ja jonka kauneus ja ylevyys tavoittavat meidät vain epäsuorasti ja heikkona heijastumana. Tässä merkityksessä olen uskonnollinen."
"Uskon Spinozan Jumalaan, joka paljastaa itsensä olemassaolon järjestyneessä harmoniassa, en Jumalaan, jota kiinnostavat ihmisten kohtalot ja toimet."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1432946- 502432
- 1072391
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382101- 981627
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2341614Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141478Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4101472Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j81449R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi191251