Työterveyden outous

Anonyymi

Eikös asia ole niin, että työterveyslääkäri ei saa ilmoitella pomolle ja työpaikalle ylipäätään työntekijän tarkkoja terveystietoja ilman työntekijän lupaa?
Ja että se laki koskee koronaan liittyviä asioitakin vielä tartuntalaista huolimatta?
Siis tartunnat on ilmoitettava, nekin kyllä pitäisi tehdä mahdollisimman anonyymisti vaikka pikkufirmassahan se ei onnistu.
Mutta se, mitä tarkoitan, että esimerkiksi sitä ei saa ilmoitella ilman lupaa edes saikkulapussa pomolle, että onko työntekijä rokotettu vai ei ja kuinka monta rokotetta hän on ottanut. Rokottamattomuuskin pitäisi ilmoittaa anonyymina, jos sen ilmoittaa.
Ja kun kyseessä ei ole terveydenhoitoala tm "korkean riskin" ala, missä nyt olisi erityinen velvoite selvittää rokotusasiat tarkkaan esim asiakasturvallisuuteen vedoten.
Ja periaate muutenkin, pomon nyt ei tarvitse nyt tietää pilkulleen, miksi olen joutunut olemaan saikulla ja ylipäätään käynyt lääkärillä.
Vielä kun meillä on aika vakavaa työpaikkakiusaamista sekä selkeää välinpitämättömyyttä työpaikalla yksityisyydensuojaan liittyen, missä työsuojeluvaltuutettu sekä luottamusmieskin ovat osallisena.
Aikanaan esim erään kollegani sairauspoissaolo käytiin selittämässä kaikille hyvinkin tarkkaan hänen lääkitystään myöden ja sitä puolusteltiin tällä klassisella "Teidän on hyvä tietää tämäkin..."-syyllä.
Niin silläkin ihmettelen, että työterveyslääkäri on laittanut tavalliseen saikkulappuun maininnat rokotuksistani ja että milloin minun tulee käydä seuraavan kerran vastaanotolla ja mistä syystä(mikä ei taas liity koronaan tai hengitystieinfektioihin ylipäätään).

9

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yhteisössänne kuulostaa olevan ongelmien vyyhti, jota ei selvittää ilman, että johto ja luottamushenkilöt vaihdetaan. Näitähän ei koskaan vaihdeta eli veemäistä tulee olemaan.

      • Anonyymi

        Juu tiedän, että paska tulee olemaan paskaa ja kauan.
        Ja paskaa ei myöskään kannata vaihtaa paskaan.
        Ja en käy "salaa" lääkärillä, mielestäni se ei vaan kuulu vittuakaan pomolle, että miksi. Ainakaan niin kauaa kun se ei estä minua tekemästä työtäni.
        Pomolle kuuluu vain saikun syy ja kesto/lääkärin arvio sairauden kestosta, kuten tässä tapauksessa perusflunssan kesto. Eikä tieto rokotekattavuudestani, niin ainakaan/varsinkaan, että työpaikkalääkäri päättää sen suht selvästi puolestani pomolleni ilmoittaa. Eikä se, jos nyt kävisin jossain kontrollikäynnillä, mikä tuntuu olevan isompi juttu lekurille kuin minulle.
        Enkä nyt valitakaan, mielestäni minulla on oikeus kysyä asiasta.
        Ei mikään ihmekään, että työpaikat on kusipäitä täynnä ja työmaailma on ihan päin vittua perseellään, kun monella on tuo asenne. "Lähde vetämään jos et viitsi sietää turhaa juoruilua ym muuta paskaa, äläkä hakkaa päätäsi seinään".
        Ihme asenne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tiedän, että paska tulee olemaan paskaa ja kauan.
        Ja paskaa ei myöskään kannata vaihtaa paskaan.
        Ja en käy "salaa" lääkärillä, mielestäni se ei vaan kuulu vittuakaan pomolle, että miksi. Ainakaan niin kauaa kun se ei estä minua tekemästä työtäni.
        Pomolle kuuluu vain saikun syy ja kesto/lääkärin arvio sairauden kestosta, kuten tässä tapauksessa perusflunssan kesto. Eikä tieto rokotekattavuudestani, niin ainakaan/varsinkaan, että työpaikkalääkäri päättää sen suht selvästi puolestani pomolleni ilmoittaa. Eikä se, jos nyt kävisin jossain kontrollikäynnillä, mikä tuntuu olevan isompi juttu lekurille kuin minulle.
        Enkä nyt valitakaan, mielestäni minulla on oikeus kysyä asiasta.
        Ei mikään ihmekään, että työpaikat on kusipäitä täynnä ja työmaailma on ihan päin vittua perseellään, kun monella on tuo asenne. "Lähde vetämään jos et viitsi sietää turhaa juoruilua ym muuta paskaa, äläkä hakkaa päätäsi seinään".
        Ihme asenne..

        Työtehokkuus, tuottavuus ja ylipäätään muuten kaikki asiat paranisivat, kun ihmiset oikeasti työpaikalla oikeasti keskittyisivät vaan työhön ja sen tekemiseen. Ja hoitaisivat muut asiansa omalla ajallaan. Ja noita epäkohtia on isoissakin firmoissa, että siinä mielessä joskus ihmetyttääkin, kuinka esim. jokin miljoonaliikevaihdolla pyörivä firma voi pyöriäkään niin isolla volyymillä, kun töntekijät sekoilevat jotain ihan turhaa ja työpaikkaan kuulumatonta ison osan työajasta.


    • Anonyymi

      Olet pikkufirmassa töissä, siellä on omat käytännöt.
      Jos haluat käydä "salaa" lääkärillä, älä mene työterveyslääkärille.

      Jos et sopeudu työpaikkasi käytäntöön = kaikkien asiat ovat julkista tietoa, helpoin tapa sinulle itsellesi on etsiä uusi työpaikka jostain muualta.
      Ihan turhaan täällä valitat ja hakkaat työpaikalla päätäsi seinään.

    • Anonyymi

      Lääkärillä ei ole oikeutta kertoa eikä työnantajalla udella sairaudestasi.
      Koronakäytännöt on erikseen. Jos ylempi taho STM tms. määrää, niin sitten mennään sillä. Jos he linjaavat, että kukin työnantaja saa itse päättää, niin sitten se on työpaikkakohtainen.

      Työterveyslääkäri on myös tehnyt lääkärivalan.

      • Anonyymi

        Taruntatautilaki onkin asia erikseen ja siihen liittyvät käytännöt sekä määräykset.
        Ja kuten aloittaja mainitsi, hänen alansa ei ole tällainen ala, mihin sitä voi soveltaa.
        Mutta jos voisi tai jos koronatilanne menee siihen pisteeseen, että tartuntatautilakia aletaan soveltamaan yleisellä tasolla koko yhteiskuntaan, myös näille "riskittömän alan" työpaikoille, niin sitten tilanne on eri.
        Mutta eiköhän sen jokainen taas ymmärrä.


    • Anonyymi

      Anonyymi 28.03.2022 15:05:lle.
      Sano kohtelustasi duunissasi pomollesi ja työpaikkasi omistavalle taholle,
      Valita työterveyslääkärin toimista valvoville terveysviranomaisille.
      Ota yhteyttä työsuojelupiiriin työpaikallasi tapahtuvista asiattomuuksista.
      Yllämainituista paikoista ne muutokset lähtevät liikkeelle, eivät näiltä keskustelupalstoilta.

      Fakta kuitenkin on se, että tänä päivänä yksikään työnantaja ei katso hyvällä pää punaisena kiroilevaa duunaria. Ihan sama vaikka työntekijä tekisi työnsä kuinka hyvin tahansa ja munisi kultamunia omistajalle.

      Muutos lähtee aina ihmisestä itsestään. Ota asiat asioina, lopeta itkupotkuraivarit ja kiroilu, opettele käyttäytymään itse.

      Sinua ei haittaa vähääkään vaikka työnantajasi, työkaverisi, työnjohtajasi, työterveystaho tietävät oletko sinä korona-rokotettu vai et.

      Sinulle ei ole siitä haittaa millään tavalla vaikka työpaikallasi tiedetään sinun sairastaneen flunssaa. Ihan se ja sama sinulle vaikka sinulla olisi ollut sukupuolitauti, mielenterveysongelma, syöpä, tms. Mikään yllämainituista asioista ei ole hävettävä asia, sairaus kuin sairaus, ei niitä tarvitse peitellä keneltäkään, ei työpaikalla, ei kotona eikä kaveripiirissä.

      Jos sairaustiedoista on haittaa sinun imagollesi, henkilökohtaiselle elämällesi, sinua kiusataan tai syrjitään terveystietojen perusteella työpaikallasi, valita työsuojelupiiriin. Sieltä se muutos lähtee, ei täältä keskustelupalstoilta.

      Sen verran vielä koronarokotteesta.
      Jos työnantajasi on määrittänyt työtehtäviesi vaativan koronarokotteen ottamista, työnantajallasi on oikeus saada tietää, oletko ottanut rokotteen vai et.

      Varsinaisen rokotteen ottaminen on täysin sinun omassa vallassasi, otat tai et.
      Työnantajallasi on vastaavasti oikeus reagoida haluamallaan tavalla siihen, jos et ole ottanut rokotetta.

      Eikä näistä terveysasioista, sinun omista tai jonkun toisen, tarvitse työpaikalla keskustella. Jos asia nousee puheeksi ja se on fakta, myönnät sen ja sanot että tämä tästä en halua asiasta enempää puhua. Jos muut jatkavat, nouset ylös, sanot että sinulla ei ole muuta sanottavaa, kunnioittakaa tätä minun päätöstä tekin ja lopettakaa asiasta puhuminen. Sitten poistut paikalta. Sillä se kyseinen keskustelu sinun terveydestäsi on sinun osaltasi käsitelty. Muut jauhakoot selkäsi takana asiaa vaikka kuinka pitkään tahansa.

      • Anonyymi

        Aika naurettavaa kitinää tuo kirjoituksesi. Ja vielä syytät/syyllistät ihmistä itse, vaikka paskan käytöksen syy edelleenkin on muissa.
        Ja kirjoileminen ei ainakaan automaattisesti tarkoita sitä, että kiroilija on joku "pää punaisena itkupotkuraivareita saava kitisijä, kenellä ei ole itsellään mitään tapoja". Kirjoilu voi myöskin olla ihan normi puhekielessä käytettävä, sanotun viestiä vahvistava ilmaisu, mikä ei todellakaan ole merkki agressiivisuudesta tm. negatiivisesta.
        Itse esimerkiksi sanon sellaisissa tilanteissa, mihin en halua joutua, kantani usein voimasanan avulla. Enkä silti ole millään tavoin käytöstavaton, ilman itsehillintää oleva "kusiainen".
        Esimerkkinä tllaiset tilanteet, kun joku ihminen tulee selittämään jonkun toisen ihmisen yksityisasiaa, mikä mulle ei edes kuulukaan millään tavoin ja mitä mielestäni on vain puheen kohteena olevalla itsellään oikeus selittää. Yksinkertaisena esimerkkinä vaikka, jos yläkerran naapuri Pena tulee selittämään alakerran Arvon perheriitaa minulle, niin eihän se ole muiden asia sitä vatvoa missään tilanteessa, paitsi asianosaisen itse.
        Niin sanon selvästi tuollaisessa tilanteessa etten ole kiinnostunut keskustelemaan aiheesta ja jos toinen silti vänkyttää samaa asiaa, ninn sanon suoraan että "Hei kuule, mua kiinnosta vittuakaan/paskaakaan/hevon helvettiäkään tuo mitä selität, joten anna olla". Enkä ole tuollaisessa tilanteessa missään vaiheessa edes ärtynyt. Ilmaisen vaan kliinisesti kovin sanan kääntein että toisen on syytä olla hiljaa aiheesta.
        Joten, älä viitsi nitkuttaa jostain kirjoilemisesta.
        Ja käyttäytymään opettelu lähtee näistä tämän "itkupotkuraivarikiroilijan" mainitsemista vänkyttäjistä ja vielä niin, että opettelevat sellaisen käytöstavan kuin että muiden asioihin ei puututa. Eikä niin, että tämä kiroilija itse mukautuu hyväksymään tuon asian, että muilla olisi mukaj onkinasteinen oikeus sekaantua hänen asioihinsa.


      • Anonyymi

        Ja asioistahan saa puhua myöskin julkisesti, kunhan ei yksilöi nimeltä tai muuten tunnistettavasti asiaan liittyviä osapuolia. Säälittävää natsitouhua tuollainen salailemisen mentaliteetti, mihin ei henkisesti ja älyllisesti normaali ihminen edes alkaisi. Kuten ei alkaisi myöskään penkomaan toisten yksityisasioita jatyöntämään nokkaansa niihin.
        Kaikin puolin köyhä ja merkityksetön elämäkään ei siihen oikeuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1659
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1076
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      141
      1007
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      96
      870
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      867
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      22
      842
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe