Kuka talous/velkatietäjä osaisi neuvoa?

Anonyymi

Eli olen joutunut sairauslomalle jo heinäkuussa 2021 ja olen yhä sairauslomalla. Kuntoutustuelle joutuminen saattaa olla todennäköistä.

Työhön paluuta ei entiseen paikkaan ole.

Mulla on opintolainaa 19700e josta kuukausierät on 116e. Sen lisäksi on kulutusluotto 2600e jota lyhennän 71-73e kuussa (summa pienentynyt alun 100e).

Sitten vielä yks pieni velka 660e josta menee 28e kk maksu.

Tuloni saikulla on nyt nippa nappa yli 1000e

Sain säästettyy töissäollessa niin, että voisin maksaa tuon 2600e velan pois, sen jälkeen siitä säästys se 70e/kk.
Mutta puskurirahaa ei jäisi eikä olisi.

Jatkpssa joutunen myös ilmottaa etten kykene maksamaan opintolainaa enää takasin ja hakemaan vuoden ainaki lykkäystä...

Mitä tekisin, maksasin tuon 2600e pois ja kituuttelisin jatkossa?
Entä tuo opintolaina 116? Yritänkö kituuttaa vai haenko (taas jälleen kerran) pankilta vuoden vapaaksi siitä?

Velat ei ole isoja, paitsi opintovelka, mutta tulot heikot.
Kunyoutustuella en ehkä kovin paljoa enempää saa. Nyt karkeasti tonni ehkä yli. Kuntoutustuella luulen korkeintaan 1100.

Vuokrani on 485 ja vakuutusmaksut, puhelin ym. Ja sitten tietysti ruoka..

En osaa sanoa palautuuko työkyky millon tms. Ja edessä on sillonki joka tapauksessa uuden työn etsintä päivärahan kautta ponnistettaessa.
Elän pienessä kuolevassa kaupungissa

3

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etsi paikallinen velka- ja talousneuvoja. Se on joko kunnassa tai oman seurakunnan diakoniatyössä! Siellä saa puhua luottamuksellisesti ja saa parhaan avun! Täällä on vain trolleja! Ongelmista ja peloista pitää saada keskusteluapua ennen kuin niitä on! Saatat pelätä jopa turhaan!

      • Anonyymi

        Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta!
        Teen kuten neuvot.
        Velkani ei ole isoja ja tosiaan monasti pelkään myös turhaankin... olen stressaavaa ja ahdistuvaa sorttia. Myöskin pyrin olemaan tunnollinen aina.
        Hyvää kevättä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta!
        Teen kuten neuvot.
        Velkani ei ole isoja ja tosiaan monasti pelkään myös turhaankin... olen stressaavaa ja ahdistuvaa sorttia. Myöskin pyrin olemaan tunnollinen aina.
        Hyvää kevättä!

        Hei!

        Varmaan nykyaikana jos haluat apua kasvotusten on helpoin mennä seurakunnan diakoniatoimistoon juttelemaan. Jos homma ei ole lauennut vielä käsille niin ei tarvitse edes virallista talous- ja velkaneuvontaa vaan ihan keskustelu apua! Diakonia ohjaa tarvittaessa paikkaan jossa saat neuvontaa! Velkaneuvonta on nykyää tukossa ja jos asiat saa rullaamaan psyykaamalla, niin säästyy paljolta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      101
      2120
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      432
      1619
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1333
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      15
      1153
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      76
      1113
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1075
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      180
      1013
    8. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      279
      1011
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      979
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      847
    Aihe