Sähköauto on vielä vailla halpaa ja tehokasta akkua

Anonyymi

Bryssel

Voi hyvä luoja kuinka masentavan hitaasti sähköauto kehittyy. On mahdoton olla toteamatta: me lähetämme koska tahansa miehen kuuhun, mutta emme osaa rakentaa kunnollista akkua.

HS selosti kahdessa sunnuntainumerossaan lokakuussa 1967 sähköauton historiaa, kehitystä ja tulevaisuutta.

Vuoden 1972 maaliskuussa pidettiin Brysselissä maailmanlaajuinen sähköautokonferenssi, jossa HS oli mukana ainoana suomalaisena lehtenä.

Ja mitä maailman johtavat asiantuntijat oppivat? Vain sen, että viidenkymmenen vuoden takainen sähköauto saattoi olla parempi kuin nykyinen.

Kuka antaisi meille pienen, kevyen ja tehokkaan akun ja samalla äänettömän ja saasteettoman auton?

Öljy-yhtiöiden kulissien takaisesta painostuksesta puhutaan aina sähköautojen yhteydessä. Väitetään, että öljy-yhtiöt ostaisivat lupaavia patentteja ja hautaisivat ne syvälle kassaholveihinsa. Niiden huhutaan vaikeuttavan mahdollisimman paljon sähköauton kehittämistä.

Huhut ovat huhuja eikä yhtään näyttöä ole vielä saatu. Öljy-yhtiöt lienevät täysin syyttömiä sähköauton vaivalloiseen edistymiseen. Pääsyyllisenä voitaneen pitää suuria ja mahtavia autotehtaita, jotka tekevät vain puolinaista suunnittelutyötä.

***
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/935af65658beb817e1d83babdc576077.jpg

Merrcedes-Benzin sähköbussi on ns. hybridi: se käy ja liikkuu sähkön avulla, mutta pienoiskokoinen dieselmoottori lataa kaiken aikaa akkuja. Se ei siis ole varsinainen sähköauto. Kuva: Sanoman arkisto

***
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/1a3c5c6ecf51a01814f2562dca66850c.jpg

Tämä ranskalainen hupiauto kuului näyttelyn suosituimpiin ajokkeihin. Se sopii isoille uimarannoille, golfkentille ja etelän lomakeskuksiin. Ainoa hallintalaite on ohjaussauva, joka hoitaa kaikki toiminnat. Kuva: Sanoman arkisto

***
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/9069b9fdcb4277dd94c8681e655d0b6d.jpg

Englantilainen Morrison-yhtiö on rakentanut erittäin hyvin toimivan jakeluauton, jota on käytössä tällä hetkellä satamäärin mm. Belgiassa. Sen toimintasäde riittää mainiosti päivän kuljetuksiin. Kuva: Sanoman arkisto

76

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauto suurin ongelma on juuri ne akut joita ei suositella joka kerta ladattavaksi täyteen vaan 80%- varaukseen. Toinen ongelma on taloyhtiöt joiden sähköverkot pitää uudistaa jos 100kwh-akkuautoja on liikaa. Kolmas ongelma on sähköauton toimintakyky kylmissä ilmanaloissa kuormattuna. Uuden sähköauton hinta ja sen arvonaleneminen on karmaisevaa. Sähköauto on pahoin keskeneräinen eikä ole kiinnostava kohde jo hintansakaan puolesta vaikkakin eri kanavien uutiset väittävät toisin.
      Palo-ja sitä kautta kolariturvallisuus on kyseenalainen.
      Sähkönkulutuksen lisääntyessä hinta nousee edelleen joka nytkin on korkea ja siitä kärsivät kaikki jotka ovat sähköverkon käyttäjiä. Sähköauto on suomen oloissa kansallinen ongelma maassa missä hallituksen aiheuttama ilmastonriisi ja missä fasismimaisesti ajetaan vihreäsiirtymää.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen kohta oli osittain totta, mutta esim. LFP akut suositellaan ladattavaksi 100%.

        Muut kohdat olivatkin täyttä hölynpölyä, parhaimmillaan osittaisia totuuksia, pahimmillaan täysin päinvastaisia todellisuudesta. Esim. sähköautot ovat kymmeniä kertoja paloturvallisempia verrattuna polttomoottoriautoihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kohta oli osittain totta, mutta esim. LFP akut suositellaan ladattavaksi 100%.

        Muut kohdat olivatkin täyttä hölynpölyä, parhaimmillaan osittaisia totuuksia, pahimmillaan täysin päinvastaisia todellisuudesta. Esim. sähköautot ovat kymmeniä kertoja paloturvallisempia verrattuna polttomoottoriautoihin!

        "sähköautot ovat kymmeniä kertoja paloturvallisempia verrattuna polttomoottoriautoihin!"

        Olisikos laittaa jotain linkkiä soperruksesi todisteeksi? Oma sepustuksesi kun ei ole sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sähköautot ovat kymmeniä kertoja paloturvallisempia verrattuna polttomoottoriautoihin!"

        Olisikos laittaa jotain linkkiä soperruksesi todisteeksi? Oma sepustuksesi kun ei ole sellainen.

        Ei ole. Tuohan on vain minun oma paikkansapitämätön aivopieruni. Siinä kaikki.


      • Anonyymi

        ”Uuden sähköauton arvonalenema on karmaiseva”.

        Meni pahasti pieleen. Oman Audi Q4 etron 40 hinta alennuksien ja tukien jälkeen oli käteisenä 46600 euroa. Nyt kun katsoo Nettiautosta vastaavia 3 000 km ajettuja, niin hintaa on tullut 15 000 euroa lisää, josta muutaman tonnin voi laskea lisävarustukseen.

        Paras sijoituskohde ikinä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kohta oli osittain totta, mutta esim. LFP akut suositellaan ladattavaksi 100%.

        Muut kohdat olivatkin täyttä hölynpölyä, parhaimmillaan osittaisia totuuksia, pahimmillaan täysin päinvastaisia todellisuudesta. Esim. sähköautot ovat kymmeniä kertoja paloturvallisempia verrattuna polttomoottoriautoihin!

        Yksi ongelma on myös myynti
        Kun kehitetään jotai pitää se myydä ennenkuin tehdään uutta muuten se kehitys työ ei tuota tulosta.

        Elikkä en sin aina myydään huonolla ja sitten aina tulee parempi malli .
        Kun pitää myydä aina jo kehitetyt tuotemerkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi ongelma on myös myynti
        Kun kehitetään jotai pitää se myydä ennenkuin tehdään uutta muuten se kehitys työ ei tuota tulosta.

        Elikkä en sin aina myydään huonolla ja sitten aina tulee parempi malli .
        Kun pitää myydä aina jo kehitetyt tuotemerkin.

        Leppä kelpaisi vai aja jarruilla varustettu auto.

        Nykyään tulee turhia varusteita kokoajan lisää

        Suurin muutos autoissa oli kun kaasutin jmuuttui ruiskuksi ja autoilu tuli myös naisille mahdolliseksi kun autoa ei tarvinnut säätää ryypyllä kylmänä ja se lähti vain avaimella käyntiin.


    • Anonyymi

      Akku varmaan riittäisi jo mutta muuten ne sähköautot tehdään ihan leluiksi täynnä kaikenlaista halvaanuttavaa älyteknolokiaa ja tietokoneita. Ne tekevät niistä paskan.
      60 luvun sähkötrukissakaan mitään älybokseja ja sovelluksia tarvittu. Silti ne toimisivat tänä päivänäkin kun laittaisi akun paikalleen.
      15 tuhannella eurolla pystyy tekemään luotettavan sähköauton ilman näitä turhuuksia mutta siitä tulisi aivan liian luotettava edullinen ja pitkäikäinen. Kertakäyttöpaska on tämän päivän suuri ongelma.

      • Anonyymi

        Kuka ostaisi tänään auton 60-luvulta? Siinä ei olisi abs-jarruja, ilmastointia, ohjaustehostinta, jarrutehostinta, kulkisi max 120km/h, ei radiota, ym.ym. Tietokoneet saavat autojen toiminnot toteutumaan halvemmalla ja paremmin kuin ilman niitä, samalla saadaan lähes ilmaiseksi kaikki nykyajan toiminnot.
        Samalla ajattelutavalla voitaisiin palata muissakin asioissa 60-luvulle: Lankapuhelin löytyi vain rikkaimmilta, jääkaapit oli vain rikkaimmilla, autot oli vain rikkaimmilla, kaikissa ok-taloissa oli vain ulkovessat ym.ym.
        Nykyään köyhimmilläkin on jonkinlainen auto, 99 prosentilla on sisävessat ja yli 5-vuotiailla kännykkä. Jo pelkkä internetin häviäminen halvaannuttaisi tehtaat, kaupat ym. nykyelämässä tärkeät toiminnot. Puhumattakaan sähköstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ostaisi tänään auton 60-luvulta? Siinä ei olisi abs-jarruja, ilmastointia, ohjaustehostinta, jarrutehostinta, kulkisi max 120km/h, ei radiota, ym.ym. Tietokoneet saavat autojen toiminnot toteutumaan halvemmalla ja paremmin kuin ilman niitä, samalla saadaan lähes ilmaiseksi kaikki nykyajan toiminnot.
        Samalla ajattelutavalla voitaisiin palata muissakin asioissa 60-luvulle: Lankapuhelin löytyi vain rikkaimmilta, jääkaapit oli vain rikkaimmilla, autot oli vain rikkaimmilla, kaikissa ok-taloissa oli vain ulkovessat ym.ym.
        Nykyään köyhimmilläkin on jonkinlainen auto, 99 prosentilla on sisävessat ja yli 5-vuotiailla kännykkä. Jo pelkkä internetin häviäminen halvaannuttaisi tehtaat, kaupat ym. nykyelämässä tärkeät toiminnot. Puhumattakaan sähköstä.

        Ihan vaan tiedoksi sinulle -60 luvulla oli pajon autoja ilmastoinnilla , ohjaus ja jarrutehostimilla , radiolla ja kulkuakin yli 120 km/ h . Myös automaattivaihteistot olivat yleisiä . Ainakin Usa .n autoissa .


    • Anonyymi

      Kiinassa on kehitetty alumiini-grafiitti-duaali-ioniakku (AGDIB). Sen elektrodimateraali koostuu alumiinista ja grafiitista. Elektrolyyttinä käytetään litiumsuolaa ja karbonaattiliuosta.

      AGDIB-akku on kevyempi ja halvempi kuin käytössä olevat litiumioniakut. Lisäksi sen energiatiheys on suurempi, joten siihen saadaan varastoitua enemmän sähköä.

      AGDIB-akun valmistaminen maksaa noin puolet litiumioniakun hinnasta. AGDIB-akkujen hävittäminen on lisäksi vähemmän hankalaa.

      AGDIB-akun energiatiheydeksi mainitaan 560 wattituntia litrassa. Esimerkiksi Tesla Model S:n akun energiatiheys on 350 Wh/l.

      http://www.questinstruments.com/info-2193.html

    • Anonyymi

      Sähköautot ovat tällä hetkellä hinnaltaan kilpailukykyisiä hintaluokassa 35.000 ja siitä ylöspäin. Peruskinnereihin akut ovat vielä liian kalliit.

      Jälleenmyyntiarviossa uudet 35.000 latauskelvottomat ovat se varsinainen mustapekka. Niistä ei saa 3-5 vuoden päästä kuin sääliviä katseita kun niitä tarjoaa vaihtoon.
      Saman hintaluokan uudet sähköautot ovat se kuuma ryhmä käytettynä ja niihin ei ehdi laittaa edes hintalappua tuulilasiin kun viedään käsistä. Hinta tietenkin sen mukainen.

      Latauskelvottomien viisinkertaiset kilometrikustannukset on niin iso riippa niille että kaikki joille vain käytettyjä sähköautoja riittää haluavat ensisijaisesti sellaisen. Latauskelvottomilla joutuu ajamaan ne joille käytettyjä sähkiksiä ei riitä.

    • Anonyymi

      Muistakaa, että jos tänään joku keksii uuden akkuteknologian, menee vuoikymmeniä ennen kuin yksikään autovalmistaja uskaltaa ottaa sellaista sarjatuotantoon.

      • Anonyymi

        Melkoisen huvittava kommentti. Ei kukaan uskalla moista olla ottamatta käyttöön, jos sellainen tulisi!

        Todellisuudessa toki akut eivät kehity mullistuksien kautta, vaan tuhansien pikkuparannusten.


      • Anonyymi

        Toyota "keksi" kiinteäelektrolyyttisen akun joskus 2010-luvun alussa. Tämän vuosikymmenen puolivälissä sen pitäisi olla jo tuotantoautoissa. Että ei siinä mennyt kuin vähän toistakymmentä vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota "keksi" kiinteäelektrolyyttisen akun joskus 2010-luvun alussa. Tämän vuosikymmenen puolivälissä sen pitäisi olla jo tuotantoautoissa. Että ei siinä mennyt kuin vähän toistakymmentä vuotta.

        Ei Toyota mitään solid state akkua ole keksinyt. Se on yksi autotehtaista joka on ollut rahoittamassa yhtä tutkimusprojektia. Akkukehitys ei ole autotehtaiden ydinosaamista. Ne maksimissaan rahoittavat tuollaisia hankkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Toyota mitään solid state akkua ole keksinyt. Se on yksi autotehtaista joka on ollut rahoittamassa yhtä tutkimusprojektia. Akkukehitys ei ole autotehtaiden ydinosaamista. Ne maksimissaan rahoittavat tuollaisia hankkeita.

        Toyota on autonvalmistajaksi ollut aina harvinaisen "poikkitieteellinen". Esimerkiksi Lean-filosofia perstuu Toyotan ajatelmiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on autonvalmistajaksi ollut aina harvinaisen "poikkitieteellinen". Esimerkiksi Lean-filosofia perstuu Toyotan ajatelmiin.

        Solid state akkujen suhteen Toyotalla on vain rahoittajan rooli Panasonicin projektissa.
        Aivan samoin kun VW on mukana QuantumScapessa. Ja moni muu autonvalmistaja tahoillaan eri projekteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on autonvalmistajaksi ollut aina harvinaisen "poikkitieteellinen". Esimerkiksi Lean-filosofia perstuu Toyotan ajatelmiin.

        Lean ei perustu Toyotan ajatelmiin.
        Toyota kyllä sovelsi muiden joukossa Leania, mutta ei ole se alkuperäinen "ajatusten Tonava". Jäljet johtavat Amerikkaan.

        https://www.researchgate.net/profile/Pranav-Dave-4/publication/344460563_The_History_of_Lean_Manufacturing_by_the_view_of_Toyota-Ford/links/5f787daa299bf1b53e09c53a/The-History-of-Lean-Manufacturing-by-the-view-of-Toyota-Ford.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lean ei perustu Toyotan ajatelmiin.
        Toyota kyllä sovelsi muiden joukossa Leania, mutta ei ole se alkuperäinen "ajatusten Tonava". Jäljet johtavat Amerikkaan.

        https://www.researchgate.net/profile/Pranav-Dave-4/publication/344460563_The_History_of_Lean_Manufacturing_by_the_view_of_Toyota-Ford/links/5f787daa299bf1b53e09c53a/The-History-of-Lean-Manufacturing-by-the-view-of-Toyota-Ford.pdf

        Lean perustuu Toyotan tuotantojärjestelmään, jonka alku sijoittuu jonnekin 1930-luvulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lean perustuu Toyotan tuotantojärjestelmään, jonka alku sijoittuu jonnekin 1930-luvulle.

        Toyota ei edes tehnyt autoja silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ei edes tehnyt autoja silloin.

        Ja Leanin perusta on paljon vanhempi kuin 1930-luku. Lue tuo artikkeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ei edes tehnyt autoja silloin.

        Lean perustuu tuohon Toyotan ennen toista maailmansotaa kehittämään ajatusmalliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Toyota mitään solid state akkua ole keksinyt. Se on yksi autotehtaista joka on ollut rahoittamassa yhtä tutkimusprojektia. Akkukehitys ei ole autotehtaiden ydinosaamista. Ne maksimissaan rahoittavat tuollaisia hankkeita.

        Et näköjään tiedä asiasta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään tiedä asiasta yhtään mitään.

        Kyllä kaikki tietää että Panasonicilta tulee osaaminen tuossa projektissa ja Toyotalta tulee raha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Toyota mitään solid state akkua ole keksinyt. Se on yksi autotehtaista joka on ollut rahoittamassa yhtä tutkimusprojektia. Akkukehitys ei ole autotehtaiden ydinosaamista. Ne maksimissaan rahoittavat tuollaisia hankkeita.

        Toyotan akku yhteistyökumppani on Panasonic. Heillä on yhteinen tehdas joka palvelee Toyotan akkutarpeita ja kehittää uusia ratkaisuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoisen huvittava kommentti. Ei kukaan uskalla moista olla ottamatta käyttöön, jos sellainen tulisi!

        Todellisuudessa toki akut eivät kehity mullistuksien kautta, vaan tuhansien pikkuparannusten.

        Akkua pitää kehittää ja tehdä vielä yli 10 vuotta kestävät testit. Sitten kehittää valmistusteknologia ja hakea hyväksynnåt.

        Luuletko että autovalmistaja haluaa miljoona autoaan myytyään kuulla, että akut poksahtavat kaikista kahden vuoden iässä? Ehkä Tesla voisi ottaa riskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkua pitää kehittää ja tehdä vielä yli 10 vuotta kestävät testit. Sitten kehittää valmistusteknologia ja hakea hyväksynnåt.

        Luuletko että autovalmistaja haluaa miljoona autoaan myytyään kuulla, että akut poksahtavat kaikista kahden vuoden iässä? Ehkä Tesla voisi ottaa riskin.

        Ei 2000-luvulla enää rakenneta iisakkien kirkkoja. Teknologiaa tehdään ns. ketterän kehityksen menetelmällä.

        Välillä markkinoille tulee keskeneräistä, mutta ne laitetaan kuntoon. Sen vuoksi valmistajilla on vastuu.

        Tunnettu vakavarainen valmistaja on kuluttajan kannalta varmempi kuin "vaporware"-tyylillä hypettävä tulokas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lean perustuu tuohon Toyotan ennen toista maailmansotaa kehittämään ajatusmalliin.

        Höpöhöpö taas. Lue tuo linkattu artikkeli. Leanin juuret ovat paljon aiemmassa ajassa ja jenkkien teollisuudessa.
        Tässäkin tapauksessa Toyota vain sovelsi toisten keksimiä asioita.


    • Anonyymi

      Ja tiet murenee kun painavia autoja

      • Anonyymi

        Typerät 100 tonnin jättirekat sallittiin Suomen teille.


    • Anonyymi

      Vaikka akun energiatiheys saataisiin 500 Wh/kg tasolle, niin akkuja tarvitaan 200 kg ja se ei tule koskaan olemaan halpaa.

      • Anonyymi

        Se on kuin olis kaksi oikeaa miestä mukana joka kauppareissu olla takapenkillä painona turhaan vaikka matka olis lyhytkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kuin olis kaksi oikeaa miestä mukana joka kauppareissu olla takapenkillä painona turhaan vaikka matka olis lyhytkin

        Fossiilisilla liikkuessa on vähän kuin menisi 4-5 autolla yhden sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilisilla liikkuessa on vähän kuin menisi 4-5 autolla yhden sijaan.

        Mutta polttoneste on niin tehokasta että sitä tarvitaan vain 60kg noin tuhannen kilometrin matkaan.
        Akkujen ongelma tulee vielä pitkään olemaan suuri paino ja onneton energiatiheys.


    • Anonyymi

      Solid state akkujen vallankumouksen piti olla jo mutta käyttöönotto siirtyy koko ajan eteenpäin. Nyt puhutaan jo vuodesta 2030 massatuotannossa ja akkujen hinta nousee koko ajan. Tuona vuonna EU kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin? Sähköautojen myynti ei tule kasvamaan vuoteen 2030 mennessä odotetulla tavalla. Mitä silloin valmistetaan ja myydään? Vetyautojako?

      • Anonyymi

        "Solid state akkujen vallankumouksen piti olla jo mutta käyttöönotto siirtyy koko ajan eteenpäin."

        Eipä ole väliä, kun perinteinen teknologia on käytännössä ottanut ainakin ensimmäisen sukupolven solid state akut kiinni.

        "Sähköautojen myynti ei tule kasvamaan vuoteen 2030 mennessä odotetulla tavalla."

        Olet aivan oikeassa. Niitä myydään huomattavasti ennusteita enemmän vuoteen 2030 mennessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Solid state akkujen vallankumouksen piti olla jo mutta käyttöönotto siirtyy koko ajan eteenpäin."

        Eipä ole väliä, kun perinteinen teknologia on käytännössä ottanut ainakin ensimmäisen sukupolven solid state akut kiinni.

        "Sähköautojen myynti ei tule kasvamaan vuoteen 2030 mennessä odotetulla tavalla."

        Olet aivan oikeassa. Niitä myydään huomattavasti ennusteita enemmän vuoteen 2030 mennessä.

        Ukrainen sota tuo takapakkia kaikkeen autotuotantoon, myös sähköautojen.

        Saapas nähdä miten paljon myynti sakkaa. Tai myynti kyllä varmaan vetäisi mutta autoja ei tule tehtaista ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Solid state akkujen vallankumouksen piti olla jo mutta käyttöönotto siirtyy koko ajan eteenpäin."

        Eipä ole väliä, kun perinteinen teknologia on käytännössä ottanut ainakin ensimmäisen sukupolven solid state akut kiinni.

        "Sähköautojen myynti ei tule kasvamaan vuoteen 2030 mennessä odotetulla tavalla."

        Olet aivan oikeassa. Niitä myydään huomattavasti ennusteita enemmän vuoteen 2030 mennessä.

        Materiaalien hinta noussut jo nyt ja tulee nousemaan edelleen. Siinähän ostatte ei oota.


      • Anonyymi

        Mercedeksellä on jo toimiva solid state akku .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mercedeksellä on jo toimiva solid state akku .

        Joo niin on bussissa. Siinäkin on ongelmana akun lämpötilan pitäminen 50-80 asteessa, että toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Solid state akkujen vallankumouksen piti olla jo mutta käyttöönotto siirtyy koko ajan eteenpäin."

        Eipä ole väliä, kun perinteinen teknologia on käytännössä ottanut ainakin ensimmäisen sukupolven solid state akut kiinni.

        "Sähköautojen myynti ei tule kasvamaan vuoteen 2030 mennessä odotetulla tavalla."

        Olet aivan oikeassa. Niitä myydään huomattavasti ennusteita enemmän vuoteen 2030 mennessä.

        Miten niitä myydään, kun ei niitä saada edes valmistettua tarpeeksi?


    • Anonyymi

      Sähköautoille 10000 euron kierrätysmaksu.

      • Anonyymi

        Miksi? Ensiksi akku myydään muutamalla tonnilla akkutehtaalle, ja loput onkin melko mitätöntä saastuttamisen kannalta.


      • Anonyymi

        Polttomoottoriautoille 5000€ vuodessa saastemaksua. Olisi oikeudenmukaisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Ensiksi akku myydään muutamalla tonnilla akkutehtaalle, ja loput onkin melko mitätöntä saastuttamisen kannalta.

        Kyllä akkutehtaalle täytyy maksaa akun vastaanotosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä akkutehtaalle täytyy maksaa akun vastaanotosta.

        Höpöhöpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Kuka maksaa siitä, että saa purkaa ja lajitella Teslan akun 5000 sormipariston materiaalit, kun uusia raaka-aineita saa halvemmalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka maksaa siitä, että saa purkaa ja lajitella Teslan akun 5000 sormipariston materiaalit, kun uusia raaka-aineita saa halvemmalla?

        Artisti.

        Polttomoottorikinnerin toimittamisesta romuttamollekin saa rahaa. Miksei siis patterimobiilinkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka maksaa siitä, että saa purkaa ja lajitella Teslan akun 5000 sormipariston materiaalit, kun uusia raaka-aineita saa halvemmalla?

        Kun sähköauto romutetaan niin ei sen akkuja siinä vaiheessa vielä romuteta. Niissä on vielä niin suuri kapasiteetti jäljellä että ne menevät kiinteiksi energiavarastoiksi teollisuuteen. Niistä saa paljon paremman hinnan niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sähköauto romutetaan niin ei sen akkuja siinä vaiheessa vielä romuteta. Niissä on vielä niin suuri kapasiteetti jäljellä että ne menevät kiinteiksi energiavarastoiksi teollisuuteen. Niistä saa paljon paremman hinnan niin.

        Näkis vaan kuka kolariauton akunkin haluaa tiloihinsa. Vakuutusyhtiö ei ainakaan hypi riemusta. Ei se romu siitä häviä, että akun purkamista siirretään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkis vaan kuka kolariauton akunkin haluaa tiloihinsa. Vakuutusyhtiö ei ainakaan hypi riemusta. Ei se romu siitä häviä, että akun purkamista siirretään.

        Kaikkien romutettavien autojen akut tietenkin tarkastetaan ennen uusiokäyttöä. Myös kolaroitujen.

        Kun tuo teollisuuskäyttö on tiensä päässä niin sitten akkujen raaka-aineet kierrätetään.
        Tuskin kuitenkaan akkuihin. Tuo vaihe on jossain 30 vuoden.päässä ja silloin akuille on jo muut raaka-aineet.
        Kehitys kehittyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien romutettavien autojen akut tietenkin tarkastetaan ennen uusiokäyttöä. Myös kolaroitujen.

        Kun tuo teollisuuskäyttö on tiensä päässä niin sitten akkujen raaka-aineet kierrätetään.
        Tuskin kuitenkaan akkuihin. Tuo vaihe on jossain 30 vuoden.päässä ja silloin akuille on jo muut raaka-aineet.
        Kehitys kehittyy.

        Mikähän teollisuus noita kooltaan ja jännitteiltään erilaisia akkuja tulee tarvitsemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän teollisuus noita kooltaan ja jännitteiltään erilaisia akkuja tulee tarvitsemaan?

        Ei akkujen yhteensovittaminen ole nykyään mikään ongelma sähköteknisessä mielessä. Fyysisesti olisi tietysti hyvä saada joku yhdenmukainen ratkaisu.

        Yleisimpiä automalleja on tietenkin helpompi hyödyntää. Esimerkiksi Suomessakin on perustettu vanhoihin Teslan akkuihin perustuva sähkön varastointiin keskittyvä yritys.

        https://www.hs.fi/visio/art-2000008536480.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei akkujen yhteensovittaminen ole nykyään mikään ongelma sähköteknisessä mielessä. Fyysisesti olisi tietysti hyvä saada joku yhdenmukainen ratkaisu.

        Yleisimpiä automalleja on tietenkin helpompi hyödyntää. Esimerkiksi Suomessakin on perustettu vanhoihin Teslan akkuihin perustuva sähkön varastointiin keskittyvä yritys.

        https://www.hs.fi/visio/art-2000008536480.html

        "Ei akkujen yhteensovittaminen ole nykyään mikään ongelma sähköteknisessä mielessä. "

        Juuei. Tuo on aivan peruskauraa. DeFacto-standardi on nyt ja pitkälle tulevaisuuteen 400V ja akun koolla ei fyysisesti tai kapasiteetin osalta ei ole oikeastaan mitään merkitystä.

        Ja lisäksi on keksitty sellainenkin ihmevekotin kuin muuntaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei akkujen yhteensovittaminen ole nykyään mikään ongelma sähköteknisessä mielessä. "

        Juuei. Tuo on aivan peruskauraa. DeFacto-standardi on nyt ja pitkälle tulevaisuuteen 400V ja akun koolla ei fyysisesti tai kapasiteetin osalta ei ole oikeastaan mitään merkitystä.

        Ja lisäksi on keksitty sellainenkin ihmevekotin kuin muuntaja.

        Mitä se muuntaja akkuihin liittyy. Muuntaja toimii vain vaihtosähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muuntaja akkuihin liittyy. Muuntaja toimii vain vaihtosähköllä.

        Sillä tavalla liittyy että tasavirralla toimii hyvin vähän mitään teollisuudessa ja on aivan sama mikä sen akun jännite on. Se muunnetaan joka tapauksessa vaihtovirraksi ja sen jälkeen muuntajan avulla saadaan mitä tahansa tarvittava volttimäärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se muuntaja akkuihin liittyy. Muuntaja toimii vain vaihtosähköllä.

        Hakkuriperiaatteella toimivissa DC-DC jännitemuuntimissakin varsinainen jännitteen muuntaminen tapahtuu keloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakkuriperiaatteella toimivissa DC-DC jännitemuuntimissakin varsinainen jännitteen muuntaminen tapahtuu keloissa.

        Kulutus MW luokkaa, niin siinähän rakennatte DC-DC muuntimia ja sovittelette erijännitteisiä akkuja yhteen. Ne akut pitää vielä jollakin ladata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulutus MW luokkaa, niin siinähän rakennatte DC-DC muuntimia ja sovittelette erijännitteisiä akkuja yhteen. Ne akut pitää vielä jollakin ladata.

        "Ne akut pitää vielä jollakin ladata."

        Nyt sulta toljakkeelta on mennyt täysin ohi koko homman juju. Se juju kun on se että näitä akkuja käytetään bufferina alentamaan yrityksen tarvitseman sähköntarpeen huippukulutusta ja myös siirtämään sähkönkulutus kalliin sähkön ajasta halvan sähkön aikaan.
        Sähköä ladataan akkuihin halpaan aikaan ja käytetään akuista kalliin sähkön aikaan. Se myös että tarvittava maksimiteho pystytään alentamaan on säästöä sähkökuluissa.
        Et elä tässä ajassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulutus MW luokkaa, niin siinähän rakennatte DC-DC muuntimia ja sovittelette erijännitteisiä akkuja yhteen. Ne akut pitää vielä jollakin ladata.

        Sulta on näköjään menneet ohi N-tyypin fetit. Niiden Rds_on on naurettavan pieni. Tuulivoimaloissa, sähkövetureissa jne käytetään samaa teknologiaa myös taajuusmuuttajissa. Yksittäisen akkupaketti on hyttysenpieru niihin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulta on näköjään menneet ohi N-tyypin fetit. Niiden Rds_on on naurettavan pieni. Tuulivoimaloissa, sähkövetureissa jne käytetään samaa teknologiaa myös taajuusmuuttajissa. Yksittäisen akkupaketti on hyttysenpieru niihin nähden.

        Kuka hullu alkaa rakentaa sähkövarastoa vanhoista akuista ja suunnitella niihin paljon kallista elektroniikka. Mikä on hyöty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hullu alkaa rakentaa sähkövarastoa vanhoista akuista ja suunnitella niihin paljon kallista elektroniikka. Mikä on hyöty?

        Luulin, että Suomessa on hyvä yleissivistys. Kommentit täällä kyllä osoittavat jotain aivan muuta.

        Kuitenkin: isoja akkuja tarvitaan säätövoimaksi. Googleta vaikka loput.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulta on näköjään menneet ohi N-tyypin fetit. Niiden Rds_on on naurettavan pieni. Tuulivoimaloissa, sähkövetureissa jne käytetään samaa teknologiaa myös taajuusmuuttajissa. Yksittäisen akkupaketti on hyttysenpieru niihin nähden.

        Aivan niin!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulin, että Suomessa on hyvä yleissivistys. Kommentit täällä kyllä osoittavat jotain aivan muuta.

        Kuitenkin: isoja akkuja tarvitaan säätövoimaksi. Googleta vaikka loput.

        Akuista ei ole säätövoimaksi, korkeintaan varavoimaksi. Mietipä miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akuista ei ole säätövoimaksi, korkeintaan varavoimaksi. Mietipä miksi.

        No mieti :-D

        Esimerkiksi Olkiluodon kolmosyksikkö tarvitsee varavoimaa 1600 MW.

        Mietihän toisen kerran.

        Nimittäin ideaalisesta akusta, vaikka yhden ampeeritunnin kokoisesta, saa helposti vaikka 1600 MW, mutta ei kovin pitkäksi aikaa ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mieti :-D

        Esimerkiksi Olkiluodon kolmosyksikkö tarvitsee varavoimaa 1600 MW.

        Mietihän toisen kerran.

        Nimittäin ideaalisesta akusta, vaikka yhden ampeeritunnin kokoisesta, saa helposti vaikka 1600 MW, mutta ei kovin pitkäksi aikaa ;-)

        Älä sekoile!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mieti :-D

        Esimerkiksi Olkiluodon kolmosyksikkö tarvitsee varavoimaa 1600 MW.

        Mietihän toisen kerran.

        Nimittäin ideaalisesta akusta, vaikka yhden ampeeritunnin kokoisesta, saa helposti vaikka 1600 MW, mutta ei kovin pitkäksi aikaa ;-)

        Millähän aioit sen 1600 MW työntää valtakunnan verkkoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän aioit sen 1600 MW työntää valtakunnan verkkoon?

        Miten Olkiluoto 3:sta meinataan se työntää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Olkiluoto 3:sta meinataan se työntää?

        Jaa että 200-400 Vdc 1Ah akusta syötetään 1600 MW 220 kV suurjänniteverkkoon. Nyt amikset järki käteen.


    • Anonyymi

      Ikinä en sähköautoon laita rahojani. Aivan paskat jälleenmyynti hinnat ja akut eivät kestä suomen kylmää ilmastoa minkä vuoksi sillä ei pääse kuin ajamaan kaupunkia ympäri. Ei pitemmille matkoille kun pitää ladata jo 150 km jälkeen jos käyttää talvella lämmitystä. Toimintasäde talvisin todella surkea.
      Sähköauto kuuluu markettien pihoille eikä laisinkaan peräkärryä perään jos mökille meinaa mennä.

    • Anonyymi

      Mun sähköautostani laakeriäänsi. Vein huoltoon. Ei ollut kallis 1860e. Takapyörän laakeri vaihdettiin ja joku merrkivalo mittaritauluun. Olen ajanut jo 45 000km ja hyvin on pelannut mitä nyt pieniä latauksen merkivalo ja lataussäätimen kytkentähäiriöitä ollut matkavarrella. Akut ovat vielä 70%.

      • Anonyymi

        "Olen ajanut jo 45 000km" ... "Akut ovat vielä 70%."

        Tuossa vaiheessa akkujen pitäisi olla 92-97% tasoa normaalisti.


    • Anonyymi

      Katselin sähköpeliä mielenkiinnosta mutta miksi mainoksissa/ilmoituksissaei mainita akkukokoa ja keskimääträistä ajomatkaa jonkä pääsee , miksi näitä oleellisia tietoja piilotellaan , jokin syy lienee eli en kyllä moista vempainta taida uskaltaa hankkia lähivuosina.

    • Anonyymi

      Miksiköhän sähköautoille maksetaan vielä valtion tuki€uroja ja autoverokin on niille 0€, kun menekkiä näyttää olevan muutenkin. Dieselautoillehan tukia pitäis maksaa, koska niitten kysyntä on laskenut!. Hullu-hullu maailma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe