Tehokkaat bensa autot ei enää tunnu sähköauton rinnalla

Anonyymi

Tuli kokeiltua viikonloppuna 400hv RS3. Sehän on todella laiska peli kun vertaa sähköpeleihin mitä ajanut. Esim tesla Y, 3 ja volvo XC40 ja C40.

400 heppainen sähköauto vastaa varmaan lähemmäs 600 heppaista bensaa sillä sähköautossa se teho on käytössä koko ajan. Esim RS3 on alakierroksilla vain 200hv.

40

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleiset kadut ja tiet, eivät kuitenkaan ole kiihdytysratoja.
      Siellä on muuta liikennettä, jalankulkijoita ja muita tienkäyttäjiä.

      • Anonyymi

        Kuitenkin sähköautot ovat tehoistaan huolimatta turvallisempia kuin "tehokkaat" polttikset supernopean sutimisen eston vuoksi.


    • Anonyymi

      Ajelin taannoin kaverin bemarin tila-autolla jossa on lataushybridi. En ole ennen bemarilla ajanut enkä edes pidä niistä, ja tässäkin oli akku tyhjä, eli se toimi kuin toyota - antoi vähän potkua kiihdytyksessä. Mutta se kiihtyvyys oli hämmästyttävän tuntuinen näin manuaali bensakoneen omistajalle. Tuntui niinkuin kaikissa nopeuksissa olisi jättimäinen vieteri vetämässä. Tuollaisella saisi nopeasti renkaat loppumaan ilman sen näyttövömpää sudittelua kun se lähtee seisaaltaan niin lujaa. Potku loppuu kyllä sitten niin että motarilla ei enää kiihdy.

    • Anonyymi

      Jos olet vähänkin katsellut millä autoilla ihmiset ajavat ja uusien autojen myyntilistoja niin autojen tehokkuus ei ole mitenkään tärkeä asia useimmille autoa ostaville. Ei urheiluautoja ole tähänkään asti myyntilistoilla näkynyt. Yleensä ostetaan perus-Corolla tai vastaava pienimmällä mahdollisella moottorivaihtoehdolla.

      • Anonyymi

        Paitsi sähköautoilijoille se tuntuu olevan hyvin tärkeä asia, kun ne aina jaksavat siitä puhua.
        Ja koska se on niin tärkeää, niin saapa nähdä ostaako Suomessa ainutkaan sitä ehkä ensi vuonna tänne rantautuvaa Dacia Springiä, sehän meinaan lähtee kuin lautta laiturista, 0-100kmh 20s🤣
        Yllättävän kuuluisa siitä on kuitenkin jo tullut, Youtube on pullollaan kyseisen kinnerin testiajo- ja kiihdytysvideoita.


    • Anonyymi

      Jo lataushybridi on tehokkaamman tuntuinen kuin bensa juuri sen välittömän väännön vuoksi joka sähkön ansiota. Siinä on iso ero onko auton hevosvoimamäärä vain huipputeho vai onko se teho käytössä koko kierroslukualueen vaikkei toki sähköautossa varsinaista kierroslukualuetta tosiaan olekkaan mutta varmasti ymmärrät mitä tarkoitan. Se välitön voima sähkössä on se juttu joka tuo vaivattomuutta kaikkiin arjen tilanteisiin eikä bensakone vaan pysty siihen reagointiin vastaamaan millään. Seikä tehokkaalla autolla tarvitse ajaa sen kovempaa, sillä nyt vaan on mukavempaa ja helpompaa ajaa hiljaakin kun voima on helposti otettavissa kaasupolkimen hipaisulla.

    • Anonyymi

      400hp, 2022 Audi rs3 0-100km/h 3.71s,,, 0-200km/h 13.24s
      462hp,2021 Tesla model 3 performance 0-100km/h 3.46s,,,,0-200km/h 13.58
      Eli tesla paljon nopeampi ja halvempi.

      • Anonyymi

        Alkumatkasta kiihdyttäessä sähköauto voittaa, mutta matkan edetessä käy sitten toisinpäin.. 1000 m kiihdytyksessä jo bensaturbo voittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkumatkasta kiihdyttäessä sähköauto voittaa, mutta matkan edetessä käy sitten toisinpäin.. 1000 m kiihdytyksessä jo bensaturbo voittaa.

        Noissa on se oleellinen ero, että audia täytyy osata lähettää paikaltaan, eli nostaa kierrokset vetoalueelle jarrulla autoa paikallaan pidellen ja varottava liiallisesta sutimisesta. Tesla lähtee aina samalla sekunnin kymmenyksillä kun lyö tehopolkimen lattiaan, auto hoitaa sutimisen eston täydellisesti. Eli käytännön liikenteessä tuo audi on nuhainen teslaan verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkumatkasta kiihdyttäessä sähköauto voittaa, mutta matkan edetessä käy sitten toisinpäin.. 1000 m kiihdytyksessä jo bensaturbo voittaa.

        kilometrin kiihdyttämisiä ei tarvitse missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkumatkasta kiihdyttäessä sähköauto voittaa, mutta matkan edetessä käy sitten toisinpäin.. 1000 m kiihdytyksessä jo bensaturbo voittaa.

        No useimmiten ei voita. Ellei bensa autossa ole sitten todella reilusti sitä tehoa. Täällä suomessa tärkein on 0-100 ja joskus sinne 120 asti kiihdytys koska ei täällä kovempaa saa ajaakkaan. Aika erikoinen tämä juttu ettei muka sähköauto kiihdy kuin alussa? Päinvastoin moni tehokas sähköauto antaa sen parhaan voimansa liikkellelähdön jälkeen siinä 60-140välillä. Mitkään perus 300-400 heppaset bensaturbot ei pärjää missään kiihdytyksessä esim model 3 longrangelle, toki siellä on se tehoversiokin vielä mutta valtaosa model 3 on noita longrangeja.

        Olen ajanut A45amg vs model 3 LR. Ja käytännössä tuolla A45 meesulla ei ole jakoa millään nopeuksilla tuota teslaa vastaan. Jos esim 120vauhdista kaasu pohjaan on tesla nopeampi siitä 180 vaikkapa ihan 100varmasri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissa on se oleellinen ero, että audia täytyy osata lähettää paikaltaan, eli nostaa kierrokset vetoalueelle jarrulla autoa paikallaan pidellen ja varottava liiallisesta sutimisesta. Tesla lähtee aina samalla sekunnin kymmenyksillä kun lyö tehopolkimen lattiaan, auto hoitaa sutimisen eston täydellisesti. Eli käytännön liikenteessä tuo audi on nuhainen teslaan verrattuna.

        Juuri tämä. Olet asian ytimessä. Nämä RS3 ja esim A45amg alle neljön sekunnin 0-10kmh ajat on tehty aina lähtöjärjestelmää käyttäen. Jos lähdet ilman sitä niin et pääse edes 5sekuntiin 0-100kmh. Olen olistanut 2 eri A45amg mersua ja lähtöjärjestelmän käyttö on liikenteessä typerää ja vaikeeta ja ilman sitä kyseinen auto ei 0-100kmh ole kummoinen. Audi RS3 olen ajanut radaala SCC päivillä eikä sekään ole kummoinen kiihtymään jos verrataan näihin päälle 400 heppaisiin sähköautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissa on se oleellinen ero, että audia täytyy osata lähettää paikaltaan, eli nostaa kierrokset vetoalueelle jarrulla autoa paikallaan pidellen ja varottava liiallisesta sutimisesta. Tesla lähtee aina samalla sekunnin kymmenyksillä kun lyö tehopolkimen lattiaan, auto hoitaa sutimisen eston täydellisesti. Eli käytännön liikenteessä tuo audi on nuhainen teslaan verrattuna.

        Audissa lähtö avustin ei se pahemmin osaamista vaadi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Audissa lähtö avustin ei se pahemmin osaamista vaadi.

        Todella käytännöllinen ja kätevä, eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kilometrin kiihdyttämisiä ei tarvitse missään.

        ”kilometrin kiihdyttämisiä ei tarvitse missään.”
        Mutta sata metriä tarvitsee ehdottomasti päästä 3,5 sekunnissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”kilometrin kiihdyttämisiä ei tarvitse missään.”
        Mutta sata metriä tarvitsee ehdottomasti päästä 3,5 sekunnissa?

        "Mutta sata metriä tarvitsee ehdottomasti päästä 3,5 sekunnissa?"
        Kyllä, kaupunkiajon sujumisessa huomattava etu.


    • Anonyymi

      Sähköautojen tehoja tulee rajoittaa veron omaisella maksulla, ei ole mitään järkeä, että kaikki maanteillä kulkijat on Kimi Räikkösiä, tehot pitää rajoittaa 1.8l vapaasti hengittävän 2000 luvun auton tasolle, niin johan toimintamatkat tulevat pitenemään sen verran, jotta maaseudullakin sillä pärjää, nyt vaan "mepit" asialle ja laki äkkiä peliin, ettei pulteri ehdi ensin.
      VIVA UKRAINA!!

      • Anonyymi

        "tehot pitää rajoittaa 1.8l vapaasti hengittävän 2000 luvun auton tasolle, niin johan toimintamatkat tulevat pitenemään sen verran, jotta maaseudullakin sillä pärjää"

        Sähköauton tehot eivät ole mitenkään yhteydessä toimintamatkaan kuten on polttomoottoriautossa. Myöskin kuskin ajotapa vaikuttaa sähköautossa vähemmän toimintamatkaan kuin polttiksessa koska sähköautossa on regenerointi, eli "polttoainetta" palautuu akkuun voimapoljinta nostaessa. Ei ole tehonkulutuksessa suurta eroa kiihdytät autosi 100 km.n nopeuteen 4 sekunnissa tai 10 sekunnissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tehot pitää rajoittaa 1.8l vapaasti hengittävän 2000 luvun auton tasolle, niin johan toimintamatkat tulevat pitenemään sen verran, jotta maaseudullakin sillä pärjää"

        Sähköauton tehot eivät ole mitenkään yhteydessä toimintamatkaan kuten on polttomoottoriautossa. Myöskin kuskin ajotapa vaikuttaa sähköautossa vähemmän toimintamatkaan kuin polttiksessa koska sähköautossa on regenerointi, eli "polttoainetta" palautuu akkuun voimapoljinta nostaessa. Ei ole tehonkulutuksessa suurta eroa kiihdytät autosi 100 km.n nopeuteen 4 sekunnissa tai 10 sekunnissa

        ”Myöskin kuskin ajotapa vaikuttaa sähköautossa vähemmän toimintamatkaan kuin polttiksessa”

        Eikun just päinvastoin. Kuuttakymppiä köröttelevä tientukko pääsee sähköautolla tuplaten sen matkan kuin normaalin liikennevirran mukana ajaen, polttomoottoriautolla ero ei ole läheskään niin suuri. Myös keliolosuhteet vaikuttavat sähköautoon enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Myöskin kuskin ajotapa vaikuttaa sähköautossa vähemmän toimintamatkaan kuin polttiksessa”

        Eikun just päinvastoin. Kuuttakymppiä köröttelevä tientukko pääsee sähköautolla tuplaten sen matkan kuin normaalin liikennevirran mukana ajaen, polttomoottoriautolla ero ei ole läheskään niin suuri. Myös keliolosuhteet vaikuttavat sähköautoon enemmän.

        Ihan samalla tavalla nopeus vaikuttaa polttomoottoriautojen kulutukseen. Moottoritienopeuksilla polttomoottoriauto kuluttaa jopa monta litraa enemmän sadalla normaaliin verrattuna. Tätä vain ei usein huomaa, koska toimintamatka on pitkä ja tankkaus nopeaa. Ja esimerkiksi matkailuvaunun vetäminen voi lisätä kulutusta jopa yli 50% ihan polttomoottoriautossakin.


    • Anonyymi

      Sähköautot ei paljon ole enää mielessä. Oletko huomannut, että kolmas maailmansota voi alkaa koska tahansa? Pistä asiat tärkeysjärjestykseen.

      • Anonyymi

        Kyllä se juuri näin on ja vetyauto on jo tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se juuri näin on ja vetyauto on jo tulossa.

        Vetyauto on ollut tulossa jo kymmeniä vuosia eikä sitä ole näkynyt. Vetyautolla ei ole merkitystä Suomessa ainakaan tällä vuosikymmenellä. Vuonna 2030 akkusähköautoja myydään edelleen kymmeniä kertoja enemmän vuodessa koska vetyauto on asemien puutteen takia vielä silloinkin käyttökelvoton. Vetyautot ei sähköautoja korvaa kymmeniin vuosiin, todennäköisemmin ei koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto on ollut tulossa jo kymmeniä vuosia eikä sitä ole näkynyt. Vetyautolla ei ole merkitystä Suomessa ainakaan tällä vuosikymmenellä. Vuonna 2030 akkusähköautoja myydään edelleen kymmeniä kertoja enemmän vuodessa koska vetyauto on asemien puutteen takia vielä silloinkin käyttökelvoton. Vetyautot ei sähköautoja korvaa kymmeniin vuosiin, todennäköisemmin ei koskaan.

        Lisään... Muistan kuinka vuonna 2010 hehkutettiin vetyautoja ja kuinka vuonna 2020 olisi liikenteessä satoja tuhansia vetyautoja ja maailmanlaajuisesti miljoonia. Tätä ei tietenkään tapahtunut. Nyt ennusteet ovat paljon vaatimattomampia ja kukaan ei usko, että vetyautot saavuttavat akkusähköautoja edes vuoteen 2040 mennessä. Ei edes vetyautoja valmistavat yritykset. Lisäksi puhe on vaihtunut henkilöautoista raskaaseen liikenteeseen, eli hiljalleen hylätään vetykäyttöiset henkilöautotkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto on ollut tulossa jo kymmeniä vuosia eikä sitä ole näkynyt. Vetyautolla ei ole merkitystä Suomessa ainakaan tällä vuosikymmenellä. Vuonna 2030 akkusähköautoja myydään edelleen kymmeniä kertoja enemmän vuodessa koska vetyauto on asemien puutteen takia vielä silloinkin käyttökelvoton. Vetyautot ei sähköautoja korvaa kymmeniin vuosiin, todennäköisemmin ei koskaan.

        Uusi mullistava pitkän toimintasäteen ja nopean latauksen mahdollistava akkutekniikkakin on ollut tulossa sähköautoihin jo kymmeniä vuosia, aina se on ollut ihan nurkan takana, mutta eipä vaan ole näkynyt…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi mullistava pitkän toimintasäteen ja nopean latauksen mahdollistava akkutekniikkakin on ollut tulossa sähköautoihin jo kymmeniä vuosia, aina se on ollut ihan nurkan takana, mutta eipä vaan ole näkynyt…

        Eipä sillä ole väliä, koska silti sähköautot ovat nopeasti yleistymässä ja vetyautoja ei näy missään.


    • Anonyymi

      Juu ero on kuin vertaisi LP levyä ja putkivahvistinta nykyaikaiseen striimauspalvelun äänenlaatuun.

      • Anonyymi

        Mikä oli pointtisi?


    • Anonyymi

      Harvempi ripeän sähköauton omistava kiihdyttelee pyrkivämmin sen jälkeen kun uuden auton ensihuuma on haihtunut. Pyrkivämmin kiihdyttäissä prosentit vilistää akusta ja Turku-Helsinki välillä tulee asiaa lataamoon.

      • Anonyymi

        Joo, ei viitsi alustaa ja renkaita pistää vaihtoon.


    • Anonyymi

      0-100 kilometrin välillä kiihtyminen on suomessa tärkeintä. Joskus kesällä myös 0-120kmh täytyt päästä. Ei kuitenkaan tuon yli tarvitse kiihdytellä. Nopea auto 0-100 on myös nopea vaikka 60-100 tai 80-120kmh kuka mistäkin eniten tykkää ja tarvitsee. Alle 200hv sähköautolla ei tee yhtikäs mitään.

    • Anonyymi

      Luulen, että tuo Putinin sotaretki yhdessä EU:n heräämisen kanssa tulee muuttamaan peliä autoissa merkittävästi:

      Polttomoottorit eivät katoa uutena tai käytettynä minnekään, mutta ne tulevat painottumaan pienitehoisiin, pienikulutuksisiin, järkeviin käyttöautoihin. Isot bensa/diesel-kremattooriot muuttuvat hylkiöiksi ja niiden hinnat käytettyinä romahtavat samoin kuin viime vuosituhannen energiakriisin seurauksena!

      Suorituskykyä painottavat ja arvostavat, ja siitä maksamaan valmiit, sitten siirtyvät voimakkaasti sähköautoihin!

    • Anonyymi

      Riittää että pääsen paikasta A paikkaan B.

      • Anonyymi

        Kyllä ja 100e kännykkä riittää myös. Kesämökkiäkään ei kukaan oikeasti tarvitse. Myös laskettelureissut on täysin turhia puhumattakaan urheilustadioneista/halleista/valaistuista laduista ym.. Urheilu televisiossakin on täysin turhaa.

        Ilman näitä pärjää varsin hyvin. MUTTA elämä olisi aika kurjaa jos kaikessa pitäisi tyytyä siihen mikä juuri ja juuri riittää pitämään hengissä ja käymään töissä tai sosiaalitoimiston luukulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja 100e kännykkä riittää myös. Kesämökkiäkään ei kukaan oikeasti tarvitse. Myös laskettelureissut on täysin turhia puhumattakaan urheilustadioneista/halleista/valaistuista laduista ym.. Urheilu televisiossakin on täysin turhaa.

        Ilman näitä pärjää varsin hyvin. MUTTA elämä olisi aika kurjaa jos kaikessa pitäisi tyytyä siihen mikä juuri ja juuri riittää pitämään hengissä ja käymään töissä tai sosiaalitoimiston luukulla.

        Itse olen käyttänyt 100e kännykkää ja kalliimpia kännyköitä. En näe mitään eroa elämässäni näissä. Kesämökkiä en omista enkä halua omistaakaan ja valtaosa suomalaisista kotitalouksista ei mökkiä omista. Eikä ole menettänyt mitään.

        Vaikka mitään noista ei olisi niin se ei tee elämästä kurjaa. Tonnin auton ja 100 tonnin auton erona on lähinnä hinta, muut erot ovat mielikuvituksen tuotetta. Kalliimpi auto ei tee elämästä onnellisempaa, tuo on pelkkä myytti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja 100e kännykkä riittää myös. Kesämökkiäkään ei kukaan oikeasti tarvitse. Myös laskettelureissut on täysin turhia puhumattakaan urheilustadioneista/halleista/valaistuista laduista ym.. Urheilu televisiossakin on täysin turhaa.

        Ilman näitä pärjää varsin hyvin. MUTTA elämä olisi aika kurjaa jos kaikessa pitäisi tyytyä siihen mikä juuri ja juuri riittää pitämään hengissä ja käymään töissä tai sosiaalitoimiston luukulla.

        Pärjää hyvin, eikä ole edes kurjaa. Tai no kännykkä on yleensä noin 200e hintaluokasta.


    • Anonyymi

      Ja Audi on hävinnyt jo horisonttiin, kun Tesla lämmittelee akkujaan maksimaalisen kiihtyvyyden saavuttamiseksi

      • Anonyymi

        Ei taida yksikään Audi pärjätä Teslan Performance (tai Plaid) malleille, on akut kylmät tai lämpimät...


    • Anonyymi

      Kannattaisi joskus kokeilla oikeasti isomoottorista bensapeliä. Alle 5-litraiset käyvät lähinnä starttimoottorista.

      • Anonyymi

        Joo, noista tykkää myös Putin, Rättipäät ja Norjalaiset. Viimeksimainitut ostelevat öljyrahoillaan sitten sähköautoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2348
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      214
      2000
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1503
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      175
      1314
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1238
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1036
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      63
      962
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      907
    9. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      894
    10. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      31
      855
    Aihe