Mitä terveydenhoidon lainsäädäntö sanoo, kuinka usein saa käydä hammastarkastuksessa julkisella puolella? Jos hammaslääkäri on edellisellä kerralla tehnyt hoitosuunnitelman, että seuraava kerta x vuoden päästä. Jos kuitenkin tuntee tarvisevansa aikaisemmin tarkastusta, (ei päivystyskäyntiä) niin se evätään ja pidetään ehdottomana totuutena hammaslääkärin määrittämää hoitosuunnitelmaa vuosiksi eteenpäin. Syyksi lopulta sanottiin, etteivät resurssit riitä tiheämpään käyntiin. Miten on, rikkooko kunta laittomasti pääsyn hammaslääkärille? Onko muilla samoja kokemuksia?
Mitä lainsäädäntö sanoo hammaslääkärin käyntitiheydestä?
3
70
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä terveydenhoion lainsäädäntö sanoo hammaslääkärin hoidoista?
Saako hammaslääkäri toimia vain omien halujensa mukaan, vai pitäisikö toiminta perustua siihen paljon mainostettuun tutkittuun tietoon ja lainsäääntöönkin? - Anonyymi
Julkisella puolella hammaslääkäri määrittää tutkimusvälin jokaiselle potilaalle yksilöllisesti. Siihen vaikuttaa suun tilanteen lisäksi esim. yleisterveys mutta valitettavasti myös esim. kunnan resurssit. Siten tutkimusväliksi tulee se, minkä kunta voi sinulle tarjota yksilöllinen terveystilanteesi huomioiden.
Laki määrittää sen, kuinka nopeasti sinun pitää päästä hoitoon päivystyksellisesti tai kiireettömässä tilanteessa. Jos olet käynyt kiireettömässä tarkastuksessa ja on todettu, että tilanne on niin hyvä että riittää mainiosti kun tulet kolmen vuoden päästä uudestaan niin kunta on hoitanut velvoitteensa.
Jos haluat käydä useammin, niin tervemenoa yksityiselle, hammashoidosta saat edelleen Kela-korvauksen. Julkisen puolen velvollisuus on järjestää sinulle sellainen hoito, jonka ammattilainen katsoo riittäväksi. Se ei välttämättä ole sama, mitä sinä itse toivot mutta laki ei sellaista lupaakaan. - Anonyymi
En usko että on kunnalla mitään velvoittavaa lakia.
Kävin yksityisellä ja vanhempana hän sanoi että hunohkojen ikenieni takia minun pitäisi käydä kaksi kertaa vuodessa hammashygienistillä puhdistuttamassa. Ajattelin että siirryn kunnalle kun olen pitkään veroja maksellut ja maksanut hoidot yksityisellä. Tämä tapahtui viime vuoden huhtikuussa. Olen nyt jonottanut kunnan hammashoitajalle yli vuoden, on aika että pääsisin ensi kuussa. Sitä ennen ovat laittaneet kahdelle hammaslääkärille hoitosuunnitelmaa varten. Kumpikaan ei määrännyt hammashoitajan putsaukseen, itse vain räpelsivät ja pallottelivat. Soitin esimiehelle ja hän oli asiallinen ja antoi luvan hoitajalle. Ihan itteäkin jännittää, pääsenkö vai en, kerran jo tuli peruutus. Toivon parasta, yritän saada säännöllistä käyntiaikaa hoitajalle ja vain tarvittaessa hammaslääkärille. Toisaalta ymmärrän, heillä on työntekijöistä pula, etteivät ilkeyttään hidastele.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3277839Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662196- 1771876
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161432- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91281Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181721249RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601220Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1391047