Kuinka unohtaisin?

auttakaa...

Synnytin kolme viikkoa sitten ja näen vieläkin siitä painajaisia - erona vain se, että herätessäni muistan, että eihän se ollutkaan unta, vaan täyttä totta...

Synnytykseni kesti 15 tuntia. Kärsin supistusten aikana valtavasti enkä mielestäni saanut tarvittavaa kivunlievitystä: epiduraali ei auttanut eikä muuta suostuttu antamaan. Siitä kun halvaannuttava kipu alkoi ja poikamme syntyi, kului 5 tuntia - eikö se ole liikaa?

Muistan vieläkin elävästi sen, kuinka kipu viilsi/poltti koko alaselän aluetta, pakaroita, reisiä ja alavatsaa. Pyysin apua, mutta mikään ei kuulemma olisi auttanut. Jokainen supistus sai minut huutamaan sydämestäni, ja toivomaan, että kipu menisi ohi, mutta se iski uudestaan heti kun toinen supistus loppui. Synnytin pienen poikamme täysin tietoisena kivusta ja siitä, kuinka paikkani repesivät. Tunsin kuinka klitorikseni venyi äärimmilleen ja kuinka iho sen vieressä pikkuhiljaa antoi periksi. Tunsin kuinka peräsuoleni työntyi ulospäin paineesta. Tunsin kaiken aivan liian selvästi, vaikka halusin vain vajota tajuttomaan tilaan. Mitään ei voitu tehdä, näin minulle sanottiin, ja se ainoastaan lisäsi kokemaani tuskaa.

Muistan kivun olleen niin kova, että olisin antanut MITÄ TAHANSA että se olisi loppunut. Olisin antanut rahani, autoni, asuntoni, elämäni, vauvani, kaiken, jos se olisi saatu loppumaan, kipu oli sietämätöntä. Ja mikä saa minut itkemään nyt on, että välillä minusta tuntuu, että voisin edelleen jättää koko raskauden kokematta (ja siten myös maailman rakkaimman vauvamme saamatta) jos minun vain ei olisi tarvinnut kokea sitä, mitä koin.

Kuinka voin päästä tästä yli? Synnytyskokemukseni oli maanpäällinen helvetti, enkä varmasti pysty siihen toiste, vaikka niin kovasti olen aina haaveillut kahdesta-kolmesta lapsesta. Joinakin hetkinä sydämeni on kuolla tuskasta jota tunnen kun vauvani itkee: ajattelen, että entä jos hänestä tuntuu yhtä pahalta kuin minusta synnytyksen aikana, että jos hänen kokemansa kipu on sellainen, että yksikin sekunti lisää on liikaa? Hyysään vauvaani koko ajan ja pidän häntä hyvänä, lähelläni. Mikään ei saa satuttaa häntä niin kuin minuun sattui, ainoastaan se voisi olla pahempi kipu kuin mitä jo koin.

Onneksi lapseni on poika. Kuinka voisin antaa lapseni synnyttää kokemani jälkeen?

Kuinka minä selviän tästä? Kuinka voisin unohtaa?

22

2915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttakaa...

      Viestiketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000025&posting=22000000007601814 nimimerkki 'absolutely' kuvasi ajatuksiani synnytyksestä niin hyvin, että lisään lainauksen hänen kirjoituksestaan vielä tähän:

      "Kun itsellä tuota ikää on ja iltatähti on kesällä tulossa, en halua MISSÄÄN HERRAN NIMESSÄ kokea edes puolittain sitä käsittämättömän kauhistuttavaa asiaa uudelleen, mitä kerran synnyttäessäni alateitse koin. Tunnen nyt toisella kierroksella olevani teuraaksi menevä lammas - uhri ja totaalisesti toisten armoilla.

      Kauhistuttava ja kielteisiä tunteita jättänyt synnytys oli verrattavissa LEIKKAUKSEEN ILMAN PUUDUTTEITA tai hitaaseen ja kidutusta täynnä olevaan tappoon, jossa käytetään teräaseita koko kroppaan. En minäkään käsitä miksi sitä on niin vaikea monien uskoa."

      --juuri tältä synnytys minusta tuntui. Ja jäin miettimään... eikö, eikö ihan oikeasti asialle olisi voitu tehdä mitään?

    • osaa

      neuvoa antaa,mut ittelle kävi suurin piirtein samoin, juhannuksena tulee tapahtumasta 5v.tosin synnytys kesti vaan 7 tuntia siitä ku ekat supparit tuli ja sietämätön kipu kait jotain 1 1/2 tuntia tarpeex kamala kokemus oli, ei kans puudutus auttanu ja muuta ei voitu antaa. Kirjottelin jo tonne alemmas synnytys kokemuksiin sellanen tais otsikko olla.
      Nyt pelottaa synnytys ihan sikana la on 12.7 ja on sanottu et laps syntyy aikasemmin

    • tunteistasi

      neuvolassa..yritä päästä puhumaan jollekkin ja purkamaan tunteitasi...tsemppiä!!

    • Hetalotta

      Tiedätkö, että aika parantaa haavoja ja auttaa unohtamaan, erityisesti kipua.
      Ensimmäinen synnytykseni oli tosi rankka kokemus. Muutama kuukausi synnytyksen jälkeen tartuin härkää sarvista ja palasin ajatuksissni poikani syntymäpäivään. Kirjoitin kaiken ylös ja sain aikaan 5 sivua tekstiä, mutta tiedätkö, helpotti! Nyt synnytyksestä on jo 4,5 vuotta, mutta edelleen poskeni kuumottavat, jos luen kirjoittamaani tekstiä.
      Toisinkin voi kuitenkin käydä! Sain toisen lapseni 9kk sitten ja synnytys oli aivan upea kokemus! En ajatellut supistusta kipuna, vaan voimana joka lähtee minun kehostani. Se voima aikaansai lapsen syntymän, eikä tuntunut ollenkaan niin pahalta!
      Voimia sinulle ja anna aikaa kulua. Kun tunnet olevasi valmis, käy tapahtuma läpi itsesi kanssa uudelleen. Rakas lapsesi antaa sinulle kyllä voimia siihen.

    • äiti

      saitpahan sentään epiduraalin. iteseltäni jäi kaikki lievitykset saamatta kun paikat aukesivat nopeasti 9 senttiin asti...viimeistä senttiä sitten odoteltiin kauan ja lopulta ponnistin samalla kun kätilö työnsi sormet sisääni ja työnsi viimeistä senttiä auki. mutta asennoiduin koko odotus ajan niin että tiesin synnytyksen sattuvan ja synnytyksen aikana ajattelin että eipä tästä mihinkään pääse. loppujen lopuksi synnytyksestä jäi hyvät muistot vaikka kauhein kipu se oli mitä olen koskaan kokenut.

      • auttakaa...

        "saitpahan sentään epiduraalin" kirjoitit. Miksi se tekisi kokemastani vähemmän kivuliasta? Kuten kirjoitin, epiduraalista EI OLLUT MITÄÄN APUA!


    • ___

      Hei,
      tiedän tunteesi, tai luulen tietäväni. Omasta synnytyksestäni on jo aikaa. Aika parantaa, se on totta, sinulla on vasta 3 viikkoa kulunut. Mutta sinun pitää päästä puhumaan synnytyksestä, eikö laitoksella tarjottu tätä mahdollisuutta? Minulla oli todella vaikea ja pitkä synnytys, joka lopulta päätyi sektioon ja minulle tarjottiin mahdollisuutta puhua sekä kätilön että leikkaavan lääkärin kanssa jo laitoksella. Taisin itse kyllä sanoa, että oli karmea kokemus, mutta heti kysyttiin että haluanko käydä synnytyksen läpi mukana olleiden kanssa. Ja sekä kätilöllä että lääkärillä oli todella aikaa keskustella kanssani ja sain oman näkökulmani lisäksi toisen näkökulman sekä vahvistuksen sille, että se kova kipu oli todellista, eikä mun kuvitelmaa tai liikaherkkyyttä. Mielestäni tämä auttoi jo paljon, mutta siitä huolimatta olin ainakin ensimmäiset puoli vuotta ihan ehdottomasti sitä mieltä että ei ikinä, ikinä enää. Nyt on mieli muuttunut, haluaisin toisen lapsen, mutta en voi kieltää etteikö ajatus synnyttämisestä pelota. Ei kuitenkaan enää niin paljon että se estäisi raskauden.

      Sinulla oli tosi ikävä synnytys ja valitettavasti epiduraali ei auttanut. Useimmiten se kuitenkin auttaa, ja kun kohdallasi kävi näin ettei auttanut, niin mahdollisella seuraavalla kerralla asia on tiedossa, ja sille tehdään jotain. Tätähän et kysynyt, ja voihan olla että seuraavaa kertaa ei todella tule.. Mutta mielestäni se mistä sinä voisit avun saada olisi siis se, että kävisit synnytyksen läpi uudelleen kätilön ja lääkärin kanssa ajan kanssa, sekä isän/tukihenkilön jos oli mukana. Minä juttelen vieläkin välillä synnytyksestäni, nyt se tuska vaan ei enää ole niin paha, aika parantaa..

      Kaikkihan ei saa apua samalla tavoin, myös tuo jonkun mainitsema kirjoittaminen voi olla hyvä keino. Toivottavasti näistä saat jotain apua, ja onneksi kuitenkin olet saanut terveen ihanan vauvan ja pystyt häntä rakastamaan! Onnea siitä!

      • auttakaa...

        Sairaalassa ollessani kerroin, että synnytykseni oli minulle todella vaikea ja haluaisin puhua siitä; olinhan nähnyt ensimmäisen yön _vain_ painajaisia kokemastani. Synnytyksessä mukana olleelle kätilölle välitettiin sana, että hän tulisi käymään synnytyksen läpi kanssani, mutta hän ei koskaan tullut osastolle, vaikka olin siellä viikon. Pyynnöstäni synnytys käytiin läpi toisen kätilön ja papereideni kanssa, mutta jokaiseen kommenttiini ja kysymykseeni vastaus oli, että "minun on vaikea sanoa, miksi näin tapahtui koska en ollut paikalla, enkä halua arvailla." Totta varmasti sekin, mutta minua se ei auttanut.

        Soitin äsken synnytyssairaalaan ja jätin kätilölleni soittopyynnön. Toivottavasti hän soittaa takaisin ja on valmis käymään synnytyksen kanssani läpi. Jostain on aloitettava.


    • tästä

      Naistenhan annetaan edelleen kärsiä, koska se on "luonnollista". Jos miehet synnyttäisivät vauvoja, asialle olisi luultavasti tehty jo jotain, ehkä paljonkin. Mielestäni naisten pitäisi pitää meteliä tästä, synnytyskipujen lievittämisestä. Itse olen tehnyt neljä lasta, ja jos sinua yhtään lohduttaa, niin ainakin itselläni jokainen kerta oli edellistä helpompi.

    • siitä...

      Itse kaksoset kahdeksan kuukautta sitten alakautta synnyttäneenä tiedän mistä puhut :) :) :)Kokemus oli TODELLA kivulias ja kesti 18 tuntia...Voit varmaan kuvitella sen epätoivon, tuskan ja voimattomuuden tunteen, kun ensimmäistä vauvaa tehdessäni takaraivossani takoi ajatus että VIELÄ PITÄISI JAKSAA TOINEN...Pyysin jo välillä lääkäreitä tarttumaan leikkausveitseen kun voimat olivat todellakin loppu :( Jostain ihmeestä sitä kuitenkin sen väsymyksen ja sietämättömän kivun keskeltä löytyi sen verran voimia, että molemmat tenavat saatiin kunnialla maailmaan!

      Synnytyksen jälkeen vannoin ja vakuutin että ei IKINÄ enää, mutta nyt kun tuosta "kidutuksesta" on kulunut se kahdeksan kuukautta niin en enää muista sitä kipua niin tarkasti ja "yksityiskohtaisesti". Eli uskon siihen mitä jotkut viisaat ovat joskus sanoneet, että sen synnytyksen jossain vaiheessa "unohtaa". Näin minun anoppinikin minulle sanoi vauveleita sairaalassa katsomassa käydessään kun hänelle niin vannoin ja vakuutin tuota "EI IKINÄÄ..."
      Tosin en ihan siihen suostu uskomaan, että synnytyskivut unohtaa samantien kun saa oman lapsensa syliin, minulta siihen meni n. puoli vuotta :) Kyllä se siitä, usko pois! Aurinkoista kesän odotusta uuden tulokkaan kanssa ja JAKSAMISIA!

    • lapseton

      Kunpa osattaisiin arvata, kenen on henkisesti vaikea päästä vaikeasta synnytyksestään yli. Sinunkin tapauksessasi suunniteltu sektio olisi ehkä jättänyt pienemmät kauhut.

      Uskon, että jos halua löytyisi, voitaisiin jollain psykologisella testillä/ tapaamisilla selvittää, kenellä on minkäkinlainen suhtautuminen kehoonsa. Lisäksi uskon, että on hyvin erilaisia suhtautumisia kehoon. Esimerkiksi lapsuuden kokemukset vaikuttavat siihen, miten kestää synnytyksen ja raskauden muutokset. Kaikki eivät ole samanlaisia, eivätkä todellakaan unohda synnytyksen tuskaa heti.

      Sinä olet sitä tyyppiä, että synnytyksessä keskityit erityisen voimakkaasti kehosi muutoksiin ja vaikea synnytys saattoi jopa traumatisoida sinut, koska keskityit kokemaan kehosi tuskaa. Syy ei ole sinussa, nämä ovat sellaisia ihmismieleen liittyviä asioita, ettei esim. pelkopoli/valmennus pysty niitä "parantamaan". Ainakin on selvää, että sinua ei osattu auttaa.

      Minua huolestuttaa poikaasi projisoimat tunteesi. Sinulla on suuri vaara sairastua uupumuksen kautta masennukseen. Masennus vaanii nimenomaan synnytyksensä huonoksi(kidutukseksi) kokeneita. Hyysääminen saattaa olla oire syyllisyydestä jota ehkä salaa tunnet, koska pelkäät lapsesi huomaavan, että olet kokemastasi tuskasta katkera. Ehdotan, että puhut heti miehellesi tai jollekin toiselle läheiselle ihmiselle ja mahdollisesti haet ammattiapua.

      • auttakaa...

        Minulla oli synnytykseen mennessäni esitäytetty lomake, jossa kerroin toiveitani synnytyksen kulusta. Koska tiesin, etten kestä kipua hyvin (hammaslääkärissäkin otan aina kaikki mahdolliset puudutteet ja syön särkylääkkeitä aina jos pääni on kipeä tai minulla on kuukautiset), kerroin siinä hyvin selväsanaisesti siitä, kuinka haluan _kaiken mahdollisen_ kivunlievityksen ilman viivyttelyjä. Näin jälkeenpäin näen, että minua ei selvästikään otettu vakavasti, olin vain yksi nykyäti, joka haluaa päästä helpolla. Kun tulin synnytyspäivänä sairaalaan, lomake käytiin läpi ja silloinen kätilö sanoi, että on hyvä, että tiedän mitä haluan, mutta lisäsi naurahtaen, että vaatimukseni ovat aika kovat. Hän sanoi, että ilman muuta minulle tarjottaisiin erilaisia kivunlievityskeinoja, ettei minun tarvitse olla huolissani. Reippaana vain eteenpäin. Voi että kun olisin siinä vaiheessa tiennyt vaatia enemmän enkä olisi luottanut vakuutteluihin.

        Siitä kun kivut olivat niin sietämättömät että en päässyt WC:stä itse pois, vaan huusin ja itkin siellä avuttomana, kesti KAKSI TUNTIA ennen kuin anestesialääkäri saatiin paikalle. Hän oli tyly pojankloppi jolla ei selvästikään ollut käsitystä supistusten kivulaisuudesta, sen verran tunteettomasti hän minulle puhui. Tylyys jäi sivuseikaksi kun odotin rukoillen, että puudutus alkaisi vaikuttamaan. Ja kun se ei vaikuttanutkaan, ei kätilö suostunut lisäämään annostusta vaikka pyysin. "Jos se ei auta, ei tähän nyt voi antaa mitään." Pyysin spinaalia, mitä huudoltani välillä pystyin, mutta sitä ei annettaisi ensisynnyttäjille. Paikallisia puudutteita ei enää tässä vaiheessa avautumista käytetä, minulle kerrottiin myös. Kohdunsuu ei ollut vieläkään tarpeeksi auki ja olin sietämättömän tietoinen, että minun täytyy kestää koko ponnistusvaihe ilman puudutteita. Siinä minä avuttomana, tuskissani, itkin ja huusin, enkä pystynyt puhumaan vaikka olisin halunnut. Voi että toivon, että joku olisi kuullut pääni sisään! Ponnistusvaihe kesti 1 h 30 min, ja voitte vain kuvitella millä tiheydellä supistukset silloin tulivat... toinen toisensa perään. Teurastukselta se minusta tuntui.

        Tiedän, että minulla on riski masentua. Itse asiassa pelkään sitä. Haluaisin niin kovasti olla onnellinen nyt kun minulla on niin rakas pieni ihminen elämässäni. Mutta sen sijaan saan itkukohtauksia muistaessani tapahtunutta. Toki olen väsynyt myös yöheräämisistä ja vauvanhoidosta ylipäätään ja se lisää itkuisuuttani, mutta haluaisin mieleni sellaiselle pohjalle, etten lyyhisty jokaisesta pienestä ajatuksesta synnytyksen suuntaan.

        Olen puhunut täsät mieheni kanssa, mutta oisi varmasti hyvä käydä puhumassa tästä vielä psykologinkin luona (synnytyksessä mukana olleen kätilön lisäksi, jonka aion tavata), jotta pääsen tästä yli.

        En tiedä... tällä hetkellä voimani ovat vain niin vähissä, enkä tiedä mikä muu auttaisi kuin täydellinen muistinmenetys... Sitä odotellessa: kiitos kaikille muistonsa jakaneille ja neuvoja ja lohdutusta antaneille. Olette ihania.


      • ___
        auttakaa... kirjoitti:

        Minulla oli synnytykseen mennessäni esitäytetty lomake, jossa kerroin toiveitani synnytyksen kulusta. Koska tiesin, etten kestä kipua hyvin (hammaslääkärissäkin otan aina kaikki mahdolliset puudutteet ja syön särkylääkkeitä aina jos pääni on kipeä tai minulla on kuukautiset), kerroin siinä hyvin selväsanaisesti siitä, kuinka haluan _kaiken mahdollisen_ kivunlievityksen ilman viivyttelyjä. Näin jälkeenpäin näen, että minua ei selvästikään otettu vakavasti, olin vain yksi nykyäti, joka haluaa päästä helpolla. Kun tulin synnytyspäivänä sairaalaan, lomake käytiin läpi ja silloinen kätilö sanoi, että on hyvä, että tiedän mitä haluan, mutta lisäsi naurahtaen, että vaatimukseni ovat aika kovat. Hän sanoi, että ilman muuta minulle tarjottaisiin erilaisia kivunlievityskeinoja, ettei minun tarvitse olla huolissani. Reippaana vain eteenpäin. Voi että kun olisin siinä vaiheessa tiennyt vaatia enemmän enkä olisi luottanut vakuutteluihin.

        Siitä kun kivut olivat niin sietämättömät että en päässyt WC:stä itse pois, vaan huusin ja itkin siellä avuttomana, kesti KAKSI TUNTIA ennen kuin anestesialääkäri saatiin paikalle. Hän oli tyly pojankloppi jolla ei selvästikään ollut käsitystä supistusten kivulaisuudesta, sen verran tunteettomasti hän minulle puhui. Tylyys jäi sivuseikaksi kun odotin rukoillen, että puudutus alkaisi vaikuttamaan. Ja kun se ei vaikuttanutkaan, ei kätilö suostunut lisäämään annostusta vaikka pyysin. "Jos se ei auta, ei tähän nyt voi antaa mitään." Pyysin spinaalia, mitä huudoltani välillä pystyin, mutta sitä ei annettaisi ensisynnyttäjille. Paikallisia puudutteita ei enää tässä vaiheessa avautumista käytetä, minulle kerrottiin myös. Kohdunsuu ei ollut vieläkään tarpeeksi auki ja olin sietämättömän tietoinen, että minun täytyy kestää koko ponnistusvaihe ilman puudutteita. Siinä minä avuttomana, tuskissani, itkin ja huusin, enkä pystynyt puhumaan vaikka olisin halunnut. Voi että toivon, että joku olisi kuullut pääni sisään! Ponnistusvaihe kesti 1 h 30 min, ja voitte vain kuvitella millä tiheydellä supistukset silloin tulivat... toinen toisensa perään. Teurastukselta se minusta tuntui.

        Tiedän, että minulla on riski masentua. Itse asiassa pelkään sitä. Haluaisin niin kovasti olla onnellinen nyt kun minulla on niin rakas pieni ihminen elämässäni. Mutta sen sijaan saan itkukohtauksia muistaessani tapahtunutta. Toki olen väsynyt myös yöheräämisistä ja vauvanhoidosta ylipäätään ja se lisää itkuisuuttani, mutta haluaisin mieleni sellaiselle pohjalle, etten lyyhisty jokaisesta pienestä ajatuksesta synnytyksen suuntaan.

        Olen puhunut täsät mieheni kanssa, mutta oisi varmasti hyvä käydä puhumassa tästä vielä psykologinkin luona (synnytyksessä mukana olleen kätilön lisäksi, jonka aion tavata), jotta pääsen tästä yli.

        En tiedä... tällä hetkellä voimani ovat vain niin vähissä, enkä tiedä mikä muu auttaisi kuin täydellinen muistinmenetys... Sitä odotellessa: kiitos kaikille muistonsa jakaneille ja neuvoja ja lohdutusta antaneille. Olette ihania.

        Kirjoitin jo tuolla aiemmin, mutta vielä sanon, että hyvä että otit yhteyttä sinne sairaalaan ja kätilöösi. Toivottavasti saatte puhuttua asioista! Minua se ainakin auttoi, samoin kun se synnytyksestä "jauhaminen" tyttökavereiden kanssa. Se varmasti todella on jonkunlaista terapiaa, että saa aina vaan uudelleen käydä kokemustaan läpi muiden kanssa, jotka ovat myös synnyttäneet. Minä en ole raskaana oleville omasta synnytyksestäni juuri puhunut, koska en halua lietsoa pelkoa. Minulle sanoi lääkäri, että on todella harvinaista, että käy niinkuin minulle kävi.

        Mutta toivottavasti siis puhuminen ja aika auttaa sinuakin. Ja niinkuin joku sanoi, niin ota ihmeessä asia esille myös neuvolassa ja käy juttelemassa vaikka psykologin tms kanssa nyt jo heti alkuvaiheessa, ettei asia ehdi "muhia" mielessäsi liian pitkään. Niin kuin täälläkin huomaat, niin et todellakaan ole yksin ajatuksinesi ja kokemuksesi kanssa.

        Kyllä sinä selviät, voimia ja kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!


    • erehtynyt

      osittain synnytyspelon ja osittain muiden syiden takia kaksi aborttia. Yksi lapsi on. Meni monta vuotta ennen kuin pystyin oman synnytykseni "unohtamaan" Mutta en voisi kuvitellakaan meneväni enää koskaan synnyttämään, jäi siitä sen verran kovat traumat. Synnytykseni kesti suurin piirtein saman verran kuin sinulla, ilman kivunlievitystä. Oma vika tietysti, että pääsi käymään niin, että abortit piti tehdä. Molemmilla kerroilla olin aivan paniikissa siitä, että olisi pitänyt mennä synnyttämään vielä. Ei, edes sektiolla.

    • aikaa

      Minulla on takana kaksi hirveää hätäsektioon päättynyttä yritystä, ja ymmärrän tunteesi todella hyvin. Ensimmäisen kestoksi on merkitty 23 tuntia, toinen kesti "vain" 15 tuntia.

      Uskon myös sen, että epiduraalista ei ollut apua, en saanut minäkään kummallakaan kerralla siitä mitään helpotusta. Toisessa auttoi kuitenkin parakervikaalipuudutus hiukan.

      Itse näin unia yli puoli vuotta, heräsin siihen kamalaan kuoleman tunteeseen varsinkin ensimmäisen synnytyksen jälkeen useinkin. Itkin paljon, eikä tilannetta helpottanut sekään, että mieheni oli lähes yhtä järkyttynyt kokemuksesta, sekä kantoi syyllisyyttä siitä että ei kyennyt auttamaan.

      Kannattaa puhua asiasta neuvolassa, ja jos lisää lapsia on suunnitelmissa joskus, niin keskustella asiasta jo hyvissä ajoin esimerkiksi sairaalan äitiys- tai pelkopoliklinikalla. Vaadi jo etukäteen tietoa eri vaihtoehdoista.

      Itselläni on komas lapsi tuloillaan, mutta minun ei tarvitse enää edes yrittää synnytystä, en edes saisi synnyttää normaalisti. Tähän asti on ollut onnea, että aiemmat lapseni ovat terveitä, mutta nuorempi oli hyvin lähellä kuolla, onneksi kuitenkin hän ei ehtinyt kärsiä hapenpuutteesta kuin arvioilta 15 minuuttia.

      Anna siis itsellesi aikaa. Keskustele asiasta jonkun kanssa, äläkä ala itseäsi syyttelemään.

      Iloista kesän odotusta koko perheelle!!

    • Nimetön

      synnytyksen suhteellisen nopeasti vaikka myös itsellä oli tosi pitkä ja kivulias (sain esikoisen n. 3kk sitten). Minulle ei myöskään auttanut epiduraalit, vähän aikaa vei terävimmät kivut pois mutta kohta jatkui taas. En olisi kyllä jaksanut loppuun asti jos olisi ollut oma henki kyseessä mutta vauvan takia sai ponnisteltua voimiensa äärirajojen yli. Vauvahan se on synnytyksessä pääasiassa ja itse kestää sen takia mitä vain. Loppujen lopuksi se vuorokausi on lyhyt jälkikäteen ajateltuna vaikka se silloin tuntui vähintään vuodelta.
      Kieltämättä oli pettymys itselle että ei ollutkaan supernainen vaan että kipua ei tahtonutkaan kestää ei sitten millään. Viidentoista tunnin avautumisvaihe koko ajan kipeenä vei kummasti enimmät luulot itseltä pois. :) Itsesääli meinasi kyllä tulla mutta eipä siitä olisi ollut mitään hyötyä, päinvastoin.
      Kyllä synnytyksestä jäi kammo, nyt kun sen tietää mitä se on. Silti uskon kestäväni myös seuraavalla kerralla kun osaa valmistautua henkisesti paremmin. Ja yleensähän kuulema seuraava kerta on helpompi.
      Ja eihän se kipu koko loppuelämäksi jää. Kyllä siitä yli pääsee jos vain haluaa. Ei auta jäädä murehtimaan kun se kerran on jo ohi. Ne kivut ovat kuuluneet miljoonien naisien elämään kautta aikojen, et ole ainoa. Nauti vain vauvastasi ja koita olla murehtimatta menneitä. Aika parantaa haavat.
      En osaa unohtamiseen antaa neuvoja eikä synnytystä varmaan voikaan unohtaa mutta eiköhän se ajan kanssa onnistu. Ehkä olet tosi erilainen ihminen kuin mä koska ei mulla ole synnytys ollut mielessä juurikaan sen jälkeen kun olen kotiin päässyt vaikka se kauhea olikin.
      Eikö se ole pääasia että olet selvinnyt siitä? Katso vain sitä lopputulosta ja ole siitä ylpeä! Monelle naiselle on varmasti terapiaa se kun niitä synnytysjuttuja jauhetaan oikein urakalla keskenään! :) Toivottavasti sulla ois sellaisia ystäviä joitten kanssa voit puhua ja käydä asiaa läpi, siitäkin on varmasti kovasti apua.

    • kerralla

      sektio niin mulla kävi. paljon parempi juttu. mulla ekaa yritin mutta ei tullut yrityöntää yli 2tuntia mut tuloksetta. eli sit hätä sektio. ja lisää vois tehdä mut mulla on ollut paha pahoin vointi eltkujen nokassa v 16asti 2 pojan äiti

    • olleOliviini

      > "Vauvahan se on synnytyksessä pääasiassa ja itse kestää sen takia mitä vain"

      Hienoa, että joku kestää vauvan takia mitä vain. Itse olen toista maata. Minulle vauva oli maailman tärkein asia ennen syntymää. Vaan synnytyskipujen jatkuttua tarpeeksi kauan vauva kävi minulle yhdentekeväksi.

      Suunnittelin itsemurhaa lopettaakseni sietämättömäksi kokemani kivun. Pää oli niin sekaisin kivusta, etten ymmärtänyt, etten siinä tilanteessa kykene edes riistämään itseltäni henkeä. En ole ikinä aiemmin ollut itsetuhoinen.

      Poika onneksi syntyi ja oma sekä vauvan henki säilyi. Viisi vuotta tapahtuneen jälkeen kävin puolen vuoden ajan juttelemassa asiasta psykiatrian osastolla. Lopputulos tuosta puolen vuoden käynneistä on, että pärjään arjessa asian kanssa. Minua ei esimerkiksi ahdista käydä terveydenhoitajan vastaanotolla, vaikka jonkinlaisen valkotakkikammon asiasta sainkin. (asiassa ei sinänsä logiikkaa, ei valkotakit kipua aiheuttaneet; ihan itse olin kipeä; mutta valkotakit eivät myöskään pystyneet auttamaan, vaikka niin olin luottanut.)

      Psykiatrian osastolla käymiistäni keskusteluista huolimatta synnytystrauma on eräänlainen arpi, jota kannan loppuelämäni mukanani. Ja arpi voi repeytyä enemmän tai vähemmän auki jossakin tilanteessa. Keskustelu on kuitenkin auttanut pahaan olooni. Tapahtuneesta tulee muutaman kuukauden päästä kuluneeksi 10 vuotta.

    • lotta78

      Tää ketju on tosi vanha mutta aihe edelleen hyvä. Mulla jäi omasta synntyksestä trauma. En tiedä onko enemmän synnytyksestä vai jälkimainingeista vai molemmista johtuvaa. Joka tapauksessa mulla oli imukuppisynnytys josta sain pahat repeämät. Jälkitoipuminen kesti kuukausia, kunnossa en ole vieläkään ja synnytyksestä on jo aikaa reilusti kulunut. Synnytys oli jotain niin nöyryyttävää ja kivut kamalat vielä pitkään sen jälkeenkin. Itken vieläkin joka kerta kun muistelen synnytystä. Koskaan en tule enää entiselleni, synnytys pilasi mun vartalon lopullisesti. Mäkin olisin halunnut sen 2-3 lasta mutta yhteen taitaa jäädä. Synnyttämään en enää suostu ainakaan alateitse. Vihaan kroppaani joka ei pystynyt synnyttämään vaan petti mut tärkeällä hetkellä. Mä inhoan elää tässä vartalossa joka ei enää ikinä tule hyväksi, loppuelämän kivut ja vaivat riesana.

    • Onnea ja tsemppiä

      Mulla oli viimeinen eli neljäs synnyt kaikista kauhein! Joten ei ole sanottu, että seuraava synnyts olisi samankaltainen.

      Jotkut sanovat että eka on pahin ja pisin, ei pidä paikkaansa, mulla toinen oli helpoin ja eka pisin, neljäs kauhein ja kolmas siltä väliltä.

      Ei ole myöskään sanottu, että et kokisi vastaavaa uudestaan, mitään ei voi tietää etukäteen.
      Mutta kyllä jotkut saavat synnytyskammon, se on selvä. Eräs tuttavani ei tehnyt kuin ekan, koska se oli hänen mielestä kaumala.

      Kyllä se ajan kanssa unohtuu, aivan samoin kun muutkin surulliset asiat ja pelottavat ja kauheat. Muista että kun tarpeeksi puhut siitä, kerrot jollekin vaikka sata kertaa, niin kauan kunnes se ei enää tunnu pahalta vaan alkaa jo naurattaa, olet päässyt sen yli.

      Mutta niin kauan kun tunnet kauhua ja kammoa, ei kannata edes haaveilla uudesta lapsesta, se oodotusaika on yhtä piinaa, kun tiedät mitä voi olla edessä. Et pysyt nauttimaan mistään, kun vaan pelkäät.

      Voit myös kirjoittaa itsellesi kirjeen koko synnytyksestä, ja lukea sitä aina kun alkaa tulla muistot mieleen, kun tulet sinuksi asian kanssa, se helpottaa.

    • yp-Erica

      Viikko sitten perustettu upouusi fb-ryhma, tervetuloa kaikki jotka haluatte keskustella asiallisesti omilla nimilla suljetulla foorumilla :)

      Sektio & synnytyspelko/-trauma https://www.facebook.com/groups/sektio

      "Ryhma sektiolla synnyttaneille (etenkin ei-laaketieteellisista-syista eli suunnitellut pelkosektiot), sektion haluaville, synnytyspelkoisille ja synnytystraumaisille.
      Ryhman tarkoitus on jakaa tietoa ja kokemuksia sektiosta, antaa mahdollisuus keskustella synnytyspeloista ja traumaattisista synnytyskokemuksista, seka edistaa naisten oikeutta paattaa omasta ruumiistaan eli oikeutta valita itse vapaasti synnytystapansa."

    • jkuiy

      Varmasti näistä synnytyksistä voisi näitä kauhutarinoita kertoa monikin. Itsekin olen pariin kertaan yli nelikiloiset lapset tehnyt, ei ole ollut vierellä ketään, ei ollut silloin tapana miehiä päästää mukaan. No ensimmäinen oli vaikea ja kesti kauemmin kuin nyt täällä mainitut. Ihana ja toivottu lapsemme syntyi, toinen lapsi tuli vasta vuosien päästä, vaikka hän oli vielä isompi, sujui se nopeammin. Molemmat lapsemme ovat ihania ja olemme kiitollisia.
      Kyllähän nuo vaikeat synnytykset ovat jättäneet jälkensä, joita nyt hiljalleen tulee esiin, ihmisen keho on kuitenkin rajallinen kestämään. Olen kyllä hieman katkera siitä, että naisia ei hoideta kuntoon heti synnytysten jälkeen ja kerrota, mitä voi odotella tapahtuvan keholleen myöhemmin.
      Kuitenkin tämän kaiken kivun jota silloin kärsin kruunaa lapsemme, he ovat ihania ihmisiä ja ovat menestyneet elämässään, ovat ahkeria ja tunnollisia ihmisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe