kielestä

kysynyksiä..

eb keksinyt muutakaan palstaa, jonne kirjoittaisin tästä.. eli, haluaisin pari vastausta.. jos joku osaisi kertoa. eli, ensimmäiseksi, miten sen valkean peitteen saa pois tuolta kielen takaosasta? olen hammasharjalla pessyt aina kielen, mutta kun sitä ei oikein saa kovin taakse, kun meinaa tulla oksennus. se vaan on niin inhottavan näköistä. ja toinen, TÄRKEÄMPI kysymys, johon toivon todella vastausta, koska asia huolestuttaa minua, mutta en kehtaa mennä lääkäriinkään, jos tämä on ihan normaalia. nimittäin, onko kielen tuolla aika taka osassa normaalia semmoset nystyrät.. siis semmoisia kielen värisiä ne ovat semmosia näppysiä.. miten sen nyt sanoisi.. ei ne ole kipeitä eikä mitään. huomasin vaan tuossa yks päivä kieltä pestessä, että siellä näkyy olevan semmoisia ja mietin vaan että onko normaalia? kun en ole ennen paljo suuta tarkastellut..

20

38796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nystyrät

      Kyllä kielen nystyrät ovat ihan normaaleja ja kaikilla.Itsekin kerran kysäsin hammaslääkäriltä kun huomasin kielessä olevan sellaisia.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        niin, kiitos tiedosta! :) on nyt kivempi, kun tietää, että se ei oo mitenkään epänormaalia. tosiaan, en ole ennen niitä huomannut, niin rupesin ihmettelemään että mitä ne oikein on..


    • Vanha kansa sai "sammaksen" kielestä pois puolukalla. Kokeiltu on, helpottaa ainakin, vaikkei lopullisesti poistakaan. Lääkärit tuntuu suhtautuvan koko asiaan vähätellen.

    • HMG

      Tuota valkeata peitettä on hyvä poistaa säännöllisesti. Itse poistan kielen etuosan peitettä, jos joskus on, hankaamalla kieltä ylärivin hampaita vasten, ja huuhtelen vedellä. Takana oleva peite on hankalampi. Jos on pitkät kynnet niin niitä voi yrittää käyttää. Tai sitten käyttää hammasharjaa. Hammasharjalla se käy nopeammin. Jos kielen takaosan puhdistusta tekee heti aamusta tyhjällä vatsalla ei tule oksennusta, ainoastaan se refleksi. Kyllä minä totuin pikkuhiljaa puhdistamaan takaosaa harjalla, se vaatii hieman totuttautumista, mutta sen jälkeen se ei ole vaikeata.

      H M Granbacka

    • Hammashoitaja

      Apteekit myyvät muutamat euron hintaan muovista valmistettuja kielenkaapimia, jotka on tarkoitettu kielen peitteiden kaapimiseen, myös takaosasta. Vähän se oksennus tahtoo silläkin tunkea, mutta ei niin pahasti kuin hammasharjalla. Hammasharja on ihan hyvä sekin jos vain sillä pystyy tarpeeksi syvälle menemään.
      ... ja niistä nystyistä, kyllä ne sinne suuhun kuuluu, mutta on kyllä aika metkan näköiset :) !

      • kielimies

        Onpa mielenkiintoista, että tämä kieli, ja kielen peite katsotaan meillä vain pestäväksi, harjattavaksi, ja kaavittavaksi ilmiöksi, vaikka sillä on oma kertomuksensa kantajansa terveydentilasta!

        Esim. kiinalaisessa lääketieteessähän sen kertoma, on eräs tärkeistä tutkimusten, ja johtopäätösten teon perusteista, potilaan terveydentilaa selviteltäessä!

        Onpa vielä kovin helppo tarkastelun kohdekin, eikä tarvita niitä kalliita kuvauksia, ja tutkimuksia!


      • HMG
        kielimies kirjoitti:

        Onpa mielenkiintoista, että tämä kieli, ja kielen peite katsotaan meillä vain pestäväksi, harjattavaksi, ja kaavittavaksi ilmiöksi, vaikka sillä on oma kertomuksensa kantajansa terveydentilasta!

        Esim. kiinalaisessa lääketieteessähän sen kertoma, on eräs tärkeistä tutkimusten, ja johtopäätösten teon perusteista, potilaan terveydentilaa selviteltäessä!

        Onpa vielä kovin helppo tarkastelun kohdekin, eikä tarvita niitä kalliita kuvauksia, ja tutkimuksia!

        Puhut asiaa. Luin jostain että tuo peite kielii jostain allaolevasta epäkohdasta. Muistaakseni sanottiin että kyse voi olla hiivakasvusta suolistossa. Onko näin?

        H M Granbacka


      • kielimies
        HMG kirjoitti:

        Puhut asiaa. Luin jostain että tuo peite kielii jostain allaolevasta epäkohdasta. Muistaakseni sanottiin että kyse voi olla hiivakasvusta suolistossa. Onko näin?

        H M Granbacka

        Kielellähän on paljonkin suurempi informaatioarvo, kuin mitä esitit!

        Vilkaisenpa tuosta Elina Hytösen kirjoittamasta kirjasta, Lohikäärmeen lääketiede.
        Katteen patologisia värejä on neljä: valkoinen, keltainen, harmaa ja musta.
        Valkoinen kate viitta lähes aina kylmyyteen.
        Se voi liittyä myös Keuhkojen ja Paksunsuolen sairauksiin.

        Katetta tarkastellaan, ja johtopäätöksiä tehdään tietenkin, myös sen ominaisuuksien perusteella!

        Keltainen kate on aina merkki kuumuudesta.
        Se voi viitata Mahalaukun ja Pernan sairauteen.
        Harmaa kate esiintyy kroonisissa, Sisäisissä sairauksissa.
        Musta kate kehittyy harmaasta tai keltaisesta katteesta ja liitty kroonisiin tiloihin.
        Yleensä musta väri edustaa vakavampaa vaihetta sairaudessa kuin harmaa ja keltainen.

        On tullut nähtyä, kun tapaa, jo matkansa päätä lähestyviä henkilöitä, väri on muuttunut jo kovinkin tummaksi.

        Kuiva kieli on merkki nesteiden vähyydestä.

        Tässä näitä muutamia, mielestäni kovinkin ymmärrettäviä kohtia, tämän kiinalaisen lääketieteen perusteista!
        Mm. kirjoista, esim ed. mainittu, saa lisää tietoa tästä mielestäni kovinkin loogista näkemystä edustavasta terveydenhoidon lähestymistavasta!


      • nystyt?

        Vanha näyttää tämä ketju olevan, mutta kirjoitan silti.
        Mulla on myös nystyjä kielen takaosassa, mutta ne ovat niin isoja, että ne haittaavat jo nielemistä, tuntuu kuin nielussa olisi koko ajan "jotain" ja nieleskellä täytyy vähän väliä. Liekö tämä enää normaalia?

        Millainen on kielisyöpä?


      • Nimetön
        nystyt? kirjoitti:

        Vanha näyttää tämä ketju olevan, mutta kirjoitan silti.
        Mulla on myös nystyjä kielen takaosassa, mutta ne ovat niin isoja, että ne haittaavat jo nielemistä, tuntuu kuin nielussa olisi koko ajan "jotain" ja nieleskellä täytyy vähän väliä. Liekö tämä enää normaalia?

        Millainen on kielisyöpä?

        Sama ongelma minulla. Kielen takaosan nystyt koholla,ja lisäksi kurkkukipua, yskää ja äänen
        madaltumista. Oireita ollut jo 2,5 viikkoa.
        Joku kumma virus ehkä? Onko muilla ollut tällaista?


      • Kielenkääntäjä
        Nimetön kirjoitti:

        Sama ongelma minulla. Kielen takaosan nystyt koholla,ja lisäksi kurkkukipua, yskää ja äänen
        madaltumista. Oireita ollut jo 2,5 viikkoa.
        Joku kumma virus ehkä? Onko muilla ollut tällaista?

        Hei!


        Tämä tulee nyt TODELLA myöhään, mutta juuri tänään hampaita harjatessani huomasin - yllätys yllätys - saman jutun kuin jotkut aiemmat kirjoittajat: kieleni nystyt olivat tavallista korkeammat. Toki kielessä kuuluu olla nystyjä ja nystyröitä, minimaalisen pieniä ja vähän isompia, mutta nyt kyseessä ovat varsin suuret nystyrät. Tiedän omieni selvästi paisuneen siitä, että minulla on tapana hammaspesun yhteydessä pestä myös kieli (hammaslääkärien nykyisin suosittelema tapa, muuten), jolloin sitäkin tulee silloin tällöin vilkaistua ja yleensä nystyrät ovat merkittävästi pienempiä.

        Yleensähän kielen nystyröiden kohoaminen / turpoaminen liittyy jotenkin juuri flunssaan tms. infektioon, ja itse epäilenkin jonkinlaista tulehdusta. Mahdollisesti muillakin "isonystyräisillä" on ollut jotain flunssanpoikasta..?

        Muuten, itämaisessa lääketieteessä on olennaista, että lääkärikäynnillä tohtori ensiksi kuuntelee potilaan ääntä, haistelee häntä ja, ennen kaikkea, KATSOO POTILAAN KIELTÄ. Itämaisessa lääketieteessä diagnoosi voidaan tehdä osittain juuri kielen ulkonäön perusteella. Ei taida tulla kuuloonkaan länsimaiselle lääkärille...


      • ...parempaan aikaan...
        Kielenkääntäjä kirjoitti:

        Hei!


        Tämä tulee nyt TODELLA myöhään, mutta juuri tänään hampaita harjatessani huomasin - yllätys yllätys - saman jutun kuin jotkut aiemmat kirjoittajat: kieleni nystyt olivat tavallista korkeammat. Toki kielessä kuuluu olla nystyjä ja nystyröitä, minimaalisen pieniä ja vähän isompia, mutta nyt kyseessä ovat varsin suuret nystyrät. Tiedän omieni selvästi paisuneen siitä, että minulla on tapana hammaspesun yhteydessä pestä myös kieli (hammaslääkärien nykyisin suosittelema tapa, muuten), jolloin sitäkin tulee silloin tällöin vilkaistua ja yleensä nystyrät ovat merkittävästi pienempiä.

        Yleensähän kielen nystyröiden kohoaminen / turpoaminen liittyy jotenkin juuri flunssaan tms. infektioon, ja itse epäilenkin jonkinlaista tulehdusta. Mahdollisesti muillakin "isonystyräisillä" on ollut jotain flunssanpoikasta..?

        Muuten, itämaisessa lääketieteessä on olennaista, että lääkärikäynnillä tohtori ensiksi kuuntelee potilaan ääntä, haistelee häntä ja, ennen kaikkea, KATSOO POTILAAN KIELTÄ. Itämaisessa lääketieteessä diagnoosi voidaan tehdä osittain juuri kielen ulkonäön perusteella. Ei taida tulla kuuloonkaan länsimaiselle lääkärille...

        tuu tääkään. Sama juttu täällä, n. viikon verran kestänyt. Ei mitään flunssan oireita, tms., tosin työpaikalla on lähes kaikki muut ollut sairaana. Ainoa, miten suuhun on koskettu, niin hammaslääkäri on paikkaillut. Kellään vielä mitään tietoa, mistä johtuu???


      • uijui mistä etsiä vikaa
        ...parempaan aikaan... kirjoitti:

        tuu tääkään. Sama juttu täällä, n. viikon verran kestänyt. Ei mitään flunssan oireita, tms., tosin työpaikalla on lähes kaikki muut ollut sairaana. Ainoa, miten suuhun on koskettu, niin hammaslääkäri on paikkaillut. Kellään vielä mitään tietoa, mistä johtuu???

        Ensin oli omituista valkoista mössöä ja limaa suussa, todella runsaasi. Ei tullut pahaa hajua, mutta suussa oli peroxidin maku. Nieluviljelyssä ei löytynyt mitään. Betadinella käskettiin kurlata; tein työtä käskettyä. Joko siitä johtuen tai vain muuten, eritteet vähän vähenivät vaan vain väliaikaisesti. Kun tilanne paheni, sain sienilääkkeen Daktarin 2%. Nyt valkoinen mössö on vähentynyt ja väliaikaisesti myös lima, mutta nyt limaa tulee taas aika paljon: myös valuu välillä vasemmasta poskiontelosta tai jostain sieltä. Kielen sivussa olevat nystyrät alkoivat turvota niin, että ne vaivasivat: sitten ne joko laskivat tai niihin totuin. Kielen takaosan nystyrät ovat koholla. Kirjoitan tätä nyt, koska kieleni on muuttunut päältä kovasti tummaksi (ihan kuin olisin syönyt salmiakkia). Lisäksi vasemmalle reunalle lähelle kurkkua tuli kovaa kipua ja sinne kohosi kummallinen patti juuri tänään: sellainen mandariinin palan muotoinen möykky. Olen aika ihmiessäni. Tämä prosessi on kestänyt nyt noin kuukauden ja ei ota helpottaakseen vaan on vain muuttanut muotoaan.

        Kurkku siltä osin, kuin näkyy, on jotenkin omituisen läikikäs.

        Jotenkin alkaa tuntua, ettei tässä olekkaan enää autettavissa Betadine -kurlauksilla ja sienilääkkeellä.... Luin aiemmat tekstit -> pistää vähän ajattelemaan tuo tumma kielenpäällinen...


      • piia
        Kielenkääntäjä kirjoitti:

        Hei!


        Tämä tulee nyt TODELLA myöhään, mutta juuri tänään hampaita harjatessani huomasin - yllätys yllätys - saman jutun kuin jotkut aiemmat kirjoittajat: kieleni nystyt olivat tavallista korkeammat. Toki kielessä kuuluu olla nystyjä ja nystyröitä, minimaalisen pieniä ja vähän isompia, mutta nyt kyseessä ovat varsin suuret nystyrät. Tiedän omieni selvästi paisuneen siitä, että minulla on tapana hammaspesun yhteydessä pestä myös kieli (hammaslääkärien nykyisin suosittelema tapa, muuten), jolloin sitäkin tulee silloin tällöin vilkaistua ja yleensä nystyrät ovat merkittävästi pienempiä.

        Yleensähän kielen nystyröiden kohoaminen / turpoaminen liittyy jotenkin juuri flunssaan tms. infektioon, ja itse epäilenkin jonkinlaista tulehdusta. Mahdollisesti muillakin "isonystyräisillä" on ollut jotain flunssanpoikasta..?

        Muuten, itämaisessa lääketieteessä on olennaista, että lääkärikäynnillä tohtori ensiksi kuuntelee potilaan ääntä, haistelee häntä ja, ennen kaikkea, KATSOO POTILAAN KIELTÄ. Itämaisessa lääketieteessä diagnoosi voidaan tehdä osittain juuri kielen ulkonäön perusteella. Ei taida tulla kuuloonkaan länsimaiselle lääkärille...

        saitko tietää miksi kielesi nystyrät oli suurentuneet??asia kiinnostaa kun huomasin itselläni tänään nystyröiden suurentuneen..


      • Tiitu875
        nystyt? kirjoitti:

        Vanha näyttää tämä ketju olevan, mutta kirjoitan silti.
        Mulla on myös nystyjä kielen takaosassa, mutta ne ovat niin isoja, että ne haittaavat jo nielemistä, tuntuu kuin nielussa olisi koko ajan "jotain" ja nieleskellä täytyy vähän väliä. Liekö tämä enää normaalia?

        Millainen on kielisyöpä?

        Kirjoituksestasi on jo 10 vuotta enkä tiedä saatko ilmoitusta kommentoinnista.
        Minulla on aivan sama ongelma kielen juuressa. Yksi patti on jo aika turvonnut ja suurentunut aiheuttaen ajoittain kipua ja nieltäessä tuntuu kuin juuri samassa kohdassa olisi jotain ylimääräistä.
        Selvititkö koskaan asiaa?


      • Ketuttaa
        Tiitu875 kirjoitti:

        Kirjoituksestasi on jo 10 vuotta enkä tiedä saatko ilmoitusta kommentoinnista.
        Minulla on aivan sama ongelma kielen juuressa. Yksi patti on jo aika turvonnut ja suurentunut aiheuttaen ajoittain kipua ja nieltäessä tuntuu kuin juuri samassa kohdassa olisi jotain ylimääräistä.
        Selvititkö koskaan asiaa?

        Mulla on nyt tänä iltana jotain samantapaista tullu, katoin peilistä niin kielen juuressa nielurisojen kohdalla on semmoinen normaalia isompi möykky/nystyrä. Kipu on vähän sellaista kuin olisin puraissut itseäni kieleen(joka on mahdollista) voi olla että on vaan turvonnu osa kieltä ku oon idioottina puraissut, ku ei se ainakaan mikään makunystyrä oo kun on niin kielen takaosassa.


    • Anonyymi

      Jostain syystä kielessä on kanssa takaosissa nyt nystyjä tai oikeastaan vähän enemmänkin kuhmuraa. Etuosassa keltaista sammaata ja pienempiä laikkuja ympäriinasä. Koko kevään kärsinyt oudoista oireista. Posket turvoneet, hnegenahdistusta, mononukleossia epäilty ja nyt suu pirun kuiva ja nyt vielä tämä kielihommakin :( Olisko kenties koronaa, en tiedä. Tuntuu kuin koko ajan tulisi jotain uutta oiretta, kun vanha väistyy. Missäköhän vaiheessa sitä vois olla terve?

    • Anonyymi

      Itse huomasin noin vuoden takaa että kielen varsinkin takaosaan alkoi kertyä valkosta "sammalta" joutuu pesemään lähes päivittäin. Tulee se oksennusreflekti vieläkin vaikka vuoden olen hammasharjalla yrittänyt poistaa sitä. Huomasin kans n. 10-15 erikokoista kyhmyä kielen takaosassa. Pelästyin kun en ole homannut niitä aikaisemmin, kysyin niistä terveykeskuslääkäriltä, hän sanoi että ei syytä huoleen mutta tarkkaile asiaa. Mitä itse tutkinut suusyöpää EI LÄÄKÄRIN MIELIPIDE niin jos kielen sivuosassa kukkakaalimainen muutos silloin lähtisin itse lääkäriin.

      • Anonyymi

        Googlaa vallinysty. Normaali kielen rakenne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlaa vallinysty. Normaali kielen rakenne

        Nyt osuin vähän uudemmalle sivulle, kun koronastakin maininta.
        Äsken kirjoittelin johonkin, oli vallan vanha eikä monikasn kirjoittanut.
        Minulla vaiva, jota etsin. Hyviä asiakirjoituksia ja kuvia, mutta niistä en löytänyt omaani.
        Minulla on kielen alapuoli aivan pahannäköinen!
        En tiedä miten kuvailisin muuta kuin, "suonikohjuisi".
        Onko muilla kielen alla vastaavaa?
        Toiveita, että joku vastaisikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe