Vanhassa autossa on tämäkin hyvä puoli

Anonyymi

Tuttu osti reilu vuosi sitten uuden auton. Nyt on menossa hirveä tappelu takuujutusta, kun autoon tuli hieman isompi vika. Ymmärrän, että valmistaja ei halua ottaa noin kallista vikaa kontolleen vaan käyttää resursseja asiakkaan vaateen kaatamiseen.

Kun taas tällaisesta 3000 euron romusta menee nivel väljäksi tai pakoputki poikki, ei tarvitse tapella kuka hakee sen 50 euron tarvikeosan Motonetista ja äheltää sen paikalleen.

Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua auton korjaaminen. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.

82

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      > äheltää sen paikalleen.

      Kuka sen osaa äheltää paikalleen?

      > Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua auton korjaaminen.

      Ai jaa. EI voisi vähempää kiinnostaa.

      > Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.

      Kerro lisää tuosta.

      Parasta rahaa on se, joka kiertää eli palvelu palvelusta, työ työstä tai tuote tuotteesta. Minä leikkaan jonkun hiukset ja ostan saamillani rahoilla auton huollon.

      • Anonyymi

        Kampaajat ei osaakaan korjata autoa, mutta useimmat miehet osaa. Jos on ylimääräistä rahaa niin ei tarvitse itse korjata, mutta monilla on tarvetta säästää. Lähes jokaisella rahoille parempaa käyttöä, eri asia onko kunnollista paikkaa missä korjata.

        Minä leikkaan hiuksetkin itse, säästänyt melkoisen rahasumman kymmenien vuosien aikana. Jos yksi käynti maksaisi vaikka 40€ ja kävisi kerran kuussa, tekisi 480€/vuosi ja 4800€/10 vuotta, sillähän saa jo hyvän käytetyn auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kampaajat ei osaakaan korjata autoa, mutta useimmat miehet osaa. Jos on ylimääräistä rahaa niin ei tarvitse itse korjata, mutta monilla on tarvetta säästää. Lähes jokaisella rahoille parempaa käyttöä, eri asia onko kunnollista paikkaa missä korjata.

        Minä leikkaan hiuksetkin itse, säästänyt melkoisen rahasumman kymmenien vuosien aikana. Jos yksi käynti maksaisi vaikka 40€ ja kävisi kerran kuussa, tekisi 480€/vuosi ja 4800€/10 vuotta, sillähän saa jo hyvän käytetyn auton.

        Hihii, sen mitä itse leikkaamalla saat aikaan, niin parturi louhiin sen 10 eurolla.
        Hauskoja nämä persaukisten perustelut ja selitykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, sen mitä itse leikkaamalla saat aikaan, niin parturi louhiin sen 10 eurolla.
        Hauskoja nämä persaukisten perustelut ja selitykset.

        Hihii, ei parturille jaksa selittää niin tarkasti mitä haluaa, enkä todellakaan jaksaisi enää lähteä sinne istuskelemaan vaikka maksaisivat sen 40€. Tämä hiusmalli muuten yleistyi sen jälkeen kun aloin itse leikata näin.


    • Anonyymi

      Oli aloituksessa ihan järkeäkin. Kyllä ihmisten olis hyvä osata edes jotain tehdä itse. Liikkeessä huoltokin on nykyään vähän niin ja näin.
      Aina jotain ongelmaa. Itse kun tekee niin saa sitä mitä haluaa.

      • Anonyymi

        Kun käyttää kunnollisia huoltoja, ei ole ongelmaa.
        Kuka nyt uusiin tai uudehkoihin itse mitään viitsii tehdä, takuutkin raukeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun käyttää kunnollisia huoltoja, ei ole ongelmaa.
        Kuka nyt uusiin tai uudehkoihin itse mitään viitsii tehdä, takuutkin raukeaa.

        Eihän siinä silloin säästäisikään jos menee takuuseen, suurimassa osassa autoja ei ole takuuta tai on vikoja mitä takuu ei korvaa.


    • Anonyymi

      Tyhmähän sinä olet.
      Takuuasiat on hyvin selviä ja useimmiten jos asiakas olkaa luulla ti toivoa ihmeitä, niin riitahan siitä tulee. Kuluttaja-asiamies kyllä auttaa asiassa.
      Kauhean onneton perustelu persaukiselta kun joutuu ajamaan vanhoilla romuilla, kateutta se vaan on.

      • Anonyymi

        Usein tosiaan kuluttaja-asiamies velvoittaa yrityksen korjaamaan käytetynkin auton tai purkamaan kaupan, hyvä niin.


    • Anonyymi

      Takuuaikana riidan saa aikaiseksi vain yhdellä tavalla. Rikkomalla takuuehtoja.
      Mikään valmistaja ei ala vaatimaan rahaa takuuaikana siksi että joku korjaus olisi kallis. Se alkaa vaatimaan rahaa vain jos se uskoo pystyvänsä osoittamaan että asiakas on rikkonut takuuehtoja.
      Tämä on hyvin yksinkertaista.

      • Anonyymi

        Yksninertaisesti olet väärässä, takuuriitoja paljonkin ja sitten yritys maksaa vielä oikeudenkäyntikulutkin.


      • Anonyymi

        Ongelma on, että joskus valmistaja väittää ostajan rikkoneen takuuehtoja vaikka ei olekaan. Lisäksi takuuehdotkin ovat toisinaan tulkinnallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksninertaisesti olet väärässä, takuuriitoja paljonkin ja sitten yritys maksaa vielä oikeudenkäyntikulutkin.

        Eipä ole vielä yhtään konkreettista esimerkkiä tällaisesta esitetty. Eli minkälaisesta takuunalaisesta korjauksesta on kieltäydytty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on, että joskus valmistaja väittää ostajan rikkoneen takuuehtoja vaikka ei olekaan. Lisäksi takuuehdotkin ovat toisinaan tulkinnallisia.

        Höpöhöpö, ei uusissa autoissa tarvinnut koskaan tapella takuu asioista varsinkaan jos käyttää samaa merkkihuoltoa mistä auton osti. Tulevat jopa vastaa useitakin vuosia joissain asioissa, kokemusta nimittäin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole vielä yhtään konkreettista esimerkkiä tällaisesta esitetty. Eli minkälaisesta takuunalaisesta korjauksesta on kieltäydytty.

        Onhan noita lehtien palstoilla ollut paljonkin, etsi sieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, ei uusissa autoissa tarvinnut koskaan tapella takuu asioista varsinkaan jos käyttää samaa merkkihuoltoa mistä auton osti. Tulevat jopa vastaa useitakin vuosia joissain asioissa, kokemusta nimittäin on.

        Heheh, monestakos autosta sinulla onkaan kokemusta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita lehtien palstoilla ollut paljonkin, etsi sieltä.

        Jos olet niitä lehtien palstoilla nähnyt niin laitapa nyt vaan linkkejä juttuihin, aivan turhaa työtä lähteä muiden etsimään samoja juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet niitä lehtien palstoilla nähnyt niin laitapa nyt vaan linkkejä juttuihin, aivan turhaa työtä lähteä muiden etsimään samoja juttuja.

        Sinähän niitä kaipasit, is ja il pitäisi löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän niitä kaipasit, is ja il pitäisi löytyä.

        No eipä näytä löytyvän. On ihan keskustelun perusperiaatteita että jos esittää jonkun väitteen niin näyttää myös faktat sen tueksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä näytä löytyvän. On ihan keskustelun perusperiaatteita että jos esittää jonkun väitteen niin näyttää myös faktat sen tueksi.

        Mikset siis ole laittanut linkkejä? Minulle riittää että olen nähnyt itse.


    • Anonyymi

      Kaksi uutta ranskan autoa ollut nyt peräkkäin. Ei niissä mitään vikaa ole takuuaikana ollut. Nyrkkipajassa on huollettu. Hyvin on vaihdossa kelvannut.
      Ei ole merkkihuoltoa vaatinut.

      • Anonyymi

        Juu, mutta hyvitys voi olla vähän heikompi ja päivitykset tekemättä. Huonolla tuurilla olisi voinut tulla kalliiksi tai tappeluksi.


    • Anonyymi

      "Tuttu osti reilu vuosi sitten uuden auton. Nyt on menossa hirveä tappelu takuujutusta, kun autoon tuli hieman isompi vika. Ymmärrän, että valmistaja ei halua ottaa noin kallista vikaa kontolleen vaan käyttää resursseja asiakkaan vaateen kaatamiseen."

      Vähän kyllä epäilen että näin olisi, mikähän vika se on mitä ei haluta takuuseen korjata?

      Ei mikään liike/valmistaja kieltäydy takuukorjauksesta paitsi kuin tapauksissa missä on ilmiselvää että käyttäjä on omalla toiminnallaan aiheuttanut vian.

    • Anonyymi

      suomalaiset korjaamot kiskovat 100 euroa tunnilta plus varaosistakin vetävät välistä äkkiä kymppejä ja satasiakin.

      kun itse tekee, pääsee sellaisille tuntipalkoille johon harva muuten pääsee.

      just hitsasin peltiä ja laitoin massat päälle carinaan.

      • Anonyymi

        Tulitöihin sopivat tilat ja esimerkiksi hitsausvälineet eivät ole maksaneet mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulitöihin sopivat tilat ja esimerkiksi hitsausvälineet eivät ole maksaneet mitään?

        Omakotitaloissa on yleensä autotalli tai jopa verstas ja hitsaulaitteet ei paljon maksa, niillä on muutakin käyttöä. Tottakai tiloja kannattaa köyttää kun on ostanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakotitaloissa on yleensä autotalli tai jopa verstas ja hitsaulaitteet ei paljon maksa, niillä on muutakin käyttöä. Tottakai tiloja kannattaa köyttää kun on ostanut.

        Tietääkseni omakotitalon autotallissa ei saa hitsata. Tai siis voi toki hitsata, mutta jos sattuu syttymään tulipalo niin vakuutus ei tuota korvaa.

        Autotallin, hitsikoneiden yms. hankinta on tietty perusteltua jos niille on paljon käyttöä. Sen sijaan jos on kyse jostain yksittäisestä tai satunnaisesta korjauksesta niin aika harvoin tuollaiseen kannattaa lähteä itse ostamaan tarvittavia työkaluja tai tiloja, aika harva viitsii autoa taivasalla korjata varsinkaan talviaikaan.


      • Anonyymi

        Että peltiä Carinaan, no harrastus skin. Eihän noin vanhoja romuja kukaan korjaamolle vie vaikka ei itse osaisi korjata vaan vie paaliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakotitaloissa on yleensä autotalli tai jopa verstas ja hitsaulaitteet ei paljon maksa, niillä on muutakin käyttöä. Tottakai tiloja kannattaa köyttää kun on ostanut.

        Maalla ehkä, mutta ei sivistyksessä. Vakuutus ei korvaa jos poppa vie tallin ja talon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkseni omakotitalon autotallissa ei saa hitsata. Tai siis voi toki hitsata, mutta jos sattuu syttymään tulipalo niin vakuutus ei tuota korvaa.

        Autotallin, hitsikoneiden yms. hankinta on tietty perusteltua jos niille on paljon käyttöä. Sen sijaan jos on kyse jostain yksittäisestä tai satunnaisesta korjauksesta niin aika harvoin tuollaiseen kannattaa lähteä itse ostamaan tarvittavia työkaluja tai tiloja, aika harva viitsii autoa taivasalla korjata varsinkaan talviaikaan.

        Eihän sitä taloa ole tarkoituskaan polttaa tai edes erillistä autotallia, ei se kovinkaan yleistä ole vaikka hitsataan hyvin yleisesti. Jokainen täysijärkinen osaa itsekin estää tulipalot ja hyvin monella tulityökortti jos ei oma järki sano.

        Hitsauslaite ei maksa kuin murto-osan vaikkapa helmapeltien vaihdon hinnasta korjaamolla. Autotalli kannattaa olla ihan muutenkin jos on omaa tonttia, säästää polttoainetta/sähköä, aikaa, moottoria ja hermoja, eikä ruostukaan kuten ulkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalla ehkä, mutta ei sivistyksessä. Vakuutus ei korvaa jos poppa vie tallin ja talon.

        Eikö kaupungissa ole maalaisjärkeä, ei voi mittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että peltiä Carinaan, no harrastus skin. Eihän noin vanhoja romuja kukaan korjaamolle vie vaikka ei itse osaisi korjata vaan vie paaliin.

        Mutta kallis auto kannattaa korjata kalliilla korjaamolla, jännä logiikka :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kallis auto kannattaa korjata kalliilla korjaamolla, jännä logiikka :)

        No kai nyt jokainen ymmärtää sen että jos auton reaaliarvo on luokkaa 500 euroa tms. niin sen korjaamiseen ei kovin paljon rahaa kannata laittaa, teki ne rempat sitten itse tai korjaamolla. Tai ainakaan taloudellisessa mielessä siinä ei ole järkeä. Paaliin vaan ja korjauksiin menevällä rahalla ostaa tuoreella leimalla olevan auton tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai nyt jokainen ymmärtää sen että jos auton reaaliarvo on luokkaa 500 euroa tms. niin sen korjaamiseen ei kovin paljon rahaa kannata laittaa, teki ne rempat sitten itse tai korjaamolla. Tai ainakaan taloudellisessa mielessä siinä ei ole järkeä. Paaliin vaan ja korjauksiin menevällä rahalla ostaa tuoreella leimalla olevan auton tilalle.

        Jokainen tajuaa että jos kaikki rahat menee uuden auton osamaksuihin, ei ole rahaa kalliisiin korjauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai nyt jokainen ymmärtää sen että jos auton reaaliarvo on luokkaa 500 euroa tms. niin sen korjaamiseen ei kovin paljon rahaa kannata laittaa, teki ne rempat sitten itse tai korjaamolla. Tai ainakaan taloudellisessa mielessä siinä ei ole järkeä. Paaliin vaan ja korjauksiin menevällä rahalla ostaa tuoreella leimalla olevan auton tilalle.

        Jos "tuoreella leimalla" tarkoitat yli 10 vuotta vanhaa autoa, joka on juuri käynyt katsastuksessa. Ei 500 euron auton omistaja osta uutta autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos "tuoreella leimalla" tarkoitat yli 10 vuotta vanhaa autoa, joka on juuri käynyt katsastuksessa. Ei 500 euron auton omistaja osta uutta autoa.

        Just tuota tarkoitan, eli siihen 500 euron autoon ei ole mitään ideaa tehdä 1000 euron remonttia, jos vastaavanlaisen auton saa ostettua tuoreella leimalla 500 eurolla. Luvut nyt heittoina, mutta jokainen ymmärtänee pointin.

        Muutaman kakkosauton olen tuolla periaatteella hankkinut, enkä ole niihin tehnyt yhtään mitään, en edes öljynvaihtoja. Ajan niin pitkään kun auto kulkee tai leimaa riittää ja sitten paaliin ja uutta vastaavaa tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just tuota tarkoitan, eli siihen 500 euron autoon ei ole mitään ideaa tehdä 1000 euron remonttia, jos vastaavanlaisen auton saa ostettua tuoreella leimalla 500 eurolla. Luvut nyt heittoina, mutta jokainen ymmärtänee pointin.

        Muutaman kakkosauton olen tuolla periaatteella hankkinut, enkä ole niihin tehnyt yhtään mitään, en edes öljynvaihtoja. Ajan niin pitkään kun auto kulkee tai leimaa riittää ja sitten paaliin ja uutta vastaavaa tilalle.

        Voi myös ostaa vaikkapa 5000€ auton ja tehdä siihen itse korjauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä taloa ole tarkoituskaan polttaa tai edes erillistä autotallia, ei se kovinkaan yleistä ole vaikka hitsataan hyvin yleisesti. Jokainen täysijärkinen osaa itsekin estää tulipalot ja hyvin monella tulityökortti jos ei oma järki sano.

        Hitsauslaite ei maksa kuin murto-osan vaikkapa helmapeltien vaihdon hinnasta korjaamolla. Autotalli kannattaa olla ihan muutenkin jos on omaa tonttia, säästää polttoainetta/sähköä, aikaa, moottoria ja hermoja, eikä ruostukaan kuten ulkona.

        Mutta se omakotitalo... 30 000, lähempänä pääkaupunkiseutua vähän enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta se omakotitalo... 30 000, lähempänä pääkaupunkiseutua vähän enemmän.

        Mitä siitä? Moni laittaa mieluummin rahat vaikka vanhaankin omakotitaloon kuin uuteen autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai nyt jokainen ymmärtää sen että jos auton reaaliarvo on luokkaa 500 euroa tms. niin sen korjaamiseen ei kovin paljon rahaa kannata laittaa, teki ne rempat sitten itse tai korjaamolla. Tai ainakaan taloudellisessa mielessä siinä ei ole järkeä. Paaliin vaan ja korjauksiin menevällä rahalla ostaa tuoreella leimalla olevan auton tilalle.

        Voi kannattaakin, kun kyseessä on kuitenkin omassa käytössä ollut auto, jonka kunto on hyvin omistajan tiedossa, ja tiedetään melko varmasti, että tämän "ison rempan" jälkeen auto rullaa taas muutaman vuoden. Ok, no tässä ei ollut määritelty kuinka paljon on "kovin paljon" rahaa, mutta sanoisin että jos se pysyy esim. alle tonnissa niin on hyvin epävarmaa, että sillä saisi ostettua yhtä hyvän auton kuin saisi vanhasta korjaamalla. Sen "uuden" auton mukana tulee uudet viat, jotka voivat vaatia isommankin remontin kuin se vanha auto olisi vaatinut.

        Tokihan tuon tason autot on hyvin vahvasti yksilöitä ja asia voi kääntyä helposti toisinkin päin. Itse olen kyllä toisinaan tuntenut olevani "jumissa" vanhan auton kanssa, jonka käyttöarvo ylittää reilusti myynti/vaihtoarvon vaikka ottaisi huomioon senkin että pitää tehdä joku huolto tai korjaus. Mutta useinhan sitä tosiaan vanhan auton kanssa pohtii, että laitanko nyt XXX euroa remppaan vai lähdenkö kiertelemään autokauppoja XXX euron kanssa. Yleensä sanoisin, että XXX menisi vielä rempan puolelle, mutta XXXX euroa olisi jo eri juttu.


    • Anonyymi

      Tuntuu että vag autoissa aina ongelmaa kuka maksaa. Itsellä edellinen oli psa konsernin kulkine. Ja ei ollut vikaa takuuseen. Pari kampanjaa oli ja ei niihin mitään huolloista kyselty. Itse olin öljyt vaihtanut. 3 v takuu oli.

      • Anonyymi

        Delta autossa kuulema myös paljon ongelmia takuiden kanssa.


      • Anonyymi

        Olihan taas onneton rykäisiy ja kovin yrität olla ovela Toyotan omapoika.


    • Anonyymi

      "Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua auton korjaaminen. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa."

      Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua kokkaaminen. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.

      Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua rakentaminen ja remontointi. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.

      Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua digiosaaminen. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.

      Ja niin edelleen.

      • Anonyymi

        Onneksi osaan nuo kaikki ja paljon muutakin :)


      • Anonyymi

        Miksi pitäisi aina säästää. Kaikki menee hyvin kunhan ei elä yli varojensa. Yhteiskunta pyörii kun käytetään palveluja ja on mahdollisimman paljon veronmaksajia, silloin ei viedä veroilla palveluista säästävän rahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi osaan nuo kaikki ja paljon muutakin :)

        Sä oletkin melkoinen taitaja ja osaaja.


    • Anonyymi

      Kyllä noita takuu juttuja on aina saa tapella vaikkei uskoisi itsekin joskus ajatellut uudempaa autoa mutta joo kolhut parkkipaikalla kalliit uuden auton täyskaskot yms
      ja se arvon aleneminen monta tonnia putoaa jo kotimatkalla

      • Anonyymi

        No jos ei osaa kirjoittaa, niin voi olla elämässään vaikeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos ei osaa kirjoittaa, niin voi olla elämässään vaikeuksia.

        Aika harva kirjailijakaan kirjoittamalla rikastuu.


    • Anonyymi

      Pashaa on ollut tarjolla, vaikka pääsiäinen on vain kerran vuodessa?♻️♻️♻️

    • Anonyymi

      Jos on riittävästi rahaa niin auton korjaamisen opettelu ei ole välttämätöntä. Ja jos on kova palkka niin on järkevämpää käyttää korjaamiseen kuluva aika tuottavan työn tekemiseen. Tai sitten vain rentoutumiseen.

      Aivan sama juttu kokkaamisen kohdallakin. Vaikka itse tehty ruoka onkin paljon halvempaa niin ravintolassa syöminen on mukavampaa. Jos rahapulaa on niin sitten ruoka kannattaa tehdä itse, mutta varakkaammat voi syödä myös muualla.

      Ja nuo takuuriidat eivät ole niin yleisiä kuin luulet. Jos autosta on osa hajonnut selvästi ilman ostajan omaa syytä niin ei valmistaja siitä riitele. Ei siinä olisi edes järkeä, koska silloin oikeudenkäyntikulut tulisivat korjauksen päälle. Valmistaja riitelee vain, jos valmistaja uskoo varmasti ostajan aiheuttaneen rikkoutumisen.

      Ylipäätään uusia autoja ostavat ovat yleensä muita varakkaampia, joten auton korjaamisen voi tehdä korjaamolla eikä jokaisessa asiassa tarvitse säästellä. Ja jopa uudet autot saa nykyisin korjata nyrkkipajoilla ilman että takuu raukeaa.

      • Anonyymi

        "Ja jopa uudet autot saa nykyisin korjata nyrkkipajoilla"

        Tarkoitin tosin auton huoltamista. Takuukorjauksen voi tehdä merkkihuollossa, koska se ei maksa.


      • Anonyymi

        Saattaa mennä enemmän aikaa kun vie auton korjaamolle, hankkii kyydin kotiin ja taas takaisin autoa hakemaan, puhumattakaan jos ei saa heti autoa korjaamolle.

        Voihan se olla joidenkin mielestä mukavampaa ravintoloissa jos on tarvetta näyttäytyä, itse en tykkää olla melussa ties keiden seurassa ja saada ties mitä tauteja koronasta lähtien. Kotiruoka paljon terveellismepää ja kun katsoo miten siivottomasti tekevät ravintoloissa ruokaa niin menee ruokahalutkin.

        Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa mennä enemmän aikaa kun vie auton korjaamolle, hankkii kyydin kotiin ja taas takaisin autoa hakemaan, puhumattakaan jos ei saa heti autoa korjaamolle.

        Voihan se olla joidenkin mielestä mukavampaa ravintoloissa jos on tarvetta näyttäytyä, itse en tykkää olla melussa ties keiden seurassa ja saada ties mitä tauteja koronasta lähtien. Kotiruoka paljon terveellismepää ja kun katsoo miten siivottomasti tekevät ravintoloissa ruokaa niin menee ruokahalutkin.

        Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla.

        "Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."

        Mihinkähän faktaan tämäkin johtopäätös mahtaa perustua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."

        Mihinkähän faktaan tämäkin johtopäätös mahtaa perustua?

        Itsestään selvää, jos on esim asuntolainaa ja autolainaa niin ei monellakaan ole paljoa ylimääräistä rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."

        Mihinkähän faktaan tämäkin johtopäätös mahtaa perustua?

        Mutuun tai vatuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."

        Mihinkähän faktaan tämäkin johtopäätös mahtaa perustua?

        Mutuun tai vatuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsestään selvää, jos on esim asuntolainaa ja autolainaa niin ei monellakaan ole paljoa ylimääräistä rahaa.

        Mutta tuolloin myös tulotaso täytyy olla vähintään kohtuullinen. P**saukiset eivät asunto- ja autolainaa saa. Yksittäistapauksissa joku on varmaan vetänyt nuo liian tiukille, mutta ei niissä nyt yleensä viimeiset rahat ole menossa. Vastaavasti vanhoilla autoilla ajavissa on paljon niitä joilla valinta perustuu puhtaasti taloudellisiin realiteetteihin, eli ei ole varaa kalliimpaan autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tuolloin myös tulotaso täytyy olla vähintään kohtuullinen. P**saukiset eivät asunto- ja autolainaa saa. Yksittäistapauksissa joku on varmaan vetänyt nuo liian tiukille, mutta ei niissä nyt yleensä viimeiset rahat ole menossa. Vastaavasti vanhoilla autoilla ajavissa on paljon niitä joilla valinta perustuu puhtaasti taloudellisiin realiteetteihin, eli ei ole varaa kalliimpaan autoon.

        Hyvinkin monet vetäneet tiukoille, jopa korkojen nousu uhkaa maksukykyä. Voi myös joutua lomautetuksi tai mitä tahansa. Minulla on kallein auto ollut 8000€ ja ostin senkin käteisellä, pidän mieluummin rahaa pankkitilillä varalta kuin esittäisin naapureille rikkaampaa kuin olen.


    • Joku puhui tässä, että pitäisi olla lämmin korjauspaikka.
      Hyvä!
      On niitä Tee se itse -halleja vielä muutama Kehä III:n sisäpuolella.
      Mitään isompaa ei autoon näissä puitteissa kuitenkaan kannata ruveta tekemään ainakaan puutteellisilla välineillä / osaamisella.
      Miksi?
      Siksi, että työ monesti jää kesken, varaosa ei sovi heittämällä, vaan osaa on "sovitettava" tai se ei lämmittämättä lähde irti, pultti menee kenties avattaessa poikki, eikä siihen hätään ole uutta kun siihen ei ole ennalta varauduttu. Aikaa kuluu lisäksi tunnin sijasta useita tunteja.
      Viimeksi vaihtelin äänenvaimentimien takaosia itse 1970-luvun lopulla.
      Nykyään autot kestävät toki pidempään, silloin 10 vuotias ranskalainen oli jo paalitavaraa usein ruosteen vuoksi.

    • Anonyymi

      Olen alunperin juristi, mutta se oli välillä tylsää, joten opiskelin lääkäriksi, myöhemmin siitä kirurgiksi. Koska kaikki tietokoneet, joita käytin, oli ohjelmoitu huonosti, hankin myös ohjelmoinnin paperit kouluttautumalla dipl. insinööriksi, mutta koneenrakennuspuolelta, johon sain liitettyä sekä automattiikkaa että robotiikkaa.

      Koska ylimääräistä aikaa koko ajan oli, piirsin ja rakensin itse omakotitalon maa- ja metsämatilalle, jonka ostin. Tiilistä muurasin, vedin itse sähköt ja putket. Leimat papereihin sain tutulta kaverilta, joka tarkasti työni. Itselläni ei ole lupia.

      Auraan itse talvella lumet omalla traktorilla, siis samalla, jota käytän kesäisin kylvötöissä pelloilla. Kauraa ja perunaa lähinnä, eläimiä eli lypsäviä on vain nimelliset 200, lihakarjaa saman verran. Koska metsää alueella on, hoidan itse harvennustyöt ja metsänmyynnin.

      Tuloja on päässyt jotain jo kertymään, joten olen joutunut tutustumaan sijoittamisen ihmeelliseen maailmaan. Lähinnä olen sijoitellut hedge-rahastoihin ja pohjoismaisiin ja japanilaisiin osakkeisiin. Voisin pohtia uuden rahaston perustamista muutaman tutun kanssa, kun saan ekonomin paperit ensi kuussa Lontoosta. Etänä kävin kurssit.

      Ajan vanhalla 90-luvun Fordilla. Korjaan sitä itse, vaihdan iskarit, hitsaan pakoputket ja pellit, maalaan ja vaihdan öljyt. Olen harkinnut sähköautoa, jota pääsisi itse ohjelmoimaan. Uusissa autoissa on se huono puoli, että korjaamista on vähemmän.

      Kaikenlaista osaan jo valmiiksi, mutta kyllä kaikki muukin kiinnostaa. Välillä pitää kiirettä, mutta haudassa kerkeää levätä.

      • Anonyymi

        Olet tyypillinen tukijulli satusetä, todellisuudessa halpatyövoima tekee työt ja autona tuliterä urheilu mersu muiden lisäksi, peltoautona sittense vanha Ford, pitäähän sitä harrastuksiakin olla.


      • Anonyymi

        Mutta ette osaa näköjään kokata.


    • Anonyymi

      Sinä taidat olla sellainen punakaartilainen tekokulli, joka edustaa perussuomalaisten punaista siipeä tai vasemmistoliiton PS-siipeä.

      Ajat vanhalla ja saastuttavalla autolla, raha juuri ja juuri riittää bensaan. Renkaat ovat nahkapinnoilla ja vakuutusmaksut ulosotossa. Uusi auto on pelkkä kaukainen haave sekä sinulle että isällesi. Isäsi sekä oma köyhyytesi on tietenkin muiden vika ja riistoporvarit eivät ole antaneet sinulla tai isällesi työmahdollisuuksia. Kelan, työkkärin ja sossun sedät ja tädit ovat luottoystäväsi, ja leipäjonossa juttu luistaa kyllä. Ko. jonoissa kuluu 2 - 3 tuntia joka viikko.

      Kysyn vaan, että miksi et luovu autostasi, koska sinulla tai isälläsi ei oikeasti ole varaa siihen. Olisit uskonut äitiäsi, kun olit pikkuinen lapsi. Yhtä itsepäinen olet aina ollut kuten punainen isäsi.

      • Anonyymi

        Sinä olet sellainen tukijulli joka loisii veronmaksajien siivellä. Haluatte viedä työläisiltä kaikki rahat ettei olisi varaa minkäänlaiseen autoon, itsellänne pitää olla tukiaisilla ostettuna autoista lähtien kaikki mitä ikinä haluatte.


      • Anonyymi

        "Ajat vanhalla ja saastuttavalla autolla, raha juuri ja juuri riittää bensaan."

        Aivan kuten yli 90% suomalaisista autoilijoista. Suomalaisten autojen keski-ikä on 12,6 vuotta ja arvo noin 4 000 euroa (romutusikä on puolestaan 22 vuotta). Täyssähköautoilla kulkee vaivaiset alle 1% suomalaisista ja vaikka mukaan kaikki hybridit, siis sekä ladattavat että ei-ladattavat, jää lukema silti reilusti alle 10 prosentin.

        Valtaosa suomalaisista ajaa vanhoilla autoilla, turha joidenkin harhaisten elitisti-idioottien on väittää muuta.


    • Anonyymi

      Itse tehtävän korjauksen voi ajoittaa viikonlopulle, kun autoa ei tarvitse esim. työpaikalle kulkemiseen. Korjaamolla käyttäminen on vaivalloista ja aikatauluihin sitovaa. Sijaisautokin maksaa.

      • Anonyymi

        Jos on varaa kahteen autoon niin sitten helpompaa, pariskunnilla usein onkin kaksi autoa ainakin omakotitaloissa.


      • Anonyymi

        Hihii, kyllä sitä voi keksiä vaikka mitä "ongelmia" jos haluaa.
        Sijaisauto kuulu joillain merkeillä ilmaiseksi huollon ajaksi ja huollon ajan voi itse päättää, joten tuskin siitä ongelmaa pääsee tulemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, kyllä sitä voi keksiä vaikka mitä "ongelmia" jos haluaa.
        Sijaisauto kuulu joillain merkeillä ilmaiseksi huollon ajaksi ja huollon ajan voi itse päättää, joten tuskin siitä ongelmaa pääsee tulemaan.

        Tarkoitatteko ilmaisella "huollon ajaksi asiakkaalle maksutta"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatteko ilmaisella "huollon ajaksi asiakkaalle maksutta"?

        Tottakai se sijaisauto on leivottu sisään huollon hintoihin jos siihen vihjaat. Itse taas keksin viikonlopulle parempaakin tekemistä kuin viettää se autotallissa auton alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai se sijaisauto on leivottu sisään huollon hintoihin jos siihen vihjaat. Itse taas keksin viikonlopulle parempaakin tekemistä kuin viettää se autotallissa auton alla.

        Hyvin monet jopa tykkää tehdä itse autojen huollot ja korjaukset, kaikilla vaan ei ole paikkaa, harva tykkää maksaa kalliita korjaamomaksuja.


      • Anonyymi

        Ja jos korjaus ei onnistu, niin auton voi hinauttaa viikonloppuna korjaamon pihaan. Maanantaina sitten julkisilla duuniin.


    • Anonyymi

      Vain tekokulliset työkkärin asiakkaat ja 1970-luvun punakaartilaiset syyttävät viherpiipertäjiä ja porvarihallitusta autoilun kalleudesta.

      Ps. Miksi persut (PS) eivät ole koskaan halunneet hallitukseen? Jotta voi paremmin räksyttää oven pielissä kun herrat astuvat saleihin.

      • Anonyymi

        Vain kelan ja kaikkien mahdollisten tukilaitosten asiakkaat tukijullit syyttää elättäjiään työläisiä vaikka saavat 8 miljardia erilaisia tukia vuosittain ja tukimiljonäärit vaatii jopa polttoaineesta korvauksia, mutta eivät salli pa-veron alennusta koska se hyödyttäisi kaikkia, jopa köyhiä.

        PS. Miksi tukijullien edustajat (kesk) haluavat ja pääsevät aina hallitukseen ajamaan etuja vaivaiselle 40 000:lle tukijullille? Ette kuitenkaan hyväksy hallitukseen PS, koska se ainoana edustaa enää työläisiä. Suuri osahan teistä on kylläkin siirtynyt kannattamaan kokkareita koska he edustavat kaikkein rikkaimpia mihin ryhmään kuuluttekin. Aiotteko perustaa oligarkkipuolueen? Se olisi vielä oikeampi puolue teille.


    • Anonyymi

      Persu (PS) on vallannut foorumin. Tekokulli.

      • Anonyymi

        Rohkeasti vaan lekurille tukijulli, eiköhän ne tukiaiset viagraan riitä :)


    • Anonyymi

      Tässä kun on vuosikausia monialakorjaamoa pitänyt niin sanotaan vaikka autojen kohdalta se että useimmin jää laskut maksamatta siltä jolta vähiten maksuvaikeuksia odottaa. Ajetaan kallis auto pihaan tai tuodaan hinurilla ja vikaa aletaan korjaamaan. Kun auto saadaan kuntoon ja tuleekin tonni pari korjaukselle hintaa niin alkaakin vaikeudet maksamisessa. Yleisempää tuo on kuin halpaa autoa korjauttavalle. Toki on vähävaraisiakin työttömiä tms. Useimmat niistä kuitenkin laskun maksavat tunnollisesti vaikka osissakin.
      Johtopäätöksenä se että ulkoiset puitteet eivät monelle saa näyttää köyhältä. Näytellään rikkaampaa kuin ollaankaan ja kituutellaan rahallisesti veitsen terällä kun naapurille ei voi näyttää että autona on joku halpa kottero.
      Muissakin hankinnoissa elvistellään monesti. Ulosottomiehilläkin on asiakkaissa hyvin monenlaista tapausta.

    • Anonyymi

      En koskaan äänestä persuja (PS). Yrittävät ratsastaa vain bensalla ja autoverolla. Ei tukijullit tekokullit vaan onnistu.

      • Anonyymi

        Ovatko persut (PS) aina Pietarin trollitehtaan palveluksessa? Tuskin, mutta kyllä siitä on tekokulleille apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko persut (PS) aina Pietarin trollitehtaan palveluksessa? Tuskin, mutta kyllä siitä on tekokulleille apua.

        Ei tietenkään, PS on isanmaallisin, tukijulit eivät ole olleet koskaan, myytte maatkin ryssille. Vain kepulit ja demarit eivät ole kannattaneet pakotteita ja jostain kumman syystä myös vasurit kannattaa äärikapitalistista diktatuuria. Hienoa että saat ryssiltä halpaa "viagraa" :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2348
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      214
      2000
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1503
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      175
      1314
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1238
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1036
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      63
      962
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      907
    9. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      894
    10. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      31
      855
    Aihe