Katkirkon kriisi

Seurakuntalainen

Olen hieman ulkopuolisena seurannut Katkirkon kädenvääntöä. Kaikki alkoi siitä, kun Gianni julkaisi Johannes Paavali II:n virkakautta kovasti kritisoineen kirjoituksen. Sen takia uusi nuntius Tonucci ei ole enää suostunut keskusteluyhteyteen Giannin kanssa, vaan näyttää edellyttävän tältä ensin anteeksipyyntöä.

Asetelma on perin kummallinen. Ensiksi en ole koskaan kuullut, että nuntius olisi edellyttänyt piispa Wróbelilta mitään anteeksipyyntöä. Silti nimenomaan herra Wróbel on saanut hiippakuntamme kuohumaan törkeröllä hallintokäytännöllään, isä Janin silmittömällä sortamisella, ekumenian ja kaiken keskustelun jäädyttämisellä... ei Katkirkko!

Jos vain Wróbel pyytäisi EDES anteeksi isä Janilta ja kutsuisi tämän ehdoitta takaisin, luultavasti pahin kuohunta voisi rauhoittua. Mutta kun ei niin ei.

Toiseksi ihmettelen Katkirkkoa. Koko Katkirkko syntyi nimenomaan protestiliikkeenä Wróbelin mielivaltaisuutta vastaan. Nyt se on lähtenyt merta edemmäksi kalaan, vaikka hiippakuntamme ongelmissa olisi jo niissäkin vaikka kuinka paljon pohtimista. Kun kirjoitetaan Etelä-Amerikan vapautuksen teologiasta ja ties mistä, siinä tohelluksessa vakavasti sairastuneen isä Janin tapaus alkaa jo helposti vaipua unholaan. Olisiko tämä itse asiassa herra Wróbelin toivekin?

Miten tästä eteenpäin? Pitäisiköhän Katkirkon miettiä kunnolla mikä olikaan sen tärkein tehtävä? Muistaakseni se oli isä Janin saaminen takaisin Suomeen.

32

2172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todella outoa

on julkaista "syntilista" juuri edesmenneen paavin toimista kun lähes koko maailma on hetkeksi pysähtynyt kunnioittamaan hänen muistoaan. Jopa pakanat sanovat "de mortuis nihil nisi bene!" Kirkkoa saa ja pitääkin arvostella, mutta aina rakkaudesta kirkkoon - näin sanoi itse tämä paavi. Ja silloin aina harkitaan, mikä on sopiva aika, paikka ja tilanne ja miten puhutaan. (Katsokaa vaikka katolisen kirkon sivuja Ruotsissa.) Hän oli suuri Suomen ystävä ja ensimmäinen paavi joka on käynyt maassamme. Hän oli rajallinen ihminen ja teki virheitä, mutta vain "rakkaus jää" (piispa Verschurenin sanoin).
      Seurakuntalaisen kanssa olen samaa mieltä että täytyy ensisijaisesti saada isä Jan toipumaan tänne kotimaahansa.

• Johannes XXIV

Stalinin hautajaisissakin oli läsnä miljoonia itkeviä ihmisiä. Ja silloin media ei ollut yhtä voimakas kuin nyt. En sano, että Stalin ja Paavi Johannes Paavali II olivat yhtä pahoja, mutta molemmilla oli tapana tukahduttaa opposition liikehdintä ja toimia yksinvaltiaan tavoin.
        Olen kuullut, että myös Stalin oli Suomen ystävä...
        Olen samaa mieltä kanssasi, että "hän oli rajallinen ihminen ja teki virheitä". Paavin virheet valitettavasti ovat aiheuttanut liian suuria vahinkoja Katoliselle Kirkolle!

• Johannes XXIV

Tietäkseni Katkirkko on ekumeeninen foorumi, jossa kaikki kristityt ovat tervetulleita ekumenian nimessä. Ekumeeninen dialogi on edelleenkin Katkirkon päämäärä, Wróbelin mielivaltaisuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta huolimatta.
      Hyvä seurakuntalainen, luuletko sinä todella, että saadaan isä Jania takaisin oikeudenmukaisuuden ja Armon nimessä hiippakunnassa, jonka piispa on valittu muutaman Vatikaanin edustajan tahdosta?
      Isä Janin kohtalosta vastaavat loppujen lopuksi paavi ja Vatikaani - se ei ole minusta oikea, ja tästäkin syystä Katkirkko on tekemässä hyvää työtä!

Katkirkko syntyi nimenomaan protestiliikkeenä Wróbelin mielivaltaisuutta vastaan. Nyt se on lähtenyt merta edemmäksi kalaan, vaikka hiippakuntamme ongelmissa olisi jo niissäkin vaikka kuinka paljon pohtimista. Kun kirjoitetaan Etelä-Amerikan vapautuksen teologiasta ja ties mistä, siinä tohelluksessa vakavasti sairastuneen isä Janin tapaus alkaa jo helposti vaipua unholaan. Olisiko tämä itse asiassa herra Wróbelin toivekin?

• Esko

edelleen Katkirkko vapaamielinen keskustelufoorum, jossa saa myös globaalisti kantaa huolta kokonaiskirkon onnettomasta tilasta ja keskustella myös vapautuksen teologian arvokkaasta perinnöstä. Ei se ole isä Janin asialta pois. Huomatkaapa, että juuri JP II avustajineen oli se, joka johdonmukaisesti tukahdutti vapautuksen teologian ja kaiken vapaan keskustelun katolisessa kirkossa. Olen sitä mieltä, että oli oikein ja hyvä, että asia nostettiin Katkirkossa esille heti hirmuvaltiaan "poistuttua". Puhun suoraan, asia on kipeä. Enkä tätä anteeksi pyydä.

• KrasnajaIskra

Katkirkko foorumi sai alkunsa siinä historiasllisessa tilanteessa, jossa piti reagoida piispan politiikkaa vastaan - tai vaieta.
      Katkirkko ei ole koskaan rajautunut vain yhden asian eli isä Janin tapauksen ajajaksi.
      Katkirkkolaiset voivat toki kritisoida muitakin katolisuuden ilmiöitä kuin niitä, jotka ovat olleet aktuelleja Helsingin pienessä hiippakunnassa!
      Katkirkko on juuri nyt jonkinlaisessa kriisissä, jos arvostelun kärki alkaa kohdistua jäsentenvälisiin erimielisyyksiin.
      Tänään on Karl Marxin syntymäpäivä. Hänen tuunuslauseensa oli: Epäile kaikkea mahdollista.

• Schottesham_pet

"Katkirkko on juuri nyt jonkinlaisessa kriisissä, jos arvostelun kärki alkaa kohdistua jäsentenvälisiin erimielisyyksiin."

Kuten yllä Johannes XXIV sanoo, katkirkko on ekumeeninen keskustelufoorumi. Se ei ole yhdistys tai yhteisö, jolla olisi jäseniä. Foorumilla keskustelevien keskinäiset erimielisyydet eivät siten välttämättä merkitse kriisiä.
        Katkirkon etusivulla määritellään sen perusidea: se haluaa "tukea mm. Vatikaanin II kirkolliskokouksen mukaista hengellistä elämää." Lisäksi todetaan: "suurin kimmoke nettisivuston perustamiselle oli Suomessa 40 vuotta toimineen ja Suomen kansalaisuuden saaneen isä Jan Aartsin poistaminen Suomesta."
        Kriisissä katkirkko on, jos foorumin perusidea asetetaan kyseenalaiseksi. Koska itse olen nyt aika vahvasti osallisena mainituissa erimielisyyksissä, en voi objektiivisesti arvioida, onko niin tapahtunut.

• Elisabeth
        Schottesham_pet kirjoitti:

"Katkirkko on juuri nyt jonkinlaisessa kriisissä, jos arvostelun kärki alkaa kohdistua jäsentenvälisiin erimielisyyksiin."

Kuten yllä Johannes XXIV sanoo, katkirkko on ekumeeninen keskustelufoorumi. Se ei ole yhdistys tai yhteisö, jolla olisi jäseniä. Foorumilla keskustelevien keskinäiset erimielisyydet eivät siten välttämättä merkitse kriisiä.
        Katkirkon etusivulla määritellään sen perusidea: se haluaa "tukea mm. Vatikaanin II kirkolliskokouksen mukaista hengellistä elämää." Lisäksi todetaan: "suurin kimmoke nettisivuston perustamiselle oli Suomessa 40 vuotta toimineen ja Suomen kansalaisuuden saaneen isä Jan Aartsin poistaminen Suomesta."
        Kriisissä katkirkko on, jos foorumin perusidea asetetaan kyseenalaiseksi. Koska itse olen nyt aika vahvasti osallisena mainituissa erimielisyyksissä, en voi objektiivisesti arvioida, onko niin tapahtunut.

Keskusteluun kuuluu, ettei kaikista asioista olla samaa mieltä. Parhaimmillaan keskustelu synnyttää lisää ajattelua ja toisten mielipiteiden kunnioittamista.
        En ymmärrä, miksi täällä yritetään väittää, että Katkirkko olisi kriisissä. Olemme vasta heränneet talviunesta, kuten joku asian ilmaisi. Keskustelua ei kannata käydä, ellei ole jotakin sanottavaa. Nuntiuksen, siis Vatikaanin edustajan, reaktio Katkirkossa julkaistuihin faktoihin osoittaa minun mielestäni lapsellisuutta. Mutta: mehän olemme eri kulttuureista, kuten koko Katolinen kirkkokin. Me reagoimme eri tavoin omista kansallisista ja kulttuurisista lähtökohdistamme. Ja toisaalta: juuri sellaisista eroavuuksistahan saattaa syntyä hedelmällinen keskustelu.
        Tällä hetkellä on kuitenkin todettava, että nykyisellään keskustelu nuntiuksen kanssa tulee polkemaan paikoillaan. Me emme tarvitse niinkään keskusteluterapiaa kuin todellakin korjausta neljättä vuotta katolisessa kirkossa jatkuneeseen vallan väärinkäyttöön Suomessa. Siihen ei nuntiuksella ole mahdollisuuksia. Hän voi vain halutessaan informoida Vatikaania, joka reagoi miten reagoi...
        Olemme koko maailman kattava kirkko. Sen vuoksi otamme kantaa koko maailmassa tapahtuneisiin väärinkäytöksiin olivatpa ne hallinnollisia tai henkilöihin kohdistuvia.

• Pravda
        Elisabeth kirjoitti:

Keskusteluun kuuluu, ettei kaikista asioista olla samaa mieltä. Parhaimmillaan keskustelu synnyttää lisää ajattelua ja toisten mielipiteiden kunnioittamista.
        En ymmärrä, miksi täällä yritetään väittää, että Katkirkko olisi kriisissä. Olemme vasta heränneet talviunesta, kuten joku asian ilmaisi. Keskustelua ei kannata käydä, ellei ole jotakin sanottavaa. Nuntiuksen, siis Vatikaanin edustajan, reaktio Katkirkossa julkaistuihin faktoihin osoittaa minun mielestäni lapsellisuutta. Mutta: mehän olemme eri kulttuureista, kuten koko Katolinen kirkkokin. Me reagoimme eri tavoin omista kansallisista ja kulttuurisista lähtökohdistamme. Ja toisaalta: juuri sellaisista eroavuuksistahan saattaa syntyä hedelmällinen keskustelu.
        Tällä hetkellä on kuitenkin todettava, että nykyisellään keskustelu nuntiuksen kanssa tulee polkemaan paikoillaan. Me emme tarvitse niinkään keskusteluterapiaa kuin todellakin korjausta neljättä vuotta katolisessa kirkossa jatkuneeseen vallan väärinkäyttöön Suomessa. Siihen ei nuntiuksella ole mahdollisuuksia. Hän voi vain halutessaan informoida Vatikaania, joka reagoi miten reagoi...
        Olemme koko maailman kattava kirkko. Sen vuoksi otamme kantaa koko maailmassa tapahtuneisiin väärinkäytöksiin olivatpa ne hallinnollisia tai henkilöihin kohdistuvia.

Kiitos asiallisesta kirjoituksestasi! Kiva, että joku oikoo tällä listalla esiintyviä harhakäsityksiä katkirkko forumista. Se ei todellakaan ole mikää yhdistys tms, vaan ainoastaan yksi keskustelupalsta monien joukossa. Katkirkon keskusteluun voi osallistua kuka tahansa, joten on aivan turha odottaa mitään yksimielistä hymistelyä mistään aiheesta. Ja kuten Elisabeth totesi, niin eihän silloin mitään keskustelua synny, jos kaikki ovat samaa mieltä!

Minä en myöskään ymmärrä, miten paavin kritisointi tai vapauden teologiasta puhuminen olisi mitenkään poissa jan aartsin asialta. Minua henk.koht. Aartsin asia ei edes liiemmin kiinnosta, paljon kiinnostavampaa on puhua kirkon globaalista tilanteesta ja sen ongelmista. Sitä paitsi aartsin asiassa ei ole mitään uutisoitavaa tapahtunut herran aikoihin!

• Esko
        Elisabeth kirjoitti:

todella erinomaisesti sanottu, Elisabeth. Naulan kantaan! Esko
        P.S. Olen aina kuvitellut olevani asiallinen, tylsähkö kirjoittaja. Mutta näyttää siltä, että tällä listalla tuen minäkin tätä nykyä ainakin toisinaan sensuroiduksi. Niinpä kiinnostukseni kirjoittaa tänne onkin vähentynyt drastisesti. Toivottavasti sensuurilinja ei sentään ulotu jatkossa Katkirkkoonkin.

• Filbert
        Esko kirjoitti:

todella erinomaisesti sanottu, Elisabeth. Naulan kantaan! Esko
        P.S. Olen aina kuvitellut olevani asiallinen, tylsähkö kirjoittaja. Mutta näyttää siltä, että tällä listalla tuen minäkin tätä nykyä ainakin toisinaan sensuroiduksi. Niinpä kiinnostukseni kirjoittaa tänne onkin vähentynyt drastisesti. Toivottavasti sensuurilinja ei sentään ulotu jatkossa Katkirkkoonkin.

siitä, että olen vienyt kirjoitusintosi. Muistaakseni olen poistanut yhden viestisi. Siitä oli lähetetty minulle asiallisesti perusteltu valitus, ja tällä kertaa nyt punnitsin asian valittajan eduksi. Olet yleisesti esimerkillisen asiallinen kirjoittaja.
        Sensuuri ei ole kiva asia, ei se ole sitä sensuroijankaan kannalta. Olen varmasti tehnyt myös huonoja ratkaisuja pyyhkiessäni viestejä.

• Repostor
        Elisabeth kirjoitti:

"Me emme tarvitse niinkään keskusteluterapiaa kuin todellakin korjausta neljättä vuotta katolisessa kirkossa jatkuneeseen vallan väärinkäyttöön Suomessa."

Samaa mieltä. Miten mielestäsi sitten voi toimia, että tilanne korjautuisi? Ymmärtääkseni ajattelet, että nuntius-reitti ei vie perille. Suoraan piispan kimppuunko on käytävä? Satoja kirjeitä piispantaloon, Amnestyn vetoomuspostitusten tyyliin? Vai miten?

• Elisabeth
        Repostor kirjoitti:

"Me emme tarvitse niinkään keskusteluterapiaa kuin todellakin korjausta neljättä vuotta katolisessa kirkossa jatkuneeseen vallan väärinkäyttöön Suomessa."

Samaa mieltä. Miten mielestäsi sitten voi toimia, että tilanne korjautuisi? Ymmärtääkseni ajattelet, että nuntius-reitti ei vie perille. Suoraan piispan kimppuunko on käytävä? Satoja kirjeitä piispantaloon, Amnestyn vetoomuspostitusten tyyliin? Vai miten?

Vatikaanin aiheuttamaahan kaikki on: Sopimaton henkilövalinta piispaksi ja katolisten lahkomaisten äärimmäisyysliikkeiden tuominen Suomeen. Kyllä Vatikaaniin on mennyt yhtä jos toistakin tietoa ja siellä tiedetään myös meidän mielipiteemme. Millään ei ole ollut vaikutusta. Täällä piispan suojassa toimiviin pätee vanha, monimielinen sanonta "röyhkeys kovankin onnen voittaa".
        Olen Amnestyn jäsen. Amnestyn tehtävänä on kyllä auttaa vainottuja, joihin isä Jan voidaan lukea. Emme ole kuitenkaan kääntyneet Amnestyn puoleen. Ehkä niin pitäisi tehdä - ja ainakin kysyä, voisiko Amnesty aloittaa kirjekampanjan Vatikaaniin päin.

• Seurakuntalainen
        Elisabeth kirjoitti:

Vatikaanin aiheuttamaahan kaikki on: Sopimaton henkilövalinta piispaksi ja katolisten lahkomaisten äärimmäisyysliikkeiden tuominen Suomeen. Kyllä Vatikaaniin on mennyt yhtä jos toistakin tietoa ja siellä tiedetään myös meidän mielipiteemme. Millään ei ole ollut vaikutusta. Täällä piispan suojassa toimiviin pätee vanha, monimielinen sanonta "röyhkeys kovankin onnen voittaa".
        Olen Amnestyn jäsen. Amnestyn tehtävänä on kyllä auttaa vainottuja, joihin isä Jan voidaan lukea. Emme ole kuitenkaan kääntyneet Amnestyn puoleen. Ehkä niin pitäisi tehdä - ja ainakin kysyä, voisiko Amnesty aloittaa kirjekampanjan Vatikaaniin päin.

Olen itse tukenut rahallisesti Amnestyä, koska meidän hiippakunnassamme ei ole enää omaa Pax Christiä.

Ideasi on suorastaan loistava! Isä Jan on tyyppiesimerkki siitä, miten hallinnollisilla toimenpiteillä ja kirkollisen vallan väärinkäytöksillä ihmisoikeuksia voidaan polkea. Kysypä asiaa Amnestyn väeltä.

• Demokraatti

Nimi "katkirkko" on epäonnistunut ja harhaanjohtava! Vrt. ortkirkko, lutkirkko jne.
      Nimeksi voisi vaihtaa vaikka "Demokraattinen katolinen foorumi" tai muuta vastaavaa.

• Seurakuntalainen

Katkirkon nimi ei ole minunkaan mielestäni onnistunut, vaan kömpelö ja mitäänsanomaton.

Puheet "vapaasta demokraattisesta foorumista" jättäisin kuitenkin vähemmälle, sillä Katkirkko edellyttää rekisteröitymistä. Suomi24.fi on tuollainen vapaa foorumi, ei Katkirkko.

Silti arvostan suuresti sitä, että Katkirkko on olemassa, jotta edes jossakin voidaan käydä Wróbel-kriittistä keskustelua. Se mies on saanut jo niin paljon tuhoa aikaan ilman, että monikaan on eväänsä liikuttanut.

• Johannes XXIV

...epäonnistunut ja harhaanjohtava nimi! Lue ensin ja kirjoita sitten: "nimi Katkirkko ei tarkoita katolista kirkkoa, vaan "kirkkoa katkolla", ja viittaa siihen, että itse kukin voi sivustojen kautta reflektoida omaa uskoaan joko vain artikkeleita lueskellen tai myös keskusteluun ja artikkelien laatimiseen osallistuen. Katkirkko on ekumeeninen forum!".
        Nämä lauseet löytyvät Katkirkon pääsivuilla.
        Hyvä demokraatti, ehdottamasi nimi ei käy (monen katolilaisen mielestä kirkko ei ole demokratia!).

• Johannes XXIV
        Seurakuntalainen kirjoitti:

Katkirkon nimi ei ole minunkaan mielestäni onnistunut, vaan kömpelö ja mitäänsanomaton.

Puheet "vapaasta demokraattisesta foorumista" jättäisin kuitenkin vähemmälle, sillä Katkirkko edellyttää rekisteröitymistä. Suomi24.fi on tuollainen vapaa foorumi, ei Katkirkko.

Silti arvostan suuresti sitä, että Katkirkko on olemassa, jotta edes jossakin voidaan käydä Wróbel-kriittistä keskustelua. Se mies on saanut jo niin paljon tuhoa aikaan ilman, että monikaan on eväänsä liikuttanut.

...parempi nimi!
        Jos Katkirkko olisi katolilaisten foorumi, se tulisi Wróbelin vallan alaiseksi. Nimi kirkko katkolla (=Katkirkko) ilmaisee sitä, että kaikkien kristittyjen pitäisi olla yhtä Kristuksessa eri mielipiteistä huolimatta.
        Jos sinulla on hyviä ehdotuksia, ota yhteyttä Katkirkon toimittajiin!

• joopa joo
        Johannes XXIV kirjoitti:

...epäonnistunut ja harhaanjohtava nimi! Lue ensin ja kirjoita sitten: "nimi Katkirkko ei tarkoita katolista kirkkoa, vaan "kirkkoa katkolla", ja viittaa siihen, että itse kukin voi sivustojen kautta reflektoida omaa uskoaan joko vain artikkeleita lueskellen tai myös keskusteluun ja artikkelien laatimiseen osallistuen. Katkirkko on ekumeeninen forum!".
        Nämä lauseet löytyvät Katkirkon pääsivuilla.
        Hyvä demokraatti, ehdottamasi nimi ei käy (monen katolilaisen mielestä kirkko ei ole demokratia!).

Ei kai tässä nyt tarvitse katkirkko forumin nimestä ruveta kättä vääntämään!??! Se ei liene olennaista ollenkaan, enkä usko, että kukaan vastustaisi nimenmuutostakaan, jos joku keksisi jonkun lyhyen ja ytimekkään nimen tilalle. Ei muuta kuin ideoimaan ja ehdotuksia forumin admistraattorille!

• Esko
        joopa joo kirjoitti:

Ei kai tässä nyt tarvitse katkirkko forumin nimestä ruveta kättä vääntämään!??! Se ei liene olennaista ollenkaan, enkä usko, että kukaan vastustaisi nimenmuutostakaan, jos joku keksisi jonkun lyhyen ja ytimekkään nimen tilalle. Ei muuta kuin ideoimaan ja ehdotuksia forumin admistraattorille!

minusta Katkirkko on oikein hyvä nimi eikä sen muuttamiseen ole aihetta. Meillä on tärkeämpiäkin huolenaiheita ja merkittävämpääkin keskusteltavaa.

• Seurakuntalainen
        Johannes XXIV kirjoitti:

...parempi nimi!
        Jos Katkirkko olisi katolilaisten foorumi, se tulisi Wróbelin vallan alaiseksi. Nimi kirkko katkolla (=Katkirkko) ilmaisee sitä, että kaikkien kristittyjen pitäisi olla yhtä Kristuksessa eri mielipiteistä huolimatta.
        Jos sinulla on hyviä ehdotuksia, ota yhteyttä Katkirkon toimittajiin!

Vuosi sitten sama Katkirkko mainosti itseään "ekumenisena forumina". Laiton sinne viestiä, että kirjoittakaa nuo sanat edes oikein. Ei mitään tehoa. Kuvitelkaa sitten miten siellä suhtauduttaisiin nimiehdotuksiin.

• lepinkäinen

mitään kriisiä ole, ovat tietävämmät sanoneet. On vain pari emäntää ihastuneet nuntsiukseen ja nyt ovat päät menneet sekaisin ja sukat pyörii jaloissa ja koettavat siellä muiden ärtymykseksi nuntiuksen oppeja julistaa. Ei niitä kukaan vakavasti ota.

• Seurakuntalainen

Voisitko ystävällisesti kirjoittaa asiallisesti? Toivon, että kirjoituksesi poistetaan.

• Epatto

Voisitko ystävällisesti kirjoittaa asiallisesti? Toivon, että kirjoituksesi poistetaan.

Mikä tuossa asiatonta oli? Koko juttu on luettavissa katkirkon sivuilla, ja täälläkin nuntiuksen ulkokuorta ihasteltiin muutaman rouvan toimesta.

• Cuddly Bear

mitään asiatonta, käypä lukemassa k.o. mummeleiden jutut katkirkossa, niin huomaat, että tuossapa toveri asian kuvasi ihan realistisesti.

• Filbert
        Epatto kirjoitti:

Mikä tuossa asiatonta oli? Koko juttu on luettavissa katkirkon sivuilla, ja täälläkin nuntiuksen ulkokuorta ihasteltiin muutaman rouvan toimesta.

tietysti järkevästi. Kuitenkin jatkuvasti saan huomautuksia siitä, että kaikki hauska on tältä palstalta kadonnut. Antaa siis lapsosten naureskella mummeleille, semminkin kun henk. koht. satun olemaan heistä toinen :)
        Katkirkossa tämä N-henkilön ja meidän kahden tädin (isoäitejä emme ole kumpikaan) tapaaminen on saanut fantastisia ulottuvuuksia. Asiallisista asioista siellä keskusteltiin. Tosin join keskustelun aikana kaksi kupillista teetä, mikä tietysti on aina nautinnollista.

• Pravdan lukija
        Filbert kirjoitti:

tietysti järkevästi. Kuitenkin jatkuvasti saan huomautuksia siitä, että kaikki hauska on tältä palstalta kadonnut. Antaa siis lapsosten naureskella mummeleille, semminkin kun henk. koht. satun olemaan heistä toinen :)
        Katkirkossa tämä N-henkilön ja meidän kahden tädin (isoäitejä emme ole kumpikaan) tapaaminen on saanut fantastisia ulottuvuuksia. Asiallisista asioista siellä keskusteltiin. Tosin join keskustelun aikana kaksi kupillista teetä, mikä tietysti on aina nautinnollista.

fantastisia ulottuvuuksia Tukholman-matkat muualla ovat saaneet kuin asianomaisten tätien kuvitelmissa ja mahtavissa diplomaattisissa visioissaa. Hehän ilmiesesti kovinkin suurta roolia ovat nyt mielessään näytelleet kansainvälisen diplomatian kuvioissa, oikeen mata harin mantteliperijöitä on paljastunut nyt ja vielä kaksin kappalein! Jotain tuonsuuntaista siellä Katkirkossa joku eilen tai toissapänä murjaistakin, että fantastismimmat ne on tätien tai mummeleiden omat visiot tuon diplomatiansa ratkaisevuudesta. Antaapa ajan näyttää.

• Filbert
        Pravdan lukija kirjoitti:

fantastisia ulottuvuuksia Tukholman-matkat muualla ovat saaneet kuin asianomaisten tätien kuvitelmissa ja mahtavissa diplomaattisissa visioissaa. Hehän ilmiesesti kovinkin suurta roolia ovat nyt mielessään näytelleet kansainvälisen diplomatian kuvioissa, oikeen mata harin mantteliperijöitä on paljastunut nyt ja vielä kaksin kappalein! Jotain tuonsuuntaista siellä Katkirkossa joku eilen tai toissapänä murjaistakin, että fantastismimmat ne on tätien tai mummeleiden omat visiot tuon diplomatiansa ratkaisevuudesta. Antaapa ajan näyttää.

miten pienillä kirjaimilla olisi pitänyt kirjoittaa, ettei luultaisi suuruudenhulluksi. Emme ole kuvitelleet emmekä suurennelleet, päin vastoin on todettu, että pienin askelin edetään. Yritimme osaltamme jotakin tehdä, vaikka kuinka vähäistä niin jotakin. Ja yritämme edelleen, kaikesta merkillisestä pilkkapuheesta huolimatta. Sen mollaamisen taustoja en ymmärrä, mutta ei kai ole väliäkään.

• che gebara

Piispa itse voisi korjata aiheuttamansa sekavaa tilannetta hyvinkin helposti. Nyt kääntäjät silmä kovana! Hän voisi esimerkiksi sanoa, että hänelle alussa oli kaikki uutta. Hän voisi jatkaa samalla, että hän ei tajunnut hiippakunnan tilanteesta mitään, (sama tilanne on tänäänkin) ja että siinä rytäkässä hän on kuullut kaikenlaista ja ei ollut aikaa tarkistaa kuulemansa huhuja isä Janista. Niin että nyt tilanne alkaa vähitälleen kristallisoitua, ja oikeastaan hän voisi tulla takaisin. Tällä sekahedelmäsopalla tarkoitan sitä, ettei hänen tarvitsisi pyytää anteeksi, (mikä hänelle on tuiki vaikea) vaan vedota yksinkertaisesti tilanteen hektisyyteen. Näin hän ei "menettäisi" kasvonsa ja rauha palaisi. Nyt tietysti sanot, ettei piispa suostuisi tähänkään, on turhaa toivoa - ja olet valitettavasti oikeassa. Ukrainassa sanotaan, ettei luumupuusta tule tykkivene. Että sillai.....

• Seurakuntalainen

Olen ihmetellyt samaa. Wróbel voisi ihan hyvin kutsua isä Janin takaisin, PYYTÄÄ TÄLTÄ ANTEEKSI esimerkiksi väärinkäsityksiin vedoten ja antaa kaiken jatkua rauhassa.

Mielestäni anteeksipyynnöstä emme voi luistaa, koska piispan toimet ovat aiheuttaneet sen verran katkeruutta ja kärsimystä meille - ja tietenkin itse isä Janille. Mutta eihän yhden anteeksipyynnön pitäisi maksaa mitään meille kristityille. Vai mitä se Jeesus nyt sanoikaan?

Jos piispa ei ole tähän valmis, sitten ehdotan, että hän vähin äänin lähtee Suomesta. Eikä tämä ole pahanmielisyyttä.

• ... sed intelligere

Olen ihmetellyt samaa. Wróbel voisi ihan hyvin kutsua isä Janin takaisin, PYYTÄÄ TÄLTÄ ANTEEKSI esimerkiksi väärinkäsityksiin vedoten ja antaa kaiken jatkua rauhassa.

Mielestäni anteeksipyynnöstä emme voi luistaa, koska piispan toimet ovat aiheuttaneet sen verran katkeruutta ja kärsimystä meille - ja tietenkin itse isä Janille. Mutta eihän yhden anteeksipyynnön pitäisi maksaa mitään meille kristityille. Vai mitä se Jeesus nyt sanoikaan?

Jos piispa ei ole tähän valmis, sitten ehdotan, että hän vähin äänin lähtee Suomesta. Eikä tämä ole pahanmielisyyttä.

Niin saataisiin RAUHA hiippakuntaan. Ilman tämän asian kunniallista loppuunsaattamista on ihan turha kuvitella että tilanne rauhoittuu, päinvastoin. Machen Sie keine Illusionen!

• ...sed intelligere

Edesmennyt paavi arvosti Suomea ja suomalaisia, meidän kulttuuriamme ja historiaamme, kirkosta puhumattakaan, toisin kuin Stalin. Paavi ei tullut tänne omin luvin vaan kutsuttuna. Stalin aliarvioi Suomen.

• ... sed intelligere

Tämä kommentti tuli nyt ihan väärään paikkaan. Tuolla ylempänä rinnastetaan paavia ja diktaattoria. (Kliseitä...)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      181
      8272
    2. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      254
      4260
    3. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      109
      3572
    4. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      94
      3332
    5. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      18
      2401
    6. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2225
    7. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      27
      2056
    8. Kunnanjohtaja haista sinä

Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei
      Heinävesi
      36
      1716
    9. Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?

Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik
      Liharuoka
      56
      1594
    10. Loimaan k-citymarketilla puukotus

Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun
      Loimaa
      48
      1557
    Aihe