jos polttoainepula uhkaa meriliikenteen tai saatavuus ongelmien vuoksi, on vtt valmistanut koekäyttöön puu pelleteillä toimivia häkäpyttyjä.
on suunniteltu uudet häkäpytyt kuosma ja pakettiautoihin
13
159
Vastaukset
- Anonyymi
vain vanhanaikaiset bensamoottorit toimivat joten kuten häkäkaasulla, niitä ei enää paljoa ole, joten hevoset takaisin kulkupeleiksi tai täyssähköiset
- Anonyymi
Eiköhän nykyään turvauduta biopolttoaineisiin.
- Anonyymi
muovijätteestä ja turpeesta voidaan valmistaa bensaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
muovijätteestä ja turpeesta voidaan valmistaa bensaa
Vihervasemmisto repisi pelihousunsa, jos sellasia ruvettaisiin tekemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihervasemmisto repisi pelihousunsa, jos sellasia ruvettaisiin tekemään.
Tiesitkö että litium-cd akkujen tuotanto on kaivostoimintaa joka saastuttaa luontoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiesitkö että litium-cd akkujen tuotanto on kaivostoimintaa joka saastuttaa luontoa
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
Näin sähköauton akkujen päästöt syntyvät
1. Malmin louhinta kaivoksista
Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.
Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.
2. Metallien jatkojalostus
Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959
Näin sähköauton akkujen päästöt syntyvät
1. Malmin louhinta kaivoksista
Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.
Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.
2. Metallien jatkojalostus
Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä.Litiumin louhinta on saasteita tuottavaa:
lithium mining for electric vehicles is incredibly destructive to the environment, and is about as far from “green” as one could imagine. Not to mention, most of the lithium-ion batteries produced today come from China and require water-intensive mining operations that ravage natural environments throughout Australia, Argentina and Chile. The process depletes ground water, and leaves behind toxic wastewater that contaminates fields and harms wildlife. The mining process is not carbon dioxide free, either. The mining process releases 15,000 kilograms of carbon dioxide emissions for every ton of lithium that is extracted.
There are serious environmental risks to extracting lithium for the production of lithium-ion batteries
When lithium is extracted from salt mines, the miners must drill into the salt flats and pump out a salty, mineral-rich brine. The brine is placed in large pools, so the water can evaporate out. When the brine evaporates, it leaves behind a sludge of potassium, manganese, borax and lithium salts that must be filtered out further. The process pollutes nearby aquifers and lowers the water table, interfering with water sources in the local environment.
The lithium extraction process takes several months, displaces valuable water resources, and leaves behind a toxic trail of wastewater in the local environment. It takes approximately 500,000 gallons of water to produce one ton of lithium. When mining companies head into countries like Chile, they use up a majority of the region’s water, unjustly affecting small communities. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
muovijätteestä ja turpeesta voidaan valmistaa bensaa
Suomi siirtyy virallisesti hevosvetoon jo aiemmin kuin v. 2035
- Anonyymi
Oikein! Häkäpönttöauto nykytekniikalla ja hyötysuhdekkin parantuu. Voi liikkua pitkät matkat eikä ole pitkiä lataustaukoja jos olisi edes mahdollista lataukseen. Pelkkiä plussia häkäpönttöautoissa.
- Anonyymi
tähän olemme menossa, puurikettiä pönttöön ja menoksi.
- Anonyymi
Kauheitä nuo häkäpönttöautot olivat. Sita-aikana niitä oli. Moottori kesti 20 000 km. Häkäkaasu turmelee moottorin voiteluöljyä.
- Anonyymi
Taitaisi naisväeltä loppua autoilut, jos siirryttäisiin jälleen häkäpönttöautoihin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036